Vi Bilägares forum

Ny familjebil ca 150 000kr

Ny familjebil ca 150 000kr

Hej!
Jag och min fru har kört skrotbilar i ett par år nu och varit med om en hel del tråkiga utgifter och klydd med dessa.
Funderar nu på att ta steget att inhandla något rejälare och hållbarare då vi har en bättre ekonomi för att finansiera detta.
Planerad budget ligger runt ca 150 000kr men kan tänka mig att gå över om det finns en anledning.
Det som vi i första hand letar efter är en bil som inte ger en stora ekonomiska oförutsägbara utgifter samt är bränslesnål.
Vi behöver ha plats för 2 barnstolar och syskonvagn.
Planerad körning är ca 1500 mil / år.
Bryr oss inte om något speciellt märke då exteriör och interiör inte spelar oss någon större roll.
Det viktigaste är en hållbar bil som tar oss igenom vardagen och som man kan nyttja vid något tillfälle om året för bilsemester.
Lekman som man är inom detta område är vi oerhört tacksamma för tips, diskussioner och erfarenheter!

Uppdaterat: 2017-04-13 21:07

Kommentarer

Gå in på Blocket och filtrera på 160-140000:-, kombi, bensin osv. så får du se hur många svar du får.
Sedan är det bara att tänka efter vilken bil du tror att du kan trivas med. Provköra en sådan och se om det stämmer.

Uppdaterat: 2017-04-13 21:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har tittat på denna marknaden. Problemet är att finansieringem av bilen kräver att det är en auktoriserad bilsäljare som sköter affären. Dessutom känner jag ingen större trygghet i att handla genom en privatperson.

Uppdaterat: 2017-04-13 22:22

Finansieringen*

Uppdaterat: 2017-04-13 22:23

Avensis kombi om man skall tro Toyota-entusiasterna. Rätt rymlig i vart fall.

Uppdaterat: 2017-04-13 22:29

Håller med. Avensis borde vara det säkraste valet. Att jag inte har en själv beror på 2-3 saker:

1. Tråkig design.
2. Surrig motor/växellåda.
(3. Japansk bil = rosthög?)

Ligger fokus på ekonomi och pålitlighet borde dock en Toyota vara ett mycket bra val.

Uppdaterat: 2017-04-14 08:10
brut 33 skrev:

Rostar gör vw och audi .

Det var också för 20 år sedan

Uppdaterat: 2017-04-14 08:51
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag har inte sett några lacksläpp alls och inte haft några själv.

Uppdaterat: 2017-04-14 08:58
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag tänker främst på rost i bärande delar. Där tror jag inte på japanska bilar.

När det gäller plåt och lack skulle jag välja en Toyota före Audi och Volkswagen. Det är ingen hemlighet att de hade lackproblem under flera år (vet inte exakt men typ 2006-2010 lr så) så där är mitt förtroende lågt. Lägg därtill att jag har en kompis som har lackfirma, som menar att Volkswagen är de sämsta bilar han har att göra med vad gäller rost och rostskydd. Renault säger han är bäst. Givetvis begränsat till just de bilar han arbetat med, det är förstås inte statistiskt säkerställt på något vis.

Uppdaterat: 2017-04-14 09:07

Jag inspekterade min grannes Avensis, som jag skrivit om flera gånger tidigare, när han skulle sälja den.
Nu hör det till saken att han var väldigt besviken på den bilen och avskydde den. Frun som använde den mest var däremot nöjd och tyckte den hade varit ganska normal när det gällde servicekostnader.
Men när det gäller rost och lacksläpp så var det ingen höjdare, trots den mirakulösa hokus pokusplåten som inte kan rosta fanns flera angrepp av ytrost, ingen genomrost dock, på dörrar och mitt på taket (!), inga stora ytor, men tydliga. Så det är nog inte bättre lackkvalite´på Toyota än på några andra bilar.
Det hör till saken att bilen fick en Ditec-behandling som ny och den tvättades väldigt ofta vad nu det skulle vara bra för, den blev inte vackrare med sin fula ljusbrun/beige kulör.

Uppdaterat: 2017-04-14 09:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tunn lack är också min uppfattning efter att ha ägt en Toyota Corolla -03 (köpt ny). Visserligen länge sen nu så visst kan det ha ändrats men Golfen (-00) den ersatte hade klart mera motståndskraftig lack. Har heller inte haft några lackproblem med varken senare eller tidigare VW-bilar.

Uppdaterat: 2017-04-14 10:19

Familyman. Hej. ang avensis den er faktisk bedst, den ruster stort set ikke ,det med japanske biler ruster er en myte ,det var i 80 og indtil 1991 det er faktisk det bilmærke der ruster mindst. god dag og påske..

Uppdaterat: 2017-04-14 10:51

Myter finns nog åt båda hållen när det gäller Toyota...:)

Uppdaterat: 2017-04-14 11:08

Håller helt med Mikael S. Om Golf-klass fungerar för er så finns många alternativ som ger en helt ny kombi för en bit över 150 kkr, eller en obetydligt beggad för litet mindre. T ex Golf själv som byter generation nu (hitta lagerbilar), som sagt Octavia (som är större), SEAT Leon (facelift just nu, titta på lagerbilar) Hyundai i30 (ny generation på väg, gamla bör gå att få till bra pris, 5 års garanti), Kia Cee'd (7 års garanti), Peugeot 308. Finns säkert fler.

Privatleasing? Har sina nackdelar, men fördelen är just förutsägbara kostnader. Så länge man sliter bilen "normalt"...

Uppdaterat: 2017-04-14 13:36

Helt klart bättre med en helt ny bil med alla garantier.

Uppdaterat: 2017-04-14 14:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

privat leasing. som någon säger att man skall helst vara pedant och allmänt väldigt rädd om grejorna för att inte riskera kostnader vid åter lämnade.
En anekdot som inte är relevant men kanske kul att höra då stora företaget som jag jobbade åt leasade en kangoo i tre år och betalade 3800:- i månade i tre år inklusive allt och vid återlämnandet fick betala 62000:- för att vi 15 gubbar hade förstört bilen så mycket med lack och inredning.
Hyfsat dålig affär men det är väl så det är i stora företag.

Uppdaterat: 2017-04-14 15:50
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tänk på det att det är bensin som gäller i dag och tänk på det att det är många nya bilar som har gamla motor konstruktioner på motorerna och kan faktiskt ta en eller två dl mer bensin än andra nya bilar fast dom är nya och kan tyckas likvärdiga på papperet!!.
Exemplen ovan som jag angett är ett ovanligt bra alternativ så åk och testa.
Min dotter köpte en sådan ny Octy kombi bil i januari och pendlar Farsta strand Värmdö 3,3+3,3 mil dagligen med dagis hämtning/lämning och har ett snitt på under 0,5 och i bland på 0,45 med denna moderna nya motor i den hyfsat stora tysta bilen. När dom bytte sänkte dom sin förbrukning med mer än 1,5 dl/m och att dom fick en större finare bil med reducerad försäkring och denna reducering av försäkringen är en bra slant i en stor stad som man kanske inte tänker på,osv.osv.
Bara som exempel med denna test
http://bilogmotorbloggen.blogspot.se/2016/11/test-skoda-octavia-stasjonsvogn-10-tsi.html
Så åk och prova innan ni bestämmer er för något annat tycker jag.
Skriv gärna vad ni gjorde i slutändan.

Uppdaterat: 2017-04-14 16:03
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Glöm allt beg snack med begangnat om du kan slanta upp några 10tusentals kronor extra och slippa dom risker som är med beg och inom närmsta året kanske ha en oförutsedd utgift på 10000-15000:- om du har otur eller betydligt mera om du har extremt otur..
Om du kan lägga till 10-15 tusen till och få något nytt prisvärt så är det kung och eliminerar helt oförutsedda utgifter på tre år och eftersom det är en ny bil så bör du inte ha några problem första 5-8 åren eller 10-15000 milen om du inte har väldigt otur
Det spelar ingen roll om du väljer en begad toyota,vag eller bmw om oturen framme så slår den mot pricis alla märken, det finns otaliga exempel på det med motorbyten på Toyota efter 10t mil,växellåda byten på vag vid 10t mil, kylare,växel lådor lådor på Subaru och kam kedja byten på BMW med 7000 mil på mätaren osv osv och listan är riktigt lång och inga är fabrikat är förskonade faktiskt trots alla skriverier hit och dit och kund listor hit och dit..
https://www.blocket.se/alvsborg/Skoda_Octavia_Combi_Ambition_TSI_115_KAMPANJ_71760166.htm?ca=2&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Skoda_Octavia_Ambition_TSi_115_FRI_FORSAKRING_70001980.htm?ca=2&w=3
Sprillans ny fjolårs Octavia 169:000:- finns än med ovanligt snål nyutvecklad motor med hygglig bra kraft och störst i klassen med stort(störst) bagage, har allt man behöver med telefon blåtand, strimad musik, farthållare, parkerings sensorer, panik säkerhets broms, och tyst och fin och dessutom tre års fabriks garanti och utgifts fritt, första service efter max 2 år och 2-3000 mil beroende på körning och kostar ca 2200:- i första service och ca 800 för den andra servicen tredje servicen 2200:- Års skatten på 375:- dessutom drar den inte mer soppa än den bästa japansk hybriden om du är snäll med den och ponera att du får säkert lägga upp 50 tusen till för hybrid japanaren och du får nog varken snålare eller bättre bil och inte bättre utrustad heller för den delen utan kanske tvärt om.
Och tänk på det när du jämför begagnat mot billigt nytt "prisvärt" att tre års vagns vagnskadeförsäkring ingår vilket reducerar månads kostnaden en hel del och måste ju in i helhets kostnaden.
Tycker du skall fara och provköra en octavia och och fundera riktigt och låna hem den ett dygn så får du en uppfattning på komfort och förbrukning efter din körning.
Och far också och prova andra nya bilar men som jag ger en antydan på så detta pris på en octy 2017 som blocket exemplen ger är det nog ingen som kommer nära om man jämför helheten i bilstorleken,bränsle förbrukning, totalkostnader nu och över tid och vad jag förstår finns det några sådana 2017 bilar kvar än så länge

Uppdaterat: 2017-04-14 16:42
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

ToRy - Golf byter nog inte generation nu utan det är en facelift. F ö håller jag med om det mesta som skrivits i de senaste inläggen.

Uppdaterat: 2017-04-14 16:51

Självklart facelift! Jag hade litet för bråttom där mellan sillen och äggen...! :-)

Uppdaterat: 2017-04-15 08:23

Dacia Logan MCV och doldisen Dacia Lodgy, du får mycket där för 150 000 kr fullspecat och med lite till som du själv tycker lite läckrare fälgar osv.
Men vi är också inne i den period då erbjudandena kommer som spön i backen, KIA Ceed men framförallt den större Hyundai i30 brukar vara givna hästar så här års och även FIATS utbud och det går att fynda.

Uppdaterat: 2017-04-20 20:10

Kolla Blocket, många bilhandlare med annonser där. Går att filtrera så du bara ser annonser från företag.

Ett tips är nya Fiat Tipo kombi, kan hittas för 150 - 160 tkr, säkert prutbart till lägre, med bensin och automat - i prislistan ca 175 900. En skön, mjuk, rymlig modern kombi med stabil teknik.

Annat tips är Peugeot 308 SW kombi, en 2016 som gått runt 1500 mil (demobil) hittar du också för runt 150 000, finns flera på Blocket. 110
Hk prisbelönt bensinare. En skön bil, snitsigare att köra och mer finess och elegans i inredning. Active-modellen är en utmärkt bruksbil med lagom utrustning, hög säkerhet. En etablerad modell på marknaden som fungerar väldigt bra.

Uppdaterat: 2017-04-20 20:23

Vill man hålla nere inköpspriset men ändå få med viss trygghet på köpet kan man göra som jag gjorde för fem år sen och köpa en ett år gammal bil, i mitt fall en Octavia som rullat 2700 mil. Den hade då kvar ett års nybilsgaranti och två års vagnskada men hade fallit ett antal tiotusen i pris, så det är också att alternativ för att inte behöva köpa en bil där fler garantier gått ut men ändå inte behöva slanta upp för en helt ny.

Uppdaterat: 2017-04-21 14:02

Nja du missar att man kan pruta 15000:- sisådär på en ny bil och då har du nya däck, 3 års vagnskada mm mm. Så skillnaden mot en ny måste vara uppemot 50000:- på listpriset om det ska vara intressant.

Uppdaterat: 2017-04-21 16:57

[quote=junkers]Nja du missar att man kan pruta 15000:- sisådär på en ny bil och då har du nya däck, 3 års vagnskada mm mm. Så skillnaden mot en ny måste vara uppemot 50000:- på listpriset om det ska vara intressant

Så är det.

Uppdaterat: 2017-04-21 18:09
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Vet inte om junkers kommentar gar riktad till mig; i mitt fall var prisskillnaden mot en identiskt utrustad ny bil ca 60.000:- och då fick jag splitternya vinterdäck medan sommardäcken rullat en säsong.

Uppdaterat: 2017-04-24 10:29

Det var det men ditt pris gör det helt ok även om vinsten inte är gigantisk.

Uppdaterat: 2017-04-24 19:34