Vi Bilägares forum

dq200 - vibration, när byter man bil?

dq200 - vibration, när byter man bil?

Jag har en DSG7-låda (dq200), ca 8 år gammal och med över 10 000mils körning och växlande. Den sitter i en 1.4TSI på MQB-plattformen. Sedan en längre period vibrerar DSG-lådan till när den växlar från ettan till tvåan. Detta sker oregelbundet, men jag tror mig uppfatta mönstret att det är mer påtagligt när bilen är varm. I övrigt fungerar den bra.

Verkstaden vill felsöka lådan och misstänker slitna kopplingar. Komplicerad felsökning och ingrepp väntar i så fall.
Fråga: är det lönt att reparera lådan och byta slitna kopplingar, eller är konstruktionen komplex så att andra delar också tar stryk och kommer ge med sig?

Åtgärd är inte akut mer än att maskinskadeförsäkring snart går ut.

Vi funderar på att laga och/eller byta bil. Vi är inga mekaniker och vill mest att det ska funka någorlunda. I somras havererade AC under de varmaste dagarna.

Uppdaterat: 2020-09-11 07:53

Kommentarer

Jag skulle absolut använda försäkringen och överdriva och hävda att problemen är mycket större än det är och att felet är intermittent.

Uppdaterat: 2020-09-11 08:33
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tack, det är en bra ingång.

Du menar då även att lådan borde vara värd och praktiskt möjlig att reparera, för att sedan behålla bil ytterligare 10 000 mil?

Uppdaterat: 2020-09-11 10:26
mso 1000 skrev:

Jag skulle absolut använda försäkringen och överdriva och hävda att problemen är mycket större än det är och att felet är intermittent.

Jag tycker det är olämpligt att uppmuntra till försäkringsbedrägeri.

Uppdaterat: 2020-09-11 10:43

Verkstaden har redan dokumenterat ursprungsfelet som beskrivet i första inlägget här. Deras kommenterar om hur felet märks och hur man kan provocera fram det visade sig stämma. Det kändes som de fattade precis vad jag pratade om.

Uppdaterat: 2020-09-11 10:48

Tveksam att försäkringen täcker sliten koppling, det brukar den inte göra på rent manuell låda.

Gogglade lite, byta koppling verkade inte helt billigt 18-23" men det verkar finnas firmor som idag har specialiserat sig, och de kanske har bättre priser.

Om du har motorn med kamkedja skulle jag bytt bil i morgon, för lagar du lådan kommer kedjan som ett brev på posten efter det.

Uppdaterat: 2020-09-11 12:10

Bilen har en nyare motorn med kamrem.

På verkstaden lät det som att försäkring täcker, men det kanske inte säkert då. Lådan ska i teorin hålla bilens livslängd. Täcker inte försäkring är det avgjort annat läge.

Uppdaterat: 2020-09-11 12:41

Det är nog skillnad med ersättning på kopplingen till en manuell låda som oftast tar slut genom felaktig användning och kopplingarna i en automatlåda av DSG-typ som skadas av annan anledning.

Uppdaterat: 2020-09-11 13:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Skulle tro att du inte får en sekin från ett försäkringsbolag oavsett hur mycket du överdriver enligt MSO rekommendation. Försäkringsbolaget vet att det är en växellåda som är behäftad med fel och kommer troligen neka alla former av kompensation.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

En kompis fick DSG-lådan bytt av försäkringsbolaget (LF) på sin Golf men det är möjligt att den lådan var i lite sämre skick. Och det var strax innan Maskinskade-försäkringen skulle gå ut. Tror att självrisken var 5000 kr men det var ju trots allt överkomligt. Sen sålda han bilen..::)

Uppdaterat: 2020-09-11 22:11

Jag har en VAG känsla av detta slutar kostsamt - notera ordvits.

Reparation som håller i längden verkar högst oklart då.

Uppdaterat: 2020-09-11 23:03