Vi Bilägares forum

Är alla dessa elektroniska ”säkerhets” attiraljer nödvändiga ?

Är alla dessa elektroniska ”säkerhets” attiraljer nödvändiga ?

Funderar lite på detta med alla bokstavskombinationer på moderna bilar.
Håller inte koll på vad alla betyder.
Adaptiva farthållare, körfältsassist, trötthetsvarnare mm.
Behövs detta och gör det framförandet av bilen säkrare? Eller är det bara ett försäljningsargument.
När jag senast bytte bil så bytte jag får en med en massa grunkor som styrde åt mig, plingade och lyste i backspegel om nån var vid sidan av mig, tvärbromsade om nån kom bakom när jag ämnade backa, saktade in om någon sänkte farten framför mig nör jag körde på farthållaren mm.
Saknar faktiskt inget av detta, snarare att jag nu åter kör bilen och är mer närvarande då jag själv måste ha koll på vad som sker runt bilen.
Enda som jag skulle vilja ha är adaptiva lysen, men resten av dessa attiraljer vete tusan om dom tillförde något.
Backkamera som diskuterats i annan tråd tycker jag är bra, men övriga saker?? Är fortfarande förmögen att hålla koll vad som sker i filer vid sidan om mig och kan vrida på nacken så jag ser om nån år i döda vinkeln.
Styra bilen så den håller sig i körfältet är ju en basal förmåga så det behöver jag inte hjälp med.
Sen så gillar jag att köra bil, även på långa turer.
Vad tycker ni?

Uppdaterat: 2019-02-20 22:29
Guran

Kommentarer

På din fråga, så svarar jag ja -- i de flesta fall.

Jag skulle inte idag köpa en bil utan AEB - naturligtvis. Där är vi nog ganska ense, bortsett från svag.. klarsynt.

Vad gäller adaptiv farthållare, körfältsassistent och trötthetsvarnare - så väljer jag bort dessa på egna preferenser. Sannolikt har de mycket lite med säkerhet att göra i dagliga trafiken. Möjligen trötthetsvarnare med ögondetektion undantaget.

Vad jag absolut inte skulle välja bort är varning för korsande trafik vid backning, backkamera, urstigningsvarning, filbytesvarning och några andra jag inte kommer på just nu.

Filbytesvarningen har f.ö. räddat mig två gånger de senaste åren: en gång var det en Merca W123 som körde om mig i mörkret på motorvägen - precis när jag skulle köra om bilen framför. Mercan var helt mörklagd. Andra gången var med skitiga backspeglar och solen lååååågt stående bakifrån.

Med den kommande Mercan som ska beställas, så blir det fler räddande funktioner - vilket jag är oerhört tacksam för.

Uppdaterat: 2019-02-20 22:58
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Om man störs av dessa "säkerhetsvarningar", dvs om det plingar titt som tätt så kanske dom är motiverade? Låter som en lite vårdslös förare I mina öron. Och vad jag förstått kan man stänga av det mesta? Men vad vet jag, har inget av dessa system I våra bilar fn men kommer helt säkert att finnas I nästa.

Uppdaterat: 2019-02-21 06:03

Frågande inte om man störs, men är det nödvändigt. Minskar antalet olyckor och tillbud i trafiken tack vare dessa?
Man kan fundera, allvarliga och dödliga olyckor har ökat senaste åren och 2019 har börjat allt annat än positivt.
Med alla nya ”säkra” 2+1 vägar och hastighetskameror i Nollvisionens anda, krock säkrare bilar med många stjärnor i Euro NCAP, säkerhetshöjande finesser i bilarn, förbud att hålla i mobiltelefon när du kör bil, så borde olyckstalen minska. Men icke, det går åt andra hållet.
Litar vi för mycket på att bilen själv skall lösa alla situationer i trafiken och varna om någon ”farlig” situation uppkommer?
AEB är självklart jättebra, men leder det till att folk litar blint på systemet och ligger än närmare framförvarande. Men det är ingen garanti att du hinner stanna innan du brakar in i framförvarande eller stillastående fordon, men det skall mildra smällen.
Visst systemen är säkert bra, men vart går gränsen?

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Jag har dessa system på min bil och jag måste säga att det är ju någonting man alldrig tänker på eller någonsin reflekterar över vid körning.
Dom bara finns där.

Eftersom jag till 90% kör med adaptiva farthållaren så vet jag att den har besparat mig några eventuella fortkörningsböter samt att jag alltid håller jämn fart och rätt avstånd till framförvarande bil till skillnad från väldigt väldigt många.

Auto broms framåt har ett par ggr förlarmat, samma funktion vid backning har faktiskt tvärnitat 2ggr på 6000 mil.

Det enda jag saknar är blind spot/filbytesvarning som jag tyvärr var dumsnål och inte klickade i.

Jag kan också säga att många bilars light varianter som inte är aktiva utan bara låter som ett flipperspel i varje kurva elller när du är 4dm från kanten är bara irriterande och som folk avaktiverar.
Det skall vara aktiva system.

Uppdaterat: 2019-02-21 09:40
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

T.ex. ABS är inget jag tänker på när jag kör bil, bra att det finns men har mest nytta av det vid mycket halt väglag. ESP är jag betydligt mera medveten om och "testar" ibland när jag utan risk kan kontrollerat (försöka) provocera fram en sladd vilket inte är det lättaste ens med min 13 år gamla bil. Men jag kan inte säga att nåt av dessa skulle ha räddat mig från en olycka även om dom obemärkt säkert haft en viss betydelse, jag har bara varit med om en allvarligare krock I hela mitt liv och då var krockkuddarna vår räddning. I min "vilda" ungdom på 70-talet däremot hade nog säkert ABS/ESP kunnat avstyra en och annan dikeskörning...

Uppdaterat: 2019-02-21 09:42

Om man regelbundet använder den adaptiva farthållaren så ser ju den till att man håller ett rimligt avstånd till bilen framför så nog vill jag anse att den också har en säkerhetshöjande funktion - frånsett bekvämlighetsfunktionen. Sen beror ju allt till sist på den enskilde föraren och hur han nyttjar tekniken.

Uppdaterat: 2019-02-21 10:34

Finns nog inget enkelt ja eller nej-svar på detta, utan väldigt individuellt vad man föredrar. Adaptiv farthållare tycker jag är en trevlig utveckling av farthållaren. En vanlig farthållare går ju endast använda när man är rätt ensam på vägen. Ofta kommer man ikapp människor som pendlar lite i hastighet. Kör man som jag oftast på mindre vägar så kan det ibland vara svårt köra om när det är mycket trafik. Då vore en adaptiv farthållare bekvämt.

Saker som piper och falsklarmar tycker jag är störande. Som när en Volvo pep o blinkade för att varna för att det satt ett vajerräcke på den vägen... Tack för upplysningen, men det ser jag väl. Sånt får mig bara att slå av funktionen och sen glöms den lätt i det läget.

Filhållningsassistent. Nej tack. Låter som nåt för storstadsbor. Vad ska man med en sån till på landsbygden? Kör jag på en glest trafikerad krokig landsväg vill jag skära kurvorna. Varför ska bilen då hålla mig kvar i mitten av "filen"? Och ska jag skära kurvorna måste jag förmodligen blinka till vänster, resp höger i varje kurva. Skulle nog bli väldigt förvirrande för nån som ev kör bakom. :) Men bra om sånt går att stänga av.

Trötthetsvarnare låter som en bra säkerhetsdetalj, för dom som ofta kör långa sträckor. Men inget jag skulle prioritera eftersom jag sällan gör det och är aldrig trött då.

Nöjer mig med dessa exempel. Olika saker är bra för olika personer. Bra om man kan välja vilka man vill ha. Vissa tar man ju idag för givna, som ABS osv... I takt med att prylarna utvecklas och blir både billigare och bättre kommer vi säkerligen att få se mer av dessa som standard.

Uppdaterat: 2019-02-21 10:35

Bra fråga, det är nog som någon var inne på innan med, att det beror på hur man använder det. Jag skulle aldrig mer köpa en bil utan "pilot assist" eller jämförbar utrustning. Använder den så fort jag är utanför 50-område i stort sett, och den får mig som kör mycket att känna mig mer avslappnad, kommer fram piggare och jag kör mer harmoniskt. Sen Autobroms, utan tvekan riktigt säkerhetshöjande! Filbytesvarnare kanske inte lika säkerhetshöjande som en aktiv som faktiskt styr emot om bilen driftar över i mötande körfält. Passiva såna här utrustningar, nej, kanske mer störande, aktiva såna här saker, självfallet bra!

Uppdaterat: 2019-02-21 11:20

Elektroniska "säkerhets" attiraljer har jag tidigare inte tyckt vara så viktiga som jag allt eftersom de kommer tycker är mer viktiga än jag trott.
Hade kanske en lite förutfattad mening tidigare om att mycket sådant skulle ta bort en del av uppmärksamheten, men tycker nu tvärtom, att det hjälper till med att få mer uppmärksamhet på allt mer viktigt som händer i trafiken.

Uppdaterat: 2019-02-21 11:30

Som ni säger tidigare att passiv filfytes varnare är skräp och ofta avaktiveras pga detta faktum.
Jag tror alla genar lite i kurvorna på landsvägen eller håller ut en dm för en cycklister och får en massa pip och pling av och till.

En aktiv fihållar/pilot/assistent korrigerar mycket millt om du vill när du är på väg över linjen.
Man kan också gena i kurvorna utan varningsljud.
Den sliter inte ratten ur näven om man säger så utan det känns lite i ratten.
Den kräver lite tillvänjning men jag tycker den är bra och man känner en mer avslappnad körning på långvägen.

Uppdaterat: 2019-02-21 11:35
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

EnannanRobban, Ja, IR-kamera skulle vara jättebra och som vi ville ha nu när vi beställde ny bil, men tyvärr efter allt vad vi ville ha så blev det för mycket på toppen med 15000:- extra för den, så det fick vara denna gång..

Uppdaterat: 2019-02-21 12:16

EnannanRobban: Vilken Volvo av nuvarande generation har du testat det på? Du skriver att nuvarande filhållningssystem hos Volvo är kasst? Det får mig tvivla på att du testat det nästan......den fungerar ju hur bra som helst! Ligger stabilt och fint mellan linjerna, "studsar" inte fram och tillbaks som många av de andra gör. Jag körde häromdagen hemifrån till Göteborg, gick på E6 vid Lomma och av vid Mölndal, där mellan åkte jag på Pilot Assist hela tiden, inte en gång krånglade filhållaren till det utan låg stabilt och fint. Byter man fil vid omkörning så hittar den den nya filen snabbt och lägger sig stabilt där med. Nej det vore intressant veta på vilket sätt du tycker den är helt kass?

Uppdaterat: 2019-02-21 12:29

Sorry Henrik, du missförstod det jag skrev, det handlar om MIN nuvarande Volvo, "gamla" V60cc där filhållningssystemet inte är något att skryta om, sent och burdust.
De nya SPA-bilarnas Pilote Assist fungerar finfint!!

Uppdaterat: 2019-02-21 12:56
*Robban

Behövs eller inte...
Jag vill ha adaptiv farthållare på min bil för jag tycker det ökar bekvämligheten och är avstressande och samtidigt så minskar den risken att köra in i någon OM jag skulle missa en sekund eller två.

Filassistent och allt vad det heter är väl inget jag ännu har imponerats av, dessa blir ju bättre för varje generation men min nuvarande Volvos system är kasst tycker jag.

Att den larmar om det kommer något/någon bakom när man backar ut är en bra funktion, men skulle klara mig utan det också, likväl som backsensorer och kamera, även om de är trevliga när de väl finns där i vissa situationer.

Trötthetsvarnaren har jag aldrig fått att larma på Volvon, även med 6-timmars stinter, medan kompisens Passat larmar efter typ två timmar utan att det fanns någon tendens till att han körde ouppmärksamt så dessa system ger jag inget för.

Annat som vi idag inte pratar om, som var riktiga vattendelare när det begav sig var ju ABS och ESP som ju nu alla nya bilar har, likväl som Autobroms kommer att vara standard inom kort.

Vad skulle jag vilja ha som stödsystem då? IR-kamera skulle vara bra, både för att se vilt tidigare och alla skuggfigurer i svart utan reflex i vårt samhälle. Dessa har dock blivit lite bättre eftersom deras ansikten numer syns lite vagt av ljuset från telefonskärmen... Suck

Uppdaterat: 2019-02-21 12:57
*Robban

Ah, tolkade det som att du skrev att nuvarande Volvos system är kasst...
Ja SPA-bilarnas Pilot Assist är ensligt mig bättre än de 3 premiumtyskarnas motsvarande system med. BMW:s nya gillade jag inte alls.

Uppdaterat: 2019-02-21 13:08
Guran skrev:

Funderar lite på detta med alla bokstavskombinationer på moderna bilar.
Håller inte koll på vad alla betyder.
Adaptiva farthållare, körfältsassist, trötthetsvarnare mm.
Behövs detta och gör det framförandet av bilen säkrare? Eller är det bara ett försäljningsargument.
När jag senast bytte bil så bytte jag får en med en massa grunkor som styrde åt mig, plingade och lyste i backspegel om nån var vid sidan av mig, tvärbromsade om nån kom bakom när jag ämnade backa, saktade in om någon sänkte farten framför mig nör jag körde på farthållaren mm.
Saknar faktiskt inget av detta, snarare att jag nu åter kör bilen och är mer närvarande då jag själv måste ha koll på vad som sker runt bilen.
Enda som jag skulle vilja ha är adaptiva lysen, men resten av dessa attiraljer vete tusan om dom tillförde något.
Backkamera som diskuterats i annan tråd tycker jag är bra, men övriga saker?? Är fortfarande förmögen att hålla koll vad som sker i filer vid sidan om mig och kan vrida på nacken så jag ser om nån år i döda vinkeln.
Styra bilen så den håller sig i körfältet är ju en basal förmåga så det behöver jag inte hjälp med.
Sen så gillar jag att köra bil, även på långa turer.
Vad tycker ni?

Klart att du tycker så Guran! Det är absolut inget att skämmas över att man tycker den senaste köpta bilen är den överlägset bästa, snålaste, smartaste, mest komfortabla och optimalaste utrustade. Det är en röd tråd på forumet, oavsätt om bilen heter MB eller Skoda:)

Uppdaterat: 2019-02-21 18:29
FXX skrev:

Guran wrote:Funderar lite på detta med alla bokstavskombinationer på moderna bilar.
Håller inte koll på vad alla betyder.
Adaptiva farthållare, körfältsassist, trötthetsvarnare mm.
Behövs detta och gör det framförandet av bilen säkrare? Eller är det bara ett försäljningsargument.
När jag senast bytte bil så bytte jag får en med en massa grunkor som styrde åt mig, plingade och lyste i backspegel om nån var vid sidan av mig, tvärbromsade om nån kom bakom när jag ämnade backa, saktade in om någon sänkte farten framför mig nör jag körde på farthållaren mm.
Saknar faktiskt inget av detta, snarare att jag nu åter kör bilen och är mer närvarande då jag själv måste ha koll på vad som sker runt bilen.
Enda som jag skulle vilja ha är adaptiva lysen, men resten av dessa attiraljer vete tusan om dom tillförde något.
Backkamera som diskuterats i annan tråd tycker jag är bra, men övriga saker?? Är fortfarande förmögen att hålla koll vad som sker i filer vid sidan om mig och kan vrida på nacken så jag ser om nån år i döda vinkeln.
Styra bilen så den håller sig i körfältet är ju en basal förmåga så det behöver jag inte hjälp med.
Sen så gillar jag att köra bil, även på långa turer.
Vad tycker ni?
Klart att du tycker så Guran! Det är absolut inget att skämmas över att man tycker den senaste köpta bilen är den överlägset bästa, snålaste, smartaste, mest komfortabla och optimalaste utrustade. Det är en röd tråd på forumet, oavsätt om bilen heter MB eller Skoda:)

Självklart är det så, finns ju inget bättre :)
Visst var adaptiva farthållaren bekväm, men ärligt så saknar jag den inte alls.
Men se tråden som en diskutionstråd med för och emot. Min nästa bil kanske har en hel massa Säkerhetsattiraljer, vem vet. Beror väl på vad det kostar. Inget jag skulle kryssa för i en tillvalslista, men är det paketerat i bilen redan så lör jag ju inte ta bort det.
Men frågan mer vad tillför det? Blir allt så mycket bättre och säkrare?

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
Henrik M skrev:

Ah, tolkade det som att du skrev att nuvarande Volvos system är kasst...
Ja SPA-bilarnas Pilot Assist är ensligt mig bättre än de 3 premiumtyskarnas motsvarande system med. BMW:s nya gillade jag inte alls.

Men fanns verkligen Pilot Assist på gamla V60? Det är väl Lane Assist med haptisk styrning, samma som jag har på min V40? Att bilen styr ifrån när man kommer för nära en linje. Det är väl inte riktigt samma sak som Pilot Assist? Släpper jag ratten så kommer bilen vandra mellan linjerna som om jag hade 2 promille i kroppen:)

Uppdaterat: 2019-02-21 18:41

Jag var anti mot allt detta förut, och hade säkert varit det nu också om jag inte bytt jobbställe. Nu kan jag inte tänka mig en bil utan Adaptiv farthållare när man åker landsväg, riktigt gött. Dock har jag upptäckt en svaghet. Den kopplar bort radarn när man lägger på vänsterblinkers, upptäckte jag härom dagen när jag skulle göra en vänstersväng på landsvägen, som bilen framför också skulle göra. Så istället för att bromsa när han framför började bromsa för att invänta att mötande trafik skulle passera så fortsatte Våfflan i full gallopp när jag la på vänsterblink, hur tänkte man här?

Uppdaterat: 2019-02-21 18:48

Nej på gamla V60 är det samma lite mer budget system som är på din V40. Så som den gör att vinglar helt mellan linjerna är det många som har, men det går som sagt inte alls att jämföra med ett "riktigt" filhållningssystem.

Uppdaterat: 2019-02-21 18:52

Det gjorde aldrig min Mazda vad jag kan minnas, men gasade på rejält då framförvarande försvann ur ”radarstrålen” på kurvig väg.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
Henrik M skrev:

Nej på gamla V60 är det samma lite mer budget system som är på din V40. Så som den gör att vinglar helt mellan linjerna är det många som har, men det går som sagt inte alls att jämföra med ett "riktigt" filhållningssystem.

Då håller jag med Robban, det fungerar väl sådär. Tycker dom två vita linjerna som påvisar att kameran läser linjerna blinkar mest hela tiden. Detta gäller 70/80-väg, på motorvägen är det bättre. Ibland så tolkar den linjerna lite galet också. Har några ställen till jobbet där han vill svänga men han ligger en meter ifrån linjen, jag blir dock lika förvånad varje gång. Jag har även testat att gå mot mittlinjen när han enligt displayen läser linjerna men då styr han inte emot utan vibrerar i ratten bara. Så funktionen med styrningen lever sitt eget liv. Men tur att det inte tutar som på V70 iaf. Då hade jag klippt av kabeln till summern.:)

Uppdaterat: 2019-02-21 19:18
Guran skrev:

Det gjorde aldrig min Mazda vad jag kan minnas, men gasade på rejält då framförvarande försvann ur ”radarstrålen” på kurvig väg.

Ja det gör båda mina bilar när han tappar framförvarande, sedan hinner man ikapp i en skarp kurva så bromsas det hej vilt för att få rätt avstånd igen.

Syftet med att koppla ur radarn vid omkörning är ju sunt, men lite läskigt när framförvarande också ska korsa mötande för vänstersväng och egna bilen börjar bromsa in för att hålla avståndet till framförvarande men sedan ger gas igen när man drar i blinkersen.

Uppdaterat: 2019-02-21 19:23

Som sagt är det förra generationens system, testa det nya ska du se du kommer tycka det fungerar riktigt bra!

Uppdaterat: 2019-02-21 19:23

Hur fungerar Volvos ledande system när vägmarkeringen är täckt av snö eller på vägar utan mittlinje?

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
Guran skrev:

Hur fungerar Volvos ledande system när vägmarkeringen är täckt av snö eller på vägar utan mittlinje?

Sämre.

Uppdaterat: 2019-02-22 19:49
Guran skrev:

Hur fungerar Volvos ledande system när vägmarkeringen är täckt av snö eller på vägar utan mittlinje?

Såsom jag förstår det samlar radar samt kamera in information och analyserar sammantaget på noll tid, som med AI.
Den känner då igen vägen även utan linjer med bara brytningen från asfalt till grus, sten, gräskant, mitträcke, möjligen även upp plogade kanter till en del. Samma med grusvägar där kanterna naturligt bryter av, men då strävar väl bilen till mitten av vägen kan jag tänka.
Det är bara vad jag läst mig till, dock inte från just Volvos information och har egentligen ingen aning om hur bra det fungerar vid ovannämnda väglag, men tvivlar på att det då fungerar nåt vidare bra då.
Har dock testat det en del i andra bilar, med som jag tror har samma system som Volvo på snöfria vägar där det fungerat över förväntan bra.
Kanske nån med Volvo vet bättre..

Uppdaterat: 2019-02-22 20:09

Jag märkte en viss försämring när det kom en massa snö sist. Men blev ändå lite förvånad att den trots det kunde se linjerna när det låg 5cm snö, för det gjorde inte jag.

Uppdaterat: 2019-02-22 20:23
FXX skrev:

Jag märkte en viss försämring när det kom en massa snö sist. Men blev ändå lite förvånad att den trots det kunde se linjerna när det låg 5cm snö, för det gjorde inte jag.

Tror inte bilen gjorde det heller då. Som vad jag förstått analyserar den vägen med hjälp av AI ( artificiell intelligens ) och ser då vägen likt som vi själva, med el. utan linjer. Ungefär som ansiktsdetektering och liknande på dagens mobiltelefoner och lär sig själv. kanske man kan säga. Naturligtvis blir det då så mycket bättre precision med linjer.

Uppdaterat: 2019-02-22 20:50
ffodil skrev:

Tror inte bilen gjorde det heller då. Som vad jag förstått analyserar den vägen med hjälp av AI ( artificiell intelligens ) och ser då vägen likt som vi själva, med el. utan linjer. Ungefär som ansiktsdetektering och liknande på dagens mobiltelefoner och lär sig själv. kanske man kan säga. Naturligtvis blir det då så mycket bättre precision med linjer.

Jag blev mest förvånad att han svängde och vibrerade i ratten som vanligt, trots all snö. Men det kanske fungerar som du beskriver, jag trodde bara den såg dom vita linjerna.

Uppdaterat: 2019-02-22 21:11
FXX skrev:

ffodil wrote:
Tror inte bilen gjorde det heller då. Som vad jag förstått analyserar den vägen med hjälp av AI ( artificiell intelligens ) och ser då vägen likt som vi själva, med el. utan linjer. Ungefär som ansiktsdetektering och liknande på dagens mobiltelefoner och lär sig själv. kanske man kan säga. Naturligtvis blir det då så mycket bättre precision med linjer.
Jag blev mest förvånad att han svängde och vibrerade i ratten som vanligt, trots all snö. Men det kanske fungerar som du beskriver, jag trodde bara den såg dom vita linjerna.

Jag tror att Volvo har ett av dom bästa systemen på marknaden. Så skulle aldrig min förra riskokare agerat.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
Guran skrev:

FXX wrote:ffodil wrote:
Tror inte bilen gjorde det heller då. Som vad jag förstått analyserar den vägen med hjälp av AI ( artificiell intelligens ) och ser då vägen likt som vi själva, med el. utan linjer. Ungefär som ansiktsdetektering och liknande på dagens mobiltelefoner och lär sig själv. kanske man kan säga. Naturligtvis blir det då så mycket bättre precision med linjer.
Jag blev mest förvånad att han svängde och vibrerade i ratten som vanligt, trots all snö. Men det kanske fungerar som du beskriver, jag trodde bara den såg dom vita linjerna.

.
Jag tror att Volvo har ett av dom bästa systemen på marknaden. Så skulle aldrig min förra riskokare agerat.

Ja Volvo ligger nog längst fram i teknik och säkerhet.

Det är väl som så att man oftast får vad man betalar för.

Uppdaterat: 2019-02-22 21:32
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Guran skrev:

FXX wrote:ffodil wrote:
Tror inte bilen gjorde det heller då. Som vad jag förstått analyserar den vägen med hjälp av AI ( artificiell intelligens ) och ser då vägen likt som vi själva, med el. utan linjer. Ungefär som ansiktsdetektering och liknande på dagens mobiltelefoner och lär sig själv. kanske man kan säga. Naturligtvis blir det då så mycket bättre precision med linjer.
Jag blev mest förvånad att han svängde och vibrerade i ratten som vanligt, trots all snö. Men det kanske fungerar som du beskriver, jag trodde bara den såg dom vita linjerna.
Jag tror att Volvo har ett av dom bästa systemen på marknaden. Så skulle aldrig min förra riskokare agerat.

Tror att fler av de senaste har samma eller liknande system.

Uppdaterat: 2019-02-22 21:46
mso 1000 skrev:

Guran wrote:FXX wrote:ffodil wrote:
Tror inte bilen gjorde det heller då. Som vad jag förstått analyserar den vägen med hjälp av AI ( artificiell intelligens ) och ser då vägen likt som vi själva, med el. utan linjer. Ungefär som ansiktsdetektering och liknande på dagens mobiltelefoner och lär sig själv. kanske man kan säga. Naturligtvis blir det då så mycket bättre precision med linjer.
Jag blev mest förvånad att han svängde och vibrerade i ratten som vanligt, trots all snö. Men det kanske fungerar som du beskriver, jag trodde bara den såg dom vita linjerna.
.
Jag tror att Volvo har ett av dom bästa systemen på marknaden. Så skulle aldrig min förra riskokare agerat.
Ja Volvo ligger nog längst fram i teknik och säkerhet.
Det är väl som så att man oftast får vad man betalar för.

Absolut inte, vill påstå att för pengen så får du klassledande säkerhet med Volvo, men inte kavlitet och körkänslan. Eller om det var som du skrev...,
Ser i alla fall att jag lyckat köpa ”Top pick” rörande passiv säkerhet i bilen :)

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
mso 1000 skrev:

Guran wrote:FXX wrote:ffodil wrote:
Tror inte bilen gjorde det heller då. Som vad jag förstått analyserar den vägen med hjälp av AI ( artificiell intelligens ) och ser då vägen likt som vi själva, med el. utan linjer. Ungefär som ansiktsdetektering och liknande på dagens mobiltelefoner och lär sig själv. kanske man kan säga. Naturligtvis blir det då så mycket bättre precision med linjer.
Jag blev mest förvånad att han svängde och vibrerade i ratten som vanligt, trots all snö. Men det kanske fungerar som du beskriver, jag trodde bara den såg dom vita linjerna.
.
Jag tror att Volvo har ett av dom bästa systemen på marknaden. Så skulle aldrig min förra riskokare agerat.
Ja Volvo ligger nog längst fram i teknik och säkerhet.
Det är väl som så att man oftast får vad man betalar för.

Ja, Volvo kom ju bland de 3 bästa och visade vägen i krock och säkerhetstestet i sammanlagda poäng på deltesterna och såklart 5 stjärnor, tillsammans med Audi Q3 och Peugeot 508, om jag inte minns fel.

Hittade testet från VIB nu och har missat att få med Jaguar I-Pace här ovan.
Alltså var det 4 st. som visa vägen, inte 3 som jag skrev.

VIB skriver så här:
" För att vara helt ärlig så sätter Audi Q3, Jaguar I-PACE, Peugeot 508 och Volvo V60/S60 standarden mot vilken de andra bedöms i denna krocktestomgång. Andra biltillverkare gör rätt i att följa deras exempel. "

Uppdaterat: 2019-02-23 10:15

Diskussionen går vidare i olika trådar.
Men är det egentligen framtiden med alla dessa autonoma system?
Eller jag börjar kanske bli gammal. Men om det nu vore så bra så vore ju en entusiastbil en bil som hade maximalt med alla tänkbara system som gör att du inte behöver köra bilen......
Och inte har antalet dödsolyckor minskat med en nyare bilpark med mer utrustning, eller kommer det en ketchupeffekt som leder till ett positivt resultat då fler måste föda i bilen?
Nej jag är fortfarande skeptisk, system och skärmar som dessvärre inte är i synk med populationen av förares förmåga.
Eller det kanske fattas lite entuasiasm i framförandet av bilen hos många?
Du skall åka och dricka kaffe samtidigt som du uppdaterar status på något socialt media.
Nej back to basic, köra bil är något som kräver koncentration och närvaro, annars kanske man skall åka tåg.

Uppdaterat: 2019-07-05 23:44

Guran: Ja, du är gammal......;) Skämt åsido! Självklart är det upp till var och en att använda vilka system man vill av de bilen man framför är utrustad med. Att autobromsen både undviker olyckor och i de fall olyckan är oundviklig sänker farten och lindrar krockvåldet tror jag vi efter dessa år med systemet kan vara helt på det klara med.
Jag kan ju i övrigt bara tala för mig själv, och jag personligen är en mycket både piggare och alertare förare med de hjälpmedel mina sista bilar varit utrustade med, såsom semiautonom körassistans, adaptiv farthållare som anpassar farten efter skyltar, lane-assist, viltvarnare, gång och cykel-broms m.m....Jag kär väldigt mycket, och jag märker verkligen en skillnad.
Sen detta med att skärmar skulle vara av ondo, båda de senaste bilar jag brukat med stor skärm och mindre knappar har man kunnat sköta 95 procent av alla funktioner via rattknappar och/eller röstkommandon. Vilken båda såklart är säkrare än att veva runt sin hand bland 58 olika knappar utspridda över förarmiljön. Nej Guran, man skall inte uppdatera sociala medier när man kör bi, självklart kommer det alltid finnas dem som gör sådant, men de som är där i huvudet hade gjort det oavsett vilken bil de körde. Och jag tror att även du håller med om att du hellre möter en mobilsurfare som kör en bil som håller sig i sin fil, än en mobilsurfare i en bil som helt plötsligt kan ge sig av över mittlinjen in i fronten på dig...eller?

Uppdaterat: 2019-07-06 00:14

+1 på det Henrik!
Dom stollarna som är fejsbock beroende blir inte direkt av med detta för att man kör en annan bil, beteendet är sjukligt och kan en olycka undvikas genom tekniken så okej. Jag bytte själv till en säkrare bil efter några nära-döden-upplevelser med rattsurfare. Man är inte kaxig när man ligger på 80-vägen och tvingas ut med högerhjulen i stödremsan när mötande är över med större delen av sin bil på min väghalva.

Laneassist kan man bara hoppas bli ett lagkrav på nya bilar inom kort. Autobroms är väl redan lagkrav inom EU eller skulle bli kommande år? Om inte annat så brukar konkurensen sålla bort bilmärken som inte har säkerhetsgrejor som standard när majoriteten erbjuder detta.

Uppdaterat: 2019-07-06 08:42

Ger likaledes +1 till Henriks inlägg. Den allvarligaste trafiksituationen för mig personligen senaste åren var när en Dacia Duster kom över på min sida och tog en stor del av min vägbana - jag fick givetvis bromsa kraftigt och styra höger men allt gick så fort så jag hann inte så långt till höger. Men strax innan mötet/kollisionen så "vaknade" föraren av Dacian och girade tillbaka kraftigt. Skulle gissa på att orsaken var mobilberoende - annat är svårt att förstå. Och de allra flesta Dacia-bilar saknar ju i stort sett all modern säkerhetsteknik.

Uppdaterat: 2019-07-06 09:37

Pi
Hur var det med din bil då?
Bromsade och girade den undan automatiskt?

Uppdaterat: 2019-07-06 09:40

Guran - nä, för jag har bara konventionell autobroms men det var inte så akut nära så att jag tror att detta skulle hänt även med en ny Volvo. Men det var tillräckligt nära för att man skulle bli ordentligt skakis efteråt. Sen vet jag inte hur t ex Volvos senaste system skulle göra om vi kommit närmare varandra - skulle det helt enkelt kört av vägen åt höger eller "bara" bromsat maximalt för att sen ändå låta oss fronta ?
Men intressantare är ju om Dacian haft system a'la Volvo eller Tesla. Då hade antagligen inte denna situation uppstått ö h t.

Uppdaterat: 2019-07-06 10:04
Pi skrev:

Guran - nä, för jag har bara konventionell autobroms men det var inte så akut nära så att jag tror att detta skulle hänt även med en ny Volvo. Men det var tillräckligt nära för att man skulle bli ordentligt skakis efteråt. Sen vet jag inte hur t ex Volvos senaste system skulle göra om vi kommit närmare varandra - skulle det helt enkelt kört av vägen åt höger eller "bara" bromsat maximalt för att sen ändå låta oss fronta ?
Men intressantare är ju om Dacian haft system a'la Volvo eller Tesla. Då hade antagligen inte denna situation uppstått ö h t.

Då hade det inte varit en billig Dacia utan en ”statusbil” :)

Uppdaterat: 2019-07-06 10:30

Nu är du faktiskt barnslig, Guran. Är det kul att gång på gång pika de som inte tycker lika som du ?
Vi talar om liv eller död i detta fall. Visst - dyrare bilar är tidigare med omfattande säkerhetssystem men man behöver ju inte heller vara såpass sena som Dacia är. Det finns åtskilliga bilar som inte tillhör s k premium-märken som har hyfsade säkerhetssystem idag.

Uppdaterat: 2019-07-06 10:39
Henrik M skrev:

Guran: Ja, du är gammal......;) Skämt åsido! Självklart är det upp till var och en att använda vilka system man vill av de bilen man framför är utrustad med. Att autobromsen både undviker olyckor och i de fall olyckan är oundviklig sänker farten och lindrar krockvåldet tror jag vi efter dessa år med systemet kan vara helt på det klara med.
Jag kan ju i övrigt bara tala för mig själv, och jag personligen är en mycket både piggare och alertare förare med de hjälpmedel mina sista bilar varit utrustade med, såsom semiautonom körassistans, adaptiv farthållare som anpassar farten efter skyltar, lane-assist, viltvarnare, gång och cykel-broms m.m....Jag kär väldigt mycket, och jag märker verkligen en skillnad.
Sen detta med att skärmar skulle vara av ondo, båda de senaste bilar jag brukat med stor skärm och mindre knappar har man kunnat sköta 95 procent av alla funktioner via rattknappar och/eller röstkommandon. Vilken båda såklart är säkrare än att veva runt sin hand bland 58 olika knappar utspridda över förarmiljön. Nej Guran, man skall inte uppdatera sociala medier när man kör bi, självklart kommer det alltid finnas dem som gör sådant, men de som är där i huvudet hade gjort det oavsett vilken bil de körde. Och jag tror att även du håller med om att du hellre möter en mobilsurfare som kör en bil som håller sig i sin fil, än en mobilsurfare i en bil som helt plötsligt kan ge sig av över mittlinjen in i fronten på dig...eller?

+++ på detta.
Jag kör också regelbundna långkörningar på 100 mil och även om min bil kanske inte har den dyraste sista säkerhetstekniken så märker man och uppskattar tekniken riktigt mycket.
Som du säger med piggare och allert på ett annat sätt när focus kan ligga på rätt saker.

Uppdaterat: 2019-07-06 11:39
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Pi skrev:

Nu är du faktiskt barnslig, Guran. Är det kul att gång på gång pika de som inte tycker lika som du ?
Vi talar om liv eller död i detta fall. Visst - dyrare bilar är tidigare med omfattande säkerhetssystem men man behöver ju inte heller vara såpass sena som Dacia är. Det finns åtskilliga bilar som inte tillhör s k premium-märken som har hyfsade säkerhetssystem idag.

Och det har väl sålts mängder av premium bilar utan senaste säkerhetsfunktioner då det kostat stora pengar extrapengar och köparen la pengarna på 19”” fälgar istället.
Inget ovanligt när du ser beghallen hos handlaren.

Uppdaterat: 2019-07-06 11:44
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Pi wrote:Nu är du faktiskt barnslig, Guran. Är det kul att gång på gång pika de som inte tycker lika som du ?
Vi talar om liv eller död i detta fall. Visst - dyrare bilar är tidigare med omfattande säkerhetssystem men man behöver ju inte heller vara såpass sena som Dacia är. Det finns åtskilliga bilar som inte tillhör s k premium-märken som har hyfsade säkerhetssystem idag.
Och det har väl sålts mängder av premium bilar utan senaste säkerhetsfunktioner då det kostat stora pengar extrapengar och köparen la pengarna på 19”” fälgar istället.
Inget ovanligt när du ser beghallen hos handlaren.

Så är det, många som fortfarande inte värdesätter systemen och därför väljer att inte välja till detta utan lägger hellre pengarna på andra tillbehör dom tycker sig ha nytta av.

Uppdaterat: 2019-07-06 11:58
Guran skrev:

mso 1000 wrote:Pi wrote:Nu är du faktiskt barnslig, Guran. Är det kul att gång på gång pika de som inte tycker lika som du ?
Vi talar om liv eller död i detta fall. Visst - dyrare bilar är tidigare med omfattande säkerhetssystem men man behöver ju inte heller vara såpass sena som Dacia är. Det finns åtskilliga bilar som inte tillhör s k premium-märken som har hyfsade säkerhetssystem idag.
Och det har väl sålts mängder av premium bilar utan senaste säkerhetsfunktioner då det kostat stora pengar extrapengar och köparen la pengarna på 19”” fälgar istället.
Inget ovanligt när du ser beghallen hos handlaren.
Så är det, många som fortfarande inte värdesätter systemen och därför väljer att inte välja till detta utan lägger hellre pengarna på andra tillbehör dom tycker sig ha nytta av.

Undrar om de värdesätter annorlunda när de sitter där på akuten skadade och nyss fått reda på att deras medpassagerare omkom av skadorna de fick när deras bil helt plötsligt vinglade över i motsatt vägbana när de i ett svagt ögonblick brast i uppmärksamheten.....då är de där 20" tumsfälgarna som valdes istället för lane-assist inte mycket värda...

Uppdaterat: 2019-07-06 12:17

”Så är det, många som fortfarande inte värdesätter systemen och därför väljer att inte välja till detta utan lägger hellre pengarna på andra tillbehör dom tycker sig ha nytta av.”
.

Jag säger bara att I min värld ett så är det ett otroligt korkat omoget resonemang.

Men det är kanske bara grannens unge som får sätta livet till eller kanske mitt eget barn som blir dödad av en bilist utan bra säkerhetssystem.

Uppdaterat: 2019-07-06 12:32
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

”Så är det, många som fortfarande inte värdesätter systemen och därför väljer att inte välja till detta utan lägger hellre pengarna på andra tillbehör dom tycker sig ha nytta av.”
.
Jag säger bara att I min värld ett så är det ett otroligt korkat omoget resonemang.
Men det är kanske bara grannens unge som får sätta livet till eller kanske mitt eget barn som blir dödad av en bilist utan bra säkerhetssystem.

Må så vara men är inte varken din eller min värld som skall avgöra för någon annan vad den vill lägga sina surt förvärvade slantar på.
Men det anmärkningsvärda är att trotts större andelar bilar med just dessa system så har antalet mötesolyckor ökat anmärkningsvärt.
Borde ju vara tvärs om då systemen funnits ett antal år och borde märkas i statistiken.

Uppdaterat: 2019-07-06 12:43

Guran, är väl snarare så att mötesolyckorna kanske skulle vara mångdubbelt flera om INTE många av bilarna varit utrustade med dessa finesser. Rattsurfande var för mig ganska okänt för 10 år sedan. Då var det nån enstaka korkad som sms’ade. Idag, med alla sociala medier, så är ju speciellt den yngre generationen helt förlorade i detta. Här i området kör 15-åringarna moped och mopedbil med telefonen i ena handen, helt galet!

Uppdaterat: 2019-07-06 13:00