Vi Bilägares forum

Robbans e-Golf - ångest och kompromisser?

Robbans e-Golf - ångest och kompromisser?

Då står den på plats hemma i garaget, en e-Golf 2020.

Vad blev det då?
En Tungsten silver metallic med mörka rutor bak, alla assistanssystem som Lane, blind spot, rear traffic, traffic jam, park, sign, sensorer fram och bak, backkamera...
Tog även LED high med dynamic light assist och keyless
Invändigt blev det Active info display och navigation Discovery pro men bara standardstolarna i svart.

Vad mer? Vet inte, har bara kört den typ hem så 30 minuter eller liknande.
Nu återstår att lära mig om laddning och sätta mig in i alla olika system som finns

Första reaktionen var att den bullrade mycket mer än Volvon, nu är ju den gamla V60cc en av de tystare bilarna, men Golfen blev bättre efter att jag lastat av vinterhjulen hos däckhandlarn och fick fälla upp baksätet och få på hatthyllan.

One-pedal-driving fungerar väldigt smidigt, speciellt i stadstrafik och är lätt att välja eller välja bort

Stay tuned...

Uppdaterat: 2020-07-10 14:10
*Robban

Kommentarer

Kul!
Håll oss uppdaterade med bra och dåligt!

Uppdaterat: 2020-07-10 15:02

Grattis!! :) Ska bli intressant att läsa dina erfarenheter och din åsikt om att leva med elbil. :)
One-pedal-driving är helt kanon, förstår verkligen inte de som väljer bort det.

Uppdaterat: 2020-07-10 15:02

Kul. Spännande att höra fortsättningen. :)

Uppdaterat: 2020-07-10 15:03
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Härligt, grattis igen även i denna tråden! :-)
Visst har du även full frirullning, regen-läge 0 (noll) i e-Golfen? Puttar man växelväljaren i sidled, eller hur var det nu igen?

Uppdaterat: 2020-07-10 16:09
Power to the people

Grattis till nya bilen EnannanRobban. Skall bli kul att läsa om bilen när du blivit "lite varm i kläderna".

Uppdaterat: 2020-07-10 17:33
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Härligt att du valde elbil. Dock trodde jag att VW hade slutat att sälja den, men det är kanske förstås bara för nybeställningar.
ID3 ska väl ta över som jag förstår det.

Uppdaterat: 2020-07-10 18:25
- Peugeot e-208 GT 2022

Jag har vid det här laget provkört 4 olika elbilar och det där med one pedal driving irriterade mig de första 5 minuterna eller så. Sen började jag gilla det mer och mer. Dock tyckte jag att den Tesla jag testade med högsta regen inställd var grymt hård i bromsningen när man släppte gasen.

Nya Zoe var mer lagom tyckte jag och även Kona kändes bra, men om man köper en Tesla så går det så klart välja lägre regen.

Uppdaterat: 2020-07-10 18:28
- Peugeot e-208 GT 2022

Följer denna tråd med intresse! Grattis!

Uppdaterat: 2020-07-10 20:32
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Grattis! Jag var och provkörde en Model 3 förra veckan och det gav verkligen mersmak för elbil.

Uppdaterat: 2020-07-11 08:44

Grosser, den har allt från helt frirull, tre lägen regen och sedan B-läget som verkligen bromsar vid släpp.

Jag var ute och körde en sväng igår, från Uppsala till Sala ToR, 13 mil och snittade 12,6... Det är 70/80/90 väg och några samhällen på vägen, jag höll hastighetsgränsen. Den går att köra snålt och då har jag säkert mer att hämta genom att lära mig mer hur jag skall kunna snåla om jag vill.

Uppdaterat: 2020-07-11 11:04
*Robban

Det går att köra elbilar betydligt snålare än vad många tror, även utan att vara en sölkorv. Man måste bara "lära känna" bilen lite, de flesta går på vad de läst att journalisterna fått dem att dra vid en kort provkörning och det är ofta väldigt mycket högre än vad man landar på sen i verkligheten som brukare. Vid sådan körning du beskriver ovan ligger jag nere på 150-160 med min stora kluns med dubbla motorer. Tror säkert du kan komma ner runt 110-120 Wh per km vid den körningen när du haft bilen en stund.

Uppdaterat: 2020-07-11 12:38

Säkerligen Henrik så kan jag kapa mer om jag lär mig "knepen"
Nu var det med farthållaren på med lite släpp och frirull vid fartsänkning

Uppdaterat: 2020-07-11 12:51
*Robban

Yes, aktiv körning på ett nytt sätt. Frirullningsläget är fett bra, i övrigt det är samma lägen som på Ioniq, 0-3.
:-)

Uppdaterat: 2020-07-11 13:22
Power to the people

Frirullning fanns ju på Saab 99 fram till 1972 och på 96 till 1980. Många älskade det men många avskydde det, varför vet jag inte!
På 1930-talet var det vanligt även på många stora amerikanska bilar och de flesta tvåtaktare hade det, men inte för att spara bränsle utan för att förhindra övervarv med stängd trottel och ge motorn olja.
På en elbil är det ju självklart, där sparar det förmodligen avsevärt mer energi än bromsregenerering.

Uppdaterat: 2020-07-11 14:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hur ser det ut med bromsen på e-Golfen? Nått jag fick lära mig nyligen var att alla elbilar tydligen inte regenererar när man trycker in bromspedalen. Jag tog för givet att alla elbilar hade den funktionen men så klipska var dom tydligen inte. Hur funkar Golfen där?

Uppdaterat: 2020-07-11 15:49

Pan, jag kan inte helt svara på det, men mätaren visar Regen om jag bromsar med pedalen så jag gissar att den kombinerar med regen först och sedan lägger på broms om jag behöver sänka farten mer

Uppdaterat: 2020-07-11 16:28
*Robban

Frihjul är obehagligt. Man förlorar feedback i ratten.

Panopticon,
Vilken elbil har inte regen när man bromsar? Enda gången jag sett att det inte laddar vid bromsning är när batteriet är fullt. Då har man chansen att motionera oken och slipa skivorna.

Uppdaterat: 2020-07-11 19:48

Jag tycker inte heller om frihjul, däremot anser jag one-pedal-driving vara helt underbart, man vänjer sig på 5 minuter. Och efter ett tag så har man lärt sig släppa rätt så man landar perfekt inför rödljus och vid hastighetssänkningar m.m.
Jag har inte heller sett nån elbil vad jag vet om som inte har möjlighet till regen? Hade vart intressant om Panopticon kunde berätta vilka bilar som inte har det?

Uppdaterat: 2020-07-11 20:15

Frihjul har jag på min dieselbil, om jag väljer eco läget. Inget nytt eller unikt för en elbil.
Och som du säger Henrik, man vänjer sig med elbilens inbromsande finesser på några minuter. Trevligt tycker jag, nått helt annat än att köra en bil med förbränningsmotor.
Så jag ser med tillförsikt fram emot kommande bilbyte. Helektriskt eller laddhybrid, det är frågan.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Den enda jag hört om är MG ZS EV som använder friktionsbromsarna när man ex rullar i nedförsbackar med adaptiv farthållare inkopplad. Annars hör jag gärna ett förtydligande av Pan. :-)

Uppdaterat: 2020-07-11 20:25
Power to the people

Precis som du säger Guran är frihjul absolut inget unikt, det hade jag på min V90 diesel med.
Hur länge till tänker du innan byta Guran?
Vet inte alls hur Mercedes ligger i plan med sina helelektriska, EQC skulle väl med komma i lägre prissatta versioner? En bil jag velat testa men båda gångerna jag bokat tid för provkörning hos handlaren här har den vart på verkstan, ska tilläggas iofs att ena gången hade någon knycklat till den lite så den var på karosseri, inte fel på bilen i sig.

Uppdaterat: 2020-07-11 20:27

De som tycker att det är obehagligt med frihjul har aldrig vant sig och upptäckt finessen.
Nåja, finessen är inte lika mycket värd idag som den var förr när de flesta bilar var manuellt växlade, då gick det utmärkt att växla utan att använda kopplingspedalen.
Men det var roligast med tvåtakt, hej vad det gick!

Uppdaterat: 2020-07-11 20:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Frirull är å det närmaste Guds gåva till bilisten enligt mig. Mycket lättare att köra harmoniskt och effektivt, särskilt på landsvägar.

Uppdaterat: 2020-07-11 21:02
Power to the people
Henrik M skrev:

Precis som du säger Guran är frihjul absolut inget unikt, det hade jag på min V90 diesel med.
Hur länge till tänker du innan byta Guran?
Vet inte alls hur Mercedes ligger i plan med sina helelektriska, EQC skulle väl med komma i lägre prissatta versioner? En bil jag velat testa men båda gångerna jag bokat tid för provkörning hos handlaren här har den vart på verkstan, ska tilläggas iofs att ena gången hade någon knycklat till den lite så den var på karosseri, inte fel på bilen i sig.

Henrik, bilbyte finns alltid i tankarna. :)
Bara en fråga om hur länge jag står ut eller hittar ”fem dåliga grejer” på bilen. Nu verkar dock nuvarande bil stå emot dessa nycker bra. Skulle ha den tills jag fyllde 60 var planen då jag åter bytte i ”förtid” så det är två år kvar.
En EQC skulle kosta mig som en ny basalt utrustad GLC 220d. Men den har för kort räckvidd. Men det är en enorm utveckling på elbilsfronten nu så det gäller att håla emot.
Skulle kunnat tänka mig en CLA AMG35 shotingbreak, men förnuftet har satt stopp.
Ser med spänning fram emot vad som t.ex Hyundai kommer med. För oavsett vad många belackare vill påstå så är elbilen här för att stanna och det kommer massor av intressanta modeller. Problemet är att byta ner sig från komforten i en ”premiumbil”, det låter sig troligen inte göras och jag är beredd att betala några kronor extra för det.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
saabnisse skrev:

De som tycker att det är obehagligt med frihjul har aldrig vant sig och upptäckt finessen.
Nåja, finessen är inte lika mycket värd idag som den var förr när de flesta bilar var manuellt växlade, då gick det utmärkt att växla utan att använda kopplingspedalen.
Men det var roligast med tvåtakt, hej vad det gick!

Ja, det hade jag haft Saab 99, 5 dörrar combi coupe årsmodell 1976, körd 1 år var 35 år sen och det har jag provat växla och utan att trycka kopplingspedal.

Uppdaterat: 2020-07-11 21:46
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF, fanns inget frihjul på Saab 99 årsmodell 1976 då även första fem-dörrars CC kom.
Den sista 99an med frihjul var med 1,85 l motorn och den försvann i princip med 1972 års modell även om den fanns i tillverkning fram till 1974 och då kom även 2-dörrars CC.
Frihjulet var dimensionerat för 1,7 l motorn och höll dåligt för den högre effekten i 1,85 l motorn!

Men visst kan man växla utan att använda koppling och frihjul, men det kräver lite skicklighet för att inte föra oväsen och knäcka lådan!

En kul detalj var "Clutchstop" eller Clutchbrake" som fanns på vissa snabbare bilar före synkroniserade växellådor. Genom att trycka kopplingen hårdare i botten kunde man bromsa ingående axeln i växellådan för att anpassa varvet för en snabbare uppväxling.
Det var svårare att köra förr!

Uppdaterat: 2020-07-12 09:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

GF, fanns inget frihjul på Saab 99 årsmodell 1976 då även första fem-dörrars CC kom.
Den sista 99an med frihjul var med 1,85 l motorn och den försvann i princip med 1972 års modell även om den fanns i tillverkning fram till 1974 och då kom även 2-dörrars CC.
Frihjulet var dimensionerat för 1,7 l motorn och höll dåligt för den högre effekten i 1,85 l motorn!
Men visst kan man växla utan att använda koppling och frihjul, men det kräver lite skicklighet för att inte föra oväsen och knäcka lådan!
En kul detalj var "Clutchstop" eller Clutchbrake" som fanns på vissa snabbare bilar före synkroniserade växellådor. Genom att trycka kopplingen hårdare i botten kunde man bromsa ingående axeln i växellådan för att anpassa varvet för en snabbare uppväxling.
Det var svårare att köra förr!

Ok, jag släpp gaspedal och sen från 3 an till 4 an växeln funkar bra som hörs lite klick utan skarpt ljud och utan rör på kopplingspedalen.
Det är GLS med dubbla förgasare och är cylindervolym: 1985 cm3 och 108 hk.

Uppdaterat: 2020-07-12 10:19
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Åter till ämnet, grattis Robban.
Måste nog ta mig i kragen och provköra en modern elbil en liten längre sträcka, har bara kört en Leaf runt byn.

Uppdaterat: 2020-07-12 11:31

Hur fungerar den adaptiva farthållaren i kombination med regen och frirull.
Är det olika funktioner som du aktivt väljer i menyn eller på ratten.
Regen är väl givet i alla lägen.

Uppdaterat: 2020-07-12 11:47
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tack Rikard, låt oss skita i traditionella kopplingar och växellådor, även om det är lite kul...

mso, den adaptiva farthållaren fungerar som på vilken bil som helst med automat, kör jag 80 och kommer ikapp någon så kommer jag att hamna i samma fart som den jag kommer ikapp, om det räcker att den bara släpper på "gasen" eller om den behöver"bromsa (regenerera)" så löser den det.
På samma sätt fungerar det om jag kommer till 50, jag stegar ner till 50 på farthållaren och den sänker farten. Har inte testat om den sänker farten olika beroende på vilket regen-läge den är i men det får jag testa och återkomma till.

Uppdaterat: 2020-07-12 12:03
*Robban

Ursäkta urspårningen Robban, den är alltför vanlig och jag som moderator skäms lite, jag var ju faktiskt orsak till den, den här gången.
Hur är det vid en snabb inbromsning med adaptiva farthållaren, används både regen och broms då?

Uppdaterat: 2020-07-12 13:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nisse, bromsarna går in strax innan regen maxar om mer behövs förutsätter jag, men jag hr inte testat. Det är lite svårt att känna när bromsarna används, får bli lite mer tester när skivorna behöver lite motion så att man hör väsandet...

Uppdaterat: 2020-07-12 13:44
*Robban

Mso: Jag skulle säga att adaptiv farthållare fungerar riktigt bra med regen, och ser man till adaptiv farthållare i kökörning och annan tät trafik fungerar det bättre med elbil än fossilbil, känns som det går att dosera bättre och mer direkt och exakt i elbilen, har inte kört någon bil innan där kökörningen fungerat så bra och smidigt.

Uppdaterat: 2020-07-12 16:35

Robban, intressant bilval! Vore trevligt om du kan skriva mer om bilen här i denna tråd, och gärna då om räckvidd/ förbrukning.

Är räckvidden 231 km, enligt WLTP på din bil? Hittade siffran på VW:s sida, men vet inte om den stämmer.

Uppdaterat: 2020-07-12 22:46
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

John, ja den skall vara 231 WLTP, men som sagt jag har inte kört så mycket med den ännu så jag kan inte ge några omdömen annat än det som jag skrev om i fredags med en 13-mils tur med 12,7 i förbrukning så hade jag fortsatt den vägen från fullt till tomt så skulle jag kommit 27 mil.
Det kommer mer vart efter så håll ut, kör ju rätt lite bil just nu me tanke på att jag jobbar hemifrån, men har snart semester så då blir det nog mer...

Uppdaterat: 2020-07-12 22:54
*Robban

Kul med ny bil, grattis.
Du har väl synkat/anslutit mobiltelefonen till bilen ;-)

Uppdaterat: 2020-07-13 18:11

Optimus, Ohyes, så klart och det är ju Apple CarPlay så det flyter på hur bra som helst

Uppdaterat: 2020-07-13 22:43
*Robban

Blev en sväng till människobyn idag så lite mer siffror från körning på E4:an mellan Uppsala och Kista.
Farthållaren hela vägen, några ökningar vid omkörning och några sänkningar när jag ”fastnade” i högerfilen.
14,5 snittade den ToR på den totalt 13 mil långa sträckan. Åter igen optimalt med temperatur, ingen vind, torr väg så det kommer bli sämre framåt slasket...

Tycker att lane assist fungerar ganska bra, möjligen ligger den lite för mycket åt vänster för min smak.

Jag kämpar på!

Uppdaterat: 2020-07-14 17:14
*Robban

Lane assist Robban.
Har du något att jämföra med sedan tidigare.
Den ska väl centrera mellan linjerna så gott den kan.
Jag har provat bilar som nästan åker jojo mellan linjerna och dessutom tutar och varnar i tid och otid.

Min T-cross är bra mycket sämre än Octavian på detta.
Dessutom gillar jag inte att T-crossen har varnings signaler fast den är inställd på att hålla sig i filen automatiskt.

Uppdaterat: 2020-07-14 17:54
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso, mina tidigare S/V60 var oanvändbara som hjälp utan bara ingrep allt för abrupt i sista taget.
Har testat Volvos nya SPA-bilar och där fungerar det väldigt bra och jar har kört nuvarande Passaten och där fungerar det också helt okej, men det är lika som på Golfen.

Uppdaterat: 2020-07-14 22:30
*Robban

Såg diskussionen om placering av ladlucka, på Golfen är det höger bak.
Jag har egentligen inte tänkt så mycket på detta innan, men eftersom frågan cirkulerar på en annan tråd så...
För mig är det en bra placering, jag backar in på min plats i garaget och får därmed nära till uttaget som sitter på rätt sida eftersom jag kunde välja... Hade det varit vänster fram så hade jag fått köra in och haft det lika enkelt.
På stan så fungerar ju detta, kan backa till och ladda oavsett om det hamnar på höger eller vänster eftersom luckan sitter så långt bak så fungerar det enkelt.
På gatuladdning så fungerar ju högersidan också bäst så att man slipper dra kabeln över bilen för att komma åt vänstersidan.

Ni som har erfarenhet, bortsett från att jag får "gå längre" från förarplatsen till ladduthaget så vad finns det för nackdelar enligt er?

Uppdaterat: 2020-07-15 13:15
*Robban

Nackdelen är ju egentligen bara för de som har så trång parkering att de placerar högersidan nära en vägg eller liknande. Allt annat är ju en bekvämlighetsfråga och självklart fungerar de flesta placeringarna och man anpassar ju såklart placeringen av laddaren hemma efter vart ladduttaget på bilen är. Jag anser det är bäst på vänstersidan av ren bekvämlighetssynpunkt, den sidan är jag ändå på när jag ska iväg eller kommer hem. Sen tillhör jag dem som alltid backar in bilen och då vill jag såklart ha ladduttaget i baken på bilen. På många platser är det ju mindre lämpligt att backa ut ur parkeringen, hur ska man då göra om ladduttaget är fram?

Uppdaterat: 2020-07-15 14:05

De senaste åren har jag retat mig på att behöva stå med fronten mot garaget för att ladda. Uttagen sitter mellan portarna så jag slipper ha en stolpe framför garaget.

Uppdaterat: 2020-07-15 20:44

För alla er som undrade om vilka elbilar som inte regenererade med bromspedalen så får jag väl tyvärr erkänna att jag litade på någon här på ViB. :)
Det var en artikel alldeles nyligen (typ en vecka sen?) där det nämndes att en ny elbil (ingen aning om vilken..) kopplade in enpedalskörning när den gick in i krypkörningsläge. Jag ifrågasatte det kloka i det då frirullning ju är mer bränsleekonomiskt och någon här på forumet berättade då att det var vanligt att elbilar inte regenererade vid tryck på bromspedalen. Vilket jag såklart tyckte var idiotiskt. Men det idiotiska verkar ha varit att jag litade på denna person, vem det nu kunde varit. :)

Uppdaterat: 2020-07-17 22:09

Panopticon: Det är väldigt många som skriver här som tror de vet allt om elbilar och dess negativa egenskaper utan att någonsin vart så mycket som i närheten av en elbil......
Så ta det mesta du läser med en nypa salt, och det gäller inte bara elbilar, ganska många andra ämnen med här inne. Bästa är som vanligt, ut och skaffa sig egen erfarenhet och uppfattning. :)

Uppdaterat: 2020-07-17 22:32

Jag vill tro, som nybörjare, att frihjul är bra på landsvägen för att hålla momentet uppe medan enpedalskörning är bra i stadskörning, så upplever i alla fall jag det så här långt

Uppdaterat: 2020-07-18 00:07
*Robban
EnannanRobban skrev:

Jag vill tro, som nybörjare, att frihjul är bra på landsvägen för att hålla momentet uppe medan enpedalskörning är bra i stadskörning, så upplever i alla fall jag det så här långt

Jag skulle tro att olika biltillverkare har löst det där på lite olika sätt hur de har trimmat in det. Teslan åker jag märkbart snålare med även på långkörning med regen på än utan. Men finns säkert de andra bilarna som går snålare med frirullsläget. Spännande och intressant detta med så mycket nytt iaf. :)

Uppdaterat: 2020-07-18 00:21
EnannanRobban skrev:

Jag vill tro, som nybörjare, att frihjul är bra på landsvägen för att hålla momentet uppe medan enpedalskörning är bra i stadskörning, så upplever i alla fall jag det så här långt

Det kändes väl logiskt Robban i alla fall på en elbil.

Frihjul på elbil bör ju vara 0 förbrukning.
Frihjul på elbil med farthållare aktiverad innebär väl 0 förbrukning men regen i utförsbacken oavsett inställning.

Frirull på en fosilbil innebär ju motor på tomgångsförbrukning vad jag sett dom gånger jag provkört.

Uppdaterat: 2020-07-18 08:29
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Sant mso, den kommer ju att regen:a om den behöver hålla ner farten i nedförsbacke på farthållaren även i frihjulsläget.

Henrik, menar du att ren går snålare med farthållaren om du har regen än om du har frihjul?

Uppdaterat: 2020-07-18 09:49
*Robban
mso 1000 skrev:

Frirull på en fosilbil innebär ju motor på tomgångsförbrukning vad jag sett dom gånger jag provkört.

Då får du alt ge dig ut å provköra lite andra bilar. Många mildhybrider stänger helt sonika av motorn då bilen frirullar.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27