Vi Bilägares forum

50 mil, och 50 år bakåt i tiden......

50 mil, och 50 år bakåt i tiden......

Ok, lite överdrift i rubriken.....
Men, då jag kör med släp ungefär 2 gånger per år och inte har drag på min bil så hyrde jag igår en bil för släpdragning. Hade först bokat mig på en V90, men när jag kom till hyrbilsfirman visade det sig att den inte alls hade dragkrok som de bestämt trodde. Fick istället nycklarna till en VW Tiguan R-line med 190 hk diesel, DSG och 4-motion. 2019 års modell.
Men alltså vad fort man vänjer sig med olika saker!!! Kom ju direkt ihåg varför jag kasta bort min sista Passat fort, VW:s stolar passar verkligen inte mig, redan efter 10 mil hade jag sjukt ont i ryggen. Och trots lite bättre(!?) stolar än standardstolarna gick det inte justera svankstödet i höjdled. Gick inte heller tilta dynan nåt nämnvärt.
Ni som minns och läst vet även hur jag sagt jag kliver ur mycket piggare i huvudet ur min elbil vilket jag tror kan härledas till avsaknaden av nån frekvens från motorn som tröttar även om bilen inte är direkt högljudd. Kör denna resan minst 2 ggr i månaden och igår var jag med så trött i huvudet igen. Hade vart intressant höra från fler som kör elbil om ni märker av samma fenomen?
Klev ur bilen 3 ggr med ett argt pip att tändningen fortfarande var på, blivit van att bilen stänger av sig självt när man är klar. Blev även ståendes slitandes i handtaget ett antal ggr, ingen keyless! Som sagt, man vänjer sig fort efter några år med olika funktioner.
Förstår nu varför VAG-ägare är negativa till digitalt mätarkluster! Det var bland det rörigaste jag varit med om!! Och inte gick det vad jag förstod att släcka ner det man inte ville ta del av. Och samma info på 2 ställen med mycket av det, både digitalt och som fejkad analog mätare...
Och inredningen i övrigt, jag vill ju aldrig mer höra en VW-förare klaga på känslan i en Tesla vad gäller plastighet och kvalitetskänsla.
Nåt positivt då? Hyfsat tyst och en överraskande behaglig fjädringssättning. Dottern uppskattade det uppfällbara bordet på baksidan av framstolarna, nåt jag inte förstår att fler märken och modeller har än de som erbjuder det idag vilket oftast bara är MPV och nån enstaka Suv, men kan ju vara minst lika användbart i alla bilar.
Många klagar på att elbilar ökar förbrukning med släp, denna drog 1,48 på vägen ner, vilket jag tyckte var riktigt mycket för ett 1300 kg släp.
Återigen till rubriken då, helt klart nu efter 6000 mil i elbil och efter en dag och långkörning med fossilbil, så är känslan att steget är riktigt stort! Både vad gäller drivlinan och hur tekniken går framåt. Tiguanen saknade ju allt vad gällde säkerhetssystem och semiautonomi förutom adaptiv farthållare, vilken var otroligt seg i reaktionerna.
Jag rekommenderar återigen de som är nyfikna på olika bilar, och är bilintresserade, ut och testa även sådant ni inte har idag, det som känns lite skrämmande och främmande, det kanske helt plötsligt är på kravlistan till nästa köp.
Min hyrbil kändes iaf som en relik från svunnen tid, långt sämre än min XC60 jag hade för ett antal år sen om man nu ska jämföra biltyper som mer matchar. Och återigen, ni som bara köper bil av vana, utan att testa, stolarna är tokviktiga! Ut och testa ordentligt, det som känns skönt först kanske inte alls är det efter en stund, och tvärtom, den stolen som i bilhallen kändes lite annorlunda kanske är den du kliver ur efter 100 mil oberörd.

Uppdaterat: 2020-04-10 11:02

Kommentarer

Ja mycket talar för att min nästa bil skall blinken elbil.
Gjorde en TCO kalkyl på en EQC kontra en GLC. För jämförbar driftskostnad så måste GLC:n kosta ca 300.000kr mindre i inköpspris. Dvs en ganska basutrustad 220d kontra en ganska fullsmetad EQC.
Kalkylen är baserad på 3000mil/år
Tar man en Polestar 2 eller en Tesla 3 som kostar ett par hundra tusen mindre så är man nere på en ny Octavia för att få jämförbar kostnad. Vilket Henrik så ofta har påtalat men oftast för döva öron.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Stolar måste man alltid testa - oavsett bilmodell. Jag personligen har t ex aldrig haft några problem med stolarna i VAG-bilar men väl i andra bilar.
Sen skall du nog, frånsett stolarna, kanske inte lita riktigt på ditt minne av din f d XC60 i jämförelse med denna Tiguan. Säger inte att du nödvändigtvis har fel men man skall nog jämföra bilarna "sida vid sida" för att få en rättvisande jämförelse. Du har väl haft minst ett par bilar emellan och det kan påverka minnet...:) Det är i alla fall min personliga erfarenhet när det gäller tidigare bilar.

Uppdaterat: 2020-04-10 11:30

Guran - problemet med TCO-kalkyler på bilar är att för privatköpare är det svårt att förutspå restvärdet. Men leasar man bilen så är det ju lite enklare liksom för "företags-bilar" som ju för det mesta också är leasade.

Uppdaterat: 2020-04-10 11:33

Jag tror att det är svårt att göra bort sig på restvärdet på en elbil om man jämför med en dieselbil idag. Visst kommer det finnas folk som gärna åker diesel och stirrar sig blinda på att malusskatten försvinner efter tre år och det kan rädda värdet en del, men jag tror att alltfler provar elbil och ser fördelar med det.

Uppdaterat: 2020-04-10 11:37
Pi skrev:

Guran - problemet med TCO-kalkyler på bilar är att för privatköpare är det svårt att förutspå restvärdet. Men leasar man bilen så är det ju lite enklare liksom för "företags-bilar" som ju för det mesta också är leasade.

Ja men då lägger du naturligtvis in ett spann.
Är väl lika svårt att sia om restvärdet på en fossildriven bil i dag.
Men så klart skall man klyva hår så är det väl korrekt.
Det enda bilbrukandet som du kan förutse kostnaden på är privatleasing eller en hyrbil.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Vad drog du Hendrik ?? Det är ju viss, för att inte säga stor, skillnad på att dra tex bilsläp med bil på som väger 1300 totalt eller en 1300 husvagn.

Uppdaterat: 2020-04-10 11:52
Rikard skrev:

Vad drog du Hendrik ?? Det är ju viss, för att inte säga stor, skillnad på att dra tex bilsläp med bil på som väger 1300 totalt eller en 1300 husvagn.

Jag drog ett skåpsläp som var lastat till drygt 1300 kg.

Uppdaterat: 2020-04-10 12:17

Min kusin kör en likadan Tiguan. Tyckte också att den var tyst, bekväm och trevlig att köra men att interiören känns omodern och billig.

Uppdaterat: 2020-04-10 13:01
Henrik M skrev:

Rikard wrote:Vad drog du Hendrik ?? Det är ju viss, för att inte säga stor, skillnad på att dra tex bilsläp med bil på som väger 1300 totalt eller en 1300 husvagn.
Jag drog ett skåpsläp som var lastat till drygt 1300 kg.

Henrik. Jag måste fråga hur du körde för att få igenom 1,47 liter diesel.
Körde du enbart på essingeleden fram o tillbaks eller låg du på 120 hela tiden.
I min värld förefaller det nästan omöjligt.

Uppdaterat: 2020-04-10 17:12
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Henrik M wrote:Rikard wrote:Vad drog du Hendrik ?? Det är ju viss, för att inte säga stor, skillnad på att dra tex bilsläp med bil på som väger 1300 totalt eller en 1300 husvagn.
Jag drog ett skåpsläp som var lastat till drygt 1300 kg.
Henrik. Jag måste fråga hur du körde för att få igenom 1,47 liter diesel.
Körde du enbart på essingeleden fram o tillbaks eller låg du på 120 hela tiden.
I min värld förefaller det nästan omöjligt.

Ja 1,48 är en prestation med en simpel släpvagn hängandes efter. 1,2 vill jag minnas mina 520D BMW sörplade i sig med 1800 kg 2,5m bred husvagn efter i normal landsvägsfart, dvs följde med övrig trafikrytm.
1,48 är ju på bensinmotornivå.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Kommer kommer att bli svårt, om ens möjligt för mig att ställa om till elbil..
Det SKA finnas motorljud, SKA finnas ett tändningslås att vrida om helst manuell växellåda också. Är det automat försöker man ju stampa sönder golvet med vänsterfoten.
Gashydraulisk fjädring är nästan ett måste också, det var bättre förr.. :)
På 90 och 80 talet gjordes det intressanta bilar i alla fall.
Och nej jag är inte 65+, är under 25 bast.

Uppdaterat: 2020-04-10 18:08
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
mso 1000 skrev:

Henrik M wrote:Rikard wrote:Vad drog du Hendrik ?? Det är ju viss, för att inte säga stor, skillnad på att dra tex bilsläp med bil på som väger 1300 totalt eller en 1300 husvagn.
Jag drog ett skåpsläp som var lastat till drygt 1300 kg.
Henrik. Jag måste fråga hur du körde för att få igenom 1,47 liter diesel.
Körde du enbart på essingeleden fram o tillbaks eller låg du på 120 hela tiden.
I min värld förefaller det nästan omöjligt.

Jag körde för att vara exakt 25:an från Växjö till Ljungby, vidare på E4:an ner till vårt ena projekt som ligger strax utanför Helsingborg. 90 km/h på farthållaren hela tiden. Var också förvånad av förbrukningen. Den var inte vidare snål på vägen hem utan släp heller. Men då naturligtvis i högre tempo.

Uppdaterat: 2020-04-10 19:07
rover_micke skrev:

Kommer kommer att bli svårt, om ens möjligt för mig att ställa om till elbil..
Det SKA finnas motorljud, SKA finnas ett tändningslås att vrida om helst manuell växellåda också. Är det automat försöker man ju stampa sönder golvet med vänsterfoten.
Gashydraulisk fjädring är nästan ett måste också, det var bättre förr.. :)
På 90 och 80 talet gjordes det intressanta bilar i alla fall.
Och nej jag är inte 65+, är under 25 bast.

När du är så ung så tror jag den inställningen mest är en fråga om mognad och erfarenhet. Du kommer med tröttna på att veva runt i växellådan framöver. Motorljudet är som sagt mest tröttande, mycket piggare i huvudet nu efter lite längre etapper.
Luftfjädring har jag på min elbil, visst inte gas men fungerar liknande.
Varför du måste ha ett tändningslås att vrida runt i förstår jag inte. Har haft keyless på nästan alla mina bilar sen 2010 och nu känns det bara helfel att stoppa in en nyckel och vrida.

Uppdaterat: 2020-04-10 19:11

Henrik, jodå du har gas i din fjädring också, luft är en gas och det är ca79% samma gas som i det fjädringssystem rover-micke menar. Skillnaden är att i hans system är det en konstant gasmängd som fjädrar , medan du har en variabel. Ingen av er har fel
Ursäkta en liten teknisk utvinkling.

Uppdaterat: 2020-04-10 19:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Henrik M skrev:

rover_micke wrote:Kommer kommer att bli svårt, om ens möjligt för mig att ställa om till elbil..
Det SKA finnas motorljud, SKA finnas ett tändningslås att vrida om helst manuell växellåda också. Är det automat försöker man ju stampa sönder golvet med vänsterfoten.
Gashydraulisk fjädring är nästan ett måste också, det var bättre förr.. :)
På 90 och 80 talet gjordes det intressanta bilar i alla fall.
Och nej jag är inte 65+, är under 25 bast.

När du är så ung så tror jag den inställningen mest är en fråga om mognad och erfarenhet. Du kommer med tröttna på att veva runt i växellådan framöver. Motorljudet är som sagt mest tröttande, mycket piggare i huvudet nu efter lite längre etapper.
Luftfjädring har jag på min elbil, visst inte gas men fungerar liknande.
Varför du måste ha ett tändningslås att vrida runt i förstår jag inte. Har haft keyless på nästan alla mina bilar sen 2010 och nu känns det bara helfel att stoppa in en nyckel och vrida.

+100

Uppdaterat: 2020-04-10 19:24
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Henrik M skrev:

rover_micke wrote:Kommer kommer att bli svårt, om ens möjligt för mig att ställa om till elbil..
Det SKA finnas motorljud, SKA finnas ett tändningslås att vrida om helst manuell växellåda också. Är det automat försöker man ju stampa sönder golvet med vänsterfoten.
Gashydraulisk fjädring är nästan ett måste också, det var bättre förr.. :)
På 90 och 80 talet gjordes det intressanta bilar i alla fall.
Och nej jag är inte 65+, är under 25 bast.
När du är så ung så tror jag den inställningen mest är en fråga om mognad och erfarenhet. Du kommer med tröttna på att veva runt i växellådan framöver. Motorljudet är som sagt mest tröttande, mycket piggare i huvudet nu efter lite längre etapper.
Luftfjädring har jag på min elbil, visst inte gas men fungerar liknande.
Varför du måste ha ett tändningslås att vrida runt i förstår jag inte. Har haft keyless på nästan alla mina bilar sen 2010 och nu känns det bara helfel att stoppa in en nyckel och vrida.

Ja en brummande motor blir nog tröttande som du säger Henrik, i alla fall om man kör mycket. En entusiastbil må vara något annat. Jag brukar köra frugans I20 för att få växla med en silkeslena växellådan, maken till växellåda att var lätthående i växellägena på en billig bruksbil är ovanligt. Man kan trampa plattan i mattan, och det händer inte så mycket men känslan av att få återuppleva 80-talets sugmotorer och bristen på vridmoment på låga varv är lite kul, en halvtimme :)
Annars skall bilen vara så tyst som möjligt, ha ett osportigt chassi som sväljer ojämnheter utan smällar och knakande och växla får bilen sköta själv, eller som på en elbil inte alls.
Som jag skrivit om tidigare så provkörde jag en ytterst komfortabel Lexus ES i veckan. Skulle tro att det är det närmaste man kan komma en elbil i en bil med förbränningsmotor, dock med avsaknad av elbilars enorma vridmoment.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Ville bara visa att det finns motsatsen...
Brukar kallas mogen för min ålder, kallar mig själv lillgammal med gubbbil och allt..
Det är något speciellt med att lägga i 2:an och göra full gas ut på landsvägen.
Gillar inte när bilar inte har nån stans att lägga nyckeln, det är ju så naturligt att stoppa in den nånstans.. Och helst vrida om.
Stora pekskärmar gillar jag (såklart) inte heller, knappar och vred tack. Och instrumenten skall vara framför föraren och analoga (eller digitala som på 80-talet). Ett "dumt" exempel är massagen i Volvos nyare bilar, man trycker först på en knapp och sedan på sensus-skärmen ! Varför inte bara en knapp med tre lägen?

Uppdaterat: 2020-04-10 19:44
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Henrik M skrev:

mso 1000 wrote:Henrik M wrote:Rikard wrote:Vad drog du Hendrik ?? Det är ju viss, för att inte säga stor, skillnad på att dra tex bilsläp med bil på som väger 1300 totalt eller en 1300 husvagn.
Jag drog ett skåpsläp som var lastat till drygt 1300 kg.
Henrik. Jag måste fråga hur du körde för att få igenom 1,47 liter diesel.
Körde du enbart på essingeleden fram o tillbaks eller låg du på 120 hela tiden.
I min värld förefaller det nästan omöjligt.

.
Jag körde för att vara exakt 25:an från Växjö till Ljungby, vidare på E4:an ner till vårt ena projekt som ligger strax utanför Helsingborg. 90 km/h på farthållaren hela tiden. Var också förvånad av förbrukningen. Den var inte vidare snål på vägen hem utan släp heller. Men då naturligtvis i högre tempo.

Henrik. Jag skulle säga att du ljuger och att det är helt omöjligt även om du skulle ha storm i motvind.
Du kan inte tala sanning.

Jag körde min octavia 1,0tsi dsg med 1300kg cabby Tor till fjällen i över 100 mil med farthålllaren på 90-95 och hamnade på 0,98 uppmätt vid pump vilket jag också redovisat med ett antal bilder och spritmonitor i en annan tråd.

Jag tror faktiskt att du hittar på Henrik.

Jag ägde i ett antal år en fullstor 1700kg solifer 6702 som drogs med en caravelle 2,5tdi och den tog aldrig över litern vid 90-100.

Nej jag tror inte på Henrik.
Är det för mycket tesla känslor eller?

Eller jag kanske kom på en förklaring.
Du glömde växla och körde på trean i 90 med farthållaren då den går så tyst att du inte uppfattade det.

Uppdaterat: 2020-04-10 20:07
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Eller jag kanske kom på en förklaring.
Du glömde växla och körde på trean i 90 med farthållaren då den går så tyst att du inte uppfattade det.

Ja vi vet ju hur driftsäkra VAG:s DSG lådor är så det kan naturligtvis vara en förklaring. Förstår varför du blev orolig för din och bytte mot en manuell :)

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Mso: Ganska fult peka finger och påstå nån ljuger! Ge mig en förklaring till varför jag skulle ljuga om detta?
Som jag skrev var det en DSG, och den låg och småväxlade väldigt mycket, minsta lilla motlut gick den ner till 5:an, vet inte om det kan påverkat.
Men ge fan i att kalla mig lögnare....
Husvagnar är ju sällan raka i framkant, ett kantigt skåpsläp är nog sämre.

Uppdaterat: 2020-04-10 20:15

Visst är det trevligt med en tyst och bekväm bil i fart, men när man accelererar får det gärna morra till lite.
Men jag kanske är lite "barnslig" , tvivlar dock starkt på att det kommer avta med åldern är man motorskadad så är man :D

Gillar även småbilar (och bilar generellt) där man får använda mycket av motoreffekten och hela däckbredden vid hyfsat normal körning , det e kul..

Skall bli intressant att eventuellt utveckla morgondagens bilar...

Uppdaterat: 2020-04-10 20:17
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Guran skrev:

mso 1000 wrote:
Eller jag kanske kom på en förklaring.
Du glömde växla och körde på trean i 90 med farthållaren då den går så tyst att du inte uppfattade det.

.
Ja vi vet ju hur driftsäkra VAG:s DSG lådor är så det kan naturligtvis vara en förklaring. Förstår varför du blev orolig för din och bytte mot en manuell :)

Jaha den hade dsg,
Henrik kanske hade spaken i manuell läge?
Han är ju van tesla och kan softa och luta sig tillbaka och peta näsan hela vägen ;)

Påminner mig om dottern med nya bilen, körde på fyran mellan Sundsvall och Hudiksvall innan hon kom på att hon missat sexan.

I vilket fall, det är helt orimligt med 1,47 för en diesel.

Och jag känner folk som rullat 30000 mil med dsg, så dåligt sov jag inte av den anledningen.

Uppdaterat: 2020-04-10 20:21
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
rover_micke skrev:

Ett "dumt" exempel är massagen i Volvos nyare bilar, man trycker först på en knapp och sedan på sensus-skärmen ! Varför inte bara en knapp med tre lägen?

Vad är det för dumt med det? Tycker det låter väldigt logiskt med dagens pekskärmar. En knapp med 3 lägen är ju tillbaka till det analoga. Visst röststyrning av massagen vore ju bättre, men lugn det kommer rover micke.

Uppdaterat: 2020-04-10 20:39
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Henrik jag håller med dig på många punkter och inte vissa punkter. Förbrukning är för hög på Tiguanen när man drar tungt släp, jag hade samma drivlina i min tidigare passat B8 och när jag körde tungt med släpvagn låg förbrukningen kring 9-10 l/100 km. Håller med om att det är skönt och slippa motorsurret kör själv laddjybrid dock så tycker jag att VAG:s dieslar går tyst och vibrationsfritt jämfört med många andra fabrikat. Håller också med att Tiguanen har en plastig detaljkvalite på vissa ställen, tycker att min Golf GTE har bättre detaljkvalite i interiören jämfört med Tiguanen och frugans XC40. Om man jämför Tesla Model s och model 3 interiört så känns det att model 3 är "built down to the price" ratten i model 3 känns som att Tesla har tagit ifrån Dacia.
Angående den digitala instrumentpanelen så kan jag hålla med om att det kan bli för rörigt med för mycket information men det går att plocka bort information från den digitala instrumentpanelen med hjälp av knapparna på multifunktionsratten.

Uppdaterat: 2020-04-11 10:27

Jag har lite olika reglage i mina olika bilar, men visst är rattar bra mycket smidigare än fiktiva tryckknappar i en skärm.
En del bilar har tryckknappar för volymen på stereon, det är mer osmidigt än en ratt.
Samma sak med temp i kupen.
Smak o tycke, men det är min syn på saken.
När det gäller inredningar, slogs jag av plastigheten i stora Skoda-SUV:n Karoq. OK, i en lågprisbil, men inte i den prisklassen.

Uppdaterat: 2020-04-11 10:53
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Diesel skrev:

Henrik jag håller med dig på många punkter och inte vissa punkter. Förbrukning är för hög på Tiguanen när man drar tungt släp, jag hade samma drivlina i min tidigare passat B8 och när jag körde tungt med släpvagn låg förbrukningen kring 9-10 l/100 km. Håller med om att det är skönt och slippa motorsurret kör själv laddjybrid dock så tycker jag att VAG:s dieslar går tyst och vibrationsfritt jämfört med många andra fabrikat. Håller också med att Tiguanen har en plastig detaljkvalite på vissa ställen, tycker att min Golf GTE har bättre detaljkvalite i interiören jämfört med Tiguanen och frugans XC40. Om man jämför Tesla Model s och model 3 interiört så känns det att model 3 är "built down to the price" ratten i model 3 känns som att Tesla har tagit ifrån Dacia.
Angående den digitala instrumentpanelen så kan jag hålla med om att det kan bli för rörigt med för mycket information men det går att plocka bort information från den digitala instrumentpanelen med hjälp av knapparna på multifunktionsratten.

Se där, man lär sig saker varje dag! :) Jag satte mig inte in i det men bra det även på dem går att släcka ner och välja vilken info man vill ha i mätarklustret. Jag tänker det är många som vill ha diesel-laddhybrid, då måste det ju bli mycket mindre sömlös övergång än mellan el och en len bensinmotor.....
Hur tidig var Model 3:n du testade? Det har hänt en hel del där med, precis som med Model S, kom ju med först med sämre interiörmaterialval. De Model 3 som kom hit innan i höstas känns betydligt pappigare än de som kommit från hösten och framåt med både bättre säten, uppdaterad ljudisolering och mycket annat. Men ja, fortfarande skillnad mellan en Model 3 och en Model S, som det såklart ska vara med för att motivera skillnaderna.

Uppdaterat: 2020-04-11 13:22

Fick en Tiguan 190 DSG som lånebil när dom bytte koppling på min Golf mk7 2014 1.6D.
Tyckte inte den var så rolig. Rejält bullrig, billigare känsla i interiör och rätt trist att sitta så högt, lite som att köra buss men det kanske är poppis nuförtiden?

Uppdaterat: 2020-04-13 13:32