Vi Bilägares forum

Livet som Mercedes-ägare (begagnad)

Livet som Mercedes-ägare (begagnad)

Jag har ju lovat litet rapporter som ägare till en begagnad lyxkryssare, Mercedes-Benz CLS 500, här kommer en första.

Har nu haft bilen litet drygt tre månader.

Bilen besiktigades direkt efter köpet utan anmärkning, men ett muntligt påpekade att en kulled borde bytas
någon gång innan nästa besiktning.

Då jag vill att bilen ska vara i skick så fixades det enkelt på min lokala verkstad, men när jag fick tillbaka bilen så
knakade ena fjäderbenet fram, åter till verkstaden för kontroll.

Nu kommer en överraskning, vänster fjäderben är uppenbarligen bytt tidigare och verkstaden som bytte har dragit sönder
bultarna till fjäderbensinfästningen och LIMMAT fast muttrarna med de avdragna bultarna, fullständigt livsfarligt!

Nytt fjäderben beställs och monteras, bilhandlaren där bilen köptes tog halva kostnaden, allt frid och fröjd!

Att någon oärlig verkstad limmat fast avdragna bultar kan inte Mercedes lastas för, möjligen att fjäderbenet pajat
innan 9.000 mil, men fjäderben går att köpa på nätet för 6.000:- så det är inte så farligt.

Annars tuffar lyxkryssaren på fint, tyst och mjukt som en medelålders vit man vill ha det, trots att bilen är 11 år
gammal så väcker den fortfarande en del uppmärksamhet, många tror att den är väldigt dyr, när den kostar som en
Polo :-)

Uppdaterat: 2016-05-12 22:11

Kommentarer

Millenia, har du tagit bilen på en rostkontroll hos en rostskyddsfirma? Kunde vara intressant och kanske även värt en behandling om den ser ok ut. Förvisso kanske man inte ska bevara en törstig bensinbil för länge men i alla fall. :)

Uppdaterat: 2016-05-12 22:45

Härligt !!
Hur gick det med Mazdan, hittade du nån som ville betala nått för den ??

Uppdaterat: 2016-05-12 23:04

Klart man ska bevara en bensinbil...
Snart en raritet, och hobbykörning tar man sig råd till...
Kan man klara den påtvingade körningen med ett billigt miljöfordon, kan man ju använda resten av pengarna till nåt kul, som en finmerca.....

Uppdaterat: 2016-05-12 23:31

Tack för trevliga kommentarer och svar på några frågor:

1. Rost, jag har varit under bilen ett par gånger, dels på besiktning samt på verkstaden, och kan konstatera
att den med all sannolikhet aldrig varit utomhus på vinterhalvåret, det är kliniskt rent och inte någon rost
någonstans, vilket även bilprovningen kommenterade.
Jag brukar lämna in mina "veteranbilar" på linoljebehandling, men i detta fall vet jag inte om det är värt
besväret, bilen står torrt inomhus i min ägo, behöver inte bilen dagligen så den lär fortsätta vara i samma
skick som nu.

2. Mazdan blev såld till slut, men det var litet segt, fick 25.000:- för den, uppenbarligen svårt att sälja en
udda japansk "lyxbil" från ett märke som alla förknippar med billiga småbilar, värdeminskningen hamnade på
800:- per månad, litet för mycket kanske.

3. Har inga problem med att bevara en bensinbil, om alla andra går över till snöpta hybridbilar så kan jag fortsätta
njuta av V8:ans mummel, snål är den inte, snittar på 1,4 liter i stockholmsköerna där Mazdan klarade sig på 0,85,
men bensinen är en av de minsta kostnadsposterna med mitt körmönster, på landsväg kan den dock nästan
konkurrera med Mazdan, fortsätter att tanka för runt en tusenlapp i månaden som jag alltid gjort.

4. Litet kuriosa: sju växlar framåt och två bakåt, finns det fler som har det? :-)
Trodde växellådan pajat när den plötsligt låste sig på en växel, hade omedvetet råkat röra växelspaken vilket betyder
att den ska stanna på vald växel...
Det går bra att skicka i sjuan tidigare än lådans inställning, från ca 60 km/h även i automatläget, då sjunker varvtalet
till strax över tomgång, behagligt och en aning snålare tror jag.
Ingen oljesticka, hur tänkte dom där? Jag vill helst se skicket och ev. fylla på innan det kommer en varning
Snart dax att byta tändstift, 16 stycken närmare bestämt.
Funderar på att byta automatlådeoljan, trots att den inte ska bytas enligt MB.
Lackförsegling gjord hos Mr CAP, den hade Ditec innan vilket är ett bra tecken på att förre ägaren också ville
ta hand om bilen.

För närvarande väldigt nöjd med lyxkryssaren, återkommer med rapport när det händer något.

Uppdaterat: 2016-05-13 07:35

Japp, byt vxllådsoljan, det brukar behövas! Jag har MB-låda i min Jaguar, och den sägs också vara sealed for life, men i verkligheten visar det sig att oljebyte är smart för att slippa onödiga problem.
Två växlar bakåt? Udda!
Håller med dig om oljestickan, den ljuger ju aldrig och får ingen glappkontakt. Har förresten ingen sticka till automatlådan på min bil, fast där förbrukas inte olja förstås. En gardinspiral funkade bra för koll.

Uppdaterat: 2016-05-13 08:29
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Simon_d - Just do it, det är det man INTE gjorde som man ångrar på det yttersta.

Nu är dom dessutom nere på en prismässigt sympatisk nivå.

Gäller bara att vaska fram ett bra exemplar samt undvika M272-motorn med
dyrbara balansaxelproblem, V-åttorna är över lag bättre på den punkten .

Uppdaterat: 2016-05-13 12:41

Priset - Tjaaa en snabb titt på Blocket ger ett par 500:or med mätarställning under 10.000 mil från 130.000:- och uppåt.

Det är inte mycket pengar om man betänker att de med utrustning kostade runt 800.000:- som nya.

Uppdaterat: 2016-05-13 21:16

2 växlar bakåt har jag också, på scanian.....långsamt och väldigt långsamt.......

Uppdaterat: 2016-05-13 22:45

Nu har ja haft bilen i nio månader, inget oförutsett har inträffat, mätarställning 9.300 mil.

Fick service med oljebyte och nya stift hos min lokala allbilsverkstad, det gick på 5.000:- men det kunde det vara värt att få en fin stämpel i boken, att byta de 16 stiften tog sin tid, men det är 10.000 mil till nästa byte, vilket kommer ta väldigt många år med mitt körmönster. Bytte luftfilter och kupéfilter själv, nåt ska man väl klara av ändå.

När jag granskade serviceboken närmare så visade det sig att automatlådeoljan var bytt vid 8.000 mil, så då kan nästa byte få anstå till 16.000 mil, vilket borde inträffa om en 7-8 år ungefär, undrar om jag har den kvar då? Är fånigt nöjd med bilen och kan just nu inte komma på något som skulle kunna locka till ett byte, men sambon hävdar att jag alltid brukar såga så det första året, men i snitt bruka inte bilarna bli kvar längre än 3-4 år i alla fall.

Egenskaper jag uppskattar:

1. Designen
2. V8-ans dova mummel, en V8 är alltid en V8 :-)
3. Skicket, ett par grannar frågade om den var ny i somras
4. Tystnaden, förmodligen den tystaste jag haft hittils
5. Takluckan, snart vår igen
6. Möjligheten att njuta en gammal lyxkryssare för småpengar
7. Stereon, Harman-Kardon, underbart ljud

Mindre bra:

1. Lastmöjligheterna utan fällbart baksäte
2. Försäkringspremien för en bil som står inlåst i garage hela veckorna
3. Endast 3 passagerare

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-11-13 07:42

Ja - elegant är den helt klart även om jag som du (antar jag) inte skulle vilja kryssa fram i trafiken med den till vardags. Känns som en bil man tar fram för långresor eller bara de vackra sommardagarna...:)

Uppdaterat: 2016-11-13 08:56

Har du några spännande uppdateringar åt oss millenia? :)

Uppdaterat: 2017-04-04 18:50

Här kommer en kort uppdatering.

Vi firar nu två år tillsammans, mätarställningen har precis passerat 10.000 mil, för att göra rapporten intressant så borde jag rapportera om diverse problem eller fel, men tyvärr - ingenting har egentligen inträffat, Mercan tuffar på som man kan förvänta sig av ett prestigemärke.

Men ett litet fel finns faktiskt, takluckan stänger inte hela vägen automatiskt, utan man får hålla in knappen tills den stängt, ett verkligt I-landsproblem att ta itu med. :-)

Nya sommar- och vinterdäck har den fått det senaste året, annars inget mer än bensin.

Fortfarande väldigt nöjd med bilen, har svårt att se någon värdig och bekvämare ersättare i samma prisklass.

Uppdaterat: 2018-01-29 06:52

Kul med en gammal lyx-merca! Vi har ju samma grundmotor (en pärla) och samma växellåda (ja, varför 2 växlar bakåt?). Nu väntar jag bara på våren, så jag kan plocka ut min SLK.

Hur går det med Li´l?

Uppdaterat: 2018-01-29 09:19
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jodå, det går bra, uppdaterade den tråden igår, det kommer mer efter hand.

Uppdaterat: 2018-01-29 12:05

En tanke som alltid slår mig när jag ser CLS,en och liknande bilar är hur stora framdörrarna är. Är det inte meckigt att komma in och ur om en bil parkerat bredvid?

Uppdaterat: 2018-01-29 12:51
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jooo - "ska man vara fin får man lida pin".

Litet trångt hemma i garaget är det, på offentliga parkeringar står jag så långt bort som möjligt för att slippa door-dings från slarviga medbilister.

Jag tror att dörrarna ser längre ut än vad de egentligen är på grund av att bilen är rätt låg, i synnerhet när den sjunkit ihop i luftfjädringens parkeringsläge.

Uppdaterat: 2018-01-29 13:44

Mycket vacker vagn du har köpt (annat än suv detta :-) )
För övrigt är jag själv barnsligt förstjust i V8 motorer, har själv haft två bilar med V8.

Uppdaterat: 2018-01-29 13:52
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Tack tack!

Det finns något som är bättre än en V8 - två V8:or!

De två jag förfogar över är väldigt olika, den ena i stort sett ljudlös och väldigt sofistikerad, den andra ett stycke gjutjärn från Hedenhös, men en basgång på tomgång som ger mig gåshud, den är mer levande på något vis.

Tids nog sitter man i en trecylindrig hybridbil i alla fall, men tills dess så tänker jag njuta av varje mil!

Uppdaterat: 2018-01-29 14:15

Vet du om det är separata trycksystem för luftfjädringen på såna där? Jag brukar passera en CLS500 där vänster bakskärm är betydligt närmre marken än andra sidan när den är parkerad. När bilen rullar verkar den plana ut.

Uppdaterat: 2018-01-29 14:17

Min Firebird Formula 400 jag hade drack nog närmare 2-2,5 liter per mil men jösses så skoj det var. Saknar den lite.

Uppdaterat: 2018-01-29 14:18
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Mäkinen - Vet inte, men luftfjädringen ska väl hålla bilen i våg oavsett belastning, kunna höjas och sänkas samt välja hårdhet, själv har jag den för det mesta inställd på 55+ :-)

Låter som det är något galet på den du ser.

Vet inte hur mycket den gamla V8:an drar, har egentligen ingen betydelse när det är ren nöjesåkning, skulle tro att den ligger runt två liter.

Mercan ligger på 1,4 liter milen i Stockholmsblandande köer, tankar ändå bara varannan månad, så det är inga problem heller.

Uppdaterat: 2018-01-29 14:29

Ja, inte väljer man en halvgammal V8 för ekonomins skull. Å andra sidan är de inte så törstiga som de gamla 60-70-talsjänkarna.
Går att köra med vettig förbrukning, jag brukar hamna runt 1,25 med min Jaguar.

Att gå under 1,0 på långtur verkar nästan omöjligt, kanske bidrar kompressorn till det. (dessutom har inte kompressormotorn variabla kamtider som de normalaspirerade)

De äldre SL500 var väl också ganska törstiga, men som sagt: vore förbrukningen viktigast så hade man valt något annat. Och man hinner ändå inte köra så många mil per säsong. (ställer av när vägsaltet kommer)

Uppdaterat: 2018-01-29 15:00
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag har aldrig haft nån bil med modern V8, men äldre har jag en del erfarenhet av. En gemensam bekant till Rikard och mig skaffade ny pendlarbil häromdagen, en JEEP Grand Cherokee SRT. Jag hade nog avstått att köra en sån till vardags oavsett hur charmig motorn är.

Uppdaterat: 2018-01-29 15:15

Jag har haft en bil med aktiv luftfjädring tillverkad långt innan MB gick ut med att dom 1996 var först i värden med det.
Hur som helst är systemet separat för varje hjul, och när min bil stått stilla ett tag så kunde den luta vid ett eller flera hjul.

Uppdaterat: 2018-01-30 01:07

Tycker den nuvarande MB CLS är ganska ful jämfört mot den förra som är riktigt snygg.

Fast Millenia du importerade den bilen från Tyskland om jag inte minns fel? Då undrar jag om det var av någon speciell anledning? Finns ganska många i Sverige också fast dom kanske är dyrare och i sämre skick?

Uppdaterat: 2018-02-07 16:57
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Njae, det var inte jag som importerade den, den var importerad när jag köpte den för två år sedan.

Skicket var enastående i mina ögon, hade väl knappt varit ute i varken regn eller saltslask, tillsammans med ifylld servicebok, bra historik och låg mätarställning så var valet lätt, solluckan och all annan onödig men trevlig extrautrustning underlättade valet.

En snabb titt på Blocket visade endast två CLS:er med motsvarande mätarställning, motor och årsmodell, en CLS 500 för 159.0000:- och en AMG för 199.000:- så dom är inte jättevanliga om man vill undvika de problematiska V6:orna, och det vill man ju när det finns beprövade V8:or. :-)

Uppdaterat: 2018-02-07 23:15

Dags för uppdatering från Kryssarklubbens Mercedes-sektion.

Silverpilen har rullat på klanderfritt tills nu, och uppnått 10.300 mil.

Men nu finns något att rapportera(äntligen höll jag på att säga), det som hände är att höger framruta fastnar med ett illavarslande kras halvvägs uppe, och går inte att hissa upp helt.

Tack och lov har jag garage där Mercan får tillbringa den tidvis regniga midsommarhelgen, lämnade in bilen till verkstaden nu efter helgen, där man snabbt konstaterar att motorn och mekanismen pajat, nya grejor är beställda och ska vara klart inom några dagar.

Prisuppgiften landade på 5.000:- monterat och klart, en helt hanterbar kostnad då jag sätter av 1.000:- per månad för service och reparationer, ett konto som innan denna händelse hade ett saldo på 22.000:-, alltså betydligt mindre än vad jag räknat med för att hålla lyxkryssaren vid god vigör.

Såhär 2,5 år efter köpet så kan jag konstatera att det är tämligen riskfritt att köpa en litet äldre lågmilad lyxbil och man är väldigt noggrann med att kolla skick, historik och följd serviceplan vid köpet, åker kungligt i en snygg bil för småpengar, det händer fortfarande att folk tittar en extra gång på denna eleganta särling i den svenska bilfloran.

Fortsättning följer...

Uppdaterat: 2018-06-25 10:15

Här pratar vi ordning o reda.
Jag hade ett konto för många år sen där jag satte in motsvarande en helförsäkring, fast jag bara hade trafik. Tanken var att om jag mot all förmodan orsakade en skada själv, kunde jag betala den, om jag inte krockade kunde jag se det som en lottvinst.
Sen kom barn, villa mm och jag fick annat att prioritera.

Gillar din tanke att unna sig lite lyx ibland.

Uppdaterat: 2018-06-25 10:27

Huset sålt och barnen utflugna, då gäller det att anpassa prioriteringarna till nya förutsättningar ;-)

Uppdaterat: 2018-06-25 12:25

Ny rapport från Kryssarklubben om någon är intresserad, nu vid 10800 mil:

Bromsskivorna fram har varit en aning skeva sommartid, inte på vintern konstigt nog, men till slut tröttnade jag, fixades snabbt och kvickt av min lokala allbilsverkstad, nya skivor, klossar och slitagevarnare, summa summarum 5.500:-

Så nu rullar det både tyst och vibrationsfritt igen :-)

Uppdaterat: 2018-08-01 18:50

Det var billigt för nya skivor och klossar, må jag säga. Hoppas jag inte behöver göra samma manöver, de är nämligen liiiite dyrare till min vagn.

Uppdaterat: 2018-08-02 08:35
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Sommardäcken greppar bättre, och vibrationerna märks då mer i ratten.

A5. Kolla på delar i Tyskland om du skulle behöva nått dyrt.

Uppdaterat: 2018-08-02 15:32

Ny rapport från Kryssarklubben, nu firar vi tre år tillsammans, den gamla lyxkryssaren och hans åldrande husse.

Bilen köptes i Januari 2016 med 8.500 mil på mätaren, nu har vi utan större problem kommit upp i 11.000 mil,
2.500 mil på tre år berättar väl en del om hur mycket jag kör, men till vardags har jag gott om kollektivtrafik att
tillgå, så det blir inte så många mil, understundom längtar man efter att ta en tur, bara för nöjes skull.

Sedan sist har den fått en service för 5.500:-, inte jättedyrt kanske, men jag kan byta olja och filter själv till en bråkdel av kostnaden, men då får man ingen fin stämpel i serviceboken, å andra sidan - vem bryr sig om stämplarna när bilen närmar sig 15 års ålder?

Vi trivs väldigt bra ihop, så den får nog tuffa på några mil till i min ägo.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-02-23 14:34

Ja den är utan tvekan snygg.
Och det är väl när man kör lite det är läge att äga en äldre lyxkryssare. :)

Uppdaterat: 2019-02-23 15:47
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kan bara hålla med om att din bil är väldigt elegant, Millenia !

Uppdaterat: 2019-02-23 16:08

Verkligen en fin bil du har. Ja, varför köper man sig inte nåt liknande, frågar jag mig... För feg kanske... Rädd för såna där dyra reparationer man läst om... Men som talesättet säger: "fega pojkar får aldrig kyssa vackra flickor." Får aldrig äga vackra bilar heller tydligen... ;)

Uppdaterat: 2019-02-23 16:55

Tack för trevliga kommentarer! :-)

I mina ögon står sig den utpräglade airflow-designen bra utan att kännas föråldrad, kanske tröttnar någon gång, men inte just nu i alla fall.

Nästa bil kanske blir nåt litet elektriskt, nyfiken på Honda Urban EV när den kommer.

Uppdaterat: 2019-02-25 06:42

Med ett par månader kvar till fyra-års-jubileet så händer det litet.

Under de senaste åren har bilen då och då varnat för låg batterinivå och stängt av diverse "convenience-functions" i samband med att jag startat bilen, och de senaste två veckorna har det hänt ett par gånger att den inte startat, antingen drar den tjuvström någonstans när den är avstängd, eller så är batteriet slut.

Jag chansade på att batteriet var slut och införskaffade ett nytt, det gamla batteriet verkar vara från tyskland då det står tysk text överallt, i så fall var det över 10 år gammalt och moget för utbyte oavsett, nu håller vi tummarna för att det var batteriet som givit upp och inget värre än så...

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-10-30 23:15

Jag håller tummarna med dig, moderna bilar som drar tjuvström är inte kul. Höll på att slita håret av mig när jag hade en Voyager som drog ström, flera amper dessutom, den slutade dra om man drog ur kontakten till kombiinstrumentet, men då det inte blev nån värmeutveckling där, så var det troligtvis nått annat som aktiverades via instrumentet. Jag sålde bilen för kaffepengar och vet än idag inte vad det var.

Uppdaterat: 2019-10-30 23:45

MB från denna tiden är notoriskt känsliga för batteriets skick. Jag vet detta av erfarenhet....

Även tjuvström är ett känt fenomen på dessa vagnar och deras Canbus-system. Jag vet detta av erfarenhet....

Monterade ett AGM-batteri i våras och då blev det faktiskt mycket bättre avseende både spänning och tjuvström. Fråga mig inte varför. För övrigt har jag monterar CTEK:s "Battery Sense" som är värt varenda krona. https://www.ctek.com/products/vehicle/ctx-battery-sense

Uppdaterat: 2019-10-31 10:16
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Efter några veckor med nytt batteri kan jag lugna alla oroliga med beskedet att allt funkar som det ska igen, det gamla batteriet var helt enkelt slut efter mer än 10 års tjänst.

Uppdaterat: 2019-11-23 12:20

Nu har det äntligen hänt något att rapportera!

Bilen är nu 15 år gammal, den äldsta bruksbil jag haft i hela mitt liv fast den ser nästan ny ut både exteriört och interiört, allt fungerar som det ska, fortfarande helt rostfri.

Under hösten har det gnekat i framvagnen mer och mer i varje litet gupp, väldigt irriterande.

Provade att spraya alla bussningar med någon sorts mirakelmedel för gummi som även skulle funka på gummibussningar som torkat, men det hjälpte inte, gnekandet fortsatte.

Lämnade in bilen på den lokala allbilsverkstaden som bytte en kulled, gnekadet borta, äntligen tyst igen!

Reparationen gick på 2.500:-, helt OK, kulleder är ju förbrukningsvara, i synnerhet på framtunga mersor.

Nästa rapport när det händer något.

Uppdaterat: 2020-12-20 00:25