Vi Bilägares forum

Infällbara drag. Bra eller dåligt. För smalbenen.

Infällbara drag. Bra eller dåligt. För smalbenen.

Hade en diskussion med någon som ansåg att infällbara drag var typ det sämsta skit som skapats. Själv påstår jag att infällbara drag fungerar väldigt bra över tid, men är inte felfria. Dom behöver liksom borttagbara drag underhåll och skötsel. Båda konstruktionerna är bra eftersom man enbart använder dom när man skall. Dessutom räddar dom från många svordomar över blåslagna smalben, till skillnad ifrån fasta drag , som till skillnad från föregående konstruktioner, är i princip underhållsfria.
Jag har en Vectra 2004 med utfällbart drag och det tog till 2013 innan draget började jävlas, vilket visar sig genom att signalen, den jävligt enerverande, talade om att draget inte var i korrekt läge. Alltså var draget inte att lita på. Fick ligga under bilen och ta bort höljet av plast och buntband. Göra rent, putsa och smörja in. Stökigt men enkelt att få att fungera igen. Däremot plast höljet runtomkring ,som skall skydda mot väder och saltslask, var ett helvete att få dit igen. Det var ju ditsatt original på en monteringsbänk i normal miljö innan det monterades på bilen.
2009 skaffade jag en ny Insignia med utfällbart drag och 23/7 2016 började det draget, efter 7 år att jävlas och tjuta med gäll signal. Konstruktionen var mycket smartare mot väder och saltslask och relativt enkelt att montera bort ifrån bilen så att man kunde rengöra, putsa och smörja in, på en bänk i arbetshöjd. Men när jag skulle montera ihop igen så uppdagades problemet med den konstruktionen. Ett helvete att montera ihop eftersom jag inte hade någon manual att läsa hur dom tänkt att montera ihop smartast. Det blev mycket tänkande, svärande och det luktade säkert bränd kork i garaget. Men så idag kom jag på hur dom tänkt och det krävdes ett 3 händers arbete. Gud vilken felkonstruktion du gjorde när du inte skapade människor med 3 armar och händer.
Nu hoppas jag att båda bilarnas drag fungerar hela bilens livslängd.

Uppdaterat: 2016-07-25 21:06
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Kommentarer

Jag har haft fast drag på alla mina bilar och vad jag minns har jag aldrig slagit i smalbenen, nu är jag förstås ganska glömsk så det kanske har hänt, men jag vill inte ha löstagbart eller infällbart drag.

Uppdaterat: 2016-07-25 21:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har bara haft infällbart på nuvarande bil och fortsätter det bara att fungera så är det suveränt. Dock inte elektriskt utan man drar i ett litet handtag.

Uppdaterat: 2016-07-25 22:10
Pi skrev:

Har bara haft infällbart på nuvarande bil och fortsätter det bara att fungera så är det suveränt. Dock inte elektriskt utan man drar i ett litet handtag.

Jag har också bara haft manuellt utfällbart drag med spak eller handtag.

Uppdaterat: 2016-07-25 22:46
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
saabnisse skrev:

Jag har haft fast drag på alla mina bilar och vad jag minns har jag aldrig slagit i smalbenen, nu är jag förstås ganska glömsk så det kanske har hänt, men jag vill inte ha löstagbart eller infällbart drag.

Lyllo dig saabnisse. Det ända jag minns är hur ont dessa blåmärken gjorde på smalbenen.

Uppdaterat: 2016-07-25 22:47
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jag har heller aldrig slagit i smalbenen vad jag kan minnas.

Har (tyvärr) vanlig avtagbar på Mercan, glappar dock en del men sitter ordentligt fast, får se om det klarar en besiktning...

Uppdaterat: 2016-07-26 07:32
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Har delbart drag, men har aldrig bort det (utom för smörjning) och har heller aldrig slagit i benen. Det är av den äldre och bättre konstruktionen där draget måste vridas 1/2 varv för att få loss.
Hade på en annan bil det där draget som man bara "tjoffar upp" i fästet, med en lite spärr på sidan. Det kändes aldrig tryggt.

En granne hade en snofsig BMW kombi med elstyrt drag, det kunde han inte manövrera med hundburen i, för då nådde han inte knappen. Så, han hade alltid draget utfällt...

Uppdaterat: 2016-07-26 09:02
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

För ett par-tre år sen hade jag en Vectra kombi med utfällbart drag där jag lyckades dra av nippeln från wiren när det gick lite trögt. Dum som jag är trodde jag att det bara var att åka till närmsta Opelhandlare och köpa en ny wire, men det lät sig inte göras. De erbjöd mig en ny dragkrok med wiren monterad för 17 000 kr. Eftersom jag inte ansåg att det var rimligt tog jag gassvetsen och lödde fast en ny nippel och sen smorde upp allting så till och med Carspect accepterade låsningen i båda lägena.
Nuvarande bilar med dragkrok har fasta såna så jag ska slippa ta av dem en gång per år.

Uppdaterat: 2016-07-26 09:41
L. Mäkinen skrev:

För ett par-tre år sen hade jag en Vectra kombi med utfällbart drag där jag lyckades dra av nippeln från wiren när det gick lite trögt. Dum som jag är trodde jag att det bara var att åka till närmsta Opelhandlare och köpa en ny wire, men det lät sig inte göras. De erbjöd mig en ny dragkrok med wiren monterad för 17 000 kr. Eftersom jag inte ansåg att det var rimligt tog jag gassvetsen och lödde fast en ny nippel och sen smorde upp allting så till och med Carspect accepterade låsningen i båda lägena.
Nuvarande bilar med dragkrok har fasta såna så jag ska slippa ta av dem en gång per år.

Ja snacka om dåligt erbjudande L Mäkinen. Nytt drag för 17000 när vajern pajat.Det verkar som vi är på väg mot ett samhälle där man byter allt om en liten detalj pajar. Tur att du var en "tusen konstnär" som kunde fixa det själv, för sådana som du håller på att bli en bristvara.
PS! Var det inte du och jag som diskuterade detta ämne i en annan tråd och du var negativ till utfällbara drag, vilket jag kan förstå med din erfarenhet?

Uppdaterat: 2016-07-26 15:11
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Har elstyrt drag på min Passat B8 och tycker det är smidigt att man med ett knapptryck kan fälla ut dragkroken. När man inte behöver dragkroken är det bara att fälla in den. Bor i Stockholm och det är helt klart en nackdel när man ska fickparkera in i trånga rutor om man har draget utfällt. Personligen tycker jag att det är fult med fast dragkrok. När jag senast skulle välja förmånsbil kollade jag på Volvo V60 D4 och Volvoförsäljaren vid det tillfället kunde endast erbjuda mig en V60 med fast dragkrok, tyckte att det såg fult ut med den svarta klumpen där bak.
Men går något på det elstyrda draget sönder blir det säkert förjävligt dyrt och reparera.

Uppdaterat: 2016-07-26 16:24

Hade jag bott i Stockholm. Så hade jag velat ha krok bak å horn fram ;)

Uppdaterat: 2016-07-26 16:37
Diesel skrev:

Har elstyrt drag på min Passat B8 och tycker det är smidigt att man med ett knapptryck kan fälla ut dragkroken. När man inte behöver dragkroken är det bara att fälla in den. Bor i Stockholm och det är helt klart en nackdel när man ska fickparkera in i trånga rutor om man har draget utfällt. Personligen tycker jag att det är fult med fast dragkrok. När jag senast skulle välja förmånsbil kollade jag på Volvo V60 D4 och Volvoförsäljaren vid det tillfället kunde endast erbjuda mig en V60 med fast dragkrok, tyckte att det såg fult ut med den svarta klumpen där bak.
Men går något på det elstyrda draget sönder blir det säkert förjävligt dyrt och reparera.

Borde väl inte vara så dyrt att fixa ett fel ändå, Det som skiljer är väl att det är en motor som gör jobbet vid in eller utfälllning av draget istället för handkraft. Det som har jävlats för mig är att det behövs rengöring,upputsning av metallytor och insmörjning. Inte särskilt svårt bara man kommer in i mekanismen. Problemet är i ena fallet höljet runtomkring eller i andra fallet ihopmonteringen om man inte vet hur.

Uppdaterat: 2016-07-26 17:24
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Nej man får hoppas att det inte blir dyrt och fixxa om det blir fel på draganordningen. Infällningen på draganordningen gör man manuellt så det var fel och skriva att anordningen är elstryrd.

Uppdaterat: 2016-07-26 20:01
Diesel skrev:

Nej man får hoppas att det inte blir dyrt och fixxa om det blir fel på draganordningen. Infällningen på draganordningen gör man manuellt så det var fel och skriva att anordningen är elstryrd.

Jag är säker på att det inte blir så dyrt att fixa, den dagen den sorgen. Du är helt säker en tusenkonstnär som fixar problemet själv Diesel eller med stöd av en teknikkunnig bekant. Mig kostade det bara tid, svordomar och envishet, understödd av en bilmek på telefon.

Uppdaterat: 2016-07-26 20:27
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Tack för de uppmuntrande orden Christer. Jo med envishet och svordomar kommer man långt. Beställer man delar från Tyskland behöver det inte bli dyrt. Inget är vattentätt men jag tror att jag inte kommer få problem med dragkroken.

Uppdaterat: 2016-07-26 21:00

Christer,
Inte omöjligt att vi diskuterade samma sak tidigare. Jag har hittills inte haft någon bil där ett icke fast drag har funkat perfekt.

Uppdaterat: 2016-07-26 21:20

Då jag var grabb envisades mina föräldrar att jag skulle ha benskydd när jag spelade fotboll .. det var sådana där mojänger med hård plastskal och en sorts skumgummi innanför. Insåg snart att jag hade mera ont av dessa än om någon skulle råka stämpla mig på smalbenet.
Nu råkar jag ha väldigt vackra bilar .. varför jag också har avtagbara krokar.

Uppdaterat: 2016-07-26 21:28
. skrev:

Då jag var grabb envisades mina föräldrar att jag skulle ha benskydd när jag spelade fotboll .. det var sådana där mojänger med hård plastskal och en sorts skumgummi innanför. Insåg snart att jag hade mera ont av dessa än om någon skulle råka stämpla mig på smalbenet.
Nu råkar jag ha väldigt vackra bilar .. varför jag också har avtagbara krokar.

Summa sumarum DOT, hellre infällbara drag eller avtagbara drag än benskydd. Håller med.

Uppdaterat: 2016-07-26 22:25
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

En fördel med fast drag är när man tittar på stötfångarna fram på vissa bilar, med märke efter kulan.....
Jag har haft bilar med fast, inte fått blåmärken, bilar med avtagbart som alltid suttit i, inga blåmärken där heller .......
Senast jag blev påkörd bakifrån med v40n, förbannade jag att jag hade det avtagbara i ...
Motpartens front blev skrot, så hade min bakdel nog också blivit....om inte dragwt suttit där...
Med tanke på att bilen skulle väck för småpengar, hade det varit bekvämt att sälja den till försäkringsbolaget......

Uppdaterat: 2016-07-26 23:02

Har haft infällbart, fick krypa på knä för att hitta sprinten, olika löstagbara varianter, som fastnade eller inte gick att ta bort och fast drag som alltid fungerar och inte kan krångla. Jag är för lat för lösa dragkrokar så hurra för fast drag, passar mig perfekt och jag slipper skita ner mig. Kompisen har elektriskt infällbart, svär varje gång när det ska användas. Min rekommendation är fast drag ger inga problem.

Uppdaterat: 2016-07-27 11:34
ÅkeMjuk
benny karlsson skrev:

Har haft infällbart, fick krypa på knä för att hitta sprinten, olika löstagbara varianter, som fastnade eller inte gick att ta bort och fast drag som alltid fungerar och inte kan krångla. Jag är för lat för lösa dragkrokar så hurra för fast drag, passar mig perfekt och jag slipper skita ner mig. Kompisen har elektriskt infällbart, svär varje gång när det ska användas. Min rekommendation är fast drag ger inga problem.

Ursäkta vilken "sprint" pratar du om på ett infällbart drag.
Tråden har inte skrivits av mig för att behandla "löstagbara drag".
Varför svär kompisen varje gång han använder det elektriska ut och infällbara draget, det skulle vara intressant att veta ? Det kanske bara beror på att draget behöver lite omvårdnad som rengöring och uppsmörjning?

Uppdaterat: 2016-07-28 10:22
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Om man koncentrerar sig till TS rubrik," ... för smalbenen " är det ju enkelt att svara, har man för vana att springa på draget är det givetvis bäst om det inte är utfällt!
Men, som jag skrev tidigare, har jag fast drag, men min kompis har ett infällbart som alltid är utfällt och dessutom är kulan väl infettad ( något som de flesta glömmer) och slår man i den blir man dessutom väldigt skitig.

Uppdaterat: 2016-07-28 20:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Om man koncentrerar sig till TS rubrik," ... för smalbenen " är det ju enkelt att svara, har man för vana att springa på draget är det givetvis bäst om det inte är utfällt!
Men, som jag skrev tidigare, har jag fast drag, men min kompis har ett infällbart som alltid är utfällt och dessutom är kulan väl infettad ( något som de flesta glömmer) och slår man i den blir man dessutom väldigt skitig.

"och dessutom är kulan väl infettad ( något som de flesta glömmer)": skriver saabnisse.
Där har du rätt men också helt fel. Skall du sätta på en cykelhållare , modell Thule så skall kulan vara absolut smörjfri och ej infettad, däremot ingen rost.
Sedan har man inte "för vana" att springa på dragkroken , utan det sker ändå av misstag , vid inlastning i "skuffen". Alla är ju inte felfria som vissa skribenter i denna tråd ger sken av.

Uppdaterat: 2016-07-28 22:35
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Har man ett kulskydd behöver man ju inte bli skitig.....
Och fett på kulan utan skydd drar till sig smuts, vilket sliter mer än det gör nytta......
Ska man dra släp och vill smörja, använder man bäst olja.....
Likaså i ett avtagbart drag, fett och smuts blir som tuggummi med slipmedel.....
Jag använder mekolja, tunn sprayolja som löser smuts och smörjer.
Eller röd atf, suveränt smutslösningsmedel som smörjer och smuts inte fäster på.....dessutom billigt......

Uppdaterat: 2016-07-29 01:30

Hade fast dragkrok på en av mina bilar. Skar upp en tennisboll och hade som skydd på dragkroken. Funkade faktiskt riktigt bra.
Numera har jag ingen dragkrok på någon av våra bilar.

Uppdaterat: 2016-07-29 08:26
Lås inga trådar.

Ska man köra ett släp med svängningsbroms i kulhandsken får kroken absolut inte vara infettad.

Uppdaterat: 2016-07-31 01:32
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Insignians infällbara drag var suverän och fungerade felfritt. Nya Astran har demonterbart, kommer att få sitta på iaf sommartid då det används flitigast.

Uppdaterat: 2016-07-31 09:31

Jo - som vi redan konstaterat så är det infällbara draget en väldigt bekväm konstruktion och om det fungerar i långa loppet så förstår jag inte vad nackdelen skulle vara. Har ingen lång erfarenhet av detta så är det nån del man skall underhålla - och som man kan göra själv ? Mitt sitter på en Golf SV. Demonterbart drag är dock mycket mera tveksamt och min egna erfarenhet är att man skall ta av det regelbundet (eller bara sätta på det när man verkligen behöver det) - och dessutom är dessa drag ofta lite småstruliga att sätta på och ta av. Sen skall kroken dessutom förvaras i bagaget och den är ju ofta infettad. Nä - i det fallet föredrar jag helt klart fast krok om möjligheten finns.

Uppdaterat: 2016-07-31 09:49

Som jag skrev i # 1 så är inte infällbara drag underhållsfria utan efter i mitt fall, på 2 bilar, efter 7-9 år så börjar låsmekanismen jävlas och larmet för att låset inte är i fullt ut, att tjuta. Klimatet längst bak på undersidan av bilen är ju inte precis optimalt utan saltskiten letar sig in i dragmekanismen. Är man normalt mekkunnig så klarar man av att fixa jobbet själv, som att göra rent och smörja upp. Slår man sen ut tiden för jobbet på i mitt fall 7-9 år så blir det inte så många minuter man lägger ut, per år, på sitt utfällbara drag under bilens livstid.

Uppdaterat: 2016-07-31 10:51
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer, jag kör enbart med släp utan den svängningsbroms som Lason nämner och därför ser jag till att ha kulan väl infettad.
Jag har en cykelhållare, modell Thule, men hemmatillverkad. Den är så konstruerad att den även griper runt kulhalsen och sitter fast även på en väl infettad kula.
Eftersom jag alltid har kulskydd, som förnyas då och då p.g.a. bristande komihåg, riskerar jag inte nedsmutsning.
Har man en uppskuren tennisboll som kulskydd, som Leif Larsson skriver om, gör det dessutom inte så ont för den som har till vana att springa på draget.

Uppdaterat: 2016-07-31 11:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har väl oftast infettad dragkula jag också eftersom det är släpet som körs mest. Med Thule cykelhållaren på så får jag vackert fetta av dragkulan och torka torrt innan montering.

Uppdaterat: 2016-07-31 11:21
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!