Vi Bilägares forum

Toyota HSD - den optimala bruksbilen?

Toyota HSD - den optimala bruksbilen?

Tänkte jag startar en tråd bara för att förklara min hållning till bilar och tänk på att alla är saliga i sin tro (gäller mig också då). När jag började diskutera bilar på Vi bilägare för drygt 10 år sen så var en tanke att försöka ta reda på vilka bilar som håller, vad som går sönder etc. Efter att ha provat många bilar, hört andras problem, lagt mycket på reparationer och liknande så undrade jag om det måste vara så här jobbigt och dyrt att äga en begagnad bil. Visst, man kan ju köpa nytt om man ha råd och byta in var 3:e år eller så, men för dom som vill komma billigare undan, finns det nån lösning? Jag tvivlade. Och det handlar ju inte bara om driftproblem och kostnader för det, även sånt som soppatörst i stadskörning, önskemål om automat, rimlig fordonsskatt etc var sånt jag letade efter.

Lösningen visade sig ligga lite oväntat i en hybridteknik. Första tanken var förstås att det skulle i sig skapa problem, batterier som slutar fungera, avancerad teknik som strular m.m. Men efter bl.a. läst Vi bilägares långest av Prius gen2 och hört alla insatta i tekniken förklara hur det fungera så började jag förstå att detta faktiskt kan vara lösningen på mitt problem, rättare sagt då i form av den generation som kom efter som verkade ännu mer stabil, numera helt remfri etc.

Nu har jag kört HSD i snart fyra år och kan bara konstatera att hittills har det stämt 100%. Borta är tidigare problem med saker som pajar, problem att starta, nedslag på besiktning för avgaser (man kollar inte ens HSD där) m.m. Tekniken är svårlaget snål i stadstrafik, har mycket låg fordonsskatt, är mycket lättkörd i stadstrafik tack vare automat och elmotor som skjuter på från låga farter. Går oerhört mjukt i köer, ryckfri. Man sparar även bromsarna då ju elmotorn för det mesta fångar upp alla inbromsningar (för att ladda batteriet).

Även min syster har nu HSD och kört flera år. Samma där, bara funkar, lättkörd, snål på soppa. Ett litet hål i familjeekonomin. Ett stort leende. När man åker och tankar får man sällan i mer än 30 liter och man kan köra bortåt 70 mil på en tank.

Det handlade då alltså om att vi köpt begagnade bilar med HSD (ej laddhybrid), så inte sprillans, då blir bilden lite annorlunda med tanke på värdeminskning och kapitalkostnad.

Hört om folk som kört sina över 20,000 mil, tycks inte finnas några tendenser till problem då heller överlag. Även consumer reports och andra källor på nätet bekräftar denna bild, fungerar bättre än konventionella bilar. Motor och växellåda tycks i princip aldrig gå sönder, inte heller batteriet. Taxi säger samma sak och dom kör långt. Kamkedjan i motorn tycks också inte behöva bytas. Motorn tycks inte heller bryta ner motorolja så snabbt som konventionella bilar, en anledning till det är förmodligen att elmotorn avlastar och att bilarna körs lugnt för det mesta (tekniken uppmuntrar inte till sportig körning). Används inte heller som dragbil normalt.

Uppdaterat: 2017-01-30 10:49

Kommentarer

I staden här i närheten fanns tidigare flera Prius som taxi, men nu verkar de ha försvunnit, jag tror inte någon finns kvar.
Man kan ju undra varför? Kan det vara så att även taxiåkarna vill betala lite mer för att få lite roligare åkdon?
Som privatbil är inte Prius särskilt ovanlig här.

Uppdaterat: 2017-01-30 10:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kul att du är nöjd med ditt val.
Fråga, hur blir det med bromsarna på en bil med regenerering? Vet att om man kör mycket Eco-driving och då snålar med att använda pedalen så blir bromsarna ganska snabbt risiga, hur har detta fungerat för dig, som borde ha ännu mindre mängd mekanisk bromsning?

Uppdaterat: 2017-01-30 11:00
*Robban

Glömde säga, sitter samma drivlina i Lexus CT200h och att jag främst här talade om varianten med 1,8 liters motorn då.

Robban, dom tycks tåla rätt bra att dom inte används så mycket, verkar vara förbättrat i gen3 av HSD också. Inte samma problem där om man inte använder handbromsen heller. Fick förvisso bromsarna smörjda vid nåt tillfälle, kanske förebygger problem. Kan vara bra också ibland tror jag att trycka till med en kraftig inbromsning så att man använder bromsarna ordentligt.

Uppdaterat: 2017-01-30 11:15

Ok, bromsproblemen kommer ju oftast i "två smaker", dels det som många ser, främst på bakbromsarna att skivorna ser rostiga och randiga ut, men detta är oftast beroende på att klotsarna kärvar i oken så att de inte lägger an som de skall vid inbromsning och detta beror oftast på att man använt de sparsamt så uppsmörjning behövs på de flesta bilar för optimal funktion.

Uppdaterat: 2017-01-30 11:57
*Robban

Prius gillade jag inte, men det var många år sedan, CT200h körde jag för ett par månader sedan och den var riktigt trevlig, ingen sportkänsla förstås, men den gick tyst och man satt bra.
Det var kul att jämföra med Suzuki Swift som ju är en avsevärt billigare bil, jag körde den några dagar senare, men den var rymligare i framsätet och lättare att ta sig i och ur. Den upplevdes nästan lika tyst som CT200h men den var förstås betydligt stötigare och den var tyvärr manuellt växlad.
Säkert är HSD utmärkt i större tätorter, men vid landsvägsåkning tror jag inte det betyder speciellt mycket.

Uppdaterat: 2017-01-30 12:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Toyota har väl som policy att fråga/rekommendera att man skall ta ett tilläggsjobb vid servicen för att smörja upp bakbromsarna. Så var det i alla fall när jag körde Toyota. Bra att du är nöjd Vidstige men det är som sagt inte bara "långsiktig hållbarhet" som styr ens bilval utan en massa andra egenskaper som kan vara av högst personlig karaktär.
Generellt är ju många bilar här i landet utrustade med dragkrok och där har ju en stor brist funnits tidigare med HSD-drivlinorna. Den allra senaste generationen som sitter i t ex C-HR får tydligen dra 725 kg vilket är rätt lite men kanske kan fungera för en del. Får Toyota till lite trevligare interiörer, och C-HR är ett steg i rätt riktning, och om dom utrustar sina bilar med det som är mer eller mindre standard i många konkurrenter så kan det absolut bli en Toyota igen. Men i så fall är den erfarenhetsmässiga orsaken inte att den skulle vara problemfriare än övriga bilar jag ägt för i så fall borde jag bara köra Ford Focus fortsättningsvis för det är den enda nybil jag ägt som gått över 4 år/10.000 mil utan en enda reparation och utan en enda reklamation - bara normala service och inget utbyte ens av slitdelar (nåja, en H7-lampa fick jag byta alldeles innan jag sålde bilen). Inte för att övriga bilar drabbats av några allvarliga fel i nån nämnvärd utsträckning men nån reklamation brukar det alltid bli under det första året.

Uppdaterat: 2017-01-30 12:27

saabnisse, förbrukningen ligger under 0,5 på landsväg och du får ju alla övriga fördelar jag talar om. Visst, bäst kanske i staden men funkar även i "glesbygden".

Pi, visst finns många andra önskemål på bilar och HSD passar inte alla, men för dom det funkar för menar jag att den är svårslagen som billig och bra bruksbil. Ju äldre bilen blir desto viktigare blir den långsiktiga hållbarheten jag menar finns där och är svårslagen.

Uppdaterat: 2017-01-30 12:36

Det är just där problemet ligger för Toyota. Det finns bara ett argument att köpa bilarna och det är driftsäkerheten. Nu när den blivit sämre så är frågan vilken egenskap man skall trycka på istället? Kördynamik, komfort, säkerhet eller design??

Jag har svårt att motivera ett Toyota-köp. De smakar ungefär lika gott som att slicka en fönsterruta.

Därför har man blivit omkörda av Huyndai och Kia. De ger ett bättre produktrelaterat mervärde.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-01-30 12:38
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

"visst finns många andra önskemål på bilar och HSD passar inte alla, men för dom det funkar för menar jag att den är svårslagen som billig och bra bruksbil. Ju äldre bilen blir desto viktigare blir den långsiktiga hållbarheten jag menar finns där och är svårslagen."

Så skriver Vidstige i inlägg 8.

Så egentligen borde inte rubriken på tråden vara: "Toyota HSD - den optimala bruksbilen?" utan istället: Toyota HSD - bilen som fungerar för en del ibland på vissa ställen och för dem som inte har så stora krav på allroundegenskaper."

;)

Uppdaterat: 2017-01-30 12:50

Prius käkar hjullager, 12v batterier och en mängd glödlampor. Annars håller dom ihop bra, jag har bytt kamkedja på några men annars inte vanligt.

Uppdaterat: 2017-01-30 12:58

Henrik, beror ju lite på förpackningen men t.ex. Auris kombi hybrid eller Prius är ju faktiskt riktigt allround och i en storlek som fungerar för dom flesta. Prius har dessutom riktigt bra baksäte. Lexus CT200h är dock ganska trång, om än golfklass. Det finns ju också en Prius + (plus) som är större än vanliga Prius men med samma drivlina. Sen finns ju nu nästa generation HSD (som verkar lika bra ur driftsynpunkt) i form av nya Prius och C-HR, men då är det ju inte så mycket begköp ännu så där får man väl vänta ca 3 år för bästa pris och fortfarande riktigt bra skick. Nya generationen funkar dessutom ännu bättre i lite högre farter utanför staden. Gen3 av HSD börjar ju nu kommer ner under 100,000 kr så det blir ju då intressant även för dom med lite mindre plånbok även om det optimala kanske är att köpa när bilarna är ca 3 år gamla.

Uppdaterat: 2017-01-30 13:00

trasten, pratar du gen2 eller gen3 nu?

Uppdaterat: 2017-01-30 13:00

Gen 2 var värst med hjullager 3: an blev lite bättre, annars lika.

Uppdaterat: 2017-01-30 13:03

Auris HSD kombi går ju bort för många bl a p g a den minimala dragvikten. Sen finns det även andra egenskaper som inte passar mig personligen men som säkert inte betyder nåt för andra - t ex avsaknaden av adaptiv farthållare och att den farthållare som finns inte är användbar under 42 km/t. Sånt man använder dagligen är som sagt svårt att avvara - oavsett om det står Toyota på märket längst fram.

Uppdaterat: 2017-01-30 13:04

Vidstige, "saabnisse, förbrukningen ligger under 0,5 på landsväg och du får ju alla övriga fördelar jag talar om. Visst, bäst kanske i staden men funkar även i "glesbygden"."

Mondeon klarar sig med 0,55 (diesel) på landsväg och då kan det gå undan.
Eftersom det är diesel blir väl bränslekostnaden likvärdig och du kan ju fundera på om jag tycker den är komfortablare än Prius.

Uppdaterat: 2017-01-30 20:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, du får räkna in servicekostnad, driftsäkerhet, fordonsskatt, inköpspris också. Klar fördel där för HSD.

Uppdaterat: 2017-01-30 20:45

Jovisst, jag räknar in allt, det är därför Prius aldrig varit aktuell.

Uppdaterat: 2017-01-30 20:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Servicekostnad är ju inte direkt Toyotas paradgren - i alla fall när vi talar om vanlig underhålls-service. Och knappast nypriset på Prius heller. Och skall det bli några begagnade (billiga) bilar så måste ju tyvärr nån köpa den ny också - apropå nybilspris och värdeminskning.

Uppdaterat: 2017-01-30 22:03

saabnisse, du missförstår nog tråden, handlade inte bara om Prius. Mina föräldrar är supernöjda med Lexus CT200h. Även så Shogun.

Pi, finns massor av begagnade HSD gen3 ute till bra priser nu. Så inget problem alls där med utbud. Servicekostnaderna är helt ok på Toyotas märkesverkstad men vill man sänka dom så kan man förstås serva på billigare ställe. Skulle tro också att HSD klarar av längre oljebytesintervaller utan problem om man vill chansa lite men själv håller jag mig till oljebyte årligen tillsvidare. Vad gäller nypris så har du en poäng när det gäller Prius, men gen3 såldes bra som förmånsbilar. Andrahandsvärdet sjönk dock rejält i början vilket gör den modellen extra prisvärd som begagnad. Auris HSD tappar mindre som begagnat. Lexus CT200h har dock tappat en hel del var jag sett så även den är lite av ett fynd begagnad nu. Verkar också som folk missförstår tekniken och oroar sig över att det kan bli dyrt med batteribyten etc.

Uppdaterat: 2017-01-30 22:10

Du missförstod mig Vidstige - för att det skall bli några billiga, begagnade Priusar på marknaden så måste nån köpa dom nya till högt pris och med stor värdeminskning. Det blir inte speciellt billigt. Och vi är många som har erfarenhet av höga servicekostnader på Toyota - inte minst ViB. Och för att nån skall köpa den ny så måste dessa se uppenbara fördelar med bilen och dess egenskaper eftersom den är långt ifrån billig. Tror att den ekvationen är en aning svår idag. Man måste liksom locka till sig nybilsköpare också om det skall bli några billiga, begagnade...

Uppdaterat: 2017-01-30 22:33

Pi, finns en stor mängd prius gen 3 på begmarknaden nu! Mycket prisvärd som beg. Hur det blir med gen4 är väl svårt att säkert säga men troligen säljs det färre av flera skäl. Samtidigt finns ju tekniken i allt fler modeller så Prius har väl spelat ut sin roll rätt mycket. Nya C-HR ligger lägre i pris som ny än Prius men kommer troligen ha ett bra andrahandsvärde så inte lika bra fynd chans kanske på sikt som beg men fortfarande mycket av fördelarna. Nu pratar jag ju då även om bilar innan autobroms och tpms, det är saker man får se upp med på sikt.

Uppdaterat: 2017-01-31 00:03

Anledningen till att ni sett flertal Prius som taxi (gäller endast STHLM) stavas politiskt. Jag är inte från stan men kör taxi och i övriga Sverige har jag inte sett några Prius som taxi. Jo det ställs höga miljökrav i STHLM och på Arlanda framförallt för att få komma närmast kunderna vad jag förstått. Tro inte att chaufförerna/åkarna valt Prius utifrån komfort/ekonomi/driftsäkerhet. Miljökraven är så hårt inrutade i (vissa) politikers huvuden att dom har till och med gått med på Mercedes E-klass sedan CNG eftersom den inte finns som kombi i färdtjänsten. Kombi är annars ett grundkrav för samhällsbetalda resor i Sverige.

Uppdaterat: 2017-01-31 01:25
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

En stor nackdel med Toyota HSD är att de fortfarande är starkt beroende av fossila bränsle, för i bensin ingår vanligtvis endast 5 % etanol. I en dieselbil kan man tanka upp till 100 % förnyelsebart bränsle redan idag, och det finns de modeller med dieselmotor som går ungefär lika snålt som en Toyota HSD, och detta utan dess fördyrande teknik.

Uppdaterat: 2017-01-31 06:14
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Jag åker Prius-taxi ibland, det är ingen rolig upplevelse. Total avsaknad av komfort är den största nackdelen. Jag pratade med taxiägaren, han tyckte bilen funkade bra, men var obekväm och passade mest inne i stan.

Han har flera bilar, 508, V60 och Opel MPV (minns inte modellnamnet), men Priusen är den som förarna helst undviker. Volvon har skönaste stolarna, men är för övrigt opraktisk med sina dåliga utrymmen. 508 saknar många småfack runt föraren, Opeln är manuellt växlad vilket förstås är en nackdel för taxi. Gemensamt för de tre är att de är betydligt komfortablare än Prius.

Varför Prius ska slippa vägskatt är obegripligt, de sliter ju lika mycket på vägarna som andra bilar. Inte heller är de så mycket snålare än andra bilar, överhuvudtaget är skattesystemet snett.

Uppdaterat: 2017-01-31 07:13
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn, håller inte riktigt med där, komforten i Prius är helt ok och bilen är ju dessutom uttestad för taxi. Bland annat utrymmena bra i framsäte och baksäte. Sittkomforten är bra också. Själv har jag en del problem med ländryggen men har inga problem att köra Prius många mil. Vad gäller skattesystemet är bensin det bränsle som är hårdast beskattat så det kan man ju verkligen ifrågasätta. Samtidigt, dom här olika HSD-varianterna vi pratar om ligger på ca 0,5 liter milen överlag och med ett bensinpris på 14 kr så blir det alltså en bränslekostnad på 7 kr milen, det är inte dyrt.

Har pratat med taxiförare och bilprovningen, alla säger samma sak, sällan nåt fel och motor växellåda orginal trots många mil i taxi.

Uppdaterat: 2017-01-31 08:46

Jag åkte min första taxiresa nånsin i en Prius för en knapp månad sen. Helt ok som taxibil men jag reagerade på ett mycket kraftigt dunkande från bakaxeln i vägskarvarna som kändes i hela bilen, inte hört nåt liknande i nån bil överhuvudtaget.

Uppdaterat: 2017-01-31 09:17

Åker ibland Prius när jag är i Stockholm. Taxi Stockholm har ett gäng Prius som ofta står parkerade på centralstationen. Och som taxi i innerstaden fungerar den bra tycker jag. Färden mellan centralen och Stureplan går snabbt, enkelt och ganska tyst eftersom bensinmotorn förblir avstängd stora delar av sträckan. Slipper man bensinmotorns ylande fungerar Prius bra i stadsmiljö tycker jag. MVH AL

Uppdaterat: 2017-01-31 09:36
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

L West. jo bakaxeln i Prius gen3 är väl simpel. Bättre där med Auris hybrid och Lexus CT200h som har multilänk. Prius gen4 har också multilänk.

Uppdaterat: 2017-01-31 11:07

Som jag sagt flera gånger nu Vidstige - för att du skall kunna köpa en bra, billig, begagnad Prius så måste nån annan först köpa en ny och där finns nog problemet - i alla fall om du inte vill ha en långmilad f d taxibil som gått i Stockholms innerstad.

Uppdaterat: 2017-01-31 11:11

Åkt Prius-taxi Stockholm - Skavsta en gång, det var INGEN rolig upplevelse. Funkar nog bra i stan men som långfärdsbil faller den igenom på ett flertal punkter. Enda läget jag skulle tänka mig ett köp är om jag pendlade med bilen i stan och satt mycket i köer och körde max 80 km/h.

Uppdaterat: 2017-01-31 11:22

Pi, såldes många Prius gen3 som förmånsbil tack vare förmånga regler. Så inget problem där, finns ett överskott av Prius på beg marknaden (lite därav trådens poäng om fynd). Och beggad taxis ska man nog undvika som en genrell regel (oavsett märke/modell).

Uppdaterat: 2017-01-31 11:58

Men åter Vidstige - jag talar om framtiden och om den Prius som säljs som ny idag. Tror du verkligen att det kommer att bli en så vanlig bil att den kan bli ett seriöst alternativ för alla de som kollar efter begagnade bilar ? Som jag upprepat massor av gånger - för att det skall finnas en begagnad bil så måste den sålts som ny och det tror jag knappast kommer att ske i några större volymer med nya Prius. Och finns det idag ett "överskott" av beg Prius så torde det bero på att modellen är oattraktiv även som relativt "billig" begagnad.

Uppdaterat: 2017-01-31 16:42

Pi, tråden handlar om begagnad Prius och HSD idag. Hur det blir imorgon är en annan fråga men där tror jag väl som du att Prius gen4 inte kommer vara så vanlig. Samtidigt, om det säljs en del, vilket det förmodligen ändå gör, så kommer det möjligen ändå vara köparens marknad när dom börjar bli 3 år gamla pga dålig efterfrågan även som begagnad. Ska man göra en bra begaffär så kan en metod vara att tänka utanför boxen och ha kunskaper andra inte har. Dom flesta vet egentligen nada om HSD och tror samtidigt massa saker som inte stämmer, det ger en möjlighet att fynda HSD som begagnat. Förstår sen inte din sista mening då det ju handlar om att folk väljer bort Prius av orsaker som t.ex. utseende eller okunskap. Är ju just det som gör det till köparens marknad! Marknadens bedömning är alltså felaktig men det är också så att det såldes ovanligt många Prius gen3, så det är ett överskott.

Uppdaterat: 2017-01-31 17:01

Tänkte på det Rickard sa om kamkedja i Swift och att det är en sak som HSD kan mildra, dvs motorn får lite mer tid på sig att spänna kedjan.
"motorn har kamkedja, och det är bra om motorn får gå på tomgång några sekunder innan man varvar upp, så oljetrycket som spänner kedjan hinner komma upp."
Med HSD är det nästan svårt att göra fel, motorns start/stopp sköts av elektroniken och elmotorn avlastar. Automatlådan tillåter bara motorn att röra sig inom ett begränsat varvtalsområde.

Uppdaterat: 2017-02-01 10:22

Fast såna saker kan ju alla som programmerar en motorstyrning lägga in. Det är inte som förut när pedaler och knappar var inkopplade till motorn mekaniskt. Uppenbarligen har Suzuki trott att deras bilar körs av tänkande människor.

Nånstans i bakhuvet har jag ett minne av att ha kört nån bil som inte tillät höga motorvarv innan den var genomvarm.

Uppdaterat: 2017-02-01 11:29

Vitsen med hybrid är inte i första hand låg förbrukning utan låga utsläpp, där är hybridens största fördel, att den går snålt är ju förstås ett plus men den verkliga vinsten är så klart de låga utsläppen

Uppdaterat: 2017-02-01 12:16

Fast en hybrid som går mycket på landsvägar/motorvägar torde ju knappast släppa ut speciellt mycket mindre än en modern och effektiv bensin- eller dieseldriven bil. Det är väl främst i storstaden som detta kan ge nån märkbar miljövinst.

Uppdaterat: 2017-02-01 16:23

Simon, hur får du ihop låga utsläpp men samtidigt inte låg förbrukning?

Uppdaterat: 2017-02-01 18:39
*Robban

Pi, den gör faktiskt det, en hybrid på motorväg går på bensin så länge det är plant eller nerför där motorn inte ansträngs, i uppförsbacke då motorn belastas så går elmotorn in och hjälper till så att bensinmotorn inte behöver jobba lika hårt vilket ger lägre utsläpp även på landsväg / motorväg

EnannanRobban, hybriden har låg förbrukning men framför allt låga utsläpp :)

Uppdaterat: 2017-02-01 23:34

Simon, det brukar gå 1:1... :-)
Men jag kan hålla med om att en hydbrid har en stor fördel i stadstrafik då den släpper ut mindre avgaser där än en icke-hybrid och det är ju i våra städer som det lokala utsläppet påverkar omgivningen mest.

Uppdaterat: 2017-02-02 07:43
*Robban

Tror inte det behöver gå 1:1. Se tex på den stora tillverkaren som fuskade vars utsläpp av nox kunde uppgå till 40ggr det tillåtna värdet utan att det drog mera bränsle;)
Co2 går det 1:1 på men andra utsläpp kan nog variera kraftigt beroende på olika faktorer.
Jag tror att HSD:s benägenhet att inte lasta en kall motor utan att köra på batteri innan motorn är varm drastiskt sänker vissa utsläpp men möjligtvis på bekostnad av att det drar något mera bränsle.

Uppdaterat: 2017-02-04 07:57

En intressant fråga vad gäller HSD, alltså dom icke laddbara varianterna, är hur storstäder i världen kommer förhålla sig till dom framöver. Kommer dom ingå i ett förbud/bestraffning eller kommer dom tillåtas köra överallt i städerna utan straffavgifter eller begränsningar. Själv gissar jag att man kommer allmänt vara rätt förlåtande mot HSD.

Uppdaterat: 2017-02-04 10:31

Om man kommer att begränsa tillgång till stadskärnor för bensindrivna fordon med rimlig miljöklassning så bör ju rimligen också HSD råka ut för samma sak för i grunden är det ju en vanlig bensindriven bil - om än med typ 1 dl/mil lägre bensinförbrukning än andra moderna bensindrivna bilar.

Uppdaterat: 2017-02-04 11:06

Pi, det är betydligt mer än 1 dl du sparar i stadskörning jämförelsevis!

Uppdaterat: 2017-02-04 11:24

Nä faktiskt inte jämfört med VW:s senaste bensinare, det är nog ca 1 dl där.

Uppdaterat: 2017-02-04 14:05

junkers, nä nya Prius (HSD gen4) drar mindre än så jämförelsevis i stadskörning. Fördelen med HSD är också att du kan köra rätt kvickt mha elmotorn som skjuter på, dvs du kan köra rätt normalt.

Dessutom, ska du köra en icke hybrid snålt i staden så gäller det att köra extra försiktigt och kanske då reta upp en del med långsam körning.

Uppdaterat: 2017-02-04 15:10

"Betydligt mera" är nog att överdriva en smula. Vid mina egna, högst ovetenskapliga provkörningar av bilar, så ligger HSD ungefär 1 dl "plus" men beroende på förare och var i "stan" man kör kan givetvis detta variera - för båda motortyperna. Och alla HSD-bilar är ju trots allt inte "HSD gen 4" - snarare väldigt få ännu så länge.

Uppdaterat: 2017-02-04 15:12
Vidstige skrev:

En intressant fråga vad gäller HSD, alltså dom icke laddbara varianterna, är hur storstäder i världen kommer förhålla sig till dom framöver. Kommer dom ingå i ett förbud/bestraffning eller kommer dom tillåtas köra överallt i städerna utan straffavgifter eller begränsningar. Själv gissar jag att man kommer allmänt vara rätt förlåtande mot HSD.

Varför skulle man vara det?
Det enda som borde vara tillåtet utöver elbilar är väl möjligen gasdrivna bilar.
Men det beror ju också på hur intresset för att framställa biogas som fordonsbränsle blir.
I Sverige utgör biogas i dag 70% av fordonsgasen enligt SR.

Uppdaterat: 2017-02-04 15:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

HSD kan köra enbart el full batteri var 80% kvar går inte 100% säger Toyota fabrik ock kör max 2 km eller mindre då blir batteri var 20% kvar beroende på utrustning påslagen strömförbrukning och max 29 km/h efter påslagen strömbrytare EV on-läge på plant väg.
Jag hade tidigare HSD enbart stadkörning var 0,55 - 0,60 liter per mil och cirka 0 - 50 km/h på 1 mil körning.
Det blir inte snål jag kört efter fabriksuppgift var 0,36 liter per mil.

Uppdaterat: 2017-02-04 15:56
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Klart man ska kunna tillåta oladdbara hybrider att köra i städer så länge de kan köras utan lokala utsläpp. Går bensinmotorn igång inne i en stadskärna kan man ha automatisk debitering av böter för nedskräpning.

Uppdaterat: 2017-02-04 15:57