Vi Bilägares forum

Audi A4 är bäst av alla – enligt Dekra

Audi A4 är bäst av alla – enligt Dekra

Tja, då är vi här igen. Audi A4 är bäst. Påståendet skall ställas i relation till Consumers Report som finns i tråden Spirou startade.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130222/audi-a4-ar-bast-av-alla-enligt-dekra

Vad är sant och vad är fabler?

Uppdaterat: 2015-09-16 16:49
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Har vi inte diskuterat den där Dekrarapporten förut? Den är ju 2 år gammal.
Olika rapporter ger olika svar, olika länder har olika garantier och försäkringar.

Uppdaterat: 2015-07-19 22:27
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Den länkade artikeln (AMS) är 2,5 år gammal....
Men om man läser den så...
Citat:
"Men Dekras resultat är förstås inte den enda sanningen när man ska bedöma tillförlitlighet och problemfrihet. Nyligen publicerade brittiska Warranty Direct sin lista över problemfria bilar, en sammanställning som även tog hänsyn till kostnaderna vid reparation. I den listan fanns en bedövande majoritet av japanska bilar i topp och de tyska premiumtillverkarna klarade sig genomgående dåligt.

För ett par dagar sedan visade också Länsförsäkringar vilka bilar av de mest populära modellerna som är dyrast att reparera. Där hamnade Audi A6 och A4 på en föga hedrande topplacering".

Uppdaterat: 2015-07-19 22:51

Om man LÄSER vad jag skrev i mitt inlägg #1 så kanske man kan förstå vad jag vill påvisa......

Uppdaterat: 2015-07-20 09:31
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag hade en a4 förr rätt ny som pajade hela jävla tiden, så efter det no more audi:P

Uppdaterat: 2015-07-20 09:33
Tobo skrev:

Länsförsäkringar vilka bilar av de mest populära modellerna som är dyrast att reparera. Där hamnade Audi A6 och A4 på en föga hedrande topplacering".

Krävs ju ingen Einstein för att förstå att Toyota, med en snittprislapp på knappt 200,000 kr är billigare att reparera än en A6, med en snittprislapp på drygt 700,000 kr (kvalificerad gissning).
Audi's RS-modeller ligger på dryga miljonen. Toyota's Hybridmodeller ligger på dryga kvartsmiljonnen.

Uppdaterat: 2015-07-20 09:43

Dyra bilar = dyra problem. När vi talar om kvalitet så behöver självfallet också kostnaderna räknas med, för det handlar om det totala ägandet och upplevelsen av kvalitet. Om bilen står på verkstad så måste någon betala. Det gör svenska Länsförsäkringar och som har visat att inte nog med att Audi ofta går sönder de har dyra problem också, problem som inte syns hos Bilprovningen - vilket än en gång visar att Bilprovningen inte handlar om kvalitet utan bara om trafiksäkerhet. Bilar med allvarliga problem hamnar på verkstaden, och när Bilprovningen sedan kollar dem så är de ju reparerade. Så problemtyngda bilar hamnar inte i Bilprovningens statistik, men de syns hos försäkringsbolagen som är de som ofta står för kalaset. Ett till exempel är ju Volkswagens TSI-motorer, en problematik som syns hos Försäkringsbolagen då Volkswagen har varit ovilliga med goodwill och att at kostnaden för reparationerna, men problematiken syns inte hos Bilprovningen eftersom en TSI-motor som fallerar bärgas till verkstaden istället för till Bilprovningen.

Tittar vi på engelska Reliability Index, ja då ser vi att många japanska märken är i topp, men bland toppen återfinns också franska märken som ligger över medel och bättre än de tyska märkena och även bättre än de tyska premiummärkena. I Reliability Index ingår också kostnaderna, tiden på verkstad, körsträcka och så vidare och så vidare. En mer heltäckande undersökning än Bilprovningen med fler punkter och parametrar för att verkligen ge en mer fullödig bild av en bils kvalitet. Och en av de absolut bästa bilarna i Reliability Index är faktiskt Peugeot 3008 som är bästa bilen (högst kvalitet) i sin klass (minibuss/crossover) och samtidigt en av de bästa bilarna överhuvudtaget. En väldigt lyckad modell kvalitetsmässigt.

Uppdaterat: 2015-07-20 09:52

@Raphael, man kan ha låga ägandekostnader på en premiumbil också. Det är de dyra modellerna som drar upp statistiken. Om man som köpare går igång på låga driftkostnader, tillförlitlighet och "beprövad teknik", så köper man nämligen inte en RS. AMG eller M-bil fullsmetad med ny teknik, elektronik och enorma prestanda. Då köper man en A4, 3-serie eller C-klass med basutrustning utan "lull-lull". Så enkelt är det!

Premiummärkenas främsta styrka är valfriheten. Det finns något för alla i en nästan oändlig variation.

Uppdaterat: 2015-07-20 10:29
Swemba skrev:

@Raphael, man kan ha låga ägandekostnader på en premiumbil också. Det är de dyra modellerna som drar upp statistiken. Om man som köpare går igång på låga driftkostnader, tillförlitlighet och "beprövad teknik", så köper man nämligen inte en RS. AMG eller M-bil fullsmetad med ny teknik, elektronik och enorma prestanda. Då köper man en A4, 3-serie eller C-klass med basutrustning utan "lull-lull". Så enkelt är det!
Premiummärkenas främsta styrka är valfriheten. Det finns något för alla i en nästan oändlig variation.

Swemba, har du belägg för att det är S- och RS-modellerna som drar upp statistiken för Audi? Hur mycket i så fall?

Förresten, vad har du för bil?

Uppdaterat: 2015-07-20 12:56
lillstefan nr.2 skrev:

Swemba, har du belägg för att det är S- och RS-modellerna som drar upp statistiken för Audi? Hur mycket i så fall?
Förresten, vad har du för bil?

En tillverkare som bara har billiga bilar har i snitt billigare bilar än en tillverkare som har både billiga och dyra bilar. Det hoppas jag att du förstår?

Vad spelar det för roll vad jag har för bil? Jag har tre bilar ... av olika märken.

Uppdaterat: 2015-07-20 13:05

Jag kan inte hålla med om att så kallade premiumbilar skulle vara dyrare att äga än något billigare bilar, min Lexus LS 400 från 1993 som kostade ungefär lika mycket som motsvarande BMW eller Mercedes är ingen dyr bil att äga om man inte räknar att motorn rymmer ett par liter mer olja och att byta och ett par tändstift mer vid de fåtaliga bytena av dessa jämfört med bilar som har färre cylindrar.
Men skatten är förstås högre och försäkringen kostar mer även om jag bara har trafikförsäkring på mina bilar.
Delar man upp kostnaderna för bilarna jag haft så är bränsle, skatt och försäkring de klart högsta beloppen jag lagt på bilarna även medräknat värdeminskningen då ingen bil var ny när jag tog över ägandet.

Uppdaterat: 2015-07-20 13:16
Elbil2

http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/2013-jd-power-customer-satisfaction-survey-full-car-model-results
Visserligen från -13.
Cittra på en hög fjärdeplats.

Uppdaterat: 2015-07-20 13:40
Swemba skrev:

En tillverkare som bara har billiga bilar har i snitt billigare bilar än en tillverkare som har både billiga och dyra bilar. Det hoppas jag att du förstår?
Vad spelar det för roll vad jag har för bil? Jag har tre bilar ... av olika märken.

Men du skrev ju att S- och RS-modellerna som drar upp priserna. Du saknar alltså belägg för detta, då kanske man ska låta bli att skriva, det hoppas jag att du förstår :)

Men nu ska jag sluta ifrågasätta det du skriver. Måste dock säga att dessa diskussioner är oerhört larviga. Om man du köper dyrare tyskt, vilket jag kan förstå att man gör, det är fina bilar, varför måste man då snacka skit om japanare? Jag (som just nu har en tysk bil och tre engelska) har inga problem att erkänna att japsarna i regel har högre tillförlitlighet, varför skulle jag ha det? Finns väl annat som styr när man köper bil? Men jag tror att den japanare jag hade var roligare än de bilar du ägt, Swemba.

Uppdaterat: 2015-07-20 14:03

Min erfarenhet av att ha haft Audi S6 (och A6) och BMW M5 (och 525/528/535) är att så fort något behöver bytas på den dyrare varianten så kostar det mer än till de billigare. Jag har intalat mig själv att aldrig välja den modellen som står i sista uppslaget i katalogen över respektive modellserie.
I reservdelskatalogerna brukar det stå "passar alla modeller utom...."

Uppdaterat: 2015-07-20 14:15
lillstefan nr.2 skrev:

Men du skrev ju att S- och RS-modellerna som drar upp priserna. Du saknar alltså belägg för detta, då kanske man ska låta bli att skriva, det hoppas jag att du förstår :)

Vad är det du inte begriper? RS, M och AMG är respektive märkes dyraste modeller. De gör att genomsnittskostnaden för bilägandet är högre för BMW, Audi och MB än om de inte haft dessa modeller.

Uppdaterat: 2015-07-20 15:12
Swemba skrev:

lillstefan nr.2 wrote:
Vad är det du inte begriper? RS, M och AMG är respektive märkes dyraste modeller. De gör att genomsnittskostnaden för bilägandet är högre för BMW, Audi och MB än om de inte haft dessa modeller.

Som sagt, belägg har du inte, och kan givetvis inte få fram heller, då kanske det är bättre att hålla tyst. Modellerna du nämner utgör en väldigt liten del av försäljningen, kanske räknas de inte ens in utan räknas som separata modeller? Skriver du som du gör, då bör du veta lite mer. Men som jag skrev i en tidigare tråd, du verkar inte ha så bra koll :)

Fattar inte heller varför det ska vara så svårt att erkänna att japanarna i regel är väldigt driftsäkra. Jag har ingen just nu, men några problem att erkänna dess driftsäkerhet har jag inte, man kan faktiskt välja bil på andra grunder.

Om just BMW har jag faktiskt hört en hel del med olycksdrabbat folk, jättefina bilar men kanske för avanserade för sitt eget bästa?

Vilka bilar har du, det är väl inte så farligt att skriva?

Uppdaterat: 2015-07-20 17:09
Swemba skrev:

Krävs ju ingen Einstein för att förstå att Toyota, med en snittprislapp på knappt 200,000 kr är billigare att reparera än en A6, med en snittprislapp på drygt 700,000 kr

700 000 kr i snittpris på en A6?

Uppdaterat: 2015-07-20 18:18
Tobo skrev:

Swemba wrote:
Krävs ju ingen Einstein för att förstå att Toyota, med en snittprislapp på knappt 200,000 kr är billigare att reparera än en A6, med en snittprislapp på drygt 700,000 kr
700 000 kr i snittpris på en A6?

Ha ha, den missade jag ;) Mycket snack i nattmössan från Swemba!

Uppdaterat: 2015-07-20 19:25

Jamen nu får ni väl ge er.... Dessa undersökningar är ju på en nivå som inte ens barn kan ta på allvar.

http://www.am-online.com/news/2015/3/19/-vauxhall-agila-europe-s-most-reliable-car-says-warranty-direct/38082/

Ja, jag säger då det.....

Uppdaterat: 2015-07-20 19:40
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Tobo skrev:

700 000 kr i snittpris på en A6?

Tja, det var en gissning. En mellanmodell (inte billigast och inte dyrast) A6 3.0 TDI Quattro börjar på drygt 500,000 kr. Med lite utrustning, S-line och diverse annat så hamnar man på närmare 700 kkr.
Det går att köpa billigare A6'or och det går att köpa dyrare. Kändes inte helt orimligt. Men du kanske sitter inne på en mer exakt siffra?

Uppdaterat: 2015-07-20 20:51