Nästa artikel
Bilfrågan: Vad är V-Power diesel?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vad är V-Power diesel?

Publicerad 29 juli 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Vad är V-Power diesel och varför finns inte V-Power diesel i Sverige?"
Vi Bilägare svarar.
Suven blir snäppet större än Yeti. Modellnamnet kommer från Kodiakbjörnen och Skoda säger att bilen bär liknande egenskaper som djuret: Storlek, styrka och anpassning för vildmarken. Eftersom inga bilder har lanserats än får vi nöja oss med konceptet VisionS som kommer att stå som mall för Kodiaq.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-07-29 11:15
Johan L (ej verifierad)

Sen är det väl så att V-power diesel inte uppfyller kraven för diesel mk1 i Sverige och därför blir straffskattad. Straffskatten skulle göra denna diesel alldeles för dyr.
Många tillverkare av diesel tycker ju det inte är värt att ta fram diesel för Sverige vilket gör att konkurransen på diesel hos oss är i det närmaste obefintlig.

#2 • Uppdaterat: 2010-07-29 17:32
leifer (ej verifierad)

Mk1 dieseln har lägre energiinnehåll än den som säljs på kontinenten. Bl.a. därför drar bilen mer här (också pga grövre asfalt med mer friktion). Man kan gissa att EU körcykeln, där bilar testas och där sen förbrukningen anges för bilen, inte kör på mk1 diesel.

#3 • Uppdaterat: 2010-07-29 17:43
MattiasD (ej verifierad)

Leifer, menar du att dieselbilar miljöklassas efter ett bränsle som inte ens finns att köpa i sverige? EU körcykel utförs i extremt gynsamma förhållanden med varm motor, varmt klimat och ingen risk att bränslevärmare slår på, ingen regenerering av partikelfilter, ingen AC och dessutom på ett bränsle med högre energiinnehåll än vad som finns att köpa på svenska marknaden! När ska motorjournalisterna genomskåda dieselbluffen?

#4 • Uppdaterat: 2010-07-29 19:09
Krister (ej verifierad)

Re MattiasD: Klart att alla tester görs med den europeiska dieseln som ger lägre förbrukning och lägre utsläpp.
Varför göra en specialtest för svenska förhållanden när marknaden är så liten.
Normalt drar min bil 0.1l/mil mindre med tysk diesel än den svenska mk1.
Det bästa vore om vi slopade våra idiotiska regler och hade samma soppa som övriga Europa.

#5 • Uppdaterat: 2010-07-29 19:21
Christer Eng (ej verifierad)

Här har vi EU-standarder som är så viktigt ibland och så rätt vad det är så gör politikerna mitt emot vad de lagstiftar om. Det luktar mutor o mygel lång väg.
Här i Norden får vi väl snart vattenskadad diesel från BP, eller BP kanske säljer den oljan till ubåtar så de kan tanka på havsbotten?

#6 • Uppdaterat: 2010-07-29 22:05
Jes (ej verifierad)

Går visst att köpa diesel med högre/bättre effekt. Tyvärr finns den inte på macken men ger en ledtråd .. den är grön och ska egentligen användas för uppvärmning och stationära aggregat.
Genom mitt arbete är jag ibland på en firma som trimmar båtmotorer .. dieslar. Firman kör vanligtvis motorerna på eldningsolja, alltså den gröna varianten av diesel. Jag får förtäljt att skillnaden på en 300 hk motor i provbänk är 10% mot "macka-olja" .. översatt Diesel DB5. Alltså, med eldningsolja ger motorn 330 hk och med diesel 300 ...

#7 • Uppdaterat: 2010-07-29 22:10
jes (ej verifierad)

Re; Krister
Nej, den europeiska dieseln ger inte lägre utsläpp ... det är akilleshälen. Den Svenska dieseln är renare än ... hmmm, låt oss kalla det eldningsolja. Svavelhalten är betydligt lägre!

#8 • Uppdaterat: 2010-07-29 22:16
Jes (ej verifierad)

Asfalten är väl densamma oavsett om man kör diesel eller annat bränsle? Nå, skojar lite.
Den "tysta asfalten" är näppeligen gynnsam ur bränsleperspektivet ...
Grov Svensk asfalt är i varje fall bra ur framkomligthets-perspektiv, biter bra med nabba-däck ..he he ...

#9 • Uppdaterat: 2010-07-30 00:00
leifer (ej verifierad)

JES, med partikelfilter så är ändå avgaserna så pass rena att mk1 dieseln antingen är helt onödig, alt bara ger marginell nytta. Läs mer här
http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=Foretag&state=Foretag_dynamic&viewid=1914198

#a • Uppdaterat: 2010-07-30 00:06
leifer (ej verifierad)

JES, den grova svenska asfalten (s.k. skelettasfalt) är lagd främst med ur kostnad och underhållssynpunkt vad jag läst. Det finns hållbar asfalt med gummiblandning, som ger lägre friktion som är dyrare. Men det är klart, lägre friktion innebär väl också sämre grepp i vissa lägen. Samtidigt förbättras däcken hela tiden. Tänk dock på att bullret som blir från vägarna, är nåt AL verkar tycka är privatbilisternas fel. Du kan alltså minska bullret ordentligt med tystare asfalt. Mycket mer än man kan göra med en mindre hastighetssänkning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.