Vi Bilägares forum

Små suvar, pensionärs bilar eller inte

Små suvar, pensionärs bilar eller inte

Eftersom gumman snart har bäst före datum på sig med både rygg och benkrämpor så har hon börjat snegla på att byta ut gamla yarisbettan 01 till en lite högre bil och då blir det väl en suv..
Vi har väl provat en del sista året men kravet är en snål och inte allt för bullrig när hon ändå skall byta.
Generellt är ju att dom flesta blir riktigt bullrig på grova vägen i landsvägs fart.
Det verkar ju poppa upp en ny modell vara annan vecka numera.

Uppdaterat: 2019-08-12 18:59
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kommentarer

För dig borde det bara finnas ett val.
Skoda Kamiq
https://www.skoda.se/modeller/kamiq/kamiq?ds_rl=1240390&ds_rl=1239395&ds_rl=1243419&gclid=CjwKCAjwnMTqBRAzEiwAEF3ndibosGZpz9RdT4k7MnKUGowQjkeoQOnTXhxIDuhRAmxiVSHTRn8myBoC1aIQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Uppdaterat: 2019-08-12 19:12

Ja junkers det kan man tro men jag undrar tveksamt.
Hur vettig är den och hur mycket högre än en vanlig bil.
Tycker den ser ful ut i fronten och dessutom hög prislapp än så länge.

Körde senast Renault men både bullrig och tveksam fransk inredning och kändes törstig.
Halvsnygg också med klatschiga färgkombinationer
Annars rätt pris men. Men.

Uppdaterat: 2019-08-12 19:55
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det kommer ju en ny Peugeot 2008 nästa år.
Lär väl också vara bra priser på utgående modellen.
https://www.peugeot.se/kampanjer-och-finansiering/aktuella-kampanjer/2008-suv-allure.html
Lär ju vara ett rejält lyft gent emot den gamla Yarisen. Både i komfort och ljudnivå.
1,2l motorn är ju både pålitlig och pigg och samtidigt snål på soppan. Och slog VAG 1,0tsi med 23 poäng i Engine of the year 2019 :)

Uppdaterat: 2019-08-12 20:22

Jag tycker att du ska slå till på en Toyota med snikhybrid.

Uppdaterat: 2019-08-12 20:26

Om priset styr så är väl Seat Arona ett val.
Jag hade nog hellre valt VW t-roc.

Så olika vi tycker, jag tycker Kamiq har snygg front men att den är skitful från sidan. Ser ut som man satt ihop bilen från två olika åldersgenerationer, ny front och gammal mittdel.

Uppdaterat: 2019-08-12 20:27

Men visst sitter man väl lite högre inde flesta B-segment bilar. Yarisen har ju ingen speciellt låg körställning. Frugans I20 är heller inte så låg, utan snarare går det sitta riktigt högt i den. Hon är väldigt nöjd med den, går billigt och tyst med sin 4-cyl 1,2 l sugmotor som spinner som en katt :)

Uppdaterat: 2019-08-12 20:31

Billigast av alla förutom Dacia är väl annars Nissan Juke (Puke).
Sedan finns ju Mazda CX-3 som är väldigt trevlig.

Åt det pappiga hållet men mer riktig SUV är Suzuki Vitara.

Det är nog bara att ge sig ut på bullrig väg med dessa 7-8 och testa.
Citroen C4 är en till förresten.

Hyundai och Kia har jag inte angett pga buller.

Det är dock en ny Kia på gång som kan vara något XCeed.

Uppdaterat: 2019-08-12 20:48

Jag tänkte mer på Suzuki Viagra, men den är väl mer riktad mot kundgruppen äldre män.
Men appropå bullernivå så lär ju alla alternativ vara betydligt tystare än Yarisen.

Uppdaterat: 2019-08-12 20:56

Ja Mazda Cx-3 är en fin bil, men har inte den också fått kritik för att vara bullrig?

En T-cross kanske? Finns hur många alternativ som helst känns det som

Jag hade kanske också väntat på Peugeot 2008.

Uppdaterat: 2019-08-12 20:57

Bland det snyggaste Xceed.
Intressant också:
The XCeed also features a unique chassis setup; Kia has introduced hydraulic rebound bump stops to the front axle of every model. The idea being the hydraulic units help better absorb compressions, along with the softer spring and damper setup, to improve the car’s ride quality.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-08-12 20:57

Den där klassen är ju ett getingbo där alla tillverkare ser en möjlighet att tjäna pengar.
Och ja Apex CX-3 är rejält bullrig, men snygg.

Uppdaterat: 2019-08-12 20:59

Mina testobjekt hade varit T-Cross/T-roc och XCeed i första hand men om priset avgör så lär det ju handla om Nissan Juke eller Dacia.

Uppdaterat: 2019-08-12 21:03
Guran skrev:

Den där klassen är ju ett getingbo där alla tillverkare ser en möjlighet att tjäna pengar.
Och ja Apex CX-3 är rejält bullrig, men snygg.

Är den uppdaterade lika bullrig? Bror min hämtade ut en idag och han hade den icke uppdaterade tidigare så ska fråga.
Nya Mazda 3 är ju riktigt tyst.

Enligt TV är det just ljudkomforten som förbättrades i faceliften:
Det verkar Mazda ha åtgärdat nu – varken väg- eller motorljud blir störande längs de bitvis dåliga vägarna längs provkörningsrutten mellan Stavanger och Trondheim.

Uppdaterat: 2019-08-12 21:07
Guran skrev:

Men visst sitter man väl lite högre inde flesta B-segment bilar. Yarisen har ju ingen speciellt låg körställning. Frugans I20 är heller inte så låg, utan snarare går det sitta riktigt högt i den. Hon är väldigt nöjd med den, går billigt och tyst med sin 4-cyl 1,2 l sugmotor som spinner som en katt :)

Yarisen är helt okey i höjd men jag provade en med hybrid men dyr och törstig.
Peugot 3008 gillar jag men inte 2008.
Mazdan trång och burrig
Korea suvarna bullrar fult likaså Arona.

Ja hon skall ta en semesterdag nästa vecka i anspråk och testa flera.

Uppdaterat: 2019-08-12 21:12
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
junkers skrev:

Guran wrote:Den där klassen är ju ett getingbo där alla tillverkare ser en möjlighet att tjäna pengar.
Och ja Apex CX-3 är rejält bullrig, men snygg.
Är den uppdaterade lika bullrig? Bror min hämtade ut en idag och han hade den icke uppdaterade tidigare så ska fråga.
Nya Mazda 3 är ju riktigt tyst.
Enligt TV är det just ljudkomforten som förbättrades i faceliften:
Det verkar Mazda ha åtgärdat nu – varken väg- eller motorljud blir störande längs de bitvis dåliga vägarna längs provkörningsrutten mellan Stavanger och Trondheim.

Den faceliftade CX-3 har jag faktiskt inte kört. Men kan som sagt blivit bättre.
Sen är det ju jäkligt individuellt det här med hur man uppfattat buller.

Uppdaterat: 2019-08-12 21:19
mso 1000 skrev:

Guran wrote:Men visst sitter man väl lite högre inde flesta B-segment bilar. Yarisen har ju ingen speciellt låg körställning. Frugans I20 är heller inte så låg, utan snarare går det sitta riktigt högt i den. Hon är väldigt nöjd med den, går billigt och tyst med sin 4-cyl 1,2 l sugmotor som spinner som en katt :)
Yarisen är helt okey i höjd men jag provade en med hybrid men dyr och törstig.
Peugot 3008 gillar jag men inte 2008.
Mazdan trång och burrig
Korea suvarna bullrar fult likaså Arona.
Ja hon skall ta en semesterdag nästa vecka i anspråk och testa flera.

Men var det inte frugan som skulle välja sig en bil ? :)

Uppdaterat: 2019-08-12 21:19

En ny KoreaSUV så som en Kona är ju ett under av komfort jämfört med en gammal Yaris.

Uppdaterat: 2019-08-12 21:20

Mazda CX-30 är snart i antågande - den är byggd på nya Mazda 3.
Men är det en 2:a bil som mest går i stadsmiljö så varför inte kolla t ex en Kia Rio, Mazda 2 eller liknande. Kolla i alla fall hur dessa fungerar med insteget.

Uppdaterat: 2019-08-12 22:12

Frugan tyckte en Rödmetallic bil var bra.
Och jämfört med Yarisen hon hade innan så var ju skillnaden radikal jämfört med I20 som är en stor och bekväm liten bil med en fantastisk växellåda.
räckte med 10min provkörning så skulle hon ha den bilen. Ingen ytterligare test av något annat kom på frågan.
Enda negativa är dåligt ljus, men hon använder bilen i stort sett bara på upplysta vägar.

Uppdaterat: 2019-08-12 22:53

Som när Swiften köptes. Jag hade lagt upp en runda för att testa olika bilar, Swiften var den första vi körde, och affären var över på 10 minuter. Enda frågan som ställdes till försäljaren var "Finns den i röd ??" Ja, men vi har ingen hemma, bara en grå "Då tar jag den"

Jag har inget vettigt att komma med i tråden annars, mer än att man måste sakna nått i huvudet om man köper en Arona, det finns hur mycket annat som helst att välja på, och allt ser roligare ut.

Uppdaterat: 2019-08-12 23:50

Måste det vara en ny bil? Om den nuvarande är från -01 så blir ju även en lätt beg en betydande uppgradering. T ex en Yeti av senare snitt, som är högre än det snart sagt allt som förekommit ovan. Fr o m -16 (om jag minns rätt) är det kamrem i bensinmotorerna och hyfsat modernt infotainment med smartphonekoppling.

Uppdaterat: 2019-08-13 08:20
mso 1000 skrev:

Faktumet är att anledningen varför jag har nästan 3000 mil per år på min octavia är att ingen i familjen väljer den gamla bullriga 01yarisen frivilligt när båda står hemma.
Och hon vill ha en ”tyst” bil nu och jag tror att årsmilen kommer att jämnas ut med två hyfsade bilar på gården.
Det enda vettiga är väl kanske att hitta en årsgammal bil för 100-150tusen och hoppas den rullar 10-12 år utan problem.
Som sagt hon har provat några nya tidigare och skall till veckan prova några fler.
Ett till krav vilket är bra är att den skall vara smidig i parkeringshuset.

Så väljer du väl en Octavia till. En kombikupe
Varför riskera ett vinnande koncenp?

Uppdaterat: 2019-08-13 09:47

Yeti avråder jag ifrån. Dock har jag en -11 med en av de "mindre genomtänkta" bensinmotorerna, men det finns fler problem än motorerna även om det är en mycket trevlig bil. Iofs förhållandevis tyst med rätt däck.

Uppdaterat: 2019-08-13 09:47

Faktumet är att anledningen varför jag har nästan 3000 mil per år på min octavia är att ingen i familjen väljer den gamla bullriga 01yarisen frivilligt när båda står hemma.

Och hon vill ha en ”tyst” bil nu och jag tror att årsmilen kommer att jämnas ut med två hyfsade bilar på gården.
Det enda vettiga är väl kanske att hitta en årsgammal bil för 100-150tusen och hoppas den rullar 10-12 år utan problem.

Som sagt hon har provat några nya tidigare och skall till veckan prova några fler.
Ett till krav vilket är bra är att den skall vara smidig i parkeringshuset och får gärna vara smal som yarisen.

Uppdaterat: 2019-08-13 09:49
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Hur kommer den köras? Är det mest stadstrafik så kommer ju C-HR vara den klart snålaste av dom som nämnts här i alla fall.

Uppdaterat: 2019-08-13 17:01

Tror C-HR faller direkt på att den inte är lätt att parkera.

Uppdaterat: 2019-08-13 17:09
Panopticon skrev:

Hur kommer den köras? Är det mest stadstrafik så kommer ju C-HR vara den klart snålaste av dom som nämnts här i alla fall.

Ja så är det nog men frågan är om det är marginell skillnad.
Och vi provkörde den för ett år sedan och jag gillar inte utseendet men framförallt att den är trång och burrig.
Och cvt lådan med ylande motor så funkar det inte för oss.

Uppdaterat: 2019-08-13 17:19
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Panopticon wrote:Hur kommer den köras? Är det mest stadstrafik så kommer ju C-HR vara den klart snålaste av dom som nämnts här i alla fall.
Ja så är det nog men frågan är om det är marginell skillnad.
Och vi provkörde den för ett år sedan och jag gillar inte utseendet men framförallt att den är trång och burrig.
Och cvt lådan med ylande motor så funkar det inte för oss.

Oss? Det var väl frugan som skulle ha en bil som du eventuellt kan få åka med i :)

Uppdaterat: 2019-08-13 17:52

Shogun.
Har du kört en Chr.
Det kan tyckas konstigt men både frugan och tillockmed barnen har börjat använda farthållaren mycket.
Och trycker du upp farthållaren från 70 till 90 då hör man motorn rusa och ecomätaren gå i taket på en Chr.
Nu tror jag iofs inte Toyota ägare kör så.
På din nya bil så fungerar det däremot riktigt bra speciellt på Eco läget.

Och visst är jag sugen på en hybrid men en rav4 är för stor och Chr går fett bort.
Kia Niro skall hon prova men hon tycker den är för stor och dyr och inte en begad under 200t.
Och visst jag är medveten om stan och hybrid bör vara bra.

Uppdaterat: 2019-08-14 00:38
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Shogun. C-HR. Att barnbarnen inte når upp till dörrhandtaget på en C-Hr och sitter dom i baksätet som dom inte ser ut från så är dom åksjuk efter en mil är en anledning.
Och drivlinan som verkligen tvingar föraren till Eco körning och ett bagage för två kabin väskor.
En bil utan bakåtsikt med konstant dyngig backkamera.
Nä definitivt en konstig bil för vissa som vill sticka ut och inget jag skulle köpa.

Däremot så är din rav 4 är verkligen så mycket bättre på pricis allt men jag tror inte jag skulle köpt första årsmodellen ändå.

Uppdaterat: 2019-08-14 07:00
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Håller med om det mesta mso skriver om C-HR, dock inte om bagaget. Det är faktiskt riktigt rymligt, även om man får packa mer på höjden än på djupet. Mitt största problem med den jag hade som hyrbil var dock att den inte var speciellt stabil på vägen.

Uppdaterat: 2019-08-14 08:51

Kör man som jag (och tydligen mso 1000) väldigt ofta med den adaptiva farthållaren och ökar/minskar farten med dess +- 10-knapp så kan det nog bli som mso 1000 beskriver att "motorn rusar" - nåt som inte sker på samma sätt med "vanliga" automater. Sen detta med den helt obefintliga bakåtsikten i C-HR och att de som sitter i baksätet knappt har nån sikt utåt. Nä - den tilltalar inte mig heller oavsett hur bra den kan vara. Får väl stå ut med typ 200 l extra bränsleförbrukning per år men i gengäld en bil som jag trivs bättre med och som är betydligt rymligare.

Uppdaterat: 2019-08-14 09:23

Sen så kan man faktiskt öka farten i lite mindre steg i stället för att tvinga fram ett beteende för att leta nått negativt.
Är ju samma på en vanlig automat att gör man en höjning på 20 km/Tim så växlar lådan ner och motorn ”rusar”

Uppdaterat: 2019-08-14 11:28

Nej guran.
Det finns ingen likhet i det du säger och då har du inte provat.
Att min bil växlar ner en växel och höjer varvantalet 300 varv utan att man märker det
På c-HR så överöstar motorn radion vid samma manöver.
Där är nya rav4 extremt fin i ecoläget

Uppdaterat: 2019-08-14 11:53
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Guran - den adaptiva farthållaren tvingar inte fram nån "rusning" på motorn utan ökar farten relativt lugnt i en bil med "stegad" automat. Så uppför sig i alla fall inte de bilar med den utrustningen som jag kört.

Uppdaterat: 2019-08-14 11:57
Pi skrev:

Guran - den adaptiva farthållaren tvingar inte fram nån "rusning" på motorn utan ökar farten relativt lugnt i en bil med "stegad" automat. Så uppför sig i alla fall inte de bilar med den utrustningen som jag kört.

Ökar du från t.ex 70-90 i ett svep så växlar automatlådan ner ett eller två steg och formligen rusar motorn.
Eller rättare sagt, vill man hitta grejer att gnälla på så gör man det. Beter sig Toyotan på detta vis är det ju bara att anpassa ”gaspådraget” från farthållaren med att inte öka 20 på en gång utan ta det i flera ”tryckningar” så att motorn inte rusar upp och skriker i falsett för att åstadkomma den enorma accelerationen som föraren påkallat

Uppdaterat: 2019-08-14 12:48
mso 1000 skrev:

Ja så är det nog men frågan är om det är marginell skillnad.
Och vi provkörde den för ett år sedan och jag gillar inte utseendet men framförallt att den är trång och burrig.
Och cvt lådan med ylande motor så funkar det inte för oss.

Det är långt ifrån marginell skillnad i stadstrafik. En Toyota-hybrid drar inte mycket mer i värsta trafikstockningen än vad den gör på landsväg.

Utseendet kan jag förstå..

Vad gäller den ylande motorn ställer jag mig på samma sida som Guran och Shogun här. Alla motorer tjuter om man växlar ner och trycker gasen i botten. Dock så är ju atkinson-motorns konstruktion så att den är klen vid högre varvtal vilket gör att man inte får ut samma effekt av det som man tycker ljudet pekar på.. Så det är nog snarare atkinson-motorn och förra generationens (C-HR har väl förra generationens hybrid?) mindre bra samarbete med elmotorn i högre farter som är boven där. Nya Rav4 och Corolla (och Camry antar jag) har den nya generationen där elmotorn hjälper till mycket bättre och då verkar det problemet i stort sett ha försvunnit.

Och sen verkar det ju som att Toyota borde optimera sin farthållares acceleration lite bättre...

Uppdaterat: 2019-08-14 14:52

Om man kör en Toyota på ett sätt som man kan köra alla andra bilar så vrålar Toyotan. För mig får bilar vråla om ljudet motsvaras i accelerationskraft.
Jag använder farthållarknapparna för att byta hastighet med. Det är troligen en av anledningarna till att någon stackars ingenjör skapat dem med både plus och minusfunktion.

Uppdaterat: 2019-08-14 15:27

Problemet med "vrålande" kommer sig väl till stor del av att Toyotas hybrider ofta är ganska motorsvaga. För att få bra acceleration måste man helt enkelt trampa gasen i botten.

Kör du en bil med stegad låda och 120hk sugmotor så nog får man varva rätt mycket med tillhörande vrål för att det ska hända något.

Uppdaterat: 2019-08-14 16:11
K_Klabbe skrev:

Problemet med "vrålande" kommer sig väl till stor del av att Toyotas hybrider ofta är ganska motorsvaga. För att få bra acceleration måste man helt enkelt trampa gasen i botten.
Kör du en bil med stegad låda och 120hk sugmotor så nog får man varva rätt mycket med tillhörande vrål för att det ska hända något.

Finns det sugmotor 2019.

Toyota har lärt sig läxan och nya rav och corolla är inte i närheten av den hemska upplevelsen av växellådan i c-Hr.
Och visst en Toyota skall köras med lätta gasfoten då är det positivt i förbrukningen.
Och visst är deras hybridlina optimal i stan med lätt gasfoten såklart.

Uppdaterat: 2019-08-14 16:22
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

K_Klabbe wrote:Problemet med "vrålande" kommer sig väl till stor del av att Toyotas hybrider ofta är ganska motorsvaga. För att få bra acceleration måste man helt enkelt trampa gasen i botten.
Kör du en bil med stegad låda och 120hk sugmotor så nog får man varva rätt mycket med tillhörande vrål för att det ska hända något.
Finns det sugmotor 2019.
Toyota har lärt sig läxan och nya rav och corolla är inte i närheten av den hemska upplevelsen av växellådan i c-Hr.
Och visst en Toyota skall köras med lätta gasfoten då är det positivt i förbrukningen.
Och visst är deras hybridlina optimal i stan med lätt gasfoten såklart.

Ja turligt nog finns det pålitliga sugmotorer även 2019. Och det vet du säkert.
Du kan inte köpa en Mazda bensinare med turbo. Toyota har väl sugmotor i bla. Yaris.
Hyundai och Kia har en riktigt trevlig 1,2l motor med 75 eller 84 hk.
Så ja det finns flera modeller och fabrikat som inte fullt ut har dragits med i Down seize hysterin. Och ja, dom behöver ha lite varv för att accelerera mer kraftfullt.
Men enkla problemfria motorer som samtidigt är snåla på soppan
Så du får ta med frugan ut på provturer.

Uppdaterat: 2019-08-14 16:31

Guran - i så fall är det nog olika i olika bilar, motorer och "driftlägen" på farthållaren. Har aldrig varit med om "rusning" när man ökat t ex 20 km/t - trots att jag testat på relativt pigga bilar.

Uppdaterat: 2019-08-14 18:23

Hade Toyota haft en snål vridmomentsstark turbomotor istället så hade allt rusande försvunnit.
Nu har jag ägt tre Toyotor med ”rusande” motorer och det tycker jag inte är ett problem överhuvudtaget vid normal körning. Däremot hade jag önskat en kraftfullare turbomotor.
Den Avensis med 1,8l motor som Vi Bilägare hade med manuell låda och de betecknade som farligt slö tycker jag fungerade bra med den steglösa automaten. En steglös låda kan ju ställa motorn på det varvtal som är mest effektivt för det gaspådrag som ges, ger motorn max acceleration vid 5500 varv så kommer motorn då självklart ligga där när du trycker gasen i botten.

Uppdaterat: 2019-08-14 20:39
Pi skrev:

Guran - i så fall är det nog olika i olika bilar, motorer och "driftlägen" på farthållaren. Har aldrig varit med om "rusning" när man ökat t ex 20 km/t - trots att jag testat på relativt pigga bilar.

Nu skall du ta det där med ”rusar” med en nypa salt, mer en reflektion över att det ofta söks egenheter som kan framställas som något väldigt negativt.
gör jag en sådan våldsam acceleration med farthållaren från 70-90 i en manöver med min bil så växlar den ner och rusar motorn upp i dryga 2000 rpm :)
Ökar jag farten i mindre steg så sker inte detta förfärliga.
Gasar jag själv för t.ex en omkörning så brukar den inte växla förrän vid ca 4000rpm...
Och visst när jag provade C-HR så ylade motorn så där karakteristiskt. Men det var ju fullständigt bortkastat att köra så, hände absolut inget mer än när man gasade lite försiktigare med uteblivet ylande som följd och en låg förbrukning.

Uppdaterat: 2019-08-14 21:51
junkers skrev:

Hade Toyota haft en snål vridmomentsstark turbomotor istället så hade allt rusande försvunnit.
Nu har jag ägt tre Toyotor med ”rusande” motorer och det tycker jag inte är ett problem överhuvudtaget vid normal körning. Däremot hade jag önskat en kraftfullare turbomotor.
Den Avensis med 1,8l motor som Vi Bilägare hade med manuell låda och de betecknade som farligt slö tycker jag fungerade bra med den steglösa automaten. En steglös låda kan ju ställa motorn på det varvtal som är mest effektivt för det gaspådrag som ges, ger motorn max acceleration vid 5500 varv så kommer motorn då självklart ligga där när du trycker gasen i botten.

Jag är också rätt säker på att det inte är växellådan som är problemet utan motorn. Dock kan du inte direkt jämföra växellådan på den avensisen med hybridernas, dom är helt olika. Men i Toyotas hybrider sitter det en atkinsonmotor som i sin design är väldigt klen när den inte kör på sitt optimala varvtal, i förra generationens hybrider parades den dessutom ihop med en elmotor som inte gav någon hjälp alls i högre farter. Det är en 99 hästars motor med extremt klent vrid i en rätt stor bil som man pressar då. Klart som fan att den rusar.

Eller det är kanske fel att skylla motorn för det egentligen. Det är ju i princip samma motor nu i senaste generationen men dom har konstruerat den så att den får mycket bättre hjälp av elmotorn nu för tiden vilket i stort sett helt tar bort problemet.

Uppdaterat: 2019-08-15 09:22

Om vi skulle försöka komma tillbaka till trådens ämne nu så vore det trevligt med de krav man som äldre man som äldre bör ställa på en bil.
Jag är väldigt tveksam till att en Suv är den rätta modellen, ofta är ju golvet högt beläget och det gör den ju avsevärt högre i insteget vilket vanligtvis är det största problemet för äldre.
För att bilen inte ska se oproportionellt hög ut blir taklinjen lägre än den borde vara i insteget, i flera fall är inte dörröppningen större än på en vanlig bil.
Jag tänkte på det här när jag bytte från en Sportage till en Swift där det var betydligt bekvämare att ta sig in i Swiften just för att golvet är så lågt i förhållande till marken.
Ännu värre är det ju att ta sig in och ur en större Suv, en LC får man åka rutchbana ur om man ska ut snabbt och bekvämt.
En granne har en några år gammal MB-B och den har ju golvet väldigt högt och den är därför väldigt olämplig om man är ovig.

Uppdaterat: 2019-08-15 10:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Om vi skulle försöka komma tillbaka till trådens ämne nu så vore det trevligt med de krav man som äldre man som äldre bör ställa på en bil.
Jag är väldigt tveksam till att en Suv är den rätta modellen, ofta är ju golvet högt beläget och det gör den ju avsevärt högre i insteget vilket vanligtvis är det största problemet för äldre.
För att bilen inte ska se oproportionellt hög ut blir taklinjen lägre än den borde vara i insteget, i flera fall är inte dörröppningen större än på en vanlig bil.
Jag tänkte på det här när jag bytte från en Sportage till en Swift där det var betydligt bekvämare att ta sig in i Swiften just för att golvet är så lågt i förhållande till marken.
Ännu värre är det ju att ta sig in och ur en större Suv, en LC får man åka rutchbana ur om man ska ut snabbt och bekvämt.
En granne har en några år gammal MB-B och den har ju golvet väldigt högt och den är därför väldigt olämplig om man är ovig.

Exakt nisse. Det är en avvägning som måste provas på platts.
Vissa storsuvar är en katastrof att kliva in i för en äldre.

Uppdaterat: 2019-08-15 10:29
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

En BMW X1, denne enkel att kliva i och ur.
Men skall jag gissa tror jag ni kommer hem med en Fabia :)
Den har ju en ganska hög sittposition och rejäla fönster att se ut genom.
Sen så har jag hört om någon som har en viss förkärlek till Skoda :)

Uppdaterat: 2019-08-15 10:36

En MPV då? Om det nu finns några såna kvar.. En väldigt mycket bättre biltyp än SUV på i princip alla sätt. Höga med relativt lågt golv borde bädda för ett fint insteg.

Uppdaterat: 2019-08-15 11:53

Märkligt att ViB inte nappat på nyheten att VAG ska rensa i sin modellflora. En som kommer att utgå är MPV:n Golf Sportsvan.

Uppdaterat: 2019-08-15 12:49