Nästa artikel
Bilfrågan: Kan jag ge batteriet en vitamininjektion utan koppla ur?
Bilfrågan

Bilfrågan: Kan jag ge batteriet en vitamininjektion utan koppla ur?

Publicerad 22 juli 2010 (uppdaterad 28 april 2021)
"Efter vinterns vedermödor för bilbatteriet vill jag ge det en vitamininjektion i form av uppladdning.  Kan man under laddning ha kvar batteriet i motorrummet utan att lossa på batterikablarna?"
Vi Bilägare svarar.
Lagom till sitt 50-årsjubileium återuppstod Fiats Roadster som delar plattform med Mazdas populära Miata. Abarth-versionen som syns på bild har 170 hästkrafter istället för 140 i Fiats utförande.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-07-22 13:21
Roland (ej verifierad)

Men vad är det här, något jag missat. Jag har aldrig laddat mitt bilbatteri i min nuvarande bil bara kollat vätskenivån ibland, alltid ok.

#2 • Uppdaterat: 2010-07-22 14:26
L-B Englund (ej verifierad)

Är batteriet i gott skick laddar generatorn upp det till max effekt. Är batteriet dåligt tappar det laddning när bilen står, vare sig man låtit generatorn ladda det eller man man laddat det med batteriladdare.

#3 • Uppdaterat: 2010-07-22 14:34
Passat (ej verifierad)

Om roland kan kolla vätskenivån på batteriet så är det av en gammal typ. Moderna batterier har ett slutet system och ett litet "öga" som indikerar laddningstillstånd. Livslängd på dessa är ca 3-5 år beroende på körsätt och kallstarter.

#4 • Uppdaterat: 2010-07-22 14:45
Markus (ej verifierad)

En god tumregel är att alltid köra bilen så lång sträcka att motorn blir varm. Den vägen håller man också batteriet i trim. En vända på 5-6 mil utan att någon gång stänga av motorn är ännu säkrare om batteriet är i trim.
Det säkraste är förstås att kolla batteriets kondition med en voltmeter. Om batteriet behöver laddas så använder man en modern intelligent laddare.
Har du motorcyklister i bekantskapskretsen kan de säkert komma med nyttiga tips. Frågan är nämligen väldigt aktuell just på motorcyklar.

#5 • Uppdaterat: 2010-07-22 15:04
Tjabo (ej verifierad)

Helt vid sidan av ämnet men ändå:
Kan inte Vi Bilägare försöka skriva svenska åtminstone i rubrikerna!?
"...utan koppla ur"??
Det heter fortfarande "... utan ATT koppla ur!"
Tidningarna underskattar bildningsnivån på sin läsekrets med alla dessa vedervärdiga formuleringar. Även normalbegåvade läser Vi Bilägare. (Förhoppningsvis).

#6 • Uppdaterat: 2010-07-22 15:17
Mats (ej verifierad)

Hade inte "Bosse Bildoktorn" ett fall, där en VW hade tappat inställningarna till motorstyrningen för att ägaren kopplat loss batteripolerna? Lösningen var, om jag minns rätt, att koppla diverse ficklampsbatterier i serie, så att det blev 12 V och sätta in det i bilbatteriets ställe, medan det laddades.

#7 • Uppdaterat: 2010-07-22 15:33
StigRoger (ej verifierad)

Till Tjabo:
Du har i och för sig rätt, men jag tycker det är mer
en petitess i detta sammanhang.
Värre tycker jag det är med alla de bilhandlare och de serviceverkstäder för AC ( ! ), som inte kan stava till Air Conditioning utan bl.a. annonserar
Air Condition !! Använd svenska luftkonditionering
i stället ! Air Condition blir ju översatt Luftkondition !
Även fackpress, har jag sett, skriver felaktiga Air Condition ! DÅLIGT !

#8 • Uppdaterat: 2010-07-22 16:46
Roland (ej verifierad)

PASSAT: Ja det ett gammalt batteri, men problemfritt.

#9 • Uppdaterat: 2010-07-23 10:58
Pelle (ej verifierad)

Med ikopplad laddningskabel (utan något anslutet) blev min nya Mondeo urladdad på 4 dygn och krävde specialstarthjälp från bärgningsbil (stort starkt batteri + grova startkablar) vanlig starthjälp / rullning funkade inte! Tur att Ford har gratis Assistans.

#a • Uppdaterat: 2010-07-25 15:36
mctar (ej verifierad)

Pelle: Jag tror du har något fel på batteriet. Det skall hålla någon månad utan att det skall ta slut. I moderna bilar så kopplar datorn ur strömförbrukare om de dragit ström en viss tid. Ex. så laddas min telefon i bilen bara ca 12timmar innan just den strömförbrukare kopplas bort i systemet. Lika är det med innerbelysning och dyl. som man glömt på.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.