Vi Bilägares forum

Nya Lexus Ls presenteras idag i Detroit.

Nya Lexus Ls presenteras idag i Detroit.

Väntar med spänning på nya flaggskeppet Lexus Ls som presenteras i Detroit idag. Vi kommer att få se den under kvällen säkert på andra motorhemsidor och några dagar senare som vanligt här på VIB hemsida då man alltid är relativt sena än andra av någon anledning.

Uppdaterat: 2017-01-09 11:59

Kommentarer

Skall bli spännande! Alltid kul med nya flaggskepp då de ju ofta innehåller teknik som framtida billigare modeller blir utrustade med.

Jag tror på mer elektrifiering och mängder av nya intelligenta säkerhetssystem som Lexus brukar ha.

Sedan hoppas jag på ny design som också tilltalar en kräsen kundgrupp i EU;)

MVH AL

Uppdaterat: 2017-01-09 12:42
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Gärna en något återhållen grilldesign och lite mindre men mer balanserade veck.

Uppdaterat: 2017-01-09 13:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det lär väl visa sig så småningom: http://www.lexus.com/concept/LS/

Uppdaterat: 2017-01-09 13:13
Power to the people

Yuck!
Den lär sälja bra i länder som slutar på "-stan" och möjligen i USA.

Uppdaterat: 2017-01-09 15:37

Jaha, jo den är ju snygg i det mesta, men fronten!
Huga... oj-oj-oj!

Uppdaterat: 2017-01-09 15:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Påminner om Tesla Model S, med front och bakparti från Lexus.

Uppdaterat: 2017-01-09 15:54

Ja fronten förstör bilen fullkomligt, även om det är bättre här än på NX och RX. Men vi har ju inte sett det färdiga resultatet än;).

MVH AL

Uppdaterat: 2017-01-09 16:11
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Påminner om de där leksaksrobotarna som var populära i Japan på 80-talet.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-01-09 16:12

Hela fronten ser förfärlig ut, det hjälper inte att man lyckats hyfsat med det övriga, den grillen ger mig kalla kårar efter hela ryggen.
Usch!
Jag tyckte Lexus hade riktigt snygga modeller för femton år sedan, men nu.....

Uppdaterat: 2017-01-09 20:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tycker fronten passar till skillnad mot tidigare version där fronten egentligen var en del i ett facelift och kändes dittvingad.
Nu hänger allt i hop på ett annat sätt. Riktigt snygg och svulstig och kommer nog att sälja bra i USA.

Uppdaterat: 2017-01-10 10:43

I denna kameravinkel tycker jag bilen ser riktigt grym ut för sin storlek

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-01-13 16:14

Jag håller med dig där Simon. Från den vinkeln har man lyckats väl, även om det fortfarande är lite identitetslöst.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-01-13 17:41
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Javisst är den snygg, ur vissa vinklar väldigt snygg och det är ju det som gör det så förskräckligt onödigt att hänga på en så fruktansvärd front.
Ett fullständigt onödigt effektsökeri som misslyckats kapitalt!

Uppdaterat: 2017-01-13 19:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Javisst Saabnisse, jag kan bara hålla med.

Men på LC500 är den lyckad tycker jag.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

https://www.netcarshow.com/lexus/2017-lc_500/800x600/wallpaper_02.htm

MVH AL

Uppdaterat: 2017-01-13 20:31
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

50% för stor!
Jag kan tänka mig den delad i tre delar där mittendelen, med nummerplåt, är lackad i bilens färg.
Men det kan naturligtvis inte Toyota tänka sig!

Uppdaterat: 2017-01-13 20:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja det hade nog gjort underverk. Men om man nu envisas med åbäket till grill så gör den sig bäst på LC500. Där smälter den in bättre än på vanliga Lexus- bilar.

Men smaken är som baken i en eluppvärmd saab-stol vintertid: grillad!!

MVH AL

Uppdaterat: 2017-01-13 20:44
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Lexus Europa ökade för tredje året i rad sin försäljning och slog nytt rekord igen, 74,316 sålda 2016

Uppdaterat: 2017-01-18 13:49

Vet inte om det är just att grillen liknar "hönsnät" som gör att den ser så anskrämlig ut. Hade kanske sett helt annorlunda ut med liggande ribbor.

Uppdaterat: 2017-01-18 14:02
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Är det så här du menar Hacken?
http://www.lexus.com/models/LX
Mjaa, jag vet inte om det hjälper.
Men det ser ändå inre sämre ut.

Uppdaterat: 2017-01-18 14:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Då säljer alltså Lexus ungefär 10 % av vad t ex Mercedes säljer - eller BMW eller Audi för den delen.

Uppdaterat: 2017-01-18 17:22

Pi, om siffran stämmer så är det inte dåligt, Lexus har ju till skillnad från de du räknar upp egentligen bara CT som är överkomlig för vanligt folk, de har ju aldrig sålt bättre och ökar från förra året då de slog alla tiders rekord, det är bara att gratulera att de hittat rätt

Uppdaterat: 2017-01-18 20:36

Nja...
CT = A-klass
IS = C-klass
GS = E-klass
LS = S-klass
NX = billigare SUV
RX = dyrare SUV

Men visst färre varianter men nog finns bredden.

Uppdaterat: 2017-01-18 20:45

I det som övriga tillverkare räknar som Europa (EU + EFTA) ökade några tillverkare sin försäljning 2016 enligt nedan:

Audi ökade sin försäljning med 64.000 bilar till 831.000 (+8,1%)
BMW ökade sin försäljning med 73.000 bilar till 822.000 (+9,8%)
MB ökade sin försäljning med 103.000 bilar till 840.000 (+13,9%)
Lexus ökade sin försäljning med 5.000 bilar till 45.000 (+13,5%)

Sålunda säljer Lexus ca 5% av vad de övriga 3 gör var för sig. Vad man gjort i Turkiet, Israel, Vitryssland, osv vet jag inte.

http://europe.autonews.com/assets/PDF/CA108648117.PDF

Uppdaterat: 2017-01-18 20:59
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ojdå vilken cirkus det blev :) Jag får förtydliga mig, en Lexus normalt utrustad är dyr i inköp och dyr i service dessutom ganska stor värdeminskning, de har ingen kombibil, så det är ytterst få vanliga som köper Lexus, några få utvalda återförsäljare

Man har inte satsat på volym utan mer att vara lite exlusiva, då säljer man inte så många, men att de säljer mer nu än någonsin är ju ett bra tecken på att de lyckats

Uppdaterat: 2017-01-18 21:15

BMW 1 serie från 235 500:-, A3 232 500:-, A-klass 228 900:-, CT 259 900:-
BMW 3 serie 292 600:-, A4 307 000:-, C-klass 318 900:-, IS 372 200:-
BMW 5 serie ej prissatt, A6 369 000:-, E-klass 380 900:-, GS 458 800:-
BMW 7 serie 965 500:-, A8 848 100:- S-klass 870 000:-, LS 1 136 800:-

Lexus är som sagt dyrast i samtliga klasser vilket säkerligen får många att välja annat

Uppdaterat: 2017-01-18 21:41

SiggeNn, med det resonemanget skulle inga exklusiva bilmärken överleva, men så är det ju inte och det vet du också

Uppdaterat: 2017-01-18 21:42

SiggeNn, så då tycker du att det är premium att handla på maxi, he, he, där har du din valfrihet ;)

Uppdaterat: 2017-01-18 21:45

Märkligt! Stoor är förvånad.
Jag är förvånad över att Stoor är förvånad, men jag kan ju ställa en liten enkel fråga.
De som kanske borde vara den största köpkretsen för Lexus är ju personer som kanske har barnbarn, skulle du Stoor, om duhörde till den gruppen, verkligen vilja utsätta dina barnbarn för åsynen av det fruktansvärda gapet?
Det spelar ingen roll om bilen är hur bra som helst, fronten är fel!
Det är synd för linjerna i övrigt är ok, men de som köper bilar i den här klassen vill sällan sticka ut med prålighet.
Det ska vara något mer diskret.
Som jag skrivit tidigare, Lexus var snyggare för femton år sedan!

Uppdaterat: 2017-01-18 21:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast "från-priser" på de europeiska premium-tillverkarnas modeller är ju sällan att jämföra med Lexus som väl har färre utrustningsnivåer och likaså färre tillval. Så man får säkert i de flesta fallen gå upp i utrustningsnivå för de europeiska bilarna för att matcha Lexus och då tror jag personligen inte att prisskillnaden är speciellt stor - så det är säkert inte orsaken att Lexus säljer sämre. Sen saknas absolut både flera motorval och kanske också kombi-modeller men de sistnämnda ersätts ju alltmera av SUV-segmentets bilar.
Sen håller jag nog till stor del med saabnisse i att Lexus var snyggare tidigare - i alla fall jämfört med dåtidens konkurrenter.

Uppdaterat: 2017-01-18 22:16

Pi, det jag skrev från början var just att det ger färre köpare då i princip bara CT är överkomlig för vanligt folk och då tror jag inte vanligt folk är beredda att lägga ut ens 260 000:- på en bil stor som en vanlig Golf, dyrare bil, dyrare service, större värdeminskning, begränsat med återförsäljare och verkstäder, så det är inte en vardagsbil på samma sätt som de övriga speciellt då de inte ens har en kombi, hade de velat sälja på volym så hade de låtit Toyotahandlarna sälja och serva

Uppdaterat: 2017-01-19 09:38

Fast Simon - Audi, BMW och Mercedes är till mycket stor del förmånsbilar så din förklaring räcker inte.

Uppdaterat: 2017-01-19 11:39

Pi, exakt och hur många företag tror du låter sina anställda köpa Lexus???

Uppdaterat: 2017-01-19 12:28

Vårt företag låter oss köra Lexus, vi har minst en nyare IS300h och en XN300h.
Allt handlar om inköpskostnad och CO2... vilket kanske diskvalificerar LS...

Uppdaterat: 2017-01-19 12:35
*Robban

Intressant artikel angående den omdiskuterade grillen, det ligger verkligen mycket tanke bakom denna

SJÄLVKLART HAR ÄVEN NYA LS LEXUS KARAKTERISTISKA GRILL.

Men inget är ”vanligt” i LS, inte grillen heller. Det tog över sex månader för teamet att med hjälp av intensivt CAD- och handarbete få den precis som det var tänkt. Den är uppbyggd av mer än 5 000 individuella ytor och har ett ytskikt som gör att den verkar ändra färg i olika ljusförhållanden.

Uppdaterat: 2017-01-19 12:41

"Men inget är ”vanligt” i LS, inte grillen heller. Det tog över sex månader för teamet att med hjälp av intensivt CAD- och handarbete få den precis som det var tänkt. Den är uppbyggd av mer än 5 000 individuella ytor och har ett ytskikt som gör att den verkar ändra färg i olika ljusförhållanden."
Ja du Simon, då är det ju konstigt att man misslyckades så kapitalt!

Uppdaterat: 2017-01-19 16:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tur att smaken är som...

Grillen är gräsligt ful. Resten av bilen är bättre men det är ändå en bit kvar till den verserade finkulturella europeiska designen som köparna här efterfrågar. Det är nog en av förklaringarna till att det främst är i USA som man säljer bilarna, ja förutom avsaknaden av vettiga drivlinor då.

Men, var och en får tycka som den vill och visst får man köpa Lexus som tjänstebil om man vill det även hos mig. Men det vill man inte;)

MVH AL

Uppdaterat: 2017-01-19 18:24
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Tur för bilverkstäderna att det är den verserade finkulturella europeiska designen och de vettiga drivlinorna som efterfrågas annars blev verkstäderna utan kunder läser man här.
http://mb.cision.com/Public/152/2169943/93446c183fd089f2.pdf

Uppdaterat: 2017-01-20 16:20
Elbil2

Previa; vill du verkligen ta upp det spåret med mig?

Det finns nämligen väldigt lite i det underlaget som säger att det är generellt över populationen som helhet.

Och det är ännu mindre ett argument i lyxbilsklassen. Där kunderna efterfrågar körkänsla, komfort och produktegenskaper i första hand.

På ett bilforum ter sig argumentet ännu mer malplacerat.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-01-20 17:04
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Men innan den sedvanliga kören drar igång: därmed inte sagt att Lexus bygger tråkiga, dåliga eller bilar med undermålig driftsäkerhet.

Men driftsäkerhet - och eventuella skillnader däri ( oklart hur stora dessa är) - utgör inget argument för nybilsköparen. Ännu mindre är det av intresse på ett bilforum där vi gillar att köra bil och prioriterar och värderar produktegenskaperna i första hand.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-01-20 17:14
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Modellår 2016 flera Toyota Auris med en ägare har kört på en halv år till 1 år för byte ut Toyota Auris och köpt in några märken som BMW, Kia, Mazda, Opel, Subaru och Volvo efter kollat från halv år sen till nu har kollat nästan varje dag på nätet bytbil.com med flera återförsäljare och hela Sverige.
Det var inte nöjda med Toyota därför byte till annan märken.

Uppdaterat: 2017-01-20 17:38
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html