Vi Bilägares forum

Bilder Insignia 2017

Bilder Insignia 2017

Detaljer i baksätet som skiljer sig från nuvarande.
Allt, och mest märkbart är en dekorationspanel där det tidigare inte fanns någon.
Helheten ger ett dyrbarare och mer utpräglat lyxbilsintryck.

Det finns också ett innertak med en form av mörk kopparfärgad nyans.

Uppdaterat: 2016-10-31 12:03

Kommentarer

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-10-31 12:07

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-10-31 12:08

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-10-31 12:13

Benutrymmet ser ju inte så stort ut här men detta är en lång person.
På nästa bild en av mer normal längd.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-10-31 12:18

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-10-31 12:20

Bagageutrymme med tredelat ryggstöd, elektromagnetisk fällning och stuvutrymme i sidan, lampan sitter placerad i stuvutrymmet vilket är bra, om den suttit på kanten ovanför hade det blivit mörkt där vid sidan på natten.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-10-31 12:27

Märklig design av sidan på instrumentpanelen.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-10-31 12:30

Och en upprepning av min favoritbild, påtagligt lägre intryck än tidigare, snudd på en sportbilskänsla i den bilden.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-10-31 12:54

Förarplatsen ser väldigt milätarvänlig ut.

Uppdaterat: 2016-10-31 15:44

Tror nya Insignia kan bli riktigt trevlig, gissar att den kommer se ut som en stor Astra... någon som vet när det är premiär?

Uppdaterat: 2016-10-31 19:52
Pär

N-iklas, tror du inte att änden på brädan #8 blir skymd med stängd dörr?
Ska bli trevligt att se den utan tjärpappen. Den bruna färgen i klädseln blir nog poppis, men det är inte min favorit, den är ändå bättre än svart.
Det kommer säkert ljusare klädsel också.

Uppdaterat: 2016-10-31 20:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Den bruna färgen i klädseln blir nog poppis, men det är inte min favorit, den är ändå bättre än svart.
Det kommer säkert ljusare klädsel också.

Nuvarande Insignia finns i svart, brun och beige. Det lär komma minst motsvarande i den nya. Inte säkert att alla kommer från start dock.

Uppdaterat: 2016-10-31 20:26

Blir spännande att se. Trevligt med halvkombi och interiören ser fin ut. Men trist att ingen modern halvkombi klarar av att göra en utan hög lasttröskel. På den punkten var Saab kanon. Kan man göra en kombi utan tröskel borde man väl kunna göra även en halvkombi utan det.

Uppdaterat: 2016-10-31 20:55

Första visningen med bilder är 7 december.
Vissa principiella grunddrag liknar Astra men det är mycket mer utvecklat, vassare, skarpare, mer uttalat och ett påtagligt intryck av en lyxig toppmodell och inte bara en bil viken som helst.

Den kommer att se speciellt mycket lättare ut bakifrån därför att "stötskölden" är mycket mer skulpterad med inbuktningar fram mot bakhjulen, vassa linjer och en antydan till "stötfångare", svårt beskriva men det blir märkbart "mer" än Astra.

Kanten på instrumentbrädan är ändå udda, det är inte fel att det ser intressant ut även med en öppen dörr, jag skulle tro att syftet är att trolla bort skarven mellan dörren och panelen när dörren är stängd och skapa ett mer helgjutet intryck, vissa bilar har en rätt stor skarv där och det ser inte så snyggt ut.
Genom att låta en del av dörren gå in en bit i panelen som en pusselbit maskeras skarven, lite av en "Opelgrej" funnits på en del modeller då och då sedan Senator 87 som hade sidomunstyckena i dörren och inte i panelen.
Fast iden med att bygga ihop dörren med instrumentpanelen dyker upp redan på Rekord och Commodore 1972.

Som älskare av 80-talet är brunt en färg jag är förtjust i om det är rätt... nyans.
Men ljusgrönt i taket och mörkgrönt på sätena och himmelsblått i taket och mörkblått på sätena fungerar lika bra, färger som nog aldrig kommer tillbaka.

Halvkombi utan lasttröskel är det väl bara vissa med högt placerat dubbelgolv som har men det gäller nästan enbart mindre, stora bilar är vanligen utvecklade från en sedan kaross och då blir det väl naturligt med minst en mindre tröskel, man tar kanske vara på tillfället att gör bilen mer vridstyv på köpet, mer krocksäker också med extrabalken bak är kanske ingen orimlig tanke.

Opel Signum hade en kompromiss mellan lastbarhet och vridstyv säkerhet genom slätt lastgolv i mitten av öppningen och lite uppsvängda balkar i sidorna, det är väl en av få stora bilar med något sådant men Saab är ju inte så långt borta i sammanhanget, det fanns 97 på den fösta prototypen också fast där utan uppsvängda kanter.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-11-01 10:04

Intrumenteringen, är det display eller analoga mätare? Ser ut som en display?

Uppdaterat: 2016-11-01 10:29

Kom att tänka på den lilla detaljen med det där om sammanbyggd dörr - panel på Rekord/Commodore 72, ibland undrar man vad jag menar så, OM någon skulle undra vad som avses...

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-11-01 12:25

Så långt har det omnämnts två olika instrumenteringar, en med mindre och större skärm enligt uppgift, men den nuvarande finns med tre olika instrumenteringar varav en utgörs av en stor skärm, med två mindre analoga mätare på sidorna, troligen blir det samma på den nya, en bil har setts med liknande instrument som Astra.
Man har talat om en stor skärm som instrument med ny teknik, OPC modellen brukar få lite speciella instrument så minst med presentationen av den lär det komma något avancerat.

Det som skymtar på bilderna är ett speciellt filter som är placerat framför instrumenten och fungerar så att endast föraren kan se dem, i sned vinkel är de osynliga för att förhindra att spionfotografer ska kunna se hur instrumenten ser ut, Opel lägger mycken möda på avancerade camoufleringsmetoder.

Uppdaterat: 2016-11-01 12:54

Nu väntar vi på att den här kommer provköras också.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-11-01 21:26

Lyckats få fram nya bilder först på ett hörn av fronten som visar strålkastaren, ur tvär vinkel förvisso så man inte får riktigt naturligt intryck men den visar ändå hur det ser ut.

Och det ser bra ut, var en smula orolig att det skulle likna för mycket Fords senaste eller någon annan av de senaste månadernas nya bilar, där smala lutande strålkastare tycks var allmänt mode, men med denna formen, uppdelningen i 2 respektive 1 "reflektor" i kombinationen med högre snarare än "linje smal" form, vinkeln i underkant och de "asymmetriska" dubbellinjerna från Mokka X skapas ett från andra noterbart avvikande utseende.

Dessutom kan man nu relativt enkelt rekonstruera övre delen av fronten, det blir en bredare och lägre Mokka X med lite ändrade smådetaljer, grillens nedre "ribbor" under emblemet är inte lika.
Vecken på Motorhuven är 3 st och snarlika Mokka, nederdelen vid dimljusen är helt annorlunda.

Eftersom X ser tämligen elak och faktiskt rätt så påtagligt unik ut så blir det nog bra.

Och detta är de nya Matrix InteliLux "2.0" med totalt 32 LED dioder mot Astras 16, ljuseffekten borde därmed teoretiskt bli dubbel mot Astra.
Och så håller man ju på med att utveckla strålkastare som "inom vissa gränser" följer förarens ögon, det systemet bör komma rätt snart nu, om man t.ex. i kanten på vägen, i utkanten av ljuset, skymtar något som av någon orsak fångar blicken så kommer strålkastarna att genast fokusera extra ljus på det föremålet.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-11-02 13:57

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-11-02 14:02

Och en dålig och mörk men ändå ytterligare bild på en bakdörr som visar linjerna.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-11-02 14:06

Typisk bakdörr på en modern bil...:) Dock lite tjock stolpe mellan rutorna känns det som.

Uppdaterat: 2016-11-02 14:21

Pi - om du menar stolpen mellan lilla rutan och den större på bakdörren så tror jag du blir lurad av att det är framdörrens karm som skuggar just där. Hoppas jag! ;-)

Lyktan tycker jag påminner lite om Subaru.

Uppdaterat: 2016-11-02 14:30

Det stämmer, Subaru var fräcka och plockade Opels vinkel nästan rakt av för ett par år sedan, och de är inte ensamma.

Uppdaterat: 2016-11-02 14:42

Det är mer än bara lyktan som Subaru har kopierat. Vissa Subaru har haft stora likheter vad gäller hela fronten.
Och om vi ska fortsätta på inslagen linje, så kan man fundera på varför Kia/Hyundai, la sitt teknik/design-center i Opels hemstad Rüsselsheim.

Uppdaterat: 2016-11-02 14:55

Kia/Hyundai sa vid invigningen att "vi kommer att hålla noga reda på vad våra konkurrenter tar sig för"...
Sedan har Opels blå OPC färg från 1999 blivit lite väl populär bland flertalet på senare tid.
Och la just märke till att Golf R 2014 flörtar med förra Astra OPC genom liknade sektionsuppdelad rand runt mätarna och i dagsljus synliga blå mätarnålar, blygsam kopiering men noterbart.

Uppdaterat: 2016-11-02 15:36

Rutger - du har säkert helt rätt...:)
Men f ö tycker jag att det inte är speciellt intressant att kolla på bakdörrar och speciellt inte på bilar som inte ens finns på marknaden ännu.
Och för lyktorna kan man nog också se likheter med många andra bilmodeller. Idag finns det ju "korsbefruktning" mellan de flesta bilmärken.

Uppdaterat: 2016-11-02 16:26

Min bil är vit, förmodligen en *stöld* från Opel det med... ;-) jajösses.

Uppdaterat: 2016-11-02 16:40

Ja, just vit är en väldigt ovanlig kulör på bilar !

Uppdaterat: 2016-11-02 16:49

Interiören ser lovande ut. Väntar med spänning på kombin. Hoppas att Opel har disponerat innerutrymmena bättre än förra generationen Insignia.

Uppdaterat: 2016-11-02 18:23

En enklare instrumentering i stil med Astra:

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-11-02 18:52

Nya Insignia kommer att växa en hel del invändigt.

Dagens modell har bl.a. ett förhållandevis kort axelavstånd. Den nya ett som bättre matchar längden och förenklar
att utöka innerutrymmena.

Uppdaterat: 2016-11-02 19:01

Nog borde det även komma en digital instrumentering för att visa att man är modern och hänger med...

Uppdaterat: 2016-11-02 21:45
Pär
Peugeote-Pär skrev:

Nog borde det även komma en digital instrumentering för att visa att man är modern och hänger med...

Självfallet, då det redan finns i dagens Insignia.
Som N-iklas har skrivit så ser det ut som om båda varianterna kommer att finnas.
Både analoga och digitala, likt den nuvarande.

Uppdaterat: 2016-11-02 22:12

Eftersom det finns en skärm med valfri instrumentering på den nuvarande så borde det också komma på den nya, man har utlovat att det ska komma.
Opel har en lång historia på området, visade sin första digitala instrumentering 1975.
Detta är TFT skärm på Omega 1999, (och en HUD syns också) även om man av kostnadsskäl måste vänta med att införa den.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-11-02 23:07

Jag ser fram mot den dag jag kan ställa in den information jag vill ha och med det utseende jag vill ha.
Då kunde man äntligen få slippa den fullständigt onödiga varvtalsmätaren som ju aldrig behövs på en bruksbil och istället få dit en riktig klocka, med visare, som ju är betydligt mer behövlig.

Uppdaterat: 2016-11-03 10:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

På en manuell och en bil som blivit några år gammal är varvräknare absolut nödvändigt, alltså behövs det även på en automat eftersom också en sådan åldras och så mycket mer är behovet eftersom onormalt varv vid fel tillfälle kan indikera problem med växellådan.
Varvtalets utveckling på en kall motor är intressant osv.

Detta är från en rekordbil som körde Schweiz - Nordkap på en tank.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-11-03 13:32

Ser fram mot nya Insignian, skall bli intressant att se hur den kan stå sig i konkurrensen. Med rätt utfall så blir det en bra potentiell förmånsbil/"Säljarräcer"
Att en bil behöver varvräknare ser jag bara som larv! Sportbil som skall högprestera - Ja, svennebanan-bil - Nej.
Vi har allt för mycket information idag i våra displayer, jag saknar SAAB's black panel! Den enda viktiga informationen för vanlig körning rakt fram fanns där, dvs hastighetsmätaren och helljuslampan :-)

Uppdaterat: 2016-11-03 14:23
*Robban

Dörrbilden var ju dålig så jag kan visa en som är mer tydlig, detta visar en enklare standardversion med konstläder utan de tydliga kontrastsömmarna som de dyrare har och i grått, som är rätt snyggt i kontrast mot svarta paneler.
Jag har många bilder på smådetaljer också men vet inte om de säger någon annan lika mycket som de säger mig.
Jag kan se nästan hela bilen nu och den är den snyggaste Opeln sedan Vectra GTS, så det blir en lång väntan till 7 december innan andra kan se detsamma.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-11-03 18:01

Jag tycker bakdörrarna ser lite små ut.

Uppdaterat: 2016-11-04 09:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har inte tänkt på det, men tröskelns längd är inte lång så det kan ge det intrycket, det går nog inte att säga utan att prova själv, på den här bilden ser det ut som det trots en kort tröskel finns tillräckligt fotutrymme, det beror på sittställningen och sätets placering hur det fungerar.

Jag har varit fundersam till höjden i dörröppningen, är man lite längre får man nog böja på nacken lite för att komma in och ut, takhöjden väl inne är däremot bra.
Namnet Grand Sport skall tala om att det är en 4-d Coupe och det kan innebära vissa egenheter.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-11-04 13:36

N-iklas, vet dom nya Insignia bara kommer i Grand Sport och Sports Tourer utförande. Eller kommer det en ren sedanmodell också. Har försökt få fram det men hittar inget om detta.

Uppdaterat: 2016-11-04 16:39

Sedanmodellen finns och kommer att tillverkas tillsammans med de andra, men så här långt planerar man inte att sälja den i Europa som Opel utan enbart för export till USA och Kina som Buick Regal.
Orsaken är den kollapsade ryska marknaden som var storsäljaren för sedanmodellen.

Jag föredrar alltid en sedan eftersom den ger lägre ljudnivå eller en 4-d coupe med sedanlinjer, man får väl vara nöjd med en snygg coupe antar jag.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-11-04 19:12

Nu tror jag att N-iklas har gått igång på alla cylindrarna...:)

Uppdaterat: 2016-11-04 19:37

Detta är en sådan gissning som tidningar brukar göra på kommande modeller, detta är Auto Bild.

Aktern är faktiskt fel, den ser inte ut så i detaljer, helt andra bakljus och ett mer "smidigt" intryck av stötskölden, triangeln bakom bakdörren är helt fel, strålkastaren är aningen felvinklad, men i stora drag så är det övriga väldigt nära.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-11-04 19:38

Mm ser nästan så ut, det är länge sedan Vectra GTS tillverkades nu.
Inte haft en Opel i storformat på väggen sedan Vectra 1996, men nu är det nog dags igen.

Uppdaterat: 2016-11-04 20:54

Bilbilder på väggen har jag inte haft sen pojkrummet för typ 50 år sedan...:)

Uppdaterat: 2016-11-04 20:56

Nej men så studerar ju de flesta inte design... heller.
Jag måste ha lagt ner 1500 timmar på att studera formen på bara Vectra 1996.
Minst två timmar varje dag.

Uppdaterat: 2016-11-04 21:29
N-iklas skrev:

Nej men så studerar ju de flesta inte design... heller.
Jag måste ha lagt ner 1500 timmar på att studera formen på bara Vectra 1996.
Minst två timmar varje dag.

Ja, det är ju lite märkligt.
Jag vet flera som lagt ner den tiden på att studera det motsatta könet och ska jag vara ärlig tycker jag nog att det verkar trevligare än att glo på en Opel!

Uppdaterat: 2016-11-04 21:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Ja, det är ju lite märkligt.
Jag vet flera som lagt ner den tiden på att studera det motsatta könet och ska jag vara ärlig tycker jag nog att det verkar trevligare än att glo på en Opel!

+1 på den...:)

Uppdaterat: 2016-11-04 22:06