Vi Bilägares forum

Tesla, älska eller hata?

Tesla, älska eller hata?

Finns idag inget bilmärke som kan reta upp folk i allmänhet som Tesla gör, VW och Toyota släng er i väggen...

Vad beror detta på?

Skadeglädje?
Den vet inga inga gränser när ännu en ny artikel visar på hur en Tesla kört åt fanders när föraren pysslat med annat än att ha koll på bilens framfart.
Men det är ju egentligen inte bilens fel utan förarens, ändå får Tesla klä skott för föraktet.

Jante?
Inga uppstickare ska här komma och utmana mitt anrika favoritmärke, speciellt då inte ett vulgo-amerikanskt sådant.

Teknisk avundsjuka?
Tesla ligger i den absoluta tekniska framkanten, vilket får de som håller på andra märken att känna sig föråldrade och de tar då till andra argument såsom dålig passform på detaljer och bristande kvalitet hos Tesla för att rättfärdiga sitt eget val.

Elon Musk?
En visionär som av väldigt många avfärdas som en charlatan, dagdrömmare och lycksökare.
Men det finns idag ingen annan företagsledare inom bilvärlden som lyckats göra det han gjort, starta ett bilmärke från noll till världsledande, både tekniskt och ekonomiskt, på så väldigt kort tid.

Gratisreklamen?
Tesla behöver inte spendera ett endaste öre på reklam, det sköter pressen åt dem, gratis dessutom.
Varje liten nyhet, om än så liten, slås upp som en stor nyhet och försäljningen ökar ännu mer.
Alla andra fabrikat får spendera miljoner och åter miljoner för en bråkdel av uppmärksamheten.

Fanboysen?
Tesla anklagas för att ha enögda fanatiker till ägare.
Men det har ju bevisligen alla andra bilmärken också, inget nämnt, inget glömt.

Kan man till slut ändå inte riktigt förklara varför man hatar Tesla så återstår då bara att dumförklara Teslaägaren självt som så blint tror på att tekniken ska leda honom framåt utan att själv behöva lyfta ett finger.

En imbecill fåntratt till bilägare helt enkelt.
Men som man känner andra bilägare, känner man sig självt.

Eller...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:50

Kommentarer

Jag har aldrig fått tillfälle att testa en tesla mer än torr suttit i Täby centrum för fyra år sedan.
Och visst var man impad då.

En viss avundsjuka känner jag det kan erkännas. ;)

Men kan den vara så bra som bil förutom eltekniken då.

Kanske man skulle provat nästa gång man är i nollåtta landet även om ekonomin aldrig kommer att tillåta ett köp.

Uppdaterat: 2020-08-28 06:35
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag tror det handlar om avundsjuka i Jante-Sverige.
Men ingen tillverkare av bilar hade kommit till nuvarande situation i sin omställning om inte Tesla satt blåslampa i röven på de tröga traditionalisterna.
Tesla har fått stå ensam utan närheten till konkurrens under många år, snart tio innan det ens börjar likna något när det gäller de traditionella märkena vilket är helt otroligt.
Sedan så vet jag att många tror att en Tesla kostar en miljon och därav ses den som kör en sådan som snobbig och show off, men vi som vet något om bilar vet också att en trea inte kostar mer än en motsvarande utrustad BMW, Audi eller MB, även om den inte håller liknande upplevda kvalitet

Dagens klimat på nätet går ju ut på att hata, allt som inte uppfyller MIG är skit och skall hårt slås ner, annars så syns man ju inte.

Att vi behöver ta till oss att vi måste minska vår belastning på miljön och minska mängden koldioxidutsläpp är väldigt störande för många, främst medelålders män som minsann inte vill ändra något i sitt destruktiva leverne och där är ju elbil väldigt provocerande generellt och Tesla är liksom ledarhunden som då måste hatas extra eftersom det Elons fel att vi nu är på väg åt det hållet...

Nått sånt tänker jag

Framtiden är elektrisk!

Uppdaterat: 2020-08-28 07:40
*Robban

Jag undrar mer om hur batterierna behåller sin kapacitet om man kör väldigt sällan. Batterier behöver ju oftast "jobba" för att förbli "friska" Någon som vet?

Uppdaterat: 2020-08-28 09:00
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken, om man kör väldigt sällan kanske man inte skall ha egen bil alls?

Uppdaterat: 2020-08-28 09:10
*Robban
Hackenbush skrev:

Jag undrar mer om hur batterierna behåller sin kapacitet om man kör väldigt sällan. Batterier behöver ju oftast "jobba" för att förbli "friska" Någon som vet?

Det som rekommenderas för bästa måendet för bilen vid längre stillaståenden är att den står i-pluggad.
Däremot är det inget krav för att det ska hålla, utan verkar ju finnas en hel del som cyklar till jobb m.m. och har bilen stående hemma o-pluggad hela veckorna och bara kör på helgen.

Uppdaterat: 2020-08-28 09:10

Teslaägare verkar ta det personligt om man säger något negativt om bilarna. Det är en amerikansk bil så de är inte lika välbyggda som tyska bilar, men kostar som såna. Att en stor del av priset ger möjlighet att få en lägre rörlig kostnad syns inte lika tydligt som försäljningspriset. Jag skulle gärna åka elbil igen, men Tesla lockar inte annat än med laddnätverket.

Uppdaterat: 2020-08-28 10:25

Robban, jag är pensionär nu så jag kommer inte att köra så mycket men vill ända ha en bil. Det är tillåtet va? Tänker inte byta bil faktiskt då min bil bara gått 1600 mil i dagsläget.

Uppdaterat: 2020-08-28 10:37
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Till att börja med väldigt bra skrivet av Prestigelös!

Jag tror som ett par ovan att Elon är ganska provocerande för många med, och visst kan man som icke insatt lätt avfärda honom som en svamlande tomte som ger ett lätt förvirrat intryck. Men som vi alla vet är gränsen mellan geni och galenskap ganska hårfin....och läser man på lite så inser man nog rätt snabbt vilken sida den gränsen han ligger på för det mesta iaf.

Uppdaterat: 2020-08-28 10:37
Hackenbush skrev:

Robban, jag är pensionär nu så jag kommer inte att köra så mycket men vill ända ha en bil. Det är tillåtet va? Tänker inte byta bil faktiskt då min bil bara gått 1600 mil i dagsläget.

Det där måste ju egentligen vara en fördel med Teslan med, nu har jag förstått att en hel del som kör väldigt lite retar sig på att de måste serva bilen på tidsintervaller fast de knappt kört hälften av serviceintervallet. Teslan har ju inget servicekrav alls så då slipper de in med bilen.

Uppdaterat: 2020-08-28 10:40

Hacken, klart du skall ha kvar din bil, vill ändå belysa frågan, min pappa gjorde så, en gammal bilvän av hög rang med valde bort bilen när han blev pensionär, för att slippa kostnaderna, parkering, trängseln osv och åker istället tåg och buss om kan skall någonstans, men nu bor han ju i Stockholm så där fungerar det ju bra

Uppdaterat: 2020-08-28 11:12
*Robban
Henrik M skrev:

Hackenbush wrote:Robban, jag är pensionär nu så jag kommer inte att köra så mycket men vill ända ha en bil. Det är tillåtet va? Tänker inte byta bil faktiskt då min bil bara gått 1600 mil i dagsläget.
Det där måste ju egentligen vara en fördel med Teslan med, nu har jag förstått att en hel del som kör väldigt lite retar sig på att de måste serva bilen på tidsintervaller fast de knappt kört hälften av serviceintervallet. Teslan har ju inget servicekrav alls så då slipper de in med bilen.

Finns väl absolut inget värde i att köpa en väldigt dyr bil och ha stående.
Hela kalkylen med att eventuellt åka lite billigare med en elbil bygger på att man kör många mil och sparar in på drivmedelskostnaden.
Annars blir det ren kapitalförstöring.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Guran: Jag la inget ekonomiskt värde i det hela, skrev inte att det blir billigare. Kan ju faktiskt även vara så att en del köper elbil för att de vill, inte för att det kostar mindre än deras fossilbil gjorde, eller hur?
Skrev som du kunde läsa att en del retat sig på att behöva serva tidigare än de anser sig behövt. Det slipper man med en Tesla.
Förstår du hur jag menade nu om jag var otydlig innan?

Uppdaterat: 2020-08-28 11:33

Ja jag förstår. Men alla diskussioner på detta forum brukar kopplas mot kostnader :)
Och serva bilen behöver man inte oavsett om det är en Tesla eller annat märke.
Det finns ju inget tvång att man måste serva bilen. Den fungerar säkert åtskilliga år utan annat än samma tillsyn som en Tesla.....

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Har ingen egentlig åsikt, gillar servicefriheten, men det går inte att översätta på en fosilbil som behöver service ibland, dock inte med det lurendrejeri tillverkarna har idag.
Gillar inte bilar utan fysiska knappar till vitala funktioner, men det gäller ju även en ny Golf, så inget unikt för Tesla.
Men vist är det kul med en uppstickare som rör runt i grytan, även om jag personligen är måttligt intresserad.
Har lyssnat på senaste podden, och allt är ju inte guld som glimmar ens med Tesla, men kanske de större modellerna är mera premium. Tänkte just på det de berättade om klimatanläggningen, som likt min Transit och många andra billigare bilar blåser obehaglig kalluft när det är varmt. Min gamla BMW som var premium på sin tid håller det svalt i bilen, utan att det blåser kallt.
Jag har dessutom ingen nytta av en elbil, åker privat nån gång i veckan, och när jag åker långt, vil jag åka långt, inte häcka vid nån laddstation och spela spel. Ska jag till polarn i Jämtland dammar jag dit i ett sträck, kaffe o mackor har jag alltid med mig, så jag har inget behov att att stanna för att äta. Men inte heller det handlar om Tesla, utan om elbil.
Så jag håller mig neutral i ämnet, men Elon har klart en poäng med det han gjort.

Uppdaterat: 2020-08-28 17:00

Har lite svårt att bestämma mig för om jag ska älska eller hata Tesla :-). Efter att ha sett Sandy Munros ”teardown” av Model Y så lutar jag nog åt älska ändå. Teslas ingenjörskonst och innovationskraft är imponerande. Bilarna har mycket bra köregenskaper, är extremt krocksäkra och har effektiv drivlina. Sedan är det kul att Tesla går sin egen väg när det gäller interiördesign, bilnyckel, och hur man startar bilen. Varför har inte fler kommit på att det räcker att trampa på bromsen för att starta bilen? Varför ha en klumpig bilnyckel när man kan använda mobilen för att låsa upp bilen?

Uppdaterat: 2020-08-28 23:03
Skodaägare skrev:

Har lite svårt att bestämma mig för om jag ska älska eller hata Tesla :-). Efter att ha sett Sandy Munros ”teardown” av Model Y så lutar jag nog åt älska ändå. Teslas ingenjörskonst och innovationskraft är imponerande. Bilarna har mycket bra köregenskaper, är extremt krocksäkra och har effektiv drivlina. Sedan är det kul att Tesla går sin egen väg när det gäller interiördesign, bilnyckel, och hur man startar bilen. Varför har inte fler kommit på att det räcker att trampa på bromsen för att starta bilen? Varför ha en klumpig bilnyckel när man kan använda mobilen för att låsa upp bilen?

Vad gör man om mobilen dör?

Uppdaterat: 2020-08-29 01:17

Vad gör man om mobilen dör?

Går!

Uppdaterat: 2020-08-29 09:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hur ofta går mobilen sönder?

Uppdaterat: 2020-08-29 09:49
*Robban

Ja - att vara beroende av en mobil för att kunna använda bilen känns som att man tagit "tekniskt intressanta lösningar" ett steg för långt f n - tror jag i alla fall. Som ett komplement absolut men det måste finnas ett enkelt sätt även utan mobil. Trots allt är det ju inget större problem att ha en "bilnyckel" i fickan - man har väl i de flesta fall även nån annan nyckel med sig.

Uppdaterat: 2020-08-29 09:49
EnannanRobban skrev:

Hur ofta går mobilen sönder?

Tänkte mer på att batteriet tar slut.

Uppdaterat: 2020-08-29 09:57

Men visst har TM3 ett form av nyckelkort och S/X har väl en "klump", Henrik, facit tack!

Uppdaterat: 2020-08-29 10:03
*Robban

Pi: Man är inte beroende av en mobil, det är valfritt. Bilarna levereras med "nycklar" också.

Uppdaterat: 2020-08-29 10:24
Apex skrev:

EnannanRobban wrote:Hur ofta går mobilen sönder?
Tänkte mer på att batteriet tar slut.

Jag var ute för det problemet för några år sedan, inte för att jag måste ta mig in i en bil, men jag behövde mobilen av annan anledning.
Det var på den tiden et gick att byta batteri och jag kilade in på Clas och köpte ett och gick ut för att byta. Efter några fruktlösa försök att öppna förpackningen blev det en ny tur in på Clas för att köpa en grövre avbitare som skulle klara plasten.
Ok, ut med det gamla batteriet och in med det nya som givetvis också var tomt, men nu hade det gått så lång tid att det inte gjorde något.
Men om man måste ta sig in i en bil?
Numera ser jag alltid till att ha tillgång till ett laddpack.

Uppdaterat: 2020-08-29 10:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
EnannanRobban skrev:

Men visst har TM3 ett form av nyckelkort och S/X har väl en "klump", Henrik, facit tack!

Helt rätt Robban, Model 3 kommer med nyckelkort, S och X har en "keyfob" utformad som en miniatyrtesla. Väldigt behaglig i fickan kontra en del bilars ganska kantiga "nycklar".
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-08-29 10:28
Henrik M skrev:

EnannanRobban wrote:Men visst har TM3 ett form av nyckelkort och S/X har väl en "klump", Henrik, facit tack!
Helt rätt Robban, Model 3 kommer med nyckelkort, S och X har en "keyfob" utformad som en miniatyrtesla. Väldigt behaglig i fickan kontra en del bilars ganska kantiga "nycklar".

Och nyckelkortet kan man förvara i mobilplånboken. :-) Så det räcker fortfarande att h mobilen med sig.

Uppdaterat: 2020-08-29 12:13

Jag hade nog köpt till en "keyfob" till Model 3 ändå, lite smidigare än att fippla med mobilen för att öppna dörrar, bagage, laddlucka och froot/frunk.

Uppdaterat: 2020-08-29 16:12
Power to the people

Vilket leder mig till att jag är förvånad över att så många (före Corona) har sin flygbiljett i telefonen och checkar in på planet med den. Har man t.ex. G-mail, så behövs det ju bara att nätet ligger nere en kort stund för att man ska få stanna hemma. Jag har sett så många som fått ställa sig vid sidan av kön för att fippla med sin mobil och då med panik i blicken.

Uppdaterat: 2020-08-29 17:05
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag vill inte lägga hela mitt liv i mobilen. Vågar t.ex inte enbart ha tågbiljetterna i mobilen, utan skriver ut dem också. Mobilen kan krångla, men papper funkar alltid. Men jag är ju för gammal enligt Guran...

Uppdaterat: 2020-08-29 17:18
Audi A5 SB skrev:

Vilket leder mig till att jag är förvånad över att så många (före Corona) har sin flygbiljett i telefonen och checkar in på planet med den. Har man t.ex. G-mail, så behövs det ju bara att nätet ligger nere en kort stund för att man ska få stanna hemma. Jag har sett så många som fått ställa sig vid sidan av kön för att fippla med sin mobil och då med panik i blicken.

Jag kör alltid med biljetterna i luren, men jag sparar alltid ner dem så de finns offline med ifall det strular. Finns ju allt som oftast en gyllene medelväg. :)

Uppdaterat: 2020-08-29 17:29
40-talisten skrev:

Jag vill inte lägga hela mitt liv i mobilen. Vågar t.ex inte enbart ha tågbiljetterna i mobilen, utan skriver ut dem också. Mobilen kan krångla, men papper funkar alltid. Men jag är ju för gammal enligt Guran...

Man kan ju tänka på miljön med och minimera pappersanvändandet.....sen sitter inte teknikanvändande i åldern utan i intresset. Jag har en bekant som är 87 och köpte nyss en Model 3 och har sitt hem betydligt mer uppkopplat än vad mitt är. :)

Uppdaterat: 2020-08-29 17:31

Ja papper funkar alltid, men tyvärr ligger de ofta kvar hemma när man behöver dem!
Men samma sak kan ju hända mobilen!
Jag har en kompis som alltid glömde mobilen och jag lärde honom att slänga plånboken och förvara allt, pengar, körkort, betalkort m.m. i fodralet.
Bra ide' tyckte han, men nu har han ofta varken mobil eller pengar!

Uppdaterat: 2020-08-29 17:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag fick några tillfällen att åka med en Tesla model S nån P100+ någonting. Jag vill inte kalla det för en acceleration, mer som ett slag i ryggen och huvudet slog i nackstödet när han gav allt på en gång, behagligt var det inte. Golvet i baksätet är alldeles för högt, jag med mina 182 satt med alldeles för skarp vinkel på benen. Tyst var den inte heller på motorväg, nu var det feta däck så det gjorde nog det mesta. Inredningen är väldigt avskalad, inte ens handtag i taket vad jag minns, för den summan känns den billig i utförandet.
Men man blir ändå imponerad av vad en elbil har kommit i evolutionen, frågan är om jag kommer att mogna tillräckligt för en elbil. Eller är det försent för en 60-åring att lära sig något nytt när man har andast bensin så länge?

Uppdaterat: 2020-09-07 18:41
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Testa gärna en mindre extrem elbil Axel.
Du kommer förundras hur smidig och stark en elbil med 100kW motor är.
Jag har nu testat både Peugeot e208, Hyundai IONIQ och Kona några gånger. Hel fint fungerande bilar med en kraftutveckling som är direkt och tillräcklig för normal körning.
Har öven testat MB EQC när den kom, betydligt vassare prestanda men dubbelt så dyr.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Axel61 skrev:

Men man blir ändå imponerad av vad en elbil har kommit i evolutionen, frågan är om jag kommer att mogna tillräckligt för en elbil. Eller är det försent för en 60-åring att lära sig något nytt när man har andast bensin så länge?

Nädå, för 60-åringar är det inget problem, bara man löser laddning hemmavid.

Uppdaterat: 2020-09-07 18:50
Power to the people

Axel: Nu finns det ju naturligtvis beskedligare modeller även hos Tesla, så bara för att du testat en av de värsta så är inte alla sådana. Likaså har den modellen både vassare chassi och som du säger andra däck med som påverkar ljudnivån. Är den en S P100D så har den ju ett tag på nacken med och kanske åker på andra uppsättningen däck där någon kan ha snålat och därmed fått ljudligare däck. Min S 100D utan P som rullar på ljuddämpade däck rullar behagligt. Sen ja, i den modellen är baksätet lågt placerat för att få till en elegant svepande taklinje, ska man ofta åka långa vuxna bak är X eller Y bättre val.
Som svar på din fråga, visst kan man även över 60 bli omvänd. Jag brukar frekventera en Teslaträff med fika här i stan där jag bor, och över häften av de som brukar dyka upp är pensionärer. Den äldsta en bra bit över 85 till och med. Ena pensionären har ingen hemmaladdning utan bor i lägenhet "på stan" men laddar det han behöver varje helg gratis på Lidl medans han handlar i lugn och ro med sin fru.

Uppdaterat: 2020-09-07 20:27

Pinjong: Kul ordval att kalla en aktie för farlig......osäker kan jag köpa däremot. Verkar vara vass journalist bakom språkbruket.
Visst är Teslas aktie ett osäkert kort framåt, ska bli intressant att följa. Själv har jag sagt jag ska hålla i mina till efter Teslas Batteridag iaf och se hur den påverkar, därefter se hur trenden går och avgöra om jag säljer och hämtar hem vinst eller låter de ligga kvar långsiktigt, eller kanske gör 50/50 med dem.
Jag tänker lite så, att oftast är det där de större riskerna finns som även de större ev. vinsterna finns.....säkra kort är bra för de med tendens till magont, som tur är lider jag inte av det utan kan tycka spänning och pirr ger livet en extra dimension. :)

Uppdaterat: 2020-09-07 20:31

Apropå Tesla batterier såg jag nått klipp på Youtube där nån plockade isär bilar, i just det klipper elbilar.
Det var mest focus på Tesla, och man hade sprättat isär batteriet.
Det var inte så mycket miljötänk där, typ att det lätt ska kunna repareras och återvinnas, för batteriet var en hermetisk klump av celler som man limmat ihop. Nu gjordrcdet intevså mycket om en cell eller 2 gav upp, men jag tycker att ett sånt batteri borde bestå av några delar.

Uppdaterat: 2020-09-07 23:31

Har också testat en Model 3 nyligen. Har testat performance-versionen förut, men denna gång blev det en Long Range AWD. Upplever att Tesla förbättrat bilen sen förra gången jag körde. Tyckte att hjulhusen var bättre ljudisolerade på det nya exemplaret och slag från hjulupphängningen var mycket bättre dämpade än vad jag mindes från förra provkörningen. Upplevde också stolarna som bekvämare, men kanske bara lyckades bättre med inställningarna denna gång. Gillar Model 3 skarpt, tycker den är mycket bekväm i fjädringen (bättre än min X3:a) samtidigt som den ligger mycket bra på vägen. Kändes styv i chassit, inget knakande och skallrande i inredningen. Hörde bara lite svagt skaller från b-stolpen på riktigt grov asfalt. Testade också autopilot denna gång och den fungerade helt utan anmärkning! Enda anmärkningen är väl egentligen bullret. Jag stördes inte så mycket av det från förarplats, men min fru som satt i baksätet upplevde bilen som mycket bullrigare än vår X3:a.
Tycker det är lite synd att Tesla inte kan höja baksätet lite på Model 3 och göra en halvkombilucka. Nu är man hänvisad till Model Y och jag är lite orolig att den inte kommer ligga lika bra på vägen som Model 3. Model Y skulle nog passa oss bättre, hoppas bara Tesla lyckas lika bra med chassit på den.

Uppdaterat: 2020-09-08 13:18

Fel tråd.

Uppdaterat: 2020-09-08 16:22
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Fel tråd.

Uppdaterat: 2020-09-08 16:22
Mycket vatten har runnit under hjulen...

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-09-01/polestar-2-review-don-t-buy-a-tesla-model-3-without-driving-this-first
Det finns tydligen andra alternativ som är väl värda en test, en äkta Svensk bil made in Hisingen....

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Det har börjat dyka upp bilder på Polestar 2 som behöver bärgning. Jag har sett tre olika i Sverige som inte haft 12V tillgängligt.

Uppdaterat: 2020-09-09 22:03
L. Mäkinen skrev:

Det har börjat dyka upp bilder på Polestar 2 som behöver bärgning. Jag har sett tre olika i Sverige som inte haft 12V tillgängligt.

Lär helt säkert vara behäftad med vissa barnsjukdomar. Dom har bråttom, som många andra, att få ut sina elbilar på marknaden nu

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Guran, inte ”Made in Hissingen” utan Luqiau men troligen ganska mycket Engineered in Hissingen

Uppdaterat: 2020-09-09 22:51
*Robban

Guran, finns inget som säger att "Made in Hisingen" skulle vara bättre än "Made in China".
Det dummaste man kan göra är att nedvärdera ett land grundat på fördomar innan man känner till fakta. Att det är ett otrevligt land när det gäller statsskick, sett från vår synvinkel, hör inte hit.
När det gäller teknik ligger nog Kina väl så framme som Sverige, det enda som jag tror, alltså jag tror, är att man i Hisingen vet mer om säkerhet och komfort än man gör i Kina.

Uppdaterat: 2020-09-10 09:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Guran, finns inget som säger att "Made in Hisingen" skulle vara bättre än "Made in China".
Det dummaste man kan göra är att nedvärdera ett land grundat på fördomar innan man känner till fakta. Att det är ett otrevligt land när det gäller statsskick, sett från vår synvinkel, hör inte hit.
När det gäller teknik ligger nog Kina väl så framme som Sverige, det enda som jag tror, alltså jag tror, är att man i Hisingen vet mer om säkerhet och komfort än man gör i Kina.

Made in Hisingen var en gliring till alla som hävdar storheten i dessa skapelser.
Det lilla svenska bidraget i Polestar rör väl sig om delar av utvecklingsarbetet.
Och jag är inte det minsta orolig för att Kineser skulle bygga någon med sämre kvalitet än det som skruvas samman på ön väster om Göteborg.
Det tar nog inte så många år innan den produktionsanläggningen läggs ner. Det startade med uppköpet.
Viss utveckling inom säkerhetsområdet kommer nog finnas kvar.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

"Viss utveckling inom säkerhetsområdet kommer nog finnas kvar"
Ja, det får vi verkligen hoppas annars blir det nog svårt att få ett Euro NCAP godkännande som är acceptabelt.

Uppdaterat: 2020-09-10 09:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

"Viss utveckling inom säkerhetsområdet kommer nog finnas kvar"
Ja, det får vi verkligen hoppas annars blir det nog svårt att få ett Euro NCAP godkännande som är acceptabelt.

Varför det, tror du inte Kineser är kapabla att läsa krav och förstå vad som krävs för att uppfylla dom.
Och Euro NCAP godkänner inga bilar, dom bara testar dom och ger ett resultat som tydligen är styrande för mångas bilval.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

saabnisse wrote:"Viss utveckling inom säkerhetsområdet kommer nog finnas kvar"
Ja, det får vi verkligen hoppas annars blir det nog svårt att få ett Euro NCAP godkännande som är acceptabelt.
Varför det, tror du inte Kineser är kapabla att läsa krav och förstå vad som krävs för att uppfylla dom.
Och Euro NCAP godkänner inga bilar, dom bara testar dom och ger ett resultat som tydligen är styrande för mångas bilval.

Läskunniga är de definitivt i Kina, men det är svårt att få till bra ingenjörskonst i ett land där man inte tillåts tänka fritt. Xi Jinping vill att ingenjörer ska tänka fritt när det gäller tekniska saker, men inte annars. Tror inte det flyger riktigt. Flertalet ingenjörer jag känner är oerhört belästa och intresserad av annat än bara teknik. Min övertygelse att man inte får fram innovation annat genom att tillåta folk att tänka fritt inom alla områden.

Uppdaterat: 2020-09-10 15:20
Guran skrev:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-09-01/polestar-2-review-don-t-buy-a-tesla-model-3-without-driving-this-first
Det finns tydligen andra alternativ som är väl värda en test, en äkta Svensk bil made in Hisingen....

Har provsuttit Polestar 2 och det räckte för mig. Är säkert ingen dålig bil men jag trivdes inte i den.

Uppdaterat: 2020-09-10 15:40