Vi Bilägares forum

Ingen chansning. Det blev en beg Octavia 18.

Ingen chansning. Det blev en beg Octavia 18.

Efter 7000 problemfria mil med förra octavian som byttes in mot en mini suv till frun så har vi varit typ utan riktig förstabil (min bil).
Minisuven var väl lite test om det var ett alternativ och lite för att få lite tid för ett el/phev alternativ framöver.
Trots mild vinter har vi saknat den gamla octavian med bränslevärmare och dom riktigt effektiva led strålkastarna som den hade.
Det blev en begagnad 18 1,0tsi octavia style premium hartzback med 2000 mil på mätaren.
En firmabil med lagomt mycket skavanker och rätt pris med tanke på det.
Känslan är rätt och nu blir det 2 friår till att se vad framtiden kommer erbjuda med sladd.

Uppdaterat: 2020-03-02 13:46
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kommentarer

Det blev en kommunistfärgad tjeck!
Jag har som sagts tidigare ingen som helst förståelse för att man upprepar sina bilinköp, men de går ju billigt de där. Hatchback ser inte lika illa ut som en hundbuss.

Uppdaterat: 2020-03-02 14:10

Grattis till en snygg bil!

Uppdaterat: 2020-03-02 14:32
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Även om jag inte riktigt förstår mig på logiken kring dina bilaffärer så uppskattar jag din ärlighet när det gäller dessa. Kul att följa dina funderingar hur som helst.

Uppdaterat: 2020-03-02 15:16
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Kul, vi har saknat Octavian.
Förstår dock inte det där med skavanker ?? Bilen är ju nästan ny.

Uppdaterat: 2020-03-02 16:11

Det kanske finns en förhandsbokning på Enyaq med i spelet? ;-)

Uppdaterat: 2020-03-02 17:08
Power to the people
mso 1000 skrev:

Efter 7000 problemfria mil med förra octavian som byttes in mot en mini suv till frun så har vi varit typ utan riktig förstabil (min bil).
Minisuven var väl lite test om det var ett alternativ och lite för att få lite tid för ett el/phev alternativ framöver.
Trots mild vinter har vi saknat den gamla octavian med bränslevärmare och dom riktigt effektiva led strålkastarna som den hade.
Det blev en begagnad 18 1,0tsi octavia style premium hartzback med 2000 mil på mätaren.
En firmabil med lagomt mycket skavanker och rätt pris med tanke på det.
Känslan är rätt och nu blir det 2 friår till att se vad framtiden kommer erbjuda med sladd.

Grattis på din begagnad Octavia.

Uppdaterat: 2020-03-02 17:25
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Att köpa samma bilmodell igen och igen eller åtminstone något inom samma märke är väldigt vanligt, faktiskt ovanligt att man köper olika märken från gång till gång.

Kanske inte lejonparten av skribenterna på den här sidan dock... :-)

Det är samma syndrom som de som åker till samma semesterort år efter år, en trygghet, man vet vad man får helt enkelt och inga oväntade överraskningar.

Inställningen är att överraskningar är förknippat med något negativt.

Men alla kan inte vara äventyrligt lagda...

Ska ändå bli skoj att följa denna bils vidare öden och, ja kanske inte äventyr då, men vardagliga bestyr.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Om den har den heliga bränslevärmaren är frågan :)

Uppdaterat: 2020-03-02 18:18
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag undrar med som någon ovan hur det kan vara "lagom mycket skavanker" på de få milen? Min har gått 6000 snart och inte ett enda märke.....
Trevligt iaf du hittade något du trivs med. Jag hade som jag skrev i nån annan tråd aldrig köpt samma igen, höjden av fantasilöshet, vi lever ett liv och det finns så mycket man vill ha, passa på att experimentera istället och berika dig. :) Men vi får väl hoppas du finner din sladdbil sen istället när du anser tiden vara mogen för det.

Uppdaterat: 2020-03-02 18:22

Men varför sälja sin begagnade Octavia bara för att köpa en begagnad Octavia några månader senare?

Uppdaterat: 2020-03-02 18:26

Fullständigt medveten om det Guran, och jag respekterar det, däremot har jag absolut noll förståelse för det. Men som du såg skrev jag att det var trevligt för MSO att hann hittat något han trivs med.

Uppdaterat: 2020-03-02 18:48

Snygg bil du köpt! Kan det vara så att GAS (ger acqusition syndrome) hade en betydande roll i beslutet då din tidigare octavia bara hade rullat 7000mil? It takes one to now one... skämt å sido Grattis , en vettig bil helt klart.

Uppdaterat: 2020-03-02 19:32

mso 1000

Är den automatlåda eller manuellåda

Uppdaterat: 2020-03-02 19:59
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Henrik M skrev:

Jag undrar med som någon ovan hur det kan vara "lagom mycket skavanker" på de få milen? Min har gått 6000 snart och inte ett enda märke.....
Trevligt iaf du hittade något du trivs med. Jag hade som jag skrev i nån annan tråd aldrig köpt samma igen, höjden av fantasilöshet, vi lever ett liv och det finns så mycket man vill ha, passa på att experimentera istället och berika dig. :) Men vi får väl hoppas du finner din sladdbil sen istället när du anser tiden vara mogen för det.

En firmabil med många förare ger oftast diverse fler småskavanker, tex nån som här lyckats skrapa framrutan och isskrapan har gett en reva nästan ner till huven och några fler synliga som jag tänker testa att polera till sommaren.

Och nån undrade från beg till beg men vi gjorde en chansning/impulsköp, ett nyköp av lillsuven till gumman och den tidigare octavian byttes in vid 7000 mil och då var det nog rätt annars hade man fått typ köpa 8 nya däck inom ett år eller så och vi fick hyfsat bra för den.

7000 mil till en med 2000 mil på mätaren med ett års nybilsgaranti kvar.

Och faktum är att avsaknad av bränslevärmare och att inte alltid få kliva in i varm bil har varit stor.
Den lilla lyx som octavian hade/har med alltid ren backkamera med spolning av linsen och dom riktigt bra LED strålkastarna med spolning för att inte tala om rattvärmen som knyts till stolsvärmeknappen och har tre effekt steg och dessutom värmer 100% av hela ratten är suveränt bra , carplay och orginalskidsäcken i skidluckan är svåra att ersätta helt enkelt.

Och Henrik höjden av fantasilöst vet jag inte då det inte finns bilar i klassen och prislappen som erbjuder det som jag vill ha.
Har testat runt koreaner/fransoser och nya corollan har jag testat tre gånger och den är fin och hybrid paketet tilltalar men att i mitt fall betala 309000:- för corollan bilen med defa, kula med låg vikt och vinterdäcken och ändå inte få något av det jag räknat upp och dessutom inte någon som helst bättre komfort, som sagt det blev en begagnad 1,0 octavia tills vidare.

En enda plump i protokollet men det får man leva med vid ett begangnatköp är att det inte var line accist och dubbade 16" vinterdäck.
Dubbat när man kört dubbfritt på dom tre sista bilarna.

Uppdaterat: 2020-03-04 13:52
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nåt kul är väl att se färddatorn tycker jag.
Har haft bilen en dryg månad och hunnit med en fjällresa med två personer med tillhörande utrustning.
Takboxen är såld sedan många år så skidorna ligger i skidluckan.
Halkigt och lite nysnö på is så adaptiva farthållaren har legat på 90 hela vägen upp till fjällen utom i dom kurvigaste partierna.
Bättre före hem men stålsatte mig och höll hastighetsbegränsningarna vilket inte är lätt när vissa sträckor är 10 mil utan en kurva men tur man har carplay och poddar att lyssna på, 70- 80-90-100 och kan tänka mig ca 80-90% 90km/h på dessa 90 mil.
0,46 per mil i 90 mil inlandsvägar, helt okey enligt mig på en bensin bil.
Och faktiskt gaska exakt 0,46 vid pumptankning.
Hemmavid i stadskörning och runt omkring stan kan det ofta diffa 0,5-0,8 dl beroende på hur mycket bensinvärmaren går på kort sträckorna och som mest tror jag färddatorn stått på 0,7 vid någon kortare körning.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-03-04 14:13
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Nåt kul är väl att se färddatorn tycker jag.
Har haft bilen en dryg månad och hunnit med en fjällresa med två personer med tillhörande utrustning.
Takboxen är såld sedan många år så skidorna ligger i skidluckan.
Halkigt och lite nysnö på is så adaptiva farthållaren har legat på 90 hela vägen upp till fjällen utom i dom kurvigaste partierna.
Bättre före hem men stålsatte mig och höll hastighetsbegränsningarna vilket inte är lätt när vissa sträckor är 10 mil utan en kurva men tur man har carplay och poddar att lyssna på, 70- 80-90-100 och kan tänka mig ca 80-90% 90km/h på dessa 90 mil.
0,46 per mil i 90 mil inlandsvägar, helt okey enligt mig på en bensin bil.
Och faktiskt gaska exakt 0,46 vid pumptankning.
Hemmavid i stadskörning och runt omkring stan kan det ofta diffa 0,5-0,8 dl beroende på hur mycket bensinvärmaren går på kort sträckorna och som mest tror jag färddatorn stått på 0,7 vid någon kortare körning.

Kul förbrukning och du har 6 vxl manuellådan haha 😄 👌🏼

Uppdaterat: 2020-03-04 18:26
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Låter som en "nuftig" affär, och en bättre begagnad kan ge mycket bil för pengarna. Finns trots allt en fördel med enstaka blessyrer, då kommer inte nästa repa/märke orsaka höjt blodtryck, och man vågar parkera intill andra...

Jag har en kollega som kör Octavia med diesel, den snittar 0.39 per år, han är jättenöjd med den. Är inte min favoritbil även om jag förstår ägarna, men huvudsaken är ju att ägarna är nöjda, det är ju de som betalar.

Uppdaterat: 2020-03-06 10:51
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
mso 1000 skrev:

En firmabil med många förare ger oftast diverse fler småskavanker,

Just det där är något jag alltid dragit öronen till mig kring när jag handlat begagnat, de där företagsbilarna som hoppar runt mellan flera olika förare, de är absolut oftast de bilar som sköts sämst och misshandlas mest.....det och hyrbilar....
Men vi får hoppas du haft tur, nu hade ju inte denna hunnit gå så långt, men en poolbil som rullat bortår 6-8-10.000 hade jag inte köpt.

Uppdaterat: 2020-03-06 13:21
Shogun skrev:

Pga att jag betalar själv, så kör jag Toyota. Där är de flesta ägare mest nöjda år efter år kan man läsa. Så för mig hade det nog blivit en Corolla hybrid kombi i valet. Jag förstår mycket väl ägarna i deras val.
Men grattis till Octavian!
https://m.youtube.com/watch?v=hu9VveEmUSk&t=1006s

Ja du chogun.
Jag har ju som sagt provat corolla 1,8 två ggr och 2,0 en gång och som sagt fina bilar men dom tillför inget alls mervärde för mig och saknar många delar som man får i en billigare octavia 1,0tsi.
Dessutom kändes corolla 2,0an törstig i min provkörning och 1,8an känns slöare än vag 1,0an och den är faktiskt nån sek långsammare 0-100.
Och när man läser vibils Corolla test med fullpackade fjällresan där varvräknaren åker jojo i motorvägsfart då känner jag mig mer än mer nöjd med octavian 1,0tsi.
Jag har ju faktiskt dragit 1300kg husvagn med octavian utan minsta problem och lycka till med det med corollan 1,8.

Som sagt jag åker beg bil nåt år eller två och framtiden får visa vad den erbjuder.

Uppdaterat: 2020-03-07 08:12
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
GF skrev:

mso 1000 wrote:Nåt kul är väl att se färddatorn tycker jag.
Har haft bilen en dryg månad och hunnit med en fjällresa med två personer med tillhörande utrustning.
Takboxen är såld sedan många år så skidorna ligger i skidluckan.
Halkigt och lite nysnö på is så adaptiva farthållaren har legat på 90 hela vägen upp till fjällen utom i dom kurvigaste partierna.
Bättre före hem men stålsatte mig och höll hastighetsbegränsningarna vilket inte är lätt när vissa sträckor är 10 mil utan en kurva men tur man har carplay och poddar att lyssna på, 70- 80-90-100 och kan tänka mig ca 80-90% 90km/h på dessa 90 mil.
0,46 per mil i 90 mil inlandsvägar, helt okey enligt mig på en bensin bil.
Och faktiskt gaska exakt 0,46 vid pumptankning.
Hemmavid i stadskörning och runt omkring stan kan det ofta diffa 0,5-0,8 dl beroende på hur mycket bensinvärmaren går på kort sträckorna och som mest tror jag färddatorn stått på 0,7 vid någon kortare körning.

.
Kul förbrukning och du har 6 vxl manuellådan haha :) :)

Jo GF, begbils slumpen gjorde att det blev en sexväxlad manuell.
Men eftersom jag kör med adaptiva farthållaren till 90% och inställd fartinställning ligger kvar aktivt vid upp och nedväxlingar och vid tillfällig deaktivering/aktivering så är avsaknaden av dsg inte så jättestor faktiskt.
Dessutom så blir gasresponsen harmonisk vi ecoläget när man går från tex 70-90 med farthållaren.

Uppdaterat: 2020-03-07 08:26
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag gick ju motsatta vägen jfr mso 1000 - alltså från manuell med adaptiv farthållare till automat med adaptiv farthållare och jag skulle ha svårt att "backa tillbaka" till manuell låda igen. Men så är det ju för det mesta när man testat nåt nytt..:) I alla fall nåt som ger ett märkbart mervärde. Skulle inte heller välja en bil utan backkamera för att ta ett annat exempel.

Uppdaterat: 2020-03-07 10:15

Mso, du tycker inte att motorbromsen är lite klen för att farthållaren ska fungera bra?
Jag tror motorn passar bättre med DSG.

Uppdaterat: 2020-03-07 10:41

Men adaptiv farthållare och manuell bil, då missar man en av de absolut bästa sakerna med det, köassistenten i rusningstrafiken eller vid riktigt tät trafik på lederna och av och påfarter m.m.....

Uppdaterat: 2020-03-07 10:48
L. Mäkinen skrev:

Mso, du tycker inte att motorbromsen är lite klen för att farthållaren ska fungera bra?
Jag tror motorn passar bättre med DSG.

Nja visst gör sig 1,0 motorn bättre med dsg, helt klart.
Men motorbroms är i praktiken obefintlig på 1,0an men adaptiva systemet styr ju ändå så den märks inte ändå inte förutom då på dsg om man råkar titta på varvräknaren.

Uppdaterat: 2020-03-07 10:50
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Pi skrev:

Jag gick ju motsatta vägen jfr mso 1000 - alltså från manuell med adaptiv farthållare till automat med adaptiv farthållare och jag skulle ha svårt att "backa tillbaka" till manuell låda igen. Men så är det ju för det mesta när man testat nåt nytt..:) I alla fall nåt som ger ett märkbart mervärde. Skulle inte heller välja en bil utan backkamera för att ta ett annat exempel.

Är det separat skoda spolning på lins eller lucka på kamera linsen? Eller är det en sån lins som blir tät eller dimmig bild efter en stund eller halvdag?

Uppdaterat: 2020-03-07 10:53
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kommer man ifatt en bil med 1.0 och manuell står det strax BROMSA i displayen eller VÄXLA.

Uppdaterat: 2020-03-07 10:54
Henrik M skrev:

Men adaptiv farthållare och manuell bil, då missar man en av de absolut bästa sakerna med det, köassistenten i rusningstrafiken eller vid riktigt tät trafik på lederna och av och påfarter m.m.....

Jag kan hålla med.
MEN eftersom folk kör så innihelsicke ryckigt och inte kan stå still i kön utan juckar fram tre dm fyra ggr på ett rödljus stopp så brukade jag ofta temporärt avaktivera farthållaren när det var som värst.

Så jag är inte helt övertygad om funktionen i alla lägen.

Uppdaterat: 2020-03-07 10:56
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Men hur tänkte du där mso? Det är ju just när folk kör ryckigt som den är som bäst så man slipper bry sig om det manuellt.....

Uppdaterat: 2020-03-07 11:00

Jag kan inte heller tänka mig att köpa en manuellt växlad bil för eget bruk.
Jag kör olika bilar, både manuella och automater och visst är det trevligast med automat vid vanlig förflyttning och det ger definitivt säkrare körning.
Kör man däremot oftast på landsväg och inte behöver trassla i stadstrafik så mycket tycker jag ändå att det går bra med en manuell låda.
Men mycket beror på bilen och typ av körning, det finns ju bilar där man föredrar manuell låda, men det är knappast bruksbilar om det nu inte är väldigt mycket landsväg man använder sig av.
Förr var det ju vanligt, speciellt i USA, med lågvarviga motorer med relativt låg effekt, men med bra momentområde som bara behövde två-tre växlar och där start oftast skedde på tvåans växel som fick ligga i ganska länge, först när man kom ut på vägar som tillät högre fart användes trean.
Men det fanns ju givetvis undantag bland förare då också.

Uppdaterat: 2020-03-07 11:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Henrik M skrev:

Men hur tänkte du där mso? Det är ju just när folk kör ryckigt som den är som bäst så man slipper bry sig om det manuellt.....

Henrik. Du vet väl att jag kör fossilt och ett startstop system som stänger av motorn 6 ggr på en minut blir man vansinnig på om man har motoröra och kan sin teknik. :)

Uppdaterat: 2020-03-07 12:09
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Henrik M skrev:

Men hur tänkte du där mso? Det är ju just när folk kör ryckigt som den är som bäst så man slipper bry sig om det manuellt.....

Som jag förstått så är det inte bra för en DSG att ligga och slira med i en kö. Man ska låta det bli en lucka och sedan täppa till den efter ett tag. Fast då kanske den är fylld förstås. :-)

Uppdaterat: 2020-03-07 12:12
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Guran skrev:

mso 1000 wrote:Henrik M wrote:Men hur tänkte du där mso? Det är ju just när folk kör ryckigt som den är som bäst så man slipper bry sig om det manuellt.....
Henrik. Du vet väl att jag kör fossilt och ett startstop system som stänger av motorn 6 ggr på en minut blir man vansinnig på om man har motoröra och kan sin teknik. :)

.
Motoröra och en enliters trepip, ja jäklar det var riktigt roligt.
Du hävdar ju att motorn inte hörs på tomgång så vad spelar det då för roll?

Hihi Guran. Du vet ju att alla trepipare oavsett fabrikat har en start ruskning typ diesel i startögonblicket som hörs eller märks.

Uppdaterat: 2020-03-07 15:59
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det som är extremt enerverande med vag start/stopp systemet är att dom på senaste åren gjort nåt som dom trodde var smart och det var när dom involverade front radar i start/stopp systemet.
Smart att motorn startar direkt bilen framför kör iväg och före du hinner släppa foten från bromsen kan man tycka.

Men eftersom det finns så många idioter som juckar fram bilen två dm i stillastående kö så fallerar hela den idén med snabbstart av motorn.

Jag är nog inte ensam om att vara irriterad på iakttagelsen.

Uppdaterat: 2020-03-07 16:09
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Guran skrev:

Du får väl köpa en rejälare motor nästa gång istället.

Det blir ju exakt samma fenomen oavsett motor.
Det är idén som är fel.

Uppdaterat: 2020-03-07 16:16
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja om intresse finns på denna bil på spritmonitor.

https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1120549.html

Den tidigare 1,0tsi Octavian med dsg hamnade väl på 0,58 på årsbasis inklusive bränslevärmaren.
Eftersom denna har 16” vinterdäck Istället för 17” så kan man anta att snittet blir lite lägre på årsbasis.

Uppdaterat: 2020-03-07 16:25
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Guran wrote:Du får väl köpa en rejälare motor nästa gång istället.
Det blir ju exakt samma fenomen oavsett motor.
Det är idén som är fel.

Jag syftade på den skallrande motorn.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
mso 1000 skrev:

Du vet ju att alla trepipare oavsett fabrikat har en start ruskning typ diesel i startögonblicket som hörs eller märks.

Jag hade BMW:s trepip innan och håller inte alls med om att den har en startruskning som en diesel i startögonblicket. Så dra inte alla över samma.....bara för att VAG missat lite i sin konstruktion.

Uppdaterat: 2020-03-07 17:15

Har visserligen bara haft "nöjet" att köra några flera mil än en vanlig provkörning med en Fabia 1.0 TSI -19 men upplevde inte alls några "starka ruskningar" i startögonblicket. Tyckte den fungerade rätt smidigt faktiskt - även om jag inte skulle köpa en sån för eget bruk. Saknade bara automatlådan...:) Eller - visst saknade jag mera men en automat är ju alltid smidigare än en manuell låda på en vardagsbil.

Uppdaterat: 2020-03-07 17:42

Nu tre år gammal och utökad mellanservice vid 4600 problemfria mil. .
2800:- och då ingick bromsvätskebyte.
Halvdyrt tänkte jag men vid närmare eftertanke så får man väl vara nöjd med att man bara fått lämna in bilen två tillfällen för service på tre år.

Fortfarande helt nöjd med bilen och det enda som fattas är väl att det skulle varit en ladd hybrid under huven.
Och ändå fungerar 1,0 tsi förträffligt och snål i de flesta lägena.

Fick igen bilen av sonen efter en längre körning och blev pinsamt överraskad av att han lämnat igen den med tankmätaren på reservläget och då startar inte bensinvärmaren på morgonen :(
Första gången på flera år man fått ta fram isskrapan, usch.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-11-08 22:19
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Men MSO,
Den där Octavian har du väl ändå inte haft tre år? Eller slår du ihop de två olika till en och samma?

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Men milen ;)

Uppdaterat: 2020-11-09 08:45
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Första gången på flera år man fått ta fram isskrapan, usch.

Herregud! Du körde väl inte efter det kärringskrapet?

Uppdaterat: 2020-11-09 09:07
Mycket vatten har runnit under hjulen...
mso 1000 skrev:

Men milen ;)

Men i så fall har jag kört flera hundra tusen problemfria mil med min nuvarande Mercedes.
Det måste vara en särdeles bra och problemfri bil då?

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

I första inlägget i tråden kan man läsa att första? ägaren kört 2000 mil och mso därefter kört 2600 mil och att den varit inne på normal service 2 ggr. Årsmodell 2018. Så tolkar jag det.

Uppdaterat: 2020-11-09 12:20
L West skrev:

I första inlägget i tråden kan man läsa att första? ägaren kört 2000 mil och mso därefter kört 2600 mil och att den varit inne på normal service 2 ggr. Årsmodell 2018. Så tolkar jag det.

Exakt.

Uppdaterat: 2020-11-09 15:00
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html