Nästa artikel
Bilfrågan: Hur ska jag placera domkraften?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur ska jag placera domkraften?

Publicerad 6 augusti 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Har en garagedomkraft som jag lärt mig använda för att lyfta egen bil. Men hur gör jag för att lyfta goda vänners bilar?"
Vi Bilägare svarar.
Svenskar drar runt på allt från husvagnar och flyttsläp till hästar och båtar. En dragkrok blir viktig för andrahandsvärdet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-08-06 13:44
Jägaren (ej verifierad)

Det vanliga tilläggssvaret från min sida är att ALLTID titta i respektive bils instruktionsbok. vet folk inte om att det finns instruktionsböcker eller ger blanka den i att titta i dem?

#2 • Uppdaterat: 2010-08-06 13:46
Jägaren (ej verifierad)

Oj, vilken svenska... Lite bättre så här:
Det vanliga tilläggssvaret från min sida är att ALLTID titta i respektive bils instruktionsbok. Vet folk inte om att det finns instruktionsböcker eller ger de blanka den i att titta i dem?

#3 • Uppdaterat: 2010-08-06 14:31
MX-Anders (ej verifierad)

Skulle vilja tilägga att det ofta är svårt att lyfta med en garagrdomkraft på de ställen som originaldromkraften ska lyfta då garagedomkraften ofta har en betydligt större
platta som den lyfter med och ofta är det tröskeln som är i plåt.
Jag lyfter Alltid på ett ställe som är förstärkt som tex infästning av en länkarm, subframe
( framvagnsbalk ) eller bärarmsinfästning eller liknande så slipper man få några deformationsskador i karossen och domkraften glider heller inte av så lätt då heller.

#4 • Uppdaterat: 2010-08-06 15:20
Al (ej verifierad)

I have owned 14 cars. The manuals all instruct you how to place the on-board jack. No mentioning whatsoever of how to place a garage jack!

#5 • Uppdaterat: 2010-08-06 17:30
ROFFE (ej verifierad)

Ingen nämner problemet med att hitta ett BRA ställe att placera PALLlLBOCKEN som faktiskt kan rädda liv
(i alla fall om DU skall in under bilen och meka ...)

#6 • Uppdaterat: 2010-08-06 18:09
Erik F (ej verifierad)

Jag lyfter under framvagnsbalken fram och får upp hela framvagnen då. Använder en träkloss emellan, eftersom s.k. jack pads av gummi är för mjuka och förstör underredsmassan. Baktill lyfter jag varje hjul för sig under länkarmsinfästningarna, med samma brädbit emellan.
------------------------------------------------------
Pallbockarna ställer jag under länkarmarna fram och så även baktill.
------------------------------------------------------
Jag har konstruerat en egen ramp att köra upp på så att man inte behöver lyfta bilen för jobb som oljebyten etc., eller för att komma åt bättre med garagedomkraften, som annars är för hög för bilen. Jag har limmat och skruvat ihop tre kraftiga reglar på höjden, så att de ligger som en trappa. De kan inte kollapsa, till skillnad från de stålvarianter som biltillbehörsaffärer säljer. De garanterar ju bara 500-1000 kg/st. och vem vet när materielutmattningen sätter in... Jag har linoljat reglarna också så att de håller längre. Har även en tvärregel som "stopp" längst fram så att man inte kör av rampen längst upp.

#7 • Uppdaterat: 2010-08-06 18:50
johan (ej verifierad)

användar fyrpelare är rätt så enkelt att hitta plast att lyfta värre är det när det är mycket plast undertill bilen så det är svårt att se stommar osv...

#8 • Uppdaterat: 2010-08-07 00:06
Inge (ej verifierad)

Har en SAAB 9.5. Mailade SAAB för att få reda på var man kunde placera garagedomkraften. Fick då till svar; "Att det vet dom inte"!!! Vänd till en SAAB-verekstad.

#9 • Uppdaterat: 2010-08-07 02:15
Jägaren (ej verifierad)

Som jag skrev var svaret av karaktären tilläggssvar, i vilket jag framförde rekommendationen att inför varje situation alltid titta efter vad som sägs i instruktionsboken - eller vad som eventuellt INTE sägs. Jag påstod inte att allt står i instruktionsboken, men ett bra tips är att alltid börja där. Av erfarenhet vet jag att nästan ingen tittar i den - någonsin.

#a • Uppdaterat: 2010-08-07 20:59
Jes (ej verifierad)

Garagedomkraften ska placeras på golvet .. hur jäv** svårt kan det vara ..
Vill man lyfta hela sidan, alltså båda hjulen måste man lyfta någonstans strax framför mitten av bilen (gäller bil med motorn fram) ..
1 meter bräda fördelar trycket på tröskellådan .. och den bilen som inte tåler detta ... ska inte lyftas utan grävas ner. ;o)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.