Vi Bilägares forum

Problem med Statoils nya miles diesel

Problem med Statoils nya miles diesel

Jag tankade min V70 med Statoils nya diesel "miles" för första gången för ett par veckor sen. Efter några km började motorn hacka och stanna men gick att starta igen men till slut stannade den för gott och fick bogseras hem. Felet visade sig bero på ett igenslammat bränslefilter. Jag kontaktade Statoil som naturligtvis förnekade möjligheten att deras diesel var orsaken till detta men tidssambandet är ju bestickande. Jag misstänker att deras bränsle kan ha orsakat att gamla avlagringar släppt från tanken och slammat igen filtret.
Jag har frågat Statoil vad det är för tillsatser som dom blandat i den nya miles-dieseln men dom påstår att det är ett additiv som ska hålla motor och spridarmunstyckena extra rena men vägrar uppge vari denna tillsats består. Jag misstänker att om den ska rena motorn och bränslesystemet kanske den renar tanken också vilket kan få förödande effekter på en gammal bil som min som gått över 30000 mil.
Har någon annan råkat ut för samma problem med den nya Statoil-dieseln?

Uppdaterat: 2015-09-16 15:51

Kommentarer

Hej Bengt
vår Hyundai Santa fe. Efter tankning på Statoil i Strängnäs. Gjorde istället tvärt om det blev fullgas, var tvungen att bromsa bilen bilen till den kvävdes tur att det var natt och lite trafik.
Försökte starta bilen igen och den startade på fullgas, detsamma skedde när verkstaden försökte starta bilen. De undrade sedan vilken farmar tank jag hade tankat min diesel på för den luktade avfettning.
Resultatet av det hela blev: alla 4 spridarna har låst sig 2 i öppet 2 i stängt läge samt rengöring av tanken som tur var hade inte vevaxeln blivit skadad när blocket fylldes med diesel.
Har skrivit till Statoil men ej ännu fått svar.
Men tror inte att jag vågar tanka där igen

Uppdaterat: 2013-04-20 12:07

Halloj
Våran Volvo V70 D5 tankade vi fullt med nya Miles dieseln omkring 8-9/5. 11/5 åkte jag och en kompis mot stockholm, drygt halvvägs hem började bilen hacka mer och mer. till slut gick det knappt att gasa på 4ans vxl utan att hela bilen skakade. den gick alldeles uppenbart, inte på alla cylindrar. fick även ett meddelande in instrument-panelen som sa; motor serv. erfordras. för att kunna överhuvudtaget kunna gasa fick jag växla ned till 3an och köra med så jämn gas som möjligt med fortfarande mkt ojämn motorgång. tog oss i alla fall hem. dagen efter när vi kör bilen till Volvo för service så går bilen mkt bättre men hackar fortfarande. Volvo kan bara konstatera att cylinder 3 och 5 har larmat, men hittar inga orsaker till felet. sen dess har den gått hyggligt, och när nästa tankning skedde med Shell-diesel har problemet försvunnit helt.
Nåt är inte ok med Statoil-diesel helt klart.

Uppdaterat: 2013-05-20 10:29

Tankar alltid Statoil diesel och har - peppar, peppar - inte råkat ut för driftstörningar ännu.

Uppdaterat: 2013-05-20 15:13

Inte vågar man tanka deras "ful" diesel verkar det som... var mycket bättre när dom hade Europa diesel+ förra sommaren, då tankade jag där ganska så ofta... Lär inte hända numera!!!!

Uppdaterat: 2013-05-20 20:29
Pär

Jag har denna "fuldiesel" i tanken. Inga problem efter 50 mil idag.

Uppdaterat: 2013-05-20 20:40
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Trådstartarens fundering om att den nya "miles" dieseln får gamla avlagringar i tanken att lossna och sedan hamna i spridarna låter som en rimlig teori.

Vore intressant om ni som svarar kan ange om ni har nyare bil (som kanske inte hunnit få avlagringar) eller en äldre.

Uppdaterat: 2013-05-21 08:51
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Min kan väl betraktas som "nyare" i detta sammanhang eftersom den bara gått ca: 2800 mil.

Uppdaterat: 2013-05-21 15:15

Min har gått drygt 1000 mil, så det är väl en ogammal bil;-)

Uppdaterat: 2013-05-21 18:14
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.