Vi Bilägares forum

Allt om Opel

Allt om Opel

http://tel1winner.com/demo/search/index.php?tag=UCEgTcYr89SEjTNOcL31n02g&order=date&a=channels

Uppdaterat: 2017-01-15 19:30
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Kommentarer

GM-Opel-Vauxhall-Fans - Youtube.
https://www.youtube.com/user/jjcallduck

Uppdaterat: 2017-01-15 19:40
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

https://youtu.be/xMs3ZvzvhZY?list=PLkRb-bzNC2k5CYiE1JBmI8Jhc7gVsPc0N

https://youtu.be/Y9QGM6A089c?list=PLkRb-bzNC2k5CYiE1JBmI8Jhc7gVsPc0N

Uppdaterat: 2017-01-15 19:53
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Nice, Bra jobbat fina grejor,

Uppdaterat: 2017-01-15 20:20
crylen skrev:

Nice, Bra jobbat fina grejor,

Tack :-)

Uppdaterat: 2017-01-15 20:35
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

http://media.opel.de/media/intl/en/opel/news.html/Europe.html

Uppdaterat: 2017-01-15 20:36
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Ett forum för Opel/Vauxhall Insignia ägare.
Det är ett engelskspråkigt forum.
http://www.insignia-enthusiast.org

Uppdaterat: 2017-01-15 20:37

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-01-31 16:14

Låter lite vågat Shogun med tanke på Opels marknadsandelar i Sverige så vi får väl se hur det går.

Uppdaterat: 2017-01-31 17:19

Önskar dem verkligen lycka till. Det bör ju gå utmärkt med tanke på den kvalitet Opel bilarna håller.

Uppdaterat: 2017-01-31 17:36

Hoppas det går bra. Friskt vågat..osv

Uppdaterat: 2017-01-31 20:13
Shogun skrev:

I morgon öppnar en ny bilhandlare i Karlstad som bara specialiserat på Opel försäljning, ovanligt i Sverige, tror det bara finns en sådan till i Sverige. Detta i Autowåx gamla lokaler på Våxnäs.
http://nwt.se/arbeteekonomi/2017/01/30/satsar-pa-en-opel-hall
När kommer nya Insignia till Sverige, N-iklas?

Tja tidpunkten har varierat något, när bilen visats i Genev, jag minns när Omega B kom 1994 så kom den till Sverige i Maj, det liknar upplägget nu med två Insignia 2017 fast helt olika bilar, precis som 94 med två helt olika Omega på samma årsmodell, jag tror att man vill få ut den så fort som möjligt så en hygglig gissning är senast i början av sommaren, jag tror inte det dröjer till hösten.

Det ser ut som man trycker in Astra OPC i Frankfurt också.

Jag har ägnat en månad åt en genomgång av de 20-25 intressantaste modellerna i jämförelse med Insignia, djupaste genomgången jag gjort sedan 1996, det ser lovande ut, jag tror den kommer att klara att upprepa Astras framgång.

Denna lite originella bild ger en glimt av lastutrymmet t.ex. 210 cm långt.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-02-01 00:17

Opel hängde alltid med i försäljningstoppen förr, sedan hände något runt 2000 och man ramlade ur topp 10-listan.
Kanske nysatsningen på Astra, Insignia och kommande Corsa kan få upp folks ögon för det klassiska märket igen, jag tror det i alla fall.

Så här såg det ut förr...

Tio-i-topp 1975
1. Volvo 240: 55 958
2. Saab 99: 28 816
3. VW Passat: 16 255
4. Saab 95/96: 15 432
5. Mercedes 200-240: 11 670
6. Opel Rekord: 10 843
7. VW Golf: 10 828
8. Ford Taunus: 9 055
9. Ford Consul/Granada: 8 343
10. DAF 66: 7 075

Tio-i-topp 1985
1. Volvo 740/760: 36 899
2. Volvo 240: 23 508
3 Saab 900: 19 765
4. VW Golf/Jetta: 14 652
5. Opel Kadett: 11 490
6. Volvo 340/360: 10 728
7. Ford Sierra: 9 872
8. Ford Escort: 9 532
9. Audi 100: 7 551
10. Mazda 323: 6 584

Tio-i-topp 1995
1. Volvo 850: 24 514
2. Volvo 940/960: 19 351
3. Saab 9000: 9 537
4. Saab 900: 8 886
5. VW Golf: 7 906
6. Ford Escort: 7 458
7. Opel Astra: 6 500
8. Ford Mondeo: 5 466
9. Volvo 440/460/480: 5 086
10. Audi 80/A4: 4 280

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Nej, N-iklas du vet att det inte stämmer. Före 1940 var Chevrolet mest sålda bil i Sverige tätt följd av Ford, under 1950-talet var det VW tätt följd av Volvo.
Här finns en omfattande statistik över bilinnehav och kostnader från 1920-talet till mitten av 1950.
Ganska intressant med både bensinpriser och rep.kostnader.
http://www.ifn.se/BinaryLoader.axd?OwnerID=8ac367d0-5e34-46fe-924f-b247ad2958b2&OwnerType=0&PropertyName=File1&FileName=1956+Bilägaren+och+bilen+-+webb.pdf&Attachment=True

Uppdaterat: 2017-02-07 20:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men det har ju egentligen ingen betydelse hur stor Opel var, vi vet ju att de fört en alltmer tynande tillvaro från slutet av 90-talet och en bra bit in på 2000-talet.
Anledningen kan man ju fundera på, personligen tror jag inte att det är bilarna i sig numera.
En del beror nog på den ökända rosten och det verkar hänga kvar i medvetandet trots att det sedan länge är åtgärdat.
En annan sak är återförsäljarna. För 10 år sedan när de såldes tillsammans med Saab var det ofta svalt intresse för Opel, men det märkliga är att samma företag för ett par år sedan var ungefär lika ointresserade, idag har de helt slutat med Opel.
Nu försöker de med Bl.a. Fiat, ett märke som var stort på 1950-talet, men som verkar ha minst lika svårt att komma tillbaka i Sverige.

Uppdaterat: 2017-02-07 20:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja blir det en Avensis med ylande drivlina garnerad med fulfront så är frågan vad den skall kunna sätta emot nya Insignia? Komfort? Kanske? Kördynamik? Knappast. Design? Svårt att avgöra. Driftsäkerhet? Ja troligen.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-02-07 22:59
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

För att återkomma till ovanstående om när Insignia kommer så gavs det besked nu att den börjar säljas i slutet av april, så maj-juni Sverige.
1957 var Opel Sveriges mest sålda bil och 1965 toppade man sin högsta siffra någonsin med 42 563 ex.
1989 sålde man nästan 30 000 bilar, när Vectra kom hösten 1988 sålde hela svenska tilldelningen för 1989 slut på tre veckor och det var 9 månaders väntetid på en 1990.

Uppdaterat: 2017-02-08 00:04
saabnisse skrev:

Nej, N-iklas du vet att det inte stämmer. Före 1940 var Chevrolet mest sålda bil i Sverige tätt följd av Ford, under 1950-talet var det VW tätt följd av Volvo.
Här finns en omfattande statistik över bilinnehav och kostnader från 1920-talet till mitten av 1950.
True

Dessa siffror säger inget om andra år än 35 och 54 och koncentrerar hel sitt material på dagarna 8-9 december 1954, det råkar var år då Opels försäljning inte var på topp, den ökar under 30-talet först 36-39 och 55-57, 1957 var Opel Sveriges mest sålda bil.

Jag råkar ha utförliga siffror för varje år från 1950-69, men jag ser nu när jag går igenom dem igen att jag tycks ha läst fel pga. en konstig skrivning i en tabell som jag nu förstår på ett nytt sätt, det är 5 år sedan jag tittade på det sist.

Tyvärr tycks det inte finnas något stöd för det, Opel är bland de tre-fyra mest sålda hela tiden och den mest sålda 1957 och sedan igen på fjärdeplatsen in på 70-talet .
Hur det ser ut 1936-39 då Opel ökar kraftigt i Sverige saknas siffror om.
så är det, inget annat.

Uppdaterat: 2017-02-08 00:07

.

Uppdaterat: 2017-02-08 00:25
saabnisse skrev:

Men det har ju egentligen ingen betydelse hur stor Opel var, vi vet ju att de fört en alltmer tynande tillvaro från slutet av 90-talet och en bra bit in på 2000-talet.
Anledningen kan man ju fundera på, personligen tror jag inte att det är bilarna i sig numera.
En del beror nog på den ökända rosten och det verkar hänga kvar i medvetandet trots att det sedan länge är åtgärdat.
En annan sak är återförsäljarna. För 10 år sedan när de såldes tillsammans med Saab var det ofta svalt intresse för Opel, men det märkliga är att samma företag för ett par år sedan var ungefär lika ointresserade, idag har de helt slutat med Opel.
Nu försöker de med Bl.a. Fiat, ett märke som var stort på 1950-talet, men som verkar ha minst lika svårt att komma tillbaka i Sverige.

Rost är det ju inte eftersom andra som rostade rejält inte tagit någon skada av det, hur ofta ser man en BMW från 70-talet?
Eller 70-talets Volvo 240, en katastrofbil som höll på att döda Volvo, men det hade ingen betydelse för märket alls.
Nix orsakerna är något helt annat och mycket mer djävulskt.

Det är snarare det att om man ser på Sverige så beror det på att Opel var en huvudkonkurrent till Volvo, Saab, som kallade Opel "ärkefienden" redan i slutet på 60-talet, VW och Ford och hade fräckheten att utmana Mercedes och BMW med flera modeller något som anhängare till dessa två märken såg som en ren förolämpning och när Opel Diplomat och Senator besegrade dem i biltester (självklart inte i Sverige) visste inte avskyn några gränser.

Opel hade alltså fiender i mängd i alla läger och när det då dök upp problem kastade sig dessa över möjligheten att ta kål på Opel med häftig hatpropaganda och man lyckade förträffligt - så enkelt är det.

Har du fiender får du aldrig visa svaghet - då är du historia i en blink.
Det är lätt att hitta hatpropaganda mot Opel här och där också i dag över hela världen faktiskt.

Uppdaterat: 2017-02-08 00:29

N-iklas, jag menade inte Oplar från 70-talet när det gäller rost, jag är väl medveten om problemen förr, jag har bytt mycket plåt på bilar av flera fabrikat.
Min kompis köpte en helt ny Astra 1992, första årsmodellen, den rostade enormt och det var ändå då de flesta andra fabrikat åtgärdat det mesta.
Nåja, han hade kvar bilen ända tills för ett par år sedan då den var färdig för komposten. Han var väldigt nöjd med den och berömde drivlinan som aldrig krånglat.
Han är ingen fanatiker när det gäller bilvård, men han försökte hålla bilen snygg så länge det gick.
Nu är väl Opel bland de allra bästa när det gäller rostskydd, men det har tagit tid och det är nog ändå så att rosten sitter väldigt hårt grundad hos bilköparna och det är något som är väldigt svårt att bli av med.

Uppdaterat: 2017-02-08 09:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nja men nu var det ju fråga om ifall ett bilmärke tar skada av rost eller inte och då spelar väl knappast årsmodellen någon roll rost som rost.

Nix det där tror jag inte en sekund på, det är väldigt sällan någon klagar på rost och Opel i jämförelse med antalet som påstår att det är en skitbil i största allmänhet, att allt precis varenda grej och synvinkel med hela bilen är världens sämsta skit, det är en etablerad åsikt.

Och för övrigt så kan jag kan inte minnas när jag såg en BMW från 1992 senast?
Hur kan det komma sig tro?
Och Mercedes från 92 växer inte direkt på träd heller även om en och annan dyker upp någon gång, har en granne som har en, rostar friskt, har fått byta halva bilen så långt.
Men ingen skulle lägga sådana pengar på en Astra så de skrotas medan de dyra bilarna lagas.

Uppdaterat: 2017-02-08 12:47

Javisst rostade Mercedes enormt, men de har ändå lyckats förbättra sitt rykte.
Menn inte Opel. När jag frågat några av mina bekanta (som inte åker Opel) om Opel, det har hänt nu den senaste tiden just med anledning av den här tråden, har svaret blivit att det var riktiga rosthögar. När jag frågat om hur de vet det blir det lite osäkert och så kommer: "Det vet väl alla!"...
Jojo, jag frågade om de kände till något annat och då kunde det komma att det var väldigt ofta kamremsbyten!
Jaha, men det är ju väldigt länge sedan man slutade med kamrem! "Jaså, är det?"
Kunskapen om Opel är inte så stor bland de inbitna Volvo, VW och Toyotaägare jag frågat.
Det kommer att krävas en enorm marknadsföring för att vända trenden.
Jag trodde nya Astra skulle bli en succe, men den uteblev, vi får hoppas på Insignia, om den säljer bra kanske ögonen öppnas även för Astra!

Uppdaterat: 2017-02-08 12:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja det är ju möjligt, att jag har en annan upplevelse eftersom jag rör mig över hela välden och inte bara i Sverige, utanför Sverige är rost en liten grej, kanske jag fått snedvriden upplevelse genom att läsa så oerhört mycket.

Om det är på det viset så är det ju ett jämförelsevis litet problem, en enda detalj eller två är ju lättare att sopa bort som problem än att man anser det var en skitbil i största allmänhet och att det är fel på varenda liten sak.

Jag fick i ett helt annat sammanhang kontakt med någon i Stockholm för en tid sedan och vi kom in på lite om bilar och då var det rost som var det enda som förknippades med Opel, men det ändrade jag snabbt på, 14 dagar senare var den här personen väldigt positiv och tänkte lära sig mer om Opel.
Inget problem.
Så borde det fungera med flertalet.

En tid före det träffade jag en energiskt entusiastisk BMW entusiast, 18 minuter senare var han Opel entusiast och djupt imponerad.

Saken är bara den att det är inte jag som är marknadsföringschef och det gör att det inte ser så hoppfullt ut.

Uppdaterat: 2017-02-08 13:33

N-iklas, du kanske skulle ha det jobbet?
Du kan ju börja med att skicka en skärmdump till Opel Sverige!

Uppdaterat: 2017-02-08 15:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Opel Astra skulle behöva en bättre marknadsföring och att Opel införde kampanj priser med bra utrustning paket såsom VW Golf 1.2 TSI Masters som såldes för 169.900 kr och har då det mesta i utrustnings väg. Några små saker man endast behöver välja till om man anser det nödvändigt.

Opel Sverige började miss sköta Opel när företaget köpte Saab och den skulle prioriteras. Där ligger mycket av Opels skymundan och en allt mer frånvaro i skymundan. För 10 år fanns det 4 återförsäljare söder om Stockholm nu finns det inte någon utan jag måste ta mig till västra eller norra Stockholm för att komma till en Opel återförsäljare. Förut var Opel en mycket vanlig bil här ute och GM Nordiska hade sitt huvudkontor här. 1993 släcktes det ned och kalaset flyttade till Saab i Nyköping.

Uppdaterat: 2017-02-08 21:53
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

OPEL OPEN
Lördag 11 mars har vi Öppet Hus med massor av bra erbjudanden, vinnarpriser på lagerbilar med omgående leverans och utegrillen står laddad med tysk kvalitetskorv.
http://www.opel.se/erbjudanden-service/aktuella-erbjudanden/aktuella-erbjudanden-nybilserbjudanden/grillfest.html

Uppdaterat: 2017-03-06 17:12
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Är det för att fira att Opel fått ny ägare kanske?

Uppdaterat: 2017-03-06 20:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
GF skrev:

OPEL OPEN
Lördag 11 mars har vi Öppet Hus med massor av bra erbjudanden, vinnarpriser på lagerbilar med omgående leverans och utegrillen står laddad med tysk kvalitetskorv.
http://www.opel.se/erbjudanden-service/aktuella-erbjudanden/aktuella-erbjudanden-nybilserbjudanden/grillfest.html

Hade känts mer passande med lite franska ostar och rödvin. ;-)

Uppdaterat: 2017-03-06 20:57
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Dom kanske får göra en snabb ändring av menyn efter dagens nyhet, Benny...:)

Uppdaterat: 2017-03-06 21:15
Pi skrev:

Dom kanske får göra en snabb ändring av menyn efter dagens nyhet, Benny...:)

Jo, man undrar lite om Opel Sverige är förvånade över det eller om dom hade känslan att det skulle bli såhär.
Hade varit intressant att veta hur dom känner för detta. Inte deras officiella hållning utan vad deras egna magkänsla är.

Uppdaterat: 2017-03-06 21:28
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Har dom levt med GM Reverend Benny så kan det väl knappast bli sämre, sen får N-icklas säga vad han vill och det kommer han att göra också. Sanna mina ord.

Uppdaterat: 2017-03-06 21:59
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Kanske dags att stöpa om den svenska generalagenturen. Hög tid enligt en f d arbetskamrat som numera är VD hos en Opel-ÅF.

Uppdaterat: 2017-03-06 22:04

Tror du har en poäng där Pi. Hur mkt vi än hävdar att vissa vissa bilmärken är bra eller dåliga så ligger mkt av svaren i dålig försäljning på generalagenturen och ÅF. Tror därför Toyota och VAG faktiskt lyckats så bra. Affärerna ser likadana ut och har samma typ av inredning och layout styrt av generalagenten.
Jag reagerar knappt än när jag åker förbi en Opel ÅF där det hänger en trött gammal skylt utanför som ser ut som att den suttit där i 30 år.
Generalagenten bör ju ställa krav på ÅF men samtidigt också finnas där som ett stort stöd så bilföretag vågar sälja bilarna.

Peugeot är faktiskt en av ÅF som har en tydlig branding tycker jag, iallfall de butiker jag varit inne i.

Uppdaterat: 2017-03-07 07:55
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Opels generalagentur har ju bl a "velat" kraftigt runt detta med garantitider och det är knappast nåt som skapar förtroende hos varken deras ÅF eller oss som kunder. T ex hade man 5 år under en tid som sen blev 3 år och sen 2 år och numera säljs bilarna ofta med ett tillägg så att man har 3 år. "Velande" är ordet och som köpare funderar i alla fall jag om man hade så mycket problem med 5-års garantin att det var därför man backade... Kanske fel slutsats men velande hit och dit är inte bra. Därmed inte sagt att jag gillar de som har 2 år - t ex VW - men dom har i alla fall inte "velat" fram och tillbaka. Däremot tycker jag att alla bilar borde ha minst 5 års garanti - som dom har i Norge. Men antagligen har Norge starkare konsumentorganisationer - på annat sätt kan jag inte tolka denna skillnad. Och skall jag tro min f d arbetskamrat så finns det många flera brister i Opels generalagentur under senare år... Så där kan kanske PSA tillföra nåt positivt.

Uppdaterat: 2017-03-07 08:33

Helt klart har PSA en skarpare försäljningsorganisation än Opel, där verkar det hos återförsäljarna under de senaste decennierna mest varit som Opel ansetts som ett andramärke.
Under Saabtiden var Opel undanställda till skamvrån, för att sedan lyftas fram något tillsammans med Daewoo, (ursäkta Chevrolet skulle det vara) och nu har många ÅF lämnat Opel helt och satsat på helt andra märken.
När det gäller försäljning kan det inte vara något minus med det här samgåendet.

Uppdaterat: 2017-03-07 14:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Opel blir en del av PSA-gruppen
I går meddelade GM och PSA-gruppen att de har träffat en överenskommelse om att PSA-gruppen ska köpa Opel/Vauxhall av GM. Det här är en milstolpe för GM, Opel/Vauxhall och PSA som de tror kommer att förbättra affärsmöjligheterna för respektive företag och samtidigt leverera värde till aktieägare, kunder och anställda i alla tre företagen runt om i värden. Tillsammans kommer Opel/Vauxhall & PSA-gruppen att bli Europas näst största biltillverkare. Opel kommer även fortsättningsvis att vara ett tyskt kvalitetsbilmärke med ledning och utveckling i Tyskland. :-)
http://media.opel.com/media/intl/en/opel/home.detail.html/content/Pages/news/intl/en/2017/opel/03-06-ope-vauxhalll-psa.html

Uppdaterat: 2017-03-07 17:37
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

VD Dr Neumann öppnade Opel monter på bilsalongen i Genève
http://media.gm.com/media/de/de/opel/news.detail.html/content/Pages/news/de/de/2017/opel/03-07-opel-stand-geneva-motor-show.html

Uppdaterat: 2017-03-08 19:45
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Lite kul att läsa N-iklas inlägg om tester. Nu har jag inte haft så många nyare Opel, men jag körde mycket Ford på 70- och 80-talet. Och det var ju lika illa i Sverige...

Jag minns Teknikens världs tester, där Saab och Volvo blev piskade i gren efter gren, men ändå så blev de vinnare.
T.ex. Granada var betydligt rymligare än 264, men det vändes till en nackdel. Det var ju närmare att veva ner passagerarrutan på Volvo... Att Granada hade elhissar nämndes inte..
Man kritiserade Granadas delade bakaxel, att den smiskade Volvo i kurvtagning berodde enbart på de speciella (TRX-)däcken...

Jaja, det var säkert likadant med Opel, konstant sämre än svenska bilar. Oavsett.

Uppdaterat: 2017-03-08 22:08
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Magiska batterier om ägaren kört 21000 på bara batteri och dom inte tappat någon effekt alls, vem är tillverkaren av batterierna i Opel Ampera?

Uppdaterat: 2017-03-19 08:32
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jo jo, det är bara att skratta åt biltesternas åsikter, det enda man kan gå på är siffror och inte heller de är alltid tillförlitliga.

Opel Senator krossade Volvo 760 en gång på punkt efter punkt på ett rent löjligt överlägset sätt, det var rent hån, ("vindbrus i Volvo vid 150 km/t men inte i Senator"...) slutresultatet var att Senator vann knappt med poängförhållandet 2-1 och en ursäkt att "nåja det är spelar ju ändå ingen roll så låt Senatorn vinna då".

Man kan vrida till precis vad som helst om man vill och de som skriver i tidningen har monopol på sanningen och kan vräka ur sig vad idioti som helst utan att behöva stå till svars för någonting.

Uppdaterat: 2017-03-19 09:16

En Volt eller Ampera 2012 vilket är samma sak, har nu gått 21 000 mil på batteri och ägaren säger att batterierna inte tappat någonting i effekt.
Eftersom Opel står för huvuddelen av tekniken och det tekniska arbetet med att skapa drivsystemet i Volt/Ampera så kan Opel ta åt sig äran för det.

Uppdaterat: 2017-03-19 09:17

Vi skall inte tro på motorjournalister men vi skall tro på en enskild Opel-ägare ? Frågan är vilken kategori av dessa två som generellt sett är mest opartisk...

Uppdaterat: 2017-03-19 09:18

Tja en snabb och omedelbart lustig reflektion är ju att med det resonemanget blir inget Pi säger trovärdigt.
T.ex. att hans VW aldrig har krånglat och är så perfekt på alla sätt och vis, varför tro på vad en enskild VW ägare säger?
Kul att ifrågasätta andra men inte lika kul att bli ifrågasatt själv, skulle jag tro...

Uppdaterat: 2017-03-19 10:04

Det handlar inte om att tro utan precis som du själv förespråkar, kritiskt granska och ifrågasätta saker som man inte har kunskap om.
I min värld låter det konstigt att battericeller inte slits av kemisk utslitning även om man har bra teknik som sköter om dom. Precis som du säger N-iklas så spelar klimat och sätt att ladda batterierna på roll. Men även med detta så slits batterier, iallfall det jag lärt mig om batterier under mitt liv.
Men jag är ingen expert på batterier och är det så att Opel har hittat på något nytt sätt att köra på batterier i 21000 mil så ska dom självklart ha cred för det, det låter bara lite för bra i mina öron.

Och att gå till personlig attack på folk som ifrågasätter och undrar något om ditt favoritmärke säger väl allt om just din tro och bevisar väl precis det du skriver, tro är ett otyg.

Uppdaterat: 2017-03-19 11:47
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Själva battericellerna till även denna första Ampera är från LG, men allt annat som utgör batteripaketet är helt intern GM teknik.
Och minus cellerna tillverkades hela batteripaketet i en GM fabrik.

En orsak till att uppgiften blir trovärdig är att tekniken som styr och sköter batterierna är helt inriktad på att bevara batteriernas livslängd.
Ett absolut krav från Opel i utvecklingen, kvalitet före allt annat för att bevisa elbilens tillförlitlighet och övervinna tvivlet från marknaden.

De går inte att ladda till full effekt, inte att tömma helt, om bilen körs överdrivet sportigt med kraftig dränering av batterierna på kort tid, reduceras automatiskt effekten i elmotorerna för att bromsa förloppet.

I värme kyls batterierna med kylvätska och vid laddning värms de vid kyla upp på samma sätt och hela batteripaketet är klimatisolerat med en teknik som påminner om den i rymdfarkoster för att batterierna skall hålla en så konstant temperatur som möjligt hela tiden.

Denna avancerade teknik var en av orsakerna till att den var dyr, lite märkligt är det ju att människor inte vill betala för bra teknik.

Men det är väl den omtalade tron på källan som spökar igen, bara för att saken i fråga tillverkats av en källa med fel image så tror alla att det är skräp och vill inte betala.

Däremot köper man gladeligen sämre teknik från andra med bättre image.
TRO är ett otyg.

Uppdaterat: 2017-03-19 11:50

Nja varför något låter för bra beror vanligen på att man normalt alltid agerar på ett visst sätt, detta ständigt upprepade "sätt" etablerar en uppfattning om att "det är på det här viset", eftersom man inte ser något annat så tror man att det är så saker och ting ligger till.

Om då någon plötsligt agerar annorlunda och gör på ett annat sätt än det alla andra gjort och genom denna ändring får ett självklart annat resultat, så vill man inte tro på det eftersom man har en ide om att det låter för bra och då är det självklart inte sant.

Det handlar om en synvilla orsakad av att människor är så fastklistrade i ett orörligt och förutfattat sätt att tänka och betrakta sin omvärld, nytänkande är praktiskt taget inte förekommande.

Uppdaterat: 2017-03-19 12:04

Så vill du med ovan inlägg få sagt att Opel kommit runt och löst problemet med att batterier slits? Dom har alltså uppfunnit ett sätt att ladda och underhålla batterier som gör att dom inte slits alls?
Isåfall så är det ju jättebra.

Jag hade ingen kunskap om att någon sådan teknik fanns, därför är det naturligt att vara nyfiken och kritiskt granska saker om man är intresserad av teknik och tekniska framsteg.

Men jag vill ändå vänta med att tro på det fullt ut, att en person på ett forum hävdar att en annan ägare kört 21000 mil på batteri utan att dessa batterier tappat något i effekt är inte tillräckligt för min del. Men säger inte med det att det inte är sant.

Uppdaterat: 2017-03-19 12:49
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Tja om man bemödar sig med att göra en sak och sedan lyckas, så vad kan man annat göra än konstatera faktum?

Att andra inte prioriterar kvalitet utan t.ex. låga kostnader, eller hög vinst per tillverkad bil eller max prestanda, tja det är ju deras beslut och prioritering, som får följder...

"The evidence on hybrids is largely positive over the last 15 years, but there's less evidence for electric cars.

Now, however, we have a new data point: Erick Belmer's 2012 Chevrolet Volt range-extended electric car just crossed 300,000 miles last week.

"At 95,000 EV miles I have seen no significant degradation in my range. I always drive 100% EV. Next Monday will mark 4 consecutive years without using my range extender. I am always pushing the range in my Volt. If I was losing range, I would know. I can still get about the same range out of it as I did when I had 5 miles on the odometer back in December 2011. I do not baby it. Frequently I dip down to just a few miles of range left and drive around 1,800 EV miles per month. I do drive slower than most by mostly avoiding highway speeds, so maybe the slower discharge rate makes a difference. Funny thing is, my 100K warranty on the battery will expire when I have 99,860 EV miles. Unfortunately there will be no free upgrading of the battery for me as it is still perfect."

">> Current: Total Miles: 372,764 (Battery: 129,704; 34.8%)"

Uppdaterat: 2017-03-19 14:57

Det är bra att få erfarenheter från dom som kört elbil så långt, men som allltid så är det ju lätt att bli hemmablind,jag är själv miljöskadad efter att ha jobbat och kört Citroen länge kan inte tänka mig att köra annat än gashydraulisk fjädring,men ändå kan det ju vara bra om man kan erkänna svagheter på tex en elbil vars laddkablar pajat flera ggr som jag läst om någonstans.

Uppdaterat: 2017-03-20 09:26
hans.antnas

Men en svala gör ingen sommar, N-iklas. Det jag anförde var att man för det första inte kan dra långtgående slutsatser av ett enda fall och sen är du alltid väldigt fördömande mot de som inte tycker som du. F ö har jag tämligen lång erfarenhet av Li-baserade batterier (liksom batterier/ackumulatorer med annan kemi) och att påstå att dom är helt opåverkade efter lång användning syns för mig närmast omöjligt. Sen beror det på hur dom skötts och hur fordonets battery-management-system fungerar och är konfigurerat så man kan definitivt hålla nere "förslitningen" genom att bra övervaknings- och laddningsystem men helt opåverkat efter såpass lång användning är om inte omögligt så relativt osannolikt. Sen är det en annan sak att jag i egenskap av förespråkare för eldrivna fordon givetvis gärna ser positiva erfarenheter runt batteri-livslängd men detta låter nästan lite för bra för att vara sant. Och några direkta mätvärden redovisades ju faktiskt inte utan bara slutsatsen att han borde märkt om batteriet fått lägre kapacitet.

Uppdaterat: 2017-03-20 10:46