Vi Bilägares forum

DPF filter. Dieselpartickel filter. Regenerering.

DPF filter. Dieselpartickel filter. Regenerering.

Tänkte ta upp denna fråga i en tråd då jag förra vintern var lite störd av att jag märkte att Dieselpartickel filtret på min bil nån gång i veckan gjorde regenereringar.
Detta förmodligen för att jag av olika anledningar fick ovanligt mycket stadskörningar på typ 7 -15-20 minuters körningar och ofta bara ett par landsvägskörningar på en tank och observera att jag alltid använde motorvärmare och inga regelrätta kallstarter.
Dessa regenereringar var inget som varnades för via lampan utan jag märkte det på en ökning av tomgångs varvet från 750 till 1050rpm och man märker en lite hårdare motor gång och lite bränd lukt på utsidan och var körningen kort så avslutades förmodligen inte processen rätt utan en ny regenerering påbörjades nästa resa och nästa och nästa om det var kort körning.
Många gånger kördes en extra tur när jag märkte detta fenomen.
Jag antar att om jag inte tagit en extra sväng ibland så hadde varningslampan tänts och beordrat en extra körning med förhöjt varv med regenerering osv.
Detta drabbade mig många gånger per tank och månad och kändes inte helt bra i förlängningen om man skulle fortsatt att köra diesel under dessa dåliga förhållanden med stadskörning.

Frågan är att är att är det ingen annan som känner igen fenomenet som iofs inte märks i bilen förutom det lite högre Tomgångsvarvtalet på varvräknaren och en viss bränd lukt under huven eller utanför bilen.

Och hur blir utsläppen med co mm vid dessa regenereringar när motorn spottar in extra diesel för att öka värmen och bränna sot i 10-15 minuter eller vad det nu är.

Man får väl också anta att detta ökar snittförbrukningen på en diesel också och kan vara en faktor att vissa bilar kan ta 2dl mer än en annan kompis bil.
Bara ett antagande då många snåldiesel suvar ligger kring 0,8l/m

Jag kan anta att det är många som inte har dagliga eller sällan har regelrätta landsvägs körningar med sina dieslar som nog är ett krav för bra funktion av DPF filter och hela reningsprocessen.
Och som sagt så är det inget som direkt märks om man inte tänker på det.

Som sagt ingen som känner igen sig i fenomenet.

http://www.eftermontera.se/blog/regenerering-partikfilter-dpf-n28
https://www.autobutler.se/wiki/vad-ar-dpf-regenerering
http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/fel-problem-och-gor-det-sjalv/dpf-filter

Uppdaterat: 2017-12-16 10:34
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kommentarer

Hur skulle då en dieselhybrid, som vissa förespråkar, funka under samma typ av körning, kan man undra... Dieselmotorer funkar bra på långkörning, för kortare körningar är det nog inget att rekommendera.

Uppdaterat: 2017-12-16 10:54

Ja, löser HVO även problemet med partikelfiltret så är det ju bra.

Uppdaterat: 2017-12-16 11:23

Svåger har en Ford fokus som har haft problem med detta och han har även på garantin fått lämna in bilen och dom plockade ner partickelfiltret och gjorde någonting typ rensade det.
Ford säljaren säger att han vill inte sälja en dieselbil till dig om du skall köra övervägande stadskörning.

Uppdaterat: 2017-12-16 12:01
Rutger Jönåker skrev:

Ja, löser HVO även problemet med partikelfiltret så är det ju bra.

Oroar man sig för högre utsläpp av CO2 under regenereringen av partikelfiltret så löser HVO det.
Dessutom kommer bensinbilar får samma utmaning inom kort när partikelfilter införs.

Uppdaterat: 2017-12-16 12:28

Har skidoo1238 överhuvudtaget nämnt nåt om HVO100 ? Jag tolkade det som att han kommenterade trådens ämne.
F ö skulle jag aldrig köra med ett bränsle som biltillverkaren inte godkänt i en nyare bil med olika former av garantier kvar.

Uppdaterat: 2017-12-16 15:15
Swemba skrev:

Rutger Jönåker wrote:Ja, löser HVO även problemet med partikelfiltret så är det ju bra.
Oroar man sig för högre utsläpp av CO2 under regenereringen av partikelfiltret så löser HVO det.
Dessutom kommer bensinbilar får samma utmaning inom kort när partikelfilter införs.

Jag är inte särskilt orolig för CO2 utsläppen, men HVO verkar helt klart bra.

Ja, kan inte påstå att jag ser fram emot det, men det blir "spännande" se hur det kommer att funka med partikelfilter på bensinbilar... Det lär ju behövas har jag förstått.

Uppdaterat: 2017-12-16 16:10
Stoor skrev:

Skidoo:
Det du skriver är ej sant! HVO100 ger absolut inte de effekter som du beskriver. Jag kan med 100% sannolikhet säga att hen har tankat RME i en bil vars packningar etc som ej klarar det. RME kan ej tankas i bilar med partikelfilter tillskillnad från HVO100 som med fördel kan köras i ALLA dieselmotorer oavsett om det är en dieselgenerator, lastbil, buss, lastmaskin, traktor, personbilar etc. Så ditt påstående är tyvärr helt grundlöst. Jag tror isf inte att du avsiktligt ljuger utan du har bara missförstått det din svåger sa eller så har din svåger inte förstått vad som har hänt och av den anledningen har vidarebefordrat fel info till dig som du sedan beskrivit här på ViB.

Ja jag tror jag beskrev att han fått lämna in den på manuell rengöring på något sätt på verkstaden vilket enligt verkstaden hade hänt förr pga olämplig körning i stan.
Och att Ford försäljaren inte ville sälja en diesel om den skulle gå i stan då det var klart olämpligt, det har för övrigt också Volvo handlaren rekommenderat.
Han har också en teori att det beror på frugans tomgångs körning på vintern.
Han kör på första bästa mack diesel.

Uppdaterat: 2017-12-16 18:09