Vi Bilägares forum

Där gick Tesla om Lexus i registreringsstatistiken!

Där gick Tesla om Lexus i registreringsstatistiken!

Nu är Tesla större än Lexus i Sverige.
När Model 3 kommer så lär fler bli passerade.
10 nya superchargers planerade under året.

Uppdaterat: 2017-05-23 13:39

Kommentarer

Oj, oväntat. Speciellt då bilarna inte direkt är billiga eller att vi har någon större subvention på dessa i Sverige.

Uppdaterat: 2017-05-02 09:43
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jo men er der ikke mange problemer med Tesla og batteri.samt kvalitet?

Uppdaterat: 2017-05-02 10:23

Har läst om återkallelse på parkeringsbroms och lite artiklar rörande deras självkörande funktioner som inte är helt 100%
Det var även någon som sa att kvalitetskänsla inte riktigt matchar priset, men det är det jag läst.
Sen är det nog mkt så att Tesla får publicitet för allt, bra och dåligt, då dom är på tapeten och ett nytt bolag.

Normännen bör ha testat Teslan rätt bra, så gissar att dom samt Tesla club Sweden är bra källor när det gäller att få reda på sånt.

Uppdaterat: 2017-05-02 10:49
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

När det gäller bilar i de här prisklasserna och allmänna nivåer handlar väldigt mycket om ägarens status -att komma i en Tesla smäller väldigt högt, en Lexus är mer en "vanlig" bil och inget folk springer ut på parkeringen för att imponeras av.

Uppdaterat: 2017-05-02 11:01

Tesla är ändå tämligen anonym, det slår nog högre att komma i en Porsche som faktiskt är billigare än en Tesla.
Sen kör ju Taxi en del Tesla, hade varit kul att höra hur det fungerat för dem.

Uppdaterat: 2017-05-02 11:04
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Imponeras folk fortfarande av en Tesla? Jag tror jag ser fem-sex stycken per dag och visst noterar jag dem, men det gäller alla elbilar. Bland elbilar är det helt klart Tesla som dominerar på de vägar jag trafikerar. Sen ser man nån enstaka Leaf.
När det gäller Lexus ser jag mest RX och IS-modeller, men inte speciellt ofta. Några per dag kanske.

Både Tesla och Lexus känns som om de är anpassade för den amerikanska marknaden interiört. Allt finns, men man får inte känslan av att de gjorts färdiga hela vägen. Där är Lexus LS möjligen ett undantag.

Uppdaterat: 2017-05-02 11:12

Tycker ändå det är rätt imponerande när en "ny" aktör tar sig in på en etablerad marknad. Lite som Apple och Google på mobiltelefonmarknaden, folk vred sig av skratt när Apple kom med sin iPhone och sa att INGEN kommer köpa en telefon för dom pengarna som saknar tangentbord.
Lite samma sak med Tesla, INGEN kommer köpa en bil som bara går X antal mil på en laddning och kostar X kronor.

Ny teknik är spännande.

Omaskerade Tesla 3 körs runt i USA just nu, inte långt ifrån att den börjar gå i skarp produktion. Synd bara att det är en sedanmodell.

Uppdaterat: 2017-05-02 11:34
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Lite som Apple och Google på mobiltelefonmarknaden, folk vred sig av skratt när Apple kom med sin iPhone och sa att INGEN kommer köpa en telefon för dom pengarna som saknar tangentbord.
Lite samma sak med Tesla, INGEN kommer köpa en bil som bara går X antal mil på en laddning och kostar X kronor.
Ny teknik är spännande.

Det där var ingen vidare bra liknelse. Iphone tillförde något annat i form av enkelhet och användarvänlighet.
Ny teknik är bara spännande om den förenklar/förbättrar för användaren. Tycker du att Teslas bilar gör det?

Uppdaterat: 2017-05-02 14:55

Ingen liknelse är väl perfekt, men Tesla har blivit skrattade åt precis som Apple och deras iPhone.

Jag ser framför mig en självkörande bil som är fulltankad när jag ska nyttja den på morgonen, får uppdateringar över nätet och inte behöver servas lika ofta som en vanlig bil. På det sättet så förenklar den för användaren.
Får man också till något nytt sätt att äga bilen så att det lönar sig för användaren och tillverkaren att bilen hålls uppdaterad och vid liv länge så tror jag Tesla kommer leva länge.
Ett sätt är ju att ta betalt för supercharger stationerna, på så sätt så finns ett intresse att bygga bilar som håller.

iPhone tog också bort många saker för användaren, som 7 dagars standbytid och det mindre formatet, men vi verkar klara oss ändå.

Uppdaterat: 2017-05-02 15:04
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Självklart föredrar folk Tesla, det är ju en snygg bil, ett eget fabrikat. Och ingen lyx-Toyota...

Uppdaterat: 2017-05-02 15:22
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Man ser oftare Tesla än Lexus där jag bor.
För info så tar Tesla numera betalt för supercharger.

Uppdaterat: 2017-05-02 15:55

Jag har sagt det tidigare men Lexus har tidigare inte haft en tydlig märkesidentitet och det är något som har påverkat märket negativt. Tesla däremot har en tydlig märkesidentitet med att endast satsa på elbilar med prestanda.

Uppdaterat: 2017-05-02 18:15

Känner igen Lexus men kan inte komma på hur de ser ut, är det så kallad suv? Kombi? Sedan? (jag menar allvar ja)

Uppdaterat: 2017-05-02 19:25

Bild borttagen.

Finns väl en anledning att man inte ser dem. Lexus alltså.

Uppdaterat: 2017-05-02 19:34
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Ja det är förbryllande. Lexus stryker de potentiella köparna mothårs. Tesla gör tvärt om - och lyckas. Hur svårt kan det vara? Men jag har haft med japaner att göra förut - och där är det andra spelregler som gäller. I detta fall - oklart varför.

Uppdaterat: 2017-05-02 20:01
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Diesel skrev:

Jag har sagt det tidigare men Lexus har tidigare inte haft en tydlig märkesidentitet och det är något som har påverkat märket negativt. Tesla däremot har en tydlig märkesidentitet med att endast satsa på elbilar med prestanda.

Men som syns i #15 så har den det nu!

Uppdaterat: 2017-05-02 20:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

IS var ganska snygg med faceliften sabbade det totalt.

Uppdaterat: 2017-05-02 20:43

Jo Lexus har homogeniserat sitt designspråk vilket är bra för märkets identitet då det är lättare att känna igen en Lexus. Men man kan inte bara sälja på prestanda och design. Först och främst gäller det att locka kunder till återförsäljarna vilket Lexus har misslyckats kapitalt med. Likt Saab kör Lexus med obegriplig marknadsföring. Det är lätt att tillverka bilar men det är en konst att få dem sålda.

Uppdaterat: 2017-05-02 20:53

Inte för att jag är så förtjust i teslas tråkiga design men Lexus var väl inte riktigt den snyggaste jag har sett. Lindrigt sagt.

Uppdaterat: 2017-05-02 21:38

Förstår inte alls kopplingen Tesla - Lexus vad gäller själva bilarna och Tesla 3 är väl f.ö. inte direkt snygg ens. Om Tesla är ett hot i bilvärlden så är det inte Lexus som är hotad.

Designmässigt är Lexus på god väg, nya LC500 är grymt snygg, nya LS också riktigt snygg. Nya spindel-grillen har diskuterats tidigare men väcker om inte annat känslor. Den fungerar i alla fall på LC500. Numera känner man igen en Lexus på designen, det gjorde man inte förr, om man ens märkte den. Skulle tro att man kommer börja vänja sig vid grillen mer liksom att Lexus kommer få till den bättre och bättre, LC500 är ju en indikation på det. Att sätta en helt ny grilldesign på en gammal modell kan väl aldrig bli 100% lyckat. Nu är det inte IS problem i Sverige utan att den går på bensin och att det är en sedan-modell. Vad som är mer gångbart då är SUV:en NX. Där är det kanske främst en uppdaterad variant av HSD som man skulle vilja se nu, liknande uppdatering av HSD-tekniken då som nya Toyota Prius fått.

Just nu skulle jag säga att Lexus befinner sig i ett litet vakuum med rätt mycket gamla modeller men har väl å andra sidan aldrig riktigt sålt bra i Sverige. Så kanske det mest underskattade märket av alla för ingen har bättre kvalitet och det finns även god lyxkänsla. Att man sålt dåligt på senare år hänger främst ihop med att man saknar diesel, å andra sidan kan det visa sig vara en fördel framöver.

För jag spår att Lexus går en strålande framtid till mötes i Sverige. För det första har man en ny generation HSD på gång som kommer göra att man på allvar kan börja konkurrera med dieselvarianter och utan att ens behöva ladda bilen. På detta har man även laddhybrider på gång. Det ska även komma en vätgasbil sägs det, kan bli en ögonöppnare för vätgas som Tesla Model S var för batteribilar. Men skulle dessutom tro att Lexus snart kommer med en ren batteribil, om det visar sig att marknaden verkligen är intresserad av det i större mängd, själv är jag inte alls säker på det. Snarare tror jag Tesla lever farligt och att man mycket väl kan komma att gå i konkurs före 2020. Tror man grovt överskattat efterfrågan på enbart batteridrift och att det låga oljepriset kommer hålla i sig länge vilket gör det svårt att konkurrera med oljan på allvar.

Förväntningarna på Tesla 3 är enorma, jag tror dom flesta kommer bli besvikna på batteridrift, man kommer upptäcka alla nackdelar som ju media rätt mycket mörkat eller sopat under mattan. Så länge oljan är billig finns ingen direkt anledning att köra på batteri och lägre pris kommer inte förändra det, för grundproblemet är inte priset utan att batteribilarna är för dåliga jämförelsevis. Skulle Teslas koncept med batteridrift ändå fungera hyggligt så ser jag inte varför man inte heller tar ett annat märke, Teslas bilar är inte särskilt trevliga i övrigt och betalar man bra så är ju premiummärken som Lexus överlägsen i inredningskvalitet, bilkänsla, komfort etc.

En styrka med HSD är också att det går att köra dom förhållandevis snålt på E85 också, om det kan bli ett krav eller önskemål i framtiden.

Uppdaterat: 2017-05-02 22:17
Vidstige skrev:

Förstår inte alls kopplingen Tesla - Lexus vad gäller själva bilarna och Tesla 3 är väl f.ö. inte direkt snygg ens. Om Tesla är ett hot i bilvärlden så är det inte Lexus som är hotad.
Designmässigt är Lexus på god väg, nya LC500 är grymt snygg, nya LS också riktigt snygg. Nya spindel-grillen har diskuterats tidigare men väcker om inte annat känslor. Den fungerar i alla fall på LC500. Numera känner man igen en Lexus på designen, det gjorde man inte förr, om man ens märkte den. Skulle tro att man kommer börja vänja sig vid grillen mer liksom att Lexus kommer få till den bättre och bättre, LC500 är ju en indikation på det. Att sätta en helt ny grilldesign på en gammal modell kan väl aldrig bli 100% lyckat. Nu är det inte IS problem i Sverige utan att den går på bensin och att det är en sedan-modell. Vad som är mer gångbart då är SUV:en NX. Där är det kanske främst en uppdaterad variant av HSD som man skulle vilja se nu, liknande uppdatering av HSD-tekniken då som nya Toyota Prius fått.
Just nu skulle jag säga att Lexus befinner sig i ett litet vakuum med rätt mycket gamla modeller men har väl å andra sidan aldrig riktigt sålt bra i Sverige. Så kanske det mest underskattade märket av alla för ingen har bättre kvalitet och det finns även god lyxkänsla. Att man sålt dåligt på senare år hänger främst ihop med att man saknar diesel, å andra sidan kan det visa sig vara en fördel framöver.
För jag spår att Lexus går en strålande framtid till mötes i Sverige. För det första har man en ny generation HSD på gång som kommer göra att man på allvar kan börja konkurrera med dieselvarianter och utan att ens behöva ladda bilen. På detta har man även laddhybrider på gång. Det ska även komma en vätgasbil sägs det, kan bli en ögonöppnare för vätgas som Tesla Model S var för batteribilar. Men skulle dessutom tro att Lexus snart kommer med en ren batteribil, om det visar sig att marknaden verkligen är intresserad av det i större mängd, själv är jag inte alls säker på det. Snarare tror jag Tesla lever farligt och att man mycket väl kan komma att gå i konkurs före 2020. Tror man grovt överskattat efterfrågan på enbart batteridrift och att det låga oljepriset kommer hålla i sig länge vilket gör det svårt att konkurrera med oljan på allvar.
Förväntningarna på Tesla 3 är enorma, jag tror dom flesta kommer bli besvikna på batteridrift, man kommer upptäcka alla nackdelar som ju media rätt mycket mörkat eller sopat under mattan. Så länge oljan är billig finns ingen direkt anledning att köra på batteri och lägre pris kommer inte förändra det, för grundproblemet är inte priset utan att batteribilarna är för dåliga jämförelsevis. Skulle Teslas koncept med batteridrift ändå fungera hyggligt så ser jag inte varför man inte heller tar ett annat märke, Teslas bilar är inte särskilt trevliga i övrigt och betalar man bra så är ju premiummärken som Lexus överlägsen i inredningskvalitet, bilkänsla, komfort etc.
En styrka med HSD är också att det går att köra dom förhållandevis snålt på E85 också, om det kan bli ett krav eller önskemål i framtiden.

Vilka är alla dessa nackdelar med batteridrift?

Uppdaterat: 2017-05-03 10:11

Kan tänka mig att tyskarna ser Tesla som ett större hot än Lexus eftersom Tesla figurerar i ett segment där stortyskarna för närvarande ligger på efterkälken, renodlade premium-elbilar i miljonklassen.

Sen må Tesla inte komma upp i samma volymer som Lexus globalt men de ökade sin försäljning från 2015-2016 med 64% och nådde nästan 84,000 tillverkade fordon.

Lexus sålde runt 330,000 bilar bara i USA 2016 så dit har Tesla en bit kvar...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

400000 Modell 3 per år har de räknat med.

Uppdaterat: 2017-05-03 13:47

Läser detta nu på DI och det stärker min bild ytterligare att Tesla kommer konka inom några år.

En av Teslas stora konkurrensfördelar har varit det egna nätet av laddare, där de snabbaste, superchargers, har kunnat leverera 135 kW. Inga andra elbilar har haft tillgång till laddnätet, eftersom kontakterna inte passar.

Men i höstas kom nyheten att Volkswagen, BMW, Daimler och Ford har beslutat att bygga ett nätverk av tusentals snabbladdare i Europa till 2020. De har valt standarden CCS (Combined Charging System), som ska kunna leverera upp till 350 kW, mer än dubbelt så mycket som Teslas Superchargers. Men Teslas bilar kommer inte att kunna laddas i det nya nätet, om de inte förses med ny teknik. I USA avser Volkswagens nybildade dotterbolag Electrify America att bygga fler än 2 500 laddstationer under de kommande tio åren, en satsning på runt 18 miljarder kronor.

Teslas motdrag kom häromveckan: antalet egna superchargers ska fördubblas till 10 000 under 2017 – något som anstränger finanserna ytterligare.

Uppdaterat: 2017-05-03 13:48

Varför sätter de sig inte ner vid förhandlingsbordet och gör detta tillsammans istället? Att man sedan har olika betalmodeller för olika märken är inget problem idag, i och med att det finns kommunikation i laddkabeln.
Jag kan tanka diesel på ALLA mackar, inte bara på Volvo-macken...

Uppdaterat: 2017-05-03 13:55
*Robban
Vidstige skrev:

Läser detta nu på DI och det stärker min bild ytterligare att Tesla kommer konka inom några år.
En av Teslas stora konkurrensfördelar har varit det egna nätet av laddare, där de snabbaste, superchargers, har kunnat leverera 135 kW. Inga andra elbilar har haft tillgång till laddnätet, eftersom kontakterna inte passar.
Men i höstas kom nyheten att Volkswagen, BMW, Daimler och Ford har beslutat att bygga ett nätverk av tusentals snabbladdare i Europa till 2020. De har valt standarden CCS (Combined Charging System), som ska kunna leverera upp till 350 kW, mer än dubbelt så mycket som Teslas Superchargers. Men Teslas bilar kommer inte att kunna laddas i det nya nätet, om de inte förses med ny teknik. I USA avser Volkswagens nybildade dotterbolag Electrify America att bygga fler än 2 500 laddstationer under de kommande tio åren, en satsning på runt 18 miljarder kronor.
Teslas motdrag kom häromveckan: antalet egna superchargers ska fördubblas till 10 000 under 2017 – något som anstränger finanserna ytterligare.

Det hånskrattade Musk åt. 350kW är det leksaker de ska ladda...

Uppdaterat: 2017-05-03 14:08
Vidstige skrev:

Läser detta nu på DI och det stärker min bild ytterligare att Tesla kommer konka inom några år.
En av Teslas stora konkurrensfördelar har varit det egna nätet av laddare, där de snabbaste, superchargers, har kunnat leverera 135 kW. Inga andra elbilar har haft tillgång till laddnätet, eftersom kontakterna inte passar.
Men i höstas kom nyheten att Volkswagen, BMW, Daimler och Ford har beslutat att bygga ett nätverk av tusentals snabbladdare i Europa till 2020. De har valt standarden CCS (Combined Charging System), som ska kunna leverera upp till 350 kW, mer än dubbelt så mycket som Teslas Superchargers. Men Teslas bilar kommer inte att kunna laddas i det nya nätet, om de inte förses med ny teknik. I USA avser Volkswagens nybildade dotterbolag Electrify America att bygga fler än 2 500 laddstationer under de kommande tio åren, en satsning på runt 18 miljarder kronor.
Teslas motdrag kom häromveckan: antalet egna superchargers ska fördubblas till 10 000 under 2017 – något som anstränger finanserna ytterligare.

Det hånskrattade Musk åt. 350kW är det leksaker de ska ladda...
Hade du läst vad jag skrivit så skrev jag om detta för en månad sedan.

Uppdaterat: 2017-05-03 14:10
EnannanRobban skrev:

Varför sätter de sig inte ner vid förhandlingsbordet och gör detta tillsammans istället? Att man sedan har olika betalmodeller för olika märken är inget problem idag, i och med att det finns kommunikation i laddkabeln.
Jag kan tanka diesel på ALLA mackar, inte bara på Volvo-macken...

Ja, till och med Apple fick krypa till korset och börja göra saker som inte var unika för dem, typ anslutningar. Fast fortfarande tycker jag de är byngliga att hantera filer i.

Uppdaterat: 2017-05-03 16:12
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja frågan är vad Tesla ska sälja på när andra bilmärken börjar göra lika bra elbilar rent räckviddmässigt och laddmässigt men bättre bilar i övrigt och till samma pris om Tesla. Liksom att man kan ladda andra märken mer fritt. Känns rätt hopplöst för Tesla. Kanske går Tesla till historien bara som ett märke som startade försäljningen av elbilar, visade att dom är hyfsat användbara med modern teknik under speciella omständigheter. Jag tror dom som snackat så högt om Tesla aldrig kommer köpa nån själv, leva som man lär finns inte.

Uppdaterat: 2017-05-03 18:32

Ursäkta mig men vad är dåligt med Tesla S?
Enormt bra krocksäkerhet
Enormt bra väghållning pga tyngdpunkten
Enormt stort bagage eller 7-sitsig
Går att få med 100kWh batteri
0-100 bland de tre snabbaste gatbilarna som går att köpa i världen
Tillgång till Superchargers
Förberedd för batteribyte på 3 minuter
Infotainment i en klass för sig
Bland de första med självkörande elektronik

Det är ett under att de fått allt så rätt från början, något som Audis chefer med flera uttryckt flera gånger om.

400000 förbeställda Model 3!

Tro fan att inte så många köper S då nya är för dyra och begagnatpriserna är skyhöga.

Det är först när vi hamnar under 400000:- som det kommer hända saker.

Uppdaterat: 2017-05-03 19:21

Fast nåt som inte är bra i Model S är komforten i baksätet - sen är det ju rent allmänt en rätt låg bil men den egenskapen delar den ju med bl a Volvos S/V-modeller.

Uppdaterat: 2017-05-03 19:38

Sagt det tidigare, Tesla S är inte mycket till bil om man jämför med konventionella konkurrenter i den prisklassen. T.ex. Audi A8 eller S8 för att ta ett tyskt exempel. Helt andra grejor när det kommer till lyx och komfort. Tänker man då att man just tar en A8 och gör den till lika bra elbil som Tesla Model S så har man svaret, därför kommer Tesla få det oerhört svårt framöver. Men även budgetbilarna Tesla 3 lider av liknande problem jämfört med kommande konkurrenter. Teslas styrka är att man varit först men ser inte att man kommer kunna omvandla att man varit just först in på marknaden till att vara den som mest tjänar på det. Ser inget fördelaktigt scenario för Tesla och det säger jag inte för att vara taskig. Det enda jag kan tänka mig kan vända det är att man på nåt sätt lyckas omvandla sin enorma batterifabrik till vinst men skulle tro då att man kan tjäna mer på att sälja dom batterierna till andra biltillverkare som ju är bättre på att bygga bilar som helhet egentligen.

Model 3 är en enklare sämre Model S och dessutom fulare, därför händer det inte så mycket om man säljer den för 400,000 kr. Då tappar man ju rätt mycket av habegäret. Så jag ser inte hur Tesla ska kunna lyckas nu när konkurrenterna har vaknat. Konceptet med supercharger är också svårt att förstå när det ska vara budget och ägarna vill ha det billigt.

Sen är det som jag skrivit tidigare, grundproblemet ligger ändå inte där utan att elbilar i sig är för begränsade. Jag tror tyska märken som Audi kommer sälja mycket bättre och tjäna mycket mer pengar framöver på laddhybrider. Gäller även Volvo. Överhuvudtaget tror jag vi kommer bli överraskade dom närmsta 10 åren, inte vad gäller elbilar, utan just olika varianter av allt smartare hybrider. Och när det gäller hybrider har Tesla noll och intet att komma med.

Uppdaterat: 2017-05-03 19:41

Du tycker och tror det ja...

http://insideevs.com/tesla-tops-bmw-audi-mercedes-benz-german-best-future-mobility-brand-award/

Uppdaterat: 2017-05-03 19:47

junkers, skulle säga att du har mycket mer lyxkänsla i din V90 än vad du har i en Tesla Model S. Så stick å prova och berätta sen att Model S är lika bra vad gäller utrymmen, bilkänsla, stolar, komfort, funktioner etc. Tänk då sen hur det blir när Volvo eller Audi gör en elbil och fundera vilken du då skulle helst vilja ha. Eller ja, varför inte då en Lexus som elbil, tror du nog skulle kunna bli mycket nöjd med en Lexus.

Uppdaterat: 2017-05-03 20:28

Finns Lexus fortfarande?
Har nog inte sett en ny sådan annat än på bild.

Uppdaterat: 2017-05-03 20:40

Lexus som elbil? De skryter ju med att bilarna inte går att ladda.

Uppdaterat: 2017-05-03 20:57
Vidstige skrev:

Sagt det tidigare, Tesla S är inte mycket till bil om man jämför med konventionella konkurrenter i den prisklassen. T.ex. Audi A8 eller S8 för att ta ett tyskt exempel. Helt andra grejor när det kommer till lyx och komfort. Tänker man då att man just tar en A8 och gör den till lika bra elbil som Tesla Model S så har man svaret, därför kommer Tesla få det oerhört svårt framöver. Men även budgetbilarna Tesla 3 lider av liknande problem jämfört med kommande konkurrenter. Teslas styrka är att man varit först men ser inte att man kommer kunna omvandla att man varit just först in på marknaden till att vara den som mest tjänar på det. Ser inget fördelaktigt scenario för Tesla och det säger jag inte för att vara taskig. Det enda jag kan tänka mig kan vända det är att man på nåt sätt lyckas omvandla sin enorma batterifabrik till vinst men skulle tro då att man kan tjäna mer på att sälja dom batterierna till andra biltillverkare som ju är bättre på att bygga bilar som helhet egentligen.
Model 3 är en enklare sämre Model S och dessutom fulare, därför händer det inte så mycket om man säljer den för 400,000 kr. Då tappar man ju rätt mycket av habegäret. Så jag ser inte hur Tesla ska kunna lyckas nu när konkurrenterna har vaknat. Konceptet med supercharger är också svårt att förstå när det ska vara budget och ägarna vill ha det billigt.
Sen är det som jag skrivit tidigare, grundproblemet ligger ändå inte där utan att elbilar i sig är för begränsade. Jag tror tyska märken som Audi kommer sälja mycket bättre och tjäna mycket mer pengar framöver på laddhybrider. Gäller även Volvo. Överhuvudtaget tror jag vi kommer bli överraskade dom närmsta 10 åren, inte vad gäller elbilar, utan just olika varianter av allt smartare hybrider. Och när det gäller hybrider har Tesla noll och intet att komma med.

På vad sätt är elbilar är begränsade?

Uppdaterat: 2017-05-03 21:50

Tesla behöver höja bilarnas kvalité som inte lyckats komma upp i medelbilens nivå om man vill behålla försäljningen när fler elbilar kommer ut på marknaden tror jag. Själv åker jag fortsättningsvis vidare i mina lyx Toyotor och slipper hamna i taxibilskön vid snabbladdarna likt Tesla.
http://www.vibilagare.se/nyheter/lexus-mest-palitlig-tesla-problematisk

Uppdaterat: 2017-05-04 07:53
Elbil2
Vidstige skrev:

Sagt det tidigare, Tesla S är inte mycket till bil om man jämför med konventionella konkurrenter i den prisklassen. T.ex. Audi A8 eller S8 för att ta ett tyskt exempel. Helt andra grejor när det kommer till lyx och komfort. Tänker man då att man just tar en A8 och gör den till lika bra elbil som Tesla Model S så har man svaret, därför kommer Tesla få det oerhört svårt framöver.

Skillnaden är ju att Tesla är konstruerad för att vara en elbil, ska A8 bli en elbil så kommer det bli en kompromiss och såna blir sällan lyckade. Plattformen är inte skapad för en elbil, utan för en 4WD bensinbil.

Jag kan ana att Toyota-klubben känner sig hotad då allt med Tesla verka vara så dåligt. Kanske beroende på att Tesla lyckats skapa en elbil med lång räckvidd utan att behöva en förbränningsmotor som "livbåt"..?

Uppdaterat: 2017-05-04 07:57
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Jag kan ana att Toyota-klubben känner sig hotad då allt med Tesla verka vara så dåligt. Kanske beroende på att Tesla lyckats skapa en elbil med lång räckvidd utan att behöva en förbränningsmotor som "livbåt"..?

För mig spelar det ingen roll om Tesla går bra eller dåligt, även om jag möjligen kan hoppas att dom klarar sig. Min poäng var att många nog hellre tar ett etablerat premiummärke som Audi om man ska betala mycket pengar för en elbil, där elbilsegenskaperna i sig är ungefär samma. Audi har f.ö. elbilar på gång som är konstruerade som elbil i grunden, så det är inget problem om du nu tycker det inte går att göra om en A8 till en elbil.

Som jag skrev tidigare ser jag inget hot från Tesla gentemot just Lexus, ser inte sambandet. Du får gärna förklara det sambandet då du som tydligen har koll på detta enl ditt eget resonemang.

Uppdaterat: 2017-05-04 09:46

Beträffande Teslas framtid så är jag nog lite inne på samma tankar som Vidstige - alltså att dom kommer att få det mycket svårare nu när de etablerade biltillverkarna kommer med många flera och attraktivare elbilar. Tersla har helt klart varit en blåslampa i baken på de etablerade biltillverkarna men frågan är hur dom klarar konkurrensen när dessa fått upp farten även på elbilsproduktionen...

Uppdaterat: 2017-05-04 20:36
Shogun skrev:

Pi wrote:Beträffande Teslas framtid så är jag nog lite inne på samma tankar som Vidstige - alltså att dom kommer att få det mycket svårare nu när de etablerade biltillverkarna kommer med många flera och attraktivare elbilar. Tersla har helt klart varit en blåslampa i baken på de etablerade biltillverkarna men frågan är hur dom klarar konkurrensen när dessa fått upp farten även på elbilsproduktionen...
Har exakt samma tankegångar om Tesla kontra etablerade tillverkare när de väl satsar, finns mer resurser.

Etablerade tenderar dock att vara ofattbart trögrörliga. Likt ett gigantiskt lastfartyg, medan de mindre typ Tesla är åt fritidsbåthållet.
Se bara på vad Tesla faktiskt gjort: Trots hundratals Miljarder hos de stora tillverkarna så har ju Ingen annan presterat en bil med den räckvidd som Tesla har. Och det har fortfarande gått flera år sedan Tesla kom.
Och när de väl äntligen fått fason på skutan och börjat kunna tillverka, OCH sälja!, bilar med riktigt bra räckvidd e.t.c., då har det gått så lång tid så de fortfarande ligger bakom.
De stora tillverkarna gör kardinalfel nummer ett: De försöker nu ta efter Tesla. Problemet är att den tekniken är gammal i morgon. Det de måste göra är att göra det Tesla gjorde för ett antal år sedan: De gjorde något som INGEN annan gjorde. D.v.s. utveckla Nytt och få ut detta Nytt på marknaden.
Det duger inte med konceptbilar, fina broshyrer och ett jävla svammel. Mycket ord och liten verkstad är inte lika med ett sätt att utvecklas.
Flamsa mindre och gör. Våga. Satsa. Var innovativa - realtistiskt innovativa (glöm flygande konceptbilar, konceptbilar som ser skitskumma ut och kör över hela världen själva, som beställs med z-vågor via inopererad sändare i hjärnan e.t.c.).

Men äär man stor så är man oftast trög, tyvärr.

Uppdaterat: 2017-05-05 10:59

Companies can´t jump!
Nu tror jag i och för sig att bilbranschen kommer att kunna "hoppa" men de är så låsta i sina strukturer så att det är svårt att ändra sig, framför allt snabbt.
Säger bara Facit, Nokia Phones, Kodak osv...

Tesla hade inget att förlora och gick "all in" på att vara "elbilen" och tog en plats på marknaden som var helt ledig. Konkurrenterna hade behövt skapa ett helt isolerat, gärna nytt team som låst in sig i ett eget kontor och designat och ritat en elbil från ett blankt papper, det hade gått fortare än att försöka att halvtafflgit försöka att bygga en på en befintlig plattform som helt är gjord för bränsledriven motor.

Uppdaterat: 2017-05-05 13:22
*Robban

Vidstige - att övriga tillverkares bilar inte kan ladda på Teslas Superchargers har inget att göra med att kontakten inte passar. Jag har inte full koll på de olika kontakterna men jag råkar veta att åtminstone någon av de standardkontakter som används för likströmsladdning i Europa idag visst passar för Superchargerns anslutningar. Däremot är de inte förberedda med elektronik för att kommunicera med laddaren och Teslas servrar vilket krävs för att tillåta just den unika individ som anslutit sig att ladda.
Tesla har dessutom sedan länge sagt att övriga tillverkare är välkomna att ansluta sig till deras standard bara de ställer upp på samma betalmodell. När Tesla nu bestämt sig för att ta betalt för strömmen (utöver en fri pott på 400 kWh per år) kanske det är fler som hakar på tåget. Enligt Tesla har en tillverkare redan avtal med dem och alla väntar spänt på att få veta vem det är - många tror på Jaguar och när deras I-Pace presenteras i slutlig version lär vi få veta.

Sen har jag en fråga till Vidstige också - hur stor erfarenhet har du av att köra och/eller åka Tesla?

Uppdaterat: 2017-05-05 14:06

Ser inte att Tesla gjort nåt särskilt revolutionerande sen Tesla Model S kom för ca 5 år sen.
När den kom gick den 50 mil och kostade kring 1 miljon.
Nu går den 50 mil och kostar kring 1 miljon.
På 5 är inget revoultionerande varken vad gäller räckvidd eller pris.
Tesla Model 3 kommer vara billigare förvisso men då blir räckvidden sämre.
Och Opel Ampera-e/Bolt har redan ungefär samma räckvidd som Model 3 vad jag kan förstå, låt vara inte lika bra snabbladdning.

Som jag skrev, en Volvo S90/V90 för dryga 300,000 kr har på dom flesta sätt mig veterligen högre kvalitet i inredning, komfort, ljudisolering etc än Tesla Model S. Jag fattar inte hur Tesla ska kunna tävla mot det när dom etablerade premiummärkena kommer med sina elbilar.

Audis dyrare elbilar verkar vara på gång med superduper snabbladdning på 800 volt, där man ska klara ladda 80% på deras nya 50 mils batteri på 15 min.

Uppdaterat: 2017-05-05 14:08

Nu skall vi se, Modell S kom för typ 5 år sedan, har fått ett antal olika alternativ med batteristorlekar och effekter. Dessutom med något nytt för bilbranschen, "update over the air"
Modell X kom för typ ett år sedan, nu börjar man se dem på gatorna kring hufvudstaden ganska frekvent, dessutom trevlig att köra kan jag meddela!
Modell 3 kommer startas upp under Juli i år.
Ganska bra avancerat från noll på 5 år kan jag tycka. Dessutom har de byggt upp sina superchargers, jobbat med sin egen batterifabrik, egen solcellslösning och strömlagringenhet.
Man kan se glaset som halvtomt eller halvfullt, bara man vill...

Att man bjuder in till samarbete med sina laddare är toppen, istället för att vi på samma parkering skall ha Teslaladdarna, Tysk-laddarna, Volvoladdaren, nåttannat-laddare osv.
Hatten av för Tesla, de har ruskat om bilbranschen rejält och utan dem skulle det fortfarande pratas om vilken dieselmotor som var bäst och hur vi skall få Euro8 att bli rätt...

Uppdaterat: 2017-05-05 14:26
*Robban

Robban, det jag pratade om var den revoutionerande prisutveckling och vikt som sägs ha skett på batterier. Tesla Model S vittnar inte om det.

Resonemang om halvfullt halvtomt blir löjligt då när vi diskuterar vätgasbilar så finns det många som "gnäller" och "klagar". Vi måste väl kunna diskutera på en högre nivå än så?

Uppdaterat: 2017-05-05 14:30

Likväl som du inte verkar tycka att Tesla kommit någon vart på 5 år så har de ändå kommit längre på egen hand, från blankt papper än vätgasprojektet.
Tesla tar en mille för bilen för att de kan! Utveckligen från 60 till 100Kwh är, om jag inte är jätte långt utanför vägen i mer eller mindre samma förpackning och vikt, om inte så bra nära.

Uppdaterat: 2017-05-05 14:35
*Robban

Tesla är den enda tillverkaren som gett de stora premiumfabrikanterna stora darren och fått de att tänka om.

Inte illa marscherat på fem år...

Att de sedan inte kommer ut med fördubblad räckvidd var och vartannat kan vem som helst begripa att det inte är möjligt med dagens teknologi.

Ligger man i bilutvecklingens absoluta framkant så måste man också invänta andra teknologiska områden emellanåt, att priset inte sjunkit är inget konstigt, snarare tvärtom, de skulle behöva ta mer betalt per enhet för att få det att gå runt.

Om det är ett överpris bestämmer sedan marknaden, än så länge är inte Tesla för dyr eftersom de säljer det de producerar.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Robban och Prestigelös, man har inte fördubblat, eller ens ökat räckvidden med 50%, den är i stort sett helt oförändrad, dvs ingenting har egentligen hänt på 5 år. Jag tycker inte det är imponerande eller ens reflekterar det som sägs från alla håll om den påstått våldsama utvecklingen av batterier. Att sen Tesla lyckas sälja sina bilar för 1 miljon är väl imponerande men lär inte vara så länge till när konkurrenterna kommer med trevligare bilar med samma räckvidd för samma pris eller lägre.

Uppdaterat: 2017-05-05 16:11