Vi Bilägares forum

Citroën C3 Phase 1 >2010

Citroën C3 Phase 1 >2010

Har någon erfarenhet av denna modell? Svaga punkter, motor att undvika....?
Gillar modellen och man kan hitta en 2007 med låga mil för runt 20 000kr.

Uppdaterat: 2020-06-20 09:43

Kommentarer

Fjädrar som går av är vanligt, ytrost och klarlacksläpp är tyvärr vanligt vid högre miltal.
Dieslar kräver mer underhåll men drar å andra sidan mindre, bensinare typ skottsäkra...
Annars är det mest slitdelar, det som dock kan hända på de tidiga (03-04) är att styrservoenheten (elektromekanisk) pajar.

På det hela taget helt ok bilar, billiga i service och slitdetaljer, plättlätta att skruva med (förutom 1.6HDi som är trång i motorrummet).

Uppdaterat: 2020-06-20 15:53
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack så mycket för svaret, riktigt värdefullt!

Uppdaterat: 2020-06-20 17:42

Har det inte varit lite strul med PSAs 1,6 l bensinare - eller minns jag fel ?

Uppdaterat: 2020-06-20 18:30
Pi skrev:

Har det inte varit lite strul med PSAs 1,6 l bensinare - eller minns jag fel ?

Hade en sån i min 307a, det var en trevlig motor.

Uppdaterat: 2020-06-20 18:56

Tydligen 1,6 VTi som är deras problemmotor så den skall du nog undvika i så fall. Tål tydligen inte kortkörningar och då borde den nog inte sitta i en småbil kan man tycka. Men den kanske är ovanlig i C3 ?

Uppdaterat: 2020-06-20 19:51

Tänkte oxå fjädrar när jag läste rubriken. Hjälpte en granne att byta framfjädrar med ett halvårs mellanrum, trots att fjädrarna var bytta tidigare.
Lite märkligt att en fjäder går av på en viss bilmodell, men när han kom med den första nya fjädern trodde jag att han fått fel fjäder, för den var otroligt lång, när man jämförde den hoppressade fjädern på bilen.
Som tur är äger jag riktigt långa fjäderpressar, ett par normala hade inte räckt till.
Så kanske är det den hårda förspänningen som gör att de går av lättare ??

Uppdaterat: 2020-06-20 19:57

Det var annars inga problem att byta fjädrarna, framvagnen var normalt konstruerad.

Uppdaterat: 2020-06-20 19:59

Fjäderbrott var väl annars rätt vanligt på tyska bilar under en period. Fick tipset att se till att köpa svensktillverkade ersättningsfjädrar (jo, sånt fanns då) vilket löste problemet.

Uppdaterat: 2020-06-21 09:43

I denna generation är det inte den med BMW konstruerade 1.6VTI/THP (Prince motorn), utan en hederlig TU5JP4 av lite äldre konstruktion.

Och ja framfjädrarna är lite skumma, typ banan formade också. Byter man fjäderbenslagret också brukar det hålla bra.

Uppdaterat: 2020-06-21 14:04
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kilen eller Lesjöfors fjädrar brukar vara tillverkade här i Sverige, bra grejer.

Uppdaterat: 2020-06-21 14:05
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre