Vi Bilägares forum

Pris på begagnade Nissan Leaf

Pris på begagnade Nissan Leaf

Kollade lite på prisnivån nu på blocket från år 2013.
Nere nu på ca 180,000 kr för bilar som bara gått ca 2000 mil.
Stor skillnad mot ny men fortfarande en hel del pengar.
Mer intressant blir det kanske när dom kommer ner under 100,000 kr.
Kan ju många har då som en andrabil (eller förstabil vardagar).
En fråga är ju dock hur länge batteriet håller och vad det kostar att byta ut det.

Uppdaterat: 2016-12-04 23:00

Kommentarer

Under 100 tusen har Mitsubishi imiev kommit. Kortare körsträcka men den faller mig l smaken och plånboken. Batterierna blir nog reconditionerade. Kassa celler byts ut. Perfekt hobbyjobb.

Uppdaterat: 2016-12-11 10:51

Jag tror inte du ska stoppa ner näsan i batteriet. Jag har sett vad som kan hända. Krispigt är bara förnamnet.

Uppdaterat: 2016-12-11 11:10

trasten, bra varning där.

Som dom säger i USA.

Don't try this at home folks!

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-12-11 11:40

Pi, bra poäng där, att man kollar om bilen har leasat eller köpt batteri. Vet inte vad som är vanligast men gissar att dom flesta har köpt batteri, särskilt dom första årgångarna. Att hyra batteri var väl nåt som man kom igång med lite senare?

Uppdaterat: 2016-12-11 11:49

En bekant har just leasat en Leaf med 30kW batteri för 3500:-/månad i två år och 4000 mil. Han räknar med 200 km räckvidd och det räcker bra för honom.
Jag tycker det är en liten ful bil, men han åker oftast själv eller med en passagerare och "utseendet syns inte från förarplatsen"!
Jag tycker nog ändå att det verkar vara ett vettigare alternativ än den Tucson som min granne leasat för samma pengar, han skulle gott och väl klarat sig med en Leaf.

Uppdaterat: 2016-12-11 11:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nåja - om transralph försöker rekonda ett batteri till en elbil så blir det säkert rätt lugnt under helgerna här på forumet fortsättningsvis...:)
F ö när det gäller Leaf så har väl den gått att köpa både med "leasat" batteri och med "ägt" batteri så det gäller nog att vara på sin vakt.

Uppdaterat: 2016-12-11 13:21

Ja - kör din granne 4000 mil på 2 år så är ju totalkostnaden (exkl tvätt m m) 21 kr/mil + elenergin. Gissar att den kommer att dra strax över 1,5 kWh/mil och beroende på var han tankar så tillkommer ju den kostnaden. Så säg typ 23 kr/mil totalt... Såpass billigt är det nog svårt att köra den sträckan och under den tidsperioden med nån annan ny bil.

Uppdaterat: 2016-12-11 13:25

Här blir väl den stora frågan hur länge batterier håller och vad dom kostar att byta. Om man nu ska våga köpa en lite äldre Leaf så måste detta bli tydligare.

Uppdaterat: 2016-12-11 13:53

Jo - Nissan har väl tidigare bara haft 5 års garanti på batterierna vill jag minnas men numera har man väl de gängse 8 åren med viss milbegränsning. Men den är knappast problemet för de som åker elbil - frånsett taxi då.

Uppdaterat: 2016-12-11 14:30

Pi, kanske kan nån ringa Nissan och fråga vad man tar nu för ett utbytesbatteri? Skulle vara intressant.

Handlar det om ca 100,000 kr månne?

Uppdaterat: 2016-12-11 14:37

I USA kan man byta ut det ett gammalt mot ett nytt med högre kapacitet för 5500$
Vill man inte lämna ifrån sig det kostr det 6500$ istället.

Uppdaterat: 2016-12-11 14:58

Fast om batterigarantin är 8 år så lär man knappast byta batteri. Garantin brukar ju säga att typ 70 % av ursprungliga kapaciteten skall finnas och för många innebär det nog att bilen kan fungera flera år till.

Uppdaterat: 2016-12-11 15:01

Om vi leker med tanken att batteriet håller ca 8 år, och dagens äldsta Leaf är ca 4 år. Då blir ju frågan vad ett utbytesbatteri kommer kosta ca år 2020. 3-4 års prisutveckling till alltså.

Uppdaterat: 2016-12-11 15:33

Skall bli intressant och se hur det kommer att bli när de som köpt elbil idag behöver förnya batterierna. För de som hyr batterierna blir det väl ingen kostnad.

Uppdaterat: 2016-12-11 16:11
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Tja - typ 96 månadshyror a 1000 kr/mån innebär ju att man lagt ut närapå 100.000 kr i batterihyra under batteriernas garantiperiod. Sen tror jag faktiskt inte att de tar tvärslut efter garantiperiodens slut utan har dom säg 75 % kapacitet kvar så fungerar dom säkert flera år till - om man inte absolut behöver minst 80 % kapacitet.

Uppdaterat: 2016-12-11 16:15
Pi skrev:

Tja - typ 96 månadshyror a 1000 kr/mån innebär ju att man lagt ut närapå 100.000 kr i batterihyra under batteriernas garantiperiod. Sen tror jag faktiskt inte att de tar tvärslut efter garantiperiodens slut utan har dom säg 75 % kapacitet kvar så fungerar dom säkert flera år till - om man inte absolut behöver minst 80 % kapacitet.

Men i leasingavgiften på 3500:- ingår ju kostnaden för batterier.

Uppdaterat: 2016-12-11 17:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ett batteri till en e-up kostar 150 kkr enligt listan. Så vitt jag vet har inget sålts ännu.

Uppdaterat: 2016-12-11 22:24

Saabnisse - det var inte ditt inlägg jag syftade på utan Hackens fråga. Ditt inlägg kommenterade jag tidigare.

Uppdaterat: 2016-12-11 22:26
L. Mäkinen skrev:

Ett batteri till en e-up kostar 150 kkr enligt listan. Så vitt jag vet har inget sålts ännu.

Det var sanslöst dyrt.

Uppdaterat: 2016-12-11 22:27

Dyrt vet jag inte, men ganska mycket pengar är det.
Det är moduluppbyggt så om någon cell går sönder behöver man inte byta hela paketet.

Uppdaterat: 2016-12-11 22:54