Vi Bilägares forum

Saab 9-3 sport sedan 2004

Saab 9-3 sport sedan 2004

Vad tror ni saab kunniga om denna bil https://www.blocket.se/vi/90127965.htm

En kompis är intresserad. Vad ska man titta efter förutom rost? Har den gått för långt så annat börjar gå utför?

Uppdaterat: 2020-04-06 12:36

Kommentarer

Verkar ju inte vara speciellt rostig, men de brukar inte vara så rostiga. Kolla bärarmarna och framfjädrarna, fjädrarna brukar gå av. Bakbromsarna kan krångla. Tändningslåset brukar krångla och kan vara lite knepigt att åtgärda, men det går. Lyssna så det inte finns något onormalt rassel från kamkedjan, men det bör det inte vara vid så få mil om man inte slarvat med oljan.
Mycket bil för pengarna!

Uppdaterat: 2020-04-06 17:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

...men ganska många och på slutet kortvariga ägare har det varit - https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/WLX360

Uppdaterat: 2020-04-06 17:49

Tack Saabnisse , kollade på bilen idag och avråder starkt mot ett köp pga allmänskicket. Lite rost i dörrar och framskärm, en bula och lite parkeringsskador och repor. Detta är något som bilderna på blocket sällan skvallrar om och vissa ägare ej vill kännas vid... Ingen bil jag skulle köpa men alla är inte lika petiga som jag. ”Inte en ny bil”-kortet köper jag inte då det finns välskötta, gamla bilar men de är tyvärr ovanliga. Hur ovanligt det är med Saabar som är i fint skick (kosmetiskt) låter jag vara osagt.

Uppdaterat: 2020-04-06 18:04

Ok, men rosten brukar normalt inte vara så vanlig, men det är klart att rostfria är de sällan.
Det finns givetvis 9-3 i bättre skick, men ska de vara i ordningställda till bra skick börjar de kosta en del.
Som vanligt får man vad man betalar för.
Men det gäller att se upp, speciellt när det gäller cabbar, mycket är skrot som importerats från USA och som fått en facelift i ett av våra östligt belägna grannländer.
Det behöver inte vara skräp, men man bör vara medveten om det och betala rätt pris.

Uppdaterat: 2020-04-06 19:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har kollat på några Saabar nu senaste dagarna 9-3 och 9-5. De är både bekväma och estetiskt tilltalande bilar och jag skulle kunna tänka mig att äga en även fast förbrukningen är lite hög. Men det är en grej som jag inte tål och det är rost..Det bubblar och pyser i lacken runt skärmkanter och dörrar på allihopa! Jag jämför med Peugeot 307 och Renault Clio o megane från samma år (2004-2008) och då klarar fransoserna att hålla rosten borda på ett mycket bättre sätt. De Saabar jag tittat på verkar ligga ungefär i samma nivå eller snäppet över i benägenhet att rosta som VAG-bilar. Synd på i övrigt så trevliga bilar som saabarna verkar vara.

Det senaste exemplaret jag kollat på , en 9-3 sportsedan 2005 med 16500mil på mätaren. Mestadels norrlandskörd och var därför relativt fin i plåten men visade även den tecken på att där gror det en del bakom lacken på sina ställen. Anliggande broms bak , är det styrpinnarna som kärvar eller något annat knas? Härlig komfort i bilen!

Uppdaterat: 2020-04-08 08:27

Jag skrev tidigare att rosten inte brukar vara så allvarlig och det kräver nog en förklaring för nog ser man rost, men det är sällan sönderrostat. Rosten uppstår genom dålig lackering med för tunt täckskikt. När färgskiktet skadas så försvinner också zinkskiktet snart och då blir det snart kexs, men på många Saabar har endast färgen försvunnit men zinken är kvar och då är det enklare att bättra på färgen.
Det märkliga är att metalliclacken bara är en fjärt bättre än solidlack, men den håller sig blank längre.
Men visst är det dåligt, för att inte säga uselt, att ha snålat in på ytbehandlingen på en till många delar bra bil, men det skiljer dock en del mellan årgångar.

När det gäller bromsen bak är det speciellt 9-5 och 9-3 som drabbas, de fick en bakaxel från Opel som är lite speciell och kräver en del service, tidigare modeller som t.ex. 9000 hade en helt annan konstruktion som var bättre, speciellt handbromsen.
Oftast är det oken som kärvar och det är inte speciellt svårt att åtgärda, värre är det med handbromsen, fungerar inte den som den ska blir det mera jobb, oftast krävs att man tar av skivan för att komma åt backarna inne i trumman och vanligt fel är en liten tryckplåt mellan backarna som slits och behöver bytas.

Uppdaterat: 2020-04-08 09:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är lite av en Saab 9-3 fantast. Har bara ägt 9-3 från 2004-2010, säkert 15 st. Alla har haft rost i skärmar bak även fram på vissa. Dörrarna brukar klara sig dock. Har iofs mest köpt objekt i 10000-40000kr klassen.

Uppdaterat: 2020-04-08 12:30