Vi Bilägares forum

Volvo V90 D3 AWD

Volvo V90 D3 AWD

Har avverkat de första 30 milen

Uppdaterat: 2017-01-06 17:48

Kommentarer

Tog en liten tur på 5,5 mil och det blev 0,53 i förbrukning, det är lovande för en 1915kg tung fyrhjulsdriven bil vid -8 grader och is/snö-före.

Ingen raket men 150 hk räcker.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-01-06 17:55

Så blev den

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-01-06 17:55

Säkerhetssystemet har förresten elvärme i rutan på samma sätt som bakrutan (Toyota learn).
Vad gäller säkerhetssystem så känns Toyotas Safety Sense som Kinesiskt lågprisskräp i jämförelse med det här.
Autopilot fungerar också bra.

Skyltigenkänningen är av en helt annan dimension, det fungerar och betydligt fler skyltar känns igen, fartkameraskyltar visas tillsammans med hastighet och nedräkning i avstånd tills den passeras.

Uppdaterat: 2017-01-06 18:00

Det automatiska helljuset är helt fantastiskt, det styr undan, bländar ned och funkarv otroligt bra.

Uppdaterat: 2017-01-06 18:02

Problem, ja förardörren ska justeras.

Uppdaterat: 2017-01-06 18:05

Din medelhastighet var 67.5 kilometer i timmen. Ingen imponerande siffra direkt.

Uppdaterat: 2017-01-06 18:07

Då säger vi så.

Kan tillägga att Auris hybriden på samma sträcka drog ngt mer.

Uppdaterat: 2017-01-06 18:10

När jag låter bli att nolla genomsnittshastighetsmätaren har det genom alla år hamnat runt ett snitt mellan 50 och 55 km/h så 67 är inte att förakta om det inte är utan variation hela sträckan.

Uppdaterat: 2017-01-06 18:17

2 mil 100-väg resten 30, 50, 70, 80 och 90-väg.

Uppdaterat: 2017-01-06 18:36

Härligt Junkers, kommer att följa din tråd med stort intresse! Grattis till en fin bil

Uppdaterat: 2017-01-06 19:38
*Robban

Ja, grattis till en fin bil! Antar att det är stor skillnad i komfort jämfört med Aurisen. Blev själv förtjust i komforten i V90 vid provkörningen. Hur upplever du storleksskillnaden? Känns den stor, om du hunnit/vågat dig in på några trängre parkeringar? Jag kommer också att följa din tråd med stort intresse!

Uppdaterat: 2017-01-06 19:52

Den är stor utvändigt och i baksätet, i framsätet kanske ngt trängre än Auris faktiskt. Bagaget är ju ganska lågt men hyfsat stort.
Insynsskyddet är tyvärr uselt.

Komforten är mycket bättre och den 8-växlade autometen märker man knappt av vid växlingarna.

Infotainment är inget annat än fantastiskt i jämförelse.

Uppdaterat: 2017-01-06 20:04

Märkligt! Enligt "Styggavargen" ska ju den här bilen dra runt litern milen ... minst!

Uppdaterat: 2017-01-06 20:12

Ja, kan tänka mig att den känns lång om man ska backa ur nån trång P-ficka vid snabbköpet... Redan V70n är lite stor på P-platser gjorda på Amazonens tid. ;) Insynsskyddet brukar tyvärr vara sladdrigt på Volvo... Tråkigt att dom inte förbättrat det. Men komforten är bättre även än V70, kände jag under den korta provturen, och den 8-växlade automaten är skön! :) Men lite förvånande att du upplever framsätet ngt trängre än Auris!!! Är det den breda mittkonsolen som är orsaken?

Uppdaterat: 2017-01-06 21:28

Jag är den tunga typen och insteg och dörrar är betydligt bredare på V90.

Uppdaterat: 2017-01-06 22:45

En momentum business advanced du plockat ut? Hur har du mer specat den?
Jag hämtar ut min om en månad, blir intressant att följa om vi upplever samma fördelar respektive nackdelar.
Jag valde däremot enbart fwd men inscription istället. Prioriterade lite mer lull-lull istället för awd. Går från en XC70 awd nu men bor i södraste Sverige o känner inte jättebehovet.

Uppdaterat: 2017-01-06 22:52

Momentum business advanced med teknikpaket och subwoofer samt carplay.
Valde AWD för att få den 8-stegade lådan och den lite bättre motorn.
Klimatpaket med Volvo on call.
Värmda spolarmunstycken och bärkassehållare.

Uppdaterat: 2017-01-06 23:15

Ja 1l per mil blir nog svårt att komma upp i.
Körde i busväder idag men nysnö på vägen, hamnade bakom plogbil första två milen som snittade ca 30km/h, kökörningsassistenten fick jobba. Totalt 87km och snitt 0,52.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-01-07 16:46

Sedan körde jag lite 120-väg, för kort för att dra slutsatser men betydligt snålare än hybriden! 0,56.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-01-07 16:48

Så här ser navigation ut (bilden ljuger med moaremönster, det är knivskarpt):
Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-01-07 16:51

Fartkameravqrning:
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-01-07 16:51

34 km lugn körning 60-100, 0,48l/mil.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-01-07 16:53

Så snyggt att den lägger in en rödmarkering på hastighetsmätaren för gällande maxhastighet! :)

OK, det var på så sätt V90 upplevdes trängre i framsätet. Den tjockare dörren och tröskeln är du nog tacksam för om du blir påkörd från sidan. ;) Men förhoppningsvis slipper du testa den "funktionen" även i denna bil.

Uppdaterat: 2017-01-07 19:46

Grattis till en rejält fin och framför allt intressant bil, junkers! Följer tråden med stort intresse och hoppas du pepprar den med dina synpunkter och erfarenheter.

Uppdaterat: 2017-01-07 20:17
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Grattis Junkers till den fina bilen. Vilken fin interiör och förarmiljö det är i V90.

Uppdaterat: 2017-01-07 21:42

Ja den interiören är för jävla snygg. Ja hela bilen är väldigt intressant. Kan nog bli en fullträff för Volvo och även för dig Junkers.

Uppdaterat: 2017-01-07 22:53
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Måste hålla med om att den ser väldigt trevlig ut - även om det inte kommer att stå en sån på vår gård. Men strular den inte så borde Junkers helt klart bli nöjd. Liiiite annan klass än Aurisen...:)

Uppdaterat: 2017-01-07 23:15

Nu börjar man se V90 dagelidags ute i trafiken så försäljningen börjar få fart, ska bli intressant att se om den kommer upp i V70s nivåer.

Riktigt snygg i verkligheten, länge sedan men vred på huvudet när en Volvo rullade förbi... :-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Grattis Junkers! En aning avis..! ;-)

Uppdaterat: 2017-01-08 18:07
Power to the people

Röststyrningen är också väl utbyggd så det mesta kan man be bilen om tex:
Sätt på rattvärme
Ställ temperaturen på 21 grader
Ring x,y mobil
Navigera till adress
Rikta luften mot benen
Slå på defroster
Mm mm

Uppdaterat: 2017-01-09 18:05

dp

Uppdaterat: 2017-01-09 18:06

Volvo on call med tillhörande telefon eller ipadapp är rätt trevlig faktiskt!
Man kan se status på det mesta i bilen såsom låsning, vätskenivåer, biltemperatur, var bilen är mm mm.

Man kan styra bränslevärmaren helt och hållet från appen inklusive timerinställningar.

Man kan starta motorn från appen, på vintern startas stolsvärme och rattvärme samtidigt och på sommaren startar kylan.

Om man går ifrån bilen utan att låsa så kommer ett meddelande i telefonen om att bilen är olåst sedan kan man låsa från telefonen.

En fullständig körjournal kan aktiveras också, då loggas varenda resa avseende körsträcka, bränsleåtgång startpunkt och slutpunkt mm. Man kan sedan kategorisera om det är privatresa eller tjänsteresa.

Bilens tankmätare och vägmätarinformation kan också läsas från appen.

Appen används också om man handlar på netonnet eller beställer mat för leverans till bilen.

Uppdaterat: 2017-01-09 18:06

VoC är grymt, har min andra VoC-Volvo
Tycker också att röststyrningen fungerade perfekt när jag testade V90, kommandon som inte S60 kan som gör att man inte behöver kladda på "TV:n"

Uppdaterat: 2017-01-09 21:07
*Robban

Inget speciellt att rapportera, subwoofer var ett bra tillval och dörren är nu justerad.
Dieselvärmaren går inte så bra när man bara kör 3km turer under veckorna, batteriet räcker inte till.
Förbrukningsmätaren verkar visa lite för högt för ovanlighetens skull, den hade dragit 5% mindre än den visade när jag jämförde mot tankning.

Kameran förstärker dammkorn mm nedan för de syns inte alls mycket i verkligheten.

En liten tur idag med först 90-väg sedan 80 och till sist 100 + stadskörning (111 mil kvar till tom tank efter 9 mil!):

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Sedan lite motorväg, den drar inte mycket mer på motorväg, här är det körning med autopilot inställd på först 123 och sedan mestadels 113 km/h:

Bild borttagen.

Android Auto:

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-01-21 14:46

junkers skrev: "Dieselvärmaren går inte så bra när man bara kör 3km turer under veckorna, batteriet räcker inte till."
Ja det där är ett skit, Tumregeln är att man måste köra lika länge i tid som Dieselvärmaren går för annars måste man underhållsladda. Så på vintern vid kyla under -5 grader måste jag underhållsladda för jag åker i 17 minuter och värmaren går i 20-25 minuter ca.

Uppdaterat: 2017-01-21 15:57
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Hej! Kul att följa din tråd. Funderar på att slå till.Jag är lite extra nyfiken på förbrukningen. Hur blev summeringen efter första tankningen? Antal liter och antal mil och hur förhöll sig verkligheten till färddatorn?

Uppdaterat: 2017-01-23 17:40

Så här ser det ut just nu med ungefär blandad körning, kanske ngt övervikt på stadskörning.
Om den visar 5% för mycket även denna gång så är det ca 0,55 i snitt.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-01-23 18:16

Så här ser det ut just nu med ungefär blandad körning, kanske ngt övervikt på stadskörning.
Om den visar 5% för mycket även denna gång så är det ca 0,57 i snitt på de 29 milen.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-01-23 18:17

Har du haft möjlighet att testa infotainment när bilen stått ett tag i minusgrader?
Tänker då främst på touchfunktioner och om dom fungerar direkt från start.

Uppdaterat: 2017-01-23 18:17
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
junkers skrev:

Hamnade på 0,84 med mestadels 3-5km långa körning och med dieselvärmaren använd så mycket det gick.
Färddatorn sa 0,89 så den visade för hög förbrukning.
Min Toyota Auris drog under liknande körning 0,68 dock utan dieselvärmare.
Den drog alltså 1,5 dl mer per mil än Auris vid stadskörning vintertid..

På din Volvo om du kan prova utan dieselvärme med stadkörning får du ännu mindre bränsleförbrukning!

Uppdaterat: 2017-01-23 18:18
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Första tankningen går inte att använda pga att jag grejade för mycket så har ingen koll på hur den räknade.
Andra tankningen hamnade på 0,84 med mestadels 3-5km långa körning och med dieselvärmaren använd så mycket det gick.
Färddatorn sa 0,89 så den visade för hög förbrukning.

Min Toyota Auris drog under liknande körning 0,68 dock utan dieselvärmare.
Den drog alltså 1,5 dl mer per mil än Auris vid stadskörning vintertid..

Uppdaterat: 2017-01-23 18:20
Reverend Benny skrev:

Har du haft möjlighet att testa infotainment när bilen stått ett tag i minusgrader?
Tänker då främst på touchfunktioner och om dom fungerar direkt från start.

Inga problem alls med detta ännu, haft ca -10 några dagar.

Uppdaterat: 2017-01-23 18:22
GF skrev:

junkers wrote:Hamnade på 0,84 med mestadels 3-5km långa körning och med dieselvärmaren använd så mycket det gick.
Färddatorn sa 0,89 så den visade för hög förbrukning.
Min Toyota Auris drog under liknande körning 0,68 dock utan dieselvärmare.
Den drog alltså 1,5 dl mer per mil än Auris vid stadskörning vintertid..
På din Volvo om du kan prova utan dieselvärme med stadkörning får du ännu mindre bränsleförbrukning!

Jag har räknat med att den ska dra mer i stadskörning och vintertid men kommer nog ta igen en del på motorvägskörning där den verkar ligga 1dl per mil lägre.
Start/stopp går in ganska tidigt så vid rödljus är motorn avstängd.

Sedan finns en eco-funktion som gör att bilen har frihjulsfunktion, släpper man gasen över 60 så kopplas drivningen bort och man rullar låååångt.

Annan käck funktion är att det verkar finnas en lutningssensor så när man parkerar över en viss lutning så drar den automatiskt parkeringsbromsen när man stänger av bilen. Självklart går det även ställa in den så att den alltid drar handbromsen och även vid normal körning när man står still så man slipper att hålla foten på bromsen, då väljer den antingen p-bromsen eller de vanliga bromsarna beroende på lutning mm.

Uppdaterat: 2017-01-23 18:28

Kul att höra att du är nöjd med din Volvo, förbrukningen verkar vara helt OK för en så pass stor bil, med automat och AWD.
Gällande förbrukningen på vintern så är det ju klart att man kör värmaren, en kall bil är överskattat!
Har inte testat om det är automatisk handbroms på min S60, om det lutar, måste testas, frihjulet är kul att köra med, men det kräver att man tränar...

Uppdaterat: 2017-01-23 20:56
*Robban

Skillnaden mellan t ex -10 och -30 är gigantisk, junkers. -10 säger tyvärr inte mycket.

Uppdaterat: 2017-01-23 20:58

Nä men vi har nästan aldrig kallare än så här.

Uppdaterat: 2017-01-23 21:24

Då är det inte lätt att testa vid lägre temperaturer junkers men jag hade Golfen parkerad en natt när det var runt 30 minusgrader och då var displayerna som visar temperaturinställningen för klimatanläggningen en aning sega första minuten efter starten... Men det gick rätt snabbt över så inga egentliga problem.

Uppdaterat: 2017-01-23 23:00

Tankade idag, färddatorn sa 0,65 och tankningen visade 0,65.
Färddatorn verkar vara hyfsat korrekt alltså.

Uppdaterat: 2017-01-29 15:16

Hyrde och körde en V90 D5 AWD förra helgen, den landade på 0,65 l/mil vid pump. Körde 48 mil varav ca 10 mil i stadskörning.
En imponerande kärra minst sagt!

Uppdaterat: 2017-01-29 18:19
Power to the people

Har nu beställt en V90 D3 AWD Business Advanced. Lång leveranstid tyvärr bilen verkar ju lovande:)

Uppdaterat: 2017-02-07 12:56