Jag har ett svagt minne om att vi pratat om detta förut, men hittar inte (i så fall) dit.
Nåväl, en elbil har ju en "AC" (för att kyla cupen) som drivs av en elmotor. För uppvärmning används vanliga "element" som drivs av direktel från batteriet. Det senare såvida man inte har en värmepump, som i princip är en "AC" fast tvärt om.
Min kommande P2 har ingen värmepump, medan XC40 i elutförande (samma plattform) kan mot en merkostnad utrustas med en. Lite märkligt, kan man tycka.
Jag har några luftvärmepumpar och alla dessa kan, förutom att producera värme, även reverseras till att producera kyla. Den uppenbara frågan blir då: varför gör man inte det i en elbil? Någon som vet?
Kommentarer
Den kalla sidan är alltid svårare. Titta på hemmapumpen och storleken på ute- resp inneenhet. Trots skillnaden i storlek är möjlig kyleffekt högst hälften av pumpens värmeffekt.
Men visst har dom flesta elbilar i dag värmepump och alla kommer väl att få det inom kort inbillar jag mig.
För egen del känns det värdelöst på min phev när jag ser den momentana förbrukningen i värme ligger på nästan 6kw när bilen är kall och inte är förvärmd med sladd.
Jag kollade specen på min Mitsubishi och där säger man 3,5 kW kyla och 4,0 kW värme. Ingen större skillnad, så man tycker att en rätt dimensionerad "AC" i en elbil borde inte vara så svårt göra 2-vägs. Eller det kanske redan är så? Jag tänker att man vi tillvalet "värmepump" bara får en uppgraderad "AC"?
Långt ifrån alla: https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla-model-y-far-varmepump-ger-langre-rackvidd-pa-vintern
Snålt att inte värmepump är standard i Polestar och Volvo.
VW och Skoda har det som standard i alla nyintroducerade elbilar som säljs i Sverige, även laddhybrider.
Hyundai/Kia ligger långt fram när det kommer till att effektivisera el-drivlinan, exempelvis genom att tillvarata överskottet av batteri- och kupévärmen.
https://www.hyundai.news/eu/brand/hyundai-and-kia-turn-up-ev-efficiency-with-new-heat-pump-technology/
En elvärmare PTC är mycket billigare och det är svaret på varför inte alla har värmepump.
När man behöver värmen som mest är effektiviteten på värmepumpar ganska låg så när det är kallt på allvar är det inte så stor skillnad.
Jag misstänker att Polestar har gott om spjäll som håller kvar värmen i kupén om det behövs, till exempel tills det är önskad temperatur i bilen. Att paketera en värmepump lär vara mer besvärligt än en värmetråd.
Jag ser det som mindre viktigt nu än när totala kapaciteten i batteripacken var mindre. Några kWh hit eller dit kan vara värt att slösa för att få plats med allt.
Naturligtvis, men min ursprungliga fråga var ju varför man inte kan använda bef. AC som värmare. Någon som vet?
F.ö. läser jag nu till mig att PS 2 kommer att få värmepump som tillval i framtiden.
Så har det varit på värmepumpar för villabruk, när utetempen kryper under -5 var COP-faktorn 1 eller under!
Men de nyare modellerna klarar ner till -20.
Hur det blir i en batteribil återstår nog att se, men man ska ju komma ihåg att den största delen av året sker ju bilkörning i de temperaturer där pumpen fungerar som bäst.
Nu har jag grottat ner mig i detta med värmepump. Tydligen kan man påräkna en räckviddsförlängning på ca 5% (Teslabjörn et al). För min kommande PS2 blir det i runda slängar ca 15 km - och då när det är kallt eller ganska kallt. Kanske inte värt en merkostnad på ca 7.000:- (Volvo).
Men Mahle verkar ha hittat en kombo som funkar för att kyla/värma batterier, såväl som coupé. Länk:
https://www.greencarreports.com/news/1124387_can-heat-pumps-solve-cold-weather-range-loss-for-evs
Jag begriper dock fortfarande inte varför ett befintligt AC-system för kyla inte skulle kunna värma bilen. Får Googla vidare.
Gått bet. Avvaktar tills någon som kan det där hittar hit.
Håller med, går det åt ena hållet måste det gå åt det andra!
Bara vrida proppen 180 grader, hur svårt kan det vara?
Avvaktar.....
Bilen med värmepump kommer längre än bilen med bara ptc ellement, ptc ellement finns för övrigt även i bilar med värmepump för snabbare uppvärmning dem första minuterna av resan.
http://www.novator.se/transporter/bilardrivmedel/toyota-prius-vinner-overlagset-i-hybridbil-test/
Att sedan inte alla elbilar har värmepump när det redan sitter en AC i bilen beror nog på att det blir dyrare då värmepumpens kondensor måste avisas osv vilket blir dyrare än bara enkla ptc ellement i luftkanalerna.
Har man sedan som Toyota en förbättrad värmepump så kan man få 21 % längre körsträcka på el än utan värmepump.
https://www.greencarreports.com/news/1110627_how-does-the-heat-pump-work-in-a-toyota-prius-prime-plug-in-hybrid
Men med en elbil lär det knappast bli några 21% längre räckvidd. 2%?
Toyota med förbättrad värmepump låter inte riktigt bra när nyheterna kommer om att RAV4 inte håller varmt i bilen när det är runt nollan. Den kanske är energisnål, men kräver skoteroverall.
Värmepump är som effektivast ju varmare det är ute det är sedan gammalt men det tänkte kanske inte Toyota på.
Har inte toyota kompletterat med elvärme stöttning när det är kallt ute då har man glömt att man säljer bilar till Norden.
Eller så får man göra som kia/hyunday ägarna med laddhybriderna utan elvärme att man biter ihop och klär på sig för utevistelse om man vill köra på ren el närdet är kallt..
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.