Vi Bilägares forum

Kopplingshaveri på nästan ny Opel Astra

Kopplingshaveri på nästan ny Opel Astra

Förra året, juni månad, kunde man läsa i Vi bilägare om en ägare till Opel Astra, 2 år gammal och ca 2000 mil, där kopplingssystemet hade havererat. Min Opel Astra är identisk och även där havererade kopplingssystemet juli månad förra året. Kopplingspedalen låste sig vid ett antal tillfällen, samtidigt ett enormt högt motorljud, och efter ca 25-20 minuters bilkörning var det totalstopp med som det sedan visade sig sönderbrända lameller. Vad som orsakade haveriet fick vi ingen förklaring på, kanske beroende på att det var en polsk Opelverkstad som åtgärdade detsamma. Värst är väl sedan handläggningen hos Opel Försäkring, dvs If, som först nu, nästan 7 månader efter skadeanmälan och efter min hänvändelse till Reklamationsnämnden kommer med begäran om min hjälp som visar om det var ett mekaniskt fel på lamellerna som byttes ut. Detta begriper jag inte alls. Pedalen låste sig varvid lamellerna brändes sönder. Kan detta beror på något mekaniskt fel på lamellerna. Är det inte istället fråga om kärvande kopplingswire eller något liknande. Hjälp mig.
Rolf Törnqvist

Uppdaterat: 2017-02-17 10:48
erromax

Kommentarer

Mina föräldrar råkade ut för att kopllingen i deras Opel Astra från 2014 rasade förra sommaren. Dom fick betala 27,000 kr på Hedin Bil för att reparera felet, försäkringens maskinskada täcker inte fel på koppling. Även om det så är handhavande fel så är det inte så snyggt och dom har nu bytt bilmärke och kommer aldrig mer köpa en Opel eller ha nåt mer att göra med Hedin.

Vill man sen slippa framtida problem med kopplingen så ska man nog överväga att gå över från manuell låda till automat och då täcker ju dessutom försäkringen eventuella problem.

Uppdaterat: 2017-02-17 11:51

Försäkringen täcker kanske inte koppling, då den anses som slitdetalj och förarfel är vanligast om det rör sig om i förtid utsliten sådan.
Men i ditt fall skulle jag benhårt hävda det där med fastnande pedal, för det är ett fel som har orsakat haveriet.
Kanske inte dålig wire eller hydraulik, är inte det åtcärdat borde felet kvarstå.
Men urtrampningslagret är ju i högsta grad tänkbart som du förklarar det, och det byts alltid ihop med kopplingen.
Och det ÄR ett mekaniskt fel, som dom ska stå för.....

Uppdaterat: 2017-02-18 10:42

ducce, svårt att se att dom kommer pröjsa. Mina föräldrar råkade ut för samma beteende, kopplingspedalen fastnade i botten och det är förstås mycket obehagligt när man är ute och kör. Man har bevisbördan på sig att bevisa att det inte är ett handhavande fel och därmed att kopplingen skadats pga konstruktion- eller materialfel. Det är ju omöjligt, man kan inte vinna det antar jag. Detta är för mig ett starkt skäl att helt undvika manuella lådor.

Uppdaterat: 2017-02-18 11:02

Jag inser det, om verkstaden inte dokumenterar och sparar delar är det svårt att leda i bevis.
Det bästa vore ju om man kopplade in sitt försäkringsbolag direkt innan reparation, som vid krockskada, då kommunicerar dom med verkstaden.
När delarna redan bytts och ord står mot ord blir det svårt att vinna, men man ska ju kriga för det ändå.
Har pratat en del med försäkringsbolag då jag jobbade på verkstad, och min erfarenhet är att de flesta skadereglerare lyssnar på argument.
Man behöver allrså inte måla fan på väggen innan man försökt....

Uppdaterat: 2017-02-18 13:03

ducce, tror du inte mina föräldrar pratade med försäkringsbolaget? Detta är ju säkert en rutinskada för dom och en dom inte ersätter alls.

Uppdaterat: 2017-02-18 14:06

För det ska ju inte nästa person ge upp.
Man kan ju inte vinna om man inte försöker, det är det enda som är säkert.
Är det en felkonstruktion på astra, om detta händer ofta, så är det ju inte heller försäkringsbolaget som ska betala, utan opel....

Uppdaterat: 2017-02-18 14:53

Försäkringsbolaget tog min kompis Toyota Avensis vars koppling havererade efter 7000 mil och drygt tre år men verkstaden fick hjälpa till och ta fram en rimlig förklaring som blev försvagade eller brustna fjädrar (kommer ej ihåg) annars hade det kostat ca 13000:-

Uppdaterat: 2017-02-18 17:15

Verkar ju vara rena lotteriet då när det gäller koppling och försäkringsbolag, bättre då att helt undvika det lotteriet genom att köra automat.

Uppdaterat: 2017-02-18 17:36

Kopplingsbyte efter 2000 mil är ju helt fel och måste bero på något som inte stämmer i
konstruktionen. Här framgår ju att kopplingen låst sig och "ett enormt högt motorljud" indikerar ju att kopplingen slirar och då tar lamellerna slut.
Känner man till hur grejerna fungerar kör man inte vidare med en slirande koppling, men gör man det inte kan det tyvärr hända.
Nu ska det faktiskt inte hända på en så ny bil och därför bör givetvis företaget ta på sig reparationskostnaderna.
Men 27000:- som Vidstige uppger är helt galet och rent ocker. Visserligen är det ett bök och knök att byta koppling på nästan alla framhjulsdrivna bilar (undantaget är väl Saab 99 och 900) men mer än 4 timmar ska det inte ta och kostnaden inkl. material bör inte överstiga 10000:-!
Vidstige har helt rätt i att det är bäst att undvika såna här problem genom att köra automat.

Uppdaterat: 2017-02-18 17:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det byttes koppling på min Mazda 6 också pga tillverkningsfel och det hade kostat ca 12000 för 13 år sedan, motorlyft var tex nödvändigt.

Bytte även koppling på en Toyota Corolla årsmodell 1990, även det var tillverkningsfel eftersom även kompisens corolla hade samma fel, gjordes gratis men hade kostat ca 7000 på den tiden (de ville inte ta kompisens på garanti från början därav fick vi veta kostnaden). 7000 då är väl ca 14000 i dagens penningvärde.

Kort sagt 10-15000:- är nog ganska normalt.

Anledningen till felet på både Mazda och Toyota var ngt slags materialfel som gjorde att det inte gick att starta mjukt med koppling utan den högg vilket skapade kraftiga vibrationer i bilen vid ingreppet.

Uppdaterat: 2017-02-18 17:49

Shit vilka lösningar ni har, köpa automat för att undvika kopplingshaveri....
Köp en vw istället, sä slipper n en trasig opel.....

Uppdaterat: 2017-02-18 21:46

ducce, finns fler anledningar att gå för automat, manuell är rena 1900-talet, våga ta klivet till nutid. På nya bilar dominerar numera automat.

Uppdaterat: 2017-02-18 21:52

Ja det är obegripligt att folk vill hålla på att röra om i bensinen idag.

Uppdaterat: 2017-02-18 22:11

Jag gillar mest automat med men att växla manuellt går ju med automatik så inte känns det jobbigt precis. En vanesak liksom.

Uppdaterat: 2017-02-19 09:19
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jo vidde, jag har haft diverse automater sen 70-talet, min allra första bil var en, opel olympia 1700 automat 71....
Så jag har haft modet att ta det steget för länge sen, många gånger....
I sak har du rätt, jag har inte haft några kopplingshaverier på dom.
Fast vid närmare eftertanke har jag aldrig haft kopplingshaverier på några manuella heller.....
Men numera väljer jag aldrig automat på en motorsvag bil, minst v6 eller diesel, annars får det vara...

Uppdaterat: 2017-02-19 10:04

Jag gillar också automat men ändå så kör jag manuellt - och har liksom ducce heller aldrig råkat ut för nåt kopplingshaveri under snart 50 års bilägande. Den enda bil vi haft transmissionsproblem med var faktiskt en Mazda med automatlåda - men det var länge sen.

Uppdaterat: 2017-02-19 10:54

Pi och ducce, ändå är det mycket vanligt att kopplingar pajar och att det är en kostnad som ägaren får ta.

Uppdaterat: 2017-02-19 11:00

Har heller aldrig haft en koppling som pajat trots bilkörande sen 1974 med mest manuella bilar.

Uppdaterat: 2017-02-19 11:02
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ska väl säga att förutom de garantiärenda respektive försäkringsskadan har varken jag eller ngn jag har i närmsta bekantskapen råkat ut för haveri heller.

Uppdaterat: 2017-02-19 11:12

Kopplingshaveri har jag heller inte haft under alla dessa år - jag känner heller ingen som har haft det. Undrar vad Vidstige baserar sina kunskaper på?

Uppdaterat: 2017-02-19 11:16
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ja det är intressant, ingen har haft sönder nån koppling och ändå pajar dom ofta och försäkringsbolagen ersätter inte.

Uppdaterat: 2017-02-19 11:40

Var är den tillförlitliga statistiken för att de pajar ofta?

Uppdaterat: 2017-02-19 11:41

Ja lite fakta om detta vore bra.

Uppdaterat: 2017-02-19 11:46
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag har haft kopplingshaveri! Självklart på en VW, Golf som gått 20000+ mil. Men inte lamell utan att centrum i tryckbrickan på urtrampningslagret, Trasten och Ducce har säkert sett det på 90-talet...

Uppdaterat: 2017-02-19 11:49
*Robban

Precis - var har Vidstige den statistiken. Har ingen anledning att ljuga om detta och efter snart 50 års bilägande så borde man ju torskat på detta nån gång om det nu är såpass vanligt som Vidstige påstår. Dock har en automatlåda krånglat mycket (och dyrbart) på en Mazda som inte gått speciellt långt men det var länge sen så det är förlåtet...:)
Har en känsla av att Vidstiges påstående om att detta är "vanligt" är helt relaterat till hans föräldrars problem med deras Opel Astra.

Uppdaterat: 2017-02-19 11:56

Pi, påstår inte att nån ljuger här. Snarare i såna fall att ni kanske inte är helt representativa. Inte jag heller f.ö.

Körde förresten den Astran mina föräldrar hade vid nån tillfälle när den var ny. Det jag reagerade på var att koppling ändå var så trögkopplad som den var, hade trott att moderna bilar skulle ha mycket lättrampad kopplingspedal. Så för mig är det en viktigt komfortgrej också att ha automat, jag kör ju nästan bara stadskörning.

Är ju dessutom stadskörning som är ett riskmoment, tät trafik. Om man inte kör i staden så minskar risken förstås med att hantera kopplingen fel. Om vi nu talar om handhavandefel. Förvisso misstänker jag fortfarande att Astrans koppling var i klenaste laget.

Uppdaterat: 2017-02-19 12:01

Såklart robban, men det lagret bytte man utan att byta koppling, om den inte rasat.
Det var ju inte ovanligt, klen konstruktion men väldigt enkelt att åtgärda....
På passaten borrade man hål i kopplingshuset och smorde med en välriktad stråle litiumfett, så slutade lagret låta och kopplingsbytet fördröjdes flera år ibland....

Uppdaterat: 2017-02-19 12:32

Förut jag köpte begagnad 3 år gammal en Volvo 245 GL - 92 manuellåda, gått 8500 mil var koppling slut av annan ägare 1 körde 8500 mil var svårt att backa R som hörs skarp och verkstad sade lamell är slut, vi byte mot ny kopplingssats. Jag körde 9 år till och rullat 17800 mil och mätare är 26300 mil utan byta koppling då sålde den pga för gammal 12 år och rost motorhuv framkant, hjulhus och baklucka.
Köpte en ny Skoda Fabia 1.2 HTP manuellåda, gått 1,2 mil och körde 6 och halv år rullat 16100 mil utan byta koppling.
Det körde jag rätt normal än gasa och slirar är väldigt sällan.
Just nu är min nya Opel Astra 1.0 Turbo manuellåda som mesta släpp upp koppling innan gasa för motor är aldrigt tjuvstopp och har automatisk med snabbt varvtalreglering med jämn 800 varv/min. Om man vill exempel trafikljus att köra snabb acceleration går samtidigt släpp upp koppling samtidigt gasa. Jag gör väldigt sällan först gasa sen släpp upp koppling när det kraftigt uppförbacke från stillastående med tunga släpet eller snabbt acceleration. Kökörning är märkte inte alls rycker på min Astra är stabilt och silkeslen drivlina. Kul att växla är viktigt med vridstark som alla märken diesel eller bensin Astra utan tjuvstopp. GM, Opel och Vauxhall är fantastisk snabbt varvtalreglering är speciellt styrenhet än någonsin annan märke långsam.

Uppdaterat: 2017-02-19 13:05
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Kopplingshaveri har jag haft, på en bil jag just sålt och jag var tvungen att byta hela paketet. Här slirade det inte utan kopplingen var helt låst!
Men den bilen hade säkert gått över 30000 mil.
Det tråkiga var att bilen råkat ut för en flygande besiktning och det var nödvändigt att visa upp den innan kopplingsbytet.
Jag var tvungen att starta med växel i och hålla exakt varv vid växling. Bilen godkändes, men besiktningskillen såg väldigt konstig ut när jag skumpade iväg.

Uppdaterat: 2017-02-19 13:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
duccedriver skrev:

Såklart robban, men det lagret bytte man utan att byta koppling, om den inte rasat.
Det var ju inte ovanligt, klen konstruktion men väldigt enkelt att åtgärda....
På passaten borrade man hål i kopplingshuset och smorde med en välriktad stråle litiumfett, så slutade lagret låta och kopplingsbytet fördröjdes flera år ibland....

Jodå, lika på min, men det gick bra att köra några dagar med detta fel, en stor fördel med dessa Golfar...

Uppdaterat: 2017-02-19 13:56
*Robban

Allt kan hända, efter 30 precis vad som helst...
Men jag har haft bilar på över 30 med originalkoppling.
Skulle vilja säga att det är en extremt slitstark slitdel....
När den tar slut tidigt, är det nästan alltid förarfel, eller möjligen motorsvag bil och tung husvagn.......
Min far brände kopplingen för att han envisades med att backa den rejält överdimensionerade husvagnen uppför backe på en camping....med en granada 2,0...
Han fick dock stående ovationer för rökmolnet, en levande förebild till sunes farsa....

Uppdaterat: 2017-02-19 13:58

ducce, det fanns en äldre taxiåkare i Staden som var känd för sitt speciella körsätt.
Han hade en DeSoto 1947 som han körde till sin pensionering i slutet av 1950-talet.
Det påstods att han startade på morgonen på tvåan och efter fem meter lade han i trean och tog ur den på kvällen när han slutade passet!
Jag tror han bytte koppling ett par gånger, men det var många mil mellan byten.

Uppdaterat: 2017-02-19 14:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse, Han blev inte fet....
Raggade runt efter kunder utan att få napp....

Uppdaterat: 2017-02-19 14:17

Den DeSoto´n hade förmodligen Fluid Drive, en momentomvandlare tillsammans med 3-växlad manuell låda, så var det på min första bil, en Dodge -46.

Uppdaterat: 2017-02-19 15:23

Brukar roa mig med att växla utan koppling.
3-4-5 nästan alltid, bra att öva på gaskontroll och feeling, men så sparar jag på pedalgummit.... Och så är jag lite lat....
Vissa lädor är så fina att växla så, speciellt mazdas, helt omärkligt och bara glider i....
Skönt, för känslan i pedalen är som att trampa i en hundskit, ytterst japansk....

Uppdaterat: 2017-02-19 16:01

Fast döm inte alla moderna bilar efter dina föräldrars Astra, Vidstige. Mina bilar har aldrig varit "trögtrampade" på kopplingen - i alla fall inte så långt tillbaka som minnet hänger med. Det kanske trots allt var nåt fabrikationsfel på den bilen... Så skall man vara fräck och dra några slutsatser av mitt bilägande är det i så fall att man skall akta sig för japanska automatlådor - det är den enda som felat...:) Men så fräck skall man inte vara för det är alltför länge sen för att räknas in i statistiken.

Uppdaterat: 2017-02-19 17:11

Pi, tänkte på det när min hoj, FJR 1300, fick ny teknik i koppling som modellår 2016. En som är betydligt lättare att trycka in, så bra när man kör stadskörning inte minst. Nu har jag förvisso halvautomat på min FJR men det visar kanske att det fortfarande finns utvecklingspotential även på manuella lådor idag. Är det lättrampad koppling så blir jag mer positiv till att köra en manuell låda i alla fall på bilar, och det finns helt klart en charm med manuell låda och känna sig mer aktiv i körningen, har mer kontroll på motorvarv etc. Skulle dock gilla om det kom nån bil med halvautomat som min FJR. Man måste växla själv men slipper trycka in en koppling och systemet växlar riktigt snabbt. Kan tänka mig också att ett sånt automatiskt system kan vara smartare och bättre undvika att göra fel än människor, dvs kopplingen kan hålla bättre då överlag och försäkringens maskinskada kunde då ersätta eventuella fel.

Opel har väl nån robotiserad automat men vad jag förstått är den ganska misslyckad då den bland annat är ganska seg på att växla. Men man slipper väl förvisso då betala för kopplingsbyte om det behövs.

Uppdaterat: 2017-02-19 17:46

En rasad automatlåda är väl dessutom bra mycket dyrare att byta än att byta koppling på en manuell låda. Nu har jag ingen aning om vilken som rasar oftast, men valet mellan manuell eller automat är väl oftast vilket man trivs bäst med, inte vilket som håller bäst. Men förr vet jag många som sa dom hellre köpte manuellt växlade bilar, eftersom en rasad automatlåda var så dyrt.

Själv har jag min första automat nu. Har alltid haft manuell låda tidigare och det är endast på en Volvo 142 -73 som jag behövt byta koppling. Vad jag minns så var det inte så katastrofalt dyrt...

Uppdaterat: 2017-02-19 17:52

RJ, sant, resonemanget här handlade väl dock om vad som händer under tiden maskinskada på försäkringen gäller. Har man äldre bil med automat så får man fundera några gånger, kan vara svindyra att reparera. Då är nog ofta manuell säkrare ekonomiskt.

Just Volvos bakhjulsdrivna var superenkla att byta koppling på, så dom är inte jämförbara med dagens framhjulsdrivna.

Uppdaterat: 2017-02-19 17:55

Det är riktigt att det ofta var ganska enkelt att byta koppling på en bakhjulsdriven bil, men ingen bil har nog varit enklare att byta koppling på än Saab 99.
Pi, japanska automatlådor- jag vet inte, men jag skulle tro att de har kanske 80% av marknaden idag, de sitter faktiskt på var och varannan bil av en mängd olika fabrikat.

Uppdaterat: 2017-02-19 18:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Vidstige skrev:

RJ, sant, resonemanget här handlade väl dock om vad som händer under tiden maskinskada på försäkringen gäller. Har man äldre bil med automat så får man fundera några gånger, kan vara svindyra att reparera. Då är nog ofta manuell säkrare ekonomiskt.
Just Volvos bakhjulsdrivna var superenkla att byta koppling på, så dom är inte jämförbara med dagens framhjulsdrivna.

Jo, ur försäkrings synpunkt så är en automatlåda att föredra, eftersom en koppling tydligen är svår att få ersatt via försäkringen.

Ja, det var enklare byta koppling på bakhjulsdrivna bilar än på framhjulsdrivna moderna bilar. Fast som saabnisse säger så var Saab 99 undantaget bland framhjulsdrivna. Hela drivpaketet satt väl "bakvänt" på dom, vill jag minnas, så man hade egentligen 5 växlar bakåt och en framåt. ;) Tack vare det blev det enkelt byta koppling. :)

Uppdaterat: 2017-02-19 18:51

Jag har haft kopplingshaveri på en bil av alla jag haft, en Valiant 64 där urtrampningslagret skar och slet ut materialet i tryckplattan. Fast mest minns jag att jag tappade växellådan på lillfingret...

Jag har haft ett automatlåderas också, men det var nog mest att jag hade tre gånger så mycket maskin som lådan var byggd för.

Uppdaterat: 2017-02-19 21:35

Jag tror ni alla ljuger lika bra som jag....
För visst byter vi väl koppling lika ofta som bromsbelägg.... Erkänn!

Uppdaterat: 2017-02-20 09:19

ducce, välkommen till storstaden, där många bilar finns och som sakta tar sig fram i köerna.
Mycket svårare att köra bil där, en helt annat nivå, avancerad trafikmiljö.
Glesbygden är lätt körning, bra för nybörjare.

Uppdaterat: 2017-02-20 11:02

dubbelpost

Uppdaterat: 2017-02-20 11:02
saabnisse skrev:

Det är riktigt att det ofta var ganska enkelt att byta koppling på en bakhjulsdriven bil, men ingen bil har nog varit enklare att byta koppling på än Saab 99.

Glöm inte Opels första framhjulsdrivna modeller från 1979 till 1995 i varje fall, de var precis lika enkla att byta koppling på, även om jag inte i detalj vet hur det gick till på Saab.

Unik metod som inte funnits på andra bilar.

Uppdaterat: 2017-02-20 11:27
Vidstige skrev:

Pi, . Skulle dock gilla om det kom nån bil med halvautomat som min FJR. Man måste växla själv men slipper trycka in en koppling och systemet växlar riktigt snabbt. Kan tänka mig också att ett sånt automatiskt system kan vara smartare och bättre undvika att göra fel än människor, dvs kopplingen kan hålla bättre då överlag och försäkringens maskinskada kunde då ersätta eventuella fel.
Opel har väl nån robotiserad automat men vad jag förstått är den ganska misslyckad då den bland annat är ganska seg på att växla. Men man slipper väl förvisso då betala för kopplingsbyte om det behövs.

Vidstige, halvautomater till bilar har funnits länge. Har åkt i en sådan och det såg konstigt ut med en bil med vanlig växelspak men inte kopplingspedal.

Saxomat introducerades 1961 tillsammans med Volkswagen typ3 och var främst tänkt för den Amerikanska marknaden. Typ1 med saxomat fanns också från -61, Tekniskt skiljer sig den tidiga Saxomaten från 68:an genom att det är en vanlig 4-växlad låda som har en Saxomatkoppling påhängd. Saxomaten bygger upp ett vacuum från insuget och samlar detta i en tank. När man trycker ner växelspaken så öppnas en ventil och vacuumet i tanken drar upp kopplingsarmen. Sedan sitter det en centrifugalkoppling på växellådan som gör att man kan stanna bilen med växeln och sedan bara gasa iväg, precis som en "riktig" automat.

Uppdaterat: 2017-02-20 11:42
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken, ok fast det verkar ha hänt mycket med elektroniken på senare år. På FJR1300 så fanns denna halvautomat från 2006 eller nåt sånt. Men i början funkade den sisådär, svårighet att växla när man gasade samtidigt m.m. Till modellförädringen 2013 kom man med elektronisk gas, ej vajer. Nu synkar den bättre och växlar mycket snabbt. Känns som systemet är moget med den senaste generationen. Tänkte nåt liknande kunde kommat till bilar.

Uppdaterat: 2017-02-20 12:10

...och Saxomat fanns också på Ford Taunus så uppenbarligen användes denna variant på flera tyska märken.

Uppdaterat: 2017-02-20 12:18

Vi lantisar är oerhört tacksamma för stadsbornas högt utvecklade skicklighet i att stå still i kö.

Uppdaterat: 2017-02-20 12:22