Vi Bilägares forum

Vad är kvalitet?

Vad är kvalitet?

Kvalitetsbegreppet är säkert olika men det är inte nödvändigt så att en uppfattning är korrekt och därmed det andra alternativet helt fel. Så här är det i min värld:

1. Prylen tex bilen ska iaf hålla ihop hjälpligt dvs skillnaden mellan sämsta / bästa bilen är relativt liten mätt i mätbar hållbarhet från tex bilprovningens resultat.
2. Bilen ska vara trygg och säker att krocka med om oturen skulle vara framme.
3. Den ska ha välutvecklade säkerhetssystem.
4. Den ska vara stor och rejält byggd.
5. Prylen ska vara trevlig att se på, subjektivt. Jag vet det.
6. Ljudnivån i bilen ska vara låg eller så tyst som möjligt.
7. Den ska vara transporterad så kort väg från fabrik till konsument som möjligt för att minimera transportutsläppen / klimatpåverkan eftersom det är inte bara bilen utan även dess reservdelar som ska fraktas Kvalitetsbegreppet är säkert olika men det är inte nödvändigt så att en uppfattning är korrekt och därmed det andra alternativet helt fel. Så här är det i min värld:

1. Prylen tex bilen ska iaf hålla ihop hjälpligt dvs skillnaden mellan sämsta / bästa bilen är relativt liten mätt i mätbar hållbarhet från tex bilprovningens resultat.
2. Bilen ska vara trygg och säker att krocka med om oturen skulle vara framme.
3. Den ska ha välutvecklade säkerhetssystem.
4. Den ska vara stor och rejält byggd.
5. Prylen ska vara trevlig att se på, subjektivt. Jag vet det.
6. Ljudnivån i bilen ska vara låg eller så tyst som möjligt.
7. Den ska vara transporterad så kort väg från fabrik till konsument som möjligt för att minimera transportutsläppen / klimatpåverkan eftersom det är inte bara bilen utan även dess reservdelar som ska fraktas hit och dit under dess livstid därför svenskt / europeiskt eller amerikanskt märke.
8. Den ska absolut vara helt el eller dieseldriven för att kapa Co2 till ett minimum därför är bensinbilar och bensinhybrider totalt ointressanta.
8. Den ska vara el eller dieseldriven för att kapa Co2 till ett minimum därför är bensinbilar och bensinhybrider totalt ointressanta.
9. Bränsleförbrukningen ska vara hyfsat låg men någon dl hit eller dit spelar ingen roll eftersom det är värdeminskningen som kostar mest.
10. Det ska finnas vettig service med trevlig personal i bostadens närhet.
11. Köpet ska dessutom helst nyttomaximera svensk BNP, skapa svenska arbetstillfällen och bidra till att skapa och bredda svenskt näringslivs fortlevnad och därmed ge goda medel / resurser till svensk välfärd.
12. Står bilen / prylen någon extra gång på verkstad är inte hela världen för mig.
13. Rimlig nivå på reparation / service.
14. Bra rostskydd från fabrik.

- Hur definierar du kvalitet?

Uppdaterat: 2020-04-05 15:34
- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Kommentarer

Kvalitet för mig är att det man producerar är likadant genom hela produktionsserien. Processen är repeterbar.

Uppdaterat: 2020-04-05 15:47

Kvalitet är i kvalitetssystem att produkten ser ut och fungerar som avsett enligt dokumentationen.
Beskriver dokumentationen att ett glas ska hålla minst 10 dagar så håller det rätt kvalitet även om det går sönder efter 11 dagar.

Hur det är för mig personligen blir mer erfarenhetsmässigt, jag förväntar mig en viss känsla och problemfrihet i förhållande till varans pris.

Stoor din lista är en kravlista/egenskapslista/önskelista

Uppdaterat: 2020-04-05 16:15

Mäkinens inlägg kan väl lite liktydas med skrönan (eller om den är sann ??)
när en Amerikan på 70 talet frågade en Japansk MC tillverkare vad de hade för toleranser i tillverkningen.
"Vi har inga toleranser, vi gör alla delar lika stora"
Har man som jag skruvat mycket bil under många år vet man att det finns en sanning i saken, på en Japan finns inga shims, brickor, mellanlägg, ovala hål, det finns inget att justera, det passar rakt på och sitter perfekt. Toleransen är + - 0

Uppdaterat: 2020-04-05 16:30

Listan ser mer ut att vara en kriterielista på egenskaper som skall uppfyllas/motivera ditt bilköp, precis som Junkers säger.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Kvalitet för mig är hur beständig en produkt är. Är den av dålig kvalitet går den sönder hela tiden med stor förutsägbarhet. Är den av god kvalitet så håller den.

Uppdaterat: 2020-04-05 17:14
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Stoor, kvalitetsmåttet ska väl bara användas inom samma produktslag? Man kan alltså jämföra kvaliteten mellan släggor av samma typ men inte mellan en slägga och ett annat verktyg.

Uppdaterat: 2020-04-05 17:57
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Stor, Kvalitet är väl ändå produktens hållbarhet/funktion utifrån den givna specifikationen som produktens konstruktör definierat.
T.ex frugans förra Yaris, den har sonen nu och åker runt i. 10 år gammal och helt befriad från funktionella fel. I år byttes skivor och belägg bak. Batteriet är fortfarande original.
Den bilen uppfyller garanterat de ställda kvalitetskraven vid produktionen och även har den uppfyllt brukarens simpla funktionskrav på en problemfri bil.
Men egenskaperna du ställer på din bil uppfyller den inte på något vis förutom 1, 9 och 10.
Nr 12 har den aldrig behövt uppfylla.
Men det du skriver handlar inte om bilens kvalitet utan mer om din upplevda livskvalitet pga, av bilens funktion, som brukare av din XC60 och en brasklapp (nr 12) för att godta bristande kvalitet på produkten som kan leda till extra verkstadsbesök pga. Bristande kvalitetskontroll i produktionen eller för låg kvalitet på ingående komponenter.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Det är egentligen ganska svårt att säga vad kvalitet är i dag när man pratar bil.
Förr var en dyr bil kvalité för vissa.
Frun har också haft två yaris utan nämnvärda problem och dottern körde 22000 mil med en fabia utan problem.
Kvalité eller?
Kört några beg och nya octavior sedan 2007 utan några som helst problem.
Kvalité?
Jag har kompisar som har över dubbelt så dyra bilar som har biljett på verkstan.
Kvalitet?
Det är svårt definierat.

Det enda jag kan säga är att på 60-70 talet då märktes det tydligt att Mercedes hade kvalité som få kom nära och det märktes när man stängde en dörr.
Ja svårt fall doktorn grät.

Uppdaterat: 2020-04-05 19:33
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kvalitet eller driftkvalitet, den ständiga frågan med ett enkelt svar.

Driftkvalitet finns hos de bilar som sällan krånglar, ett lotteri egentligen då alla bilar förr eller senare krånglar.
Ingen garanti alltså att köpa ett välrenommerat märke då dessa också fallerar ibland, precis som kända krångelmärken kan fungera klanderfritt för vissa.
Då är det driftkvalitet för just den bilägaren, alltså är driftkvalitet ett rätt så oprecist begrepp.

Man kan minska risken för problem genom att köpa ett märke som är anses bra på den punkten men det är som sagt ingen garanti för ett problemfritt bilägande.

Kvalitet när det det kommer till bilar däremot förknippas oftast med status, alltså upplevd kvalitet.

Då är det genast mycket enklare, köp en Porsche, Jaguar eller Mercedes så får du statusen på köpet, driftkvalitet har inget med saken att göra i det här fallet vilket många dock tycks tro, och därmed blandar de ihop begreppen.

Så för att sammanfatta, driftkvalitet är ett lotteri, (upplevd) kvalitet betalar du för...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Prestigelös skrev:

Kvalitet eller driftkvalitet, den ständiga frågan med ett enkelt svar.
Driftkvalitet finns hos de bilar som sällan krånglar, ett lotteri egentligen då alla bilar förr eller senare krånglar.
Ingen garanti alltså att köpa ett välrenommerat märke då dessa också fallerar ibland, precis som kända krångelmärken kan fungera klanderfritt för vissa.
Då är det driftkvalitet för just den bilägaren, alltså är driftkvalitet ett rätt så oprecist begrepp.
Man kan minska risken för problem genom att köpa ett märke som är anses bra på den punkten men det är som sagt ingen garanti för ett problemfritt bilägande.
Kvalitet när det det kommer till bilar däremot förknippas oftast med status, alltså upplevd kvalitet.
Då är det genast mycket enklare, köp en Porsche, Jaguar eller Mercedes så får du statusen på köpet, driftkvalitet har inget med saken att göra i det här fallet vilket många dock tycks tro, och därmed blandar de ihop begreppen.
Så för att sammanfatta, driftkvalitet är ett lotteri, (upplevd) kvalitet betalar du för...

Ganska nära sanningen tycker jag.

Uppdaterat: 2020-04-06 08:48
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

För mig är inte kvalitet bara rent mekanisk hållbarhet utan också hur hållbara materialen i inredningen är, hur mycket skaller och missljud det är i inredningen under körning, hur solid bilen känns över ojämnheter t.ex. Några saker som jag tycker är tecken på kvalite är:

- Är undersidan på motorhuv, baklucka etc. klarlackad eller bara grundlackad?
- Ger den fasta mattan i bilen efter för lite tryck eller känns den stabil?
- Går mittkonsolen att rucka i sidled?
- Går instrumentpanelen hela vägen ner till pedalfästet, eller finns det exponerade kablar m.m. om man tittar i förarens fotutrymme?
- Ger dörrbeklädnad och innertak efter när man trycker lite på dem?
- Knakar inredningsdetaljer när man trycker på dem?
- Är inredningen lättrengjord? Blir ytor permanent missfärgade av t.ex. skor med tiden?
- Är hjulupphängningsdetaljerna gjorda i pressad plåt eller smidda/gjutna?
- Hur ser hjulupphängningen ut? Finns det rejäla gummiupphängda hjälpramar? Viktigt för t.ex. dämpning av däcksbuller.
- Hur är lacktjockleken?
- Hur känns karossplåtarna (motorhuv, dörrar, m.m.) när man knackar eller trycker lite på dem? Ger de efter och klonkar?
- Är svetsskarvar vid baklucka och motorhuv m.m. tätade ordentligt med lim?
- Är det dubbla gummilister i dörrarna, d.vs en runt dörren och en i dörröppningen?
- Hur ser bilen ut undertill? Är det snyggt och prydligt och slätt, eller ligger allt, till synes, huller om buller?
- Finns det en ordentlig minuspol för startkablar, eller bara luddiga instruktioner om att sätta minuskabeln i "motorblocket"?
- Hur ser det ut i hjulhusen? Ordentliga heltäckande innerskärmar, eller en massa exponerad metall?
- Pinne till motorhuven eller gasdämpare?
- Flexar och knakar karossen när man t.ex. svänger upp för branta backar i låg fart, eller kör upp på trottoarkanter?
- Finns det ordentliga, tydliga domkraftsfästen i gummin, eller bara en plåtkant med mer eller mindre otydliga pilar där man ska sätta domkraften?

Sådana här saker tycker jag är viktiga för om man ska trivas med en bil långsiktigt. För mig är det viktigare än om motorn håller i 50k mil utan att behöva byta annat än motorolja.

Uppdaterat: 2020-04-06 14:19

Det har väl iofs visat sig i åtskilliga tillförlitlighetsundersökningar att bilar med inbyggd kvalitetskänsla inte håller bättre än andra. Visst är det skönt att slippa ljud från inredningen men ett mått på kvalitet tror jag inte att det är så länge inte saker och ting lossnar.

Uppdaterat: 2020-04-06 14:54
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Många biltestare verkar först vilja krafsa med fingrarna på instrumentpanelens plast, och därav kunna bedöma bilens eventuella premiumkvalite...

Uppdaterat: 2020-04-06 15:55
pinjong skrev:

Det har väl iofs visat sig i åtskilliga tillförlitlighetsundersökningar att bilar med inbyggd kvalitetskänsla inte håller bättre än andra. Visst är det skönt att slippa ljud från inredningen men ett mått på kvalitet tror jag inte att det är så länge inte saker och ting lossnar.

Men vad är då kvalitet? Är det bara drivlinans hållbarhet som räknas som kvalitet? En bil som ser ut som skit inuti efter 10000 mil och där instrumentpanelen skallrar högljutt över minsta ojämnhet, men motorn och växellåda går som en klocka är det kvalitet? Tycker kvalitetsbegreppet som används i diskussionerna här är mycket märkligt, så länge motor och växellåda håller i 50000 mil utan att behöva röras så är det kvalitet. Har kört en Toyota CH-r i Lappland och drivlinan har jag inget alls att anmärka på helt klockren och mycket tystgående. Men mittkonsolen går att röra en halv centimeter i sidled, bakdörrarna är täcka av svart lättrepad hårdplast, dörrarna låter som de är gjorda av tunna Colaburkar när man stänger dem. Är det kvalitet?

Uppdaterat: 2020-04-08 14:19
Skodaägare skrev:

Men vad är då kvalitet? Är det bara drivlinans hållbarhet som räknas som kvalitet? En bil som ser ut som skit inuti efter 10000 mil och där instrumentpanelen skallrar högljutt över minsta ojämnhet, men motorn och växellåda går som en klocka är det kvalitet? Tycker kvalitetsbegreppet som används i diskussionerna här är mycket märkligt, så länge motor och växellåda håller i 50000 mil utan att behöva röras så är det kvalitet. Har kört en Toyota CH-r i Lappland och drivlinan har jag inget alls att anmärka på helt klockren och mycket tystgående. Men mittkonsolen går att röra en halv centimeter i sidled, bakdörrarna är täcka av svart lättrepad hårdplast, dörrarna låter som de är gjorda av tunna Colaburkar när man stänger dem. Är det kvalitet?

I mina öron låter det som att du blandar ihop valda utföranden med begreppet kvalitet. Om en biltillverkare väljer att använda en pinne för att hålla uppe motorhuven så ser jag inte det som dålig kvalitet. Om däremot pinnen inte håller utan rostar bort eller böjs, ja då är kvaliteten på det valda utförandet inte bra.

Om mittkonsolen rör sig så låter det som ett val biltillverkaren gjort. Särskilt om det gäller alla dennes bilar av samma modell och inte bara en enstaka. Det kan ha att göra med att få ned monteringstiderna i kombination med att spara vikt. Mittkonsolen monteras med ett snabbt handgrepp till skillnad mot att man måste sätta dit tjugo skruvar.

Tunna dörrar och hur det låter när man stänger dem är ju typiskt för känslan hos en del. Även mig. Jag tycker att det låter bättre med ett dovt ljud men själva dörren i sig behöver inte vara bättre än en som inte ljudoptimerats.

Uppdaterat: 2020-04-08 15:00
Mycket vatten har runnit under hjulen...