Vi Bilägares forum

Det glada 80/(90)-talet del 2: Nissan 300zx twin turbo 1991

Det glada 80/(90)-talet del 2: Nissan 300zx twin turbo 1991

Fortsättning på det glada 80-talet del1

Det är otroligt trångt under huven på en Nissan 300zx

Med pengar på fickan började jag leta efter ett nytt objekt. Jag hittade en Nissan 300zx i Göteborg. När jag tänker tillbaka på det brände nog pengarna i fickan från Poscheförsäljningen lite väl mycket i fickan. Inte att bilen inte är i okej skick, men jag hade nog kunnat hitta en bil i bättre orginalskick om jag varit lite kallare. Men så kan det vara.

Nissan 300zx är en bil som inte är det den utger sig för. Den har mycket avancerad teknik med 4-hjulsstyrning (HICAS) och en massa annat som vi idag tar som givet i en bil som ACC, farthållare, ABS, centrallås och det fanns också en elektroniskt reglerbar fjädring. Min har dock inte det. Allt detta kombinerat med en V6a på tre liter med dubbla turboaggregat talar ju för att det är en rejäl sportbil. Men jag skulle nog säga att det mer är en touringvagn.

Det finns två fördelar med Nissan mot Porschen. 1. Den har ODB1. Så det går att läsa ut felkoder. Det är bra, då det är en bil med en massa el, och kabelmattans kvalitet är ganska tveksam. Där finns en del att pilla med.

Kontaktstycket till tomgångsgivaren var i så där skick.

2. Det finns en gigantisk community. Det finns verkstadsmanualer, forum och videoguider om allt.

Min bil har ett ganska brokigt förflutet. Den har varit stulen en gång. Det sitter en hel del fina uppgraderingar på som bromsar från Nissan 350z vilket gör stor skillnad mot orginal. Det gör dock tyvärr att man måste ha minst 18 tums fälgar på, och valet den förra ägaren gjorde i fälgväg lämnar i mina ögon en hel del att önska. Så det får man väl göra något åt framöver.

När jag köpte bilen satt det även ett eftermarknad vedervärdigt bakljus på den men det har jag återställt till original.

Förarmiljön i en Nissan 300zx är väldigt tjusig tycker jag, men djupa sittbrunnar och futuristiska stolar.

Alla reglage är väl samlade i satelliter kring ratten och layouten funkar jättebra även idag, 27år efter att bilmodellen lanserades.
Motormässigt har ju den här bilen redan från början 280 hästkrafter och min har dessutom en modifierad styrbox. Det är det galnaste jag kört, och långt mycket mer än vad jag klarar av och då är den ju ändå väldigt lugnt trimmad mot vad de kan vara. Men det är en väldigt trevlig bil att köra, det känns att den är tung, men den känns väldigt modern trots sin ålder. Jag som är 46 år kör nog den mycket lugnare än någon gjort de senaste 10 åren.

Nu i vinter har jag börjat lyfta ut inredningen för en rejäl städning och uppgradering av ljudisolering, därefter skall jag gå över alla elektriska anslutningar i motorutrymmet och byta ut kontakter och kablage som är dåligt. Långsiktigt skall jag återställa bilen mer i orginalskick och uppdatera fjädringen med nya dämpare, fjädrar och bussningar i upphängningarna.

Ett utförligt test på Nissan 300zx kan du hitta här: https://www.youtube.com/watch?v=bI8sRRWbSX8

fortsättning följer.

Uppdaterat: 2016-12-23 11:05

Kommentarer

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-12-23 11:06

Riktigt snygg. Fula fälgar men OK om man istället kan få bromsarna från 350. Måste ge ett gott bett. Har alltid legat högt på min vill-ha lista. Körde den en hel del i USA när jag bodde där och som du säger, en grym touring vagn.
Satelliter är klart underskattat. Något jag saknar dessa oerhört från mina Citroen CX, GSA och BX (första generationen). Lite annorlunda och tar en stund att vänja sig vid men när man gjort det märker man hur dumt det är med pinnar.
Visa gärna mer.

Uppdaterat: 2016-12-23 11:55

På min gamla Isuzu Piazza turbo var det ställbara satelliter. Praktiskt att flytta undan dem när man ville köra aktivt.

En 300ZX fanns i drömmarna när de kom, men det är lite för mycket GT-vagn så jag har aldrig tagit steget. En lite väl justerad 180SX fick fungera på strippen och på bana ett tag.

Uppdaterat: 2016-12-23 23:30

Jag fick möjligheten att provköra bilmodellen innan den lanserades i Sverige och jag kommer ihåg att den gick i 160 kmh på ettan när man axade iväg på E4. Ingen lättmekad bil där man inte ens kunde få ner ett finger mellan prylarna i motorrummet.

Uppdaterat: 2016-12-23 23:41
Elbil2

Hej. Isuzun har jag spanat en hel del efter. Finns inte många kvar nu. Hur var den? En annan het japansk sportbil man kan tänka sig är ju en Mazda RX7 sista modellen. Men att hitta en utan en massa tonårsplast på verkar vara lögn.

Uppdaterat: 2016-12-24 06:50

Isuzu Piazza är i princip en Kadett C med något förfinad väghållning och turbo. För sin tid var den kul ungefär jämbördig med 924 turbo. Jag tror det blir svårt att hitta en utan rost.

Sista RX7 är också en modell jag alltid suktat efter. De är dock också snudd på veteranbilar nu.

Uppdaterat: 2016-12-24 17:43