Vi Bilägares forum

Kort provkörning av nya Hyundai Tucson Hybrid

Kort provkörning av nya Hyundai Tucson Hybrid

Provkörde nya Tucson i veckan som gick
230hk Hybrid versionen högst utrustningsnivå.
Det är en helt ny bil med en ”fräck” design
Ett enormt lyft i fråga om invändig ljudkomfort. Rekommenderar MSO att provköra för att kanske omvärdera sin förutfattad mening om att alla asiater är bullerburkar.
Nu snöade det som satan så blev mest att köra runt. Mina noteringar följer nedan i korta punkter.
- fräck design, den sticker ut och tilltalar i alla fall mig
- Krell ljudsystem som lät ok
- Full LED lysen, helt ok för klassen. Men sämre än på min MB. Lite smal ljusbild på halvljus men bred (kurvljuset förstärker ljusbilden) men lite kort på helljuset.
Lamporna nere i undre delen av fronten monterar i en ”gryta” blev fyllda av blötsnö på en halvtimme. Dålig konstruktion inte anpassa för nordiska förhållanden. Men ett acceptabelt ljus.
- drivlinan var riktigt trevlig, helt obemärkt växling mellan el och bensinmotor. Det hördes inget av bensinmotorn förutom då gasen en kort stund pressades förbi motståndet och den varnade upp. Men inte tillnärmelsevis som en Toyota ”ylar”. Skall prova den lite mer vid mer förmånligt väglag. Men prestandan för säkra omkörningar verkar vara väl tilltagen.
Motorn i fråga är en helt ny bensinmotor som växlar mellan Atkinson och Otto. Så den är både snål men har även vridmoment när det behövs.
- 4wd som gav en stabil gång i snöväglaget även vid rejält gaspådrag, visades i displayen hur kraften även fördes till bakhjulen då väggreppet.
- snål på soppan och en prisvärd bil för under 400kkr för en fullutrustad 4wd hybrid suv.
Jag tror detta kommer bli en storsäljare för Hyundai, tydligen är alla ”lagerbilar” redan sålda.
Ingen bil för mig då ryggstöden inte trivs med min löjligt känsliga rygg och lysen som är för mediokra för mina skumsynta ögon. Även struttigheten över små ojämnheter kommer jag troligen reta mig på efter en månad. Man blir tyvärr kräsen då jag vant mig med en viss komfort.

Uppdaterat: 2021-01-22 23:34
Guran

Kommentarer

Kommer som laddhybrid också. Helt klart intressant nykomling.

Uppdaterat: 2021-01-23 05:29

Krell är väl för övrigt ett av de få fabrikat som inte ägs av Samsung, alla dessa är numera Samsungägda:
AIR – a cross-platform runtime system for building desktop applications and mobile applications
AKG – microphone/headphones
AMX – video switching and control devices
Arcam – high end home audio – amplifiers and audio components
AXYS Tunnel – Amplifier for public tunnel
Bang & Olufsen Automotive – high end audio
Becker – car infotainment
BSS Audio – signal processing
Crown International – pro amplifiers
dbx – signal processors
DigiTech – guitar products
HALOsonic – Noise Management Solutions
HardWire – guitar pedals
Harman Kardon – home/car audio
HiQnet – control network for digital audio equipment, supporting communication over TCP/IP, USB and RS232
Infinity – home/car speakers/headphones
JBL – home/car speakers & amplifiers, professional speakers, headphones
Lexicon – digital processing
Mark Levinson Audio Systems – home/car audio
Martin Professional – stage and architectural lighting and effects fixtures
Revel – home/car speakers
Selenium – home, car and professional speakers, amplifiers, sound tables/mixers
S1nn GmbH & Co.
Soundcraft – mixing consoles
Studer – mixing consoles

Uppdaterat: 2021-01-23 05:34

Hur upplevde du kvalitén i inredningen Guran? Jag har provkört både KIA och Hyundai förut men fallit för att allt känts så billigt ( och rörigt). Sedan får jag väl erkänna att jag har en viss, helt ogrundad, aversion mot båda märkena rent designmässigt. Dock ser ju denna bil milsvidd bättre ut än föregångaren.

Uppdaterat: 2021-01-23 08:35

Upplevda kvalitén och även den reella är helt ok. Inte mycket att klaga på i det hänseendet.
Ett klart luft gent emot föregående. Allt centrerat på en skärmlösning med touchknappar.
Jag skall ta en längre provkörning i bättre väglag.
Men rekommenderar att du kommer ut på en provtur och bildar dig en egen uppfattning.
Hybriddrivlinan känns klart trevligare än Toyotas då bensinmotorn har betydligt bättre kraft utan att behöva upp i höga varvtal.
Märktes inget allas av att sitter en 6 växlad DCT låda i den. Varken hörs eller känns.
Sedan spelade den någon trudelutt utvändigt vid låg hastighet.

Hyundai har helt klart ändrat profilering, för även nya I20 ger ett helt annat intryck med fräck design och fräsch modern interiör.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Bild borttagen.

En snygg lite smålyxig bil helt klart. Det jag reagerat lite på är sidoprofilen med sina veck och övergångar. Min känsla är att det kanske ganska snabbt kommer att samlas salt och vägdamm i och runt dessa veck under vinterförhållanden. Jag kan ha fel men jag skulle hellre se en annan pressning. Vecken linjerar inte heller visuellt med varandra tycks det.

Uppdaterat: 2021-01-23 10:30
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Nu framstå vecken i karossen på bilen på bilden som betydligt mycket större än vad dom är i realiteten. Den bilden är endast tagen för att framhäva dom.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Ja. som veckan framträder på bilden ovan känns det nog lite som att "fräschören" i formgivningen är rätt snabbt övergående. Tycker även att fälgarna på bilden ser överarbetade ut. Men verkligheten kan ju se annorlunda ut.

Uppdaterat: 2021-01-23 13:06

Bild borttagen.

Det kan även vara en nackdel med en alltför plan bilsida.

Uppdaterat: 2021-01-24 14:37
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Vad blir det för storlek på batteriet i laddhybriden?

Uppdaterat: 2021-01-24 20:33

13,8 kWh.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

En torr pressrelease, men lite mer info om sladdhybriden.
https://www.mynewsdesk.com/se/hyundai/pressreleases/hyundai-avsloejar-detaljer-om-nya-tucson-plug-in-hybrid-3057089

Uppdaterat: 2021-01-24 21:28
Power to the people
Guran skrev:

13,8 kWh.

Synd. Lite för lite.
Det lär inte bli många mil med el.

Uppdaterat: 2021-01-24 22:34

Den lär troligen klara strax över fem mil.
Glöm inte att Hyundai bygger eleffektiva bilar.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Kul att man framhåller en ersättningsfiness för den kylargardin som många bilar hade för 60-70 år sedan, en automatisk "Active Air Flap"!
Det är något som var standard på många amerikanska bilar bl. a. Chrysler Imperial 1932!
Nästan 90 år sedan och då givetvis helt utan elektronik!

Uppdaterat: 2021-01-25 09:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Kul att man framhåller en ersättningsfiness för den kylargardin som många bilar hade för 60-70 år sedan, en automatisk "Active Air Flap"!
Det är något som var standard på många amerikanska bilar bl. a. Chrysler Imperial 1932!
Nästan 90 år sedan och då givetvis helt utan elektronik!

Och var väl framförallt inte för att förbättra aerodynamiken och sänka bränsleförbrukningen.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Guran, det brydde man sig inte så mycket om, det gick inte så fort och bränslet var billigt.
Men det är en intressant teknik, man lät motorns termostat styra luftspjället framför kylaren istället för vätskan som strömmade genom.
Och på den tiden var det inte lika vanligt med hittepåord att gödsla reklamen med även om det förekom.

Uppdaterat: 2021-01-25 18:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den nya Tusconen verkar ha träffat helt rätt på kundernas förväntan. Enligt min Hyundaisäljande son så är det den absolut bäst säljande nylanseringen som dom haft.
Inte bara märkestrogna som byter till nya modellen.
Frågan är om inte fullhybriden är det privatköparna suktat efter. 385kkr för en fullutrustad 4wd suv som är både komfortabel och har alla moderna säkerhetsattiraljer.
Klart konkurrenskraftig pris.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Du skriver den har alla moderna säkerhetsgrejer, hur fixar den filhållningen med dåligt synliga linjer? Som nu med snö eller fläckvis snöslask etc? Det brukar ju de flesta ha svårt för.

Uppdaterat: 2021-01-26 21:51

Så mycket har jag inte provkört, det var rejält snöoväder då jag testade, så det kan jag inte uttala mig om. Men den fann något att hålla sig efter med i några svarta hjulspår.
Skall ta en bättre provtur nån kväll, får be sonen ta hem demobilen igen. Enklare att även bedöma ljuset då snön inte vräker ner.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

...Frågan är om inte fullhybriden är det privatköparna suktat efter. 385kkr för en fullutrustad 4wd....

Kuga kommer ju nu också (eller har redan kommit?) som fullhybrid. Undrar hur den kommer att sälja. Plötsligt finns det två sådana konkurrenter till RAV4; en smula oväntat!

Uppdaterat: 2021-01-26 22:16

Den verkar dock vara drygt 40kkr dyrare med likvärdig utrustning.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

Så mycket har jag inte provkört, det var rejält snöoväder då jag testade, så det kan jag inte uttala mig om. Men den fann något att hålla sig efter med i några svarta hjulspår.
Skall ta en bättre provtur nån kväll, får be sonen ta hem demobilen igen. Enklare att även bedöma ljuset då snön inte vräker ner.

Jag håller ju som jag nämnt innan Volvos semiautonoma som ett av de bättre men där brister ju den, väldigt känslig för linjernas tydlighet. Och väg utan linjer vill den inte alls följa även om kanten är väldigt tydlig.
Både BMW och Mercedes lider av samma. Audis senaste har jag inte provat så väl än.

Uppdaterat: 2021-01-26 22:40

Ingen Ford på våran gård (:
Nja isf skulle jag vänta ett år innan jag vågade köpte kuga.

Hyundayen ska man nog prova.
Risken med det som Guran pratar om fullutrustad är väl att det är massa tingel tangel till tveksam nytta.
Är det inte den som har kamera för döda vilken med blinker på som tänder upp en bild i instrumentklustret.
Ytterligare nåt som man antagligen stänger av.
Har den spolare eller skydd för backkamera eller är det ytterligare en bil med diffus bakåtsikt.

Men jag måste kanske ge rav4 ett plus för backkameran innanför bakrutan som torkare tar(tror jag).

Ja det blir som sagt några år med många nyheter :)

Och hoppas på att några vågar skippa vansinnesdesign med noll bakåtsikt och andra vansinnigheter i designens tecken.

Uppdaterat: 2021-01-26 22:55
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Guran skrev:

Den verkar dock vara drygt 40kkr dyrare med likvärdig utrustning.

Onekligen. Å andra sidan är Kuga något större, men det är ganska marginellt. Och det verkar vara fler som resonerar som mso ("Ingen Ford...") för Ford har ju haft det motigt ett tag i Sverige; egentligen är det bara Focus som säljer bra. Garantierna från Hyundai/Kia tycks vara ett starkt argument.

Dock tycker jag att Kuga är snyggast i trion Kuga/Tucson/RAV4; ett alternativ för den som vill ha litet "mjukare" formgivning är på de andra två. Det skulle också vara intressant att se ett jämförande test av förbrukning, eftersom Kuga och RAV4 har väldigt lika lösingar på pappret (2.5 liter + CVT) medan Tucson har en mindre motor och DCT. Litet förvänande att det dyker upp två nya fullhybrider nu annars, när laddhybrider verkar vara det nya svarta. Känns litet som i elfte timmen, men om det säljer så varför inte? I väntan på att elbilarna tar över.

Uppdaterat: 2021-01-27 07:50
mso 1000 skrev:

Ingen Ford på våran gård (:
Nja isf skulle jag vänta ett år innan jag vågade köpte kuga.
Hyundayen ska man nog prova.
Risken med det som Guran pratar om fullutrustad är väl att det är massa tingel tangel till tveksam nytta.
Är det inte den som har kamera för döda vilken med blinker på som tänder upp en bild i instrumentklustret.
Ytterligare nåt som man antagligen stänger av.
Har den spolare eller skydd för backkamera eller är det ytterligare en bil med diffus bakåtsikt.
Men jag måste kanske ge rav4 ett plus för backkameran innanför bakrutan som torkare tar(tror jag).
Ja det blir som sagt några år med många nyheter :)
Och hoppas på att några vågar skippa vansinnesdesign med noll bakåtsikt och andra vansinnigheter i designens tecken.

Ta dig en provtur eller läser på MSO, då slipper du gissa om bilens alla tillkortakommanden :)
Och nej, den där fancy döda-vinkeln-kamera-bilden är ett av få tillbehör på Advance nivån. 8000kr inkl att du kan stå utanför och köra bilen.
Och ja bilen har en backkamera utan skydd, men du klarar dig ju bra utan backkamera nu mer.
Och då du inte vill ha eller ser en fördel med 4wd och diverse tillbehör så kommer du så klart billigare undan. 339.000kr.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Använder man kula frekvent så är en backkamera som alltid är ren det bästa som finns.
Alltid backar man helt rätt utan ett enda omtag när man ska sätta på vagnen.

Vad det gäller synintrycket så ser väl Hyundai suven nästan bäst ut av dessa tre laddhybrider.

Och jag skulle kunna tänka mig en hyuday bara för att slippa det vansinniga iPad stuket som alla verkar villa ha.
Bra jobbat där. :)

Skulle säga av det lilla jag sett på bilder så förarmiljön tilltalar mig med bra mugghållare och låg skärm med knappar.

Uppdaterat: 2021-01-27 09:05
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja förarmiljön är speciell. Skulle tro att en Tesla 3 känns på samma vis.
Öppen och ljus förarmiljö. Då inget sticker upp över ratten, tvärs emot Peugeot, så känns det väldigt luftigt och som om man sitter högt i bilen.
Men när du skall backa till ett släp så monterar du väl först draget, eller tar bort kylskyddet. Då tar det 2 sekunder att ta fingret och rengöra linsen på backkameran. Ett ytterst minimalt problem som jag levt med på flera tidigare bilar.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

[quote=Guran : Men när du skall backa till ett släp så monterar du väl först draget, eller tar bort kylskyddet. Då tar det 2 sekunder att ta fingret och rengöra linsen på backkameran. Ett ytterst minimalt problem som jag levt med på flera tidigare bilar.[/quote]

Kul med dig Guran som tänker ett steg till. +++++

Uppdaterat: 2021-01-27 12:53
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Provkörde en rav 4a häromdagen. Jag har 5,5 mil till jobbet. Startade med fulladdat batteri. Körde hela vägen på el och när jag kom hem så hade jag 2,5 mil kvar på el.
Det var -9 grader utomhus. Mest landsväg 80 kmh
Stolarna var dock ingen höjdare.

Uppdaterat: 2021-01-27 15:15

Provkörde ytterligare par mil i dag.
Bilen går tyst, ett klart lyft mot tidigare modeller.
Henrik undrade om hur den klarade väg utan linjer, nja, sådär tror jag. Ingen funktion jag brukar testa, men den styrde och höll sig inom filen. Då jag inte kan jämföra med något annat än Lexus ES jag testade i somras så var det väl lite sämre än den. Men förhållandena var inte på något vis jämförbara och skulle gissa på att Tesla och Volvo har bättre funktion.
Funkar i övrigt motormässigt ok, tyst och hyfsad fart. Likvärdig med men gamla GLC med 170hk diesel. Så vad ör då vitsen då förbrukningen är ungefär likvärdig och diselmotorn ger känslomässigt ett kraftfullare vridmoment.
Det som verkligen mörks skillnad mot min MB är chassit. Man blir bortskämd med en bil med bra chassi som inte smäller i smågropar och känns ”struttig”
Där märks verkligen skillnaden mellan en ”billig” bil och en dyrare med avancerat chassi.
Faktiskt det som jag inte kan acceptera med bilen, som med många andra bilar med mindre påkostade hjulupphängningar.
Man skall kunna köra på dåliga vägar med god fart utan att det både hörs och känns påtagligt i bilen.
I övrigt fortfarande en helt ok bil i klassen, troligen en av de bättre valen.

Uppdaterat: 2022-02-15 08:42