Vi Bilägares forum

Verkstan bytte fel delar på bilen, felet är kvar

Verkstan bytte fel delar på bilen, felet är kvar

Hej!
Har en Opel Astra Kombi -05 som börjat hosta då man startar den kall och motorn hostar även mellan 3000-4000varv. Motorlampan började lysa tidigare i våras. Lämnade in bilen till märkesverkstad så fort som möjligt, felkoden sa "fet bränsleblandning", men de hittade inte felet och släckte felkoden. Felsökning 495:-
Det tog inte lång tid innan felet återkom, bad verkstaden leta efter felet igen i samband med service. Bilen börjar bli sliten så bad dem hitta felet först, innan service, för att efter det ta ställning om det var idé att laga felet och serva bilen. Verkstan återkom snart å sa att lambdasonden var problemet, kostnad 3900:-. Tyckte det lät ok, bad dem byta lambdasond och sedan serva bilen, de servade bilen samma dag och beställde ny lambdasond som byttes dagen efter. När de gick igenom sin checklista insåg de att kamrem + vattempump var dags att byta. Kostnad 4900:- Tyckte det lät ok, nu när felet var åtgärdat och hoppades nu att bilen skulle gå problemfritt i några år till. Kostnad då jag hämtade ut bilen, 13200:-
Problemet är att byte av lambdasond inte löste hostandet på bilen och nu lyser motorlampan igen, de verkar inte provkört bilen efter reparationen... ska lämna in bilen på nytt för felsökning på onsdag...
Skräckscenariot är att de nu ska hitta ett väldigt kostsamt fel... Ursprungligen ville jag ju veta om det var idé att laga bilen och serva den innan jag visste att det skulle bli för dyrt.
Men inte ska jag väl behöva betala för lambdasonden, då bevisligen felet kvarstår?
Om de nu hittar det riktiga felet å det blir jävligt dyrt...kan jag då säga att jag lät dem göra service inkl kamremsbyte baserat på att de hittat det trodda felet, men att jag nu vill häva hela affären då de gjort misstaget att byta lambdasond?

Uppdaterat: 2017-06-12 13:02

Kommentarer

Javisst, du kan säga vad du vill, men om de bryr sig är en annan sak.
Du kan hota med att byta verkstad och att tala om för alla att det är en verkstad som inte går att lita på, men det hjälper nog inte heller.
Det du kan lära dig av detta är att inte enbart lita på en verkstads diagnos, det lönar sig ofta att åka till fler och lyssna.
Och en sak som är väldigt viktig, har man en äldre bil blir det oftare betydligt bättre att anlita en fristående verkstad med gott rykte!

Uppdaterat: 2017-06-12 13:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Visst, men man kanske varken har tid eller råd att få diagnoser från flera håll.
Men uppenbart att deras byte av lambdasond inte gjorde någon nytta, har verkstan någon typ av yrkesstolthet borde jag väl få de pengarna tillbaka iallafall, eller?
Sedan blir ju konversationen med verkstan väldigt splittrad, man pratar ju med olika personer i kundmottagningen/telefon hela tiden... Ringde servicechefen å talade in mitt ärende på hans telefonsvarare då han inte svarade, det var i onsdags i förra veckan, han har inte ringt tillbaka...än...

Uppdaterat: 2017-06-12 13:58

De kommer självklart att hävda att lambdasonden är en förbrukningsartikel och att den ändå behövde bytas... vilket KAN vara sant.
Fast 3900 för att byta den? Hårresande. En Bosch-sond till Astra kostar från 585 kr på Mister-auto. Det tar 10 min att byta den. OK, max en halvtimme.

Uppdaterat: 2017-06-12 17:44
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Tycker du att du inte har råd eller tid att få diagnoser från flera verkstäder är det ju bara att betala och vara nöjd och då tycker jag inte att du ska klaga.

Uppdaterat: 2017-06-12 20:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Alla är ju inte så kunniga som t ex saabnisse och även de bilägarna bör ju kunna lita på att den bilverkstad man vänt sig till är kunniga och gör ett professionellt jobb och gör dom ändå fel så tycker jag att verkstan får ta på sig det. Det är verkstan som är proffsen - inte bilägaren med sin trasiga bil.

Uppdaterat: 2017-06-13 00:19

Om det nu är samma fel så får väl verkstan laga vad som är fel kostnadsfritt. Han har ju redan betalt för att få det fixat.

Uppdaterat: 2017-06-13 06:49

Tack för alla svar, man känner sig aldrig så utlämnad som på bilverkstan...

Uppdaterat: 2017-06-13 08:26

Hans Lindström var inte helt främmande för bilverkstäder när han skapade denna bild:
Bild borttagen.

Fanns här en gång i tiden http://www.bonton.se/

Uppdaterat: 2017-06-13 08:36

13200 kr för service och reparationer på en bil som är värd runt 20000 kr!!?? En seriös verkstad hade frågat dig innan de satte igång om du var beredd att lägga 60 % av bilens värde på att laga den. Det tragiska i situationen är att bilen ändå inte är fixad och att notan kan komma att sluta betydligt högre än så. Kostnaden för byte av lambdasond bör du dock ha tillgodo då detta bevisligen inte var problemet, som verkstan först hävdade.

Uppdaterat: 2017-06-13 14:34

Verkstan borde som Mattse säger, slagit i larmklockan MEN, de var tydligen så säkra på att lamdasonden var problemet att de inte bemödade sig med att provköra? Du har ju betalt för att de ska lösa problemet, det gjorde de inte, be dem fixa det. Mitt tips är att ringa upp/besöka verkstadsansvarig (mail är på tok för lätt att ignorera, sånt hamnar längst ner i prioritet) och förklara läget. Fråga hur de kan hjälpa dig och lösa problemet, du har ju litat på deras expertis. Jag tror att de hjälper dig. De löser problemet om du bara har bra dialog och är tydlig.

Felet du möjligen gjort i detta ärende är att du haft lite brått. Förstår att det kändes praktiskt att göra alla jobben samtidigt när bilen ändå stod där, det ÄR meckigt att hämta och lämna, men du skulle låtit dem försöka avhjälpa felet som tänder motorlampan, först, hämtat ut och sen kört bilen ett tag till. Hade den då funkat bra över en tid, hade det mer varit läge att kasta sig över framtidsplanerna i form av service/rembyte. Det är alltid enkelt att vara efterklok. Det enda man kan vara säker på är väl att det sällan går enligt planerna. :(

Berätta gärna hur det går.

Uppdaterat: 2017-06-16 09:29
/Hilife

Har en kollega som åkt in och ut på Volvoverkstaden med sin V70 2,5 FT. Den tände motorlampan gång på gång, och de fick aldrig ordning på det. De provade sig fram, till synes utan någon plan.
Han satte hårt mot hårt, och det slutade med att han inte behövde betala varenda åtgärd de provade.

I slutänden gick de in och programmerade om datorn, så den inte längre söker efter etanol (den körs ändå bara på bensin), bilen är numera ingen flexifuel utan ren bensinbil.
Så nu är han skattesmitare, vägskatten är ju lägre på flexifuelbilar....

Uppdaterat: 2017-06-16 10:20
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...