Vi Bilägares forum

Skattesmäll mot 130000 bilpendlare!

Skattesmäll mot 130000 bilpendlare!

"Trängselskatt vid privat körning med tjänstebil är från årsskiftet en förmån som ska beskattas, vilket betyder att trängselskatten plockas bort från bilens förmånsvärde för att i stället skattas separat."

https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/skattesmallen-mot-130-000-bilpendlare/

Snabbeslut blev det igår i denna fråga, gäller från årsskiftet. Många av dessa 130000 tjänstebilar är tunga persondieselbilar dessutom. (En förändring är på gång då alltfler nya tjänstebilar som byttes i november 17 var dieslar till hybrider därför bl.a är det många nästan nya personbilsdieselbilar till salu nu)

Bra förändring. Det går ju inte att tjänstebil förarna har en gräddfil när det snart införs miljözoner och personbilsdieselförbud i storstäderna.

Uppdaterat: 2017-12-12 15:35

Kommentarer

Hej Leo, kul att du frågade.
Som förmånsbilist i Stockholmstrafiken så ser det ut så här, från min horisont.
Klart som tusan att jag skall betala mina privata passager, likväl som jag betalar för mina privata parkeringar eller mitt privata bränsle.
Tre saker dock som gör detta lite oigenomtänkt;

1, hur fasen skall man hålla reda på vad som är privat och vad som är tjänst? Tiden säger vissa, men jag kan ju passera ”bommen” klockan 7 på väg på kundbesök ena dagen och privat nästa dag. Hur skall vi bena isär detta? Det kommer att bli som på den tiden när man skulle märka för privata samtal på telefonlistan... det kommer att komma tekniska hjälpmedel för detta i de körjournalsappar som finns idag.

2, om man skall besluta för en förändring som ändå ekonomiskt slår rätt hårt på vissa så är det kanske i snålaste laget att presentera ett beslut tre veckor innan det skall vara genomfört. Detta slår mot företagen som inte har någon rutin för hur det skall skötas. Det slår mot den enskilde som, i normal skandaljournalistisk anda kommer att kosta förarna tusentals kronor i månaden, typ, vilket inte riktigt är sant.

3, företagen kommer även fortsättningsvis att betala hela summan av trängselskatten så där får bomföretaget sina pengar. Summan förmånsbeskattas, vilket gör att den enskilde betalar 30-52% av detta som då blir en extra inkomst rakt in i Magdas lada. Så på det hela taget så kommer trängselskatten på tjänstebilar bli 1,5 gånger så det är klart att staten jublar. Föraren kommer kundfokuserat att få 48-70% rabatt på bompengen.

Jag har ännu inte sett hur man tänkt sig att sänka generella förmånsvärdet för att man tar bort förmånen, vilket då istället är positivt för de som inte passerar bommen privat, eller ens alls.

Sedan så kommer det åter igen inte att bli personbilsdieselförbud i Stockholm utan det kommer att drabba ALLA bilar före 2009 och dieslar från typ 2014, trodde att vi var klara med den frågan i en annan tråd, det har ju till och med Hellden skrivit på sin blogg för att klargöra all löpsedelstrams.

Uppdaterat: 2017-12-12 16:04
*Robban

Som tjänstebilist i Stockholmstrakten och ägare av ett redovisningsekonomföretag känner jag att det är ett ogenomtänkt beslut som nog hade varit praktiskt att lägga några fler timmar på innan sjösättning.

Jag har inget emot att betala för det jag kör privat, men att betala för att sköta mitt arbete känns galet.

Uppdaterat: 2017-12-12 16:20
Anders.J. skrev:

Nog fasen ska du betala, oavsett om du kör där i tjänsten eller privat. Något annat är bara löjligt.

Hur menar du Anders? Företaget står för mina kostnader för att jag skall utföra mitt jobb, eller? Betalar du för din jobbdator och kontorsstol själv?

Uppdaterat: 2017-12-12 16:27
*Robban

Som okunnig inom området så låter det enklast att alla tjänstebils-förare betalar alla dessa avgifter privat och sen skriver reseräkning till företaget typ 1 g/månad för att få rent jobbrelaterade trängselskatte-kostnader återbetalda.
Sen kan jag absolut hålla med om att det var kort tid emellan beslut och verkställande.

Uppdaterat: 2017-12-12 17:38

Nu är väl oftast all privatkörning med tjänstebilar inte tillåtet utanför tjänst, då det ju är jusst en tjänstebil, tex en postbil eller varför inte en ambulans.
En förmånsbil är det väl som avses i rubriken. Dvs som förmånstagare får du betala skatt för värdet av förmånen att få tillgång till en bil för privat bruk som företaget finansierar.
Men det där verkar ju inte nån ha kontroll på

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33

Skönt att det händer lite, det brukar ju gnällas på att politiker inte vågar ta beslut eller att saker tar för lång tid.
Det är ju upp till bolagen och klura på hur dom vill göra mot sina anställda, allt går att lösa om man vill.
De bolag som fixar så att den anställde inte hamnar i något administrativt träsk är sannolikt det smartaste.

Det jag saknar (kanske finns i beslutet) är ett incitament så att miljövänligare bilar får rabatt eller slipper trängselskatt.

Uppdaterat: 2017-12-12 17:51
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Pi, du har en poäng i detta och på ditt sätt skulle det bli 1:1 i skatt och betalning. Problemet är att det ju är olika avgift vid olika tid så man behöver "räkningen" för att kunna reda ut vad som var privat och vad som var tjänste.
Som det blir nu så blir det 1,5:0,5
Kan faktiskt inte se varför det skulle vara en möjlig förmån med detta, trots att jag kan ta del av det idag.

Dock så hittar jag inte uppgifter på hur mycket förmånsvärdet generellt sänks, dvs, hur mycket schablon som lagts på för just trängselskatt i dagens förmånsvärde, bara att det kommer att sjunka...

Uppdaterat: 2017-12-12 17:51
*Robban

Fast man måste ju ändå hålla koll på t ex P-avgifter för sin reseräkning så att hålla koll på trängselskatte-avgifterna borde vara genomförbart.
Guran - även om "tjänstebil" kanske inte är riktigt rätt beteckning så förstår nog de flesta vad som avses.

Uppdaterat: 2017-12-12 18:08

Pi, i P-avgiftsdelen så får man ju ett fysiskt kvitto i handen.
Hursom, detta kommer att förenklas när funktionen kommer i körjournalsappen inom kort.

AL, har du redan fått detta i din app, har för mig att Automile redan har det eller så kommer det inom kort.

Uppdaterat: 2017-12-12 18:36
*Robban

Robban - får inget fysiskt kvitto i handen när man använder dessa moderna, app-baserade P-betalnings-funktioner...:)

Uppdaterat: 2017-12-12 19:05

Fast jag skall använda bensinkortet för tjänste-parkering och sedan redovisa kvitton...
Privat använder jag oftast SMS-park

Uppdaterat: 2017-12-12 19:18
*Robban
Pi skrev:

Fast man måste ju ändå hålla koll på t ex P-avgifter för sin reseräkning så att hålla koll på trängselskatte-avgifterna borde vara genomförbart.
Guran - även om "tjänstebil" kanske inte är riktigt rätt beteckning så förstår nog de flesta vad som avses.

Går ju att logga in och se passagerna.

Uppdaterat: 2017-12-12 20:06

För app-parkering kan man få kvitto i telefonen. Trängselskatt kommer ett bra tag efteråt odeschiffrerbart. Speciellt om man når max för en dag. Hur ska man hålla koll på det då?

Uppdaterat: 2017-12-12 20:12

Mäkinen - ponera att du själv får betala alla avgifter. Under arbetstiden en arbetsdag är det väl antagligen bara 2 av dessa som är dina privata - resten borde vara jobb-relaterade normala arbetsdagar. Nog går det att lösa om man vill. Och jag tror fortfarande att det vore det bästa systemet. Det är ju så de som inte har tjänstefordon men ändå använder sin privatra bil i tjänsten får lov att göra.

Uppdaterat: 2017-12-12 20:18

För min egen del är det inget stort problem, men för de som sköter ett företags bokföring och löner blir det ganska mycket mer arbete för att staten vill ha småsummor.
Undrar hur mycket förmånsvärdet sjunker när det blir mindre förmånligt...

Uppdaterat: 2017-12-12 20:31

LM, det kommer inte att sjunka speciellt mycket, är min gissning, men jag kan inte hitta några uppgifter på det på skatteverket eller på Ynnor.
Fast småsummor blir det inte. Ponera att...
130000 bilar handlar det om. Säg att 25% av dessa passerar 4 dagar i veckan vid max avgift så får Magda in följande:
32500 bilar kör 200 dagar med 2 passager per dag för 2x35 kr ger 455 000 000 till Magdas lada.
Hon hälsar och tackar!!!

Uppdaterat: 2017-12-12 20:42
*Robban
L. Mäkinen skrev:

För app-parkering kan man få kvitto i telefonen. Trängselskatt kommer ett bra tag efteråt odeschiffrerbart. Speciellt om man når max för en dag. Hur ska man hålla koll på det då?

Jag repeterar:
Du kan logga in. Du ser redan samma dag. Enda nackdelen är att man bara ser per dag och inte klockslag så länge det är preliminärt. Fastslaget beslut ser du dock varje passage och varje klockslag.
Att få klockslag även på preliminära beslut torde ju inte vara omöjligt - skriv till Transportstyrelsen och önska samt motivera det med den nya lagen.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trangselskatt/Mina-skattebeslut-och-preliminara-dygnsbelopp/

Uppdaterat: 2017-12-12 21:48
EnannanRobban skrev:

Pi, i P-avgiftsdelen så får man ju ett fysiskt kvitto i handen.
Hursom, detta kommer att förenklas när funktionen kommer i körjournalsappen inom kort.
AL, har du redan fått detta i din app, har för mig att Automile redan har det eller så kommer det inom kort.

Japp det ligger med nu. Har dock inte hunnit kolla igenom hur det kommer att fungera och redovisas. Men jag skall kolla under morgondagen.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-12-12 23:39
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
EnannanRobban skrev:

455 000 000 till Magdas lada.
Hon hälsar och tackar!!!

Hon får väl större delen av pengarna redan nu?

Uppdaterat: 2017-12-13 09:22
L. Mäkinen skrev:

EnannanRobban wrote:455 000 000 till Magdas lada.
Hon hälsar och tackar!!!
Hon får väl större delen av pengarna redan nu?

Vet inte var bompengen i Götet och Stockholm går, men det är kanske så...

Uppdaterat: 2017-12-13 19:17
*Robban

Det är inte tant Magdalenas fel till att hon behöver pengarna utan för att de som regerade innan henne lämnade ladan tom och borden barskrapade. Fast det är väl ändå rättvist att alla betalar. Man bör heller inte glömma bort vem som införde trängselskatt trots att de som bor i Stockholm med kranskommuner röstat nej. Fast vem bryr sig om rådgivande röstning när den ändå inte måste följas enligt svensk lagstiftning. Tyvärr är bilköerna värre än någonsin även åt andra håll dvs från Stockholm och då behöver man inte ens nämna hur det är till Stockholm.

Uppdaterat: 2017-12-14 23:56
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Fast nu kommer ju Magda få in 1,5 ggr av bompengen för de som kör förmånsbil...

Uppdaterat: 2017-12-15 17:01
*Robban

Fast nu kommer ju Magda få in 1,5 ggr av bompengen för de som kör förmånsbil...

Uppdaterat: 2017-12-15 17:01
*Robban

Jag har inget problem med något av alternativet, men det bästa skulle vara att jag betalade mina bompengar själv för privatpassagen och företaget för tjänstepassager.

Jag är fortfarande nyfiken att se hur stor sänkning det blir när detta tas bort från nuvarande förmånsvärde, där det är schabloniserat inräknat...

Uppdaterat: 2017-12-15 17:35
*Robban

Jag stör mig inte på att de med förmånsbilar inte behöver betala trängselskatt, NÅGON betalar den ju? Dvs företagen. Skatten kommer ju in? Den enskilde skattar ju redan förmån? Räcker inte det? Livet kommer aldrig bli rättvist men man förundras över faktumet att vänstern och socialdemokratin uppfinner pålagor på bred front. Att miljöpartisterna hojtar ”förbjud och beskatta” ligger ju i deras modersmjölk men Socialdemokratin? Där finns ju en ideologi att värna om dem som vill ta sig upp i livet? Det är ju lite underligare men det går väl under den politiska devisen, kan vi mjölka dem så gör vi det. Protesterna slutar oftast inom 3-4 dagar. Sen kör vi på.
Precis som de lovade absolut inte ta beslut om trängselskatt i gbg, sätter upp tullarna för en miljard på ett halvår, sen kryper till korset när folk går bananas, anordnar en folkomröstning som inte alls går som de arroganta politikerna trodde (ingen omvärldskoll alls) och sen kör man över folkviljan med argumentet att ”folk vet inte sitt eget bästa”. End of discussion. Försvaret de kom med är att ”vi är ju faktiskt folkvalda och vi är ju satta att bestämma åt folk”. Vi vet bäst. My ass. Politiker känner inte igen en verklighet som de så sätter sig på den. Att de nu hittar på en sådan pålaga som att den enskilde ska betala förmån på en förmån de redan betalar är ju som en dålig aprilvits. Idén är ju inte ens ny, vi har ju samma koncept med moms på bränsleskatten? Det mest märkliga är väl att ingen gapar högt utan sitter nöjda och tycker det är bra?

Uppdaterat: 2017-12-21 15:03
/Hilife

Det mest märkliga i mina ögon är att de som hojtar mest emot våra politiker inte tar tag i saken själv och engagerar sig i politiken. Vi skall nog vara tacksamma för alla som lägger ner en massa tid i sina politiska engagemang - sen tycker man givetvis inte samma som de bestämmande jämt men det tillhör det politiska spelet. Vi bor dessutom i ett land där man har chans att påverka den styrande politiken genom röstning vart 4:e år. Även inte heller jag jämt applåderar politiska beslut så är jag ändå tacksam att bo i Sverige och att det finns människor som engagerar sig i politiken.

Uppdaterat: 2017-12-21 17:11
Pi skrev:

Det mest märkliga i mina ögon är att de som hojtar mest emot våra politiker inte tar tag i saken själv och engagerar sig i politiken. Vi skall nog vara tacksamma för alla som lägger ner en massa tid i sina politiska engagemang - sen tycker man givetvis inte samma som de bestämmande jämt men det tillhör det politiska spelet. Vi bor dessutom i ett land där man har chans att påverka den styrande politiken genom röstning vart 4:e år. Även inte heller jag jämt applåderar politiska beslut så är jag ändå tacksam att bo i Sverige och att det finns människor som engagerar sig i politiken.

+10 på den Pi!

Uppdaterat: 2017-12-21 20:20
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Pi skrev:

Det mest märkliga i mina ögon är att de som hojtar mest emot våra politiker inte tar tag i saken själv och engagerar sig i politiken.

Politik är väl tyvärr tämligen professionaliserat idag även om det förstås fortfarande finns lokala entusiaster. Tror att det är mycket bättre att engagera sig i en förening som företräder det man brinner för. Då slipper man kanske de "strukturer" och hierarkier som präglar politiska partier.

Uppdaterat: 2017-12-22 10:02
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Pinjong - politik bedrivs till mycket stor del av fritids-politiker när vi talar om den lokala politiken som väl alltid är ingången till politik. Har du etablerat dig där så kan du ju hamna på listorna till t ex riksdagsvalet och i det läget blir du ju per definition "professionell" eftersom det är ett heltidsjobb (minst). Sen är det ju så att i egenskap av politiker i den styrande konstellationen så måste du faktiskt ta ett ansvar och är man inte beredd på detta kan man givetvis medverka i andra organisationer med mera profil på att ställa krav.

Uppdaterat: 2017-12-22 10:21

Varför frågar flera av er om en sänkning av förmånen i.o.m införandet av betalning för privata tullavgifter. Förmånsvärdet höjdes aldrig när det inkluderas för många år sedan, beslutet blev bara att det inkluderades i befintliga förmånsvärden.

Uppdaterat: 2017-12-22 12:13

Pi, jag tror just att de strukturer och hinder som finns inom både den fackliga och politiska rörelsen effektivt dödar det mesta av förändringsentusiasm. Men är du beredd att ta det som ett jobb både bokstavligt och bildligt så go for it. Kanske därför som facebook- och twittergrupper engagerar så många numera. ;-)

Uppdaterat: 2017-12-22 12:17
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Optimus skrev:

Varför frågar flera av er om en sänkning av förmånen i.o.m införandet av betalning för privata tullavgifter. Förmånsvärdet höjdes aldrig när det inkluderas för många år sedan, beslutet blev bara att det inkluderades i befintliga förmånsvärden.

För att det står klart och tydligt i beslutet att det idag ingår i förmånsvärdet och kommer att lyftas ur bilförmånen och istället särbeskattas... Klart att det går att tolka som att det bara lyfts ur, men ingen justering görs så du kan ha rätt Optimus. Jag tolkade det annorlunda. Mig kvittar det eftersom jag har så ytterst få passager förbi bommarna privat så...

Uppdaterat: 2017-12-22 13:14
*Robban
Pi skrev:

Det mest märkliga i mina ögon är att de som hojtar mest emot våra politiker inte tar tag i saken själv och engagerar sig i politiken. Vi skall nog vara tacksamma för alla som lägger ner en massa tid i sina politiska engagemang - sen tycker man givetvis inte samma som de bestämmande jämt men det tillhör det politiska spelet. Vi bor dessutom i ett land där man har chans att påverka den styrande politiken genom röstning vart 4:e år. Även inte heller jag jämt applåderar politiska beslut så är jag ändå tacksam att bo i Sverige och att det finns människor som engagerar sig i politiken.

Fem av fem +++++

Uppdaterat: 2017-12-24 18:25
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Bränsleskattehöjningen nu till nyår KPI +2% som grädde på moset.
Varför?

Uppdaterat: 2017-12-25 22:03

Förstår inte hur frågan kan sortera under modellspecifikt men som sann sverigevän inser, i varje fall jag att det måste kosta någonting/någonstans att få bo och leva i världens bästa land.
Jag ser att, efter både inkomst, fastighets, energi och fordonsskatt har jag, på min sjuksköterskalön mer än tillräckligt tillövers till mig själv.
Jag undrar vilket system eller land som är förebild för de utav er som är så mycket emot skatter.

Uppdaterat: 2017-12-26 12:20

Fram till 80-81 gick alla pengar från bilismen till just bilismen,idag är det inte så.
Varför?

Uppdaterat: 2017-12-26 13:58

Reihard, varför måste just bilskatten gå till just fordonspecifika utgifter?

Uppdaterat: 2017-12-26 16:18

Jag har inget emot att betala skatt, men att betala skatt för en förmån som tas bort gillar jag inte. Att utföra mitt jobb är inget jag vill beskattas extra för.

Uppdaterat: 2017-12-26 19:39
L. Mäkinen skrev:

Jag har inget emot att betala skatt, men att betala skatt för en förmån som tas bort gillar jag inte. Att utföra mitt jobb är inget jag vill beskattas extra för.

Tja,läs kommentarer här så kan du se att vissa tycker att det är OK.
Jag tycker att kanske båtar borde beskattas med,bara ett exempel på miljöbelastande verksamhet som i dagsläget är rätt skonat.
Varför inte beskatta allt lite extra,gummistövlar 100 kr punktskatt?

Uppdaterat: 2017-12-26 19:57

Båtägarna betalar energiskatt på bränslet - alltså den skatt som egentligen är tänkt för bilmarknaden. Sen är det ju moms på båtar och båtgrejor på samma sätt som på bilar och biltillbehör. Så inte är de flesta båtar obeskattade direkt. Och "skattesmäll" är väl att ta i när det gäller tjänstefordonen och det är väl såvitt jag förstått inget som tillkommer på alla tjänstefordon utan främst de som körs i ett par storstäder och för den privata körningen - alltså kostnader som den som inte har tjänstefordon också får bära. Och tittar vi på de alltmera populära laddhybriderna bland tjänstefordonen så har ju dessa egentligen ett skamligt lågt förmånsvärde så har man dessutom ett sånt fordon så tycker jag att det är en aning magstarkt att klaga över att man får betala trängselskatterna mera direkt. Är man inte nöjd så finns ju nästan alltid möjligheten att åka i en privatägd bil och ta alla kostnader som det för med sig. Om man tror att det blir billigare.

Uppdaterat: 2017-12-26 22:45

Pi, vem klagar på detta här? Som jag ser det är det ett väldigt administrativt pussel som måste lösas på tre veckor... eller just nu på en vecka...

Uppdaterat: 2017-12-26 23:15
*Robban

Robban - finns väl ett par skribenter ovan i alla fall....

Uppdaterat: 2017-12-26 23:44

Jag har läst samtliga kommentarer igen och kan inte se någon klaga. Att man har synpunkter på ogenomtänkta beslut är i mina ögon ganska sunt. Tyvärr verkar de styrande i landet se företagande som något fult som bör stävjas.
Som påpekats tidigare anses nuvarande system innehålla en beskattning av förmånen att inte betala trängselskatt på en förmånsbil och om den förmånen inte finns kvar måste rimligen skatten också bort på den delen.
När det kommer till mitt tjänstefordon så har jag ju valt ett sådant som anses lämpligt av de styrande.

Hittills har jag dock passerat tullarna vid tre tillfällen med bilen. Samtliga i Göteborg under en och samma dag under tjänsteutövning.

Uppdaterat: 2017-12-27 15:58

Förmånen ska tydligen beskattas lika. Oavsett var man bor.

Uppdaterat: 2017-12-27 16:19

Idag passade jag på att köra Essingeleden ett par gånger innan det ska kosta mig pengar.

Uppdaterat: 2017-12-28 20:53

...och jag körde över Sundsvallsbron ett par gånger trots att det kostar mig hela 18 kr...:)

Uppdaterat: 2017-12-28 20:57

Jag läste någonstans nu att förmånsvärdet inte kommer att justeras ner utan detta blir en extra pålaga rakt av på de som kör där det påverkas.

Uppdaterat: 2017-12-28 21:06
*Robban

3D - och vad kostar privata resor till Danmark för de som inte har förmånsbil ? Gissar på "minst 200 kr/enkel resa.".. Så rätt logiskt att alla privata resor får bekostas av privata pengar. Och att åka till Danmark bör väl rimligen inte vara subventionerat av svenska skattepengar - eller ?

Uppdaterat: 2017-12-29 07:34

https://www.skattebetalarna.se/kampanj/vada-bensinskatt

Uppdaterat: 2017-12-29 09:21
Lås inga trådar.

För mig som inte är insatt, hur slår detta mot tjänsteåkarna då? Blir det typ så att om man åker igenom tullarna för en hundralapp så betalar arbetsgivaren detta men det läggs som en förmån på lönen? Eller får dom betala hela hundralappen själv med nettolöneavdrag? Dvs. kostnaden blir samma för oss andra vanliga dödliga?

Uppdaterat: 2018-01-02 14:22