Vi Bilägares forum

KIA dieselmotorer klarar inte vinter?

KIA dieselmotorer klarar inte vinter?

KIA Sverige har skickat ut brev till oss som har KIA bil med dieselmotor. Där säger man att man att KIA motorer inte klarar vissa dieselsorter trots att dessa " ...i och för sig uppfyller alla regelmässiga krav..." (citerat från brev). På sin webbplats (www.kia.com / fraga - svar - branslefilter) anger man att garantin begränsas till ett bränslefilterbyte om man inte tankar statoils diesel. Kan man begränsa en garanti på detta sätt? Ska man vara hänvisad till en bränsle leverantör om garantin ska gälla? Bluff och båg från KIA! Skämmes!

Uppdaterat: 2015-09-16 16:13

Kommentarer

Mycket illa, snudd på bedrägeri.

Uppdaterat: 2014-10-31 11:07
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Tror jag knappast är juridiskt hållbart. Ett fall för konsumentverket !
Edit: har sökt på Kia-sajten men hittar inget så jag undrar om TS påståenden är sanna... Länka gärna till Kia-sajten där detta står så att vi får det bekräftat innan vi fortsätter att spy galla över Kia.

Uppdaterat: 2014-10-31 11:24

Jag har kört huvudsakligen på Preem-diesel i över 10 000 mil, inget problem men så har jag ingen Kia heller... :) Om det är så att Kia rekommenderar en viss leverantör av drivmedel för sina bilar, får kunderna reda på det innan köpet? Eller kommer det först efter att bilen redan är inhandlad? Det lär ju finnas de som sitter med bränslekort till olika bolag etc och det är ju bra information för dem om de får reda på innan köp av en bil om de fortfarande kan tanka på den mack där de brukar tanka...

Uppdaterat: 2014-10-31 12:25

Det är tydligen ett tillräckligt stort problem för Kia att ta upp det och rekommendera Statoil istället. Men jag tror på bristande kvalitet på Kias bränslefilter. Det verkar ju bara gälla vissa av Kias dieselmotorer dessutom, inte alla typer.. Så det verkar som att vissa av Kias motorkonstruktioner är mer känsliga än andras.

Uppdaterat: 2014-10-31 12:49

Vi har bara Kias ord på att andra märken är drabbade, vi vet inte vilka dessa andra märken är. Det kan vara så att de andra märkena är Hyundai, och det vore ju logiskt eftersom Hyundai och Kia använder sig av samma dieselmotorer så vitt jag vet.... Vi Bilägares Hyundai i40 drabbades ju av igensatt bränslefilter i förtid, som skylldes på bränslet... Varför Hyundai inte går ut med samma information som Kia gör, när det är samma dieselmotorer, det kan ju diskuteras och ifrågasättas...

Uppdaterat: 2014-10-31 12:56

Det var ju bra att vi har dig här Shogun som kunde bekräfta detta för ibland kan det vara lite smålurigt med helt nyregistrerade skribenter och deras problem - speciellt när de dyker upp framåt en helg...:)
Men detta problem borde rimligen dyka upp både här och där när det nu börjar sprida sig via våra fora. Och en anmälan till Konsumentverket borde ju rimligen också följa.

Uppdaterat: 2014-10-31 14:45

Knappast nått nytt Kia-problem när man söker runt. Kolla denna tråd - http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=47&t=2557&sid=015781f2257eb1a5cad8fa4fe10ca719&start=10#wrapper och speciellt inlägget daterat 3 mars 2014, 14:54 där OKQ8 svarar och förklarar en del...

Uppdaterat: 2014-10-31 17:40

Jaha - då har brUno presenterat sig igen lagom till att ViBs redaktion tagit helgledigt.

Uppdaterat: 2014-10-31 18:20

Nej, problemet är inte nytt. Det nya är att KIA försöker undanta detta från garantin. Jag har inga kopplingar till OKQ8 annat än att jag tankar där. Det är ynkligt av KIA att försöka smita undan. Så länge bränslet uppfyller given standard så är problemet KIAs.

@ KIA Sverige (om någon skulle läsa detta): Ta tag i problemet och åtgärda, badwill från detta kommer att kosta långt mer.

Uppdaterat: 2014-10-31 18:26

En biltillverkare behöver nog inte lämna garanti öht. på ett fel som är relaterat till bränslet, eftersom dom inte tillhandahåller detta.
Ev reklamation får nog göras hos bensinbolagen, något som har gjorts förr.
Då etanolinblandningen kom, mixtrade man med tillsatser, .som gjorde att filter sattes igen, och bränslepumpar havererade, speciellt audi var drabbade.
Efter mycket diskussioner, kompenserade shell och jet en del kunder som vi reparerat åt.
Så ett gratisbyte av filter får nog anses som goodwill, och hedrar kia.

Uppdaterat: 2014-11-01 00:06

Jes,
det skall kanske lukta fiskolja. :-)

Uppdaterat: 2014-11-01 00:23

Fö nämner kia inte att man bara har garanti om man tankat statoil, dom rekommenderar att tanka statoil för att minska risken, en avsevärd skillnad!
Algtillväxt drabbar inte bara kia och hyundai, många andra märken drabbas, det som gör att vissa modeller drabbas mer än andra, beror på hur pumpen ser ut, hur djupt i tanken den sitter, hur bra sil den har osv.
Detta eftersom algerna är en bottensats i tanken.
Inget nytt problem alltså, men det tar väl ett tag att få problem, därför händer det nu.

Uppdaterat: 2014-11-01 00:31
duccedriver skrev:

Algtillväxt drabbar inte bara kia och hyundai, många andra märken drabbas, det som gör att vissa modeller drabbas mer än andra, beror på hur pumpen ser ut, hur djupt i tanken den sitter, hur bra sil den har osv.
Detta eftersom algerna är en bottensats i tanken.
Inget nytt problem alltså, men det tar väl ett tag att få problem, därför händer det nu.

Du har missuppfattat eller läst in dig för dåligt, problemet är inte algtillväxt. Detta problem handlar om tillsats av RME.

Det hela är mycket enkelt:
Bränslet uppfyller inte normen = bränslebolagets problem (i detta fall verkar det vara OKQ8)

eller

Bränslet uppfyller normen = KIAs problem

Så här långt tyder allt på att problemet är KIAs, KIA har ju till och med själva skickat ut ett brev där de erkänner att problemet finns och att bränslet "uppfyller alla regelmässiga krav" (citerat från KIAs brev). Utgången vid en juridisk tvist känns given...

Uppdaterat: 2014-11-01 08:42

Vi skall nog akta oss för att dra alltför stora, generella slutsatser för något enstaka fel som rapporterats till pressen eller på fora - typ lacksläppet. Avseende just lacksläppet har vi väl i alla fall inte speciellt många övriga fall rapporterade där Kia inte tagit sitt ansvar - eller ? Och vad är idag "en kvalitetsbil av ett etablerat märke" - alltså en bil där man garanterat slipper alla tänkbara problem ? Nä - den finns helt enkelt inte. Och många s k kvalitetsbilar har ju avsevärt kortare garantitid än t ex Kia och det finns nog många problem som kan inträffa under år 3--7 även på en s k "kvalitetsbil" och där man själv får stå för fiolerna.

Uppdaterat: 2014-11-01 13:50

Problem drabbas alla bilmärken av, det som skiljer agnarna från vetet är HUR man hanterar problemen. Mercedes har ju på ett tydligt sätt visat hur man inte ska göra. Deras förlust i anseende och förtroende var enorm efter dålig hantering av ärenden gällande deras rostskyddsgaranti.

För KIA som märke är det enormt viktigt att hantera sin garanti på rätt sätt eftersom KIA i hög grad köps av privatkunder där deras garanti är en viktig faktor i köpbeslutet. Ett förlorat förtroende för KIAs garanti skulle slå väldigt hårt mot KIAs nybilsförsäljning.

Uppdaterat: 2014-11-01 14:02

Kan inte annat än hålla med de 2 föregående inläggen. Sen sker väl också misstag i garantihanteringen hos alla märken men det får ju inte bli nån vana...

Uppdaterat: 2014-11-01 16:44

Hur är det där med testning under olika förhållanden under utveckligen av bilen?

Har aldrig drabbats av stopp i filter på bilar eller maskiner som servas som de ska...
Detta trots att vissa bönder vet att gamla benz o sånt även går på villaolja...

Uppdaterat: 2014-11-01 18:28
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Caymancrew, tillsats av rme ger algtillväxt, därav min slutsats.
Med det inte sagt att jag har rätt, men jag tror det.
Kan ju vara att statoil har tillsats som motverkar, dom säger inte att det är enda märket att använda, men rekommenderar det, då dom har erfarenhet av detta märke.
Problemet är hos bränslet, men uppkommer på bilar med en viss konstruktion.
På samma sätt som vissa bilar drar i sig bottensatsen i tanken av etanol i bensinen, andra inte.

Uppdaterat: 2014-11-01 18:55

Jo, jag känner till problemet med tillväxt av alger/bakterier. Detta förutsätter förekomst av vatten i bränslet som antingen kan ha tillkommit tidigare i leveranskedjan eller kan uppstå i fordonets tank genom kondensering av fukt. Tillväxten sker i gränszonen mellan vatten och bränsle. Denna tillväxt påskyndas av värme och fordon som står längre tider med delfylld tank drabbas oftare. Samma tillväxt kan naturligtvis också ske i en lagringstank och pumpas till fordonet om man inte har bra filter i tankanläggningen.

I mitt fall skedde det på vintern och i ett fordon som används dagligen vilket inte talar för tillväxt av bakterier i min tank. All tankning hade skett från stora bensinstationer. Hade det varit fel på bränslet hade det varit fler drabbade vid samma tidpunkt. Därför anser jag att sannolikheten är låg för att mitt driftsstopp berodde på bakterier.

Troligen har KIA analyserat mitt filter liksom många andras, men jag har inte hört något resultat för mitt filter. Däremot säger KIA i sitt brev att det samlade resultatet av undersökningarna av filtren är att driftsstoppen beror på oxiderad RME.

Verkar uppenbart att KIA och Hundai har för dåliga bränslesystem för att klara modernt miljövänligt dieselbränsle.

Uppdaterat: 2014-11-02 09:35

Det enda jag hört, och det var från en Audiägare var att undvika Preem då dom använder någon Tallolja eller vad det var (killen var inte helt säker själv).
Han hade inte haft några problem själv men hade fått detta "tips" av verkstaden vid service.
Huruvida det ligger någon sanning i det vet jag inte, men ändå intressant att en verkstad tipsar om det.

Uppdaterat: 2014-11-02 18:08
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Allting funkar till det slutar funka.....

Uppdaterat: 2014-11-02 19:13
crister_1 skrev:

Ja jävlar , här frodas myterna. Inte ens Opel har problem med någon av de olika dieselmärkena i Sverige . Alla fungerar lika BRA!

Myten kändes skrämmande verklig när bärgaren rullade iväg med min KIA...

Vad gäller bränslebolagen så är det KIA som varnar för att använda OKQ8 Diesel Bio + och som i samma brev rekommenderar Statoils bränsle. Myt eller inte, det får du fråga KIA Sverige om.

Uppdaterat: 2014-11-02 19:26
Caymancrew skrev:

Bränslet uppfyller normen = KIAs problem
Så här långt tyder allt på att problemet är KIAs, KIA har ju till och med själva skickat ut ett brev där de erkänner att problemet finns och att bränslet "uppfyller alla regelmässiga krav" (citerat från KIAs brev). Utgången vid en juridisk tvist känns given...

Crister_1: Min rekommendation, läs först och skriv sedan. Vi har samma uppfattning, problemet är KIAs.

Uppdaterat: 2014-11-02 21:13

41901 mil i skrivande stund, snart visar sig sviterna av biodieseln...

Uppdaterat: 2014-11-03 22:23
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Lason1 skrev:

41901 mil i skrivande stund, snart visar sig sviterna av biodieseln...

Antar att det är ett försök att med ironins hjälp göra lite reklam för OKQ8:s "kvalitetsbränsle". Att jag tycker KIA sitter med svarte petter i den här soppan innebär inte att OKQ8 är utan skuld.

När i huvudsak 2 bilmären (KIA och Hundai) får problem efter att ha tankat från i huvudsak en bränsleleverantör (OKQ8) så säger det mig 2 saker:

1: KIA och Hundai har bränslesystem som är känsligare för föroreningar än andra bilmärken.

2: OKQ8 har sämre bränsle än övriga leverantörer.

Kombinerar man 2 dåliga ting så ... blir det inte bra ... MEN så länge bränslet uppfyller standard så sitter KIA med svarte petter. Har inte uppfattat att Hundai försöker smita undan sitt garanti-ansvar och det hedrar Hundai.

Uppdaterat: 2014-11-04 20:09

Märkligt om/att Kia resp Hyundai hanterar detta olika eftersom det i grunden är samma företag som tillverkar bilarna - och samma/likadana motorer. Nån samordning borde man kunna kräva inom "familjen".

Uppdaterat: 2014-11-04 20:14

Ångrar mig ... jag hade fel ... Hundai verkar bete sig lika illa som KIA :(
Hittade en artikel i ViB:

Igensatt bränslefilter på Hyundai i40
Publicerad 24 maj 2013
LÅNGTEST
Ett igensatt bränslefilter var orsaken till att vår Hyundai i40 till och från tappat effekt. Problemet skylls på bränslebolagen.

Gasa Bromsa
Flera verkstäderna hävdar att oxidationsrester från RME (i dag upp till sju procents inblandning) täpper till filtren i förtid. Bränslebolagen menar i sin tur att dieselstandarden uppfyller kraven med god marginal.

Normalt ska bränslefiltret bytas vid 6 000 mil, nu var det tilltäppt redan efter 4 400 mil.

Vår testförare har upplevt effekttappet som mycket obehagligt. Någon indikation på effektförlust har aldrig visats och bilen har inte heller gått in i "felsäkert läge".

Detta är naturligtvis mycket allvarligt, en motor som inte ger full kraft vid behov äventyrar trafiksäkerheten.

Vi fick betala 1 641 kronor för arbete och nytt bränslefilter. Däremot gick felsökning och byte av strejkande backkamera på garantin som för bilens del är på fem år.

Därmed blir det SKÄMMES !!! till både KIA och Hundai

Uppdaterat: 2014-11-04 20:26

KIA har uppdaterat sin information på : http://www.kia.com/se/content_attaga/branslefilter/

Men inget nytt, det är samma info som i det brev KIA skickade ut för att varna för bränslefilter som sätts igen. KIA fortsätter att skylla på OKQ8, men visst är det konstigt att bara KIA drabbas...

Uppdaterat: 2014-11-06 21:43

Frågan är när KIA ska ta det här på allvar. Har läst om fall där KIA-ägare bl.a. tappat kraft på motorväg och på väg in rondeller. Är nog bara en tidsfråga innan det inträffar en olycka. Då borde KIA ställas till svars. KIA vet ju om problemet, men gör inget.

Så länge bilarna säljer är nog intresset litet att hjälpa oss som köpt för flera år sen. 7-årig garanti låter bra i bilhallen, men när garantin ska nyttjas då vill KIA ducka och krypa undan. Ynkligt!

Uppdaterat: 2014-11-08 10:07

Farmartank är troligen RME-Fri soppa i, funkar mycket bättre.

Uppdaterat: 2014-11-08 15:09
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Jag kör en Skoda Octaiva TDi -150hk 2014 och jag tankar OKQ8 till ca 90% och där funkar det klockrent, sen så har jag även börjat tanka Statoils nya Diesel mile+ som ska vara deras "Premium" sort av diesel, tycker den funkar bra eftersom motorn låter renare och tappar sitt traktorljud.

Uppdaterat: 2014-11-09 08:32
Pär
Jes_ skrev:

Men tro inte att .. soppan du tankar, vare sej den heter Preem, OK/Q8, Statoil eller något konstigt nödvändigtvis är specifik för just det varumärket.
.

I så fall faller ju rekommendationen från KIA att tanka Statoil rätt så platt till marken... kanske dags att börja fundera på att byta bilmärke...känns inte som att KIA hanterar den här problematiken särskilt bra.

Uppdaterat: 2014-11-09 22:07

Nåja - 4100 kr för en 6000-mila är väl inte mycket att säga om idag eftersom det "bara" är den 2:a servicen på bilen. Den som säger annat bör nog kunna redovisa totala servicekostnaderna t o m 6000-milaservice på "sin" bil och på märkesverkstad. Min 6000-mila på en Corolla kostade runt 5000 kr år 2006 och då var det 1500-milaintervaller på servicen... Så vid det tillfället var jag inte direkt positivt inställd till Toyotas-servicepriser... Även där får man på nåt sätt betala för t ex välvilliga garanti/goodwill-hanteringar. Om nån månad skall min Golf in på 6000-mila och då kommer svaret på om de uppgifter jag fick vid bilköpet kommer att stämma hyfsat eller inte... Förra/första servicen vid 3000 mil kostade hursomhelst ca: 2500 kr.

Uppdaterat: 2014-11-12 07:04

Vad kostar det att byta klossarna bak till kian?

Uppdaterat: 2014-11-12 11:20
Jes_ skrev:

Varför just Kia/Hundaj har problem med vanlig diesel .. Jag är nyfiken .. har teorier men inga färdiga svar (utom att bojkotta allt asiatisk förstås ;-) )

... jag är idel öra... låt höra...släpp loss alla teorier...
Jag börjar: KIA har mindre toleranser i bränslesystemet och tvingas därför ha ett filter med finare filtrering. Detta gör att KIA blir känsligare för alla sorters föroreningar typ alger/bakterier, paraffin, oxiderad RME osv.

Uppdaterat: 2014-11-13 19:33

Några funderingar.

Vilka dieselspisar gäller detta ?
Har Kia Huyndai verkligen utvecklad egna dieselmotorer? Ofta brukar ju deras motorer bygga på någon äldre bas som de köpt in från GM eller något annat bolag som dom jobbat vidare på.

Uppdaterat: 2014-11-14 15:54
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Ett tips till KIA är att ta fram en ny "line" med tillbehör för de som har långt til av KIA godkänd mack. Linen kan med fördel kallas "Fuel-Line". KIA kan lansera ett bränslesläp som kan gå under namnet "Drag-Fuel" och kanske en takbox som vi naturligtvis kallar "Top-Fuel".

Uppdaterat: 2014-11-24 10:42

Kanske slipper att köra omkring med extra bränsle i takboxen :)

Har upptäckt att när man tittar på OKQ8:s hemsida så är det inte alla stationer som anger att de har Diesel Bio +. Med ett visst mått av slutledningsförmåga innebär det att dessa stationer i bästa fall har "vanlig" diesel. I sämsta fall är bara hemsidan inaktuell...

Om OKQ8 har "vanlig" diesel på vissa stationer så kommer i alla fall jag att noga ta reda på vilka som har riktiga grejor.

Jag har skickat en fråga till OKQ8 och återkommer med deras svar när det kommer.

Uppdaterat: 2014-11-28 11:04

Finns "vanlig" diesel på OKQ8:s stationer från Ö-vik och norrut.

Uppdaterat: 2014-11-29 10:05
Pär

OKQ8 har svarat och vissa stationer har Diesel Bio + och vissa har vanlig diesel. På OKQ8:s hemsida kan man söka station och om man sedan klickar på en viss station kan man se deras utbud av drivmedel. Jag bor i norra delen av landet och en station i min närhet anger Diesel Bio +, men det finns andra stationer som anger att de har vanlig diesel. I fortsättningen åker jag bara till OKQ8-stationer som har vanlig diesel.

Jag vet inte hur noga det är för er som inte har KIA:s kassa bränslesystem, men jag skulle nog som försiktighetsåtgärd rekommendera alla oavsett bilmärke att undvika OKQ8 Diesel Bio +.

Uppdaterat: 2014-11-29 15:53

KIA har meddelat oss ägare att de ser så allvarligt på KIAS problem med bränslesystemen att de numera anser det vara säkerhetsrisker. De har därför begärt att OKQ8 ska sänka halten RME från 7 till 5%. OKQ8 har gått med på att tillfälligt göra detta, men OKQ8 tror att den högre inblandningen (7% eller ännu mer) blir lagkrav för alla leverantörer under 2016.

Vill inte ha en KIA när det händer, så det ser ut som att 2015 blir ett bilbytarår :)

Uppdaterat: 2014-12-12 13:31

När jag byter bil om några år så kommer jag även kolla in bensinare, börjar bli trött på den Svenska diskvatten till diesel, så lutar till 75% att det blir en bensinare som jag alltid kommer tanka 98 oktan.

Uppdaterat: 2014-12-12 22:57
Pär
crister_1 skrev:

Jag ger mig fan på att problemen bara är ett "troende" d.v.s. en myt. Det kanske är som Jes_ , skrev om jag förstår honom rätt, att den mesta dieseln kommer från " samma cistern". Eller?
Har hört förr samma fåniga debatt när det gäller bensin. Om man tankar på "DEN" macken så går bilen "SÅ" illa. Knackar, hostar och är omöjlig att starta. Fast oftast är felet något helt annat än bränslet.

Enligt en källa på en KIA-verkstad så byttes det hundratals igentäppta dieselfilter förra vintern, fast mekanikerna "trodde" nog bara att de bytte...

Någon debatt om dålig bensin har jag aldrig hört om ??? Var har den debatten rasat?

Uppdaterat: 2014-12-13 09:51

Om nu en tillverkare går ut och säger att deras Diesel är unik för att dom tex använder tallolja eller något annat så är det väl inte konstigare än att det kan påverka vissa tillverkare.
Samma gäller väl bensin, det räcker ju att någon gjort en halvrisig inblandning med etanol på macken så kan bilen gå lite annorlunda.

Som jag nämnt tidigare så går ju vissa märkesverkstäder ut och rekommenderar att man inte tankar på vissa ställen för just deras motorer, tror inte det handlar om "troende".

Uppdaterat: 2014-12-13 11:07
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Som jag nämnt tidigare så går ju vissa märkesverkstäder ut och rekommenderar att man inte tankar på vissa ställen för just deras motorer, tror inte det handlar om "troende".

Finns det fler bilmärken än KIA som hävdar att deras nybilsgaranti inte gäller om man tankat från en viss leverantör av drivmedel? Fast bränslet uppfyller kraven som KIA anger i bilens instruktionsbok? Så vitt jag vet är KIA det enda märket som kör med sådant bluff och båg.

Uppdaterat: 2014-12-14 10:36

Det är nog svårt att avgöra om det är den individuella bilen som är problemet eller en serie, många gånger så har man ju inte två vänner med exakt samma bil från samma år med samma motor och utrustning att jämföra med.
Ta Kia som exempel, alla Kias dieselmotorer från 1992 fram till nu har ju inte detta problem, däremot verkar det ju vara en specifik motortyp som drabbas av problemet.
Det betyder ju inte att alla Kias dieselbilar har haft eller kommer att ha problem med en viss typ av dieselbränsle, om det nu är det som är problemet.
Det räcker ju med en liten bit felaktig kod på fel ställe som hanterar insprutningen och förbränning av bränsle för att fel ska kunna uppstå.

I detta fallet kanske det räcker med en uppdatering av programvaran som gör att när en viss typ av bränsle (en ny typ av blandning) används så skall det förbrännas på ett lite annorlunda sätt. Samma gäller ju moderna bensinbilar.

@Cayman
Det enda jag hört nyligen är beskedet min far fick från Audi verkstaden att inte tanka diesel på Preem, detta var dock muntligen och inget som står i instruktionsboken.

Uppdaterat: 2014-12-14 10:45
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
crister_1 skrev:

Men då undrar jag fortfarande , varför är det bara vissa tillverkare som drabbas och vissa personbilsförare som får problem?
Har aldrig under mitt 45- åriga bilägande drabbats av problem med bränslet, bensin eller diesel. Däremot har jag haft kompisar som har haft STORA problem. Det jag påstår är att det är den individuella bilen som har problemet , inte bränslet eller bilmärket.

Varför KIA drabbas i så stor utsträckning vet jag inte, men för KIA-ägarnas skull hoppas jag att KIA tar reda på vad som är problemet innan den lagstadgade inblandningen av biodrivmedel i dieseln höjs.

Vad jag som enskild bilägare gör för fel vet jag inte heller. Jag kör ca. 50 mil/vecka ganska jämnt spritt över året, servar bilen enligt instruktionsboken på märkesverkstad. Om det anses vara vårdslöst att köra bil i minusgrader så är jag skyldig, men där har jag inget val.

Uppdaterat: 2014-12-14 10:46
Shogun skrev:

Denna diesel är med 5% raps inblandning och kommer från Karlstadsdepån/Shelldepå numera ST1 blandningsdepå där man blandar i rapsen i dieseln. Härifrån kör alla olika oljebolag ifrån i Karlstadsområdet, då detta är den enda oljedepån i Karlstad området enligt uppgift jag fått från Oljeservice i Olsäter där vi köper våran diesel. Men hon sa också att det kan skilja mellan olika blandningsdepåer i landet och att en del använder "Tallolja" runt om i Sverige. Detta kan vara förklaringen till att inte vi haft några problem med igensatt filter.

Som jag har förstått det så uppstår problemen om man har en KIA med 1, 6 liters dieselmotor och tankar diesel med 7% inblandning av RME. KIA uppger att enligt deras laboratorie undersökningar så samlas det då så mycket oxiderad RME i filtren så att det uppstår driftstopp eller driftstörningar.

7% RME är tillåtet enligt EN 590 som man enligt KIAS instruktionsbok ska tanka bilen med. Om man tankar felfritt bränsle enligt instruktionsboken och bilen får problem så är det väl varken bilägarens eller mackens fel???

Nu uppger OKQ8 att de har tillfälligt sänkt inblandningen av RME från 7 % till 5 % på KIAS begäran eftersom KIA anser att deras problem är så allvarliga att de är säkerhetsproblem. Så för tillfället är det nog lugnt, men som sagt det troliga är att lagkrav kommer att tvinga alla leverantörer att öka inblandningen till 7 % eller ännu mer kanske redan 2016.

Om KIAS problem har varit så stora nu, så lär problemen inte bli mindre eller billigare sen... och den kostnaden lägger KIA på ägarna vare sig de har garanti eller inte.

Uppdaterat: 2014-12-14 18:20
Caymancrew skrev:

Caymancrew wrote:Bränslet uppfyller normen = KIAs problem
Så här långt tyder allt på att problemet är KIAs, KIA har ju till och med själva skickat ut ett brev där de erkänner att problemet finns och att bränslet "uppfyller alla regelmässiga krav" (citerat från KIAs brev). Utgången vid en juridisk tvist känns given...
Crister_1: Min rekommendation, läs först och skriv sedan. Vi har samma uppfattning, problemet är KIAs.

Crister_1: Att problemet är KIAs var vi överens om tidigare och jag fortsätter att vara överens om det.

Men om man nu har oturen att äga en KIA med 1, 6 liters dieselmotor och tillverkaren (KIA) inte ställer upp på sin utlovade fantastiska 7-åriga garanti, då blir plötsligt dieselbränsle med 7 % RME ett stort problem. Än värre blir problemet om/när alla leverantörer av bränsle börjar blanda 7 % (eller mer).

Uppdaterat: 2014-12-14 20:26

Tvekar inte en sekund på att KIA 2016 (eller när nu dieselbränsle med högre inblandning av biodrivmedel införs) kommer att sälja bilar som klarar det. Jag tycker bara att det är dåligt att KIA inte står upp för sina nuvarande kunder. En nöjd kund kommer tillbaka, men som läget ser ut nu är det många som inte väljer KIA nästa gång. Om läget är oförändrat till våren och KIA fortsätter att skylla ifrån sig så lämnar jag KIA som märke.

Inbillar mig inte att KIA varken står eller faller med mig eller att de ens bryr sig. Det är bara att ta förlusten och gå vidare till något annat märke. Det finns många bra och spännande bilar att välja på.

Uppdaterat: 2014-12-14 23:07