Vi Bilägares forum

En vecka med världens bästa bil

En vecka med världens bästa bil

Fyller jämnt i år och reste därför till Anadulsien för att fira detta. Som en present till mig själv så hyrde jag en Mercedes S-klass från Sixt på Malagas flygplats. Fick en svart S 350 d med ljus skinnklädsel. Lite intryck:

- För att vara en S-klass så var bilen ganska spartanskt utrustad, den hade t.ex inte keyless GO. Man fick vacker starta med nyckel.
- Bilen går mycket tyst. Motorljudet hörs knappt alls och man hör inte att det är en diesel. Vindbrus är också mycket väl dämpat. Däcksbuller är svårare att bedöma på Spaniens överlag mycket släta asfalt, men det bullrade en del på lite grövre asfalt.
- Bilen är stor! Märktes framförallt inne i städer som Malaga och Granada som verkar dimensionerade för betydligt mindre bilar. Trots detta är den dock inte överdrivet rymlig i kupén och i bagageutrymmet.
- Överlag så går bilen mycket mjukt över fartgupp och dylikt men över lite grövre skarvar så kunde det i bland smälla ganska ordentligt från fjädringen, vilket jag tyckte var lite förvånande.
- Tyvärr så stördes tystnaden i bilen av ett enerverande skallrande från inredningen så fort man körde över lite grövre asfalt. Kändes lite dåligt i en bil för över miljonen.

Överlag så är givetvis S-klass en mycket bra bil, men jag tycker inte att den är så mycket bättre än t.ex. en E-klass eller BMW 5-serie att den motiverar den betydande prisskillnaden. Känns som man betalar mycket för att få alla ytor i bilen läderklädda och få mysbelysning i kupén.

Uppdaterat: 2016-11-21 12:59

Kommentarer

Å andra sidan - vem våga chansa och köpa en s k lyxbil med många mil under hjulen ? Oavsett om bilen anses ha hög kvalitet så kan den ändå gå sönder och då är risken stor att det kostar mer än det smakar...

Uppdaterat: 2016-12-11 13:38

När nån tillverkare annonserar sin egen bil som världens bästa så reagerar i alla fall jag instinktivt emot det. Tyskarna borde lägga ner sitt ständiga skrytande om att vara störst, bäst och vackrast.

Uppdaterat: 2016-12-11 13:52

Jag kommer ihåg den Phaeton som Jes köpte beg. till ett väldigt bra pris.
Han redovisade ju kostnaderna för den några gånger medans han var kvar här på forumet och tydligen var den inte dyrare än en ny mellanklassbil för samma inköpspris.
Det skulle varit intressant att få reda på hur det gått i förlängningen.
Obs. jag påstår inget om att det på något sätt var eller är världens bästa bil, men komfortabel är den ju till som det verkar ett hyfsat pris.
Men det är klart, skatt och försäkring kostar nog skjortan!

Uppdaterat: 2016-12-11 17:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har ofta suktat över en "lyxbil" då det tidigare gick att hitta exklusiva Jaguar, eller BMW för hyggligt överkomliga pengar på den tiden, men vågade inte just med tanke på att om något skulle paja så hade det bara varit att slänga bilen för att den hade kostat apa att laga...

Uppdaterat: 2016-12-11 17:58
*Robban

Ja Robban det är väl det som är ett av problemen. Min grannes måg köpte för flera år sedan en Daimler Double Six som han körde med relatvt problemfritt, men det är ju det här med försäkring och skatt.
Han har sedan flera år en "sommarstuga" i ett land söderöver där man är lite vänligare inställda till den här typen av bilar och där får bilen nu tillbringa sin ålderdom.

Uppdaterat: 2016-12-11 18:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Köper man en lyxbilar med keramiska bromsar kan det kosta upp till 100000 pix att byta klossar och skivor fram. Känns lite som att man kan ha roligare för pengarna.

Uppdaterat: 2016-12-11 18:24
trasten skrev:

Köper man en lyxbilar med keramiska bromsar kan det kosta upp till 100000 pix att byta klossar och skivor fram. Känns lite som att man kan ha roligare för pengarna.

Det ska man passa sig för om det nu inte är så att man har förfärligt mycket pengar som man måste bli av med.

Uppdaterat: 2016-12-11 18:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Och i takt med att moderna mellanklassbilar blir mer och mer nedlusade med dyr elektronik så misstänker jag att även dom kan bli svindyra att äga som begagnade. Kanske billigare då att köpa en äldre lyxbil med enklare mekanik? ;-)

Uppdaterat: 2016-12-11 18:45

Elektroniken på en bil som inte sålts i så många exemplar kan bli väldigt besvärlig efter några år om den börjar krångla. Att ersätta slavdatorer på en fem, sex år gammal bil av udda modell kan bli väldigt kostsamt för att inte tala om vad en CPU kan kosta med felsökning och omprogrammering..

Uppdaterat: 2016-12-11 18:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, jag börjar bäva för en framtid med strejkande datorer, slocknande LED-displayer och LED-strålkastare, mm... Kanske dags att leta upp nåt fint exemplar av nån gammal 740, E-klass eller whatever som är rejält byggt. Kanske en rejäl amerikanare och vårda den ömt. ;-)

Apropå TS hyrbil. Hur långt hade den gått? Tänker om den blivit sönderkörd av de som tidigare hyrt den....

Uppdaterat: 2016-12-11 19:18

Ja det är ju lätt att bli skrämd över all elektronik som genom den snabba utvecklingen blir totalt överspelad minst vart tredje år, men om jag tänker tillbaka på de bilar jag hade för trettio år sedan var de absolut inte felfria. Kanske var de enklare att reparera, men nog sjutton skedde det oftare.

Uppdaterat: 2016-12-11 20:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, du har förmodligen rätt saabnisse. Och att hålla veteranbilar rullande är ju inte heller problemfritt. Kanske är det säkrare att fortsätta som jag gjort hittills och hålla sig med så ny bil som möjligt och byta vart 3-5e år, dvs förhoppningsvis innan datorer och elektronik börjar bråka för mycket. Kanske blir privat leasing lösningen på problemen... ;-)

Uppdaterat: 2016-12-11 21:13
Rutger Jönåker skrev:

Apropå TS hyrbil. Hur långt hade den gått? Tänker om den blivit sönderkörd av de som tidigare hyrt den....

Den hade gått lite mer än 1000 mil, så sönderkörd tycker jag inte den borde blivit. Dock var både fälgarna fram skrapade, så närkontakt med en trottoarkant hade den nog varit med om. Naturligtivs satt det lågprofildäck på den, i min mening fullkomligt idiotiskt på en "lyxlimpa". Dock kunde jag inte märka att bilen drog snett eller att det fanns någon speciell obalans i hjulen.
Det vara bara detta skallrande, som tyvärr förtog upplevelsen av lyxbil ganska rejält. S-klassen ska ju, enligt Mercedes själva, ha en vridstyvhet på över 40000 Nm/grad, vilket är enormt mycket. Då tycker inte jag att den borde skallra.

Uppdaterat: 2016-12-12 15:50

Jag själv skulle aldrig kunna tänka mig att äga en S-klass privat. Efter att nu ha kört den så tycker jag inte att körupplevelsen är så mycket bättre än t.ex en 5-serie eller en E-klass, att jag skulle vilja äga ens en begagnad.

Uppdaterat: 2016-12-12 15:52
Skodaägare skrev:

Rutger Jönåker wrote:
Apropå TS hyrbil. Hur långt hade den gått? Tänker om den blivit sönderkörd av de som tidigare hyrt den....
Den hade gått lite mer än 1000 mil, så sönderkörd tycker jag inte den borde blivit. Dock var både fälgarna fram skrapade, så närkontakt med en trottoarkant hade den nog varit med om. Naturligtivs satt det lågprofildäck på den, i min mening fullkomligt idiotiskt på en "lyxlimpa". Dock kunde jag inte märka att bilen drog snett eller att det fanns någon speciell obalans i hjulen.
Det vara bara detta skallrande, som tyvärr förtog upplevelsen av lyxbil ganska rejält. S-klassen ska ju, enligt Mercedes själva, ha en vridstyvhet på över 40000 Nm/grad, vilket är enormt mycket. Då tycker inte jag att den borde skallra.

Nej, på 1000 mil borde man väl inte ha lyckats köra sönder en bil... Men om man ska se det positivt så slipper du alltså vara sugen på en S-klass och genom att du hyrde en så spar du nu massor av pengar. ;-)

Uppdaterat: 2016-12-14 17:23