Vi Bilägares forum

Mäkinens förmånsbil C300e kombi

Mäkinens förmånsbil C300e kombi

Ska man välja tjänstebil när man snart blir 50 finns det väl bara två fabrikat och Toyota har inga laddhybrider som ser ut som bilar.
Känns lite konstigt att byta ut en Optima(l) bil med extra allt till en C-klass utan basala saker som Android Auto och adaptiv farthållare.
Jag hämtade bilen i eftermiddags och har bara hunnit köra hem.
Det är en hel del vägljud på fel asfalt. Det känns ganska galet att ta upp nyckeln ur fickan för att öppna bilen och sen inte använda den inne i bilen.

Uppdaterat: 2020-09-17 20:05

Kommentarer

Du har i alla fall allt annat än basala fälgar :)
Valde du dom framför mobilintegration ?
Men du har väl en hög med appar i den bilen.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Vill en vara fin, får en lida pin... nåja, grattis till att nya bilen är på plats! :-)

Uppdaterat: 2020-09-17 20:32
Power to the people

Sådärja!!
Det blir en bra karamell, LM!!

Uppdaterat: 2020-09-17 20:41
*Robban
Guran skrev:

Du har i alla fall allt annat än basala fälgar :)
Valde du dom framför mobilintegration ?
Men du har väl en hög med appar i den bilen.

Det är de fälgarna de skickar med till laddhybriden. Ska det motsvara 7.5PBB blir det inte mycket extra när man ska ha stjärna i fronten.

Det följde med en app för att kolla laddning och att bilen är låst. Man kan boka varm bil också.

Uppdaterat: 2020-09-17 20:57

Odlar du sallad framför garaget?

Nåja, grattis till en fräsch bil även om mätarna ser väldigt analoga ut.

Uppdaterat: 2020-09-17 21:14
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jag tänkte på appar i telefonen utan t.ex TIDAL som finns i MBUX och diverse annat.
Grattis glömde jag.
Däcken ser väl fläskigare ut än vad som är.
Men en MB laddahybrid för 7,5 Basbelopp är riktigt bra rabatt kontra vad privatköpare betalar.
Och jag tror däcken är boven i bullerdramat, så slit ut dom där fort som tusan, det är väl Hankook?

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Grattis. 7,5 PBB för den bilen är väl ett riktigt bra klipp. Ska bli skoj att läsa mer om dina kommande erfarenheter.

PS Akustikrutor gör susen, men kanske inte fick plats med 7,5?

Uppdaterat: 2020-09-17 21:41
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Grattis. 7,5 PBB för den bilen är väl ett riktigt bra klipp. Ska bli skoj att läsa mer om dina kommande erfarenheter.
PS Akustikrutor gör susen, men kanske inte fick plats med 7,5?

Skulle varit mer än bra, 90.000kr lägre pris än för privatpersoner :)
Satans aggressiv prissättning mot företag som MB har.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Ja grattis till att den äntligen dykt upp.
Som vanligt tänker jag lite på taxi när man ser en svart MB, och vidare tänker jag på när jag sökte jobb på MB vekstaden i Akalla.
Verkmästaten visade den nybyggda taxi loungen "De känner sig extra omhändertagna, men sanningen är att vi inte kan ha dem bland vanligt folk"

Ljudligare än Koreanen ??
9 av 10 svar när folk söker tysta bilar är MB.

Uppdaterat: 2020-09-17 22:52

Jag var otydlig om priset. Företaget räknar med att den kostar dem lika mycket som en diesel för 7.5 PBB hade gjort. Den kostade 413112 SEK. Listpriset var 479 900 + 11900 för SE Edition, totalt 491 800 SEK.

Pinjong,
Odlar man på andra ställen än infarten riskerar man att salladen hamnar på tallriken. Vad är problemet med analoga mätare? Jag tycker att skärmar ger ett billigt intryck.

235kW och 700Nm ger lite mer knuff än KIAn även om jag inte varit i närheten av att hålla fullt än.

Uppdaterat: 2020-09-18 13:33

Analoga mätare börjar väl kännas lite ålderdomligt numera? Digitala mätare har bättre synbarhet om de är rätt utformade även om det säkert finns bättre och sämre. Dessutom kan man ju med digitala själv välja vad man vill se.

Uppdaterat: 2020-09-18 14:05
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Trodde att Android Auto var standard på alla C-klass sedan typ 2016. Tar man extra betalt för det, alltså?

Synd att den är bullrig. Tystnad är det jag främst önskar i nästa bil, men det verkar nästan omöjligt att slippa däckbuller.

Uppdaterat: 2020-09-18 16:19
muskorv skrev:

Trodde att Android Auto var standard på alla C-klass sedan typ 2016. Tar man extra betalt för det, alltså?
Synd att den är bullrig. Tystnad är det jag främst önskar i nästa bil, men det verkar nästan omöjligt att slippa däckbuller.

Man får nästan flytta från Sverige.

Uppdaterat: 2020-09-18 17:31

Alternativt får man begränsa sin bilkörning till E4 mellan tpl 100 Huskvarna Södra och tpl 101 Huskvarna Norra. Om man vill ha tyst asfalt vill säga.

Uppdaterat: 2020-09-18 18:57
Power to the people
muskorv skrev:

Trodde att Android Auto var standard på alla C-klass sedan typ 2016. Tar man extra betalt för det, alltså?
Synd att den är bullrig. Tystnad är det jag främst önskar i nästa bil, men det verkar nästan omöjligt att slippa däckbuller.

Då trodde du fel. Kostar 2600kr, tror jag det är, för att få mobilintegration, AA och ACP

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Däcken är Bridgestone Potenza S001 245/40-18 resp. 225/45-18.

I morse använde bilen 2 km elektrisk räckvidd längs vägen till jobbet. På vägen hem gick det från 38 km till 2 km räckvidd när jag körde 50 km. Då startade inte motorn på hela vägen.
Varför den tyckte att bensin var gott i morse vet jag inte.

Uppdaterat: 2020-09-18 21:00

Jag tror att det är för högt tryck i däcken. Det flimrade förbi nån siffra i nån meny, men jag har inte kollat det under dagen.

Uppdaterat: 2020-09-18 21:03

Så kan det vara, dom brukar ha en ovana att blåsa i 3bar på firmorna.
Mina feta däck skall ha 2,2 bar, varken mer eller mindre, och får alltid släppa ut massa luft efter service och hjulskifte.
Men dom börjar låta mer nu då dom börjar slitas. Men snart dags för dom tystare odubbade vinterdäcken.
Men jag har provkört en riktigt tyst bil då provkörningar pågår inför kommande byte nån gång nästa år. Bilbytarsuget har satt in så då är det bara att bita i det sura äpplet :)

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

Så kan det vara, dom brukar ha en ovana att blåsa i 3bar på firmorna.
Mina feta däck skall ha 2,2 bar, varken mer eller mindre, och får alltid släppa ut massa luft efter service och hjulskifte.
Men dom börjar låta mer nu då dom börjar slitas. Men snart dags för dom tystare odubbade vinterdäcken.
Men jag har provkört en riktigt tyst bil då provkörningar pågår inför kommande byte nån gång nästa år. Bilbytarsuget har satt in så då är det bara att bita i det sura äpplet :)

Hur länge har du haft MB? Ett par år?

Jag har börjat fundera på vinterdäck och undrar om det går att få dit 17". Priserna på hjul hos MB kändes oseriösa.

Uppdaterat: 2020-09-18 21:33

Jag har haft den i två år nu.
Tredje vintern står för dörren.
Jag tror inte du får dit 17”, valet finns inte i konfiguratorn. Det är väl ganska rejäla bromsar på den tunga bilen.
Och som du säger är MB:s priser ohemula.
Jag pröjsade 12kkr för mina 18” med, visserligen billiga odubbade Nordman däck och TPMS ventiler på Nordic Wheel. Sonen fixade bra pris med handlarrabatt. Dom är stora leverantörer till handlarna på fälgar och däck.
Köpte MOOW 618 fälgar, ser ut lite som AMG fälgarna
https://www.nordicwheels.se/

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Avdelningen högtryck
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-09-19 08:45

Nästan i klass med min 3 ton tunga skåpbil.

Uppdaterat: 2020-09-19 08:48
L. Mäkinen skrev:

Avdelningen högtryck

Måst vara nån form av försök att sätta rekord.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
L. Mäkinen skrev:

Jag har börjat fundera på vinterdäck och undrar om det går att få dit 17". Priserna på hjul hos MB kändes oseriösa.

Jag har 17" som vinterhjul på min 300d. Funkar, men är precis på gränsen....

Uppdaterat: 2020-09-19 10:01
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
L. Mäkinen skrev:

Avdelningen högtryck

Gapskratt! Men det är så de levereras från fabrik, vad jag har förstått. Allt för att undvika "ståsula" på blivande lagerbilar.

Uppdaterat: 2020-09-19 10:03
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Jag har 17" som vinterhjul på min 300d. Funkar, men är precis på gränsen....

Det beror antagligen på om man hittar rätt fälgar för ändamålet. Näthandeln listar 17“ som alternativ. De har haft fel förut.

Uppdaterat: 2020-09-19 10:22

Enligt skylten i tankluckan skulle det vara 2,5 bar fram och 2,9 bak. Det blev märkbart tystare så.

Vet inte varför det finns visning av vilken växel som är vald när man har automatläget i. Det blir bara irriterande att se att 9:an används väldigt sällan. Går den på el nöjer den sig med 8:an även på motorväg.

Uppdaterat: 2020-09-19 15:49

De här passar på min bil. Köptes ursprungligen till min gamla DKW, men passar alltså även på en C-klass 300d.

PRIME TWIN 7,5X17 5/112 ET37 C66,5

http://www.interwheel.se/falgar/prime-wheels/prime-twin-grey-m/75X17-5-112-17PT04GREY/

Mina är inte gråa, de är i silver.

Uppdaterat: 2020-09-19 16:32
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
L. Mäkinen skrev:

Enligt skylten i tankluckan skulle det vara 2,5 bar fram och 2,9 bak. Det blev märkbart tystare så.
Vet inte varför det finns visning av vilken växel som är vald när man har automatläget i. Det blir bara irriterande att se att 9:an används väldigt sällan. Går den på el nöjer den sig med 8:an även på motorväg.

Jag kör 2,5 fram och 2,7 bak. Funkar utmärkt.

Ja det är mysko att man inte kan se vilken växel man kör på. Ibland när jag ligger i ca 110 km/h, så petar jag till på ena paddeln - och se där - 9:an hoppade i. Om det drar mindre eller mer, det vet jag inte, men sannolikt vet MB detta och har därför fixat rätt växel för 110 km/h, dvs 8:an.

Det där med vilken växel man kör på, är f.ö. samma på min gammel-märsa. Man får flippa sig ner eller upp för att få en susning. Men där finns det i.a.f. ett helt manuellt läge där man ser vilken växel som driver bilen.

Uppdaterat: 2020-09-19 17:43
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Hmm - undrar om inte Mäkinen och Audi talar om precis motsatta förhållanden...

Uppdaterat: 2020-09-19 17:54
Pi skrev:

Hmm - undrar om inte Mäkinen och Audi talar om precis motsatta förhållanden...

Jo så är det, för i min MB så ser man, precis som Mäkinen beskriver, vilken växel den kör på.
Egentligen helt oväsentligt då alla dom där växlarna gör så den nästan är som en CVT-låda.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Jag menar alltså att jag har information om växeln och inte vet vad jag ska ha informationen till. Det är som med varvräknaren. Ibland pekar den på noll och annars på en annan siffra. Tack för informationen, men jag påverkar inte siffran mer än lite sekundärt.

Uppdaterat: 2020-09-19 19:32

Audi A5 SB,
Min bil är nog lite tyngre bak. Det sitter ett stort batteri i bagageutrymmet.

Uppdaterat: 2020-09-19 19:33

Jag kan inte se vilken växel som ligger i på min bil. Beklagar missförståndet. Tydligen skiljer det sig mellan bilarna även om märket är detsamma.

Uppdaterat: 2020-09-19 20:38
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Jag kan inte se vilken växel som ligger i på min bil. Beklagar missförståndet. Tydligen skiljer det sig mellan bilarna även om märket är detsamma.

Både jag och Mäkinen har analoga instrument med en liten skärm mellan dom som visar bl.a växelläget.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Hustrun gillar inte stolarna i bilen. Hon tycker de är fel utformade. Kör man på ojämn väg sväljer bilen ojämnheter sämre än den gamla bilen. Hon tycker att hon hoppar sidledes.

Jag har inte vant mig vid att inte ha keyless entry. Känns oerhört korkat att behöva plocka upp nyckeln ur fickan och trycka på en knapp för att sen stoppa undan nyckeln igen när bilen känner av nyckeln när man väl fått upp dörren. Samma sak när man ska ur bilen, fram med prylen som bilen redan känner närvaron av och trycka på en knapp igen.

Uppdaterat: 2020-09-20 19:42

Det är väl bara att stoppa ner handen i fickan och trycka på nyckeln när den ligger kvar i fickan - rätt enkelt tycker jag. Även om det känns lite ologiskt när resten körs nyckel-löst. Så är det med "premium" - då måste man betala extra för alla tillval - enkla liksom mera avancerade. Det har Guran lärt mig...:)

Uppdaterat: 2020-09-20 19:54

De senaste åren har jag haft för vana att ha bilnyckeln i samma ficka som plånbok och min stora nyckelknippa. När bilnycklarna var mer lagom stora hade jag dem alltid i höger bakficka, men klumparna man har nu blir det obekvämt att ha där.

Jag vill inte ha nycklar i samma ficka som telefonerna.

Uppdaterat: 2020-09-20 20:24
Pi skrev:

Det är väl bara att stoppa ner handen i fickan och trycka på nyckeln när den ligger kvar i fickan - rätt enkelt tycker jag. Även om det känns lite ologiskt när resten körs nyckel-löst. Så är det med "premium" - då måste man betala extra för alla tillval - enkla liksom mera avancerade. Det har Guran lärt mig...:)

Exakt så är det Pi :) keeless entry tar dom extra betalt för, som allt annat. Det är premium att betala mycket.
Men som du säger, vart knapparna är för att öppna och låsa dörrarna lär man sig med tiden.
Även att man kan öppna bakluckan med knappen på långt avstånd, och även stänga den med samma knapp om man står intill bilen men inte på avstånd. Samma med att köra upp och ned alla rutorna. Nära bilen och öppningsknappen så kör man ner alla rutor om man ventiler ur bilen.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

[quote=L. Mäkinen
Jag har inte vant mig vid att inte ha keyless entry. Känns oerhört korkat att behöva plocka upp nyckeln ur fickan och trycka på en knapp för att sen stoppa undan nyckeln igen när bilen känner av nyckeln när man väl fått upp dörren. Samma sak när man ska ur bilen, fram med prylen som bilen redan känner närvaron av och trycka på en knapp igen.[/quote]

Usch så dåligt, jag förstår din frustration över att hela finessen med keyless-entry går förlorad. Då kan man ju lika gärna ha det som förr genom att stoppa i nyckeln i tändningslåset. Skall det kallas nyckellöst så ska det också vara det.
Ja har man "bara" bilnyckeln i fickan så lär man sig ju att öppna med nyckeln i fickan MEN det är lätt att trycka fel, eftersom nyckeln har flera knappar på båda sidor.

Uppdaterat: 2020-09-21 08:36
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Det går förstås att öppna bilen med telefonen också. Inte för att det är smidigare än nyckeln, men det går att göra.

Man kan givetvis inte beskylla Mercedes för att bilen är snikutrustad när det är jag själv som valt vad som ska finnas i den. Jag försöker mest ge mina reflektioner på min nya vardag.

Ett konstaterande är att den höll längre än Hondan jag köpte 2003. Efter lika många dagar med den var det dags för att byta en stötdämpare, men på MBn har inget havererat ännu. Tyska bilar är alltså bättre än japanska. ;-)

Uppdaterat: 2020-09-21 10:06
L. Mäkinen skrev:

Tyska bilar är alltså bättre än japanska. ;-)

I see what you did there...

Uppdaterat: 2020-09-21 12:05
Power to the people

Gillar ditt resonemang där Mäkinen! :) Med samma synsätt så är den absolut mest ekonomiska bil man kan ha en Cheva Starcraft Van. Jag fick 100% mer vid sälj än jag köpt den för och vinsten täckte alla driftkostnader jag haft för den med. En gratis bil helt enkelt!

Uppdaterat: 2020-09-21 13:03
L. Mäkinen skrev:

Hustrun gillar inte stolarna i bilen. Hon tycker de är fel utformade. Kör man på ojämn väg sväljer bilen ojämnheter sämre än den gamla bilen. Hon tycker att hon hoppar sidledes.

Har märkt samma fenomen i de Merca-suvar jag kört (GLE och GLS). De är mycket mjuka i fjädringen men vaggar ganska kraftigt i sidled över ojämnheter som passeras med enbart en sidas hjulpar. Är ju inte ovanligt hos SUV:ar i och för sig eftersom de är krängstyvare, så de är lite intressant att höra att även en C-klass beter sig likadant. Faktum är dock att min X3:a som har betydligt hårdare fjädring överlag, vaggar mindre i sidled över samma vägar. Vet inte varför Merca valt denna kombination av mjuk fjädring med jättestyva krängningshämmare.

Uppdaterat: 2020-09-22 13:04

Det är kanske bra att jag arbetar med elektroniska komponenter. "Resande i kylskåp" bör välja andra fordon.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-09-24 14:13

Snacka om att Kian var bättre paketerad, om än tråkigare.

Uppdaterat: 2020-09-24 14:52
Power to the people

Det är ju faktiskt riktigt dåligt på en laddhybrid från en etablerad tillverkare 2020. Det ser ju ut som en eftermontering i stil med AFVs gastankar i V70.

Uppdaterat: 2020-09-24 15:51

Detta har väl också ViB konstaterat vid ett par olika tester av Mercedes laddhybrider. Man borde kunna kräva mera av ett s k premium-märke.

Uppdaterat: 2020-09-24 16:35

Jag antar att det är sprunget ur att modellen i grunden inte var tänkt som hybrid. Fast KIAn hade också en knöl i bagageutrymmet om än något mindre iögonfallande.

Uppdaterat: 2020-09-24 16:41

Jag har "alltid" sett utformningen av bagageutrymmet som extremt viktigt och inte accepterat ens en antydan till skidbacke vid fällda baksäten. Men det är möjligt att man måste slappna av lite numera.

Uppdaterat: 2020-09-24 16:52
Mycket vatten har runnit under hjulen...