Vi Bilägares forum

Vilken kontakspray

Vilken kontakspray

Hej!

Någon här som har koll på vilken kontaktspray som lämpar sig bäst för användning i kontaktstycken för bilens elektroniska bränsleinsprutning? Många kontaktsprayer är ju oljebaserade, men olja är väl inte elektriskt ledande och borde väl därför orsaka sämre snarare än bättre kontakt eller?

Uppdaterat: 2016-01-30 09:31

Kommentarer

Elektrisk kontakt uppstår då metallytor är i direkt kontakt med varandra, altså metall mot metall.
Problemet är då att de flesta metaller oxiderar vid kontakt med syre (=luft) och oxiderna är dåliga elektriska ledare eller t.o.m goda isolatorer (som aluminiumoxid) så blir det lätt dålig kontakt.
Det som måste fixas är då att få bort oxiderna och förhindra att de återskapas.
Oxiderna kan mekaniskt brytas som i kontakter med högt tryck och skrapning (flatstiftskontakter) eller kemiskt genom upplösande ämnen.
Skyddet mot återoxidering görs genom att förhindra luftens tillträde med hjälp av fett eller oljor.
Kontaktsprayerna eller -fetten är då sammansatta för att lösa dessa uppgifter, därför innehåller de bl.a. oljor.
Då man av ekonomiska skäl inte använder guld, som ju inte oxiderar så lätt, utan koppar eller kopparlegeringar i bilar för man lösa oxidationsproblemen så gott det går. I grövre elkraftsammanhang använder man aluminiumledare och då måste man verkligen hantera problemen på rätt sätt.

Uppdaterat: 2016-01-30 14:20

Elektronikrengöring för att rengöra, sen finns det vaselin på spray som ger bra skydd...
Från fabrik är kontakthusen ofta fyllda med vaselin, åtminstone på utsatta ställen.....
Hos swedol finns ett spray som heter electric protection, funkar utmärkt på de utsatta släpvagnskontakterna på lastbilar.....
Hemma tar jag vad jag har tillhands, 556, wd40, biltemas......
Som för övrigt har ett multispray för marint bruk, förutom oxid och rost löser det salt, och skyddar mot saltvatten, det brukar jag köpa när jag tänker på det. ...

Uppdaterat: 2016-01-30 16:36

Tack för utförligt svar! Så oljefilmen som uppstår från en oljebaserad kontaktspray är alltså så tunn att den ökade resistansen som uppstår av själva oljan blir försumbar?

Det finns ju annars även medel som tar bort oxider men som inte lämnar några rester förutom möjligen de oxider som lösts upp. För användning i motorrummet i en bil är det förstås bra om man även förebygger oxider genom att stänga ute fukt och syre och då är väl de oljebaserade kontaktsprayerna kanske att föredra?

Frågan man kan ställa sig är om det ändå lätt gör mer skada än nytta att ta isär alla kontakter man kommer åt i motorrummet och spraya i förebyggande syfte. För så länge kontakterna inte rör sig och metall ligger mot metall kommer det väl ändå inte åt något syre som kan orsaka oxidation på själva anliggningsytorna?

Uppdaterat: 2016-01-30 16:39

Så länge man inte tar isär kontakterna skyddar vaselinet som husen är fyllda med, i ett antal år iaf....
Du har nog en poäng i att man inte ska pilla isär dom i onödan, bättre att åtgärda fel när dom uppstår.
När man delar en kontakt ett antal gånger blir den ofta slapp i låsfjädern, oringen osv, och håller sämre tätt sedan.
Kom på att biltemas marinspray är vaxbaserad, håller kanske längre än oljebaserad.....

Uppdaterat: 2016-01-30 16:49
Skeptikern skrev:

Elektrisk kontakt uppstår då metallytor är i direkt kontakt med varandra, altså metall mot metall.
Problemet är då att de flesta metaller oxiderar vid kontakt med syre (=luft) och oxiderna är dåliga elektriska ledare eller t.o.m goda isolatorer (som aluminiumoxid) så blir det lätt dålig kontakt.
Det som måste fixas är då att få bort oxiderna och förhindra att de återskapas.
Oxiderna kan mekaniskt brytas som i kontakter med högt tryck och skrapning (flatstiftskontakter) eller kemiskt genom upplösande ämnen.
Skyddet mot återoxidering görs genom att förhindra luftens tillträde med hjälp av fett eller oljor.
Kontaktsprayerna eller -fetten är då sammansatta för att lösa dessa uppgifter, därför innehåller de bl.a. oljor.
Då man av ekonomiska skäl inte använder guld, som ju inte oxiderar så lätt, utan koppar eller kopparlegeringar i bilar för man lösa oxidationsproblemen så gott det går. I grövre elkraftsammanhang använder man aluminiumledare och då måste man verkligen hantera problemen på rätt sätt.

Tack för din föreläsning skeptikern. Den var bra!

Uppdaterat: 2016-01-30 19:11
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!