Vi Bilägares forum

Alla Volvo får elmotor

Alla Volvo får elmotor

Hej,

Volvo gick precis ut med ett pressmeddelande om att alla Volvo som lanseras från 2019 och framåt kommer att elmotor. Antingen i hybridform eller helt eldriven. Ingen bil kommer att lanseras efter det som bara innehåller en förbränningsmotor.
Bra där Volvo!!
http://www.di.se/bil/volvo-slutar-tillverka-bilar-med-forbranningsmotorer/

Uppdaterat: 2017-07-05 08:16
*Robban

Kommentarer

Det är säkert något som de flesta biltillverkare kommer med.
De som inte elektrifierar bland mängdtillverkarna kommer att få problem.

Uppdaterat: 2017-07-05 08:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Onekligen ett radikalt besked! I artikeln står bl a

"Volvo Cars blir därmed den första biltillverkaren i världen som överger den långt över 100 år gamla förbränningsmotorn som enda drivkälla till bilar. Patentet för Nikolaus Ottos fyrtaktsmotor, en teknik som fortfarande används, är från 1876."

och

"Volvo vill i dag inte gå in på detaljer om vilka framtida modeller det gäller. De modeller som finns i dag kommer att fortsätta att säljas ytterligare ett antal år, men när modellcyklerna successivt tar slut kommer elmotorer att finnas i samtliga Volvobilar."

Men det betyder i alla fall att det bara är 18 månader kvar under vilka Volvo avser att lansera bilar utan eldrift i någon form.

Hur dyr blir den billigaste drivlinan kan man fråga sig? Jämför t ex nuvarande T3 som finns i V40 med listpris från 216 kkr. Här finns en potentiell utmaning för att behålla privatköpare!

Uppdaterat: 2017-07-05 08:35

Bra med ett rakt och tydligt besked från Volvo.

Uppdaterat: 2017-07-05 09:09
Power to the people

Rätt Swemba - det var ju inte riktigt det som Volvo sa.

Uppdaterat: 2017-07-05 10:02

DI.se körde en riktig kvällspressrubrik: "Volvo slutar med förbränningsmotorer".
Ett exempel på hur dagens mediarapportering ofta ser ut - proppfull av dylika missuppfattningar och direkta lögner som till slut basuneras ut som sanningar.
Men jag ska inte gå in på klimatdebatten i denna tråd ;-)

Uppdaterat: 2017-07-05 10:10

25 år sedan man övergav Volvo.
Vid nästa nybilsbyte om tre år så kanske man kommer att prova en hybrid Volvo.
Risken är väl att dom kommer att vara minst150-250 tusen dyrare än andra fabrikat och mindre anpassade för en vanlig dödlig familj med Svenson börs .
Hoppas det kommer en V40-v60 med vettig invändig planering och rymd.

Uppdaterat: 2017-07-05 11:52
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/media/pressreleases/210058/volvo-cars-elektrifierar-hela-sitt-modellprogram

Presskonferens följer.

Uppdaterat: 2017-07-05 12:03
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Swemba skrev:

Men jag ska inte gå in på klimatdebatten i denna tråd ;-)

Du har huvudet en rejäl bit under sanden när du vägrar se tydliga samband.

Uppdaterat: 2017-07-05 12:08
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Swemba wrote:Men jag ska inte gå in på klimatdebatten i denna tråd ;-)
Du har huvudet en rejäl bit under sanden när du vägrar se tydliga samband.

Det är just sambanden jag ser. De mediala, kommersiella och politiska retoriskt manipulativa sambanden.
Eller vilka samband tänkte du på?

Uppdaterat: 2017-07-05 12:12
Swemba skrev:

Det är just sambanden jag ser. De mediala, kommersiella och politiska retoriskt manipulativa sambanden. Eller vilka samband tänkte du på?

Självklart finns det reella klimatologiska samband som Volvo måste möta eftersom marknaden vill det. Stora problem i Kina t ex som både är kopplade till klimatförändringar men även ren miljöpåverkan. Likadant i Kalifornien med klimatrelaterade rproblem och där många upplever att de kan göra skillnad genom sina val av fordon.

Uppdaterat: 2017-07-05 12:34
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Informationen uppdateras hela tiden på nätet, senaste gäller detta!
Biltillverkaren kommer att lansera fem renodlade elbilar mellan åren 2019 och 2021. Även ett antal plug-in hybrider och ”milda hybrider” kommer att lanseras.Tre av de renodlade elbilarna ska vara Volvo-modeller, de övriga två kommer att vara elektrifierade prestandabilar från Polestar, Volvo Cars så kallade prestandamärke.
Näringsminister Mikael Damberg (S) tycker att Volvo Cars har gjort ett strategiskt vägval.
– Det innebär en omställning som framtidssäkrar svensk fordonsindustri. Elbilar är nyckeln till att ställa om fordonssektorn mot mer hållbarhet, men också en väldigt växande sektor globalt, säger han.

Uppdaterat: 2017-07-05 12:47
pinjong skrev:

Likadant i Kalifornien med klimatrelaterade rproblem och där många upplever att de kan göra skillnad genom sina val av fordon.

"Upplever"
Amen!

Uppdaterat: 2017-07-05 13:40
Swemba skrev:

"Upplever"
Amen!

Haha. Det finns andra betydelser än den bibliska koppling du verkar ironisera över. T ex "erfar". Läs mer böcker så utökar du ditt ordförråd.

Uppdaterat: 2017-07-05 14:25
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Fel .. du får nog tänka ett par varv till innan du uttalar dig om vad du tror att jag menar.

Uppdaterat: 2017-07-05 14:37

Ja om vi kollar på vad "miljöeffekten" blir så är det inte alldeles självklart att nettovinsten av koldioxid blir särskilt hög, om ens någon. Mycket av det beror ju på hur batterier och fordonen produceras, samt hur elen genereras och distribueras. Och i fallet elproduktion är användandet av kolkraft fortfarande en stor källa. Det är knappast bättre än att bränna olja.

Men det finns mycket annat än koldioxid som är viktigt att ta hänsyn till. Dit hör hälsopåverkan inne i stora städer. Vid höga avgaskoncentrationer far befolkningen illa om de exponeras av olika utsläppskomponenter under en tillräckligt lång tid. Där är potentialen för både hybrider och elfordon betydande, i alla fall i jämförelse med konventionella förbränningsmotorer. Märkligt nog talas det mycket tyst om detta i debatterna, trots att relationerna mellan höga andelar gifter och lokal hälsopåverkan är betydligt mer styrkta än en påstådd förstärkning av växthuseffekten.

Rent fordonstekniskt tycker jag också elmotorn är en spännande lösning, med många fördelar. Men givetvis kommer det inte vara gratis att utveckla, samt producera. Men det är ju inget:-)http://www.audi.se/se/web/sv/models/e-tron/audi-e-tron-sportback-concept.html

MVH AL

Uppdaterat: 2017-07-05 14:52
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Detta verkar ändå rätt smart om det är så att man gör om dagens 12V system mot 48V.
Om alla nya modeller som volvo släpper efter 2019 blir mer eller mindre hybrider eller rena EL-Bilar så kan man ju släppa 12V helt och fokusera framåt på det.

Uppdaterat: 2017-07-05 14:52
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Swemba skrev:

Fel .. du får nog tänka ett par varv till innan du uttalar dig om vad du tror att jag menar.

Nej.

Uppdaterat: 2017-07-05 15:05
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Sluta kladda med vad som är rätt eller fel, vi har andra trådar för det. Det är bara att inse att vi kommer att få bilar med större del eller total elektrifiering.
Det är klart att det är enklare och billigare att rena en stor anläggning än tusentals bilar och med elbilar i närmiljön så är det mer hälsosamt för folk i staden, både beträffande luftmiljö så väl som buller. Inte så ofta ligger ett kolkraftverk inne i staden, åtminstone inte i Sverige.

Uppdaterat: 2017-07-05 15:25
*Robban
EnannanRobban skrev:

Sluta kladda med vad som är rätt eller fel, vi har andra trådar för det. Det är bara att inse att vi kommer att få bilar med större del eller total elektrifiering.
Det är klart att det är enklare och billigare att rena en stor anläggning än tusentals bilar och med elbilar i närmiljön så är det mer hälsosamt för folk i staden, både beträffande luftmiljö så väl som buller. Inte så ofta ligger ett kolkraftverk inne i staden, åtminstone inte i Sverige.

Kopplingen till kolet gällde i huvudsak koldioxid. En elbil är inte nödvändigtvis någon "koldioxidbesparare" men har som jag pekade på andra fördelar. Det är också min poäng. Koldioxidhetsen har gjort att övriga problem, som faktiskt är mer konkreta, tryckts undan i det offentliga samtalet. Det är inte (som så ofta inom fundamentalistiska miljöer) särskilt rationellt som jag ser det. Så utifrån det perspektivet håller jag med Swemba (som jag uppfattat det ofta pekar på denna suboptimering).

MVH AL

Uppdaterat: 2017-07-05 15:37
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Kladdet var inte direkt riktat till dig, AL, men visst är koldioxid lite enögt att se på hela problemet, likväl som vi utifrån elanvändning har låga koldioxidutsläpp i vårt avlånga land.
Att se elektrifiering som en trend för miljön blir också enögt, för mig som "sett ljuset" så är elektrifiering ett sätt att ännu mer bekvämt köra bil och då känns Volvos steg som helt rätt riktning för mig - Hurra Volvo!

Uppdaterat: 2017-07-05 16:03
*Robban

Ingen fara EnannanRobban, jag förstod att det inte var mig du menade. Och visst finns det många möjligheter med ellösningen, förutom att det är positivt i tätort. Dit hör givetvis fina prestanda, och det brukar ju alltid vara uppskattat bland kunderna,

MVH AL

Uppdaterat: 2017-07-05 16:12
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

När jag provkörde Volvo v60 i vintras med 150 hk diesel och samtidigt bensinaren på 150hk och diskuterade hit och dit med värdet att lägga på 50 tusen för att få dieselkråkan mot den silkeslena bensinmotorn som över en 5mils resa med farthållaren på och med en mil i stan drog endast 0,8dl mer än dieseln.
Då efter en stund säger Volvo handlaren "att om två år kommer jag nog inte sälja en enda diesel"
I den inre kretsen vet dom nog vad som är på gång.

Uppdaterat: 2017-07-05 16:15
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det är inte en bedömning som jag delar med den handlaren mso 1000. Diesel kommer fortfarande finnas kvar och det är motiverat, inte minst inom tjänstebilssektorn. Men biltillverkarna satsar mest på el, så det var kanske det han menade.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-07-05 16:22
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Det är inte en bedömning som jag delar med den handlaren mso 1000. Diesel kommer fortfarande finnas kvar och det är motiverat, inte minst inom tjänstebilssektorn. Men biltillverkarna satsar mest på el, så det var kanske det han menade.
MVH AL

Nä jag tappade hakan när han sa det och vad han menade kan man diskutera.
Men med tanke på dom tunga bilar som Volvo ändå gör så behöver dom nog en hybrid knuff i stadsmiljö för att konkurrera i framtiden.

Uppdaterat: 2017-07-05 16:37
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja spontant låter det som han försökte trycka på dig bensinversionen, snarare än att uttrycka en samlad marknadsanalys.
De nya dieselmotorerna hos Volvo är annars förbluffande snåla, en D4 kör man utan problem på 0,5 l/milen.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-07-05 16:48
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Ja om vi kollar på vad "miljöeffekten" blir så är det inte alldeles självklart att nettovinsten av koldioxid blir särskilt hög, om ens någon. Mycket av det beror ju på hur batterier och fordonen produceras, samt hur elen genereras och distribueras. Och i fallet elproduktion är användandet av kolkraft fortfarande en stor källa. Det är knappast bättre än att bränna olja.
Men det finns mycket annat än koldioxid som är viktigt att ta hänsyn till. Dit hör hälsopåverkan inne i stora städer. Vid höga avgaskoncentrationer far befolkningen illa om de exponeras av olika utsläppskomponenter under en tillräckligt lång tid. Där är potentialen för både hybrider och elfordon betydande, i alla fall i jämförelse med konventionella förbränningsmotorer. Märkligt nog talas det mycket tyst om detta i debatterna, trots att relationerna mellan höga andelar gifter och lokal hälsopåverkan är betydligt mer styrkta än en påstådd förstärkning av växthuseffekten.
Rent fordonstekniskt tycker jag också elmotorn är en spännande lösning, med många fördelar. Men givetvis kommer det inte vara gratis att utveckla, samt producera. Men det är ju inget:-)http://www.audi.se/se/web/sv/models/e-tron/audi-e-tron-sportback-concept.html
MVH AL

Läste om en som försökt göra en seriös uträkning av detta, vilket verkligen inte är lätt.
Om jag minns rätt nu så går elbilen plus, vad gäller koldioxid, efter 12.000 mil. Förutsatt att batteriet inte behöver bytas för då läggs det på 12.000 mil igen.
Icke att förglömma är också att dagens batteriteknik är synnerligen obra för den lokala miljön och den lokala hälsan på de platser där råvaran tas fram.

Så det är verkligen inte lätt. Och vad är bäst? Kanske blir det vätgasen trots allt? Mindre mängd sällsynta råvaror, enkelt att transportera och lagra, snabbt att tanka, rena avgaser,...

Uppdaterat: 2017-07-05 16:52

Volvos största marknad är väl numera Kina och där kommer de inte tillåta bilar utan elhjäp inom kort.
Det är nog ett stort samband...

Uppdaterat: 2017-07-05 17:21

Som jag sagt många gånger, det kommer gå fort...
https://www.engadget.com/2017/07/05/daimler-is-investing-735-million-in-chinas-ev-infrastructure/

Uppdaterat: 2017-07-05 17:36
A.L skrev:

Ja spontant låter det som han försökte trycka på dig bensinversionen, snarare än att uttrycka en samlad marknadsanalys.
De nya dieselmotorerna hos Volvo är annars förbluffande snåla, en D4 kör man utan problem på 0,5 l/milen.
MVH AL

Nja . fast 0,5 är okey men när man nämner det så när en kallstart under 0 grader och vid en kortare resa på typ en mil eller två så är det helt annan över förbrukning.
Det gäller såklart alla fosil bilar mer eller mindre och ibland mycket högre.

Uppdaterat: 2017-07-05 17:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
EnannanRobban skrev:

Kladdet var inte direkt riktat till dig, AL, men visst är koldioxid lite enögt att se på hela problemet, likväl som vi utifrån elanvändning har låga koldioxidutsläpp i vårt avlånga land.
Att se elektrifiering som en trend för miljön blir också enögt, för mig som "sett ljuset" så är elektrifiering ett sätt att ännu mer bekvämt köra bil och då känns Volvos steg som helt rätt riktning för mig - Hurra Volvo!

Elektrifiering är inte en "trend för miljön" utan en anpassning till det post-fossila hållbara samhället. Säkert finns det biltillverkare som bara utnyttjar den marknad som håller på att uppstå men t ex Musk har tydligt berättat vilken vision han använt sin kommersiella förmåga för att uppnå. Även Samuelsson har idag medgett att CO2-problematiken måste tacklas och det gör Volvo genom elektrifiering. Enskilda bilköpare har självklart sina helt egna skäl för att köpa elektrifierade bilar.

Uppdaterat: 2017-07-05 22:27
Mycket vatten har runnit under hjulen...

När tuffare testregler för bränsleförbrukning träder i kraft, lär biltillverkarna behöva någon form av batteridrift för att inte ännu en gång bli stående med kejsarens nya kläder (alltså bli avslöjade som "lögnare").

Även om man helt lägger bort debatten om den mänskliga påverkan på klimatet, finns fler mycket goda anledningar till varför man globalt bör använda sig av förnyelsebara energikällor och skyndsamt fasa ut de fossila bränslena. Att radikalt sänka energiförbrukningen inom samtliga användningsområden är samtidigt mycket viktigt.

Uppdaterat: 2017-07-05 23:42
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.