Vi Bilägares forum

Nya Octavia bäst i test igen. Är alla journalister mutade?

Nya Octavia bäst i test igen. Är alla journalister mutade?

Biltest: Nya Skoda Octavia – 99,9% rätt! Skriver en tidning.
En annan i vibilägare, bäst i test!
Konstigt eller rätt.

Uppdaterat: 2020-05-02 13:32
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kommentarer

Ja varför ska det överhuvudtaget tillverkas andra bilar eller modeller än Octavia? Väldigt konstigt.

Uppdaterat: 2020-05-02 14:18
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Ja varför ska det överhuvudtaget tillverkas andra bilar eller modeller än Octavia? Väldigt konstigt.

Ja, jag begriper inte det heller.

Uppdaterat: 2020-05-02 14:49
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

99,9% rätt, ja det beror helt på vilka kriterier på bilen och ägandet man har.
Men den har blivit klart snyggare, men har kvar samma mediokra chassi som gör att den knappt tar sig igenom konbanan i godkänd fart. Den är tydligen också fortfarande bullrig.
Men som en liter mellanmjölk så är det bäst för den som är ute efter att köpa en liter av Coops mellanmjök.
Själv dricker jag ingen mjölk....

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Läst att den är bullrig i alla tester och då går den fetbort. Högt pris numera också.

Uppdaterat: 2020-05-02 15:08

Många vill ha en chosefri bil utan krusiduller och då är Octavia en vettig kandidat.

Men i mitt tycke alldeles för överprisad mot vad man får för pengarna.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

På km77 klarar Octavia älgtestet i 77km/h. Det är bättre än bl.a. nya Kia ceed, nya Toyota Corolla, nya Ford focus, MB C-klass och lika snabbt som nya BMW 3-serien.

Edit: nya 3-serien klarar samma test i 78km/h

Uppdaterat: 2020-05-02 16:07

ViB har provkörning nya Octavia utan test. Stora fälg och beronde på däckmärken då blir bullrig än mindre bil.
Vet att nuvarande ViB test med Kia XCeed, Skoda Scala, Toyota Corolla och VW Golf. Testvinnare är 1 Skoda Scala, 2 VW Golf, 3 Kia XCeed och sist 4 Toyota Corolla. Bullertest var tystast 1 VW Golf, 2 Skoda Scala och buller mer 3 Toyota Corolla och sist 4 Kia XCeed. Dyrast miltal är Toyota och billigast är Skoda.
Ni får se att läsa tidningar ViB Nr: 6, 14 April 2020 för mer detaljer.

Uppdaterat: 2020-05-02 16:20
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Apex
Har du läst testet?
Framvagnen släpper vid 74 km/h...
Focus kombi klarar 75 km/h och Focus "hatchback" klarar 77 km/h...
mso1000
Du har nog rätt,dom är mutade... ;)
Som jag skrev i tidigare inlägg tycker jag det är ett orättvist test ....
Tex Focus 1.0 125 Hk 170 nm mot Octavians 1.5 150 Hk 250 nm och säger att Forden upplevs som mycket slöare....
Men dom tog Långtestbilen istället för den Focusen dom skulle haft blev påkörd....
Tror även att Focusen hade vart lika bra om inte bättre än Octavian i älgtestet om dom använt sig av "normal höga" modellen....
Säger inte att Focusen skulle vunnit men hade haft betydligt bättre chans...

Uppdaterat: 2020-05-02 18:40
njo415 skrev:

Apex
Har du läst testet?
Framvagnen släpper vid 74 km/h...
Focus kombi klarar 75 km/h och Focus "hatchback" klarar 77 km/h...
mso1000
Du har nog rätt,dom är mutade... ;)
Som jag skrev i tidigare inlägg tycker jag det är ett orättvist test ....
Tex Focus 1.0 125 Hk 170 nm mot Octavians 1.5 150 Hk 250 nm och säger att Forden upplevs som mycket slöare....
Men dom tog Långtestbilen istället för den Focusen dom skulle haft blev påkörd....
Tror även att Focusen hade vart lika bra om inte bättre än Octavian i älgtestet om dom använt sig av "normal höga" modellen....
Säger inte att Focusen skulle vunnit men hade haft betydligt bättre chans...

Km77 är youtubekanal som testar bilar i ett älgtest. Min poäng var hur som helst att hur snabbt en bil klarar ett älgtest säger väldigt lite om hur bra chassit är utan mer om hur tidigt esc osv ingriper.

Uppdaterat: 2020-05-02 19:16

Ja det är inte kul att egna favoritbilen inte vinner. Spela roll...

Uppdaterat: 2020-05-02 20:30

L West
Skiter i om den vinner egentligen men om man ändå har jämnförelsetest tycker jag att de bör ske så likvärdiga modeller som möjligt....
Focusen har vunnit d flesta tester den vart med i ändå ... :)

Uppdaterat: 2020-05-02 20:57

Vad ger sådana där tester egentligen?
Det är endast subjektiva bedömningar i merparten av testmomenten och subjektiva bedömningar kan man bara som ägare/brukare av bilen bedöma.
Körkänsla
Upplevd komfort
Förarergonomi
Det kan aldrig en reporter bedöma utifrån mina preferenser och det är det viktigaste i mitt bilägande

Objektiva fakta, dvs mätbara som:
Inköpspris
Genomsnittliga servicekostnader
Acceleration
Förbrukning enligt WLTP
Försäkringskostnad
Lastvolym
Mfl. för mig oväsentliga testvärden som inte gör mig till en lyckligare bilägare då jag vill ha en tillräckligt stark för mig komfortabel och tyst bil innanför en för mig rimlig kostnad.

Om nu dessa reportrar beskrev sina personliga preferenser beträffande vad dom värdesätter hos en bil så kunde testerna bli mer träffsäkra som ett stöd för ett bilköp.
Eller rättare sagt så får man se på de delmoment som man själv värderar högt och läsa mer på beskrivningen av testkörningen snarare än totala poängresultatet.
Finns väl knappt några dåliga bilar i dag.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

Vad ger sådana där tester egentligen?
Det är endast subjektiva bedömningar i merparten av testmomenten och subjektiva bedömningar kan man bara som ägare/brukare av bilen bedöma.
Körkänsla
Upplevd komfort
Förarergonomi
Det kan aldrig en reporter bedöma utifrån mina preferenser och det är det viktigaste i mitt bilägande
Objektiva fakta, dvs mätbara som:
Inköpspris
Genomsnittliga servicekostnader
Acceleration
Förbrukning enligt WLTP
Försäkringskostnad
Lastvolym
Mfl. för mig oväsentliga testvärden som inte gör mig till en lyckligare bilägare då jag vill ha en tillräckligt stark för mig komfortabel och tyst bil innanför en för mig rimlig kostnad.
Om nu dessa reportrar beskrev sina personliga preferenser beträffande vad dom värdesätter hos en bil så kunde testerna bli mer träffsäkra som ett stöd för ett bilköp.
Eller rättare sagt så får man se på de delmoment som man själv värderar högt och läsa mer på beskrivningen av testkörningen snarare än totala poängresultatet.
Finns väl knappt några dåliga bilar i dag.

+100

Uppdaterat: 2020-05-02 22:08
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

njo415, menade ju inte speciellt Ford men eftersom du verkar extremt angelägen och inte första gången... Spela roll... :)

Uppdaterat: 2020-05-02 22:31

Skoda Scala är bättre körkänsla än Toyota Corolla och Kia XCeed från ViB Nr: 6, 14 April 2020. För mig exempel väljer ja tack betyg 2, 5, 3, 4 och 4 och nej tack betyg 2, 5, 3 och 2 och 3 annan märken. Det är ingen för mig som många betyg 2 och lite 5 istället många 3 och lite 4 är ok för mig.

Uppdaterat: 2020-05-02 23:07
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Enda erfarenheten jag har från Octavia, är från en del taxiresor i sådana. Jag har suttit såväl i framsäte som baksäte, min samlade erfarenhet från dessa olika taxiresor(en del korta men flera har varit 4-5mil) är att sätena är absolut stenhårda och det är ganska högt ljud i bilen(och ljudet kommer inte från radion).

Uppdaterat: 2020-05-02 23:12

Ja visst kan man tycka det är lite märkligt men när flera oberoende tidningar skriver åt samma positiva håll i testresultaten ligger det naturligtvis något i det dom skriver.
Och Guran har väl rätt i att för den egna delen beror det lite grand på vika kriterier man har på hur en bil skall vara men att skriva att den nya fortfarande är bullrig när den gamla modellen var en av klassens tystaste låter lite krystat och man måste nog prova skälv och jämföra med det man har.
Den gamla modellen var otroligt tyst jämfört med precis alla suvar och väl i klass med alla kombi bilarna i klassen.
Och denna fixering vid konbanan där det skiljer en km/h är för min del löjligt och om den klarar av den i 75 eller 76 rör mig inte alls i ryggen.
Dock håller jag med om att det som skrivits tidigare i tester på den gamla modellen att vw gruppen vågar släppa upp octavian i minst samma klass som Golfen.

Vad man kan reagera på i testet är dock att man säger att den inte går tystare än den gamla modellen och jag provade 2,0tdi med dsg och igen lite förtjust i den kraftig dieseln men reagerade också på att det var däcksljud som inte var mindre än den gamla modellen som jag har.
Som gammal man har jag dock svårt för att man tar bort alla fysiska knappar för värme etc som används dagligen.
Även om man slipper peta på skärmen för att öka värmen eller om man vill sänka ljudet där man har det på en tatch list nedanför skärmen så måste jag säga att man valt en bra mycket bättre helhetslösning mot för golfen när det gäller förarmiljön fast det i huvudsak är samma skärmar.

Att den vann över Renault och Focusen tycker jag inte var helt konstigt eller ologiskt då jag provat focus med både den törstiga trean och fyran men kan tycka att det var lite synd att octavian alltid ställs mot dessa bilar då det varit roligare att se den i test mot tex en Corolla och en korean istället.
Om jag skall ge Corollan en eloge så är det för att dom gått lite mot strömmen med att välja den tidigare europeiska stilen med centrala rattar för värme och fysiska knappar för tex stolsvämen som var stad tidigare.
Att slå på stolsvärme och rattvärme tidigt på vintern då kan den vara på i minst tre månader enligt min mening men det fungerar inte på många bilar nuförtiden förutom på Corollan.
Efter det så tror jag även Corolla hade varit slagen i ett test då Corollan är markant bullrigare på vägar med grov asfalt och dessutom är jag tveksam att hybridtekniken är så speciellt mycket snålare än dom snålaste bensin alternativen på marknaden i dagens läge.

Och visst Njo var det olyckligt med att Focus fyran blev smashad och dom fick ta redaktionstestbilen Focus(1,0 125hk 170nm) men jag tror inte det var avgörande men den hade nog fått änumera stryk i testet om den ställts mot octavia 1,0tsi 115hk 200nm.

Men som sagt det finns nog inga dåliga bilar numera oavsett fabrikat och när man snackar och jämför måste man prata bilar i samma klass och prisklass och vad gäller priset så vet jag inte om det är så mycket då alla nya bilar höjts och instegaren med 1,0tsi har ju inte släppts än och denkommer väl som tidigare ligga typ kanske 20 tusen under denna 1,5tsi.
Vad jag gillar med octavian är dom riktigt bra Led strålkastarna som slår många och eliminerar extra ramper, extraljus och skitt som många sätter på sina nya bilar och det vettiga insteget och sittkomforten som tydligen passar mig som handen i handsken.

Och bra att man håller fast vid den vettiga farthållarspaken mod audi istället för röriga rattknapparna som konkurenterna har.

.

Uppdaterat: 2020-05-03 08:12
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Passade på att provköra en 2,0TDI DSG nya Octavia.
Vi själva sitter med en Scout 2,0TDI och större däck för att få högre markfrigång. Nya Octavian lät fasiken MER!
Priset när scouten kommer ut till hösten vill jag inte tänka på. Utrustad sådan ligger på samma nivå som en Audi allroad numera, vilket inte är prisvärt. Så billig prisvärd familjebil, glöm det.
Uppfräschad invändigt och utvändigt måste jag hålla med om. Snyggare och fräschare, mer spacad.

Uppdaterat: 2020-05-03 08:36
Patrik Österberg skrev:

Passade på att provköra en 2,0TDI DSG nya Octavia.
Vi själva sitter med en Scout 2,0TDI och större däck för att få högre markfrigång. Nya Octavian lät fasiken MER!
Priset när scouten kommer ut till hösten vill jag inte tänka på. Utrustad sådan ligger på samma nivå som en Audi allroad numera, vilket inte är prisvärt. Så billig prisvärd familjebil, glöm det.
Uppfräschad invändigt och utvändigt måste jag hålla med om. Snyggare och fräschare, mer spacad.

Ja det är pressade priser numera och speciellt nu i Corona tider.

Men slår man in en 2020 bensin kombi och minst 150 hk med manuell och jämför utrustning och vad du får så blir det faktiskt inte stora skillnader i pris mellan fabrikaten.

Uppdaterat: 2020-05-03 10:39
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso1000
Är det Focus 1.0 eller 1.5 trepip du testat?
Tycker faktiskt inte 1.5 trepip (inte den 4 cylindriga 1.5:an heller)är så törstig som jag har...går att köra snålt om man är lätt på gasen ...(ungefär samma som min tidigare Mondeo diesel)
Sen lirar 1.0 bättre ihop med manuell låda även om den inte kommer ner i dina förbrukningssiffror på Octavian... :)
Octavian är säkert en jättebra bil även om den inte var rätt för mig(var faktiskt inne på en sådan tidigare)....

Uppdaterat: 2020-05-03 11:37

Tycker också det är lite synd att Toyota bara envisas med hybrider....
Tror Corollan hade tjänat på haft en modell utan för som det är nu går den fetbort pga släpvagnsvikt på ynka 750kg eftersom jag drar endel släp...

Uppdaterat: 2020-05-03 12:37

Som jag skrivit i en annan artikel. Varför skulle jag över huvud taget överväga en Ny Octavia med 1,5tsi motor när jag för samma pris får en knappt ett år gammal välutrustad MB C 220D 4matic modellår 2020. Båda kostar runt 350.000kr med den utrustning jag prioriterar.
Undrar hur länge Skoda kan leva på sitt rykte om att vara ”billiga”

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Nya octavian (combin) hur upplever ni bagaget jämfört med utgående. Blir skärningen för fönstret ännu brantare nu? Så det blir svårare att lasta fyrkantiga föremål?

Uppdaterat: 2020-05-03 15:14

Att fara runt med kylskåp och hopskruvade garderober i bagaget är nog ett min blått?

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Fast det är nog inte riktigt rättvist att jämföra en fabriksny bil mot en begagnad - även om priset är i samma region.
Jämför istället den begagnade Mercedesen mot en motsvarande begagnad Octavia - eller Golf eller annat i den klassen.
Då får du troligen nästan 2 st av de "enklare" märkena för vad den dyrare kostar - eller nåt sånt. Och nöjer men sig då med en bil (vilket verkar rimligt) så blir det avsevärt mindre att slanta upp vid köptillfället. Men smaken är som baken och till slut är det bara den enskilde köparen som kan avgöra vad som passar denna bäst.

Uppdaterat: 2020-05-03 16:29

Som vanligt med alla kombi bilar så går man mer och mer ifrån fyrkants lastutrymmet och även denna vers. av Octavia jämfört med gamla. Även om nya är 30 liter större så var det svårt att se. Tvärtom nästan. Svårare för oss med hundbur att utnyttja till max

Uppdaterat: 2020-05-03 16:36
Guran skrev:

Undrar hur länge Skoda kan leva på sitt rykte om att vara ”billiga”

Dock är det mycket billigare att äga en prestigelös bil. Det behöver för den skulle inte vara en Skoda men BMW, Audi och särskilt Mercedes har lite högre driftskostnader. Tyvärr.

Uppdaterat: 2020-05-03 16:45
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Skoda, Kia, Hyundai och Ford samma segment samma sektor men men vet inte vad VAG vill göra med Skoda.
Tjäna dom sista pengarna på sista Skoda vågen. Samma sak händer säkert med Seat :)

Uppdaterat: 2020-05-03 16:53
Pi skrev:

Fast det är nog inte riktigt rättvist att jämföra en fabriksny bil mot en begagnad - även om priset är i samma region.
Jämför istället den begagnade Mercedesen mot en motsvarande begagnad Octavia - eller Golf eller annat i den klassen.
Då får du troligen nästan 2 st av de "enklare" märkena för vad den dyrare kostar - eller nåt sånt. Och nöjer men sig då med en bil (vilket verkar rimligt) så blir det avsevärt mindre att slanta upp vid köptillfället. Men smaken är som baken och till slut är det bara den enskilde köparen som kan avgöra vad som passar denna bäst.

Nu är det självklart inte mot en billig inropare jag jämför. Utan en bil med en utrustningsnivå och kraft i motorn som jag anser ”lagom” och samtidigt snål på soppan.
Se på dessa två länkade bilar. Båda har 2l diesel med drygt 180hk och 4wd

https://www.bytbil.com/kalmar-lan/personbil-octavia-combi-tdi-184hk-dsg-rs-1004-14447770

https://www.bytbil.com/sodermanlands-lan/personbil-c-220-d-4matic-amg-194hk-6781-14434047

Men så klart nöjer man sig med en Skoda av enklare slag så blir den billigare, men inte på något vis så det lockar till köp.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Är man villig att slanta upp 350.000 kr och accepterar en bil som inte är fabriksny så kan jag hålla med om att Mercan i den jämförelsen kändes som ett attraktivt objekt. Sen finns det ju mycket annat att välja på för 350.000 kr kr trots allt...
Men gå ner till en beg Octavia eller Golf från säg 2019 med 3000 mil så kan man nog klara sig på runt 200.000 kr för ett välutrustat exemplar - som en jämförelse.

Uppdaterat: 2020-05-03 17:08
Pi skrev:

Är man villig att slanta upp 350.000 kr och accepterar en bil som inte är fabriksny så kan jag hålla med om att Mercan i den jämförelsen kändes som ett attraktivt objekt. Sen finns det ju mycket annat att välja på för 350.000 kr kr trots allt...
Men gå ner till en beg Octavia eller Golf från säg 2019 med 3000 mil så kan man nog klara sig på runt 200.000 kr för ett välutrustat exemplar - som en jämförelse.

Så är det, men min tanke var att visa på för vad en ny Octavia kostar får man en halvåret gammal MB eller för den skull om man vill ha ny bil så kan man nu köpa en A4 Avant tdi 190hk automat för 319.000kr.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Ja priserna på nya Octavia är helt uppåt väggarna och det tror jag även kommer att gälla nya Golf.
Kia kan skatta sig lyckliga som kommer få många nya kunder och troligen blir störst i Sverige på privatsidan,

Uppdaterat: 2020-05-03 18:09

Sen behöver ju inte list-priserna vara de som bilarna kommer att säljas för - och det lär nog flera märken märka av vad det lider. Och inte lär den pågående pandemin göra det enklare att sälja överprisade bilar.

Uppdaterat: 2020-05-03 18:30

Det kanske är ett förtäckt sätt att höja priset på begagnat så att de inte gör förlust på alla billiga privatleasingvtal?

Uppdaterat: 2020-05-03 19:08
Guran skrev:

Pi wrote:Är man villig att slanta upp 350.000 kr och accepterar en bil som inte är fabriksny så kan jag hålla med om att Mercan i den jämförelsen kändes som ett attraktivt objekt. Sen finns det ju mycket annat att välja på för 350.000 kr kr trots allt...
Men gå ner till en beg Octavia eller Golf från säg 2019 med 3000 mil så kan man nog klara sig på runt 200.000 kr för ett välutrustat exemplar - som en jämförelse.
Så är det, men min tanke var att visa på för vad en ny Octavia kostar får man en halvåret gammal MB eller för den skull om man vill ha ny bil så kan man nu köpa en A4 Avant tdi 190hk automat för 319.000kr.

Inköpspriset på en ny Octavia och nybegagnad Merca är nog lika, och drivmedelsförbrukningen likaså. Men sen då? De årliga fasta kostnaderna: skatt, försäkring och service. Hur mycket skiljer det? Ids inte googla på det, kan någon insatt svara?

Uppdaterat: 2020-05-03 20:58

Jämför man likvärdig 150hk dieselmotor så är Malus skatten 200kr lägre för MB än Octavia som kostar 4700kr
Försäkring vet jag inte, men min GLC kostar halvförsäkringen 3700kr/år max 2500mil och service med serviceavtal 300kr/månad.
Det tycker jag inte är anmärkningsvärt dyrt.
Förövrigt är det förta årets värdeminskning som är extra kostsamt om man köper en ny MB, men en lätt begagnad kan vara en riktigt hyfsad affär, speciellt om man inte har utvecklat en allergi mot dieselmotorer då den nya 2l MB dieseln är en riktig pärla som både är bränslesnål, tyst och urstark.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
mso 1000 skrev:

Som gammal man har jag dock svårt för att man tar bort alla fysiska knappar för värme etc som används dagligen.

Varför ska du vara på och peta på knappar för värme och sådant dagligen?! Du har väl automatisk klimatanläggning?
Skulle säga jag max en gång i veckan typ ändrar på klimatinställningarna.....

Uppdaterat: 2020-05-03 23:29

Tänkte på det här med skärmar. Att inte tillverkarna hänger på och tar chansen att extra tjäna pengar.
och erbjuda knappar som tillbehör.
Ja menar, skärmgenerationen kommer ju med stormsteg och gillar vad de ser, men många ur tidigare generationer, som oftast också är köpstarka, vill gärna ha kvar sina knappar.
Skärmarna har ju tillverkaren hängt dit för att det är billigt, mekaniska rattar och analoga visare kostar flis, men vi blir lurade att bilen är exklusivare/dyrare med skärm.

Uppdaterat: 2020-05-04 14:29
Rikard skrev:

Tänkte på det här med skärmar. Att inte tillverkarna hänger på och tar chansen att extra tjäna pengar.
och erbjuda knappar som tillbehör.
Ja menar, skärmgenerationen kommer ju med stormsteg och gillar vad de ser, men många ur tidigare generationer, som oftast också är köpstarka, vill gärna ha kvar sina knappar.
Skärmarna har ju tillverkaren hängt dit för att det är billigt, mekaniska rattar och analoga visare kostar flis, men vi blir lurade att bilen är exklusivare/dyrare med skärm.

Hihi Rikard där har du en affärsidé. :)

Men rent krasst så trillar ju gemeneman dit på lite ”lyx” utseende och stuk men den praktiska funktionen blir sämre.

Många här menar ju att babbla om rattar på tex temperaturen är sämre än skärm.
Vissa frankofiler hävdar tillockmed att det är en engångs inställning och det kunde vara fabriksinställt.

I min värd så ändrar jag nog inte dagligen men i bland är man hurvig och kall då är det skönt att enkelt vrida upp två snäpp utan att titta och ibland steker solen på och då är det likadant där med att sänka tre snäpp eller nåt.
Ibland kan jag nog ändra 5 ggr på en dag.
Och motiveringen att man säger öka/sänk och så vidare fungerar på vissa men hur kul är det med med folk i bilen.

Nja lite klassiskt stuk föredrar nog jag.

Uppdaterat: 2020-05-04 15:33
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag vill ha knappar, helst vippor och vred till primära funktioner, men just klimatanläggningen ändrar jag väldigt sällan så där kan det göra detsamma var inställningen är.
Jag förstår inte varför man ska behöva skruva på den, den är ju automatisk och har den tillräckligt med fungerande sensorer behövs det inte. Jag ändrar kanske en gång i halvåret, jag vet inte.
Jag kommer ihåg när Saab kom med solsensor för snart trettio år sedan, det var inte vanligt på den tiden och hur imponerad man blev när den blixtsnabbt ställde om luftutsläppen när man åkte mellan skugga och sol!

Uppdaterat: 2020-05-04 16:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Får man hålla på att ändra är det en usel klimatanläggning, den ska sköta sig själv.

Uppdaterat: 2020-05-04 16:55
junkers skrev:

Får man hålla på att ändra är det en usel klimatanläggning, den ska sköta sig själv.

Håller fullständigt med och det jag avsåg med mitt inlägg med. :) En rätt konstruerad klimatanläggning tar ju som Saabnisse var inne på med hänsyn till mer än bara den uppmätta värmen och justerar av olika parametrar.
Nä, som sagt en gång i veckan jag kanske justerar den, motsvarande var 100:e mil ungefär för min del.....

Uppdaterat: 2020-05-04 17:09

Ja slipsnissarna rör nog sällan en knapp i en bil än mindre .............
Vissa fattar inte av någon anledning.

Är man en aktiv familj som har fridluftsliv och uteliv så är det ibland skönt att kunna tina upp eller riktigt kyla ner.
Eller en tant i klimakteriet.

Ja vi är väl alla olika men när man inte kan låna ut bilen till en äldre obekant utan att måsta tala om hur det fungerar då har det gått för långt.

Däremot till octavians fördel så ser man blått och rött på båda sidorna i listen under skärmen så då förstår kanske även den obegåvade att det är temperaturen på resp sida och även en ljudsymbol i mitten.

Uppdaterat: 2020-05-04 18:17
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja eller så trycker man en knapp och säger ”Ställ in temperaturen på 23 grader”
Slipsnisse är det sista jag är. Jag vägrar att prata med en bilförsäljare om det är en slipsnisse oftast. På banken har det ju tyvärr inte gått att undvika.

Uppdaterat: 2020-05-04 18:19
junkers skrev:

Ja eller så trycker man en knapp och säger ”Ställ in temperaturen på 23 grader”

Ja kanske det men vad är det för fel att vrida knappen ett snäpp som motsvarar 0,5 grader och som varit standard sedan 20 år.

Nä junkers allt fungerar men jag säger ändå vansinne.
Nä gumman du får inte säga till värmen för jag lyssnar på nyheterna.
Du får prata till bilen när nyheterna är slut.
Föresten Junkers, har gumman en egen knapp på sin sida när hon vill ändra och säga 23 grader eller måste hon beordra fig att trycka på pratknappen?

Ja detta är väl ingen big deal men ytterst tveksamt om det är bättre funktionellt.
Ja bättre för fabrikanten som spar pengar och dessutom kan ta extra betalt.

Uppdaterat: 2020-05-04 18:26
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Som jag sagt för flera år sedan, det är mycket billigare med skärmar än knappar och vred så det lär bli touchskärmar som gäller.

Uppdaterat: 2020-05-04 18:31

I USA verkar ju folk i allmänhet ha gått över till surfplattor, eller det säger de inte, utan iPads som om det bara finns ett märke. Jag har tvärvägrat och kör min laptop med ett upplyst tangentbord som jag är van vid. Vill jag peta på skärmen så funkar det också förstås. Men jag kommer aldrig köpa en bil utan instrument framför ratten (om det finns en ratt) och jag tvärvägrar att peta på en central skärm. Sitter det däremot en integrerad skärm i fil med de vanliga (digitala) instrumenten så är det fine. Där pillar jag gärna med navigation eller radiokanaler och möjligen sällan-inställningar men inte mer.

Uppdaterat: 2020-05-04 18:51
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Tänker på min granne som brukade vakta katten, hon var intresserad av min spis och hur den funkade, men vi konstaterade att hon knappt skulle få igång den, än mindre lyckas få på nån värme.

Uppdaterat: 2020-05-04 18:57

Jag köpte nyligen en ny mus till min laptop, valde noga för att få optimal funktion och ergonomi, styrplattan på en laptop är inget jag använder. Varför fippla med nått som fungerar sämre ??

Kan ändra volymen på 3 olika sätt i min bil, jag använder den enklaste och snabbaste, ratten på radion.
(nä, jag håller inte ratten 10 i 2, så jag måste ändå flytta handen)

Uppdaterat: 2020-05-04 19:10

Rikard skriver 10 i 2.

Vilka håller i ratten på 20 i 2 ❓

För egen del så 10 i 2 varianten som bilskolan lär ut så håller jag nog så Max 6% antar jag.
Oftast (typ 60%) har jag vänster arm på dörren och ett slappt tumgrepp p ratten kring 9 och den andra armen ligger avslappnat på upphissat höger armstöd.
Fortfarande med armstöd styr jag fram handen/armen och vrider på volymen eller ett snäpp/grad på temp vredet.
Men visst justeras volym på ratten också om jag ska vara ärlig.

Men än en gång, är det någon som håller 10 i 2 på ratten någon längre stund.

Uppdaterat: 2020-05-04 19:59
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html