Vi Bilägares forum

Elbilars belastning av elnätet.

Elbilars belastning av elnätet.

Här kan man läsa om hur många elbilar man anser att elnätet klarar av utan förstärkning.
http://www.nyteknik.se/fordon/sa-manga-elbilar-klarar-natet-6539756
Man får räkna med att de flesta elbilsägarna laddar sina bilar i huvudsak på natten vilket gör att elnätet lätt klarar mycket fler bilar än den miljon elbilar som nämns här i artikeln.

Uppdaterat: 2016-04-11 12:09
Elbil2

Kommentarer

Intressant artikel.
Mkt handlar ju om att få till lite intelligens så att bilen laddas när elen är billig och att vi får ett jämt utnyttjande av nätet.
Vad jag har förstått så är toppar och dalar dåligt.
Sen så kommer nog fler och fler bli elproducenter i framtiden med solceller och liknande, hjälper dock dåligt på natten men funkar ju för att ladda upp ett Tesla powerwall som sedan förser hus och bil med ström.

Säger det igen, de nästkommande 10 åren kommer bli ruskigt intressanta när det gäller fordonstrafiken. Känns som det är mkt som är på G.

Uppdaterat: 2016-04-11 17:05
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Mkt handlar ju om att få till lite intelligens så att bilen laddas när elen är billig och att vi får ett jämt utnyttjande av nätet.
Vad jag har förstått så är toppar och dalar dåligt.
Sen så kommer nog fler och fler bli elproducenter i framtiden med solceller och liknande, hjälper dock dåligt på natten men funkar ju för att ladda upp ett Tesla powerwall som sedan förser hus och bil med ström.

Får vi ett jämnt nyttjande av nätet så försvinner ju prisvariationerna. Och jag skulle vilja se hur effektiv en Tesla Powerwall är här i Sverige ... norr om Gävle under vinterhalvåret.

Uppdaterat: 2016-04-11 17:58

För att inte överbelasta elnätet vid laddning av elfordon, är det optimalast att använda följande flytande bränsle till både bränslecells -och förbränningsmotorer.

http://www.varmlandsmetanol.se

Uppdaterat: 2016-12-23 11:02

Om man betalar ett lägre pris på natten när elförbrukningen är låg så lönar det sig att ladda upp ett batteri på natten från nätet som gör att elförbrukningen från nätet minskas på dagen när elen kan vara betydligt dyrare. Men de flesta av oss har inte den möjligheten tyvär.
På den här sidan kan man se hur mycket lägre länders elförbrukning är under natten jämfört med under dagen och hur priset varierar på grund av tillgången.
http://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

Uppdaterat: 2016-12-23 12:40
Elbil2

Fast laddningen för en normalbilist som kör typ 4 mil om dagen lär inte påverka speciellt mycket. Det finns liksom annat i ett hus som också drar ström så "peaken" för att ladda en elbil är sällan speciellt stor...

Uppdaterat: 2016-12-23 12:43

Previa, du kan ställa in tidpunkten i bilen när den skall laddas. Sedan läste jag för en tid sedan om hur elbilars batterier skulle kunna samverka med elproduktionen. I stället för att vid toppar aktivera och investera i reservkraftverk, skulle den lagrade energin i elbilarnas batterier kunna utnyttjas. Vad jag förstår så är det samma teknik som idag används för överskottet från solpaneler.

Uppdaterat: 2016-12-23 13:06

Ja inte behövs det något hembatteri för elbilen bara då medelbilistens elförbrukning motsvaras av en handukstorks energiförbrukning i snitt över dygnet.
http://www.smarthem.se/12925/p/el-vattenburna/pax-handdukstork-dryson-climb-600x1400mm-300w-vit/?gclid=CjwKEAiAs_PCBRD5nIun9cyu01kSJAA-WD-rvjUxlRFHsTmLV5oFZmwB_x1ibz-6G7DJOEMWWd0JnxoCGMbw_wcB
I USA är energibolagen mer progressiva då man låter kunderna få ett lägre elpris om energibolaget får sätta upp solceller på ens tak eller slå ifrån varmvattenberedaren under värsta belastningen av elnätet, man kan även få träd planterade för att minska huset elbehov för komfortkyla och detta sker utan att husägaren behöver göra något alls. Husägarna får lägre elpris och elleverantören slipper förstärka elnätet och behöver inte stå för mycket dyra inköpspriser för el under högbelastningstider.
Detta har funnits i över tio år om inte längre så där ligger vi långt efter.
Elbolaget står för alla kostnader och all montering inköp osv så kunden behöver ingen mer kunskap än att man vill ha ett lägre elpris om man låter elbolaget göra dessa förändringar.
I Sverige låter vi basindustrins el vara skattefri praktiskt taget vilket gör eleffektivisering olönsam vilket inte är bra om man vill sänka landets elförbrukning och kunna forska om effektivare elanvändning vilket kan leda till exportframgångar. Sedan tillåts elleverantören i kommunerna som själva inte produserar någon el att ta så bra betalt för några meter elledning som suttit uppe i femtio år så att den kostnade är högre än själva elen. Om motsvarande system förs över på bilar så skulle vi betala mer för tankröret till bensintanken på bilen än bensinen som vi häller i röret. Så fungerar en marknad utan konkurrens.

Uppdaterat: 2016-12-23 13:35
Elbil2

Nu ska Vattenfall bygga fler laddplatser i Stockholm, så att även stackars "sta'-bor" i lägenhet ska kunna ladda sin nya elbil.
http://news.vattenfall.com/sv/article/vattenfall-utrustar-stockholm-med-laddgator

Uppdaterat: 2017-03-06 08:39
Power to the people

Åh, det blir ju orättvist mot de stackare som bor i andra stadsdelar! ;-)

Uppdaterat: 2017-03-06 08:56
L. Mäkinen skrev:

Åh, det blir ju orättvist mot de stackare som bor i andra stadsdelar! ;-)

Verkligen! ;-)

Uppdaterat: 2017-03-06 09:01
Power to the people

Vore kanske en fördel att slippa Vattenfalls laddstolpar då laddningen vid deras stolpar ger ett elpris motsvarande 27 kr milen enligt Teknikens Värld. Om nu Vattenfall och andra felsattsande elprodusenter lägger beslag på möjliga laddplatser i städerna minskar intresset för att köpa elbil när priset per mil blir långt högre än för att köra en bränsledriven bil.
Nu har vi nätägare för våra elnät som inte är konkurrensutsatta vilket gör att vi ofta betalar mer för några meter elledning än för själva elen, risken är att vi får samma system för laddning av elbilar ute i samhället vilket inte kommer främja elbilsutvecklingen.

Uppdaterat: 2017-03-06 10:52
Elbil2

@Previa. 27 kr/mil, ja för _snabbladdning_ och inget annat. Parkeringsavgiften ingår ju i det priset med. Det är ju en typ av prismodell, är övertygad om att den ser annorlunda ut för mer stadsnära laddning.

Uppdaterat: 2017-03-06 10:57
Power to the people

Man ska inte tro allt man läser i tidningen. Jag laddade för 57 kr och kom 8 mil på det häromveckan.De tar 2,40 kr/minut och har 50 kW uteffekt i snabbladdarna. Det tar alltså mindre än två minuter att ladda för en mil med de flesta elbilarna på marknaden och kostar då knappt 6 kr.

Uppdaterat: 2017-03-06 14:13

Bekvämlighet har även ett pris om man behöver ställa bilen vid en ledig laddstolpe 24 minuter för att ladda bilen för åtta mils bilfärd som L. Mäkinen gjorde vilket ger en milkostnad på 7,13 kr / milen eller tanka bensinbilen i tre minuter för 90 mils bilkörning där kostnaden för bränslet blir 6,50 kr/ mil utan att behöva planera resan för nästa laddstopp eller att behöva begränsa AC eller värme i bilen för att nå fram.

Uppdaterat: 2017-03-13 11:34
Elbil2

I vårt elbilstäta västra grannland börjar man nu få stora problem med kapaciteten i elnäten städerna.
Senaste jag hörde på nyheterna var från Stavanger där nätet inte räcker till i flera stadsdelar. Kraftiga spänningsfall och blinkande lampor, säkringar som löser ut i transformatorstationer mm. Är ju ett gigantiskt projekt att uppgradera ett ledningsnät i en stad.
Tänkte inte på det.....

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33

Jo, Guran, men nu har ju inte Lyse Nettsellskap i Stavanger (nätbolaget) gjort sitt jobb riktigt. Norge lever fortfarande med ett historiskt "dåligt" elnät i form av ett sk. IT-system (som i jämförelse har Sverige ett sk. TN-system). Därför slår norrmännen i kapacitetstaket på många lågspänningskretsar där det är elbilstätt. Här är det ju uppenbart lokala elnätsföretaget inte har byggt ut kapaciteten i takt med belastningsökningen.
Sen måste gemene man anpassa sig till vad som är "normalladdning" där hemma.

Vattenfall håller på med ett sk. mikronät-projekt nu i Askersund där man undersöker hur helheten med solceller, batterilagring, UPS och snabbladdning av elfordon kan samverka på ett smidigt sätt. Intressant att följa!
http://news.vattenfall.com/sv/article/vattenfall-inviger-mikronatsystem-i-askersund

Uppdaterat: 2017-10-11 13:09
Power to the people

Med tanke på hur mycket elnätsbolagen tar ut i fasta avgifter + distribution så måste vi ha ett aldeles ekseptionellt bra elnät. Speciellt vi som har Elevio som leverantör. Borde faktiskt ingå en elbil i priset

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33

@Guran
Kul att höra någon som uppskattar sitt el-bolag och förstår sig på att kvalitet kostar. Och en del av förklaringen kanske ligger i just det Grosser nämner, vi har bra elnät.

Uppdaterat: 2017-10-11 20:04
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Men det som är galet är när fasta nätavgiften uppgår till 80% totalt!
Sedan kommer energikostnaden, som man så fritt kan påverka och spara tusentals kronor per år!
Jojo, energin kostar vanligtvis mellan 0,30-0,40/ kW, sedan kommer energiskatt och moms.
Det blir alltså ca 1,50/kW med högst någon tioöring upp eller ner som man kan påverka.
De höga fasta avgifterna beror på att det inte ska vara lönsamt att spara energi, börjar fler göra det kommer de fasta avgifterna att höjas alltmer.
Sedan gäller det att komma ihåg att det endast är energiavgiften som går att påverka, överföringsavgiften bestäms helt av nätägaren!

Uppdaterat: 2017-10-11 20:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vi kommer nog få se förnyade tariffer under kommande reglerperioder för elnätsavgifterna. Tre delar (idag två), fast avgift + effektavgift + energiavgift. Därför borde det finnas större incitament att spara på både effekt och energi.
Den här perioden fick bolagen rätt att ta ut en hel del pengar, det kommer troligen inte att se ut så i nästa period, dvs. stillastående eller i bästa fall sänkta nätavgifter.

Uppdaterat: 2017-10-11 21:39
Power to the people