Vi Bilägares forum

Bränsleförbrukning och kallstarter.

Bränsleförbrukning och kallstarter.

Kallstarter och kort körning och stadskörning kostar skjortan och dessutom ofta halvdålig värme på moderna bilar?
Eller.

Uppdaterat: 2020-01-05 20:56
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kommentarer

Förhoppningsvis har motorn på alla bilar blivit varm innan 100 km.
Det vore mer intressant hur fort motorerna blir varma, tex vad de drar efter 1 km, 2km, 3km osv.
Test/jämförelse med/utan värmare, både ur ekonomi, miljö och komfort perspektiv.

Uppdaterat: 2020-01-06 11:01

Intressant vintertest i AMS.
Bra värme =hög förbrukning verkar det som.
Och dieseln är inte speciellt snål längre vid kallstart.
Kör man mycket kortkörning dagligen då blir det rejäl överförbrukning på dubbel förbrukning första milen på vissa bilar oavsett bensin /diesel.
Första 1,4 milen och vi pratar 1,4liter milen för Ford, Lexus och diesel Volvon.
Jag är inte förvånad men vissa är nog det.

Bensin Forden hade snabbast värme men också törstigast.

Bensin Audin snålast men långsammaste värmen

Diesel Volvon som testas med bränslevärmare som inte aktiverades före start ger förmodligen en hyggligt falsk bild av uppvärmningsfas och förbrukningen eftersom en bränslevärmare har en uppstartsfas på minst någon minut eller två innan den börjar ge värme effekt.
Tror att om man startat värmaren bara typ 5 minuter före start som man förmodligen gjort i verkligheten när det är minus 12 ute hade Volvon varit betydligt snabbare i värme och även snålare då motorn fått bättre förutsättning.

Angående bränslevärmare så är min egen erfarenhet att även om man snabbt kommer på att man iväg på en kall vinterdag så startar man bränslevärmaren när man tar på sig på kläderna så får motorn en sommar start och tempen stiger omgående när motorn startas och motorn beter sig som en varmstart med lägre förbrukning.

I sammanhanget så hade det ju också varit riktigt intressant med en elbil i vintertestet kan man tycka.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-01-06 11:13
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Rikard skrev:

Förhoppningsvis har motorn på alla bilar blivit varm innan 100 km.
Det vore mer intressant hur fort motorerna blir varma, tex vad de drar efter 1 km, 2km, 3km osv.
Test/jämförelse med/utan värmare, både ur ekonomi, miljö och komfort perspektiv.

Det ett ganska utförligt test på 28 sidor med utsläppsvärden på alla faktorer och övrig fakta.
Och jag tror vissa bilar inte får motortemp på 100km i stadstrafik.
Riktigt läsvärt om man nu får göra reklam.

Uppdaterat: 2020-01-06 11:18
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Stadstrafik måste väl ändå vara då en förbränningsmotor får som snabbast motortemp. Acc-broms-acc-broms och låg hastighet så liten kyleffekt därifrån.

Hade varit intressant att läsa hela testet, för den inklippta bilden säger inte så mycket.

Uppdaterat: 2020-01-06 11:28

mso 1000, "Och jag tror vissa bilar inte får motortemp på 100km i stadstrafik"!
Får inte motorn upp tempen på den sträckan får den det aldrig!

Uppdaterat: 2020-01-06 11:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
K_Klabbe skrev:

Stadstrafik måste väl ändå vara då en förbränningsmotor får som snabbast motortemp. Acc-broms-acc-broms och låg hastighet så liten kyleffekt därifrån.
Hade varit intressant att läsa hela testet, för den inklippta bilden säger inte så mycket.

I dag är det ofta inte så då många bensin motorer är snål optimerade och kräver belastning för att få extra spillvärme till värme i cupe..
Sedan får man kanske skilja på stadskörning och förortskörning osv och det är ju ganska individuellt med hur gasfoten hanterar stop end go körning också.
En snål bensinmotor av i dag kommer inte ens upp i någon motortemp på en timmes tomgångskörning.

Forden som var törstigast med bäst värme har förmodligen det största ptc värmeelementet som belastar motorn/generatorn mest skulle jag tro och då stiger även vattentempen snabbare..
Audin, har den ens ptc element, man kan tro att den var utan då man ser värmeresultatet.

Exakt så SaabNisse.
Men direkt du svänger ut på landsvägen kommer värmen och motortempen snabbt när motorn blir belastad.

Uppdaterat: 2020-01-06 11:45
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000, det kanske gäller i Arktis, men jag som bor i de någorlunda beboeliga, uppvärmda delarna av Sverige har aldrig varit med om en bil som inte fått upp motortempen i stadstrafik om den varit i drift och haft fungerande termostat.
Jag kan ju ta Swift som exempel som jag kör då och då, den behöver inte många km i stadstrafik för att få upp värmen och då är det ändå en liten fjuttbil med liten motor.
T.o.m. VW typ 1 fick snabbt upp värmen även om den inte släppte ifrån sig något nämnvärt till kupe´n.
Förr hade ju de flesta bilar kylargardin och ännu tidigare på trettiotalet fanns ju termostatstyrda jalusier på finare bilar.,

Uppdaterat: 2020-01-06 15:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

För mig får bilen gärna dra några dl extra i början, bara det blir varmt i bilen.
Flera av mina dieseldrivna skåpbilar har gett dålig värme om man bara åker iväg hemifrån, 70 landsväg i 2 mil. Har en längre raksträcka efter ca 7 km, växlar man ner 2 hack gasar på några hundra meter kommer värmen ordentligt.
Servade en Audi A6 2,7tt (svensksåld) åt en kompis, och noterade en väldigt långsam värmen när jag provkörde bilen, märkligt på en bil av den kalibern och med den motorn. Bytte både vattenpump och termostat utan framgång.
Jag hade då själv en av mina Mitsubishi Sigma, en bilmodell med osannolikt bra värme trots att den var tillverkad i Australien, så skillnaden mot Audin blev extra tydlig.

Uppdaterat: 2020-01-06 15:33

Sen beror det på vad man menar med "få upp värmen" eftersom många bilar verkar visa lite glädjesiffor med sin vattentemp-mätare.

Uppdaterat: 2020-01-06 16:10

En av de segaste av mjna förkrigsbilar var en Chevrolet som trots 3,6 liters motor ändå behövde minst 30 km för att bli varm, men kylsystemet rymde 17 liter!
Den var försedd med rejäla element som höll värmen lång tid efter att bilen parkerats.

Uppdaterat: 2020-01-06 16:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"Få upp värmen" i min värd är hur fort det går att få upp värmen i kupén. Har inte nån mätare i min bil att kolla på, konstaterar bara att det blir varmt o skönt fort.
I en annan tråd diskuteras skinnklädsel och värme, mina ljusgula skinnstolar blir inte i närheten så varma som ett par svarta en solig dag. Angående kyla har BMWn värme i stolarnas sidostöd likt Volvo, så de är skapligt uthärdliga.

Uppdaterat: 2020-01-06 16:38

Min gamla M5 kunde man köra tvärs genom Stockholm utan att oljan var uppe i rätt temperatur för att lasta hårt.

Uppdaterat: 2020-01-06 18:32
Rikard skrev:

För mig får bilen gärna dra några dl extra i början, bara det blir varmt i bilen.
Flera av mina dieseldrivna skåpbilar har gett dålig värme om man bara åker iväg hemifrån, 70 landsväg i 2 mil. Har en längre raksträcka efter ca 7 km, växlar man ner 2 hack gasar på några hundra meter kommer värmen ordentligt.
Servade en Audi A6 2,7tt (svensksåld) åt en kompis, och noterade en väldigt långsam värmen när jag provkörde bilen, märkligt på en bil av den kalibern och med den motorn. Bytte både vattenpump och termostat utan framgång.
Jag hade då själv en av mina Mitsubishi Sigma, en bilmodell med osannolikt bra värme trots att den var tillverkad i Australien, så skillnaden mot Audin blev extra tydlig.

Dom två senaste diesel firmabilarna transit conekt och nu kango är totalt utan värme på vintern i stan om inte dieselvärmaren går in och stöttar.
Ingen landsväg ingen gratisvärme.

Och visst håller jag med om att visst betalar man gärna en slant extra bränsle bara det är bra värme i bilen.
Men ponera om man har en Ford focus som i testet och man har en dryg mil till jobbet och en mil hem så har man ju en bränsleförbrukning på typ 1,5 liter milen under dom tor jobb resorna.
Tycker det låter svettigt men det kanske är normalt numera men vi pratar ju egentligen volvo 740 förbrukning som det var för 20 år sedan men oas så hade den också bra och snabb värme .

Uppdaterat: 2020-01-06 23:09
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

För övrigt såg jag att dom gör samma test på elbilar i nästa nummer av ams.
Intressant jämförelse.

Uppdaterat: 2020-01-06 23:11
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja med stadskörning menar jag sådan där man måste stanna och starta hela tiden. Förortskörning med jämnare hastighet är kanske närmare landsvägskörning.

Men tror fortfarande att stadskörning går mycket snabbare för att få upp värmen än landsvägskörning. Då accar du ju bara en gång sen väldigt låg belastning för att hålla bilen rullande. Det syns ju också i bränsleförbrukning för stads resp. Landsvägskörning med betydligt lägre per mil ute på landsvägen.

Uppdaterat: 2020-01-07 08:00

Läste testet och reflekterar över att om man inte använder den medföljande bränslevärmaren på rätt sätt så blir det ganska missvisande resultat åt fel håll då den behöver en relativt lång stund på sig för att börja värma motorn.
Jag har bränslevärmare i min bil och startar den alltid minst en stund före avfärd vid nollan och kallare och upplever nog att den totalt sparar en del bensin och framför allt så kliver man minst in i en ljummen eller varm bil .

Uppdaterat: 2020-01-09 11:42

Är inte 100 % säker men tror att AMS slutsatser var att vid stadskörning tog det betydligt längre tid att "få upp värmen" än vid landsvägskörning - men det är som sagt bara en minnesbild.

Uppdaterat: 2020-01-09 16:55
Pi skrev:

Är inte 100 % säker men tror att AMS slutsatser var att vid stadskörning tog det betydligt längre tid att "få upp värmen" än vid landsvägskörning - men det är som sagt bara en minnesbild.

Alla bilar tog minst något längre tid på sig för att bli varm i cupen i stadstrafik,.
Man kan också konstatera att bilarnas utsläpp med kall motor är höga och vissa extremt höga jämfört med varm motor.
Och Volvo vann vintertestet totalt som bästa vinterbilen.

Uppdaterat: 2020-01-09 19:17
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Och Volvo vann vintertestet totalt som bästa vinterbilen.

Blir väl så då inte SAAB finns längre...,,

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Jag kanske får krypa till korset och hålla med er. Man kanske inte hinner köra så lång sträcka innan bilen blir varm i stadstrafik, men det går ju heller inte så fort så tiden är kanske längre än om du kört på landsvägen.

Uppdaterat: 2020-01-10 06:56

Man kunde också konstatera (AMS) att vill man ha sin bil varm så snabbt som möjligt så var det elbilarna som gällde.

Uppdaterat: 2020-01-10 09:43
Guran skrev:

mso 1000 wrote:
Och Volvo vann vintertestet totalt som bästa vinterbilen.
Blir väl så då inte SAAB finns längre...,,

…..eller Mitsubishi Sigma.

Har säkert berättat förut när vi 3 familjer var i Åre, 2 st 9 5or, en nyare en äldre och min familj i Sigman.
Vi bodde i Björnen men åkte vare morgon till Rödkulleområdet på andra sidan skutan, ca 12 km på en kvart. Väl framme såg Sigman ut som det vore sommar, alla rutor fria från is och imma, 9 5orna liknade fortfarande en iglo med en glugg i framrutan. Det var runt 10-15 minusgrader varje morgon.
Svågern som var SAAB entusiast hade väldigt svårt med det han såg, och funderade på om jag fuskade tex körde värmare innan de kom ut till bilen.

Uppdaterat: 2020-01-10 11:46
Pi skrev:

Man kunde också konstatera (AMS) att vill man ha sin bil varm så snabbt som möjligt så var det elbilarna som gällde.

Fast Pi det är ju en sanning med stor modifikation.
Det var flera elbilar som var sämre än dom bättre fosilbilarna.

Och jag är fortfarande skeptisk till elbil när man frekvent använder bilen för längre styrningar.

Jag skulle bli vansinnig på att vara tvåa till laddstolpen mitt i vintern på annan ort.
Vilket är och kommer att bli ett vanligt senario.
Stå en halvtimme eller mer och vänta bara för att få koppla sladden i minus 15.

Och visst skryter man om att i en elbil få hoppa in i värmen vid avfärd i skidbacken eller skogen men det har jag gjort i 13 år i min octavia med std bränslevärmare.

Uppdaterat: 2020-01-10 12:26
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Pi wrote:Man kunde också konstatera (AMS) att vill man ha sin bil varm så snabbt som möjligt så var det elbilarna som gällde.
Fast Pi det är ju en sanning med stor modifikation.
Det var flera elbilar som var sämre än dom bättre fosilbilarna.
Och jag är fortfarande skeptisk till elbil när man frekvent använder bilen för längre styrningar.
Jag skulle bli vansinnig på att vara tvåa till laddstolpen mitt i vintern på annan ort.
Vilket är och kommer att bli ett vanligt senario.
Stå en halvtimme eller mer och vänta bara för att få koppla sladden i minus 15.
Och visst skryter man om att i en elbil få hoppa in i värmen vid avfärd i skidbacken eller skogen men det har jag gjort i 13 år i min octavia med std bränslevärmare.

Har du glömt att du bytt bort Octavian och nu mer får hoppa in i en kall bil med skitiga frontlyktor ? :)

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
mso 1000 skrev:

Och jag är fortfarande skeptisk till elbil när man frekvent använder bilen för längre styrningar.
Jag skulle bli vansinnig på att vara tvåa till laddstolpen mitt i vintern på annan ort.
Vilket är och kommer att bli ett vanligt senario.
Stå en halvtimme eller mer och vänta bara för att få koppla sladden i minus 15.

Så det är ett vanligt scenario? Skumt att jag på 4800 mil inte en enda gång behövt vänta på laddning då utan alltid kommit till gott om lediga laddplatser......laddade igår i Markaryd, 16 laddare, 2 upptagna.....detta utmed E4, så nja, det där med laddköer ser jag inte som nåt större problem. Kanske kan bli beroende på vilket som går fortast, utbyggnation av laddare eller elbilsförsäljningen.

Uppdaterat: 2020-01-10 14:40
mso 1000 skrev:

Henrik. Välkommen vid sidan av E4 norr om Gävle.
Tesla liggger väl i framkant men dom andra systemen är nog inte så utbyggda.
Har du någonsin kört kring storhelgerna?
Dvs då man absolut vill fram i tid?
Fjällen? Jo grattis säger jag.

Du menar Välkommen till någon av de 7 Tesla Superchargerstationer som ligger norr om Gävle utmed E4? Dvs lika många som de har söder om Gävle? Hmm, varför ska alltid de i norr spela ut offerkortet.....
Ja, jag har kört på storhelger, inga problem heller! Enda jag hört om var den vid Mora att det var lite kö på den runt Vasaloppet. Men inte så konstigt kanske.
Ja, Tesla ligger i framkant, men man väljer väl bil efter sina behov? Måste man köra långt ofta och har tider att passa köper man ju inte en elbil som inte kan ladda CCS med vettig hastighet eller en Tesla.
Och jo, inga problem med fjällresor och Tesla, jag har gjort en och jag vet flertalet som åker minst 2 ggr varje vinter. Både från söder och från dina trakter.
Konstigt nog är det bara de som inte själva har elbil som har ångest över laddning och räckvidder......

Uppdaterat: 2020-01-10 15:16

Henrik. Välkommen vid sidan av E4 norr om Gävle.

Tesla liggger väl i framkant men dom andra systemen är nog inte så utbyggda.
Har du någonsin kört kring storhelgerna?
Dvs då man absolut vill fram i tid?
Fjällen? Jo grattis säger jag.
Åre kanske men alla dom övriga småhålorna.

Och visst byggs det ut men jag är nog säker på att det kommer att bli problem och köer på många ställen framöver om det nu blir en kraftigare ökning av antalet elbilar.

Uppdaterat: 2020-01-10 15:21
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja Henrik du har kanske rätt och den som lever får se.

Jag sitter lugnt i båten med bensin bilen än så länge och förövrigt så finns inte möjligheten att låna upp så mycket extrapengar för till en vettig elbil.
Jag får stanna vid macken efter 70-80 mil och lugnt betala 8,50 milen

Uppdaterat: 2020-01-10 15:27
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag tror att det är fullt möjligt att bygga laddstationer i samma hastighet som elbilsförsäljningen ökar. Det har ju funkat med vanliga bensinstationer.

Det som slog mig på den gångna helgens t.o.r.-tripp Göteborg/Stockholm var att det sedan gammalt finns tydliga skyltar (Vägverkets) om nästa bensinstation men aldrig när det gäller laddstationer. Visst förekommer det någon laddsymbol men då på privata skyltar typ Rasta. Men men, kanske det är helt onödigt med analoga skyltar när digitala kartor säger så mycket mer numera.

Uppdaterat: 2020-01-10 15:36
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Behovet av skyltar är ju inte riktigt detsamma som när bensinstationsskylten infördes. Men vem vet, det kanske kommer när det blir lite mer uppstyrt/standardiserat med laddplatser.

Uppdaterat: 2020-01-10 16:26
mso 1000 skrev:

Ja Henrik du har kanske rätt och den som lever får se.
Jag sitter lugnt i båten med bensin bilen än så länge och förövrigt så finns inte möjligheten att låna upp så mycket extrapengar för till en vettig elbil.
Jag får stanna vid macken efter 70-80 mil och lugnt betala 8,50 milen

Du är den miljövänligaste av er två: Att använda sådant som redan är tillverkat är det miljövänligaste, nämligen. Så håll liv i bilen din så länge det bara går. Dessutom kan du ju skratta åt dem som är beroende av el och inte kommer att kunna tanka alls nu när våra kärnkraftverk läggs ner ett efter ett och elnäten är underdimensionerade. Ja, kanske vi lyckas importera lite kolel från närliggande länder, men frågan är om den möjligheten är stor nog. Redan nu får ju industrier i söder stå stilla för de lyckas inte få el.

Att köpa en Tesla är ju dessutom bara samma sak som att ge grönt kort till FCA att tillverka bilar med förbränningsmoterer utan böter till EU, så det är inte mycket värt.

.

Uppdaterat: 2020-01-15 10:59
Politisk korrekthet känner de flesta till vid det här laget – det dolda åsiktsförtryck som råder utom för ”godkända” åsikter. Det är tätt närbesläktat med det psykologiska begreppet grupptänk, ett fenomen som i grunden syftar till att upprätthålla harmoni genom konsensus i en grupp. Tyvärr får grupptänk förödande konsekvenser när det uppstår på politisk nivå och alla försök till motstånd eller nyansering bestraffas. Grupptänk uppstår alltså när en grupp människor värderar harmoni och sammanhållning inom gruppen högre än korrekta analyser och kritisk utvärdering. .

Klarsynt, det är dags att leva upp till Nicket!
När hade du slut på ström i ditt uttag senast?
Att vi har kapacitetsbrist är ett problem och har så varit länge och det beror på de profithungriga och avregleringens micromonopol där E.on valt att ta ut stora vinster och glädja sina aktieägare än att bygga ut stamnäten eftersom "det är ju dyrt"
Kapacitetsbristen i Skåna är löst för stunden, men där behöver nätförstärkningen från SE3 blir klar.
Vi kommer inte att behöva importera mer el för att R2 är stängd, dessutom kommer vi att klara oss utan R1:an också eftersom vi kommer att slippa konstantmata Finland med 1600MW när (om?) de blir klara med sitt nya verk. Skall vara klart i år, men det har man sagt i 10 år. Detta blir världens tredje dyraste bygge, bra jobbat Ryssen!
Vår import från ditt favoritland Polen var i princip obefintligt under 2019, det vi importerade var i huvudsak för nätbalans.

Uppdaterat: 2020-01-16 20:49
*Robban

Fundering Robban: Nätbalans. Är det för att Polen ligger närmare Skåne än våra vattendrag i Norrland ??

Uppdaterat: 2020-01-16 21:58

Rikard, delvis, men allt handlar om att hålla frekvens i systemet och ibland behöver vi ta där det är närmast.
Fast oftast sker det från Danmark till SE4 (elområde 4) när det inte räcker med överföring från SE3

Uppdaterat: 2020-01-16 22:03
*Robban