Vi Bilägares forum

Det blev en Renault Clio som andra bil

Det blev en Renault Clio som andra bil

Vi har två bilar i hushållet, en till mig och en åt sambon. Renault Megan samt Dacia Duster. Nu i fredags snubblade jag över en gammal Clio 2004 1.2 16v för strax över 10 000kr som gått 13 500mil. Bilen är verkligen fin, ingen rost att tala om och fin invändigt o helt utan irriterande parkeringsskador. Jag slog till. Skatten är under 1000-lappen och den drar 0.55l/mil. Den lilla clion får gå som reservbil/andrabil.

Uppdaterat: 2020-02-04 08:18

Kommentarer

Har en vän som skrotade ut en sådan Clio precis. Senaste åren har den stått mer på verkstad än hemma på gatan. Elektroniska spöken pratades det om visst.
Hoppas att din är bättre!

Uppdaterat: 2020-02-04 09:39
Power to the people

Kul när man hittar nått fint. Var rädda om kopplingen, kostar bilens värde flera gånger om att byta.

Uppdaterat: 2020-02-04 10:31

Säkert en bra bil, finns ju inte så mycket elektronik i dem som kan gå sönder.
Ny kopplingssats går ju på 1400kr på autoexperten, det bör ju int vara nå rocket science att byta kan man tycka...

Uppdaterat: 2020-02-04 11:10
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

ViB el TV hade ämnet uppe för många år sen när bilarna var aktuella, Clio hade överlägset billigast koppling, men ville man få det bytt var den bland de dyraste. Har för mig att man jämförde med nån Mazda vars koppling kostade 3 ggr så mycket, men totalt med byte blev det bara halva summan.

Uppdaterat: 2020-02-04 12:58
Rikard skrev:

Kul när man hittar nått fint. Var rädda om kopplingen, kostar bilens värde flera gånger om att byta.

Kopplingen på denna känns inte fransk (tar tvärt och sent) så jag tror den klarar sig ett tag. Naturligtvis så kommer jag lämna in den till en bekant om olyckan är framme för att betala verkstadspriser är inget jag gör.

Uppdaterat: 2020-02-04 14:31
Grosser skrev:

Har en vän som skrotade ut en sådan Clio precis. Senaste åren har den stått mer på verkstad än hemma på gatan. Elektroniska spöken pratades det om visst.
Hoppas att din är bättre!

Elspöken har jag hört talas om men något jag klarat mig från hittills. Denna Clio är inne just i detta nu för kontroll av datorerna då vi får se vad som blir resultatet utav detta. Återkommer.

Uppdaterat: 2020-02-04 14:33

Diagnostisering gjord och visst fanns det en del felkoder från ECU, immobiliser mfl. Enligt bilelektronikfirman så är de gamla och kan uppstå vid dåligt batteri exempelvis. De är nu raderade i alla fall och de var tydligen av en sån art att de ej tände någon lampa i panelen. Min egna felkodsläsare missade dock dessa helt och jag misstänkte först att de förelåg ett problem i Canbus/multiplex systemet men så var inte fallet.

Uppdaterat: 2020-02-04 15:28

En liten parantes när jag var hos bilelektronikfirman så frågade ägaren om jag hade kvar min Dacia Duster, javisst sa jag. Det är bra bilar menade han, har knappt haft någon inne på firman då de flesta bilarna som kommer in till honom är av Tysk premiumkvalitet. De är späckade med elektronik så saker går fel ibland. Renault gillade han också, åtminstone rent mekaniskt. Enligt honom föreligger problemen i kabeln-härvan som är sämre än hos andra märken. Vad kör han själv då, jo Toyota för han vill inte pula med sin egen bil så mycket utan vill mest att den bara funkar...

Uppdaterat: 2020-02-06 12:54

Grattis till nytillskottet! Hoppas den spinner på bra!
Nåt elfel har jag inte haft på min Megane 2004. Jo, förresten: jag har bytt en enhet till ena elhissen bak.Den ville inte följa taket vid nedfällning.
Sedan har jag reparerat ena nyckelkortet (men Clio har väl vanlig nyckel).

Fick ett bra tips som jag gärna sprider om elektroniska nycklar:
- skicka den till en firma i England som fixar den snabbt och billigt.
Istället för att köpa en ny för 1500-2000kr, och betala inkodning för ytterligare nån tusing, kostar det under 500 kr inkl frakt.
Skickade den spårbart, 23 dagar efter firman i England tagit mot den (och cirka 14 dagar efter jag fått hem den..) meddelade Postnord att "nu har mottagaren tagit mot din försändelse"

Ursäkta flat7 att jag spammar... :-)

Uppdaterat: 2020-02-07 13:45
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

@hultarn Det där är inget spam utan bra info! Vad är det för firma som kodar nycklar? Det stämmer, min Clio har vanlig nyckel. Sambons Mégane 2005 har nyckel kort. Bilen går mycket fint i motor och transmission så jag är nöjd. Har en sak som jag inte får bukt med och det är att belysningen för fläktvreden har slocknat. Har tagit ut enheten och bytt de små lamporna baktill men det hjälpte inte. Undrar om det kan vara en jordpunkt som felar?

Uppdaterat: 2020-02-07 15:02

Det var bristen på jord som gjorde att det inte lyste bakom vreden men nu så funkar det efter lite tjuvjordning från 12v uttaget.

Uppdaterat: 2020-02-12 22:24

flat7: de kanske även kodar nycklar, det ska jag låta vara osagt. Men, de reparerar trasig elektronik, byter skal, mm.
Firman heter: https://www.themasterlocksmith.com/

Gott att du hittade felet och att det var lättfix. :-)

Uppdaterat: 2020-02-13 11:12
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

flat7: de kanske även kodar nycklar, det ska jag låta vara osagt. Men, de reparerar trasig elektronik, byter skal, mm.
Firman heter: https://www.themasterlocksmith.com/
Gott att du hittade felet och att det var lättfix. :-)

Tack!

Uppdaterat: 2020-02-13 20:43

Dags att lägga upp ett par bilder på lill-bilen medan den fortfarande är ren!

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-02-15 10:21

Fin liten lillbil flat7! Grattis!

Uppdaterat: 2020-02-15 12:49
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Fin liten lillbil flat7! Grattis!

Tack!

Uppdaterat: 2020-02-15 13:45

Hade en 04 i familjen och helt okey förutom lite skumma motorfelkoder som dök upp med jämna mellanrum som dom aldrig lyckades fixa.
Som tur kunde man resetta före besiktning och det var ok nån månad eller vecka.
Men ack så tråkig bil med ett hemskt insteg. :)

Uppdaterat: 2020-02-15 13:46
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Min är också en 2004 med 1.2l motor. Jag ser den som en billig bil för resa mellan A-B och det duger den galant till.

Uppdaterat: 2020-02-15 15:29

Ser väldigt fräsch ut! Vårda den och den består i värde, då får du billiga mil. :-)

Uppdaterat: 2020-02-16 14:30
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jo, den är välvårdad. Går tyst och fint i motor och transmission.

Uppdaterat: 2020-02-17 09:54

I helgen blev det service av Clion. Köpte delarna på trodo.se ,suverän service och bra priser. Betalade 385kr för oljefilter,kupefilter och tändstift samt oljeplugg. Glömde beställa luftfilter tyvärr så det blev ett på Mekonomen för 185kr... Biltemas rn0710 -klassade olja för 200kr. Som hittat!
Brydde mig inte om att sätta dit originaldelar på denna gamla bilen utan det viktiga är att bilen fick fräscha grejor.
Gamla filterna i bilen var smutsiga minst sagt, de är nog inte bytta på år. Upptäckte lite oroande oljeläckage på baksidan av motorn som jag måste hålla koll på...

Uppdaterat: 2020-03-02 06:19

De äldre motorerna är inte så känsliga för delar och oljor som nyare, så det funkar utmärkt med billigare alternativ.
Liten oljeläcka är inte ovanligt, med åren kan den se stor ut då oljan sprider ut sig, kanske är det bara någon enstaka droppe från ventilkåpan?

Uppdaterat: 2020-03-06 10:41
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det stämmer att det ser ut att komma från ventilkåpan. Ska ha det under uppsikt men bilen körs typ en gång per vecka så det händer inte så mycket mellan varven så att säga.

Uppdaterat: 2020-03-07 07:41
flat7 skrev:

Det stämmer att det ser ut att komma från ventilkåpan. Ska ha det under uppsikt men bilen körs typ en gång per vecka så det händer inte så mycket mellan varven så att säga.

Avfetta försiktigt med chem och en trasa och prova att dra på skruvarna lite.
Brukar göra underverk.
Det är förmodligen många års micro dropp som fartvinden smetat ut.

Uppdaterat: 2020-03-07 07:49
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kanske dags att göra en riktigt stor investering och byta ventilkåps-packningen...:)

Uppdaterat: 2020-03-07 10:10
mso 1000 skrev:

flat7 wrote:Det stämmer att det ser ut att komma från ventilkåpan. Ska ha det under uppsikt men bilen körs typ en gång per vecka så det händer inte så mycket mellan varven så att säga.
Avfetta försiktigt med chem och en trasa och prova att dra på skruvarna lite.
Brukar göra underverk.
Det är förmodligen många års micro dropp som fartvinden smetat ut.

Tack för tipset, ska testa det!

Uppdaterat: 2020-03-08 09:48
flat7 skrev:

Pi wrote:Kanske dags att göra en riktigt stor investering och byta ventilkåps-packningen...:)

Inget så pass dyrt köps innan jag vet exakt vad det är! På tal om stora investeringar, har du käkat något riktigt dyrt och flottigt i helgen? Eller kanske bara vaskat något rötjut sådär bara för att?:)

Uppdaterat: 2020-03-08 09:51
Pi skrev:

Kanske dags att göra en riktigt stor investering och byta ventilkåps-packningen...:)

Correction

Uppdaterat: 2020-03-08 09:52