Vi Bilägares forum

Ersättning för Volvo V70

Ersättning för Volvo V70

Vår bil, en Volvo V70 från 2008, har blivit påkörd och vi måste därför ersätta den snarast. Undrar nu om tips på vad köpa? Vi har varit ganska nöjda med V70 men funderar också på att passa på när vi byter att köpa annan bil ... Viktigt för oss:

- Ekonomiskt och problemfritt ägande
- Bränslesnål (bryr mig absolut inte om acceleration/fart, klarar den 110 km/h räcker det)
- Relativt rymlig (Volvo V70 är något för stor, men vi har två små barn, så allt för mycket mindre skulle nog inte fungera)
- Maxpris någonstans kring 100 000:-

Tacksam för alla tips!

Uppdaterat: 2017-12-05 18:26

Kommentarer

Xanthopteryx skrev:

Ny 70?

Det är ju absolut ett alternativ, men som sagt är den lite stor kanske, och drar ju också ganska mycket bensin ... i alla fall vår.

Uppdaterat: 2017-12-05 19:27

Octavia kombi - men den är ju nästan lika stor som V70 invändigt...

Uppdaterat: 2017-12-05 19:30

Ställer du den frågan på detta forum så blir det ett svar Octavia kombi.
Men det må ju vara en bil, men vad tråkig och för 100tusen blir det en gammal modell
Hade nog tittat på Opel Insignia med dieselmotor, betydligt mycket mer bil för pengarna.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33

En Insignia är ju lika stor utvändigt som V70, men betydligt trängre invändigt!
Då kan du lika gärna välja Astra den rymmer ungefär lika mycket.
Men kolla Ford Focus, mycket bättre bil än vad vissa här tror. Citroën C4 och varför inte en Passat?
Det är bara att åka runt och kolla tills du hittar en som du tror ni kan trivas med.
Men det är inte många som matchar stolarna i Volvo i det här prisläget.

Uppdaterat: 2017-12-05 21:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Intressant, vad bra tips! Tack!

Uppdaterat: 2017-12-05 21:09

Nu verkar ts haft en V70 bensin och kanske vill fortsätta med bensin? Vilken motor hade du? Om det var 2.5T så finns ju T4, med 1.6T, som är snålare. Men kan vara svårt hitta beg V70 bensin, eftersom det sålts mest diesel... Får man en Octavia bensin med kamrem för 100t? VAG bensin med kamkedja skulle jag avstå, för säkerhets skull. Toyota Avensis 1.8 eller 2.0 är ett annat alternativ som är något mindre än V70 men ändå rymlig och snålare än V70. Mazda 6 ett annat.

Uppdaterat: 2017-12-05 21:12

https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-500l-popstar-1-4-t-jet-120hk-bensin-5231-11129694

Med två små barn så är en sån här mycket bil för pengarna. Inte jättesnål men drar mindre än V70 iaf. Men visst; utseendet är lite "annorlunda"... Annars finns ju Ford C-Max, Opel Meriva och Zafira t ex.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Rutger Jönåker skrev:

Nu verkar ts haft en V70 bensin och kanske vill fortsätta med bensin? Vilken motor hade du? Om det var 2.5T så finns ju T4, med 1.6T, som är snålare. Men kan vara svårt hitta beg V70 bensin, eftersom det sålts mest diesel... Får man en Octavia bensin med kamrem för 100t? VAG bensin med kamkedja skulle jag avstå, för säkerhets skull. Toyota Avensis 1.8 eller 2.0 är ett annat alternativ som är något mindre än V70 men ändå rymlig och snålare än V70. Mazda 6 ett annat.

Vi hade en 2.4 (170HK) ... så inte snålaste antar jag.

Uppdaterat: 2017-12-05 21:54
Rålle G. skrev:

https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-500l-popstar-1-4-t-jet-120hk-bensin-5231-11129694
Med två små barn så är en sån här mycket bil för pengarna. Inte jättesnål men drar mindre än V70 iaf. Men visst; utseendet är lite "annorlunda"... Annars finns ju Ford C-Max, Opel Meriva och Zafira t ex.

Den var cool, men något för litet för oss tror jag spontant. Tankar om Volvo V50 förresten?

Uppdaterat: 2017-12-05 21:55

Som jag skrev tidigare kan det bli svårt att acceptera stolarna i andra bilar om man är van vid V70.
Speciellt träbänkarna i billigare tyska bilar kräver en viss tillvänjning.
Är det nu så att TS finner det svårt med komforten i andra bilar återstår ju ändå möjligheten att fortsätta med ännu en V70, bensinkostnaden är ändå en liten del av den totala kostnaden för bilinnehavet.

Uppdaterat: 2017-12-05 21:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

V50 tycker jag är för liten och trång, då finns det bättre alternativ.

Uppdaterat: 2017-12-05 22:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Funderar du på en V50 så kan du nog lika gärna kolla andra kombi-bilar i Golfklassen. Många andra är faktiskt minst lika rymliga och bekväma.

Uppdaterat: 2017-12-05 22:04

Jaha, gamla V70N med 5-cyl motor. Nä, inte så snål, fast min V70 T4 aut -13 har konstant legat runt 0.82 i snitt, oavsett årstid o typ av väg, men övervägande landsväg. Inte så snål den heller tycker jag... Men denna V70 är ju större än din, så den går nog bort då...

V50 kan vara ett alternativ, med 1.8 motorn. Men kolla utrymmena noga, för den är ganska liten jmfr V70. "Kusinen" Focus är faktiskt något rymligare, men V50 är lite mer påkostad och bekvämare. Samma drivlina med 1.8.

Uppdaterat: 2017-12-05 22:09

Tipset är väl att hitta en V70 2.4 Classic 140hk manuell -08. Ingen av övriga som nämnts kan jämföras komfortmässigt med den. Inte ens nya V70 enligt mitt tycke. Den har hårdare säten. 140hk är snålare än 170hk och manuell snålare än automat av denna modell. Den skulle jag välja om jag var du. Ingen bil är så bra som strax innan den läggs ner, brukar man säga och Classic är en fin version.

Uppdaterat: 2017-12-05 22:16

Håller helt med Rutger, äldre V70 hade bättre stolar, faktiskt jämförbara med Saab :-).
Nyare är av enklare utförande och hårdare.

Uppdaterat: 2017-12-05 22:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Apropå komfort, en Saab behöver inte heller vara fel. ;) 9-5 kombi är bekväm och vill du ha mindre finns ju 9-3 kombi. Bra priser på dom. :-)

Uppdaterat: 2017-12-05 22:34

Så länge man sitter i framsätena är V70 en komfortabel bil såvida man inte ogillar att "ramla ner" i bilen. Men baksätes-komforten matchas mer än väl av många kombi-bilar i Golf-klassen - i vart fall om vi utelämnar ljudkomforten vilket säkert är bättre i V70 än i de flesta Golf-klassare.

Uppdaterat: 2017-12-05 22:44

tack för mycket bra synpunkter! V70 classic 08 var precis en sådan vi hade ... :) komfort och stolar är dock ganska oviktigt för oss, vi kör rätt sällan, tänker mer på säkerhet, förbrukning, kostnad. och att få plats med vagn etc. då.

en annan fundering, vågar man satsa på diesel? eller ska det vara bensin? hittade en volvo v50 d4 från 11 för cirka 70 000, har dock gått 20 000 mil. tankar om det?

Uppdaterat: 2017-12-05 22:51

Opel Astra? Avensis? Auris touring hybrid.. kostar lite mer men i slutändan nog ett bra köp om man står ur med sätena. V60?

Uppdaterat: 2017-12-05 23:00
Styggavargen

Hur långt kör du per år och hur lång är era vanligaste resor? Det avgör om diesel lönar sig.

Om komfort inte är prio1 så kanske en Opel Astra eller Ford Focus skulle ge mer för pengarna än den där V50n. Ex denna: https://www.bytbil.com/jonkopings-lan/personbil-astra-1-4turbo-ecotec-sports-tourer-140-7218-11290034
Astra 1.4T -12 10.500mil 74900kr.
Eller denna: https://www.bytbil.com/varmlands-lan/personbil-focus-1-6-120hk-ffv-trend-comfort-hgv-1376-11382443
Bara 2 exempel på prisvärda och rymliga bilar i Golfklassen som går billigt.

Uppdaterat: 2017-12-05 23:22

Om man inte kör så mycket finns det väl ingen anledning att bry sig om bränsleförbrukningen? Det påverkar inte totalekonomin.

Uppdaterat: 2017-12-06 08:07
Styggavargen skrev:

Opel Astra? Avensis? Auris touring hybrid.. kostar lite mer men i slutändan nog ett bra köp om man står ur med sätena. V60?

Auris touring hybrid såg ju väldigt spännande ut! känns som en billig bil att äga! lyckades inte hitta någon för under 170 000 :- vilket väl tyvärr är lite över vår budget dock ...

Uppdaterat: 2017-12-06 08:50
L. Mäkinen skrev:

Om man inte kör så mycket finns det väl ingen anledning att bry sig om bränsleförbrukningen? Det påverkar inte totalekonomin.

det gör det kanske inte? men är inte dieselbilar dyrare att äga också? vi kör cirka 1000-1500 mil per år, vanligtvis nästan bara till affären och fotbollen, cirka 2-3 km enkel väg, ibland längre helgresor på cirka 30-40 km enkel väg.

Uppdaterat: 2017-12-06 08:52
Rutger Jönåker skrev:

Hur långt kör du per år och hur lång är era vanligaste resor? Det avgör om diesel lönar sig.
Om komfort inte är prio1 så kanske en Opel Astra eller Ford Focus skulle ge mer för pengarna än den där V50n. Ex denna: https://www.bytbil.com/jonkopings-lan/personbil-astra-1-4turbo-ecotec-sports-tourer-140-7218-11290034
Astra 1.4T -12 10.500mil 74900kr.
Eller denna: https://www.bytbil.com/varmlands-lan/personbil-focus-1-6-120hk-ffv-trend-comfort-hgv-1376-11382443
Bara 2 exempel på prisvärda och rymliga bilar i Golfklassen som går billigt.

vilka bra tips! båda känns verkligen som möjliga köp för oss! den ena där är ju bensin/etanol, fick för mig att jag hört någon säga att man skall akta sig för det? dyr och tät service?

Uppdaterat: 2017-12-06 08:53

Diesel ska du inte ha om du kör så lite och korta sträckor.
Bensin/etanol är absolut en fördel, den har betydligt lägre skatt jämfört med motsvarande bensinoch det är inte dyrare eller tätare service, man ska byta olja minst var 1500e mil eller en gång om året, men det bör man göra ändå. Och man ska inte snåla på oljan utan köpa den som är godkänd för resp. bil.
Om du sedan kör på E85 eller bensin är upp till dig, men de flesta bensin/etanol-bilar har nästan aldrig gått på annat än bensin.
De flesta som köpt dessa bilar upptäcker snart att det är billigare att köra på bensin och struntar i miljömedvetandet!

Uppdaterat: 2017-12-06 09:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Med det körmönster ni har skulle jag direkt avråda från diesel. Det kan bli problem... Läs t.ex detta om just V50:
http://teknikensvarld.se/varning-livsfarlig-motor-i-volvo-190642/
Men ingen diesel mår bra av så korta körningar, eftersom det tar tid för en diesel få upp värmen, vilket även gör att avgasreningen inte hinner komma igång. Kortkörningar ökar också risken för igensatt partikelfilter, vilket är dyrt byta.

Kör ni 1000-1500mil per år så blir det service en gång per år med etanolbil, precis som med bensin. Men bilarna jag länkade var bara exempel på modellerna. Focus finns även med bensinmotor om ni föredrar det. Lägg till lite till och du kan få den 1.0T som Leo rekommenderar.

Uppdaterat: 2017-12-06 09:25
leo_1 skrev:

saabnisses tips är bra tex
"Men kolla Ford Focus, mycket bättre bil än vad vissa här tror."
En av världens mest sålda bilar numera, mycket bra. För ca 100000 får du en nästan ny, trepipig med turbo om det behövs. (Tre cylindrar).
Mycket ny teknik, bränslesnål och kul att köra o numera bra stolar. Är inne på min tredje.

låter ju väldigt intressant! någon speciell årgång man skall sikta in sig på, typ 2010 eller nyare?

Uppdaterat: 2017-12-06 09:37
Rutger Jönåker skrev:

Med det körmönster ni har skulle jag direkt avråda från diesel. Det kan bli problem... Läs t.ex detta om just V50:
http://teknikensvarld.se/varning-livsfarlig-motor-i-volvo-190642/
Men ingen diesel mår bra av så korta körningar, eftersom det tar tid för en diesel få upp värmen, vilket även gör att avgasreningen inte hinner komma igång. Kortkörningar ökar också risken för igensatt partikelfilter, vilket är dyrt byta.
Kör ni 1000-1500mil per år så blir det service en gång per år med etanolbil, precis som med bensin. Men bilarna jag länkade var bara exempel på modellerna. Focus finns även med bensinmotor om ni föredrar det. Lägg till lite till och du kan få den 1.0T som Leo rekommenderar.

ok, då skiter vi i diesel, verkar klokt! ska leta efter astra/focus eller liknande i västra götaland någonstans, borde man kunna hitta!

Uppdaterat: 2017-12-06 09:39

Köp så ny som möjligt!

Uppdaterat: 2017-12-06 09:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Köp så ny som möjligt!

haha, ok, låter rimligt! tänkte mest om det fanns motsvarande till volvos classic årgångar eller sådär, typ modellår man skall undvika eller sikta in sig på ...

Uppdaterat: 2017-12-06 09:43

verkar ju efter snabb googling som att astran är klart bättre? sen är det också en del som tipsar om octavian?

om jag prioriterar så billigt och problemfritt bilägande som möjligt - bryr mig inte alls om komfort, utseende, fart - vilken skulle ni då rekommendera - astra, octavia, focus?

Uppdaterat: 2017-12-06 09:46

Nej "Classic" är ett typiskt Volvopåhitt för att kunna sälja sista årgången av en modell och för att lura i folk att det är den bästa, ibland med all rätt, men det är ju ändå en gammal utgående modell.

Uppdaterat: 2017-12-06 09:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Octavia med bensinmotor ska du akta dig för dom med kamkedja, som kan rappa över. Men när kom kamremmen tillbaka? Runt 2014 har jag för mig jag hört..? Andra kan det bättre än mig.

Jag skulle välja Focus eller Astra. Smaksak vilken du väljer, såvitt jag vet. Jag sitter bättre i Focus, men det är ju högst personligt. Men Focus har bara plåt under bagagemattan i skuffen. Tror Astra är mer påkostad där, med fack under golvet, vilket kan vara trevligt.

Uppdaterat: 2017-12-06 09:53

Den främsta anledningen till slitage som gjorde att det blev problem med kamkedjan beror på VWs idiotiska beslut med Longlife-olja som skulle bytas var 3000e mil.
det finns mängder av dessa motorer som gått väldigt långt utan problem, men de har antagligen fått en normal högklassig syntetolja och byte var 1500e mil.
Byte var 3000e mil kan accepteras vid långa körningar med varm motor på kort tid t.ex. taxibruk.

Uppdaterat: 2017-12-06 09:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Rutger Jönåker skrev:

Octavia med bensinmotor ska du akta dig för dom med kamkedja, som kan rappa över. Men när kom kamremmen tillbaka? Runt 2014 har jag för mig jag hört..? Andra kan det bättre än mig.
Jag skulle välja Focus eller Astra. Smaksak vilken du väljer, såvitt jag vet. Jag sitter bättre i Focus, men det är ju högst personligt. Men Focus har bara plåt under bagagemattan i skuffen. Tror Astra är mer påkostad där, med fack under golvet, vilket kan vara trevligt.

låter väl som att jag kanske skall hitta en så ny astra som möjligt kring 100 000 :- då ...

Uppdaterat: 2017-12-06 09:59

Ceed kan vara ett alternativ, men för de pengarna får du nog gamla modellen och sämre motor. Seat leon är en bortglömd modell. Kostar runt 100-120 tkr för en 2015 års modell med 5000 mil på mätaren.

Uppdaterat: 2017-12-06 10:07
Styggavargen
Styggavargen skrev:

Ceed kan vara ett alternativ, men för de pengarna får du nog gamla modellen och sämre motor. Seat leon är en bortglömd modell. Kostar runt 100-120 tkr för en 2015 års modell med 5000 mil på mätaren.

intressant! det är inte lätt alltså, ibland önskar man att det fanns ett enkelt och tydligt svar ... bilen X är bäst, köp den, typ. :)

Uppdaterat: 2017-12-06 10:15

vad tror ni om någon av dessa?

https://www.blocket.se/goteborg/Opel_Astra_1_4_Turbo_Drive_ECO_TEC_Sports_Tou_75646840.htm?ca=15&w=1

https://www.blocket.se/goteborg/Opel_Astra_1_6__115hk__Bes_t_o_m_2020_03_31_76840717.htm?ca=15&w=1

https://www.blocket.se/goteborg/Opel_Astra_Sport_5dr_1_6_115hk___lagmil_76905001.htm?ca=15&w=1&last=1

Uppdaterat: 2017-12-06 10:22

Nu har vi ju gallrat rätt rejält i bilutbudet. ;) Åk ut o provkör Astra, Focus, kanske V50 1.8 och någon till i samma storlek så klarnar det nog vilken ni trivs bäst med. Just den biten kan ju ingen berätta för er. :)
Lycka till!

Uppdaterat: 2017-12-06 10:23

Personligen hade jag valt den första, men jag kör mycket landsväg och är van vid lite högre effekt.
Det måste du känna efter själv, mycket beror på hur du kör och var.
Kör du mest i tätort bör du välja den sista, automat är värd guld i stadstrafik!
Astra har dessutom en väldigt bra automatlåda.

Uppdaterat: 2017-12-06 10:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
mattias45678 skrev:

vad tror ni om någon av dessa?
https://www.blocket.se/goteborg/Opel_Astra_1_4_Turbo_Drive_ECO_TEC_Sports_Tou_75646840.htm?ca=15&w=1
https://www.blocket.se/goteborg/Opel_Astra_1_6__115hk__Bes_t_o_m_2020_03_31_76840717.htm?ca=15&w=1
https://www.blocket.se/goteborg/Opel_Astra_Sport_5dr_1_6_115hk___lagmil_76905001.htm?ca=15&w=1&last=1

Min enda reflexion. 2 av dom är halvkombi. Räcker det med 2 barn? Har för mig du nämnt barnvagn... I så fall är det kombi som gäller!
Övriga frågor om just Opel överlåter jag med varm hand till vår Opelexpert Niklas, som kan ALLT om Opel!

Uppdaterat: 2017-12-06 10:30

Skall ni regelbundet åka i baksätet så kolla om ni verkligen trivs med en Astra för när vi kollade den modellen (kombi gällde alltid för oss) tidigare så var det underkänt ifrån baksätespassagerarnas sida - lågt och instängt.
Focus har vi ägt en (-07) och den var betydligt bekvämare (högre sitthöjd och lite rymligare) i baksätet men hade relativt hög ljudnivå inombords. Dock fungerade den alldeles utmärkt under de 4,5 år och 10.000 mil vi ägde den - inte ett enda fel eller reklamation. Vi körde större delen på E85 utom ett par månader under kallaste vintermånaderna under nån vinter.
Senaste karossversionen av Focus kombi var tyvärr lite trängre i baksätet än den karossversion vi ägde så den var inte aktuell. Sen saknade även den dubbelgolv i bagaget vilket är en nackdel när man väl upptäckt användbarheten av detta utrymme.
När det gäller förra karsoss-versionen av Ceed eller i30 så kolla att körställningen fungerar - det gjorde den verkligen inte för mig men sånt är ju personligt.
Till slut så blev den en Golf Variant -12 som ersättare till vår Focus och den fungerade bra i både baksäte liksom framsätena och hade ett bra inredd bagageutrymme och var allmänt trevlig - bl a hade vår bil backkamera vilket man inte vill vara utan sen man vant sig. Vi valde då en diesel vilket kanske var tur p g a de problem som VW haft med vissa bensinmotorer men dessa årsmodeller finns ju också med 1,6 l multifuel-motor (E85) vilka dessutom brukar vara högst överkomliga prismässigt - om än antagligen lite småsega till motorkaraktären men det kan man ofta leva med.

Uppdaterat: 2017-12-06 10:36
Rutger Jönåker skrev:

mattias45678 wrote:vad tror ni om någon av dessa?
https://www.blocket.se/goteborg/Opel_Astra_1_4_Turbo_Drive_ECO_TEC_Sports_Tou_75646840.htm?ca=15&w=1
https://www.blocket.se/goteborg/Opel_Astra_1_6__115hk__Bes_t_o_m_2020_03_31_76840717.htm?ca=15&w=1
https://www.blocket.se/goteborg/Opel_Astra_Sport_5dr_1_6_115hk___lagmil_76905001.htm?ca=15&w=1&last=1
Min enda reflexion. 2 av dom är halvkombi. Räcker det med 2 barn? Har för mig du nämnt barnvagn... I så fall är det kombi som gäller!
Övriga frågor om just Opel överlåter jag med varm hand till vår Opelexpert Niklas, som kan ALLT om Opel!

jaså, är dom? det har jag helt missat ... tack för tipset. får nog vara en kombi för oss!

Uppdaterat: 2017-12-06 10:57
Pi skrev:

Skall ni regelbundet åka i baksätet så kolla om ni verkligen trivs med en Astra för när vi kollade den modellen (kombi gällde alltid för oss) tidigare så var det underkänt ifrån baksätespassagerarnas sida - lågt och instängt.
Focus har vi ägt en (-07) och den var betydligt bekvämare (högre sitthöjd och lite rymligare) i baksätet men hade relativt hög ljudnivå inombords. Dock fungerade den alldeles utmärkt under de 4,5 år och 10.000 mil vi ägde den - inte ett enda fel eller reklamation. Vi körde större delen på E85 utom ett par månader under kallaste vintermånaderna under nån vinter.
Senaste karossversionen av Focus kombi var tyvärr lite trängre i baksätet än den karossversion vi ägde så den var inte aktuell. Sen saknade även den dubbelgolv i bagaget vilket är en nackdel när man väl upptäckt användbarheten av detta utrymme.
När det gäller förra karsoss-versionen av Ceed eller i30 så kolla att körställningen fungerar - det gjorde den verkligen inte för mig men sånt är ju personligt.
Till slut så blev den en Golf Variant -12 som ersättare till vår Focus och den fungerade bra i både baksäte liksom framsätena och hade ett bra inredd bagageutrymme och var allmänt trevlig - bl a hade vår bil backkamera vilket man inte vill vara utan sen man vant sig. Vi valde då en diesel vilket kanske var tur p g a de problem som VW haft med vissa bensinmotorer men dessa årsmodeller finns ju också med 1,6 l multifuel-motor (E85) vilka dessutom brukar vara högst överkomliga prismässigt - om än antagligen lite småsega till motorkaraktären men det kan man ofta leva med.

intressant! har hört mycket gott om focus även från andra, och den är ju klart rätt vanlig också! tack!

Uppdaterat: 2017-12-06 10:58
leo_1 skrev:

Nåt åt det här hållet. Nya motorn, prisbelönt med Årets motor" två ggr) eller NGT nyare. Kul att köra, bränslesnål, med turbo...
https://bilar.trovit.se/listing/ford-focus-10t100hkecoboost5dr1a-rgaranti-2013-82500-sek.mJT1Q1k1P1YV

den verkar ju ruskigt intressant!!

Uppdaterat: 2017-12-06 10:59

Som familjebil i Golf-klassen är det kombi-utförandet som gäller så t ex en vanlig Focus kan du nog lämna därhän om du haft en V70 att jämföra med.

Uppdaterat: 2017-12-06 11:13

Pi nämnde Golf multifuel och den har ju kamrem såg jag. Golfkombin är mycket trevlig tycker jag. Här ett exempel på vad man kan få i rimlig prisklass:
https://www.bytbil.com/kronobergs-lan/personbil-golf-variant-1-6-multifuel-102-hk-ac-master-svensksald-1575-11466526

Uppdaterat: 2017-12-06 11:22

Jo, den gamla 1,6 l sugmotorn i multifuel är ju en kamremsmotor som jag inte hört att det varit några större problem med. Har haft liknande VW 1,6 l kamremsmotorer i andra Folkor utan minst bekymmer. Ingen sprinter men gör sitt jobb i en mindre familjebil.
Tror att alla Golfar med fabriksmonterat dragpaket i dessa årsmodeller har den större multimedia-enheten (7--8" skärm eller nåt sånt) med CD-växlare och dessutom back-kamera. Visserligen är kameran öppet monterad i Varianten så den måste torkas rent regelbundet under vintertid men ändå ett klart plus.
Leta gärna efter en med Masterpaket, ACC och fabriksmonterad (borttagbar) dragkrok - s k dragpaket.
En finess som radion i det större multimedia-paketet har och som jag saknar på min nuvarande Golf är att den automatiskt spelar in trafikmeddelanden även när bilen står parkerad och sen kan man via en enkel knapp-tryckning kolla dessa när man sätter sig i bilen - användbart om man vill ha koll på att det inte är några trafikstopp på vägen hem ifrån jobbet t ex.

Uppdaterat: 2017-12-06 11:56

I familjen har vi haft Kia C'eed, Hyundai i30, Hyundai i40 och Opel Vectra. I särklass största var Vectran men kan inte riktigt rekommendera den. Gillar inte i40:n heller.

Problemet med både C'eed och i30 är att de allra flesta är Diesel. Kör man inte så långt så borde man undvika det.

Golf 7 SC är nog över budget om den inte ska ha gått för långt så det är nog mer Golf 6 Variant som kvalar in. Toyota Verso är ju en (i mitt tycke) lite tråkig bil men ganska rymlig och verkar otroligt driftsäker.

Ni har inte funderat på att öka budgeten lite? Med tanke på årsslutet som kommer och ganska mycket bilar i hallarna så har vissa kedjor väldigt förmånliga kampanjer på lagerbilar. Har sett flera som erbjuder 0,95% i ränta på begagnat och nytt nyligen. Kan man dessutom hitta bil med garanti och kanske rent utav serviceavtal så kan ju kostnaden bli lägre. Tro mig, jag förstår verkligen att man kan ha en budget, men om det är så att budgeten kommer ifrån en månadskostnad som leder till ett visst maxpris så kan man ju räkna på alternativet. Är det så att ni inte vill finansiera bilen (eller får ett visst belopp från försäkringsbolag) så förändrar det saken. Har t.ex. sett en Golf 7 SC med dragpaket som inte hade gått allt för långt för 119.000 (någonstans mellan 3000 och 4000 mil) hos märkeshandlare. Nya kostade dessa 179.000.

Lycka till!

Uppdaterat: 2017-12-06 12:40