Vi Bilägares forum

Utombordsmotor, 4-takt, Mercury 9,9 hk, kort rigg, rorkult.

Utombordsmotor, 4-takt, Mercury 9,9 hk, kort rigg, rorkult.

Så, här är tråden om vår nya motor till båten.
Den är beställd och på väg så förhoppningsvis dyker den upp i slutet av veckan som kommer *håller tummarna*

Varför just denna?
Jo, nuvarande Mercury 8 2-takt har en hel del skavanker och skulle behöva storrenoveras. Det blir lätt så efter 20 år i slitsam miljö. Drar igång en tråd om den också vad det lider.
En ny var alltså på tapeten och jag har kikat runt väldigt länge på storleken 8-15 (då båten är typad för upp till 15). Dock så har det visat sig att det endast är Mercury som har växeln integrerad i rorkulten. Detta innebär alltså att man vrider åt ena hållet så går framväxeln i och man gasar. Man vrider åt andra håller och då går backväxeln i och man gasar. Lite som en automatlåda för bilar. En fantastisk uppfinning! När man vant sig (går fort) så vill man aldrig gå ifrån det.
Vi klurade även på just storleken och att gå upp från 8 kändes som ett bra val, men vågar man gå till 15? Båten är som sagt typad till 15 men det gäller ju 2-taktare och en 4-taktare väger in på 10-15 kg mer. Efter lite testande med viktökning bakpå kom vi fram till att 9,9 blev bäst, utan att vi kanske tappar för mycket av den sjukt bra sjövärdigheten som båten har i nuläget.

Har läst lite om motorn och på flera ställen (i utlandet) får den mycket bra betyg och ligger generellt i topp vilket helt klart verkar lovande. En på forumet här pratade om att det är samma motor som Tohatsu vilket verkar stämma, till viss del. Det vill säga motorblocket i stort sett, men därefter skiljer det tydligen en hel del. Tohatsu är dock tillverkaren av Mercury men Mercury verkar därmed ha en egen design.

Återstår att se hur den fungerar i verkligheten. Fortsättning följer.

Uppdaterat: 2018-07-15 13:42

Kommentarer