Vi Bilägares forum

Byta till större bil. Letar efter en super deal.

Byta till större bil. Letar efter en super deal.

Har idag en Toyota Corolla Verso 2008 som gått 9300mil och gör precis det den ska. Den startar alltid och efter tre år inga akuta verkstadsbesök eller liknande. Den är dock lite liten (ca 4,4m lång och 1,77m bred) för tre bilbarnstolar och två vuxna. Skulle behöva något som är minst tre dm längre och gärna bredare, dvs typ en avensis/passat/v70. Vi vill helst inte lägga mer än 20.000kr + vår bil i inbyte. Kanske 30.000kr om vi kan hitta ett fynd. Hamnar därmed på en budget som är ca 80-90 000kr.
Kravlistan är lång vilket begränsar utbudet ännu mer.
1. Automatväxel
2. parkeringssensorer bak och fram
3. Helst inte äldre än 2010
4. Helst inte mer än 12-13.000mil
5. Helst köp från seriös bilhandlare.
6. En bil som inte måste in till verkstad med jämna mellanrum.

Svårt att hitta prisvärda toyotor som är större än vi redan har. Kollar man runt verkar det vara följande bilar som det finns ett hyggligt utbud av när det gäller årsmodell 2010-2012 och som inte gått så långt i vår prisklass.
Opel Insignia
Peugeot 508
Citroën c5
Någon av er som har erfarenhet av dessa bilar? Är deras rykte sämre än den verkliga kvalitén? Vi har inget emot att köpa en bil som ingen annan vill ha bara för att de tror den är dålig men den inte är det.
Övrig förslag?

Uppdaterat: 2019-07-09 14:16

Kommentarer

Bästa affären är utan tvivel Insignia som också erbjuder krocksäkerhet på absoluta topp, vilket jag personligen skulle värdera, ingen av konkurrenterna är lika säker, enligt min personliga bedömning.
Opel är väl en av något färre som vanligtvis har parkeringssensorer också fram.

Men tre barnstolar samtidigt i baksätet?

Enligt instruktionsboken kan en barnstol placeras på alla tre platser i baksätet om man använder säkerhetsbältet, men om det avser tre samtidigt är oklart, med Isoifix bara två samtidigt, även om alla tre platser kan användas valfritt.

Det får man nog nästan undersöka genom att ta med ett måttband och titta på en i verkligheten.

Fungerar det med en barnstol fram kan kudden avaktiveras med bilnyckeln.
Insignia finns med sidokrockkuddar också i baksätet, dessa skall inte påverka en barnstol.

Uppdaterat: 2019-07-10 14:19

Är väl bäst att ut och prova vilken som känns bäst helt enkelt för er och era behov.
Jag personligen hade av de 3 alternativen gått på C5 utan tvekan. Bäst komfort, rymligast i praktiken och även om den enligt N-iklas personliga bedömning(!?) inte är lika säker som en Opel så helt klart en säker bil för familjen.
Insignian är ganska smal i baksätet, jag köpte en som andrabil för ett par år sen då vi fick den för ett lågt pris, men gick inte sitta t.ex. 2 barn på kudde och en vuxen mellan vettigt. Det går i C5.
Men som sagt, ut o testa de du är nyfiken på. Det är känslan då och hur de fungerar för er du ska gå på.

Uppdaterat: 2019-07-10 14:31

Jag kan hålla med N-iklas om att Insignia är en väldigt prisvärd bil, men den är liten och trång invändigt, där måste ni prova om den räcker.
C5 är väldigt komfortabel, men inte så mycket större, personligen känner jag mig som skalman när jag kliver in för att inte slå i huvudet. 508 vet jag inget om, men varför inte prova en Sharan eller någon av dess kusiner?

Uppdaterat: 2019-07-10 18:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

("och även om den enligt N-iklas personliga bedömning(!?) "
Tja i och för sig, det baseras på egen tolkning av EuroNcaps tester, eftersom jag underkänner deras bedömningar som slarviga och nonchalanta och verkliga krockar från hela Europa.
Jag började studera krockar 1985 eller så.
På tal om det, har C5 dåliga värden för skydd mot nackskador vid påkörning bakifrån,)

Uppdaterat: 2019-07-10 21:29

Opel Insignian är en prisvärd bil utan större problem. Min Insignia gick 13000 mil innan första bromsrenoveringen t.ex. Värt att notera däremot är att kamremmen skall bytas efter 10 år eller 15000 mil , (om man inte vill chansa)på 160 hk dieselmotorn, en kostnad på runt 10000 kr inkl aggregatrem och vattenpump.
Om bagaget är av stor prioritet så rekommenderas istället, Ford Mondeo eller Skoda Superb.

Uppdaterat: 2019-07-10 21:55
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Mondeo och Suberb är helt klart alternativ med. Vill du ha inre bredd är Mondeon bra. Suberben lider av samma som Insignian, gansla smal kupé.
Jag är ingen allvetare om alla dina alternativ men just Insignian har jag ägt och brukat som småbarnsfamiljebil och där är den tyvärr ingen höjdare. Den sålde vi redan efter 6 månader. Det är den erfarenhet jag kan bidra med.

Uppdaterat: 2019-07-10 22:24

Antar ni har kollat på efterföljaren till bilen ni redan har, Toyota Verso? Tror den har 3 separata stolar i baksätet, och skulle kanske vara en bra kandidat att rymma 3 stolar i bredd. Det är nog nästan där man får titta, alltså på bilar med separata stolar och inte soffa i baksätet. Även de lite större kombibilarna som ni tittar på är nog inte så rymliga att 3 barnstolar får plats hur som. Men det beror ju också på vilka stolar etc.

Uppdaterat: 2019-07-11 07:19

Kommer inte rekommendera någon bil men kan berätta vilka billösningar bekanta med med tre barn i nära ålder haft.
M-B GLS
Nissan Grand Patrol
Toyota Previa
VW Transporter
Chrysler Voyager
Ford Galaxy
Två bilar
Alla dessa familjer har försökt att klara sig med mindre bilar utan att lyckas.

Uppdaterat: 2019-07-11 08:48
christer_1 skrev:

Värt att notera däremot är att kamremmen skall bytas efter 10 år eller 15000 mil , (om man inte vill chansa)på 160 hk dieselmotorn, en kostnad på runt 10000 kr inkl aggregatrem och vattenpump.

Gäller 1.6 turbo och 1.8-som knappt sålts i Sverige, av bensinbilarna är övriga med kedja, 1.4 turbo, 2.0, 2.8 och 1.6 SIDI-på senare.

Uppdaterat: 2019-07-11 13:21

Finns det nån bilmodell öht. som inte har en ”timing chain issue”? Får intrycket att man försökte gå över till kedja bland många modeller för att slippa det dyra kamremsbytet, men sedan ångrade man sig då det inte verkar fungera nått vidare med kedjan. Det låter illa, kedjans spännare klarar inte longlife-servicarna och kedjan sträcks med haverier som följd.

Byta kamrem är ett ganska enkelt jobb för nån utan tummen mitt i handen. Jag har bytt på flera bilar med tvärställd motor där remmen går runt ett av motorfästena fram tom., inget direkt avancerat jobb. Men visst, är man inte intresserad av att skruva själv eller betala för bytet så väljer man med fördel en bil med kamkedja. Men se då verkligen till att det inte finns minsta missljud och att servicen gärna är gjord med kortare intervall än rekomenderat.

Uppdaterat: 2019-07-11 13:49

Ja finns väl många där kedjan fungerar som tänkt. T.ex. de i Sverige vanliga Ford/Volvo 1.8/2.0 flexifuel har jag aldrig hört något om problem med just kamkedjan. Dessa börjar ju dessutom bli till åren så evt problem borde upptäckts nu. Men inget håller ju i evighet.

Uppdaterat: 2019-07-11 15:44
K_Klabbe skrev:

Ja finns väl många där kedjan fungerar som tänkt. T.ex. de i Sverige vanliga Ford/Volvo 1.8/2.0 flexifuel har jag aldrig hört något om problem med just kamkedjan. Dessa börjar ju dessutom bli till åren så evt problem borde upptäckts nu. Men inget håller ju i evighet.

Just dessa motorer kan man ju fråga sig hur stor vinsten är med kamkedja när dom måste servas var 1000’de mil ändå. Sedan har dessa haft en stor problematik med spridare osv., men det är en annan diskussion.

Uppdaterat: 2019-07-11 15:54

Angående de tre bolar du frågar om har jag ägt två Opel Insignia A sportstourer. Den första en 2.0 130 hk diesel med manuell låda. Snål men tråkig och svår att dra husvagn med. Har vid flera tillfällen transporterat tre vuxna i baksätet och fungerat alldeles utmärkt, men har ingen aning om tre barnstolar får plats. (vad är det för stolar du menar bälteskudde eller bakåtvänd ?) Den andra jag hade var en 2.0 diesel- 15 163 hk automat med faceliften som kom 14/15. Vad du däremot behöver fundera på om du har barn som behöver barnvagn är bagaget lite begränsat, men vi har haft hundbur och full semesterpackning och det har fungerat bra men kan vid behov behöva komplettera med takbox. Åker numera en Insignia-18 countrytourer . Har varit mer än nöjd med våra Insignior.

Uppdaterat: 2019-07-11 16:14

(Opel hade vissa problem med "rassel" och av den orsaken byte på de första motorerna (vanligen 1.4) efter år 2000 när man började införa kedja igen efter "remtiden", den omtalade 2.2 från 2000 och senare som (i vissa, men tydligen inte alla fall, då exempel på bilar som gått närmare 30 000 mil utan att det hänt något finns. (vet en som gått 50 000 men känner inte till hela dess historia) haft bekymmer med kedjor som gått av, var en GM motor där Opel bara gjorde 25 % av arbetet.

Men sedan dess har inget hörts av att någon enda motor med kedja haft något problem alls med den mekaniska tekniken.)

Uppdaterat: 2019-07-11 22:04

Volvo 2.0F kräver ventiljustering. 9000 mil? Kräver mer service än min 2.5FT (justeras inte) som servas som vanligt 3000 mil, tuta å kör.

Uppdaterat: 2019-07-13 04:28

Opel Insignia 2.0 CDTi undviker du på så höga mil före 2013 (faktiskt årtal är inte helt lätt men pre-facelift tydligen) har problem med en oljepackning till oljepumpen som sitter i oljetråget. Tydligen blir den förhårdnad. Oljepumpen suger ingen olja och motorn blir total loss på några sekunder. Naturligtvis ett krånglig jobb som kostar, forumsiffror talar om 5000-7000 för det. Begagnad motor är ju... ja du förstår.

Uppdaterat: 2019-07-13 04:29
BlueberryDox skrev:

Åker numera en Insignia-18 countrytourer . Har varit mer än nöjd med våra Insignior.

Vad bra, har fastnat för åbäket nämligen. Det är inte lätt att hitta Insignia-folk. Nyköp, beg, förmånsbil? Vad fick du ge i pris i runda slängar? Diesel bensin storlek? AT6 eller 8?
Undviker allt som heter sport. Chassi och fjädring bra? Krävs inga njurbälten så fort det kommer kullersten etc?

Behöver info :D

Uppdaterat: 2019-07-13 04:41

Har provat en AT6 diesel.
Mycket trevlig bil, behövs inte mer motor för att klara sig i Sverige. Tänker på omkörning och påfarter.
Härligt chassi med bra fjädring. Låter lite vilket alla dessa gör, Skoda, Opel, Ford, Kia osv.
Hittade en grusväg att köra på och bilen var trevlig på detta.
Det som föll för våran del var markfrigången, om man nu är intresserad av den.
Värt att ta en titt på.

Uppdaterat: 2019-07-13 09:32

Till årsmodell -16 kom nya 170hk dieselmotorn som är Euro 6 och man kunde även bara köpa till backkamera . Vet däremot inte om den går att eftermontera en orginalkamera. Det gick inte på tidigare årsmodeller.

Uppdaterat: 2019-07-13 10:25
puttis skrev:

Undviker allt som heter sport. Chassi och fjädring bra? Krävs inga njurbälten så fort det kommer kullersten etc?
Behöver info :D

Att bilen heter Sport och någonting behöver inte betyda ett stenhårt chassi och stum fjädring om man bara valt till det adaptiva chassiet som kom redan på min 2009 års Sports Tourer och som jag valde till. Kan tänka mig att det idag är ännu bättre på Insigniorna.

Uppdaterat: 2019-07-13 11:34
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
puttis skrev:

BlueberryDox wrote: Åker numera en Insignia-18 countrytourer . Har varit mer än nöjd med våra Insignior.
Vad bra, har fastnat för åbäket nämligen. Det är inte lätt att hitta Insignia-folk. Nyköp, beg, förmånsbil? Vad fick du ge i pris i runda slängar? Diesel bensin storlek? AT6 eller 8?
Undviker allt som heter sport. Chassi och fjädring bra? Krävs inga njurbälten så fort det kommer kullersten etc?
Behöver info :D

Ok då ska vi se vad jag minns :)
Första insignian var en Spotstourer -10 manuell 2.0 130 hk dieselmotor med företagspaket. (ACC,LM-fälgar 17". Xenonljus lite bättre stolar med dynförlängning möjligt att det var något mer i detta paket) Hade cd 300 radion och här gnällde alla att det var knapphysteri men vi som ägde bilarna förstod ingenting för knapparna styrde radionsfunktioner. Byttes bort vid ca 7500 mil för jag vi ville ha en bil som var lättare att dra husvagn med. Fel som jag hade på bilen var det klassiska på dessa första årsmodeller att bakluckans lås pajade och att de bytte värmeplattan i förarstolen. Angående markfrigång tog mig uppför en ganska brant och mycket spårig grusväg pga att regnet hade spolat bort vissa delar var mycket skeptisk när jag hade kommit halvvägs men det gick som tur var :)
Nästa bil var en -15 2.0 Sportstourer 163 hk diesel automat 4wd med faceliften som kom 14/15. Den var utrustad med business pkt och opc line pkt.
Denna bil var vi riktigt nöjda med men den saknade två saker som gjord att vi senare bytte bort denna. Det ena var backkamera(kunde man beställa men i ett pkt som kostade 12000:- iofs ingick det två saker till i pkt men då tyckte vi inte att det var värt det och det andra att den bara var EURO 5 klassad). Hade en biltema backkamera monterad men den var ingen hit.
Den senaste är nya modellen av Insignia Countytourer 2.0 210 hk diesel automat 8vxl och 4wd.
Stötig är den inte men man får tänka på vad man sätter på för däck för det kan bli en del däckbuller i kupén.
Alla bilar är privatköpta nya utom den första som var en demobil med 500 mil på mätaren.

Lycka till med ev köp. Sikta in dig på minst en med businesspkt. Opel sålde väl bara dieslar under många år så någon bensinare av senare årsmodell blir nog svårt att hitta- De har ju annars bra erbjudande på nya modellen nu.

Uppdaterat: 2019-07-13 12:42

@puttis
Missade att du var intresserad av en ny Insignia.
Jag köpte bilen innan bonusmalus skatten och de hade en del erbjudande på vissa tillval när jag köpte bilen.
Var ute för någon dag sedan och tittade på bytbil och såg att de hade en liknande ny bil till 299`tusen men då var den registrerad innan skattehöjningen.
Gav ca 360`för vår bil med vinterdäck med lm fälgar. Pkt som vi valde till var drag/värmare(finns ej längre som pkt),avancerad parkeringsassistans med 360 graders kamera, opel eye plus start&go (men ej adaptiv farthållare, då tappar bilen 200 kg dragvikt om man har det på den motorn. Har inte heller den elöppningsbara bakluckan. Missade den när jag gjorde beställningen. Men jag saknar den inte.
Möjligt att jag missat något.

Uppdaterat: 2019-07-13 12:55

Är också nöjd med nya Insignian. Har en 2018 kombi med 260hk bensin och 4x4 med flexride chassie. Kör på 18 tum både sommar och vinter. Är ganska mjuk (komfortabel) i normal- och tour-läget. Fastare i Sport-läget men inte stötig med 18-tummare iaf. Landade på ca 350000:- med läderpaket, ventilerade stolar med massage på förarstolen, bensinvärmare, drag mm. Mycket prisvärt skulle jag säga!

Uppdaterat: 2019-07-13 20:49

Sant, betyder inte sport bara för att marknadsföreingen säger så.

Intressant läsning om insignia-världen här.
Lyckades få till en provkörning idag, ST Busniess 165hk, utan extra options vilket faktiskt duger gott och väl som basutrustning i min mening. Blev omedelbart positivt överraskad, med utökat habegär som inte avstannat. Allt man hört och läst verkar stämma in mitt i prick.

tackar för all info!

Uppdaterat: 2019-07-13 22:53

Jag kan bara hålla med.
Nya Insignian är en jäkligt trevlig och prisvärd bil. Och så är den mångdubbelt snyggare än närmaste konkurrenten VW Passat.
Har sagt det förr att jag inte kan förstå hur Opel kan sälja så dåligt med de produkter man har att erbjuda till ett förmånligt pris.

Uppdaterat: 2019-07-14 00:08

Nya Insignian är riktigt snygg! Och verkar väldigt prisvärd! Håller helt med att det är skumt den inte säljer bättre, särskilt med tanke på tjänstebilsförarna som kan få en riktigt trevligt rustad bil för även 7,5 ppb.
Det var den gamla Insignian vi hade och sålde fort då den inte funkade som familjebil med våra behov.

Uppdaterat: 2019-07-14 00:13
Henrik M skrev:

Nya Insignian är riktigt snygg! Och verkar väldigt prisvärd! Håller helt med att det är skumt den inte säljer bättre, särskilt med tanke på tjänstebilsförarna som kan få en riktigt trevligt rustad bil för även 7,5 ppb.
Det var den gamla Insignian vi hade och sålde fort då den inte funkade som familjebil med våra behov.

Tror det beror framförallt de rabatter som företagen förhandlat fram med framförallt Volvo och Volkswagen. Tror inte förra generalagenten var så inriktad på tjänstebilsmarkanden. Jag själv väljer ju klart en Insignia som en tjänstebil framför en Passat eller en Volvo också för den delen då den är omöjlig för mig att sitta i.

Uppdaterat: 2019-07-14 00:39
Guran skrev:

Henrik M wrote:Nya Insignian är riktigt snygg! Och verkar väldigt prisvärd! Håller helt med att det är skumt den inte säljer bättre, särskilt med tanke på tjänstebilsförarna som kan få en riktigt trevligt rustad bil för även 7,5 ppb.
Det var den gamla Insignian vi hade och sålde fort då den inte funkade som familjebil med våra behov.
Tror det beror framförallt de rabatter som företagen förhandlat fram med framförallt Volvo och Volkswagen. Tror inte förra generalagenten var så inriktad på tjänstebilsmarkanden. Jag själv väljer ju klart en Insignia som en tjänstebil framför en Passat eller en Volvo också för den delen då den är omöjlig för mig att sitta i.

Insignia före Passat håller jag verkligen med dig om! Och visst är det säkert så att många företag är väldigt låsta vid sina avtal och vill de anställda ska köra efter en enhetlig policy. Vet ju hur mitt förra företag var, där var det enbart Volvo för oss som körde tjänstebil. Ägt 2 Passater med, den ena hade jag ett halvår och den andra bara 2 månader.

Uppdaterat: 2019-07-14 00:45
puttis skrev:

Sant, betyder inte sport bara för att marknadsföreingen säger så.

Ja nu var det ju så att Opel var kanske??... först med att kalla sin kombi för "sport", sedan har det exploderat, men orsaken var inte den samma som alla andras, utan det var ett sätt att markera den totala omställningen och skillnaden mot Vectra kombi som var extremt praktisk, extremt funktionell och extremt rymlig och övergången till en "livsstilskombi" istället, en rolig, okonventionell "leksak" med udda lösningar, därav den märkliga bagageluckan t.ex. (vars hela baksida är i stötupptagande plast).

Men den signalen har aldrig uppfattats, aldrig hört någon som förstått varför man kallade den "sport", det var ett försök till konsumentupplysning som tydligen inte gick hem.

NU är ju Vectra lite tillbaka med att nya Insignia igen är praktisk och funktionell men eftersom namnet nu blivit etablerat kan man inte gärna släppa det, speciellt som man var bland de första att använda det.

Uppdaterat: 2019-07-16 11:16

N-iklas: Opel var väl långt ifrån först att kalla sin kombi nåt med sport? Vilket år menar du detta skulle varit?

Uppdaterat: 2019-07-16 11:34
N-iklas skrev:

puttis wrote:Sant, betyder inte sport bara för att marknadsföreingen säger så.

Ja nu var det ju så att Opel var kanske??... först med att kalla sin kombi för "sport", sedan har det exploderat, men orsaken var inte den samma som alla andras, utan det var ett sätt att markera den totala omställningen och skillnaden mot Vectra kombi som var extremt praktisk, extremt funktionell och extremt rymlig och övergången till en "livsstilskombi" istället, en rolig, okonventionell "leksak" med udda lösningar, därav den märkliga bagageluckan t.ex. (vars hela baksida är i stötupptagande plast).
Men den signalen har aldrig uppfattats, aldrig hört någon som förstått varför man kallade den "sport", det var ett försök till konsumentupplysning som tydligen inte gick hem.
NU är ju Vectra lite tillbaka med att nya Insignia igen är praktisk och funktionell men eftersom namnet nu blivit etablerat kan man inte gärna släppa det, speciellt som man var bland de första att använda det.

N-inkas Nu tror jag faktiskt INTE att Opel var först med SPORT i tillägg till Combi/Tourer. Konstigt, men dom kanske hade tänkt på namnet långt innan Saab slog till och kallade en kombibil detta. Eller mest troligt så var det nog så....

Saab 9-3 Sportcombi introducerades 2005 och Insignia kombi var väl 2009.

Uppdaterat: 2019-07-16 12:24

Saab använde det redan 1998 på Saab 9-5

Uppdaterat: 2019-07-16 12:49
Henrik M skrev:

Saab använde det redan 1998 på Saab 9-5

Nja, inte hette väl dom första 9-5 kombi Sportcombi.
Jag hade en 2001 9-5 Kombi och en 2006 9-3 Sportcombi
Jag tror att man började kalla kombibilarna för Sportcombi 2005 när 9-3 kom som kombibil. Men inte helt säker.

Uppdaterat: 2019-07-16 13:08

Guran: Ska låta det vara osagt men vill minnas att min 00:a hette så.....

Uppdaterat: 2019-07-16 13:18
Henrik M skrev:

Guran: Ska låta det vara osagt men vill minnas att min 00:a hette så.....

Bara för att.....
2003 hette dom fortfarande Kombi (till och ned med K)
http://www.wallentin.be/SAAB/Pris%20tillval%2002-03.html
Så jag vidhåller att Sportcombi kom 2005 med 9-3 Kombi.

Uppdaterat: 2019-07-16 13:36

Min 9-5 2001 hette sportcombi. Mindre sportig bil än så är svårfunnen.
Möjligen var väl min Opel Frontera Sport inte heller en sportbil, men den hade sportig ratt som värsta Mantan.

Uppdaterat: 2019-07-16 14:10

Jag hade denna och jag är mer eller mindre övertygad att den hette SportCombi med....
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-07-16 14:43

Ni har fel
Saab berömde den Kombi eller Wagon på utrikiska
Kolla i dessa kataloger
http://www.auto-brochures.com/saab.html
2005 Wagon 2008 Sportswagon
Så jag är säker på att benämningen kom samtidigt med 9-3 Sportcombi

Uppdaterat: 2019-07-16 15:12

Guran: Eller så kanske valde de här i Sverige att kalla den så tidigare...vad vet jag.....har du ägt nån? Eller kan det vara så att både jag och Mäkinen som ägt sådan har bättre koll än dig i just detta fallet?
Har tyvärr inte köpekontraktet kvar på den bilen men 99 procent säker på att det sa SportCombi

Uppdaterat: 2019-07-16 15:19
Henrik M skrev:

Guran: Eller så kanske valde de här i Sverige att kalla den så tidigare...vad vet jag.....har du ägt nån? Eller kan det vara så att både jag och Mäkinen som ägt sådan har bättre koll än dig i just detta fallet?
Har tyvärr inte köpekontraktet kvar på den bilen men 99 procent säker på att det sa SportCombi

Ja som jag skrev tidigare så hade jag en 2001 års 9-3 Kombi sport en sådan du hade med dom fälgarna och tröskelbreddare och spoiler. Den modellversionen hade tilläggsnamn sport
Efter den köpte jag en 9-3 Sportcombi 2006.
Så jag är ganska så säker på min sak

Uppdaterat: 2019-07-16 16:46
Guran skrev:

Henrik M wrote:Guran: Eller så kanske valde de här i Sverige att kalla den så tidigare...vad vet jag.....har du ägt nån? Eller kan det vara så att både jag och Mäkinen som ägt sådan har bättre koll än dig i just detta fallet?
Har tyvärr inte köpekontraktet kvar på den bilen men 99 procent säker på att det sa SportCombi
Ja som jag skrev tidigare så hade jag en 2001 års 9-3 Kombi sport en sådan du hade med dom fälgarna och tröskelbreddare och spoiler. Den modellversionen hade tilläggsnamn sport
Efter den köpte jag en 9-3 Sportcombi 2006.
Så jag är ganska så säker på min sak

Minns även artiklarna i tidningar om vad som var sportigt med en kombi nör Saab hittade på detta till 9-3 kombin

Uppdaterat: 2019-07-16 16:47

Och nu det sista beviset på den Saab 9-5 SE 2,0t Sport edition kombi jag köpte 2001

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-07-16 18:56

Dom flyter inge vidare dom där Oplarna. Tjejen som körde hade inget ”flyt” iaf.
https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/sofias-bil-forstordes-av-massivt-regn-semestern-ar-forstord/

Uppdaterat: 2019-07-16 19:40

Här är ett utdrag ur regbeviset på min Saab. Tydligen en 2002:a.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-07-16 19:42

Jag var ju säker på att det var tidigare än SC de hette SportCombi även 9-5! Tack Mäkinen!
Det skulle man sparat alla gamla regbevis...vilken bibel på info man haft :)

Uppdaterat: 2019-07-16 19:47

Jag har inte alla regbevis sparade, men tre välfyllda pärmar med blandade papper.
Ibland påstår folk saker som går att kolla.

Uppdaterat: 2019-07-16 19:53

Mäkinen: Men inte för att vara sådan, men en vit Linear, vilken tråkSaab ;) Minsta motorn med? Anar det var en tjänstepulka?

Uppdaterat: 2019-07-16 19:59

Då kan vi väl enas om att namnet Sportcombi introducerades med Faceliften till 2002 års modell och att sedanen hette Sportsedan Och även de olika utrustningsnivårena Vector och Linear och Arc

Uppdaterat: 2019-07-16 20:13

haha, Guran, du kan inte ta att den hette så innan? Jag hade ju en innan och den hette SportCombi med i pappret, att det inte står så på ditt handskrivna papper bevisar ju inget. Tyvärr är jag inte lika ordningssam som Mäkinen mer än att jag har bilder på en hel del av mina bilar kvar, tyvärr dock hade inte Saab modellnamnet utskrivet mer än 9-5 på sina bilar...

Uppdaterat: 2019-07-16 20:18
Henrik M skrev:

Mäkinen: Men inte för att vara sådan, men en vit Linear, vilken tråkSaab ;) Minsta motorn med? Anar det var en tjänstepulka?

Jag kan tyvärr inte skylla på det. Mitt livs sämsta bilköp ekonomiskt. Tappade drygt halva värdet på 18 månader och den var lite svårare att bli av med än AIDS.

Uppdaterat: 2019-07-16 20:30