Vi Bilägares forum

Tjänstebil - familjebil

Tjänstebil - familjebil

Hej,

Nyregistrerad användare med lågt bilintresse överlag har nu fått äran att sondera terrängen gällande tjänstebil.
Vad jag vet så här långt:

Ekonomi
7,5 pbb max - om jag förstått det hela rätt ska så mycket som möjligt av denna summa ligga som "listpris" och så lite som möjligt på extrautrustning?
10% rabatt (på Volvo) bil och tillbehör (enligt säljaren hos Volvohandlaren, jag har inte kollat internt på företaget)
Hade det funnits möjlighet att få reducerat förmånsvärde för miljöbil hade det varit högintressant.
Kommer att köra en hel del privatmil med bilen.

Behov
Fru och (snart) tre barn 0-5 år.
Husvagn.
Två hundar.
Vår andra bil är en Toyota Avensis som vi anser vara helt OK i lastutrymme i bagage men trång i baksätet om man ska få in två barnstolar plus vuxen i mitten. Dock har vi ju inte ännu provat att vara fem i familjen och inte ha ett säte ledigt att lasta i/på.
Som sagt inte biltokig, uppskattar tekniska finesser och säkerhet samt ekonomi men ingen fartdåre eller fälgkille.

Jag är ruskigt svag för utseendet på Volvo V90 och skulle jag välja enbart för min egen del skulle jag direkt ta en sådan. Men är det rätt/fel bil för mig i min situation?
Steg 2 - om det är rätt trots allt - hur gör jag för att få så mycket som möjligt för mina pengar :)

Övriga bilmodeller att välja på enligt vår fordonspolicy:

Endast nedanstående modeller ingår i XXX’s Fordonspolicy och avsteg från denna kan endast ske pga. medicinska eller andra väsentliga skäl. Exempel på sådant skäl är t.ex. antal barn i familjen. Sådan avvikelse skall alltid godkännas av VD före beställning.
Gällande märken och modeller:
 Volkswagen Passat
 Skoda Octavia, Superb
 Volvo V60, V90, XC60
 BMW 3-serie och 5-serie
 Audi A3, A4, A6

Stort tack på förhand för de som eventuellt kan hjälpa mig på traven.

/ Hedinho

Uppdaterat: 2017-11-16 21:39

Kommentarer

Ingen av uppräknade bilar är lämpliga med 3 barn enligt mig.
Buss med skjutdörrar, bred soffa el 3 separata stolar och platt golv så man kan gå rakt genom bilen.
Vi hade en Mitsubishi Space Wagon, förvisso inte skjutdörrar, men stora och fyrkantiga, grym bil att köra ungar i, och 2 kompisar kunde åka med i bakre raden.
Utbudet idag av familjebussar vet jag inget om.

Uppdaterat: 2017-11-16 22:18

Volvo V60, Audi A3 och A4 är alldeles för trånga i baksätet.
Titta på V90, Passat och Superb.

Uppdaterat: 2017-11-17 07:46

Jag fick låna en superb tdi sportline med adaptivt chassi i 160 mil tor Stockholm och ink 10 mil i stan.
Jag blev imponerad av den på många delar, hyggligt tyst och en underbar vägvagn.
Störst i klassen på alla platser inklusive bagaget och många finurliga och vettiga detaljer.
Testa den först så inser du storleken och jag tror du får mest för pengarna också.
Två hundar, om det är stora hundar så kan man undra var barnvagnen skall vara annars funkar det med superben.
Både v90 och passat kommer efter i det mästa med volym och praktiska saker.
V90 är snygg och har habegär men den har konstigt nog mindre lastvolym än en Octavia.

Uppdaterat: 2017-11-17 08:09
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Mr.Wheeler skrev:

Volvo V60, Audi A3 och A4 är alldeles för trånga i baksätet.
Titta på V90, Passat och Superb.

Ja, här lutar det åt Superb. Men, du behöver egentligen "provlasta" alla tre innan du bestämmer dig. Barnstolar tar mycket plats. både på längden och bredden. Även barnkuddar ställer till det mer än man först kanske tror.

Exempel: jag hade en tid hade en Volvo 240, den rymde bara två barn i baksätet - sen var det fullt där.
Det låter kanske konstigt. Men, då hjulhusen stal så mycket plats, så hamnade barnkuddarna vridna snett inåt, och det blev inte mer än en dm till övers i mitten.

Uppdaterat: 2017-11-17 08:39
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Med 2 barn och 1 vuxen i baksätet så lär väl bredden vara det största problemet så t ex en Superb är väl ett tänkbart val. Sen gäller det ju att ha ett vettigt insteg för att kunna hantera "lastning" av både barn och sig själv för den vuxne som skall sitta bak.

Uppdaterat: 2017-11-17 08:46

Superb är klart smalare i kupén än t ex V90. Att som vuxen sitta bak med två barnstolar skulle jag därför säga väger till Volvons fördel. Även på komfortpunkten får Skoda smäll på fingrarna.
Gillar du V90 och kan hitta en konfig som ryms inom budget så tycker jag du ska ta den.
Kolla även andra trådar på forumet av ägare till just V90

Uppdaterat: 2017-11-17 09:06

Tack för svaren så långt, V90 ryms inom budget med krok och klimatpaket som väl är de enda kraven.
Ska kolla Skodan också, för att se om det finns några aha-upplevelser där.

Finns det någon med erfarenhet av att få in en miljöbil under 7,5 pbb? Låter ju intressant med reducerat förmånsvärde, men som sagt är jag så dålig på bilar att jag inte vet hur jag ska börja när man dessutom har stor familj :)

Hundarna är stora ja, i Avensisen har vi ett anpassat galler bak, alltså inte burar och får in en barnvagn på skrå och hundarna jämte - kortare sträckor. Ska vi iväg längre är väl oftast husvagnen på och då är det inga problem med lastutrymme..!

Uppdaterat: 2017-11-17 09:15

Vet inte hur mycket VW Tiguan Allspace får dra eller om den är rymlig. Tycker dock den är snygg. Lätt att kliva in och ur.

Uppdaterat: 2017-11-17 10:21
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Av dom du listat upp så är väl Superben förstavalet, sen Passat
V90 paddan är ganska opraktisk att lasta med sin lutande bakruta och att du sitter nere i bilen, redan trött på utseendet på den. Mest bil för pengarna är onekligen en Superb massor av utrustning och massor av utrymme, och utseendet vinner i längden. Är ju så gott om plats i baksätet så det nog går att få in två barnstolar på längden. En business version med den fina 190hk dieseln är en riktigt bra bil.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33

Superb men egentligen Citroen Picasso som är mer bussaktig.

Uppdaterat: 2017-11-18 06:29
junkers skrev:

Superb men egentligen Citroen Picasso som är mer bussaktig.

Den är väl egentligen inte större bara högre och törstigare och saknar mycket av superben utrustning och den fans väl inte som alternativ heller.
Är det ett alternativ så testa båda riktigt noga.

Uppdaterat: 2017-11-18 09:41
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Har åkt en del i den och den är betydligt större, väldigt skön att åka i och ytterst snål med dieselmotor.

Uppdaterat: 2017-11-18 09:41

Formen på bilar a'la Picasson gör ju att man ofta sitter lite annorlunda så jag håller absolut med junkers om att den typen av bilar är utrymmes-effektivare och säkert också bekvämare att lyfta in barnen i. Dock kanske den inre bredden inte är tillräcklig men det är ju enkelt att konstatera om man provsitter.

Uppdaterat: 2017-11-18 10:27
Pi skrev:

Formen på bilar a'la Picasson gör ju att man ofta sitter lite annorlunda så jag håller absolut med junkers om att den typen av bilar är utrymmes-effektivare och säkert också bekvämare att lyfta in barnen i. Dock kanske den inre bredden inte är tillräcklig men det är ju enkelt att konstatera om man provsitter.

Jag är skeptisk. Testa båda riktigt.
Jag skulle bli vansinnig på mång av dom franska finesserna eller egenheterna.
Och utrymmeseffektivt är också tveksamt, bara en faktor att den blir halv kall på vintern pga volymen och avsaknad av bränsle värmare.
Att allt löst i bagaget rinner ner bakom bakstolarnas DM breda glipa och ett insyns skydd som hänger ner tre dm utan styrskenor.
All snö och vatten från barnen rinner ner under framstolarnas skenor som är försänkta som rännor.
Avsaknad av usb i baksätet men fina bord iofs, fast det finns nog till subban också.
Och öppnar man huven får man magsår som mekaniker.
Nagativt men jämförelsevis så är det mycket udda och konstigt.
Testa riktigt och länge.

Uppdaterat: 2017-11-18 15:01
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nja den har ju vunnit de flesta familjebilstester i svenska tidningar så speciellt usel är den definitivt inte.
http://teknikensvarld.se/provkorning-av-citroen-grand-c4-picasso-blue-e-hdi-150-aut6-117532/

Uppdaterat: 2017-11-18 15:32
junkers skrev:

Nja den har ju vunnit de flesta familjebilstester i svenska tidningar så speciellt usel är den definitivt inte.
http://teknikensvarld.se/provkorning-av-citroen-grand-c4-picasso-blue-e-hdi-150-aut6-117532/

Helt rätt men men mycket är diskutabelt.
Jag är numera farfar och morfar och fyra vuxna barn och av någon anledning har jag lätt för att hitta negativa saker i familjebilarna.
Bara en sån sak som att inte ha ett dubbelt last golv där man gömmer cyckelställ och stövlar, regnkläder och sånt som bara ligger ivägen när matkassarna skall in.
Det har jag haft i 10 år typ och det finns inte att vara utan. Dubbel förvarings yta för den som inte inser.
Men många är nöjda med det man har och likadant på alla andra märken och lite som så att det man inte vet mår man inte dåligt av.
Och tester kan man gott ta med en nypa salt, tex när teknikensvärd tar en bild på nya c3 cross eller vad den heter och visar en fet handbroms spak stor som tolvans handske och benämner det som bra men nämner inte att det ryms inte ens en mugghållare!!
Man kan läsa och lyssna men man måste testa riktigt och känna sig för på många ev objekt.

Uppdaterat: 2017-11-18 15:53
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag kör ju en Golf SV och det är ju också som Picasson en lite högre byggd bil som jag upplever som utrymmes-effektiv eftersom man sitter lite högre och har lite längre avstånd ifrån sitt-dyna till golvet - både fram och bak. Och väldigt gott om benutrymme bak. Och det 2-delade baksätet kan justeras individuellt i längsled liksom ryggstödslutningen. Sen dessutom dubbelgolv i bagaget vilket även jag finner ovärderligt. Visst - bagageutrymmet kan absolut inte jämföras med t ex en Octavia kombi men f ö tycker jag att Golfen står sig väl så bra utrymmes- och komfortmässigt. Men jag uppskattar ju att inte "ramla ner" när jag skall sätta mig i bilen.

Uppdaterat: 2017-11-18 17:57
Pi skrev:

Jag kör ju en Golf SV och det är ju också som Picasson en lite högre byggd bil som jag upplever som utrymmes-effektiv eftersom man sitter lite högre och har lite längre avstånd ifrån sitt-dyna till golvet - både fram och bak. Och väldigt gott om benutrymme bak. Och det 2-delade baksätet kan justeras individuellt i längsled liksom ryggstödslutningen. Sen dessutom dubbelgolv i bagaget vilket även jag finner ovärderligt. Visst - bagageutrymmet kan absolut inte jämföras med t ex en Octavia kombi men f ö tycker jag att Golfen står sig väl så bra utrymmes- och komfortmässigt. Men jag uppskattar ju att inte "ramla ner" när jag skall sätta mig i bilen.

Fast man behöver inte ramla ner i octavian heller även om SV stolen är 2-3 cm högre.
Det går inte att jämföra med vissa bmw som stolen sitter direkt på mattan och gokart ställning råder.

Uppdaterat: 2017-11-18 20:32

Picasson är enormt stor jämfört med en SV, inte alls samma storleksklass.

Uppdaterat: 2017-11-18 22:04

Superbens benutrymme bak är ju trevlig!
Men jag skulle nog endå välja v90 men att se till och få Isofix fram också.
Kör V90 som företagsbil just nu. Säkerhetssystemen är riktigt bra, väldigt avslappnande att bilen styr sig själv. Perfekt om man måste släppa blicken korta ögonblicket från vägen osv. Sen kan jag tycka att Vw koncernen har det för trångt mellan hjulhusen i skuffen.
Ett alternativ är väll annars att förhandla till sig en seat Alhambra, eftersom du hade Vw produkter att välja på.

Uppdaterat: 2017-11-18 23:07
ksoderlund skrev:

Superbens benutrymme bak är ju trevlig!
Men jag skulle nog endå välja v90 men att se till och få Isofix fram också.
Kör V90 som företagsbil just nu. Säkerhetssystemen är riktigt bra, väldigt avslappnande att bilen styr sig själv. Perfekt om man måste släppa blicken korta ögonblicket från vägen osv. Sen kan jag tycka att Vw koncernen har det för trångt mellan hjulhusen i skuffen.
Ett alternativ är väll annars att förhandla till sig en seat Alhambra, eftersom du hade Vw produkter att välja på.

Fast allt v90 har har väl även Superben.
Min snik octavia 1,0 om man kan säga så kör också skälv i upp till 40 sekunder och har Isofix fram och invändig storlek nästan som v90.
Nä ta och testa både v90 och Superben innan du funderar vidare.

Uppdaterat: 2017-11-18 23:34
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Har ett några bekanta med liknande familjekonstellation.

Familj 1: Tre barn 3 taxar= MB GLS, dyr och trång men funkar.

Familj 2 : Fyra barn en hund= VW Multivan, under 7.5 basbelopp en riktig sittplats för alla. Plats för hundbur,barnvagn samt packning och mat.

Mitt förslag som stor VW-hatare är Multivan, storfamiljens val i 50 år.

Kör själv V90 och den kan du glömma att din familj får plats i.

Uppdaterat: 2017-11-19 10:23

junkers - vanliga Picasso är väl relativt lika en SV utrymmesmässigt men den större varianten är definitivt klart större. Sen var det ingen jämförelse mellan dessa bilar i sig som jag syftade på utan bara att den typen av bilar är utrymmeseffektivare än motsvarande klassiska kombi-bilar med samma yttermått. Jag antar att du avser den större Picasson - alltså Grand Picasso.

Uppdaterat: 2017-11-19 10:43

Japp har avseet Grand Picasso hela tiden och det var det jag länkade till i TV.

Uppdaterat: 2017-11-19 12:20

Hej alla tipsare,

Jag vill återigen tacka för all input. Det är ovärderligt när man själv har ett svalt intresse och dålig kunskapsgrund på grund av detta.
Många tankar föds, sedan blir det upp till mig, familjen och fordonspolicyn att plocka bort dem efter hand :)
Jag ska försöka ägna lite tid åt provkörningar framöver har jag förstått - hade ju varit klart bäst om man kunde låna en av varje modell som man är intresserad av över en helg men jag har ingen aning om det är något man erbjuds?

För övrigt funderar jag på om den säljaren på Volvo jag talade med hade rätt för sig att trots att vi jobbar med Autoplan så har de inga ramavtal utan det är endast slutkunderna som förhandlar rabatter? Lät underligt att inte större aktörer inom fordonshantering skulle utnyttja sin makt för att deras kunder, och därmed de själva, skulle få bättre förutsättningar.
Eller är det så att jag får en offert på xxx.xxx kr och att Autplan sedan köper bilen för x % mindre och att jag/vi aldrig får se själva fakturan?

Uppdaterat: 2017-11-19 19:50
Hedinho skrev:

Hej alla tipsare,
Jag vill återigen tacka för all input. Det är ovärderligt när man själv har ett svalt intresse och dålig kunskapsgrund på grund av detta.
Många tankar föds, sedan blir det upp till mig, familjen och fordonspolicyn att plocka bort dem efter hand :)
Jag ska försöka ägna lite tid åt provkörningar framöver har jag förstått - hade ju varit klart bäst om man kunde låna en av varje modell som man är intresserad av över en helg men jag har ingen aning om det är något man erbjuds?
För övrigt funderar jag på om den säljaren på Volvo jag talade med hade rätt för sig att trots att vi jobbar med Autoplan så har de inga ramavtal utan det är endast slutkunderna som förhandlar rabatter? Lät underligt att inte större aktörer inom fordonshantering skulle utnyttja sin makt för att deras kunder, och därmed de själva, skulle få bättre förutsättningar.
Eller är det så att jag får en offert på xxx.xxx kr och att Autplan sedan köper bilen för x % mindre och att jag/vi aldrig får se själva fakturan?

Testa riktigt och det har aldrig varit problem att låna hem på en eftermiddag och lämna igen nästa lunch på dom märken jag provat.
Jag har även lånat från fredag till måndag morgon också.
När jag köpte min nuvarande octavia fanns inte 1,0an som demo och då fick jag låna en bil av en uthyrare ett dygn och sedan fick jag låna en ytterligare bil med dsg7 eftersom jag var så osäker på den.
Tipset är testa riktigt och noga, tänk på utrustning och funktion tex LED hel/halv och finesser på papperet men i verkligheten är helt sämst som man kommer på efter en halvdag.
Det är så många som ångrar sig efter ett par hundra mil.
Det finns exempel här där folk lämnat igen bilen efter 75 mil pga att det funkade inte att sträck köra mer än 14 mil.

Uppdaterat: 2017-11-19 20:07
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Hittade denna tråden nu och kan ge min input vad gäller utrymmet iaf, jag har kört V90 nu i snart ett år och 4500 mil och ska man se rent åk och körmässigt tror jag inte du får bekvämare bil för de pengarna just nu. Sen som nån mer skrev att alla säkerhetssystem som finns i Volvon får du ju inte hos några av de andra kandidaterna du hade. Och ska man köra med familjen är ju säkerheten viktig utan tvekan,s amt att Volvos körhjälpsystem som är standard är otroligt vilsamma att köra med.
Vi är 2 vuxna och 3 barn, 10-8 och 1 år gamla, så en i bakvänd stol fram, en på kudde bak och en som sitter utan kudde. Och 2 barn i baksätet varav en på kudde samt en vuxen är inga problem alls, då har ändå min sambo halvbred bak med ;)
Rejäl Emmaljunga kombivagn går in utan problem tillsammans med gott om annat i bagaget, vi var på lite bilsemester nu på höstlovet och all packning för alla 5 inkl. barnvagn fick plats under insynsskyddet! Se bild
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-11-23 08:51
Henrik M skrev:

Hittade denna tråden nu och kan ge min input vad gäller utrymmet iaf, jag har kört V90 nu i snart ett år och 4500 mil och ska man se rent åk och körmässigt tror jag inte du får bekvämare bil för de pengarna just nu. Sen som nån mer skrev att alla säkerhetssystem som finns i Volvon får du ju inte hos några av de andra kandidaterna du hade. Och ska man köra med familjen är ju säkerheten viktig utan tvekan,s amt att Volvos körhjälpsystem som är standard är otroligt vilsamma att köra med.
Vi är 2 vuxna och 3 barn, 10-8 och 1 år gamla, så en i bakvänd stol fram, en på kudde bak och en som sitter utan kudde. Och 2 barn i baksätet varav en på kudde samt en vuxen är inga problem alls, då har ändå min sambo halvbred bak med ;)
Rejäl Emmaljunga kombivagn går in utan problem tillsammans med gott om annat i bagaget, vi var på lite bilsemester nu på höstlovet och all packning för alla 5 inkl. barnvagn fick plats under insynsskyddet! Se bild

Jag tror precis som Henrik M skriver att säkerhetssystemen i nyaste Volvo-bilarna ligger i absoluta toppklass. Vi titta själv på V90 innan vi gick tillbaka till vår ursprungliga budget och med minsta motorn, klimatpaket, all assistans, drag och vinterhjul så hamnade den på cirka 385 kkr. Jag tyckte dock att det kändes i stor utsträckning som att man klev ner i Volvon jämfört med andra kombi-bilar som vi provade. Det är möjligt att det bara är en känsla. Jag gillade inte heller att många basfunktioner kräver att man använder Sensus-panelen. Jag föredrar vred och knappar för det väsentliga såsom klimatanläggning, stereo etc. Volvo V90 och nya XC60 (kanske även nya XC90) har mer avancerad "road edge detection" än många konkurrenter. Deras autobromssystem klarar också av att känns av cyklister och stora djur (tänk älg).

Euro Ncap 2018 kommer bli intressant för den kommer återigen att sätta press på tillverkarna om att förbättra sina aktiva säkerhetssystem. Finns mycket intressant att läsa och enligt forskare som jag har varit i kontakt med så ligger Volvo långt framme med de nya momenten.

Till TS: Lycka till och lyssna på de kloka råden. Se till att få låna hem (eller i värsta fall) hyra en bil med så rätt utrustning som möjligt innan du bestämmer dig så att ni kan prova att packa och känna att det funkar. För oss var det en väldig aha upplevelse att prova hundburen i olika bilar samtidigt som vi packade in väskor osv.

Uppdaterat: 2017-11-23 10:33

Testa Passaten.
Har snart åkt 11000 med min 2016. Och det blir en likadan vid byte. Inte haft ett fel på bilen förutom att en halogenlampa gav upp efter 10000mil.
Utrymmena är helt okej och man åker skönt.
Du får in alltrack under 7.5 basbelopp med diesel värmare och lite annat godis.

Uppdaterat: 2017-11-23 15:21

Som sagt tror jag superben slår alla på fingrarna rejält vad det gäller utrymmes index.
Och jag tycker den har alla säkerhets systemen och förarhjälps systemen som Volvo har förutom att det är mer logiskt och enkelt för brukaren.
Som sagt testa riktigt alla eventuella bilar.

Uppdaterat: 2017-11-23 15:50
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000: Superben har INTE alla säkerhets och förarhjälpssystem som Volvos nya modeller har. Och sen tror jag inte alls Superben är speciellt mycket större inuti förutom lådliter räknat i bagaget.Både kupé och bagagerum mellan hjulhus är smalare i Superben så i praktiken tror jag Volvon både känns rymligare och är är mer användbart rymlig än Superbens långsmala utrymmen.

Uppdaterat: 2017-11-23 23:49

Är inte alahambra eller vad den heter ett bra val om man måste lasta mycket och kunna ha många barnstolar mm. Det är ifs en MPV, men verkar väldigt praktiskt och stor invändigt.

Uppdaterat: 2017-11-24 00:56
Styggavargen

Mercedes-Benz e200d kombi kanske också kan vara ett alternativ? Den finns att få in på 7.5 prisbasbelopp och jag tror det finns utrymme att pruta med lite fler grejer.

Uppdaterat: 2017-11-24 07:32

Kampanj på Audi A6. 190hk diesel och automat under 7.5 basbelopp. Du åker nog fint i den.

Uppdaterat: 2017-11-24 09:08

Svagheten med V90 tycker jag är att den är såpass låg att den är lite småkrånglig att ta sig i och ur - annars är det säkert en utmärkt komfortabel och säker bil som dock har sitt pris. Men är man villig att öppna börsen och accepterar in/ursteget så är den säkert ett bra val i den klassen.

Uppdaterat: 2017-11-24 09:41
mso 1000 skrev:

Som sagt tror jag superben slår alla på fingrarna rejält vad det gäller utrymmes index.
Och jag tycker den har alla säkerhets systemen och förarhjälps systemen som Volvo har förutom att det är mer logiskt och enkelt för brukaren.
Som sagt testa riktigt alla eventuella bilar.

Faktum är (har bekräftat det med forskarna som ligger bakom de nya momenten som kommer i Euro Ncap 2018) att Volvos senaste och vissa Mercedes har mer avancerade system för förarstöd. Bland annat är Volvos road edge detection som används av filhållningssystemet betydligt bättre. ELK som är nästa steg i utvecklingen av LKA och LDW kommer öka säkerheten väldigt mycket. Förhoppningsvis får jag det i nästa bil om sisådär fem år.

Uppdaterat: 2017-11-24 20:46

Men är man så räddshågsen att man måste ha alla upptänkliga bokstavskombinationer till system för att slippa köra bilen så är det väl ändå bättre att åka tåg.
Å inte har trafikolyckorna minskat i takt med teknikutvecklingen de senaste åren.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33

Håller med Guran och Anders.J - nånstans får man dra gränsen. Annars åker vi snart runt i pansarvagnar i 10 km/t...:)

Uppdaterat: 2017-11-29 23:23

Det grymtades om säkerhetsbälte, ABS och ESC också i början. Vem köper en ny bil utan idag?

Men det är bra att ni är felfria förare som aldrig tappar uppmärksamheten så att en olycka kan ske. Det är också bra att ni dessutom vet att ingen som övertar bilen efter er kan hamna i en situation där den är hjälpt av dessa förbättringar.

Om ni tog er tid att läsa på så skulle ni snart inse varför ELK behövs. LDW och LKA är inte tillräckligt bra idag. Många upplever den som störande och nervös och har dem därför avaktiverade.

ELK handlar om att undvika olyckor. En viktig del (avgörande) är road edge detection och där har Volvo gjort mycket arbete och forskning (MB också).

Uppdaterat: 2017-11-30 05:54

Om du börjar med att förklara vad Volvos ypperligare bogstavskombinationer betyder först.
Har massor av system som styr och bromsar i min nuvarande bil, alla påslagna och fullt tillräckligt fungerande. Är väl när man börjar lita mer till systemen för att kunna febbla med den stora pekskärmen i bilen eller pilla på telefonen som sannolikheten är större att råka ut för en olycka. Dom där bokstäverna hjälper ändå inte när du får en långtradare rätt i röven eller om någon far över dom eminenta vajerräckena. Men visst nu när dom flesta i stressamhället är upptagna med att utföra diverse andra viktiga ärenden som att hålla Instagram uppdaterat eller skriva viktiga e-poster så kan det kanske vara bra med ändå bättre system.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33
Guran skrev:

Om du börjar med att förklara vad Volvos ypperligare bogstavskombinationer betyder först.
Har massor av system som styr och bromsar i min nuvarande bil, alla påslagna och fullt tillräckligt fungerande. Är väl när man börjar lita mer till systemen för att kunna febbla med den stora pekskärmen i bilen eller pilla på telefonen som sannolikheten är större att råka ut för en olycka. Dom där bokstäverna hjälper ändå inte när du får en långtradare rätt i röven eller om någon far över dom eminenta vajerräckena. Men visst nu när dom flesta i stressamhället är upptagna med att utföra diverse andra viktiga ärenden som att hålla Instagram uppdaterat eller skriva viktiga e-poster så kan det kanske vara bra med ändå bättre system.

För det första så är det inte "Volvos" beteckningar. LKA (Lane Keep Assist), LDW (Lane Departure Warning) är branschtermer som används av bl.a. Euro NCAP (European New Car Assessment Programme). Lane Keep Assist är tänkt att hjälpa föraren att hålla bilen korrekt i en utmärkt fil. Släpper föraren ratten så kan bilen själv styra under en begränsad tid innan den varnar föraren att ta över styrningen (tror Volvo har 15 sekunder men är inte säker). Lane Departure Warning är tänkt att varna föraren om den är på väg att lämna en utmärkt fil utan att signalera med blinkers. Detta kan se i kombination med Blind Spot Monitoring som varnar om det finns trafik i "döda vinkeln". I många tidiga system så upplevs LDW och Blind Spot som överkänsligt. LKA kan upplevas som lite "pinball"-aktigt. Dvs bilen driver runt lite i filen på ett mer oprecist sätt än vad en uppmärksam och duglig förare gör. Allt detta gör (och det har forskning bekräftat) att acceptansen för att använda systemen är låg och många deaktiverar dem. Till skillnad från AEB, (Autonomous Emergency Braking) som är default på vid varje start kan LKA och LDW vara default av.

Förhoppningen är att ELK (Emergency Lane Keep) ska få en högre acceptans då det ska märkas av mycket mindre utan precis som ABS, ESC och AEB griper in när bilen uppfattar att en olycka är nära förestående. Först genom att varna (om det finns tid) och sedan genom att aktivt styra tillbaka och / eller bromsa om en förare är på väg att kollidera med trafik i en annan fil (eller köra av vägen).

ELK ingår i den nya Euro NCAP sviten som kommer börja användas 2018 och biltillverkare kan då få poäng för välfungerande system för förarstöd.

I bilar med ELK kan t.ex. många olyckor (singel eller multiolyckor) som sker på grund av hastigt insjuknande (eller att en förare somnar) undvikas eller konsekvensen åtminstone mildras.

Eftersom jag själv nyligen har köpt bil och är allmänt teknikintresserad så har jag satt mig in i de system för förarstöd som finns och som är på väg. Det var i kontakter med de forskare som ligger bakom de nya momenten som ELK som jag fick bekräftat att Volvo och MB ligger före många andra tillverkare. Själv köpte jag ingen Volvo, ekonomin fick styra och det blev en Skoda Octavia med "bara" AEB och ACC (Adaptive Cruise Control, adaptiv farthållare). Inte för att jag inte tycker att det arbete som Volvo med flera lägger ner är dåligt, utan för att det fanns ingen lämplig bil från Volvo med en prislapp som jag var villig att betala.

För en tjänstebilsförare (som TS) är prislappen inte lika kännbar så länge som den är under 7,5 basbelopp. Nya Volvo V40 och V60 som kommer om några år (V60 kanske redan nästa år)? Kommer säkert få många av de förbättrade säkerhetssystemen.

Jag har själv kört bilar med LKA och tycker att det kan vara bekvämt om man kör länge (eller sitter fast i långsamma köer). Man behöver fortfarande vara en aktiv bilförare men man blir lite avlastad, precis som bromsservo, styrservo etc.

Ser man i ett litet längre perspektiv så kommer dessa delautonoma system (i kombination med lägre utsläpp) att kunna leda till högre hastigheter på vägarna och bättre flöde. Om vi kommer få ta del av dessa fördelar i Sverige låter jag vara osagt, men i någon form lär vi få ta del av dem även om det dröjer.

Säkerhetssystemen som kommer i personbilar letar sig givetvis successivt över även i tyngre fordon där de kan göra ännu mer nytta.

Nöjd med förklaringen?

Uppdaterat: 2017-11-30 09:56

Även jag uppskattar nya tekniska system men det innebär ju inte att jag vid ett bilbyte måste köpa bilen med samtliga nya system - troligen en stor, tung och dyr bil. Det jag menar är att jag i så fall får ta risken att färdas i t ex en ny Polo även om den saknar många av bokstavskombinationerna som en ny XC60 har eftersom transportbehovet faktiskt täcks av en Polo - för att ta ett exempel. Man kan helt enkelt inte välja bil efter ett worst-case-scenario - alltså att man skall frontalkrocka med en stor bil och därför måste ha en minst lika stor och tung bil själv - eller ännu hellre en ännu lite större och tyngre och tämligen ny bil. Svenskarnas trygghets-narkomani brukar en kompis kalla detta för.

Uppdaterat: 2017-11-30 10:44

Det fanns en annan tråd om man vågar köpa en "småbil" ur säkerhetssynpunkt. Vet inte om den resulterade i någon slutsats, men övergripande tema i den var att det är lätt att belysa att en ny/dyr/stor bil är säkrare, men inte så många som pratade om hur nackdelarna med en sådan bil. Särskilt här då vi pratar tjänstebil. Hur mycket mer/längre måste du inte jobba (och därmed köra ännu mer bil = utsätta sig för risken att krocka) för att köra stor bil jämfört med en bil för halva priset?

Jag tror det är betydligt viktigare att titta på vad man kan göra för att reducera bilåkandet än att reducera konsekvensen av en olycka.

Uppdaterat: 2017-11-30 10:54

undrar när EuroNcap skall börja värdera förarmiljön med alla distraktionsapparater istället. Ta till exempel Volvos gigantisk pekskärm, inte kan man köra bil säkert samtidigt som man skall ändra någon inställning på den. Så jag förstår att det behövs långa bokstavskombinationer för ett säkert framförande.
Skönt att bara kunna flytta ned handen och med rörelseminnet vrida på en ratt för att justera värmen.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33
Guran skrev:

undrar när EuroNcap skall börja värdera förarmiljön med alla distraktionsapparater istället. Ta till exempel Volvos gigantisk pekskärm, inte kan man köra bil säkert samtidigt som man skall ändra någon inställning på den. Så jag förstår att det behövs långa bokstavskombinationer för ett säkert framförande.
Skönt att bara kunna flytta ned handen och med rörelseminnet vrida på en ratt för att justera värmen.

Håller med. Allt måste vara med lagom design och funktion på allt.
Som norrlänning värdesätter man det och bara som i min octavia 2018 så kan jag gjöra en aktiv handbroms vändning på vägen.

Uppdaterat: 2017-11-30 12:33
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Guran skrev:

Skönt att bara kunna flytta ned handen och med rörelseminnet vrida på en ratt för att justera värmen.

Eller så säger du bara "Lite varmare, tack!" Tycka vad man vill om det, men knappar och fysiska reglage är definitivt på väg bort medan AI, autonoma funktioner samt fler och bättre säkerhetsfunktioner är en realitet och något som vi bara kommer att få ser mer av.

Uppdaterat: 2017-11-30 14:18

Hej,
Eftersom du max har 7,5pbb. Så kan du troligen glömma en V90 om du inte vill ha en totalt naken bil. Hör först med vad företaget har för regler gällande tjänstebilar. Flera företag försöker även få ner de samlade utsläppen och kräver således att man köper så miljövänliga bilar som möjligt.

Beroende på vad du får välja, så skulle jag satsa på något med lågt förmånsvärde, och således sikta in mig på en miljöbil om möjligt. Betänk även att vinterdäck brukar klassas som extrautrustning och bör således bakas in i dina 7,5pbb.

Av de du listade upp, så tycker skulle jag välja en Superb. Mest bil för pengarna alla kategorier. Audi A6 är det ju riktigt bra kampanjer på. Kör själv en sådan och det är verkligen en familjebil av rang. Stabil i alla lägen och sjukt komfortabel.

Gällande rabatter, så brukar företag förhandla till sig 10-15%, oavsett märke.

Uppdaterat: 2017-11-30 14:41

Swenba
Har aldrig pröva det, men frågan är om den fattar värmländska

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33
Guran skrev:

Har aldrig pröva det, men frågan är om den fattar värmländska

Nu tycker jag vi ska vara rimliga i våra krav. Det finns gränser för vad dagens teknik klarar av!

Uppdaterat: 2017-11-30 16:01
Guran skrev:

Swenba
Har aldrig pröva det, men frågan är om den fattar värmländska

Volvo klarar östgötska så då är nog värmländska "peanuts"!

Uppdaterat: 2017-11-30 16:43
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!