Vi Bilägares forum

Honda HR-V hybrid

Honda HR-V hybrid

Tror HR-V i hybridutförande kommer bli en storsäljare.

Svårt att hitta information men mitt intryck är att den kommer till Sverige nästa år, 2017.

Blir som en helt annan bil med den drivlinan tror jag.

Hybridtekniken kallas i-DCD och har en dubbelkopplingslåda med 7 växlar och torr koppling.

Rätt lik Kias nya hybridteknik skulle jag tro, den som kommer nu i Niro.

Hondas teknik har dock ett nytt tänk kring materialval där man använder neodym istället för mer sällsynta varianter (jordartsmetaller) som nästan bara finns i Kina.

Uppdaterat: 2016-08-11 13:45

Kommentarer

Intressant! Var finns det information om detta?

Jag har provkört HR-V och fann bensinaren för klen men med diesel var det en helt annan bil. För mig blev den ändå ointressant då dieseln inte fanns med varken automat eller 4WD och jag har iaf tidigare fått intrycket att hybriden tyvärr (liksom HR-V med 4WD) inte varit aktuell för försäljning i Europa och Sverige.

Uppdaterat: 2016-08-11 14:48

Sammen, finns en del att läsa om hybridtekniken om man googlar och Hondas stora mål att hybridisera och öka försäljningen med det. Min gissning blir att denna mindre hybriddrivlina med 1,5 liters motorn kommer till dom mindre modellerna rätt snart och eftersom HR-V befinner sig i ett segment som är hett och där konkurrenterna kommer med hybrid så tror jag inte man väntar. Så 2017 tror jag den finns att köpa i Sverige men det är förstås bara en gissning. Går man till en återförsäljare och frågar så brukar dom inte gilla att prata om framtid då det ju inte främjar försäljningen just nu.

Hybridtekniken är intressant av flera skäl och ett är ju att det blir ett bra alternativ till Toyotas CVT-liknande hybridsystem, alltså mer konventionell känsla. Och Honda har ju fokuserat mycket mer på körbarhet och körglädje än Toyota förr om åren, därför har dom valt bort CVT nu vad man kan läsa på nätet.

Jag har en intressant flersidig rapport om Honda och deras nya hybridsystem och en sak är att det varit en del barnsjukdomar i körupplevelse som inneburit en hel del återkallelser och som gjort att man försenat en större introduktion. Nu ska dom vara lösta och Honda har ännu mer nu satsat på att säkerställa kvalitet som ju varit lite osäker dom senaste åren. I och med den nya hybridtekniken så tror jag Honda nu äntligen är på rätt väg igen och kan vinna tillbaka marknadens förtroende.

Kollade lite på en video på HR-V nu som är rätt trist milt sagt men som visar lite utrymmen och annat. Att kunna fälla upp sätena bak var en ny variant jag inte sett förut och ger ett annat typ av lastutrymme som man kanske kan ha nytta av när man t.ex. ska frakta en stor TV (ca 23 min in).

https://www.youtube.com/watch?v=Sdvy5t4EEg8

Uppdaterat: 2016-08-11 15:05

Vet inte mycket, till och med minde än ts om Honda HR-V Hybrid men att den skulle bli en storsäljare finner jag högst osannolikt. Varför tror ts det?

Uppdaterat: 2016-08-11 17:38

.

Uppdaterat: 2016-08-11 17:56

Ja, att HR-V eller Vezel som den heter på många andra marknader finns i hybrid-version (1.5 liter + el) är ju ingen nyhet, det har den väl gjort sen lanseringen i Japan för snart 3 år sedan. Men Honda Europe har ju dock inte valt att ta in den då de anser att den blir för dyr och att efterfrågan inte är tillräckligt stor (samma resonemang med HR-V 4WD).

Honda har ju även sålt Civic och Jazz/Fit i hybridbersioner i Sverige men det gör man inte längre, även om de finns på många andra marknader. Nu var väl dessa modeller inga storsäljare och sett på hela europa är hybrid-försäljningen väl väldigt liten och jag tror tillskillnad från dig inte att en HR-V Hybrid heller skulle bli en storsäljare men även om man inte tjänar så mycket pengar på hybriderna är det ju ändå viktigt att som märke visa sig och att man hänger med i utvecklingen. Detta är tyvärr bara ett av många tecken på att Honda Europe verkar skötas med vänsterhanden och därför vore det intressant om det fanns indikationer på förändringar. Men som jag förstod det var det alltså spekulationer från din sida. Personligen så tvivlar jag men jag hoppas du får rätt.

Uppdaterat: 2016-08-11 17:56

Tas förmodligen inte in för att den inte kan säljas. Eller vad tror ni?

Uppdaterat: 2016-08-11 17:57

Sammen, detta är dock en helt annan hybriddrivlina, kan inte jämföras alls med den gamla som satt i Insight och Civic hybrid. Jag tror folk kommer få upp ögonen för dessa ny icke laddbara hybrider och att dom kommer dominera marknaden inom en snar framtid. Om folk bara förstår vad det handlar om så tror jag det blir så och inte minst också för att det kommer nya hårdare avgasregler och liknande, då ligger man rätt här. Det gäller då även Niro hybrid. Blir det sen lite priskrig på hybridversionerna av dom tre från Kia, Honda och Toyota, så kommer det förstås gynna försäljningen ytterligare. För den största risken som jag ser det är att man sätter för högt pris men vad jag sett på Kia Niro så tror jag inte det blir så. Gissningsvis hamnar man då på kring 250,000 kr för en hyfsat välutrustad modell av dessa mindre crossovers och med möjlighet till lägre pris längre fram. För köparen får man ju även se att alternativet handlar om att köpa nånting annat med automatlåda, och då sticker priserna ofta iväg lite.

En positiv sak för att nämna något, om man jämför dessa hybrider med konventionella alternativen som har DCT. Det är att det är mjukare gång, mer ryckfritt i lägre farter.

Uppdaterat: 2016-08-11 18:07

Kommer en ny Civic nästa år också. Den har redan lanserats i USA och där har den tyvärr CVT.

Uppdaterat: 2016-08-11 18:37

Ja, det vet jag men HR-V/Vezel funnits med den "nya" drivlina sedan modellen lanserades i december 2013 i Japan och när HR-V började säljas i Europa hösten 2015 så valde man att inte ta i den modellen. Istället så fick vi en diesel-version vilken är ganska unik för våra marknader. Det måste kostat en del att ta fram den istället för att satsa på att sälja den rean befintliga hybriden. Kanske en felsatsning för jag tvivlar inte på att dessa hybrid-bilar kommer bli viktigare och viktigare i framtiden och det är säkert så att Honda gör ett misstag som inte tar in dom nu, även om den inte skulle bli en storsäljare.

Det var som sagt därför jag tyckte det var intressant om det hade funnits riktiga indikationer på att man tänkt om.

Uppdaterat: 2016-08-11 18:40
muskorv skrev:

Kommer en ny Civic nästa år också. Den har redan lanserats i USA och där har den tyvärr CVT.

Är du säker på att det är samma Civic som kommer säljas i Europa? Det har tidigare varit stora skillnade bl.a. på drivlinorna mellan den Civic som säljs i Nordamerika och den Civic vi har har i Europa.

Uppdaterat: 2016-08-11 18:45

Säker är jag inte (finns väl inga officiella uppgifter ännu), men vad jag förstår kommer likheterna vara större nu än tidigare. Bland annat kommer den hatchback som ska tillverkas i England även exporteras till USA. Vad jag förstår är det framförallt bakdelen som skiljer denna från den Civic som redan säljs i USA.

Dock blir det säkert inte samma drivlinor som erbjuds överallt.

Uppdaterat: 2016-08-11 18:53

Sammen, var har du fått uppgiften om att man inte valt att ta in den nya hybriddrivlinan till Europa? Är det inte snarare så att Hondas huvudkontor bestämt att den inte varit mogen för lansering world wide ännu (av flera skäl då kanske)?

Uppdaterat: 2016-08-11 18:58

Här en video om den nya hybridtekniken.

Ordet "sport" kan vara en indikation på att det är den nya med DCT istället för CVT.

https://www.youtube.com/watch?v=zAzj_ueRGZo

Uppdaterat: 2016-08-11 19:03
muskorv skrev:

Säker är jag inte (finns väl inga officiella uppgifter ännu), men vad jag förstår kommer likheterna vara större nu än tidigare. Bland annat kommer den hatchback som ska tillverkas i England även exporteras till USA. Vad jag förstår är det framförallt bakdelen som skiljer denna från den Civic som redan säljs i USA.
Dock blir det säkert inte samma drivlinor som erbjuds överallt.

Okej, återstår att se då.

Hoppas Honda tar tag i Europa-marknaden.

Uppdaterat: 2016-08-11 19:03
Vidstige skrev:

Sammen, var har du fått uppgiften om att man inte valt att ta in den nya hybriddrivlinan till Europa? Är det inte snarare så att Hondas huvudkontor bestämt att den inte varit mogen för lansering world wide ännu (av flera skäl då kanske)?

Av en ganska väl insatt person i Hondaklubben, men det var främst det faktum att man inte tog in drivlinan med 4WD vi diskuterade då. Jag kan ha missuppfattat det men jag tolkade det han sa som att Honda lagt ner sin hybrid-satsning i Europa helt pga för dålig försäljning. För liten marknad och bilarna blir för dyra.

Men vi får se, jag hoppas som sagt att du får rätt och att vi får HR-V Hybrid i Sverige och Europa under 2017.

Uppdaterat: 2016-08-11 19:30

Tror inte ett dugg på att nån Honda överhuvudtaget kommer att bli en storsäljare i vårt land eftersom Honda Sverige tycks tämligen ointresserade av att sälja bilar. Vår f d lokala Hondasäljare gav upp och har nu kompletterat sin Mazda-försäljning med Hyundai istället. Säkert inget fel på bilarna men med en ointresserad importör så går det som det går. Även Opel-importen lider väl lite av den sjukan - där är t ex Opel inte längre representerade i en såpass stor stad som Eskilstuna (om inget hänt de senaste månaderna). Har rätt bra kontakt med den ansvarige för en stor Opel-ÅF och han var inte speciellt imponerad över Opel Sverige... Dom fortsätter visserligen med bl a Opel men har nyligen kompletterat med Kia så Koreanerna tycks vara mycket mera på hugget.

Uppdaterat: 2016-08-11 20:43

Pi, jag tror på Honda och deras nya strategi. Om dom kommer bli en storsäljare i Sverige återstår att se men jag menar potentialen finns där nu med nya hybridtekniken och dom gör det svenskar älskar mest, bilar som håller ihop länge. Det gör dock även Toyotas och numera Kia. Dom här hybridsystemen gör det dessutom enl vad jag sett ännu bättre än konventionella drivlinor. När folk väl fattar det så kan försäljningen gå upp rejält. Värt att nämna är väl också att alla dessa hybrider som jag nämnt har motor med kamkedja, även det förstås nåt som minskar underhåll för bilägaren. Sen har vi körmässiga fördelar som mjukare gång, snabb acc från stillastående och automatlåda förstås. Liksom förstås svårslaget låg förbrukning.

Toyotas säljer f.ö. redan bra med sina hybrider, och trots då att det bara är gen3 av HSD. Så nog finns en enorm möjlighet i hybriderna. Tror inte ens bensinpriset behöver gå upp för att försäljningen ska ta fart.

Uppdaterat: 2016-08-11 21:07
Pi skrev:

Tror inte ett dugg på att nån Honda överhuvudtaget kommer att bli en storsäljare i vårt land eftersom Honda Sverige tycks tämligen ointresserade av att sälja bilar. Vår f d lokala Hondasäljare gav upp och har nu kompletterat sin Mazda-försäljning med Hyundai istället. Säkert inget fel på bilarna men med en ointresserad importör så går det som det går. Även Opel-importen lider väl lite av den sjukan - där är t ex Opel inte längre representerade i en såpass stor stad som Eskilstuna (om inget hänt de senaste månaderna). Har rätt bra kontakt med den ansvarige för en stor Opel-ÅF och han var inte speciellt imponerad över Opel Sverige... Dom fortsätter visserligen med bl a Opel men har nyligen kompletterat med Kia så Koreanerna tycks vara mycket mera på hugget.

Jag kan bara hålla med. Kör ju själv Honda och är nöjd med bilen och återförsäljaren, men Honda Sverige ger verkligen inte något vidare bra intryck. Knappt att de orkar svara om någon ställer en enkel fråga på Facebook. Honda säljer blygsamt i Sverige och tidigare hybridmodeller (Insight, Civic, CR-Z, Jazz) har ju inte direkt blivit några försäljningsframgångar.

Honda har ett rykte om att vara dyra men körglada, så ska man göra en ny satsning på hybrider i Sverige gäller det nog att ta in något annat än CVT-utrustade bilar med ytterst blygsamma fartresurser.

Uppdaterat: 2016-08-11 21:30

Ja - det är inte det att Honda inte gör bra bilar men har man en representation i Sverige som uppenbarligen inte är speciellt intresserade av att sälja bilar då går också den önskan i uppfyllelse. Tyvärr..
Vidstige - Hondas "Magic Seat" är inget nytt på denna modell utan har funnits tidigare. Inget fel på det för av det jag sett så är det en finurlig, praktisk och ändå enkel konstruktion.

Uppdaterat: 2016-08-11 23:45

"Magic seats" har funnits på Civic sedan 2006.

Uppdaterat: 2016-08-12 07:52

Pi, en bra produkt säljer sig själv. Problemet för Honda har snarare varit att man inte haft bilar som passat svenskar fullt ut. Det har varit, sant eller inte, bullriga bilar, bilar som rostar, dyra som begagnat och rykte som sämre kvalitet på senare år. Å andra sidan är höga priser begagnat i sig ett tecken på att det är bra bilar och det har ju varit lite samma för Toyota. Marknaden värderar upp dom pga deras höga kvalitet och driftsäkerhet. Man kan då på sätt å vis säga att dom är populära som begagnat men inte som nya.

Nu med den nya hybridtekniken så tror jag det kan ändras mycket och företaget har även ökat kvalitetsarbetet. Rostskyddet ska ju numera vara bra mig veterligen även om Vi bilägare förstås ger betyg två till allt japanskt standard. Rostskyddsgarantin höjdes från 6 till 12 år på 00-talet, samtidigt som man då förbättrade rostskyddet. Bullret vet jag inte men antar att även det har förbättrats men det är ju ett allmänt problem med svensk asfalt, gäller också att undvika alltför låg och bred profil på däcken.

Honda är ett underskattat märke i Sverige helt klart.

Uppdaterat: 2016-08-12 11:45

Måhända att det är underskattat men det har nog Svenska Honda sig själva att skylla och inte oss konsumenter. Sen kanske prisbilden inte riktigt motsvarat det vi anser oss få - m a o att dom legat lite väl högt prismässigt. Men sånt är ju personligt trots allt. Tror inte dom har nåt utpräglat rostrykte utan det är nog andra orsaker att dom inte sålt bra.

Uppdaterat: 2016-08-12 12:09

För Hondas del tycker jag det brister i modellutbud, få modeller med få olika drivlinor vilket jag antar beror på att Honda Europe hanteras med vänsterhanden av Hondas ledning. Sedan brister det i ÅF-ledet, både vad det gäller service till nybilsköpare där många andra märken ligger på en helt annan nivå och dessutom finns det luckor i nätet, detta har nog att göra med Honda Sverige.

Dock så finns det på ÅF och verkstadssidan guldklimpar som t.ex. Rosenholtz Bil här kring Stockhholm som är grymt bra och en av anledningarna till att jag fortsätter köra Honda och överlag känns det som att Honda-verkstäder är relativt seriösa och duktiga. Men det är bara en känsla jag har.

En annan känsla jag har är att Honda ändå är relativt stora i Sverige jämfört med många andra europeiska länder, men det är också bara en känsla och inget jag kan backa med siffror

Uppdaterat: 2016-08-12 12:30

En orsak till dålig försäljning har väl också varit brist på automat till vissa motorer och att man haft CVT automat när det väl funnits.

Mig veterligen har man inte haft DCT tidigare och när man nu kommer med det i form av hybrid så tror jag det blir riktigt riktigt bra. Exempelvis kan jag inte se att man direkt kan göra fel vid normal körning som påverkar livslängden negativt. Tittar man på denna video så kan jag inte se att nåt av dom exempel på fel man kan göra egentligen gäller i-DCD hybriden (som har en 7 stegad DCT med torr koppling) vilket är ett av flera skäl som jag menar finns att dessa hybrider kommer vara närmast skottsäkra driftkvalitetsmässigt. Dessutom som vi pratat om tidigare borde alla former av ryckighet vid låga farter försvinna.

https://www.youtube.com/watch?v=W42zsFYjZvM

Uppdaterat: 2016-08-12 15:06

Vi hade en mycket bra Honda-ÅF här i stan och dom har under alla år också sålt Mazda. Dessutom med en mycket bra verkstad - det säger jag i egenskap av Mazda-ägare. Men som jag nämnt så sa denna ÅF upp avtalet med Honda Sverige eftersom dom inte tyckte att dom fick uppbackning - och kanske också p g a det snäva modellurvalet... Så nu står det Mazda och Hyundai i deras hallar istället så där förlorade Honda en mycket väl renommerad ÅF. Å andra sidan fick Hyundai en kompetent och "personlig" ÅF istället...:)

Uppdaterat: 2016-08-12 18:17