Vi Bilägares forum

Nya Toyota Rav4 hybrid.

Nya Toyota Rav4 hybrid.

Hörde av handlaren att Ca 1200-1300 förbeställda tecknade order nu på nya Rav4 hybrid i Sverige hittills 190222. Aldrig tidigare har någon modell hos Toyota Sverige rönt sådant intresse. Beställer man nu är det leverans tydligen Juli-Augusti ca.

Uppdaterat: 2019-02-22 13:08

Kommentarer

Har du beställt ?
Du kan ju inte bara snacka om hybridens förträfflighet......

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Utan tvekan den av Toyotas modeller som känns mest intressant om man skulle beställt Toyota idag. Många som inte gillar utseendet men jag måste säga att i mina ögon är den rätt snygg, lite kaxig med egen stil, förutom att man snott hjulhusen från Jeep. Nä, den vore lite kul testa, se hur snålt den går i praktiken med. Med tanke på ditt predikande Shogun och att du vill ha en högre bil är du väl en av de som beställt nu?

Uppdaterat: 2019-02-22 13:40

Jag såg den i bilhallen men vulgärt fett storbilsintryck och fläskiga amerikaniserade hjulhus var det spontana intrycket.
Svarta högblanka skärmkanter och fotsteg/trösklar på en vit bil.

Nja i min värld en helt sjuk bil om man inte är trotoarbonde eller över 195 lång.
Men det är ju iofs trenden i dag.
Stor hög front med en huv som är en decimeter högre än sidofönstren på dörren.

Den enda vettiga bil som kommer från Toyota är väl den nya corollan om sunt förnuft får råda.

Uppdaterat: 2019-02-22 15:41
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Sunt förnuft och bilval är sällan en rolig kombination mso! ;) Tänk vad tråkig trafikbilden hade varit om folk enbart köpt det absolut mest nödvändiga.....inga bilar med kul färger, för att betala extra för nåt annat än vitt eller svart är ju mot sunt förnuft, det är ju inte färgen man kör med.....ah, ge dig, vilken blir man gladast av att se, Corollan eller Rav4:an? Bil väljer man även med känslor, säg, blir du inte glad varje gång en riktigt vacker gammal Alfa eller brittisk sportbil kommer i trafiken? Men hade alla handlat förnuftigt hade de aldrig funnits......

Uppdaterat: 2019-02-22 15:47

Jag tycker att det är kul när konservativa biltillverkare såsom Toyota tar ut svängarna en aning. Men en ny bilmodell i dagens lägen bör ha ett fossilfritt alternativ eller möjlighet att drivas på förnybart bränsle. Annars är den dömd att vara en utdöende dinosaur redan från start. Man måste nog vara väldigt eftertänksam som nybilsköpare nu och framåt.

Uppdaterat: 2019-02-22 16:46
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Henrik M skrev:

Sunt förnuft och bilval är sällan en rolig kombination mso! ;) Tänk vad tråkig trafikbilden hade varit om folk enbart köpt det absolut mest nödvändiga.....inga bilar med kul färger, för att betala extra för nåt annat än vitt eller svart är ju mot sunt förnuft, det är ju inte färgen man kör med.....ah, ge dig, vilken blir man gladast av att se, Corollan eller Rav4:an? Bil väljer man även med känslor, säg, blir du inte glad varje gång en riktigt vacker gammal Alfa eller brittisk sportbil kommer i trafiken? Men hade alla handlat förnuftigt hade de aldrig funnits......

tänk om det bara fanns sivermetallic och vita Skoda Octavior eller Fabia kombi, nästan så man blir lite illamående av tanken.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Jag tycker att Toyota (och Lexus) har gått till extrem och vulgär form på sina senaste modeller. Den nya RAV4 är inte vacker med den stoppklossliknande fronten och de fula hjulhusen. Likaså den överdesignade C-HR med grottliknande baksäte och noll bakåtsikt. Och Lexus groteska fronter med den asfula spindelgrillen, tycker jag bara är tragisk...

Liksom Shogun vill jag högt insteg och sits, men det finns ingen Toyota längre som kan ersätta min mindre MPV, Toyota Verso-S. Nya Corolla ser fin ut, men är (förstås...) lägre än föregående modell. Nä, man får väl kika på nya VW T-Cross, när den dyker upp...

Uppdaterat: 2019-02-22 16:54

råmade osnyggt vid hårt gaspådrag, men hur ofta kör man så?

Ja det är en bra fråga.

Men tänk full last eller en vagn eller en husvagn.
Bara det faktum att använder man farthållaren som man bör och ökar från tex 70-90 blir det ett roomande ljud som hörs och stör inne i bilen.
Eller en vanlig omkörning.
Nja det verkar som man som Toyota ägare får leva med det.
Jag kan dock tycka att Toyota inte lagt krut på att isolera bort det karaktäristiska oljudet från motorn som roomat ljudligt i kupén sedan cvt lådan introducerades.
Eller anama anpassad körning som det talas om för hybrid och cvt.

Uppdaterat: 2019-02-22 16:59
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Bättre infotainment och laddmöjlighet så hade den sålt ännu mer även om jag tror den kommer sälja bra ändå.

Uppdaterat: 2019-02-22 17:11

Jag tycker absolut inte om CVT-lådorna heller, men lite kul när Skodaförare försöker göra sig lustiga över en annan bil oljud...maken till bullrigare och "pappiga" bilar får man leta efter......

Vi har ett antal Octavia på jobbet samt nu även köpt in nya Dacia Duster, vill påstå Dustern känns betydligt rejälare och faktiskt tystare än Octaviorna.

Sen verkar ju den nya Rav4:an med awd ha tllräckligt med kraft att den inte behöver "växla" ner och råma osnyggt vid varje gaspådrag. Nä, jag tror helt klart denna kan vara intressant för många.

Uppdaterat: 2019-02-22 17:15

Den passar mycket bättre i mörka kulörer än i vitt tex. Ok pris, imponerande låg uppgiven förbrukning utan att vara diesel och utan att vara slö. Lär bli en succé för Toyota

Uppdaterat: 2019-02-22 17:33

Men jag tycker den ser ledsen ut i fejset, eller kanske arg?

Uppdaterat: 2019-02-22 18:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Henrik M skrev:

Jag tycker absolut inte om CVT-lådorna heller, men lite kul när Skodaförare försöker göra sig lustiga över en annan bil oljud...maken till bullrigare och "pappiga" bilar får man leta efter......
Vi har ett antal Octavia på jobbet samt nu även köpt in nya Dacia Duster, vill påstå Dustern känns betydligt rejälare och faktiskt tystare än Octaviorna.
Sen verkar ju den nya Rav4:an med awd ha tllräckligt med kraft att den inte behöver "växla" ner och råma osnyggt vid varje gaspådrag. Nä, jag tror helt klart denna kan vara intressant för många.

Jag slår vad om att Henrik inte har kört en octavia eller dacia av senaste årsmodeller när han utalat sig så.
Jag har det men inte provat rav4.
Dock har jag kört många Toyota och senast H-CR vid två tillfällen och vid en fartökning på farthållaren från 70 till 90 överöstar motorn stereon.
Inget jag skulle vilja vänja mig vid.
Men Henrik du kanske tillhör dom som inte använder farthållaren på v90n.

Uppdaterat: 2019-02-22 21:02
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Henrik M wrote:Jag tycker absolut inte om CVT-lådorna heller, men lite kul när Skodaförare försöker göra sig lustiga över en annan bil oljud...maken till bullrigare och "pappiga" bilar får man leta efter......
Vi har ett antal Octavia på jobbet samt nu även köpt in nya Dacia Duster, vill påstå Dustern känns betydligt rejälare och faktiskt tystare än Octaviorna.
Sen verkar ju den nya Rav4:an med awd ha tllräckligt med kraft att den inte behöver "växla" ner och råma osnyggt vid varje gaspådrag. Nä, jag tror helt klart denna kan vara intressant för många.
Jag slår vad om att Henrik inte har kört en octavia eller dacia av senaste årsmodeller när han utalat sig så.
Jag har det men inte provat rav4.
Dock har jag kört många Toyota och senast H-CR vid två tillfällen och vid en fartökning på farthållaren från 70 till 90 överöstar motorn stereon.
Inget jag skulle vilja vänja mig vid.
Men Henrik du kanske tillhör dom som inte använder farthållaren på v90n.

MSO, har du sett att nya RAV4 har större motor, både bensin och el, bara för att minska det där surrandet. Men fortfarande så skriver dom som testat nya drivlinan att den ”surrar” vid kraftigt gaspådrag. Men med en sådan drivlina så kör man på ett annat vis. Kanske därför så många Toyota ligger först i köer :)
Jag har också testat flera både Toyota och Lexus, inget fel på bilarna men man måste köra dom på ett helt annat vis. Är väl bara Lexus IS som man kunde gasa lite utan ett allt för påträngande motorljud.
Men din lilla 1,0tsi motorr ju inte så olik, med plattan i mattan så låter den ju bara, men mellan 1500-4000 rpm så är det ju ganska så bra kraft från motorn. Som en diesel motor :)
Hade Toyota haft en lite törstigare överladdad motor i kombination med elmotorn så hade den inte surrat så. Är ju Atkinson motorns Akilles att den har så klent vridmoment och behöver varv för att få ut effekten.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Bilen är nästan perfekt. Två stora nackdelar dock som gör att jag inte skrivit på än:
1. Stereo som påminner om 2010. Verken Android Auto eller Apple Carplay.
2. Hög ljudnivå från motor vid hård gas, men framförallt från bakre hjulhus, de måste vara helt oisolerade.

Uppdaterat: 2019-02-22 21:51
Shogun skrev:

Hörde av handlaren att Ca 1200-1300 förbeställda tecknade order nu på nya Rav4 hybrid i Sverige hittills 190222. Aldrig tidigare har någon modell hos Toyota Sverige rönt sådant intresse. Beställer man nu är det leverans tydligen Juli-Augusti ca.

Undrar när årsmodell 2020 börjar levereras? Beställer man snart kanske det hinner tippa över innan leverans.

Uppdaterat: 2019-02-22 21:55
Thomas Elwinger skrev:

Bilen är nästan perfekt. Två stora nackdelar dock som gör att jag inte skrivit på än:
1. Stereo som påminner om 2010. Verken Android Auto eller Apple Carplay.
2. Hög ljudnivå från motor vid hård gas, men framförallt från bakre hjulhus, de måste vara helt oisolerade.

Men visst har väl Toyota Apple Car Play? Men inte Android Auto.
Ljudlig motor vid gaspådrag kommer dom aldrig lösa med en Atkinson motor. Den måste ha högt varv för att ge hög effekt. Vridmomentet är ju inte mer än en 1l motor med turbo. Men ljudisolering från hjulhusen borde dom kunnat fixat.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
Guran skrev:

Men visst har väl Toyota Apple Car Play? Men inte Android Auto.
Ljudlig motor vid gaspådrag kommer dom aldrig lösa med en Atkinson motor. Den måste ha högt varv för att ge hög effekt. Vridmomentet är ju inte mer än en 1l motor med turbo. Men ljudisolering från hjulhusen borde dom kunnat fixat.

Nej, den har bara Carplay i USA via Entune. I EU får vi nöja oss med Touch 2 som saknar detta. Android Auto verkar även det komma till USA modellen till 2020.
Ja exakt, hjulhusen känns som det hade varit lättfixat. Undrar hur det kommer bullra med dubb? Så synd för den är riktigt tyst framtill, så hör man bullret bakifrån på motorväg. Onödigt.

Uppdaterat: 2019-02-22 22:43

Precis och det betyder att det kan ta enormt lång tid innan Carplay och AA kommer hit eftersom jag inte läst en endaste rad om att det är på gång annat än i USA.

Uppdaterat: 2019-02-23 08:09
mso 1000 skrev:

Henrik M wrote:Jag tycker absolut inte om CVT-lådorna heller, men lite kul när Skodaförare försöker göra sig lustiga över en annan bil oljud...maken till bullrigare och "pappiga" bilar får man leta efter......
Vi har ett antal Octavia på jobbet samt nu även köpt in nya Dacia Duster, vill påstå Dustern känns betydligt rejälare och faktiskt tystare än Octaviorna.
Sen verkar ju den nya Rav4:an med awd ha tllräckligt med kraft att den inte behöver "växla" ner och råma osnyggt vid varje gaspådrag. Nä, jag tror helt klart denna kan vara intressant för många.
Jag slår vad om att Henrik inte har kört en octavia eller dacia av senaste årsmodeller när han utalat sig så.
Jag har det men inte provat rav4.
Dock har jag kört många Toyota och senast H-CR vid två tillfällen och vid en fartökning på farthållaren från 70 till 90 överöstar motorn stereon.
Inget jag skulle vilja vänja mig vid.
Men Henrik du kanske tillhör dom som inte använder farthållaren på v90n.

Ursäkta mso, men så bara för jag inte finner Octavia vara en tyst komfortabel bil så kan jag inte ha kört den menar du? Hmm, kan ju med vara så kanske att du och jag har lite olika preferenser vad som är en tyst bil, vad som är komfort, vad som ger en bil en "gedigen" känsla? Kan det vara så enkelt att jag kanske har mer vana än dig av "bättre" bilar och har en annan referensram?

Nej jag tycker att Octavian är högljudd på ett jobbigt tröttande sätt, jag tycker fjädringen är för "oföljsam", jag tycker sätena är för hårda, jag tycker den känns "tunn" och som jag skrev med en "pappig" känsla.

Uppdaterat: 2019-02-23 08:57

Är väl inte särskilt förvånande att någon som åker V90 upplever Octavia "tunn och pappig". mso kanske skulle provköra en V90, så han får känna att det finns bilar med bättre komfort. ;)

Men nu handlar tråden om nya Rav4 hybrid. Jag har provkört den och även om en kort provtur inte säger tillräckligt mycket så kändes den ändå lovande. Tyvärr finns än så länge bara 2wd att testa och den råmade en del vid gaspådrag. Men det var ändå mer dämpat jämfört med gamla Rav4 hybrid. Tyvärr tycker jag att hybriderna är värre/mer känsliga för gaspådrag än rena bensinversioner på denna punkt. Dom rusar snabbare upp i varv när bensinmotorn går in. Men förhoppningsvis blir 4wd versionen av Rav4 bättre på denna punkt, när den får ännu en elmotor på bakaxeln som hjälper till. Den är ju även större/starkare än på tidigare version och lär även ha förbättrad 4wd. Hur mycket bättre den blivit får framtida tester utvisa.

Det jag upplevde negativt vid detta korta möte var såhär långt att baksätet var förvånansvärt lågt placerat. Jag är 180 lång och fick sitta med knäna uppåt, alltså med total avsaknad av lårstöd. Obekvämt. Varför montera sätet så lågt? Det fanns massor av huvudutrymme kvar ovanför mig, så nog hade man plats att höja dynan åtskilliga cm. Men eftersom jag aldrig åker i baksätet på min egen bil är det ingen dealbreaker.

Låg skatt även med Bonus-Malus kommer att göra nya Rav4 hybrid populär. Men hur snål blir den i verklig körning? Nu gjorde jag bara en ca15min sväng, pga kö till bilen, delvis på en väg med spårig snömodd och delvis 110-väg med 2 kraftiga accelerationer och på min lilla tur tog den 0.65. Säger inte så mycket... Krävs längre tur för att kunna uttala sig om vad som kan bli en realistisk förbrukning för min typ av körning.

Uppdaterat: 2019-02-23 10:10

Shogun, kanske lite högt pris kan jag tycka, men å andra sidan är den billigare än Hondas motsvarighet och du får mycket utrustning. Skatten är lägre än alla konkurrenter utan nån form av hybridteknik och andrahandsvärdet lär bli bra. Sen är det ju högst individuellt hur mycket man vill/kan betala för en bil... Känns prislappen ok för dig så slå till säger jag! Jag tror du blir nöjd med bilen. Men låna gärna hem en för en längre provtur först, så det inte dyker upp nån nackdel vi missat. Det brukar jag göra när jag närmar mig beslut.

Kan vara som du säger, att det är panoramasoltaket som är orsaken till det låga baksätet. Jag funderade annars om det hade nåt med fällningen av baksätet att göra, för att få så platt golv som möjligt...

0.6 får väl anses ok för en SUV. Elbil eller laddhybrid är inget för mig eftersom vi inte har nån laddmöjlighet här vi bor. Jag ska låna en Rav4 hybrid 4wd när den kommit, så jag får ta en längre provtur längs min ordinarie teststrecka, få se vad jag kommer ner i med den. Kan kanske passa när min Avensis ska in på service i slutet på maj, då jag ändå ska ha en lånebil. :) C-HR hybrid tog bara 0.42 på denna testrunda när jag lånade den, men den får ju inte dra vår husvagn... Och kommande Camry hybrid lär väl inte heller få dra husvagn...

Har du förresten hört nåt om en Camry kombi, eller annan kombi i motsvarande storlek? Min säljare sa att Toyota bekräftat att det skulle komma en större kombi än Auris! Sant eller yrade han? Jag har inte hittat nåt om det...

Uppdaterat: 2019-02-23 15:09

Shogun, ser att jag skrev fel. Jag menade större än Corolla kombi. Jag frågade om han trodde att Corolla kombi komfortmässigt kommer att kunna ersätta Avensis kombi. Han trodde inte det, men sa då detta om att det kommer en större kombi, men att han inte visste om det var en Camry kombi eller nåt annat. Toyota hade enbart bekräftat att det kommer en större kombi. Därav min fundering, har han bara missförstått nåt eller kommer det en ny stor kombi? Ja, ja, det ger sig... Men intressant om det även kommer en SUV/crossover mellan C-HR och Rav4.

Ja, över 300k för en Corolla 2.0 hybrid låter mycket... Dessutom får den inte dra husvagn, så den går bort för mig. Vet inte om du har det behovet, men Rav4 hybrid låter oavsett som ett bättre köp. Speciellt som du väl ville ha lite högre insteg.

Uppdaterat: 2019-02-23 20:18
Shogun skrev:

Rutger.
Angående Rav4s pris jag fått så är ju det en av de dyrare versionerna, Style och awd. Man kan ju nöja sig med en Active version om man vill ned i pris. Sannolikt den bästa affären också om man ser till andrahandsvärde och ekonomi strikt. Enligt säljaren är det så. Men man är ju lite svag för det som kallas bling bling av endel. Samt att jag tycker Style är betydligt snyggare med de blanksvarta skärmbreddarna, svarta taket etc. Men det är jag det......

Jo, jag läste om dom olika utrustningsalternativen. Men konstaterade att man måste upp på Style för att få ställbart svankstöd! :o Där föll dom billigare för mig...

Uppdaterat: 2019-02-23 20:22

Va har inte alla bilar från 120000:- justerbart svankstöd.
Det är väl sånt dom förvånar.

Uppdaterat: 2019-02-23 20:39
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Va har inte alla bilar från 120000:- justerbart svankstöd.
Det är väl sånt dom förvånar.

Nä du, inte många om någon?
Lägg på 100.000 så kan det finnas ett enkelt tvåvägs som du justerar med en spak. Du har väl ett sådant på din Octavia?

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Det är nog som Guran säger att justerbara svankstöd blivit ovanligare. Å andra sidan så har stolarna i gemen blivit bättre så behovet kanske inte är lika stort längre. Jag kör min stol i "mjukaste" läget.

Uppdaterat: 2019-02-23 20:53

Har haft fd Fiesta extra tillägg manuell spak med justerbart svankstöd och Auris elektrisk justerbart svankstöd som standard. Ingen justerbart svankstöd som jag haft fd Megane, Astra och nuvarande Fabia.

Uppdaterat: 2019-02-23 20:58
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Guran. Jag tror GF har det på sin fabia.
Justerbart med spak eller elmotor.
Jag har inte riktigt kopplat vad den stora fördelen är med motor förutom att risken för trassel vid 20-30000 mil är uppenbar.

Uppdaterat: 2019-02-23 20:59
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Återstår att se hur man sitter i stolarna utan ställbart svankstöd. Dom kan ju vara ok... Men jag tycker att det är lite snålt att det saknas på en bil som inte direkt är någon budgetbil. Jag skulle ju föredra en tygstol, eftersom skinn är så kallt vintertid... Men Style har tyg med konstläder, som tyvärr täckte onödigt mycket låryta, så risk för brända lår när bilen stått i solen på sommaren och man har kortbyxor... Men dom stolarna gillade jag annars. Bättre/mjukare stoppning än helskinn som i den jag provkörde. Fanns ingen enklare hemma än, så återstår att se hur dom är...

Uppdaterat: 2019-02-23 21:08

Shogun, vi får hoppas på en större kombi. Och i mitt fall då att den även får dra husvagn... Blir det enbart hybrider nu är ju risken att Rav4 blir enda alternativet som får dra tyngre släp, om det krävs elmotor på bakaxeln för att få det.

Ja, minnesfunktion vore ju också bra på elstolarna i Style. Tänkte inte på det... Ja, man kan ju hoppas att manuellt ställbara svankstöd finns i dom enklare och att det bara är en miss i broschyren.

Uppdaterat: 2019-02-23 21:19
Pi skrev:

Det är nog som Guran säger att justerbara svankstöd blivit ovanligare. Å andra sidan så har stolarna i gemen blivit bättre så behovet kanske inte är lika stort längre. Jag kör min stol i "mjukaste" läget.

Jag har också dragit ned på "trycket". Men ett svankstöd a la Audi (?) som kan regleras i höjdled skulle inte vara fel. Tror att de asiatiska tillverkarna befinner sig ljusår från europeisk ergonomi.

Uppdaterat: 2019-02-23 21:19
Mycket vatten har runnit under hjulen...
mso 1000 skrev:

Guran. Jag tror GF har det på sin fabia.
Justerbart med spak eller elmotor.
Jag har inte riktigt kopplat vad den stora fördelen är med motor förutom att risken för trassel vid 20-30000 mil är uppenbar.

Nej det har han inte.
Spak är lika bra, om inte bättre som du säger då inget elektriskt kan gå sönder, men ver inte om det är baserat på mil, men kan självklart gå sönder. Men det kan även spakreglerade, efter 6000 mil pajade det spakreglerade på en Saab 9-3 jag hade.
Men för min del är det för dåligt då alla jag testat är lite för långt ner, under svanken då min rygg är lång.
Men Hyundai I30 har faktiskt bra fyrvägs svankstöd, något som inte går att få i en Golf eller Octavia. Men med svankstödet följer ett rejält däckbuller om man vill ha 17” eller större däck :)
Sämst av premiumbilar jag testat är Lexus mindre modeller. IS och NX, dyra bilar med ett simpelt tvåvägs svankstöd som bara är tillgängligt i dyraste versionerna som kostar närmare halvmillionen.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Shogun, nuvarande Avensis är min första bil med skinnklädsel och det får också bli min sista. Nu har den perforerad skinnklädsel, vilket jag tycker gör den lite bekvämare och står den hemma med kupévärmare påslagen är det inga problem, men när man varit någonstans och ska hem vid minus tio eller mer... Visserligen kommer stolsvärmen snabbt, men jag tycker det är obehagligt att sätta sig på en iskall stol. Tyg är behagligare tycker jag. Men smaken är olika, så tur olika alternativ finns. Synd bara att Toyota bara har 4 fasta utrustningsalternativ... Mer valfrihet vore trevligt. Nu är risken att om inget passar får man välja en annan bil. Tyckte faktiskt att dom fyra alternativen på Corolla var bättre! Där passade Style mig bäst. Så jag håller med dig om att generalagenten prioriterar fel ibland.

Ang. el eller manuellt svankstöd, som andra nämnt, så kan det kvitta mig vilket. Huvudsaken det finns och mer viktigt att det är bekvämt. Är det bara en vajer tvärs över ryggen, som vissa märken faktiskt har, så är jag hellre utan. Däremot är det väldigt trevligt med dom som går att reglera i både höjd och djupled.

Apropå detta med inställningar på stolarna så är en annan sak som stör mig att på Toyota har man oftast färre justeringsmöjligheter på passagerarstolen än på förarstolen. Varför då? Inte lika viktigt justera stolen lika mycket som för föraren, sa en säljare när jag frågade. Fast när jag satte mig i passagerarsätet på en C-HR så slog jag huvudet i taket... Satt utmärkt på förarplatsen i samma bil. Så skulle vi köpa en C-HR och min fru skulle köra ibland, vilket händer, så måste jag halvligga under färd pga tillverkarens snålhet... Naturligtvis köper jag inte en sån bil.

Uppdaterat: 2019-02-23 22:03

Numera existerar varken Honda eller Hyundai-ÅF i vår ändå tämligen stora stad. Sen blev det i veckan klart att den ÅF som sålt Opel en herrans massa år också lägger ner den anläggningen... Så numera får man jaga ÅF i andra städer för vissa märken...

Uppdaterat: 2019-02-24 13:56

Läste nyligen i Vi bilägare att dom tycker Rav4 har komfortbrister...: "Det är inte bara förbränningsmotorn som verkar sparsamt bullerdämpad. På motorvägen hör vi en del vindbrus från backspeglarna och på några sällsynta avsnitt med grövre asfalt mullrar det oroväckande från däcken." Bilen jag körde hade dubbfria vinterdäck, så inget jag reagerade på. Men ett tips om man är spekulant kan nog vara att avvakta ett par månader och provköra ordentligt igen när dom lagt på sommarhjulen, som garanterat låter mer. Speciellt om man väljer en högre utrustningsnivå som inkluderar större hjul med lägre profil... Vore ju trist om man först efter köp inser att bullret är mer än önskvärt... Då hinner ju även 4wd komma, som blir intressant testa.

Tyvärr har inte jag heller någon Honda återförsäljare inom rimligt avstånd, så Honda är ett märke som går bort för mig. Synd, men 13mil till närmsta ÅF gör att jag avstår.

Uppdaterat: 2019-02-24 16:42

Man bör själv testa dom bilar som intresserar en och bilda sig en egen uppfattning. Beror ju på vad man jämför med. Kanske kom testaren just från en Bentley... ;) Jag hade under min korta provtur ingen invändning mot vare sig däckbuller eller nåt brus från backspeglarna. Visst lät motorn mer än jag förväntat mig vid hårt gaspådrag, men ändå mindre än tidigare Rav4 hybrid. Men jag ska ta en längre provtur längre fram och då lyssna och känna efter mer. Dels med sommardäck men åker ev även till en grannkommun där jag vet att dom brukar sätta dubbdäck på demobilarna, få se hur den låter då. Eftersom jag kör med dubbdäck är det bra få höra hur den klarar det.

Märken som försvinner ska man kanske akta sig för att köpa, för det brukar påverka, i varje fall det lokala, andrahandsvärdet negativt.

Uppdaterat: 2019-02-24 20:03

Inga handlare sätter på dubbdäck numera.
Det avslöjar för mycket.

Sätt gumman i baksätet och kör på grova asfalten i 110 och snacka lite då brukar man kunna sålla bort dom värsta bullerburkarna.

Uppdaterat: 2019-02-24 20:46
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Inga handlare sätter på dubbdäck numera.
Det avslöjar för mycket.
Sätt gumman i baksätet och kör på grova asfalten i 110 och snacka lite då brukar man kunna sålla bort dom värsta bullerburkarna.

Jaså? Drömde jag när jag provkörde både Avensis och Rav4 med dubbdäck då för två år sedan? Min frus bil, som vi köpte för ett år sedan, var en demo från samma handlare och den hade också dubbdäck. Märkligt att du vet hur alla bilhandlare gör. Jag bor inte i nån storstad söderut om du trodde det. Här norröver är dubbdäck vanligare än söderut. Men ditt sista tips var ändå bra.

Uppdaterat: 2019-02-24 21:22

Nja rutger i år har min Toyota handlare inga dubbdäck på demobilarna och det är dom inte ensam om och det är också i Norrland.

Handlarna lär sig att däckbuller säljer dåligt.

Uppdaterat: 2019-02-25 00:06
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Nja rutger i år har min Toyota handlare inga dubbdäck på demobilarna och det är dom inte ensam om och det är också i Norrland.
Handlarna lär sig att däckbuller säljer dåligt.

Återkommer med bildbevis när jag varit dit. Men du tror väl inte på det heller...

Uppdaterat: 2019-02-25 10:46

Tror nog att mso 1000 generellt har rätt i att handlarna gärna väljer dubbfritt - så har det varit på de jag provkört här i Mellansverige också. Sen finns det givetvis undantag - konstigt vore det annars.

Uppdaterat: 2019-02-25 11:35

Pi, generellt har mso 1000 säkert rätt, men som du säger finns det undantag. Men han skriver i #48: "Inga handlare sätter på dubbdäck numera." Därmer förefaller han veta bättre än mig vilka däck min handlare har på dina demobilar... Märkligt hur han kan vara så säker på det.

Uppdaterat: 2019-02-25 12:18
Rutger Jönåker skrev:

Pi, generellt har mso 1000 säkert rätt, men som du säger finns det undantag. Men han skriver i #48: "Inga handlare sätter på dubbdäck numera." Därmer förefaller han veta bättre än mig vilka däck min handlare har på dina demobilar... Märkligt hur han kan vara så säker på det.

Men rutger ingen vet väl allt men jag tror att generellt har bilhandlarna fattat att en tystare bil säljer.

Det jag har provat i år och förra året och även sporadiskt tidigare har varit dubbfritt.

Uppdaterat: 2019-02-25 15:44
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 - Jo, jo, visst vill säkert många bilhandlare göra så. Kanske speciellt Skoda handlare, så kunden inte upptäcker i tid hur bullrig den är. ;) Bättre då att dom blir besvikna först efter köpet och aldrig återvänder. :) Andra handlare är kanske ärligare och visar upp bilen som den är, med dom däck dom flesta kunder i upptagningsområdet ändå väljer. ;) Men ärliga handlare är rätt få, jag vet...

Uppdaterat: 2019-02-25 15:59

Nja rutger jag tycker min bil är ganska tyst för priset och vill minnas att i vibils buller test kom den högt upp på listan nästan i Volvo klass.

Och både Toyota handlaren och Kia, Ford mfl mfl kör dubbfritt på demobilarna i vår stad.
Kanske för att vi har en del grov asfalt här.

Uppdaterat: 2019-02-25 16:36
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Håller med MSO i detta. De bilar jag provkört nu i vinter har haft dubbfria däck. Självklart vill handlarna visa sina bilar i så bra dager som möjligt.
Och i ärlighetens namn så skulle dom flesta som i dag slamrar omkring med dubbdäck mycket väl klara sig med obubbade. Är väl bara om du bor oländigt till eller av annan anledning ofta färdas på mindre vägar med bristande vinterväghållning som motiverar dubbdäck.
Men dom flesta bilhandlare hålller ju till i större städer....

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

OK, jag ger mig. Ni vet naturligtvis bättre. Följande bilar jag provkört på samma firma har INTE dubbdäck, oavsett vad bilderna visar. Det finns bevisligen ingen bilfirma i hela Sverige som har demobilar med dubbdäck. Och Skoda Octavia är bäst.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-02-25 17:29

Men Rutger - vad som sagts är att man generellt sett utrustar bilarna med dubbfritt men ingen regel utan undantag.

Uppdaterat: 2019-02-25 17:34
Stoor skrev:

Det är verkligen en bra slogan som toyota har ”always a better way”. Ja, det finna garanterat ”a better way” tex Volvo, Audi, BMW, VW mfl ;o )))))

Så kan man se det. :) Inte alla slogans som är bra...

Uppdaterat: 2019-02-25 21:05