Vi Bilägares forum

Jaguar XE - en liten test

Jaguar XE - en liten test

Efter att ha fått en Jagga som hyrbil i Tyskland under veckan, tänkte jag bibringa er mina synpunkter. Jag hade beställt en bil med automat och gps - således en MB C-klass eller liknande. Nu blev jag begåvad med ett substitut som initialt såg intressant ut: en Jagga XE i utförande R-sport. 2,0 diesel med 177 hk och bakhjulsdrift. 8-växlad automat. Nu blev upplevelsen inte som jag hoppats på..... Och jag som alltid tyckt om Jaguar och justa att denna modell är skitsnygg.

1. Bilen är dubbellåst. Detta innebär att man måste trycka på fjärrkontrollen 2 ggr för att komma in i den eller öppna bagageluckan. Ingen stor sak men man frågar sig - varför?

2. GPS pratar engelska - resten av bilen pratar tyska. Alla menyer gällande inställningar var på tyska, navigatorn har engelska som språk. Navigatorn var usel i respons, man fick vänta några sekunder mellan varje bokstavs inslag. F.ö. gick jag bet på att skriva in Münchens flygplats i navigatorn. Jag försökte med allt möjligt inkl. Points of interest. Till slut lyckades min co-driver Googla fram en gata i närheten som löste problemet. Ett rent skitsystem som ingen kan älska.

3. Att paira telefonen gick utmärkt enkelt. Men när man väl pratade i den, så fick man ha volymen på max ("38") för att ö.h.t. höra något.

4. 8-växlad automat kan låta "up to date", men det var inte denna. Oavsett vad man valde för körprogram, så växlade den oerhört segt och med ett konstant slirande vid uppväxlingarna. Men utväxlingen på 8:an var rätt hög i alla fall.

5. Motorn var väl OK, men inte mer. Men rejält snål, det måste jag tillstå. 85 mil i 109 km/h i snitt (och med allt från kökörning till fullgasrusningar) gav 0,62 l/mil vid pump.

6. Chassisättningen var stenhård och det studsade och for när vägen var minsta dålig (vinterdäck på i dimension 225/45 x 18) . Vidare tog det sig i en massa vägljud in från bakvagnen även vid låg fart. När man nådde 160 km/h, så tog visslandet från de läckande dörrarna (i höjd med övergången från a-stolpen till taket) överhanden. Det har jag inte hört på någon modern bil på många år.

7. Jag brukar köra med vänster armbåge på dörrens karm, men här fick man bara ont i armen (karmen var alldeles för hög i förhållande till sätet - dessutom hade den en skarp kant). Sätet fick man lokalisera på golvet (iofs ingen nackdel), men det gick inte att vinkla upp det i framkant, så lårstödet var obefintligt.

8. Gaspådraget var en ständig källa till irritation, det var 1 eller 0 som gällde och i kombo med växellådan blev det inte kul. Dessutom fastnade sulan ständigt i mittkonsolens tygmatta (man vill ju stödja gasfoten mot mittkonsolen, men här funkade det inte).

9. Man har en djävla manick till växelväljare som sakta dyker upp i mittkonsolen när man startar bilen (se bild). Där manövrerar man P-R-N-D-S genom att vrida på detta vred. Helt idiotiskt enligt min mening. Detta är ju så ointuitivt så man baxnar. Jag vred i "P" några gånger när jag skulle gå från "R" till "D" - det finns ju inget naturligt sätt att tänka på när man ska operera ett vred som ska visa riktningen fram eller back... Vad är det för fel på en spak?

10. Baksätet är obefintligt. Verkligen. Jag lyckades inte sätta mig "bakom mig själv" - ja, det vill säga, jag kunde inte komma in på plats. Ryggstödet medgav inte det.

11. Ratten har, förutom paddlar, 13 olika knappar - 8 på vänster sida och 5 på höger. Man måste ovillkorligen titta på det man ska trycka på - inte bra. Vidare gav vissa tryckningar (t.ex. "Mode") en reaktion på skärmen i mittkonsolen som krävde att man kvitterade med en tryckning på - skärmen på mittkonsolen. Hela infotainmentsystemet var en katastrof.

12. Ventilationsreglagen var inte belysta. Man fick känna sig fram på kvällen. Det gällde f.ö. dagtid, då det inte framgick vilket som var öppet eller stängt. Så när man tänker efter, så kanske det var logiskt att hoppa över belysningen. Den hade ju inte hjälpt.

13. Inredningen var varierande. Det såg bitvis snyggt ut, men plastshoken över instrumentpanelen var under all kritik. Vidare så var navigatorn omöjlig att se när solen låg på från snett bakåt.

14. AEB och annat fanns - bra där! Men filbytesvarningen var inte intrimmad mot vad som verkligen skulle ske - utom när det gick undan. Hade jag bytt fil i några lägen när det gick långsamt (när filbytesvarningen sa att det var OK), så hade det smällt. Farthållaren var inte adaptiv.

Som ni förstår, så var detta inte en bil som jag skulle köpa - eller ens rekommendera. Men snygg är den;-)

Uppdaterat: 2016-11-23 22:23
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Bilder. Ber om ursäkt för kvaliteten på dessa (en är lånad). Notera att det ryker ur tanken under tankning;-)

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-11-23 22:25
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kul rapport Audi. Men inget smicker för Jaguar direkt;) Mittkonsolen får mig att tänka på Ford. Mätartavlorna och blinkerreglage likaså;). Inget fel i det i och för sig, men Ford är en Ford om du förstår vad jag menar... Ratten, tja.. Det var min första tanke när jag såg bilden. Ser ut som en tv-spelskontroll.

Och visst är Jaguar snygga. Men av rapporten att döma är det också allt;. Knappast ett alternativ till Audi/BMW/MB,men kanske Lexus och Volvo???

MVH AL

Uppdaterat: 2016-11-24 05:40
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Kul med rapporten! Jag körde en hyrd Jagga XE i somras och det var 2-liters dieseln á 163 hk.
Den gick snålt, förbrukade 34 liter på 690 km, alltså 0,49 l/mil, mestadels landsvägstempo.

Det jag reagerade mest över var den varierande detaljkvaliteten i interören samt de fullständigt bedrövliga framstolarna i Pure-utförande. Fullständigt i klass med tyska träbänkar!
Däremot låg den väldigt fint och tight på vägen, särskilt krokiga 70-vägar. :-)

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-11-24 11:22
Power to the people

Lite lustigt det där med att man vänjer sig med att lägga upp armen i kanten mot sidofönstret och att stolen ska stödja på ett visst sätt. Försäljaren av min senaste bil var väldigt noga med att jag skulle använda bilen några månader innan eventuella påpekanden. Och han hade rätt. Det tog någon månad och sedan hade armen hittat en perfekt position i förlängningen av "handtaget" i förardörren.

Uppdaterat: 2016-11-24 11:25
Mycket vatten har runnit under hjulen...

https://www.youtube.com/watch?v=SUTv7vPHXPo

Byggkvaliten och karossens styrka och hållbarhet ser ut att var på bottennivå baserat på hur bilarna i kocktesterna gick sönder och trasades som pappersmodeller och hur mycket karossen flexar långt från själva krockpunkten.
Om man tittar väldigt noga filmruta för filmruta.

Att notera är att bakrutan krossas även i nya E-klass, vilket är föga smickrande.

Innerbackspegeln lossnar i båda bilarna och åker ner på instrumentpanelen och det samma händer i XF när den krockas men där slits också kabeln av så den lossnar helt och hållet så det är typiskt för Jaguar att backspegeln är dåligt monterad.

Även Audi A4 drabbas av lossnad innerbackspegel som där gör det ännu värre genom att studsa på instrumentpanelen och träffa föraren rakt i huvudet.

Så andra är också dåliga när det gäller välbyggda karosser och monteringskvalitet i detaljer men Jaguar är värst.

Uppdaterat: 2016-11-24 12:41
pinjong skrev:

Lite lustigt det där med att man vänjer sig med att lägga upp armen i kanten mot sidofönstret och att stolen ska stödja på ett visst sätt. Försäljaren av min senaste bil var väldigt noga med att jag skulle använda bilen några månader innan eventuella påpekanden. Och han hade rätt. Det tog någon månad och sedan hade armen hittat en perfekt position i förlängningen av "handtaget" i förardörren.

Jag letade febrilt efter stöd för armbågen under karmen. Det fanns inget. Dörren är "tom" under karmen (ja man kan möjligen få stöd på en valk längst ner, men då hamnade handen "klockan 6")

Uppdaterat: 2016-11-24 20:15
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

N-iklas hemkomponerade bedömningar av krocktesterna lämnar jag därhän. Jag tror nog Euro NCAP har lite mer på fötterna än någon som granskar en youtube-video "filmruta för filmruta".

Uppdaterat: 2016-11-24 20:21
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Tyvärr fick jag en ny Jagga som "uppgradering" från en "Luxery car" (MB E-klass å liknande) nu senast i Tyskland. Man viftade med en nyckel till en V90 framför mina ögon (yes!), men det blev en ny Jagga.

Nu blev det XE:s storebror XF. Samma motor - samma elände. Bilen är i grund och botten så uselt undermotoriserad att det är snudd på trafikfarligt. Dessutom är hela menysystemet en så seg soppa att det borde rendera en tur till tippen. Man trycker på en "knapp" på skärmen - väntar - trycker igen - väntar - och se där, där hände det något.

Stolsvärmen sätts på genom att trycka på en fysisk knapp - för att därefter ställas in (för höger och vänster stol) via pekskärmen. Men nu får man väl ge sig....

Bakrutans defroster tog evigheter på sig vid lite dagg. Reglagen för inställningarna av yttre backspeglar är inte belysta. Jag fick använda telefonens ficklampa för att hitta rätt.

Det är för mig en gåta hur man kan köpa en Jaguar i detta (och den i trådens början) skick. Dessutom betala för skinnet som instrumentpanelen är klädd i.

Positivt? Tja, bilen var tyst, så länge man inte gasade på. Då rååååmade den som en brunstig ko.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-01-26 22:36
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Tidningarna ljuger alltså inte när dom klankar ner på det mesta i Jagga tester.

Uppdaterat: 2018-01-26 22:43
Rikard skrev:

Tidningarna ljuger alltså inte när dom klankar ner på det mesta i Jagga tester.

Det där har jag ingen uppfattning om. Men min uppfattning är kristallklar - överprisad bli med usla funktioner och (i dessa fall) usel motor.

Uppdaterat: 2018-01-26 22:48
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

N-iklas hemkomponerade bedömningar av krocktesterna lämnar jag därhän. Jag tror nog Euro NCAP har lite mer på fötterna än någon som granskar en youtube-video "filmruta för filmruta".

Hm, det där är faktiskt en väldigt oklok kommentar, att gå genom livet med sådant tänkande kan lätt sluta mindre lyckligt.
"youtube-video" det är ju EuroNcaps egen film, varför gömma huvudet i sanden och blunda.

Uppdaterat: 2018-01-26 23:19

Lite roligt att läsa inlägg #1 och #9 jämföra med vad TV skrev om dem, man ser hur olika smak och tycke är.
Ett par exempel:
XE: "Chassisättningen var stenhård och det studsade och for när vägen var minsta dålig" -TV : Ställbart chassi fungerar bäst i normal/komfort-läge då bilen sväljer ojämnheter snyggt

"XF: "Bilen är i grund och botten så uselt undermotoriserad att det är snudd på trafikfarligt". - TV: Annars är motorn pigg och med på noterna

Den enda rätta är att prova själv.

Uppdaterat: 2018-02-07 13:39
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Den 8-växlade lådan är en tysk låda från ZF (heter ZF 8HP) och samma som även finns i Land Rover/Range Rover. Används också av Chrysler, Jeep och Fiat, Alfa Romeo samt Aston Martin, Rolls Royce, Bentley med flera. Den användes första gången av BMW och har funnits på marknaden sedan 2008. Varje användare ansvarar för sitt eget köprogram och intrimning av lådan, men vad jag har sett så är en vanlig kritik mot lådan - oavsett vilken bil den sitter i - att den uppfattas långsam och växlar mellan olika lägen för mycket, som att den inte kan bestämma sig. Jag tror 8 växlar helt enkelt är för många växlar...

Uppdaterat: 2018-02-07 13:51
hultarn skrev:

Lite roligt att läsa inlägg #1 och #9 jämföra med vad TV skrev om dem, man ser hur olika smak och tycke är.
Ett par exempel:
XE: "Chassisättningen var stenhård och det studsade och for när vägen var minsta dålig" -TV : Ställbart chassi fungerar bäst i normal/komfort-läge då bilen sväljer ojämnheter snyggt
"XF: "Bilen är i grund och botten så uselt undermotoriserad att det är snudd på trafikfarligt". - TV: Annars är motorn pigg och med på noterna
Den enda rätta är att prova själv.

Den XE jag hade var i R-sport utförande och hade inget ställbart chassi (inget som jag hittade i alla fall). Stenhårt och studsigt.

XF är en tung bil med liten motor - och det märks nog mest på tyska motorvägar. På små landsvägar funkade det OK.

Men, visst - prova själv är ju bäst;-)

Uppdaterat: 2018-02-07 15:57
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Raphael skrev:

Den 8-växlade lådan är en tysk låda från ZF (heter ZF 8HP) och samma som även finns i Land Rover/Range Rover. Används också av Chrysler, Jeep och Fiat, Alfa Romeo samt Aston Martin, Rolls Royce, Bentley med flera. Den användes första gången av BMW och har funnits på marknaden sedan 2008. Varje användare ansvarar för sitt eget köprogram och intrimning av lådan, men vad jag har sett så är en vanlig kritik mot lådan - oavsett vilken bil den sitter i - att den uppfattas långsam och växlar mellan olika lägen för mycket, som att den inte kan bestämma sig. Jag tror 8 växlar helt enkelt är för många växlar...

Jag har 8 växlar i min bil och det funkar utmärkt (även om jag föredrar en DSG-låda). MB kör med 9 och jag kan intyga att det är en fantastiskt fin låda.

Uppdaterat: 2018-02-07 15:58
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag kan heller inte förstå sådan kritik. Och då har jag tusentals mil med åttastegade lådor i ryggen, både från BMW som Volvo.
Har aldrig någonsin märkt att de tvekar eler inte kan bestämma lämplig växel.

MVH AL

Uppdaterat: 2018-02-07 17:21
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Raphael skrev:

Den 8-växlade lådan är en tysk låda från ZF (heter ZF 8HP) och samma som även finns i Land Rover/Range Rover. Används också av Chrysler, Jeep och Fiat, Alfa Romeo samt Aston Martin, Rolls Royce, Bentley med flera. Den användes första gången av BMW och har funnits på marknaden sedan 2008. Varje användare ansvarar för sitt eget köprogram och intrimning av lådan, men vad jag har sett så är en vanlig kritik mot lådan - oavsett vilken bil den sitter i - att den uppfattas långsam och växlar mellan olika lägen för mycket, som att den inte kan bestämma sig. Jag tror 8 växlar helt enkelt är för många växlar...

Har haft två BMW med den lådan, fantastiskt bra och snabbväxande i sportläge. Men mer komfortinriktad i confortläget. I min BMw med Mperformance kit blev även lådan förärad ny programvara. Blev än trevligare och rappare i växlingarna. Så uppfattas den seg är det bilfabrikantens medvetna val i programvaran.
Och om den nu växlar upp/ned så är det för att spara nått microgram i utsläpp. Mest vanligt ihop med vridmomentsvaga motorer

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33