Vi Bilägares forum

Bästa bilen för under 60kkr!

Bästa bilen för under 60kkr!

Hej!

Var tidigare inne på att köpa en liten bil för att de är så billiga att äga. Hade tidigare en toyota yaris som jag var nöjd med. Inser nu att en lite större bil förmodligen är mycket krocksäkrare och inte så mycket dyrare att äga och är skönare att ha om man ska åka lite längre distanser.

Vad jag är ute efter är:
* En bil som inte är särskilt dyr att äga och gärna kommer hålla länge.
* Ingen stor bil.
* Drar inte hemskt mycket bensin.
* Inte gått överdrivet långt.
* Krocksäker.
* Helst inte alldeles för ful.
* Bra rostskydd då bilen kommer stå utomhus året om.

Bilen kommer köras både i stan och på landsväg.

Modellen som verkar tilltala mig mest är volvo s40. T.ex. denna
https://www.blocket.se/stockholm/Vol....htm?ca=11&w=2
En -08 som gått 10k mil. Dock läst att den är rätt dyr att ha.

Andra bilar jag kollat på i samma prisklass är
* saab 9-3, med samma ålder och miltal som volvon
* WV golf, också samma ålder och miltal som volvon
* toyota corolla, lite äldre modeller.

Jag har mest tittat på manuella då jag har fått för mig att automater inte håller lika länge. Kanske har helt fel här?

Vad tror ni om vad som ger mest bil för pengarna i den här prisklassen?
Tack för hjälpen!

Uppdaterat: 2018-08-06 19:02

Kommentarer

Opel Astra

https://www.wayke.se/objekt/7d388387-ab66-42fe-a243-bb023e13f94f/opel-astra-sports-tourer-kombi-16-enjoy-drag-manuell

Uppdaterat: 2018-08-06 19:10

Saab 9-3 automat, men kolla att oljan är bytt i lådan, då håller den väldigt länge.
Det är svårt att hitta en mer prisvärd bil för de pengarna, möjligen en Cadillac BLS, samma bil men något lyxigare och roligare just därför!
Men Opel Astra eller Ford Focus är inga dåliga alternativ, bara lite tråkigare.

Uppdaterat: 2018-08-06 19:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vilken storleksklass efterfrågas? Eller är det bara rakt av för 60K

Uppdaterat: 2018-08-06 20:50
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Sen (2010-2011) Focus mk2 I bra skick. Inte bäst på något, men inte sämst heller. Kolla rost, annars inte så mycket att se upp för och du bör få mycket växel på 60k.

Uppdaterat: 2018-08-07 13:45

saabnisse
Håller inte med att Fokus skulle va ett tråkigare alternativ! Tvärtom så har Focusen mer körglädje än Saaben :) men det är ju min åsikt...

Uppdaterat: 2018-08-07 14:35

Ja, körglädje är något focus alltid varit känd för. Tror faktiskt att de årsmodellerna jag listade ovan är svårslagna i vad du får för pengarna just nu.

Uppdaterat: 2018-08-07 16:20

Jag tycker nog att Saaben är roligare än Focus, men allt beror ju på modell, de flesta Saabarna har ju lite mer pulver än Vanliga Focus, dessutom går de avsevärt tystare.
Just oljudet bör man kolla om man står ut med, annars är Focus ok.

Uppdaterat: 2018-08-07 18:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om du kan tänka dig en diesel så skulle jag ha satsat på en sådan.
Du körde både i stan och landsväg och då funkar det.
Tar nog lika lite som din yaris och inte jätte dyr skatt och försäkring.
Hyggligt liten utvändigt och stor invändigt, prova en.
Beakta kamremsbyten kring20000 mil annars billig service och välj alltid manuell..
Driftsäkra med smådieslarna och bättre än en fokus, saab eller Volvo.

https://www.blocket.se/gavleborg/Skoda_Octavia_Ny_Besiktad_80430952.htm?ca=2&w=3

https://www.blocket.se/orebro/Skoda_Octavia_1_6_TDI_Elegance_DRAG_105_HK_80037164.htm?ca=2&w=3&last=1

Uppdaterat: 2018-08-07 18:48

saabnisse
Om jag jämnför de Focus jag ägt och kört med just 9-3:an tycker jag att det är fel att säga att avsevärt tystare för det är inte uppfattningen från mina öron.... :) absolut inte oljud! Isåfall vet jag inte vad du har fått tag i för exemplar....
Sen d med lite mer pulver... har bla kört 9-3 med 150 hk och Focus med 145 hk..... visst 9-3 går bra om man varvar den men tyckte effektregistret var bättre på Focusen...behövdes inte växlas lika mycket på kurvig väg som Saaben....
Däremot 9-5 kan jag erkänna har bra komfort...

Uppdaterat: 2018-08-07 20:03

skidoo1238
Anser inte att Octavian av den modellen skulle va varken bättre än Saab,Volvo eller Focusen...
Tex Focusen är körgladare,starkare och billigare skatt iallafall med dieselmotor än Octavian....

Uppdaterat: 2018-08-07 20:21
njo415 skrev:

skidoo1238
Anser inte att Octavian av den modellen skulle va varken bättre än Saab,Volvo eller Focusen...
Tex Focusen är körgladare,starkare och billigare skatt iallafall med dieselmotor än Octavian....

Mitt råd bygger på egna erfarenheter.
Och billig och bra och lätt mekat med billiga delar.
Säkra motorer speciellt 1,9 tdi som ligger kring 0,5 och aldrig över 0,6 hur du än kör i stan eller motorvägen.
Och skatt mellan 1500 eller som mest 2250 för en diesel är väl ok.
Inte snyggast men en bra bil från 2006 och framåt och ett bättre köp än golf och passat och focus och framför allt v40 i samma årsmodeller.

Uppdaterat: 2018-08-07 21:39

2458:- kostar Octavian från 2008 i skatt....

Uppdaterat: 2018-08-07 22:56
njo415 skrev:

2458:- kostar Octavian från 2008 i skatt....

Och 2010 1,6 tdi.=1520:-
Skillnad mindre än en tankning.

Uppdaterat: 2018-08-07 23:08

Den länkade 1.6TDI i #9 berörs av dieselfusket. https://events.skoda.se/carcheck/
Är den åtgärdad så ökar tydligen risken för igensatt EGR-ventil eller partikelfilter, vad jag läst.

Eftersom ts nämner en S40 -08 så är väl en Ford Focus ett bra och billigare alternativ. Den gemerationen S40 grundar ju sig just på Focus, som är en billig och körglad bil.

Uppdaterat: 2018-08-08 16:43

Tack för alla tips!

En ford focus sedan vore väl bra men de enda jag hittar på blocket är kombi och de är både lite för stora och hemskt fula. Hittar varken bra saab 9-3 eller ford focus sedaner.

Bäst utbud verkar vara av s40. Ska leta mer men om det nu blir en volvo s40, är det något särskilt man bör passa sig för då?

Uppdaterat: 2018-08-08 19:34

En snabb sökning gav 57st Saab sedan på Blocket.
Focus var det lite sämre med, 3st men till något högre pris.

Uppdaterat: 2018-08-08 20:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag hade köpt den här
https://mobil.blocket.se/annons/halland/opel_astra/79588196
Har en likadan som andrabil, den har nu rullat drygt 13.000mil
Komfortabel och ganska kul att köra, driftsäker motor med kamkedja.
Körs på 0,65 blandat
Klart prisvärda bilar

Uppdaterat: 2018-08-08 21:29

Men nu var det ju sedan som gäller?
Går man på halvkombi finns ju en mängd Focus att välja på.
Men Astra är naturligtvis ett bra alternativ, där gäller det att testa vilken man tror sig gilla bäst mellan Astra och Focus.

Uppdaterat: 2018-08-08 21:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

En snabb sökning gav 57st Saab sedan på Blocket.
Focus var det lite sämre med, 3st men till något högre pris.

Du har helt rätt! Missade hur många saab sedaner det låg ute. Vad för sorts bil hade du siktat på? Bensin eller diesel, manuell eller automat? Vad som intresserar mig mest är pris och vad som håller längst. Tacksam för svar!

Uppdaterat: 2018-08-08 21:59

Absolut en Biopower automat.
Den har lägre skatt och Saab lyckades bra med E85 konverteringen, man lyckades ta till vara etanolens effekthöjning.
Just nu är det lönsamt att köra på E85, även om förbrukningen ökar.
Kör man lugnt ökar det inte mer än ca15-20%, men står man på och utnyttjar den högre effekten blir det dyrare.
Oljebyten måste ske minst var 1500:e mil och det bör man kolla att det är gjort om förre ägaren kört på E85.
Finessen är att även om man endast kör på bensin har den ändå lägre skatt!
Focus har också lyckats bra med sin E85 konvertering, men samma sak gäller där, oljebyte måste ske i rätt tid.
Leta på en Saab, en Focus och en Astra och kör dem några mil så känner du nog snart vilken du trivs bäst med.

Uppdaterat: 2018-08-08 22:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du skall nog snarare se på vad reparationer kostar. För det blir det alltid på en gammal bil.
Bensin/Diesel där skulle jag nog säga bensin.
Men om du kalkylerar in reparationer och soppa för 2-3kr mer per mil för en gammal Saab för 60000kr så skulle jag tro att totala kostnaden för ägandet skulle bli lägre med t.ex en sådan här bil
https://mobil.blocket.se/annons/stockholm/hyundai_i20_1_2_m5_comfortplus_kampanj/79144975
Den har fortfarande ett par års nybilsgaranti kvar.
Återigen partiskt inlägg, då frugan har en likadan. Går lika billigt som Yarisen men milsvidd bättre komfort.

Uppdaterat: 2018-08-08 22:19

Årsmodellen på Saab 9-3 II spelar inte så stor roll, skicket är viktigare och att den vårdats väl.
Och den finns med fler modeller, om du nöjer dig med att åka lugnt, eller om du vill ha mer klös.
Vill du ha mer komfort till samma pris kan du gå upp en klass till 9-5 I och de är oftast väldigt välutrustade.
Den blir något dyrare i drift och underhåll, men mindre än man tror och rätt skött håller den väldigt många mil.

Uppdaterat: 2018-08-08 22:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Årsmodellen på Saab 9-3 II spelar inte så stor roll, skicket är viktigare och att den vårdats väl.
Och den finns med fler modeller, om du nöjer dig med att åka lugnt, eller om du vill ha mer klös.
Vill du ha mer komfort till samma pris kan du gå upp en klass till 9-5 I och de är oftast väldigt välutrustade.
Den blir något dyrare i drift och underhåll, men mindre än man tror och rätt skött håller den väldigt många mil.

https://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_3_1_8t_BIOPOWER_175HK_LINEAR_LAGMIL_80589249.htm?ca=11&w=2
Vad tror du om denna? Jag undviker bilar med över 15k mil då jag hört att det är där någonstans det kan uppstå problem. Hur långt tycker du dom kan ha gått innan jag köper? Tack!

Uppdaterat: 2018-08-09 16:18

OBS, det står 175hk i rubriken men 150hk i bilregistret. Bara så du är medveten om det.
Eller ökar det till 175 på E85?

Uppdaterat: 2018-08-09 16:27

1,8t motorn ger 150 hk på bensin och 175hk med E85 i tanken.

Uppdaterat: 2018-08-09 16:38

erikerik, den är säkert ok. Att den är nyservad är ju ett plus.
Problem vid 15k kan det ju bli på alla bilar, men jag tror inte gränsen är så specifik.
Familjens 9-3 or har gått 20k resp 9k (cab), den gamle har haft en del fel men inga dyra, det dyraste var en framfjäder och det är inte ovanligt på 9-3, men ovanligt på 9-5, det är olika konstruktioner.
Den gamle är manuell och har trots sina 20k inga problem med koppling eller växellåda.
Motorn har alltid fått helsyntet med byte var 1500e mil och behöver ingen på fyllning mellan oljebyten, drar max 0,5 l.
9-3 har ju en modifierad Opelmotor och den har gått mest på bensin.

Uppdaterat: 2018-08-09 17:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre