Vi Bilägares forum

Däcktrycksövervakning

Däcktrycksövervakning

Letar på google om olika bilmärken med fabriksmonterad endast Indirekt TPMS och hittar inte information eller fakta.
Om ni kanske vet?

Uppdaterat: 2016-12-11 20:00
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Kommentarer

Volvo har iTPMS på 60/70/80-serien, vet inte vad 40-serien har, 90-serien har dTPMS
(iTPMS är ABS-mätning, dTPMS är med sensorer)

Uppdaterat: 2016-12-11 20:08
*Robban

iTPMS är ju helt ute!
Framtiden ligger helt i dTPMS, det är något som verkligen kommer att ge lönsamhet.
Ja, inte åt brukarna förstås.

Uppdaterat: 2016-12-11 20:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

iTPMS är ju helt ute!
Framtiden ligger helt i dTPMS, det är något som verkligen kommer att ge lönsamhet.
Ja, inte åt brukarna förstås.

Ja, iTPMS kommer inte ge några pengar till eftermarknaden...

Uppdaterat: 2016-12-11 20:26
*Robban

Vad jag var så kör VAG (Audi, VW, Seat och Skoda) med indirekt via ABS.
BMW har direkt med sensorer vad jag vet.

Jag tycker inte det är värt med sensorer. Det blir bara ännu en onödig utgift...

Uppdaterat: 2016-12-11 20:30

"i" brukar ju stå för intelligens, vad "d" står för är dock mindre bekant. Dement? ;-)

Jag kan för mitt liv inte förstå varför man har d-systemet ö.h.t. En del säger att det är bra, då det även håller reda på trycket i reservdäcket. Hur många nya bilar har ett luftfyllt reservdäck idag?

Uppdaterat: 2016-12-11 20:32
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi, jag skrev ju i #3 vad d skulle vara bra för.
F. ö. läste jag att i kopplat till ABS var en svensk uppfinning!

Uppdaterat: 2016-12-11 20:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Intressant läsning. Jag visste inte att iTPMS ska snart lägga ned och fortsätta dTPMS även Peugeot, VW och Volvo framöver.
Toyota har dTPMS och kostar 300 kr exkl.moms för programmera från verkstad och får jag sänkt 220 kr rabatt blir 80 kr exkl.moms. Jag betalar första gång 100 kr. Nästa år 2017 april om den står 375 kr inkl.moms då får jag säga vill sänka räcker att betala 100 kr inkl.moms för bara programmering OBD2 från verkstad efter jag byter däck själv.

Uppdaterat: 2016-12-11 20:47
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

saabnisse, jo jag läste det. Men seriöst, varför har man "d"-systemet? Det måste finnas något som tillverkarna vet - och som jag inte förstått.

Uppdaterat: 2016-12-11 20:52
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

D:t är lite coolt att kunna säga att "jag har 2,7 i vänster bakhjul, men bara 2,6 i höger, älskling..." Kanske kan bli ligga då?
Med "i" får man ju inte veta något än att det bara är gröna pluppar i skärmen...

Uppdaterat: 2016-12-11 20:55
*Robban

V90 har iTPMS såenannanrobban har fel.
Fler och fler överger dTPMS

Standard i V90 lägsta nivån av utrustning:

KINETIC

Utrustningsnivån Kinetic förhöjer upplevelsen i din Volvo V90, med både flärd och funktion.
6-stegad manuell växellåda (D3, D4)
8-stegad automat (D5, T5, T6, T8)
Aluminiumfälgar 17" 7-ekrad Silver med däck 225/55 R17 (D3, D4)
Baksäte med 60/40 delning
Barnsäkerhetslås via vred i dörrens kortsida
Belysta make-upspeglar i båda solskydden
Capless filling - Tankpåfyllning som förhindrar fel bränsle i tanken
Dekorinlägg: Charcoal
DRL-ljus fram med automatiskt halvljus
Elektriska fönsterhissar
Elmanövrerad parkeringsbroms
Fjärrstyrt centrallås
Färddator
Förardisplay, 8" digital
Hill start assist
Insynsskydd semi-automatiskt
ISOFIX-fästen i baksätets ytterplatser
iTPMS - däcktryckskontroll
Intellisafe standard funktioner:
ABS -bromsar
Automatisk bromsning efter kollision
Automatisk hastighetsbegränsare via vägskyltar
Automatisk upplåsning av dörrar vid kollision
Bromspedalkollaps vid krock
City Safety generation 3:
Cross traffic detection with full auto brake
Collision warning with full auto brake
Cyclist detectionwith full auto brake
Large Animal Detection
Pedestrian detection with full auto brake
Distance Alert
Driver Alert Control
Framstolar med WHIPS - system för att förhindra whiplashskador
IDIS ( Intelligent Driver Information System)
Intellisafe Assist Adaptiv konstant farthållare
Krockenergiabsorberande stolsdynor
Krockgardin IC
Krockkudde, förar -och passagerarsida
Lane Departure Warning
Run Off Road Mitigation
Sidokrockkuddar SIPS i framstolar.
Trafikskyltsinformation
Justerbar ratt i höjd- och längdled
Klimatautomatik (2-zons)
Klädsel: Textil
Lastnät (kan förvaras under lastgolvet)
Larm - Volvo Guard
Led-belysning, "Follow me home" funktion
Luftkvalitetssystem med Multifilter
Låsbara hjulbultar
Läderklädd 3-ekrad ratt med dekorinlägg i uni deco
Läderklädd växelväljarknopp.
Nackskydd bak, elektriskt fällbara
Navigation, internet maps. Online navigering
Nyckelavstängning av passagerarkrockkudde
Passagerarstol med tiltbar sittdyna
Rails integrerade svarta
Rattknappar för ljudanläggning
Regnsensor
Ryggstöd bak, elektriskt fällbart
Strålkastare, halogen
Svankstöd framstolar, 4-vägs elmanövrerade
Torkarblad med integrerat spolarsystem
Yttertemperaturmätare
Aluminiumfälgar 18" 10-ekrad, Silver, Turbindesign med däck 245/45 R18 (D5, T5, T6)
Ljudanläggning Sensus High Performance 9"

Uppdaterat: 2016-12-11 20:56

dTPMS är idiotiskt dyrt.
På Toyota är det extra idiotiskt eftersom man inte ens kan se trycket och få verkstäder verkar kunna hantera det.

Uppdaterat: 2016-12-11 20:58

Junkers, finns det som tillval då, vill minnas att jag sett det på åtminstone XC90, med siffrorna i displayen?

Uppdaterat: 2016-12-11 21:10
*Robban

Inte vad jag vet men är osäker på det, standard på S/V90 är iTPMS är det enda jag vet.

Edit:
XC90 har dTPMS på i vart fall någon modell enligt instruktionsböcker.

Uppdaterat: 2016-12-11 21:17

@EnannanRobban
Just har jag nyss kollat på google och skriver iTPMS på Volvo V90 och XC90 gäller årsmodell 2016 och 2017 som junkers har rätt.
Nu vet jag att det blir inte lägga ned iTPMS då blir det fortsätta som vanligt Peugeot, VW och Volvo.
Jag tycker är för dyrt som tjänar verkstad blir glad för kund blir sur att får betala 2 ggr per år att programmera och en gång 5 år byta batteri 8 däck som vinter och sommardäck som installerad med dTPMS.

Uppdaterat: 2016-12-11 21:21
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Läste någonstans om att även iTPMS kunde falsklarma under vissa omständigheter. Minns inte riktigt vilka, men tror halt väglag var en tänkbar orsak. Så helst skulle jag vilja vara utan alla former av TPMS, men måste man välja så låter trots allt iTPMS som enklast att leva med. Tråkigt om Volvo börjat ha dTPMS på vissa modeller... Jag skulle, likt TS, vilja hitta någon info om vilket system olika bilar använder. Känns som ytterligare en faktor att väga in vid bilköp framöver... Blir väl snart ingen kvar som klarar kravspecen. :P

Uppdaterat: 2016-12-11 21:35

dTPMS känns bara försvarbart i länder som inte behöver vinterdäck, dvs man har samma fälg/däck året runt.

Uppdaterat: 2016-12-11 21:53

Så här är Volvos strategi, man har haft dTPMS men:
Ser ut som man under 2015 gick över till att använda iTPMS på
dom flesta modeller utom nya XC90 och V60 Plug-in Hybrid/Twin Engine
S/V90 har det alltså inte utan det är iTPMS.

Uppdaterat: 2016-12-11 21:55

Så kan det nog vara Junkers, vill minnas att min S60T5 byggdes precis efter att de tagit bort dTPMS på 60-serien.
Då kan det ha varit när jag testade T8 som jag såg det i "TV:n"

Uppdaterat: 2016-12-11 21:57
*Robban

Skönt att höra att Volvo går åt rätt håll! Blev lite orolig där ett tag...

Uppdaterat: 2016-12-11 22:10

I Golfklassen så har VAG, Peugeot och Mazda iTPMS. Kan säkert finnas nån annan men de flesta övriga populära modeller i den klassen har än så länge inte iTPMS. Kollade detta för ett drygt år sedan i samband med bilbytet som gjordes då.

Uppdaterat: 2016-12-11 22:15

Just ser jag att V70 kunna installera iTPMS och avinstallera dTPMS.
http://accessories.volvocars.com/sv-se/V70(08-)/Accessories/Document/VCC-481732/2016

.

Uppdaterat: 2016-12-11 22:15
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Pi, har Golf iTPMS? Funderar på en sådan till frun...

Uppdaterat: 2016-12-11 22:22
*Robban

Robban, Golf har definitivt iTPMS, har vi hört mycket här. Dvs ABS-systemet övervakar.

Uppdaterat: 2016-12-11 22:26

Visst är det så Robban !

Uppdaterat: 2016-12-11 22:27

Så om man vill ha iTPMS så kan vi hittills räkna in Volvo, VAG, Peugeot och Mazda. Några fler?

Uppdaterat: 2016-12-11 22:29

Volvo är väl inte kristallklart, Rutger... Eller missuppfattade jag tidigare inlägg ?

Uppdaterat: 2016-12-11 22:34

Volvo utom XC90 och ngn enstaka modell som få köper är ok.

Uppdaterat: 2016-12-11 22:40

Pi - Junkers skrev: "Ser ut som man under 2015 gick över till att använda iTPMS på
dom flesta modeller utom nya XC90 och V60 Plug-in Hybrid/Twin Engine". Det tolkar jag som att det är grönt på alla nya Volvo om man bara undviker dessa två modeller, vilka ändå inte intresserar mig. ;-) Men det kan möjligen finnas ytterligare fallgropar där, så bäst kolla upp noga innan ev. köp.

Googlade nyss på Subaru och dom använder tydligen dTPMS. :(

Uppdaterat: 2016-12-11 22:40

Roligt att det är Svenska Nira som levererar iTPMS till nöstan alla som använder det!
http://www.multivu.com/players/English/72762512-nira-tyre-pressure-monitoring-volvo/links/72762512-swedish.pdf

Uppdaterat: 2016-12-11 22:46

Wikipediia:
Since factory installation of TPMS became mandatory in November 2014 for all new passenger vehicles in the EU, various iTPMS have been type-approved according to UN Regulation R64. Examples for this are most of the VW group models, but also numerous Volvo, Opel, Ford, Mazda, PSA, FIAT and Renault models. iTPMS are quickly gaining market shares in the EU and are expected to become the dominating TPMS technology in the near future.

Uppdaterat: 2016-12-11 22:47

http://niradynamics.se/products/tpi

Uppdaterat: 2016-12-11 22:48

Min Honda Civic Tourer (2014) har i alla fall iTPMS. Vet dock inte om Honda kör det rakt av eller om det varierar bland olika modeller.

Uppdaterat: 2016-12-11 22:51

Ja, Honda har ingen ÅF här i Sveriges 6:e (tror jag det är) största stad så det märket har jag dålig koll på...:) Så du har säkert rätt, muskorv.

Uppdaterat: 2016-12-11 22:55
junkers skrev:

Wikipediia:
Since factory installation of TPMS became mandatory in November 2014 for all new passenger vehicles in the EU, various iTPMS have been type-approved according to UN Regulation R64. Examples for this are most of the VW group models, but also numerous Volvo, Opel, Ford, Mazda, PSA, FIAT and Renault models. iTPMS are quickly gaining market shares in the EU and are expected to become the dominating TPMS technology in the near future.

Härligt, listan utökas! :)

Uppdaterat: 2016-12-11 22:58

Eftersom en övergång till iTPMS verkar ske så är det nog väldigt viktigt att kolla den enskilda modellen man är intresserad av.
Audi verkar ha köpt det svenska bolaget som levererar iTPMS till nästan alla...

Uppdaterat: 2016-12-11 23:02

Fast för ett år sen och i Golfklassen så hade inte Opel, Ford eller Renault iTPMS - av de som räknades upp ovan. Fiat kollade jag inte och inte heller Citroen med Peugeot hade som sagt iTPMS. Så det gäller nog att kolla noga - inte ens säkert att säljaren känner till läget beroende om en övergång till iTPMS nyligen skett.

Uppdaterat: 2016-12-11 23:12

Det finns helt klar "fällor", så som ni säger, bäst kolla noga!

Uppdaterat: 2016-12-11 23:17

Min merca har iTPMS

Uppdaterat: 2016-12-12 12:18
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Indirekt iTPMS standard bilmärken är
Alfa Romeo 2015-10 till senare.
Audi.
Citroen.
Fiat.
Honda.
Mazda 2014-03 till senare.
Peugeot.
Seat.
Skoda.
Volkswagen.
Volvo V90 2016-04 till senare och XC 60 2016-11 till senare.

Övriga annan märken och modell är Direkt dTPMS.

Hittar på nätet: http://www.tpmseuroshop.com/
Ni kan kolla där "SEARCH BY VEHICLE"

Uppdaterat: 2016-12-12 20:58
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Stämmer inte dessvärre.
Volvo (nya S/v90iTPMS):
Ser ut som man under 2015 gick över till att använda iTPMS på
dom flesta modeller utom nya XC90 och V60 Plug-in Hybrid/Twin Engine

dTPMS (Med givare i hjulen):
Däcktrycksövervakningssystem, dTPMS (Plug-in Hybrid/Twin Engine, Exkl. HK, JP, KR)
V60 2016, V60 2015, V60 2014, V60 2013

Däcktrycksövervakningssystem, dTPMS (V60, Ch –239300, Exkl. HK, JP, KR)
V60 2015, V60 2014, V60 2013, V60 2012, V60 2011

Däcktrycksövervakningssystem, dTPMS (Exkl. JP)
XC90 2016

Däcktrycksövervakningssystem, dTPMS (Ch –213265, Exkl. HK, JP, KR)
XC70 2015, XC70 2014, XC70 2013, XC70 2012, XC70 2011, XC70 2010, XC70 2009

Däcktrycksövervakningssystem, dTPMS (Ch –321936, Exkl. HK, JP, KR)
V70 2015, V70 2014, V70 2013, V70 2012, V70 2011, V70 2010, V70 2009, V70 2008

Däcktrycksövervakningssystem, dTPMS (Ch –675936, Exkl. HK, JP, KR)
XC60 2015, XC60 2014, XC60 2013, XC60 2012, XC60 2011, XC60 2010, XC60 2009

Däcktrycksövervakningssystem, dTPMS (Ch –346152, Exkl. HK, JP, KR)
S60 2015, S60 2014, S60 2013, S60 2012, S60 2011

Däcktrycksövervakningssystem, dTPMS (S80, Ch –188516, Exkl. HK, JP, KR)
S80 2015, S80 2014, S80 2013, S80 2012, S80 2011, S80 2010, S80 2009

iTPMS (Utan givare i hjulen)
Däcktrycksövervakningssystem, iTPMS (Exkl. HK, JP, KR)
S60 CROSS COUNTRY 2016

Däcktrycksövervakningssystem, iTPMS (Exkl. HK, JP, KR)
V60 CROSS COUNTRY 2016

Däcktrycksövervakningssystem, iTPMS (Ch 239301–, Exkl. HK, JP, KR)
V60 2016, V60 2015

Däcktrycksövervakningssystem, iTPMS (Ch 675937–, Exkl. HK, JP, KR)
XC60 2016, XC60 2015

Däcktrycksövervakningssystem, iTPMS (Ch 188517–, Exkl. HK, JP, KR)
S80 2016, S80 2015

Däcktrycksövervakningssystem, iTPMS (Ch 346153–, Exkl. HK, JP, KR)
S60 2016, S60 2015

Däcktrycksövervakningssystem, iTPMS (Ch 213266–, Exkl. HK, JP, KR)
XC70 2016, XC70 2015

Däcktrycksövervakningssystem, iTPMS (Ch 321937–, Exkl. HK, JP, KR)
V70 2016, V70 2015

Som synes går det inte att generalisera, man måste kolla upp enskild modell med byggår och serienummer.

Uppdaterat: 2016-12-12 21:10
junkers skrev:

Stämmer inte dessvärre.
Volvo:
Ser ut som man under 2015 gick över till att använda iTPMS på
dom flesta modeller utom nya XC90 och V60 Plug-in Hybrid/Twin Engine
dTPMS (Med givare i hjulen):
Däcktrycksövervakningssystem, dTPMS (Plug-in Hybrid/Twin Engine, Exkl. HK, JP, KR)
V60 2016, V60 2015, V60 2014, V60 2013
Däcktrycksövervakningssystem, dTPMS (V60, Ch –239300, Exkl. HK, JP, KR)
V60 2015, V60 2014, V60 2013, V60 2012, V60 2011
Däcktrycksövervakningssystem, dTPMS (Exkl. JP)
XC90 2016
Däcktrycksövervakningssystem, dTPMS (Ch –213265, Exkl. HK, JP, KR)
XC70 2015, XC70 2014, XC70 2013, XC70 2012, XC70 2011, XC70 2010, XC70 2009
Däcktrycksövervakningssystem, dTPMS (Ch –321936, Exkl. HK, JP, KR)
V70 2015, V70 2014, V70 2013, V70 2012, V70 2011, V70 2010, V70 2009, V70 2008
Däcktrycksövervakningssystem, dTPMS (Ch –675936, Exkl. HK, JP, KR)
XC60 2015, XC60 2014, XC60 2013, XC60 2012, XC60 2011, XC60 2010, XC60 2009
Däcktrycksövervakningssystem, dTPMS (Ch –346152, Exkl. HK, JP, KR)
S60 2015, S60 2014, S60 2013, S60 2012, S60 2011
Däcktrycksövervakningssystem, dTPMS (S80, Ch –188516, Exkl. HK, JP, KR)
S80 2015, S80 2014, S80 2013, S80 2012, S80 2011, S80 2010, S80 2009
iTPMS (Utan givare i hjulen)
Däcktrycksövervakningssystem, iTPMS (Exkl. HK, JP, KR)
S60 CROSS COUNTRY 2016
Däcktrycksövervakningssystem, iTPMS (Exkl. HK, JP, KR)
V60 CROSS COUNTRY 2016
Däcktrycksövervakningssystem, iTPMS (Ch 239301–, Exkl. HK, JP, KR)
V60 2016, V60 2015
Däcktrycksövervakningssystem, iTPMS (Ch 675937–, Exkl. HK, JP, KR)
XC60 2016, XC60 2015
Däcktrycksövervakningssystem, iTPMS (Ch 188517–, Exkl. HK, JP, KR)
S80 2016, S80 2015
Däcktrycksövervakningssystem, iTPMS (Ch 346153–, Exkl. HK, JP, KR)
S60 2016, S60 2015
Däcktrycksövervakningssystem, iTPMS (Ch 213266–, Exkl. HK, JP, KR)
XC70 2016, XC70 2015
Däcktrycksövervakningssystem, iTPMS (Ch 321937–, Exkl. HK, JP, KR)
V70 2016, V70 2015

Ja, det stämmer och jag har inte kollat på allt olika modellen och årsmodellen på 100 % endast Volvo efter tpmseuroshop.

Uppdaterat: 2016-12-12 21:12
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Enligt ovanstående: "Däcktrycksövervakningssystem, dTPMS (Ch –321936, Exkl. HK, JP, KR)
V70 2015, V70 2014, V70 2013, V70 2012, V70 2011, V70 2010, V70 2009, V70 2008" Jag har en V70 2013 och den har ingen TPMS över huvud taget. Missförstod jag något i ovanstående lista? V70 står ju angiven ända bak till 2008, men TPMS blev väl inte obligatoriskt i Sverige förrän 2014...

Uppdaterat: 2016-12-12 22:15

Listan är väl internationell eftersom den exkluderar länder så det har nog funnits ganska länge i andra länder ja.

Uppdaterat: 2016-12-12 22:18

Då är nästa fråga: Kan man vara säker på att man använder samma system på olika marknader? Men positivt ändå att GF hittat en lista, där man kan göra en första koll. Sen får man kolla upp just den bil man överväger köpa.

Uppdaterat: 2016-12-12 22:24

På vectra var övervakning med sensorer i däcken extrautrustning från 2003, det systemet fungerade så att om man monterade 4 däck utan sensorer så upptäckte datorn att man gjort det och stängde automatiskt av funktionen så man slapp varning eller problem tills man monterade 4 däck med sensorer då började det automatiskt fungera igen utan att man behövde göra någonting alls.

Kalibreringar och liknade behövdes inte, det sköttes automatiskt, varför klarar dagens teknik inte att göra så?

Synd att det kanske är olagligt med ett som kan stänga av sig numera ute i Europa

Uppdaterat: 2016-12-16 00:46

Jo - den lösningen hade ju varit att föredra för bilar med dTPMS, N-iklas. Men det är säkert som du säger att den inte är godkänd generellt inom EU.

Uppdaterat: 2016-12-16 08:55

@junkers
Kia har TPMS. Det har inte ITPMS. Du har köpt Optiman och måste lämna till verkstad att göra diagnostisera VDO och hålla 3 - 5 år batteribyte sensor dyrt. Vad säger du?
https://www.autoserviceprofessional.com/article/97996/dealing-with-tpms-problems-tips-to-avoid-issues-and-diagnose-glitches

Uppdaterat: 2018-08-07 15:47
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Tjänstebil så jag behöver inte bry mig men du har rätt och det är ett korkat system.

Uppdaterat: 2018-08-07 18:01

VW verkar smartare som mäter hjulomkrets som man nollar själv i färddatorn. Det absolut bästa hade väl varit att vara utan det, tycker jag, som har en fin digital luftpåfyllare som används ofta:)

Uppdaterat: 2018-08-07 18:46
FXX skrev:

VW verkar smartare som mäter hjulomkrets som man nollar själv i färddatorn. Det absolut bästa hade väl varit att vara utan det, tycker jag, som har en fin digital luftpåfyllare som används ofta:)

Jag har nog haft vag systemet i 15000 mil och haft tre smyg punkteringar lagat med flaskan.

Och jag tror att man får ett punktering larm på mindre än ett hg.
Ut och titta på däcket och resetta larmet och kör vidare och återkommer larmet innom kort då vet man vad som väntar.

Tycker det funkar aldeles ypperlig med vag systemet.

På bmwn x2 som jag testade såg man i klartext att dom pumpat i 3,2 kg runt om.
Varför skall jag veta det?
Det vet jag ju sedan jag pumpade.

Uppdaterat: 2018-08-07 20:05
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html